چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۱ - Jul 6, 2005
حمله به سفرا در بغداد
گروه سياسي: شبه نظاميان مسلح عراق هرازچندي شيوه اي تازه براي مواجهه با نيروهاي دولتي و ناامن كردن عراق برمي گزينند.
در آخرين اين شيوه ها آنها حمله به ديپلمات ها را برگزيده اند. دو روز پيش سفير مصر در عراق، پيش از آغاز فعاليت رسمي اش در اين كشور ربوده شد و ديروز همزمان سوءقصدهايي به جان سفراي بحرين و پاكستان در بغداد صورت گرفت.
در حمله نخست بر روي اتومبيل حامل سفير بحرين توسط شبه نظاميان مسلح آتش گشوده شد كه اين حادثه منجر به زخمي شدن سفير گرديد.
در حادثه دوم گروه هاي مسلح از پشت سر اتومبيل حامل سفير پاكستان آتش گشودند كه يونس خان سفير اسلام آباد در بغداد به طرز معجزه آسايي از اين حادثه جان به در برد.
اين اتفاقات و فضاي ناامن براي ديپلمات ها باعث شده تا ترديدهايي در گشايش سفارتخانه ها در بغداد و يا فعاليت آنها در اين كشور به وجود آيد.
وزارت امور خارجه پاكستان درپي حمله افراد مسلح به سفير اسلام آباد اعلام كرد كه سفير خود را به دلايل امنيتي از عراق خارج خواهد كرد.
در همين حال شايعه عدم ارسال سفير از سوي اردن به عراق نيز قوت گرفت. در اين زمينه سروان معشر معاون نخست وزير اردن با تكذيب انصراف كشورش براي اعزام سفير به عراق گفت: ما به زمان بيشتري نياز داريم و تأخير ما در ارسال سفير به هيچ وجه سياسي نيست بلكه به مسائل امنيتي در اين خصوص توجه داريم.
ديروز همچنين بمبي در نزديكي سفارت ايران در بغداد منفجر شد اما بنا بر خبرهاي ارسالي هدف از اين بمب گذاري يك كاروان نظامي آمريكايي بود.

امروز در اسكاتلند آغاز مي شود
نشست سران گروه ۸ براي تصميم گيري درباره مسائل جهان
001557.jpg
فارس : هر ساله اجلاسي با شركت هشت كشور صنعتي جهان با عنوان اجلاس سران گروه ۸ برگزار مي شود كه شركت كنندگان در آن براي جهان تصميم مي گيرند و در طرف مقابل موجب تظاهرات و واكنش هاي بين المللي در قبال سياستگذاري ها و اهداف اين كشورها مي گردد.
به گزارش خبرگزاري فارس، سران هشت كشور قدرتمند صنعتي جهان شامل آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، كانادا و روسيه امروز ششم ژوئيه (۱۵ تير) به مدت سه روز براي برگزاري سي و يكمين اجلاس خود در اسكاتلند (شمال انگليس) گرد هم مي آيند تا درخصوص مسائل سياسي و اقتصاد روز جامعه بين الملل از جمله پرونده هسته اي ايران، كره شمالي، مبارزه با تروريسم، تغييرات جوي، آزاد سازي تجاري به ويژه بخشش بدهي هاي كشور هاي آفريقايي با يكديگر گفت وگو كنند.
شكل گيري گروه هشت كه نوعي اتحاديه سهامداران عمده اقتصاد جهان بشمار مي رود و در آغاز هم ،گروه متشكل از پنج عضو بود، به نوامبر سال ۱۹۷۵ ميلادي باز مي گردد كه به دعوت والري ژيسكاردستن رئيس جمهوري وقت فرانسه، سران كشورهاي آمريكا، ژاپن، انگلستان و آلمان گرد هم آمده تا درمورد اختلافهاي خود، ركود سال هاي ۱۹۷۰ و بحران هاي پولي و نفتي آن سالها با يكديگر گفت وگو كنند كه البته بعدا ايتاليا و سپس كانادا در سال ۱۹۷۶ و روسيه در سال ۱۹۹۷ به آنها پيوستند كه معروف به گروه ۸ شدند و از آن زمان تاكنون هر ساله اين گردهمايي ها ادامه داشته، ضمن اينكه دامنه مباحث نيز گسترش يافته است.
گروه ۸ در به كرسي نشاندن يك اعتقاد و در رهبري مرحله نئوليبرال جهاني شدن نقشي فعال ايفا مي كند؛ آييني كه راهنماي سياست هاست و بر سه پايه تثبيت، آزادسازي و خصوصي سازي  استوار است و در جهاني شدن اين گروه دو وظيفه باز توليد و نقد عميق نظم موجود به سود اعضاي خود را بر دوش كشيده و گروه ۷ و بدنبال آن گروه ۸ اجراي يك استراتژي جهانگشايي دوباره به دست رهبران كشورهاي مسلط را سازمان داده است.
تا سال ۱۹۸۴ هيچ مخالفتي با گروه ۸ نشد، اما تاثير اجتماعي تدابير اصلاح اقتصادي تحميل شده بر كشورهاي بدهكار جهان سوم كه گروه ۸ مهر تأييد بر آنها مي زد، همراه با افت قيمت مواد اوليه، خيلي زود غيرقابل تحمل شد و از سال ۱۹۸۰ خشم و خروش ها در مخالفت با صندوق بين المللي پول و به طور غيرمستقيم با گروه ۸ اوج گرفت.
چنانكه امروزه چند روز قبل از برگزاري اجلاس سران گروه ۸ تظاهرات گسترده اي با حضور صدها هزار نفر از مخالفان جهاني شدن، نفوذ روز افزون شركتهاي چند مليتي و ضد سرمايه داري در شهرهاي مختلف برگزار مي شود. ديروز نيز اين تظاهرات در ادينبورو به خشونت و درگيري با پليس انجاميد.
يك هفته نامه ايتاليايي:
ايران موضوع مهم اجلاس
گروه هشت خواهد بود
ايرنا: هفته نامه ايتاليايي «پانوراما» در آخرين شماره خود نوشت: به نظر مي رسد كه اجلاس امسال گروه هشت يكي از بي محتواترين گردهمايي هاي كشورهاي صنعتي باشد، ولي با روي كار آمدن محمود احمدي نژاد، اين اجلاس اهميت ويژه اي پيدا كرده است.
در اين مقاله كه به همراه آن عكسي از دكتر احمدي نژاد در حال سخنراني به چاپ رسيده با عنوان «احمدي نژاد: بوش، تو را به اين طريق مات خواهم كرد» آمده است: گفته مي شد كه برنامه مهم اجلاس گروه هشت رسيدگي به مسئله آفريقا و محيط زيست باشد ولي با انتخاب احمدي نژاد در ايران، اين موضوع در درجه نخست اهميت براي اجلاس گروه هشت خواهد بود.

بازتاب توهين شيراك به انگليسي ها
واحد مركزي خبر: مطبوعات  ورسانه  هاي  جهان  اظهارات  رئيس  جمهور فرانسه  را به  انگليس به  شكل  گسترده اي  پوشش  داده اند.
ژاك  شيراك  درپي افزايش  تنش  بين انگليس  و فرانسه  اظهاراتي توهين  آميز رادرباره  انگليس  مطرح  كرد.
به  نوشته  شماره  ديروز روزنامه  ديلي  تلگراف ، شيراك  رئيس جمهور فرانسه  درپي  بالا رفتن  تنش  ها بر سر ميزباني  بازيهاي  المپيك  ۲۰۱۲ و اختلاف  نظرها درنشست  گروه  هشت ، گفت  تنها چيزي  كه انگليس به  كشاورزي  اروپا داده  است  جنون  گاوي  است .وي  اين  اظهارات  را در گفتگو با سران  كشورهاي  ؛آلمان  و روسيه  مطرح  كرد. شيراك  در ادامه  گفت : نمي توان  به  مردمي كه  اين  چنين  بد آشپزي  مي كنند اعتماد كرد. بعد ازفنلاند انگليس  كشوري  است  كه  بدترين  غذاها را دارد. ولاديمير پوتين  رئيس  جمهور روسيه  با اشاره  به  آمريكا گفت: درباره  همبرگر چه  مي توان  گفت ؟شيراك  پاسخ  داد همبرگر را به  هيچ  وجه  نمي توان  با اين  غذاها مقايسه كرد. پس  از اين  گفتگو پوتين  و گرهارد شرودر صدراعظم  آلمان  خنديدند.

نشست كارشناسان حفاظت ايمني هسته اي در وين
وين _ ايرنا: كارشناسان بيش از ۱۰۰ كشور جهان در محل آستريا سنتر شهر وين پايتخت اتريش بحث و گفت وگو درباره حفاظت ايمني بيشتر مراكز هسته اي جهان را آغاز كردند.
در اين همايش پنج روزه كه از روز دوشنبه تحت عنوان كميته اي براي حفاظت مراكز هسته اي آغاز شده است، شركت كنندگان پيشنهادهاي خود را درباره راه هاي جلوگيري از توسعه غيرقانوني مواد و قطعات اتمي ارائه خواهند داد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز اعلام كرد: هدف از برگزاري اين كنفرانس حفاظت از مراكز هسته اي و فعاليت هاي هسته اي صلح جويانه كشورها ست.

روسيه ناوگان دريايي خود در درياي خزر را تقويت مي كند
مسكو _ واحد مركزي خبر: سرگئي  ايوانف  وزير دفاع  روسيه  امروز در بندر آستاراخان  از تقويت  وگسترش  ناوگان  دريايي  روسيه  در درياي  خزر خبرداد.
به گزارش  واحد مركزي  خبراز مسكو ، وزير دفاع  روسيه  كه  در جمع  فرماندهان ناوگان  دريايي  روسيه  در خزر در بندر آستاراخان  سخن  مي گفت  افزود:توجه  و تقويت  ناوگان  دريايي  روسيه  در درياي  خزر در جهت  تامين  منافع راهبردي  كشور است. وزير دفاع  روسيه  همچنين  گفت : ناوگان  دريايي  روسيه  در خزر در حفظ منافع  روسيه  در تامين  امنيت  انرژي  نفت  و گاز و مبارزه  با قاچاق موادمخدر و صيد غير قانوني  ماهي  نقش  بسزايي  دارد.
سرگئي  ايوانف  براي  بازديد از نحوه  آمادگي  واحدهاي  نظامي منطقه  قفقازشمالي  و احداث  پايگاه  دريايي  نواروسيسك  در درياي  سياه  به  اين  منطقه سفركرده  است .

انتقاد ناظران اروپايي از نحوه برگزاري انتخابات
پارلماني آلباني
فارس: ناظران اروپايي با اشاره به تخلفات انتخاباتي فراوان در انتخابات پارلماني آلباني اعلام كردند اين انتخابات با دموكراسي فاصله فراواني دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تيرانا، سازمان همكاري و امنيت اروپا ديروز در بيانيه اي مشترك با شورا و پارلمان اروپا اعلام كرد: انتخابات روز يكشنبه در آلباني چندان در چارچوب اصول دموكراتيك برگزار نشد.در اين بيانيه آمده است: انتخابات آلباني اگر بر اساس اصول بين المللي سنجيده شود چندان در چارچوب دموكراسي قرار ندارد.سازمان امنيت و همكاري اروپا اعلام كرد مقام هاي آلباني نتوانستند نظام يكپارچه اي را براي برگزاري اين انتخابات تدوين كنند و همين امر شبهاتي را درخصوص صحت و سقم انتخابات برانگيخته است.
اين سازمان خاطرنشان كرد: برگزاري انتخابات آتي در آلباني مستلزم برخي تلاش هاي جدي و پيگيرتر است و آلباني براي پوستن به اتحاديه اروپا بايد گام هاي بلندي را در مسير حركت به سوي دموكراسي بردارد.
يورگن گرانت رئيس اين سازمان گفت: برخي حوادث در طول برگزاري انتخابات باعث ايجاد ترديدهايي درباره صحت آن شده است.

آمريكا طرح حضور همزمان در دو جنگ را بررسي مي كند
ايرنا: برنامه ريزان  ارشد وزارت  دفاع  آمريكا(پنتاگون ) در حال  مطالعه  بر روي  طرح استراتژيك  دراز مدتي  هستند كه  با استناد به  آن نيروهاي  نظامي اين  كشوربتوانند به  طور همزمان  در دو عمليات  نظامي در جهان  حضور يابند.
به  گزارش  روزنامه  نيويورك  تايمز، به  دستوركنگره  آمريكا، پنتاگون  موظف  شده  هر چهار سال  يك  بار استراتژي  كلي  خود رامرور كرده  و در صورت  لزوم  در آن تجديد نظر كند.
يكي  از اشكالات  طرح  پيشنهادي ، اين  است  كه  حضور همزمان  در دو جنگ  موجب تحليل  رفتن  قوا در نبردها مي شود.
آمريكا همواره  بيشتر سرمايه گذاري  را بر روي  حراست  از امنيت  داخلي  ومبارزه  با تروريسم  در خارج  از اين  كشور متمركز كرده  است .
هم اكنون  يكي  از مسايل  مورد بحث  در پنتاگون  اين  است  كه  با توجه  به  اصرارآمريكا بر ادامه  حضور نيروهايش  در عراق  و افغانستان  و نيز مناطق  ديگري  كه در محدوده  طرح  مبارزه  با تروريسم  قرار مي گيرد، ايجاب  مي كند كه  حدوداختيارات  پنتاگون  كه  مبناي  همه  عمليات  نظامي آمريكااست ، تغيير كند.
به  گزارش  نيويورك  تايمز، ريچارد مايرز رئيس  ستاد مشترك  ارتش  آمريكادر اين  مورد گفت : تمركز نيرو و سرمايه  در عراق  و افغانستان  موجب  شده  تاآمريكا از درگيريهاي  مسلحانه  در ساير نقاط جهان  غافل  بماند.

انفجار مقابل سفارت ايران در بغداد
001554.jpg
ديروز در جاده خارج از سفارت ايران در بغداد انفجاري روي دادكه منجر به آسيبي نشد.
يك مقام سفارت ايران در عراق با اعلام اين خبر گفت كه هدف حمله مذكور كاروان نيروهاي آمريكايي بود كه بر اثر آن يك خودرو زرهي و يك خودرو ديگر اين كاروان آسيب ديد.
در همين حال يك منبع پليس عراق اعلام كرد كه ديروز چهار فرد مسلح به سوي خودرو حامل سفير بحرين در عراق تيراندازي كردند. در اين حادثه احسان الانصاري، سفير بحرين، از ناحيه دست راست مجروح شد.
همچنين ديروز چهار كارمند زن فرودگاه بغداد در حمله افراد مسلح به ميني بوس حامل آنان به مقصد كارشان كشته و سه تن ديگر مجروح شدند.
بوش : تا پيروزي نهايي در عراق مي مانيم
ايسنا :جورج بوش در سخناني به مناسبت روز استقلال آمريكا، مصرانه خواستار پايداري و استقامت آمريكايي ها در جنگ با عراق شد.وي همچنين در اين روز از مردم خواست تا به رغم خونريزي ها در عراق، روح ميهن پرستانه  خود را حفظ كنند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا كه در سالروز استقلال آمريكا در دانشگاه وست ويرجينيا سخنراني مي كرد، اظهار داشت: عقب نشيني از عراق شبه نظامياني را كه درصدند عزم مردم آمريكا را از بين ببرند، جسورتر و شجاعتر مي كند.
وي در ادامه تصريح كرد: ماموريت ما براستي سخت و خطرناك است؛ چرا كه تروريست ها در نقاط مختلف عراق متمركز مي شوند تا با ظهور دموكراسي در اين كشور به مقابله برخيزند.
بوش افزود: ما تا پيروزي نهايي در عراق خواهيم ماند.
ساير تحولات
*روزنامه انگليسي تايمز مالي اعلام كرد وزارت دفاع اين كشور طرح هايي را براي خارج ساختن بخش چشمگيري از نيروهاي انگليسي از عراق طي ۱۸ ماه آينده و افزايش نيروهاي خود در افغانستان آماده كرده است.
در همين رابطه وزير دفاع انگليس نيز اظهار داشت: نيروهاي ائتلاف تحت فرماندهي آمريكا و انگليس مي توانند طي سال جاري مسئوليت حفظ امنيت كشور را به نيروهاي عراقي واگذار كنند.

منابع امنيتي  غرب  اعلام  كردند:
اطلاعات  جديد درباره  محل  اختفاي رادووان كارادزيچ
واحد مركزي  خبر: منابع امنيتي  غرب  اعلام  كردند رادووان  كارادزيچ  رهبر سابق  صرب  هاي  بوسني كه  به  ظن  جنايات  جنگي  تحت  تعقيب  اروپا است  در حال  حاضر در مونته  نگروبسر مي برد.
به  گزارش  روزنامه  تايمز انگليس ، اين  منابع اطلاعاتي  به  راديو بي  بي  سي  گفتند كارادزيچ  ، كه  هشت  سال  فراري  بوده است ، در مكاني  در نزديكي  شهر نيكسيج  ، زادگاهش  در منطقه  كوهستاني  در مرزبوسني  بسر مي برد.
پيش  از اين  تصور مي شد كارادزيچ  در جنوب  شرقي  بوسني  پنهان  شده  است .ديوان  لاهه  وي  را به  نسل  كشي  متهم  كرده  است .اين  در حالي  است  كه  نيروهاي  امنيتي  مونته  نگرو كه  املاك  اعضاي  خانواده كارادزيچ  را هفته  گذشته  در ونيكسيج ، جستجو كردند گفتند هيچگونه اطلاعي  از اينكه  وي  در اين  منطقه  باشد ، ندارند.
مسئولان  قضايي  ديوان  لاهه  شاكي  هستند كه  ناتو اطلاعات  حساس  مربوط به كارادزيچ  را از جمله  نامه  هايي  كه  وي  به  همسرش  نوشته  و قبلا در روزنامه تايمز چاپ  شده  است  ، در اختيار اين  ديوان  قرار نداده  است .

روسيه، سازمان امنيت و همكاري اروپا را
عامل انقلاب هاي رنگين خواند
فارس: دولت روسيه سازمان امنيت و همكاري اروپا را به داشتن سياست دوگانه متهم كرد و آن را عامل اصلي انقلاب هاي مخملي و نارنجي گرجستان و اوكراين خواند.
روزنامه انگليسي تايمز ديروز نوشت: الكسي بورودافكين نماينده روسيه در سازمان امنيت و همكاري اروپا ديروز گفت: انتقاد از تخلفات انتخاباتي در اوكراين و گرجستان از سوي اين سازمان بعضا باعث ناآرامي و بي ثباتي در اين كشورها شد و نيروهاي افراطي از آن به نفع خود بهره برداري كردند.
وي اين سازمان را به تجديدنظر در روش هاي نظارتي خود فراخواند و افزود: اين سازمان در راه افتادن انقلاب در اوكراين و گرجستان سهيم بود.
ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا در دو سال گذشته از انتخابات گرجستان، اوكراين و قرقيزستان انتقاد كرده اند و گفته مي شود گزارش آنها درباره اين انتخابات نقش مهمي در تقويت موضع مخالفان و راه افتادن انقلاب در اين كشورها داشت.
دولت روسيه نگران تكرار اين روند در بلاروس يا تركمنستان دو هم پيمان مهم خود يا حتي در خود روسيه است تا جايي كه امسال چندين ماه در اعتراض به سياسي كاري اين سازمان از پرداخت بودجه خود به آن خودداري كرد.

حماس همكاري با كابينه وحدت ملي فلسطين را نپذيرفت
بي.بي.سي: سخنگوي حماس پيشنهاد شركت در كابينه احمد قريع، نخست وزير دولت فلسطيني را رد كرده است. سخنگوي حماس گفت: تشكيل يك كابينه وحدت (ملي) در اين مقطع ديرهنگام فايده اي ندارد.
هدف از اين پيشنهاد مشاركت دادن حماس در فرآيند تصميم گيري در دولت فلسطيني قبل از خروج اسرائيل از نوار غزه بود.
حماس پيشنهاد كرده است يك كميته ويژه براي هماهنگ كردن اقدامات فلسطيني ها در جريان برنامه تخليه غزه ايجاد كند.
مشيرالمصري، سخنگوي حماس روز دوشنبه گفت كه اين گروه پس از يك رشته رايزني هاي داخلي تصميم گرفته است اين دعوت را رد كند.
از سوي ديگر يكي از اعضاي بلندپايه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس، ديروز گفت اين جنبش به هيچ كس اجازه نخواهد داد پس از خروج صهيونيستها از نوار غزه مبارزان اين جنبش را خلع سلاح كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، محمود زهار گفت: چه كسي از فرزندان حماس دفاع خواهد كرد. آيا تشكيلات خودگردان فلسطين چنين كاري را انجام خواهد داد. آيا بازداشت اعضاي حماس يك اقدام امنيتي پيشگيرانه است.
وي افزود پاسخ اين پرسش ها كاملاً روشن است و ما به هيچ كس اجازه نخواهيم داد ما را خلع سلاح كند.در همين رابطه رژيم صهيونيستي ضمن ابراز نگراني از تماس هاي جاري بين اتحاديه اروپا و جنبش مقاومت اسلامي (حماس) اعلام كرد چنين تماس هايي موجب به رسميت شناخته شدن حماس مي شود.
قريع:اگر هرج و مرج شود استعفا مي دهم
ايسنا: روزنامه القدس گزارش داد، احمد قريع سوگند خورده در صورتيكه هرج و مرج در اراضي فلسطينيان ادامه يابد، كابينه وي استعفا مي دهد و هيچ لزومي براي ادامه وجود آن نيست.نخست وزير تشكيلات خودگردان درخصوص عقب نشيني رژيم صهيونيستي از نوار غزه گفت: ما بايد بدانيم اسرائيلي ها چطور اين عقب نشيني را به انجام مي رسانند و چه اتفاقي در اين مرزهاي عبوري براي مثال در مرز عبوري رفح مي افتد. ما به برادران مصري مان اعتماد داريم و حضور هيچكدام از اسرائيلي ها را در مرز رفح يا هر بخشي از نوار غزه نمي خواهيم.
در همين حال گروهان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين ديروز مسئوليت شليك چند راكت به يك پايگاه نظاميان صهيونيست در شهرك نتزاريم در جنوب نوار غزه را برعهده گرفت.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |