چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۱ - Jul 6, 2005
حكم غيابي براي متهم به قتل در دانشگاه سياتل آمريكا
001536.jpg
گروه حوادث: عامل جنايت دانشگاه سياتل ايالت واشنگتن آمريكا، كه در آن يك جوان با شليك مرگبار دو دانشجوي هموطن خود را به قتل رسانده بود، پس از رد حكم در خصوص منع قرار موقوفي تعقيب، به صورت غيابي از سوي قاضي شعبه ۱۱۵۶ مجتمع قضايي بعثت به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، در تاريخ ۱۲ بهمن ماه سال ۷۹ پدر دختر جواني به نام مرجان با مراجعه به دادسراي امور جنايي مدعي شد دخترش در دانشگاه سياتل شهر واشنگتن زماني كه با يكي از هم دانشگاهي هايش در حال قدم زدن در محوطه دانشگاه بودند توسط فردي به نام عزيزالله با شليك گلوله يك سلاح كمري به قتل رسيد.
اين حادثه در تاريخ سوم مردادماه سال ۶۸ اتفاق افتاد و عامل جنايت كه پسردايي مرجان بود، همان لحظه توسط پليس دانشگاه و مردم دستگير شد. اين مرد در دادگاه آمريكا محاكمه شده و به تحمل ۱۵ سال زندان محكوم شد.
001539.jpg
با شكايت اولياي دم، تحقيقات اوليه در خصوص شناسايي عزيزالله آغاز شد و وي در تاريخ ۲۹ بهمن ماه سال ۷۹ زماني كه وارد فرودگاه اهواز شد توسط مأموران پليس تهران بازداشت شد.
متهم پس از بازجويي مقدماتي به قتل مرجان و محمد اعتراف كرد و مدعي شد كه مرجان عقد كرده وي بوده و پس از اينكه مدتي ناپديد شده بود، او را در دانشگاه به همراه محمد ديدم و آنقدر عصباني شدم كه به طرف آنها شليك كردم. قاضي اسماعيلي كه رياست شعبه ۱۶۰۲ دادگاه جنايي تهران را برعهده داشت با توجه به استدلالي مبني بر اينكه متهم در خارج از ايران محاكمه و به حبس محكوم شده و از لحاظ دادگاه آمريكا قتل از نوع درجه دوم تشخيص داده شده و وي پس از ۱۲ سال حبس آزاد گرديده است شكايت اولياي دم را مختومه اعلام كرد و قرار موقوفي تعقيب پرونده را صادر كرد. حكم صادره از سوي شعبه ۱۱ ديوان عالي كشور در حالي مورد تأييد قرار گرفت كه اولياي دم خسارت دريافت كرده بودند.
001542.jpg
همچنين متهم در اظهاراتش چندين بار مدعي شده كه قصد قتل عمد نداشته و بنابه ادعاي دادستان آمريكايي ابتدا متهم مرجان را به طرف ماشين كشانده كه با دخالت محمد، متهم مجبور به تيراندازي شده است كه درگير و دار با محمد تير به سمت مرجان نيز شليك شده است.
پس از تأييد حكم برائت اولياي دم به آن اعتراض كردند به اين ترتيب پرونده مجدداً به شعبه ۲ ديوان عالي كشور ارجاع شد و به خاطر نقص در تحقيقات، پرونده به شعبه هم عرض ۱۱۵۶ ارجاع شد. قاضي همتيار با توجه به محتويات پرونده، متهم را به دادگاه احضار كرد. اما وي در دادگاه حضور نيافت تا اينكه در بررسي ها مشخص شد متهم بلافاصله پس از گرفتن حكم برائت از ايران خارج شده است در نتيجه قاضي همتيار با توجه به تلاش هاي صورت گرفته براي حضور متهم در دادگاه، وي را به اتهام قتل عمدي به قصاص نفس (اعدام) به صورت غيابي محكوم كرد. حكم صادره براي تأييد به ديوان عالي كشور فرستاده شد.

اولياي دم رضايت ندادند
زوج جوان قاتل اعدام شدند
گروه حوادث: زوج جواني كه متهم به قتل فردي به نام حميد-ك بودند سحرگاه ديروز در زندان مركزي اصفهان به دار مجازات آويخته شدند.
به گزارش خبرنگار ما، با تعيين زمان اعدام اين زوج جوان كه رويا و محمد نام داشتند، سه روز قبل از اجراي حكم ، مددكاران زندان همراه با تعدادي از هنرمندان صدا و سيماي اصفهان با همكاري روابط عمومي دادگستري به خانه اولياي دم مراجعه كردند اما موفق به اخذ رضايت نشدند تا اين كه صبح ديروز قاضي ناظر زندان با توجه به اين كه خانواده مقتول به علت كهولت سن طي وكالت نامه اي اجراي حكم را به نيروي انتظامي محول كرده بودند، به در خانه اولياي دم رفت و تقاضاي بخشش كرد كه موفقيتي در اين زمينه كسب نشد.محمد يكي از عاملان اين جنايت آرام آرام و با حضور ماموران به سمت طناب دار رفت و قبل از اجراي حكم ديه خود را براي صرف در امور خيريه مربوط به حضرت رقيه بخشيد. سپس رويا وارد محوطه زندان شد و به دنبال رضايت از والدين مقتول بود كه با توجه به وكالت انجام شده اين شانس را از دست داد. بدين ترتيب با اعدام زوج جوان پرونده اين جنايت بسته شد.

يك پرستار زن ايراني در سوييس به قتل رسيد
ايرنا: يك پرستار زن ايراني تبار بنام سيمين ع در منزل مسكوني خود در حومه شهر برن پايتخت سوييس به قتل رسيد.
روزنامه آلماني زبان برنر سايتونگ روز سه شنبه با درج اين خبر نوشت: روز جمعه در يك آپارتمان مجتمع مسكوني در فراون كاپلن حومه برن، همسايگان شاهد درخواست كمك سمين ع بودند كه ناگهان صداي شليك گلوله اي به گوش رسيد.
پس از آن كه پليس به محل حادثه رسيد، ديگر دير شده بود زيرا اين خانم ايراني بر اثر اصابت گلوله به قتل رسيده بود.
پليس سوييس روز شنبه يك ايراني را به اتهام قتل اين پرستار دستگير كرد و شاهدان عيني نقش وي را در اين حادثه تاييد كرده اند.
پليس كانتون (استان) برن اعلام كرده است كه بررسي درباره قتل اين زن ايراني جريان دارد و هنوز مشخص نشده كه چه ارتباطي بين قاتل و مقتوله وجود داشته است.

همسركشي با همدستي برادر زن
گروه حوادث :فردي كه با همدستي برادر زنش، دو روز گذشته همسرش را به قتل رسانده و سپس جسدش را مثله كرده بود، توسط ماموران اداره آگاهي اصفهان شناسايي و دستگير شد. اين ماجرا از آنجا در دستور كار ماموران قرار گرفت كه از طريق فوريت هاي پليسي ۱۱۰ اصفهان به ماموران انتظامي شهرستان برخواروميمه اطلاع داده شد؛ زني در منزل مسكوني خود به طرز فجيعي به قتل رسيده است.
اين گزارش مي افزايد: ماموران سريعاً ضمن اطلاع به بازپرس كشيك قتل بر سر صحنه جرم حاضر و بر حسب دستور قضايي تحقيقات فني و علمي خود را در اين زمينه براي شناسايي عاملان جنايت آغاز كردند.
بر حسب تحقيقات و بررسي هاي غيرمحسوس اكيپ ويژه قتل مشخص شد مقتول كه شكيلا نام دارد، يك روز قبل از به قتل رسيدن در منزل فردي به نام محمود و علي كه هيچ رابطه نسبي و سببي با يكديگر ندارند، در رفت و آمد بوده است. اين موضوع را فرد ناشناسي از طريق تلفن به همسر مقتوله اعلام كرد.
ماموران در تعقيب و گريزي هر دو متهم را دستگير كردند.در اين ميان ماموران آگاهي توانستند با توجه به سرنخ هاي موجود هر سه مظنون ديگر اين پرونده را به نام هاي رجبعلي، حميدرضا و قاسم دستگير كنند. اين متهمان ضمن قبول رابطه نامشروع اظهار داشتند از قتل اين زن هيچ گونه اطلاعي ندارند.
علي، شوهر شكيلا ضمن اعتراف صريح به قتل همسرش گفت: چند سالي است كه با شكيلا ازدواج كرده ام. اوايل با او هيچ مشكلي نداشتم . زندگي خوب و خوشي داشتيم. تا اينكه چند روز پيش شخص ناشناسي با منزلم تماس گرفت و گفت: همسرم را با چند نفر در منزل يكي از آنها ديده است. فوراً به آدرس موردنظر رفتم و همسرم را همراه علي- الف و محمود - الف، در اتاقي تنها ديدم. به منزل برگشتم و موضوع را به برادر خانمم گفتم.
او افزود: وقتي شكيلا به منزل برگشت با همدستي برادر خانمم بدون هيچ مقدمه اي او را خفه كرديم و سپس براي انتقام بدنش را تكه تكه كردم.گفتني است: متهمان دستگير شده براي تحقيقات و بررسي بيشتر تحويل مراجع قضايي استان شدند.

قاتل از ترس مقتول، او را كشت
گروه حوادث: روز گذشته سومين دور رسيدگي بر روي يك پرونده جنايي در شعبه ۱۱۵۷ انجام گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، نوزدهم شهريورماه سال ۷۹ محمود مرتكب قتل كريم شد. پرونده اين جنايت در دادگاه امور جنايي تهران زير نظر قاضي جواد اسماعيلي مورد بررسي قرار گرفت.
قاتل و مقتول هر دو داراي سابقه شرارت بودند و تحقيقات پليسي بيانگر اين مطلب بود كه چند روز قبل از جنايت، مقتول در جريان يك دعوا يكي از چشمان قاتل را كور كرده بود و چند روز بعد از اين حادثه بار ديگر بين كريم و محمود درگيري ايجاد شد. اين بار محمود با شليك گلوله ساچمه اي به ناحيه شكم كريم او را به قتل رساند.
بررسي قضايي بر روي اين پرونده در مرحله اول با صدور حكم برائت به خاطر دفاع مشروع قاتل از سوي قاضي اسماعيلي صادر شد.
ديوان عالي كشور اعلام كرد اگر قاتل توانايي فرار از دست مقتول را در حين درگيري داشت بايد ديه پرداخت كند، بدين ترتيب اين حكم نقض شد و پرونده بار ديگر به دادگاه امور جنايي تهران انتقال يافت. قاضي جواد اسماعيلي در مرحله دوم رسيدگي قضايي بر روي اين پرونده حكم بر دفاع مشروع و پرداخت ديه داد. اين بار نيز ديوان حكم را نقض كرد زيرا قضات ديوان معتقد بودند صدور حكم دفاع مشروع و پرداخت ديه ممكن نيست.
روز گذشته در سومين رسيدگي بر روي اين پرونده كه توسط محمدياري در شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران برگزار شد، بازپرس مذكور براي توجيه ديوان عالي كشور در خصوص حكم صادره مرحله دوم اين گونه توضيح داد: در جريان درگيري اوليه كه منجر به نابينايي يك چشم قاتل شده بود، در جريان دعواي دوم قاتل از ترس وقوع يك حادثه تلخ ديگر براي دفاع از خود مرتكب شليك گلوله شده بود. اين بار قاتل به پرداخت ديه كامل محكوم شد.
حكم مذكور بار ديگر به ديوان عالي كشور ارسال شد.

حبس و شلاق مجازات گردانندگان باند پنجه طلا
001545.jpg
گروه حوادث: دو هوو كه براي تأمين هزينه زندگي دست به جيب بري مي زدند پس از دستگيري و محاكمه از سوي قاضي همتيار به ۲ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محكوم شدند.
به گزارش خبرنگار ما، اين دو زن كه شهناز و كشور نام دارند با دستگيري دختر ۲۴ ساله يكي از آنها، راز فعاليت هاي خلافكارانه شان فاش شد.
مأموران دايره هفتم پليس آگاهي تهران به دنبال دريافت گزارش هايي از فعاليت هاي خلاف يك گروه از زنان در جنوب تهران كه به «پنجه طلا» معروف شده بودند تجسس براي شناسايي آنان را آغاز كرد. براساس اين گزارش ها اعضاي اين گروه با حضور در محل هاي شلوغ در فرصت مناسب طعمه هاي خود را انتخاب كرده و پس از تعقيب كوتاه مدت اشياي با ارزش آنها را مي دزديدند.
مأموران كه به طور غيرمحسوس فعاليت هاي آنها را تحت نظر گرفته بودند، نهايتاً توانستند دو زن را بازداشت كنند. براساس تحقيقات انجام گرفته از سوي پليس اين دو زن با شناسايي دختران جوان و كشاندن آنها به گروه خود شگردهاي خود را به آنها آموزش مي دادند و سپس از آنها براي سرقت و جيب بري استفاده مي كردند.
متهمان پس از بازداشت در بازجويي ها از فعاليت خود در محدوده بازار تهران عنوان كردند.
با دستور بازپرس قيصري متهمان با قرار بازداشت روانه زندان شدند و پرونده پس از صدور كيفرخواست به شعبه ۱۱۵۶ ارجاع شد.
قاضي همتيار پس از برگزاري جلسه محاكمه و اعترافات صريح دو زن هر يك از آنها را به اتهام كيف قاپي به ۲ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محكوم كرد.

تغيير در روند يك پرونده خودكشي
گروه حوادث: پرونده خودكشي يك زن جوان با بررسي هاي دقيق بازپرس پرونده از زندگي خانوادگي متوفي منجر به محكوم شدن همسر وي شد.
به گزارش خبرنگار ما، ارديبهشت ماه سال ۸۳ خبر خودكشي يك زن جوان به نام عاطفه كه ۲۵ سال سن داشت و دانشجو بود به اطلاع بازپرس اصغرزاده رسيد.
مرگ اين زن جوان به نظر مشكوك مي رسيد به همين دليل تحقيقات پليس آغاز شد. كارآگاهان متوجه شدند متوفي سه ماه قبل از خودكشي با مردي كه مدعي بود مجرد بوده و دانشجوي دكترا است ازدواج كرده است. ولي اين مرد تمام ادعاهايش كذب بود و عاطفه چند روز قبل از خودكشي متوجه شده بود همسرش متأهل بوده و دانشجوي دكترا نيز نيست و فاش شدن حقيقت موضوع او را دچار ضربه روحي كرده و در نهايت منجر به خودكشي او شده است.
روز گذشته بازپرس اصغرزاده اين پرونده را از مصاديق ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامي دانست، اين قانون بيان مي كند: چنانچه هر يك از زوجين قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهي از قبيل داشتن تحصيلات عالي، تمكن مالي، موقعيت اجتماعي، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فريب دهد و عقد بر مبناي هر يك از آنها واقع شود مرتكب به حبس تعزيري از شش ماه تا دو سال خواهد شد.
بدين ترتيب اين پرونده خودكشي وارد مرحله جديدي از تحقيق شد.

متهم براي دومين بار به قصاص محكوم شد
گروه حوادث: مردي كه به خاطر اختلاف بر سر مواد مخدر، جواني را به قتل رسانده بود، براي دومين بار به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، متهم كه صفرعلي نام دارد در تاريخ ۱۵ بهمن ماه سال ۸۱ در يك نزاع خياباني به خاطر خريد مواد مخدر جواني به نام ياسر را با ضربات چاقو مجروح كرد.
پس از انتقال ياسر به بيمارستان تلاش پزشكان براي نجات وي بي نتيجه ماند و پسر جوان به خاطر خونريزي در ناحيه ران، جان باخت. متهم پس از دستگيري به قتل اعتراف كرد و از سوي قاضي پرونده به قصاص محكوم شد. حكم صادره از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور به خاطر نقص رد شد و به شعبه هم عرض ارجاع شد.
پس از ارجاع پرونده به شعبه ۱۱۵۶ مجتمع قضايي بعثت متهم از سوي قاضي همتيار براي بار دوم به قصاص نفس(اعدام) محكوم شد.

آدم ربايي ۱۷ ميليون توماني در تهران
گروه حوادث: جست وجوي پليس براي دستگيري ربايندگان يك دختر ۹ ساله آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، صبح روز گذشته مردي حدوداً ۳۵ ساله در حالي كه بسيار آشفته و نگران بود به دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كرد و اظهار داشت: «دو سرنشين يك خودرو پژو صبح امروز دختر ۹ ساله ام را ربودند و بعد از يك ساعت در پي يك تماس تلفني براي آزادي دخترم خواستار ۱۷ ميليون تومان شده اند.»
اين مرد جوان كه به شدت نگران وضعيت دخترش بود چند ماه قبل از همسرش جدا شده است. به دستور داديار سبحاني فر پرونده اين آدم ربايي به دايره ۱۱ آگاهي مركز ارجاع داده شد تا جست وجوي پليسي براي دستگيري عاملان اين آدم ربايي انجام گيرد.

شاكي خود مجرم بود
گروه حوادث: شاكي يك پرونده در مراحل تحقيق پليسي خود متهم شناخته شد.
به گزارش خبرنگار ما، بيست و چهارم دي ماه سال ۸۳ مردي به كلانتري ۱۰۱ تجريش مراجعه كرد و اظهار داشت: «روز گذشته به قصد رفتن به محل كار از منزل خارج شدم. يكي از همسايه ها در حال روشن كردن خودرواش بود وقتي مرا ديد اصرار كرد تا مقصد برساندم، وقتي سوار خودرو شدم مرد همسايه وارد چند كوچه فرعي شد و در حال حركت بوديم كه ناگهان يك خودرو پرايد با سه سرنشين سد راهمان شدند. سرنشينان خودرو پرايد، خود را مأمور مبارزه با قاچاق مواد مخدر معرفي كردند و بدين ترتيب ما را مورد بازرسي قراردادند. سپس تحت عنوان جعلي مأمور مرا به خانه ام برده و شروع به جستجوي منزل كردند. وقتي مأموران قلابي خانه را ترك كردند متوجه شدم، ۵ ميليون تومان تراول چكي كه در خانه داشتم به همراه يك گوزن طلاي عتيقه سرقت شده است.
پرونده مذكور براي رسيدگي بيشتر به دادسراي امور جنايي تهران ارجاع داده شد. در تحقيقات پليسي همسايه شاكي مورد بازجويي قرار گرفت وي در مراحل اوليه بازجويي به همدستي با مأموران قلابي اعتراف كرد و در خصوص چگونگي وقوع اين سرقت گفت: مدتي قبل مبلغ ۳۵ هزار تومان از شاكي قرض گرفته بودم. او براي پس گرفتن اين مبلغ آبروي مرا برد به همين دليل تصميم گرفتم انتقام بگيرم و با دو نفر از دوستانم نقشه اين سرقت را كشيديم و به اجرا گذاشتيم.
همدستان مرد همسايه نيز بازداشت شدند. آنها نيز به بزه انتسابي خود اعتراف كردند.در بررسي هاي بعدي مأموران متوجه شدند تراول چك هاي مسروقه جعلي هستند و تحقيق در اين مورد معلوم كرد كه خود شاكي نيز در كار جعل تراول است. بدين ترتيب اتهام جعل اسناد نيز به شاكي مذكور تفهيم شد.
روز گذشته كيفرخواست پنج متهم مذكور از سوي دلداري نماينده دادستان مستقر در دادسراي امور جنايي تهران صدر و به مجتمع قضايي بعثت ارسال شد.

سه بار حبس ابد براي مادر قاتل
آسوشيتدپرس: مادري كه متهم به قتل سه فرزند خود است روز گذشته در تفاهمي با دادستان پرونده توافق كرد با اعتراف صريح به قتل فرزندان خود از مجازات اعدام رهايي يابد.
آنجلا كاماچو ۲۵ ساله با اعتراف صريح به قتل فرزندانش از مجازات سه بار حبس ابد بهره مند خواهد شد. وي پس از چهل سال مي تواند درخواست آزادي مشروط را تسليم دادگاه عالي كند.
در صورتي كه دادستان پرونده درخواست صدور حكم اعدام براي آنجلا را مي كرد، وي تنها زن مكزيكي الاصلي مي شد كه به بند محكومان به مرگ تگزاس مي رفت. وكلاي مدافع متهم كه از اولين جلسات دادگاه ادعا مي كردند وي به بيماري رواني و نوعي افسردگي مبتلا است، نتوانستند در آخرين دفاعيات خود اين موضوع را اثبات كنند. وكيل مدافع وي پس از پايان توافق انجام گرفته با دادستان اعلام كرد كه اين توافق بسيار بهتر از تلاش براي نجات دادن متهم از اعدام است. طبق تخمين هاي انجام گرفته صدور حكم اعدام براي متهم و پس از آن تلاش براي نجات وي از اين حكم مبلغ ۶ ميليون دلار هزينه برمي داشت.
دولت مكزيك پس از اطلاع از امكان صدور حكم اعدام براي متهم اعلام كرد كه در صورت صدور اين حكم قطعاً با آن برخورد خواهد كرد.
پليس تگزاس همسر ۲۴ ساله آنجلا را نيز به جرم همكاري با وي در قتل فرزندانش بازداشت كرده است.فرزندان آنجلا كه در اين حادثه جان خود را از دست داده بين دو ماه تا سه سال سن داشته اند.
همسر آنجلا جان آلن ۲۴ ساله در سال ۲۰۰۳ بازداشت و پس از درخواست خود به اعدام محكوم شد. وي پس از صدور حكم اعدام پشيمان شد و در حال حاضر وكلاي وي خواهان لغو اين حكم شده اند.

تلاش براي يافتن پسر ربوده شده
آسوشيتدپرس: يك روز پس از يافتن دختر ۸ ساله اي كه چندي پيش به همراه برادرش مفقود شده بود، پليس تلاش گسترده اي براي يافتن برادر وي آغاز كرده است. پليس آيداهو،  دختربچه فوق را در حالي كه همراه يك متهم به آزار و اذيت جنسي، در حال غذا خوردن در يك رستوران بود پيدا و بازداشت كرد. بازپرس تحقيق پرونده در اين خصوص به خبرنگاران گفت: در حال حاضر فرد شماره يك ما، ديلان گژون است.
پليس آيداهو، اجساد سه نفر از اعضاي خانواده شاستا و ديلان را در منزل محل اقامتشان پيدا كرد. در حال حاضر ترس پليس از اين است كه ديلان نيز به سرنوشتي مشابه، دچار شده باشد.در حال حاضر، پليس آيداهو، بازجويي هاي گسترده اي را از جوزف ادوارد آغاز كرده است. جوزف پيش از اين نيز به اتهام كودك آزاري بازداشت شده و به قيد مشروط آزاد شده بود.
پليس جوزف ادوارد را دقيقاً يك ماه پيش از قتل عام اعضاي خانواده شاستا بازداشت و به قيد ضمانت آزاد كرده بود. وي در آن زمان به اتهام آزار و اذيت جنسي پسربچه اي ۶ ساله بازداشت شده بود. پيش از اين تاريخ نيز وي يك بار به اتهام كودك آزاري به ده سال حبس محكوم و دوران محكوميت خود را گذرانده بود.
پليس آيداهو اجساد مادر ۴۰ ساله، برادر ۱۳ ساله و يكي از دوستان خانوادگي شاستا را در منزلشان در شانزدهم مي پيدا كرد.
در حال حاضر بيش از ۴۰ بازپرس پليس در حال كار بر روي اين پرونده هستند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |