چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۱ - Jul 6, 2005
مجتمع فرهنگي هنري نور تهران گشايش يافت
مجتمع فرهنگي هنري نورو خانه قرآن استان تهران با حضو وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، چند تن از معاونان و مشاوران وزير و معاونان و مديران اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران روز گذشته طي مراسمي گشايش يافت.
«مينا خواجه نوري» مشاور وزير و مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران در ابتداي مراسم در سخناني گفت: تاكنون فعاليتهاي متنوعي در زمينه هاي ديني و قرآني از جمله برگزاري نمايشگاه هاي متنوع قرآني، محافل انس با قرآن كريم، برگزاري جشنواره هاي هنري در زمينه هنرهاي ديني، حمايت از پژوهش هاي قرآني، انجمن قرآن و نهج البلاغه، خبرگزاري شبستان و طرح تلاوت نور در استان تهران انجام شده كه با گشايش اين مجتمع بسياري از فعاليتهاي ديگر به صورت متمركز ادامه خواهد يافت.
وي اضافه كرد: انجمن بانوان هنرمند قرآني نيز تشكيل شده كه به زودي نمايشگاه آثار هنري آنان برپا خواهد شد.
مجتمع فرهنگي هنري نور در مساحتي بالغ بر هفت هزار مترمربع و زيربناي ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع از محل بودجه استاني ساخته شده كه داراي كتابخانه تخصصي قرآن كريم، كتابخانه تخصصي بانوان، سالن ها، قرائتخانه، كلاسهاي آموزشي و آمفي تئاتر است كه در خيابان جنت آباد شمالي، جنب مسجدالمهدي (عج) قرار دارد.

بهانه وزارت بهداشت كمبود اعتبار است
خطر عفوني شدن زباله هاي شهر در فصل گرما
001563.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: با اعتبار ۴۵۰ ميليون تومان، تنها ۱۱ بيمارستان در كشور مي توانند زباله هاي خود را ضد عفوني كنند. در حالي كه روزانه ۸۱ تن زباله بيمارستاني توليد مي شود، با اين حساب به چالش كشيدن مديريت و متوليان انهدام زباله هاي بيمارستاني ضروري به نظر مي رسد و پلمب بيمارستانها تنها پاك كردن صورت مسئله است.
روش غلط و غيربهداشتي ماشين هاي حمل زباله هاي بيمارستاني كه به صورت فشرده اقدام به اين كار مي كنند و اين امر منجر به جاري شدن شيرابه زباله ها گشته و در اين هواي گرم بسيار عفوني و خطرناك است از طرفي نيز ورود فاضلاب بيمارستانها به آب هاي زيرزمين، عدم اجراي درست تفكيك زباله هاي عفوني و غيرعفوني در مبدأ، نداشتن اتاقهاي مبرد و دستگاه هاي گران زباله سوز، نبود سيستم شوتينگ و حمل زباله ها توسط آسانسور بيمارستان و در آخر نيز سرقت زباله هاي بيمارستاني حكايت از در خطر بودن جان مردم دارد كه سياستهاي كنترلي جدي تري را مي طلبد.
برآوردها نشان مي دهند در حال حاضر در بيمارستانهاي كشور ۶۳۰ نوع از مواد شيميايي و خطرناك وجود دارد كه از اين تعداد حدود ۳۰۰ نوع آن غيرسمي و ۳۰۰ مورد آن سمي و خطرناك است. همچنين در هر شبانه روز هر تخت بيمارستاني ۷۱۰/۲ كيلوگرم زباله توليد مي كند. اگر مجموع تخت هاي بيمارستاني تهران را حدود ۳۰ هزار تخت فرض كنيم مجموع زباله هاي توليدي در هر شبانه روز به ۸۱ هزار و ۳۰۰ كيلوگرم يا ۳/۸۱ تن خواهد رسيد. اين زباله ها در گودال هاي مخصوص در كهريزك دفن و به وسيله آب آهك ضد عفوني و مدفون مي شوند.
يكي از تكنسين هاي اتاق عمل دراين باره مي گويد: سه دسته زباله در بيمارستان اتاق عمل هست كه شامل زباله هاي كثيف، عفوني و معمولي است. زباله هاي عفوني و كثيف بسيار خطرناكند كه معمولاً در بيمارستانها توسط آسانسور حمل مي شوند و گاهي يك شب هم در اطاق مي مانند. تيغ هاي بيستوري، آنژيوكت ها و سوزن هاي جراحي اين زباله ها مي تواند كيسه هاي معمولي زباله را پاره كند و اين امر موجب گسترش بيماريهايي چون ايدز، هپاتيت و... مي گردد. وي افزود: مواد برنده بايد در جعبه هاي مخصوص دفع شوند ولي در حال حاضر اين اتفاق نمي افتد. در برخي بيمارستانها زباله هاي نسجي شامل اندام ها، تومورها، جفت هاي زايماني همه با هم درون كيسه هاي معمولي ريخته شده و بدون سيستم شوتينگ دفع مي شوند.
خبرهاي اخير حكايت از فاش شدن روش كارخانه هاي سازنده ظروف پلاستيكي از زباله هاي بيمارستاني است. افرادي كه با گوني هاي بزرگ به جمع آوري زباله ها مشغول اند به دليل اينكه پلاستيك هاي سرم، سرنگ و ساير زباله هاي بيمارستاني از بهترين جنس هاي پلاستيك مي باشند آنها را جدا نموده و به مبالغ گران تري به اين كارخانه ها مي فروشند كه ادامه اين روند عواقب بسيار خطرناكي براي سلامت جامعه ايجاد مي كند.
علي اصغر فرشاد، مدير كل اداره سلامت محيط و كار وزارت بهداشت دراين باره گفت: اواخر سال ۸۳ دولت اعتباري را در اختيار وزارت بهداشت قرار داد تا براي زباله هاي بيمارستاني فكري  كند، پيشنهاد وزارت بهداشت براي ابتداي اين طرح يك ميليارد تومان بود كه در عمل ۴۵۰ ميليون اختصاص يافت.
وي ادامه داد: با اين پول فقط توانستيم ۱۱ بيمارستان را از مجموع ۸۰۰ بيمارستان كشور در ۱۱ دانشگاه علوم پزشكي كشور براي ضد عفوني كردن زباله هاي بيمارستاني فعال كنيم، به همين دليل بيمارستان هاي مشكل دار را براي مرحله پايلوت انتخاب كرديم و قرار شد در صورت موفق بودن طرح، بي خطر سازي زباله هاي بيمارستاني به سراسر كشور تسري پيدا كند.
در حالي كه دستورالعمل تفكيك زباله بيمارستاني از سال ۷۶ و توسط وزارت بهداشت به تمام بيمارستان ها ابلاغ شده اما به گفته دكتر فرشاد با وجود ضدعفوني بودن ۲۰ درصد و غيرعفوني بودن ۸۰ درصد زباله هاي بيمارستاني، به دليل جمع آوري تفكيك نشده زباله ها توسط شهرداري، صدردرصد زباله هاي بيمارستاني عفوني شده و با ادغام در زباله هاي شهري، صددرصد زباله هاي شهر عفوني خواهد شد كه خطر ابتلا و شيوع بيماريهاي خطرناك، تمامي افراد مرتبط و بخصوص حاشيه نشينان مراكز دفع و تجمع زباله را تهديد مي كند.
فرشاد مي گويد: لايحه مصوب مديريت پسماند ها در كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در سال ،۸۲ مسئوليت تفكيك، جمع آوري و دفع زباله را برعهده شهرداري گذاشته و بيمارستانها را موظف به تقبل هزينه دفع زباله كرده است.

سخنگوي قوه قضاييه: گزارش سران قوا
در باره مفاسد اقتصادي به زودي ارائه مي شود
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: سخنگوي قوه قضاييه با اعلام تشكيل پرونده تخلف انتخاباتي از طريق سرويس پيام كوتاه(SMS)،همچنين از عدم ممنوعيت قانوني براي عضويت اعضاي شوراي شهر در كابينه دولت يا هر شغل دولتي ديگر خبر داد.
سخنگوي قوه قضاييه، مانند هفته هاي قبل به سؤالاتي درمورد تخلفات انتخاباتي پاسخ داد و گفت: اخيراً پرونده اي در مورد تخلفات انتخاباتي تشكيل شده است كه متخلفان آن از طريق سرويس پيام كوتاه (SMS) اقدام به تخريب چهره يكي از كانديداها(احمدي نژاد) مي كردند.
وي با تأكيد بر اين كه اصل بر اين است كه تلفن جزو حريم خصوصي افراد باشد گفت: متهمان اين پرونده كه شناسايي شده ولي هنوز دستگير نشده اند، به صورت سازمان يافته اطلاعاتي را به صورت وسيع از طريق تلفن همراه منتقل مي كردند. مدعي العموم مي تواند در چنين مواردي وارد حريم خصوصي افراد شود، اين پرونده نيز در حال رسيدگي است.سخنگوي قوه قضاييه در مورد امكان شكايت مدعي العموم از دستگاه مخابراتي كشور به دليل وعده هايي كه براي ارائه خدمات مناسب تلفن همراه داده شده است گفت: چه بسا شهروندان بتوانند نسبت به ادعاهايي كه مخابرات داشته است و اين كه آنها مسئوليتي را برعهده داشته ولي اجرا نكرده اند شكايتي را ارائه  كنند ولي به نظر مي رسد مدعي العموم نقشي در اين قضيه ندارد. تاكنون نيز هيچ شكايتي در دستگاه قضايي از عملكرد مخابرات مطرح نشده است.
وي درمورد گزارش سران سه قوه در مورد مفاسد اقتصادي به مقام رهبري كه قرار بود حدود ۶ هفته پيش ارائه شود گفت: تنظيم اين گزارش در دستور كار جلسه سران است و به زودي ارائه خواهد شد. ارائه اين گزارش قطعآً قبل از مدت باقي مانده از رياست جمهوري آقاي خاتمي است.
كريمي راد در مورد درج مطالبي در مطبوعات با عنوان سوء استفاده كانديداها از بيت المال گفت: اين ادعاها در جهت مخدوش كردن چهره كانديداهاست و هنوز پرونده اي با اين موضوع تشكيل نشده است. دستگاه قضايي آمادگي پذيرش گزارشهاي مردمي در اين رابطه را دارد.وي از پيگيري پرونده هاي زمين خواري در تهران و حومه، هرمزگان، كرمانشاه و قزوين خبر داد وگفت:در اهواز پرونده اي با چهار نفر متهم تشكيل شده است كه طي آن اين افراد اجناسي را به مردم فروخته و از آن طريق كلاهبرداري كرده اند. با پيگيري هاي دستگاه قضايي ۵ ميليارد تومان از سرمايه هاي مردم بازگردانده شده است.
سخنگوي قوه قضاييه در مصاحبه با همشهري از صدور كيفرخواست براي ۴ نفر از متهمان پرونده قتل رئيس اداره منابع طبيعي  ماسال توسط قاچاقچيان چوب خبر داد و گفت: در اين پرونده ۴ نفر بازداشت شده و رسيدگي كاملي صورت گرفته است.
وي درمورد برخورد با فرد نظامي كه قاتل اصلي جنگلبان است گفت: قانون با او نيز به صورت يكسان برخورد خواهد كرد. مراجع قضايي با توجه به دستورالعمل رئيس قوه قضاييه عمل كرده اند و در اين زمينه همكاري مناسبي در زمينه حفاظت از منابع طبيعي بوجود آمده است. اين بخشنامه در بين جنگلبانان اقتدار ايجاد كرده است.
وي در پاسخ به اين كه آيا با صدور بخشنامه مي توان انتظار داشت چنين جناياتي رخ ندهد، گفت: مسئولان حفاظت از جنگلها و منابع طبيعي بايد نيروهاي خود را افزايش دهند. البته حكمي كه صادر خواهد شد حتماً  در كاهش وقوع چنين جرايمي تأثير خواهد داشت.

واحد قرنطينه فرودگاه مهرآباد تهران
و مشهد به حال آماده باش درآمدند
ايسنا: رييس اداره بيماري هاي منتقله آب و مواد غذايي وزارت بهداشت از آماده باش واحدهاي قرنطينه فرودگاه مهرآباد تهران و مشهد خبر داد.
دكتر محمود سروش با اعلام اين خبر اظهار كرد: بيش از ۴ هزار بيمار مبتلا به اسهال در افغانستان گزارش شده كه منجر به بستري ۷۷۷ نفر و تاييد قطعي ۳۵ مورد وبا شده است؛ اين در حاليست طبق اصول علم پزشكي تنها با گزارش ۳ مورد مثبت وبا، ديگر موارد بايد مثبت تلقي شود.
وي از هموطنان خواست به علت همه گيري وبا در افغانستان و تهديد مرزهاي شرقي كشور در حين سفر كاملاً مراقب آب و مواد غذايي مصرفي خود باشند، چرا كه در صورت ورود افاغنه از مجاري غير مجاز به كشور احتمال شيوع وبا وجود دارد.
وي با بيان اينكه اولين و تنها مورد وبا تا كنون يك دختر ۲۶ ماهه در استان بوشهر بوده است، تصريح كرد: اين مورد پس از تشخيص و تأييد نهايي كاملا درمان شده است.
دكتر سروش به ايسنا تأكيد كرد:  به استان هاي هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سيستان و بلوچستان به جهت اختلاف گرمايي اخطارهاي لازم در رابطه با كنترل وبا داده شده و در استان هاي خراسان جنوبي و رضوي به لحاظ مرز مشترك با افغانستان نظام مراقبت مرزي فعال در پايانه هاي مرزي مستقر است.
وي با بيان اينكه هنوز خطري زائران خراسان رضوي را تهديد نمي كند در عين حال از مسافران خواست كه در صورت نياز در سفر صرفا از آب بطري استفاده كرده و حتي الامكان از مصرف آنتي اسيدها در طول سفر خودداري كنند.
رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب و مواد غذايي يادآور شد: مسافران تابستاني هر نوع اسهالي را جدي بگيرند و اسهال بدون تب به اسهال وبايي نزديك تر است و مسافران مصرف آبليمو، دوغ، آب ميوه و مايعات فراوان را هرگز فراموش نكنند.

خيابان هيروشيما در سردشت افتتاح شد
گروه اجتماعي: معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در پيامي همزمان با سالگرد فاجعه بمباران شيميايي، با تجليل از صبر و استقامت خانواده هاي شهدا و جانبازان شيميايي، بمباران شيميايي را يكي از بزرگترين جنايتهاي تاريخ برشمرد و افزود: بي ترديد، نام سردشت بايد در تاريخ، در كنار نام هيروشيما و ناكازاكي به عنوان اولين شهرهاي قرباني سلاح هاي كشتار جمعي ثبت شود.
براساس اين گزارش، يكي از خيابانهاي سردشت به عنوان «هيروشيما» نامگذاري شد كه با حضور هيأت ژاپني و مردم شهر حلبچه عراق و مسئولان مورد افتتاح و بهره برداري قرار گرفت.

چتر ايمني رفاه براي سه استان باز مي شود
گروه اجتماعي: گزارش هايي كه از دولت مي رسد، خبر از اجراي چتر ايمني رفاه در سه استان كشور مي دهد.
خبرگزاري ايسنا گزارش داد آن دسته از دستگاه هاي اجرايي كه بر اساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي براي آنها وظايفي پيش بيني شده است موظفند وظايف مرتبط با آيين نامه را با اولويت انجام دهند. هنوز اسامي اين استان ها اعلام نشده است.

جريمه كردن خبرنگاران در محدوه طرح ترافيك ممنوع است
فارس: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: تا شهريورماه كه زمان تمديد مجوزهاي طرح ترافيك است خبرنگاران مي توانند با ارائه كارت خبرنگاري وارد محدوده طرح شوند و هيچ ماموري حق جريمه كردن آنها را ندارد.
سردار محسن انصاري افزود: در زمان تمديد مجوزهاي طرح ترافيك كه در شهريور هر سال صورت مي گيرد تسهيلات ويژه اي براي خبرنگاران واقعي در نظر گرفته مي شود تا آنها بتوانند به راحتي به محدوده طرح ترافيك تردد كنند.
وي افزود: كارت هاي ويژه اي جهت تردد خبرنگاران به محدوده طرح صادر شده و در اختيار آنها قرار خواهد گرفت.

بي توجهي به بيمه معلولان،تأسف بار است
ايلنا: به جاي بيمه روستاييان، وضعيت بيمه معلولان را روشن كنيد.
علي همت محمودنژاد، رييس انجمن حمايت از حقوق معلولان، درباره مشكلات بيمه اي اين افراد گفت: متاسفانه تمديد دفترچه  هاي بيمه معلولان با مشكل روبرو است و كسي به فكر اين كار نيست. وي افزود: در حال حاضر، بسياري از معلولان كشور با مشكل دفترچه  هاي بيمه مواجه هستند و از اين وضعيت راضي نيستند. به گفته محمودنژاد، بهزيستي و سازمان مديريت، به فكر تمديد دفترچه  هاي بيمه معلولان نيستند و معلوم نيست چه بلايي بر سر معلولان مي  آورند. وي تصريح كرد: بيمه شدن معلولان از آب و نان هم براي آنها مهمتر است؛ اما اين كار با بي  توجهي مسئولان روبرو شده است. رييس انجمن حمايت از حقوق معلولان، معتقد است؛ با توجه به بالا بودن هزينه  هاي درمان، بايد دفترچه  هاي بيمه معلولان به موقع و مناسب تمديد شود تا آنها با مشكل مواجه نشوند.

ارزيابي وزير بهداشت از دولت خاتمي
ايسنا: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بي نياز شدن كشور به خدمات تخصصي خارجي در رشته هاي پزشكي، دو برابر شدن توليد مقالات،  توسعه فضاي فيزيكي دانشكده ها و دانشگاه هاي علوم پزشكي، تبادل خدمات و نيروهاي تخصصي پزشكي با كشورهاي منطقه را به عنوان مهمترين دستاوردهاي آموزش پزشكي كشور در دوره دولت خاتمي عنوان كرد.
دكتر مسعود پزشكيان، درتشريح دستاوردهاي حوزه آموزش پزشكي كشور در دوره رياست جمهوري حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، اظهار كرد: افزايش كيفيت آموزش پزشكي از نظر ارايه آموزش هاي متناسب با نياز جامعه، انتشار مقالات و مطالب جديد، تحقيقات، فضا و امكانات از نظر تكنولوژي هاي جديد و غيره، در دولت خاتمي رشد بسيار چشمگيري داشته است. اكثر دانشكده ها و دانشگاه هاي علوم پزشكي توسعه يافته و تجهيز و تكميل شده اند. دكتر پزشكيان اصلاح هرم سرانه استاد به دانشجو را از ديگر اقدامات مثبت اين دوره عنوان و تصريح كرد: در برخي از دانشگا ه هاي علوم پزشكي كشور سرانه عضو هيأت علمي به دانشجو «يك به ۹» است و در برخي ديگر «يك به ۱۸» است. همچنين از سال ۸۰ تا كنون ميزان توليد مقالات خارجي توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي دو برابر شده و تعداد پروژه هاي تحقيقاتي به صورت كاملاً فزاينده اي افزايش پيدا كرده است.

تحمل مردانه درد و رنج
گروه اجتماعي:بر اساس تحقيقات دانشمندان دانشگاه بث انگلستان، مردان نسبت به زنان، بهتر با درد و بيماري سازگاري پيدا مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از ديلي تلگراف، نتايج اين تحقيقات، اين ديدگاه  فراگير را كه مردان نسبت به زنان در تحمل درد ضعيف تر هستند، رد مي كند.
درمقابل، مردان همواره در جستجوي راه هايي براي سازگاري يافتن با دردهاي مزمن خود هستند، تا به آن عادت كنند و رنج كمتري بكشند.

شوراي عالي ترافيك تصويب كرد
امكان اهداي عضو از طريق گواهينامه رانندگي
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: با پيشنهاد انجمن حمايت از بيماران كليوي، شوراي عالي ترافيك درج اهداي اعضاي بدن در گواهينامه هاي رانندگي را در صورت تمايل شخص دارنده گواهينامه به تصويب رساند.
مصطفي قاسمي - مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: در اين مصوبه دريافت كنندگان گواهينامه رانندگي مي توانند با پر كردن فرم اهداي عضو در صورت وقوع حادثه مرگ مغزي، اعضاي خود را به بيماران نيازمند در داخل كشور اهدا كنند. وي افزود: طرح مرگ مغزي و اهداي عضو سالهاست كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي به صورت رايگان و به شكلي رايج اجرا مي شود. در كشور ما نيز از سال ۱۳۶۴ اين طرح با استفاده از الگوها و بروشورهايي از كشور انگلستان مورد بررسي قرار گرفت و پس از ۱۶ سال، سه سال پيش به تصويب مجلس رسيد. وي افزود: ۱۰۳ شعبه در كشور اجراي اين طرح را بر عهده گرفته اند كه در هنگام كار معايب و محاسن آن را نيز مورد بررسي قرار مي دهند.
مديرعامل انجمن  حمايت از بيماران كليوي همچنين گفت: متأسفانه ناهماهنگي  و عدم شناختي كه در مورد بيماريها وجود دارد منجر به اين شده كه از اعضاي بدن داوطلباني كه تعداد آنها به هزار نفر مي رسد استفاده لازم نشده است.قاسمي همچنين گفت: بحث پيوند اعضا با همه سختي هايي كه طي سالهاي اخير پشت سر گذاشته  تا به تصويب رسيده، در مراحل اجرا به دليل ناهماهنگي هاي بين وزارت بهداشت، مركز پيوند اعضا و بقيه دستگاه هاي مرتبط به شكل قابل قبولي پيش نمي رود. وي افزود: اقدام سردار انصاري در راهنمايي و رانندگي گامي مثبت و جدي در جهت ترغيب داوطلبان براي اهداي عضو مي باشد كه اميدوارم با استقبال خوبي همراه باشد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |