چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۱ - Jul 6, 2005
بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران
فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولين
مناسب سازي مي شود
رئيس شوراي شهر تهران نسبت به ساخت و سازهاي غيرمجاز
در سرخه حصار و عدم برخورد با اين قبيل متخلفان هشدار داد
001590.jpg
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي شهر لايحه اي به تصويب رسيد كه به موجب آن فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولين جسمي - حركتي مناسب سازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در يكصد و پنجاه و هشتمين جلسه شوراي شهر لايحه «مناسب سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولين جسمي - حركتي» تصويب شد.
در ماده واحده اين لايحه آمده است: برخورداربودن از حقوق مدني متناسب با شأن انساني كم توانان جسمي و حركتي و جانبازان براي تحرك و دسترسي ايمن به خدمات فضاها و تاسيسات عمومي شهرها با هدف برقراري و اعطاي استقلال نسبي فردي و اجتماعي به اين گروههاي ويژه بايستي در رديف وظايف مسلم حاكميت و شهروندان به ويژه متوليان مديريت شهري قرار گيرد.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر هنگام بررسي اين لايحه گفت: هم اكنون در برخي ساختمان ها بعد از اتمام كار تازه شروع به ايجاد رمپ براي رفت و آمد معلولان مي كنند.
چمران افزود: براي اينكه تردد معلولان در ساختمان ها و همچنين معابر شهري به راحتي صورت گيرد و شهر به صورت وصله پينه اي نباشد بايد نماينده اي از سازمان زيباسازي در كميته اي كه به همين منظور در نظر گرفته شده حضور داشته باشد.
منظر خير حبيب اللهي عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي نيز گفت: در حال حاضر حتي تردد افراد سالم نيز در معابر و پياده روها با مشكل همراه است.
وي افزود: آيا بخشنامه و دستورالعملي در اين خصوص وجود دارد كه بتواند حقوق عابران پياده را مورد توجه قرار دهد.
خيرحبيب اللهي خواستار توجه شهرداري به موضوع مناسب سازي براي تردد آسان شهروندان شد.
انتخابات و انتقاد از برخي اظهارنظرها
از سوي ديگر نايب رئيس شوراي شهر گفت: برگزاري انتخابات پرشور و شعور رياست جمهوري خواب خوش عده اي را گرفته است.
مهندس حسين بيادي افزود: اقدامات اجرايي و سياسي آبادگران در شوراي شهر و شهرداري كه با انتخاب شهردار مردمي و محبوب تهران و ارايه طرح ها و تصويب لوايح كارگشا آغاز گرديد باعث رفع مشكلات چند ساله مردم و جلب رضايت آنها و در نهايت موجب تغيير هندسه مجلس هفتم و انتخابات پرشور و شعور رياست جمهوري شد.
وي گفت: احتمال ادامه اين روند سياسي عده اي را نگران كرده و برخي در مجلس و غيرمجلس مصاحبه هايي در خصوص حضور اعضاي شوراي شهر در كابينه جديد به قصد تخريب انجام مي دهند.
بيادي با بيان اينكه نتايج انتخابات رياست جمهوري گويا خواب دوستان را از غيردوستان بيشتر گرفته است خطاب به اين افراد گفت: خيال دوستان راحت باشد هيچ اتفاق خاصي نخواهد افتاد و آن ها مراقب باشند و سكته نكنند چون ظرفيت بيمارستان قلب تهران كم است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با قدرداني از حضور پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري گفت: شعور و حضوردر انتخابات رياست جمهوري نشان داد كه تبليغات و تخريب هاي بيگانگان هيچ تاثيري ندارد و مردم در هر شرايطي به تشخيص خود عمل مي كنند و نتيجه انتخابات نيز حاكي از اين بود كه مردم از روي تفكر تصميم مي گيرند و خود را محدود به سناريوهاي از پيش تعيين شده نمي دانند.
مهندس مهدي چمران افزود: انتخابات اخير رياست جمهوري شور و شعور زيبايي را به نمايش گذاشت و حماسه اي دوباره آفريد و مايه مباهات است.
وي گفت: شكرگزاري عملي از حضور مردم، رسيدگي به مشكلات آنها و خدمتگزاري بيشتر است.
وي با اشاره به تبليغات سوء بعد از انتخابات رياست جمهوري گفت: طي روزهاي اخير تبليغات و مطالبي در رسانه ها مطرح مي شود كه به نوعي سرگرمي براي برخي رسانه ها تبديل شده ولي آنچه مهم است اينكه رئيس جمهوري منتخب همه اين مراحل را پشت سر گذاشته و قاطعانه به راه خود ادامه مي دهد.
وي با بيان اينكه بايد يك خدمتگزاري جدي صورت پذيرد گفت: دكتر احمدي نژاد ۲ سال پيش با ارايه برنامه هاي خود در شهرداري تهران تلاش كرد نمونه خوبي از خدمتگزاري خالصانه را ارايه دهدكه باعث جلب توجه نه تنها مردم تهران بلكه سراسر كشور شد.
چمران با انتقاد از اظهارنظرهايي كه در روزهاي اخير راجع به حضور اعضاي شوراي شهر در كابينه آينده دولت مطرح مي شود گفت: اين تبليغات و مسايل ساخته شده سناريويي است كه ديگران براي ما تنظيم مي كنند و ما خودمان از آن مسايل خبر نداريم.
وي افزود: شوراي شهر به اين مسايل كاري ندارد و نمي خواهد وقت خود را صرف مباحث انحرافي كند.
چمران گفت: توصيه ما به افراد و به ويژه نمايندگان مجلس نيز اين است كه وارد اين مباحث نشوند همچنانكه اعضاي شوراي شهر وارد اين گونه مسايل نشده اند چرا كه ورود به اين مسايل تنها وقت گير است.
وي افزود: بدون شك شوراي شهر مبداء يك تحول عظيم در ايران اسلامي شد و هم در مجلس و هم در انتخابات رياست جمهوري تاثير خود را گذاشت. چمران خاطرنشان كرد كه شوراي شهر و شهرداري همچون گذشته كارش را در خدمتگزاري با جديت بيشتر ادامه خواهد داد و مسير خدمتگزاري تغيير نخواهد كرد.
تاكيد بر اعطاي زمين هاي معوض
در سرخه حصار
رئيس شوراي شهر همچنين نسبت به ساخت و سازهاي غيرمجاز در منطقه سرخه حصار هشدار داد و گفت: براي جلوگيري از اين وضعيت بايد قطعات زمين هايي كه به عنوان معوض براي صاحبان اين اراضي در نظر گرفته شده هر چه سريعتر به آنها داده شود.چمران منطقه سرخه حصار را يكي از زيباترين مناطق و در حكم ريه تنفسي شهر تهران عنوان كرد و گفت: درگيري در اين منطقه به دليل ساخت و سازهاي غيرمجاز سالهاست كه ادامه دارد.وي گفت: مشكلات و درگيري ها بر سر تملك و ساخت اين اراضي همچنان ادامه دارد و مردم ساكن در اين منطقه بلاتكليف هستند.
وي گفت: در زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري كه استانداري، فرمانداري و نيروي انتظامي مشغول فعاليت هاي انتخاباتي بودند شهرداري در مقابله با ساخت و سازهاي غيرمجاز تنها ماند و جلوگيري از اين روند در توان شهرداري نيست.
رئيس شوراي شهر گفت: شبانه كاميون هاي مصالح ساختماني به اين منطقه سرازير مي شوند در حاليكه از اقدام آنها جلوگيري نمي شود.
چمران با بيان اينكه از حدود ۱۰ سال پيش اين موضوع مطرح است و تعلل در حل مشكلات سرخه حصار مشكل آفرين خواهد بود. هشدار داد: مسئولان و دستگاههاي كه در اين زمينه به وظايف خويشتن عمل نكنند قطعا در آينده مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.
چمران همچنين گفت: هيات دولت اخيرا با خريد يك هزار دستگاه اتوبوس ديزلي با استاندارد يورو ۲۰۰۰ موافقت كرده است.رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به مشكلات ساخت و ساز ساختمان جهان نما اصفهان گفت: مسائل و مشكلات اين ساختمان با دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب در ميان گذاشته شده است و ايشان قول مساعد داده اند در ساختمان جهان نما تجديد نظر صورت گيرد.


مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر در يكصد و پنجاه و هشتمين جلسه علني خود لايحه مناسب سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولين جسمي حركتي را تصويب كرد.
در ماده واحده اين لايحه آمده است: برخوردار بودن از حقوق مدني متناسب با شأن انساني كم توانان جسمي و حركتي و جانبازان براي تحرك و دسترسي ايمن به خدمات فضاها و تاسيسات عمومي شهرها با هدف برقراري و اعطاي استقلال نسبي فردي و اجتماعي به اين گروه هاي ويژه بايستي در رديف وظايف مسلم حاكميت و شهروندان و به ويژه متوليان مديريت شهري قرار گيرد.
از اين رو به منظور اجرايي كردن مفاد قانون حمايت از حقوق معلولان مصوب ۶/۳/۸۳ مجلس شوراي اسلامي و با استناد به مصوبه ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري مورخ ۸/۳/۶۸ براي افراد معلول جسمي و حركتي، شهرداري تهران موظف است ظرف مدت ۲ ماه اقداماتي را در اين زمينه انجام دهد.
براساس تبصره يك اين مصوبه: شهرداري موظف است نسبت به آماده سازي و مناسب سازي معابر عمومي و نصب نشانه ها و علايم فيزيكي لازم با اولويت ميادين و معابر اصلي و نزديك به تقاطع ها اقدام كند.
همچنين شهرداري موظف است نسبت به تجهيز چراغ هاي راهنمايي معابر به علايم صوتي و برجسته كردن سطح پياده روهاي نزديك تقاطع ها براي استفاده نابينايان اقدام كند.
براساس اين مصوبه شهرداري همچنين بايد در توقفگاههاي عمومي، تمهيدات لازم را براي اختصاص محل هاي ويژه توقف وسيله نقليه معلولان پيش بيني و فراهم كند.
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، سازمان تاكسيراني و مترو موظف هستند نسبت به تأمين تسهيلات و خدمات ويژه براي كم توانان جسمي و حركتي و جانبازان مطابق ضوابط و مقررات اقدام لازم را اعمال كنند.
در جلسه ديروز همچنين آئين نامه چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي خدمات فوريت هاي پزشكي در شهر تهران به تصويب رسيد.
براساس اين لايحه كميته اي راهبردي با حضور معاون خدمات شهري شهرداري تهران به عنوان مسئول كميته، معاون مالي و اداري شهرداري، معاون شهرسازي و معماري و مديرعامل شركت شهر سالم و مديرعامل سازمان آتش نشاني به عنوان دبير كميته براي اجراي مفاد اين آئين نامه تشكيل مي شود.اعتبار مورد نياز جهت حمايت و پشتيباني از فعاليت ها و خدمات پايگاههاي مستقر در سازمان آتش نشاني در چارچوب ضوابط و مقررات شهرداري ها پيش بيني خواهد شد.

شوراي شهر اصفهان :
دو طبقه از برج جهان نما بايد كوتاه شود
001605.jpg
ايسنا: اخيرا طرحي در كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر اصفهان تصويب شده است؛ مبني بر اين كه در اطراف ميدان نقش جهان اصفهان، ارتفاع هر ساختماني كه از كف ميدان ديده شود، به علت مخدوش شدن حريم آسماني اين اثر تاريخي، آن ساختمان بايد تخريب و كوتاه شود.
احمد امين پور - نايب رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر اصفهان با تأييد اين مطلب، گفت: اين طرح، به منظور حفاظت و صيانت از ميدان نقش جهان برنامه ريزي شده است و شامل هر ساختماني از جمله برج جهان نما نيز مي شود و به زودي در شوراي شهر اصفهان مطرح خواهد شد.
وي گفت: چون حدود ۱ تا ۲ متر از ارتفاع جهان نما از كف ضلع شرقي ميدان نقش جهان ديده مي شود، بايد اين مقدار، از ارتفاع ساختمان هاي تازه تاسيس پيرامون اين ميدان كوتاه شود. امين پور تصريح كرد: درمورد قضيه جهان نما حرفهاي زياد و بي اساسي گفته مي شود، اما بايد ديد اصل مطلب يونسكو چيست؟
نايب رئيس كميسيون عمران شوراي شهر اصفهان كه استاد معماري دانشگاه هنر اصفهان نيز مي باشد، درخصوص مخدوش شدن حريم آسماني ميدان نقش جهان توسط ارتفاع زياد برج جهان نما به علت ثبت اين اثر در فهرست يونسكو، تصريح كرد: نظر شخصي بنده اين است كه بايد دو طبقه از برج جهان نما كوتاه شود.

۱۰ تابلوي اعلام وضعيت آلودگي
001584.jpg
گروه شهري: مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از نصب و راه اندازي ۱۰ تابلوي اعلام وضعيت آلودگي هوا در ۱۰ نقطه تهران خبر داد و تصريح كرد: تا پايان امسال در تمام مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران، يك تابلوي اعلام وضعيت آلودگي هوا نصب مي شود. رشيدي با اعلام اين خبر افزود: محل نصب اين تابلو ها، ميدان هلال احمر، ضلع غربي چهارراه سيد الشهدا(ع)، تقاطع خيابان آزادي - نجارزادگان، بزرگراه بسيج - ائمه اطهار، ميدان بهمن - اول دشت آزادگان، ضلع غربي ميدان المپيك، ميدان خراسان، ضلع غربي ميدان راه آهن، سي متري نيروي هوايي و تقاطع جنت آباد - كاشاني است.

۴۰۰ اتوبوس گاز سوز جديد
001581.jpg
ايلنا: معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: ۴۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز توسط ايران خودروديزل وارد ناوگان حمل و نقل تهران شد. دكتر يوسف حجت، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، در كميته كاهش آلودگي هواي تهران، گفت: در حال حاضر هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس C N G سوز در سطح شهر تهران در حال تردد است و برنامه اين است كه تا پايان سال ۸۴ اين تعداد به ۲ هزار دستگاه تبديل شود.
حجت خاطرنشان كرد: روز گذشته در جلسه كميسيون زيربنايي هيأت دولت، مقرر شد تا پايان سال ۸۴ ، ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شود و همچنين در مصوبه  اي ايجاد ۴۰۰ ايستگاه جديد گازگيري C N G در كشور تصويب شد.

تمركز مشاغل خدماتي
001587.jpg
گروه شهري: مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران گفت: به منظور جلوگيري از پراكندگي مشاغل و فعاليت هاي خدماتي در سطح شهر و كاهش سفرهاي درون شهري اين نوع از مشاغل در مجتمع هاي خدماتي متمركز مي شوند. علي كفائي محمد نژاد با بيان اين مطلب در ادامه افزود: احداث مجتمع هاي خدماتي براي اصناف مختلف از قبيل خودرو، تعميرات لوازم خانگي و..در دستور كار سازمان قرار گرفته است و در مرحله بررسي و طراحي قرار دارد.به گفته وي در ساخت اين مجتمع ها عموما از مشاركت كسبه و صاحبان مشاغل مرتبط استفاده خواهد شد.همچنين در داخل تمام مجتمع ها يكسري تسهيلات رفاهي در نظر گرفته مي شود تا فرد مراجعه كننده و صاحبان مشاغل بتوانند در زمان اوقات فراغت نيازهاي روزمره خود را رفع كنند.

برنامه هاي نهضت ورزشي و تفريحات سالم تابستان ۸۴ فرهنگسراي جوان
از سوي روابط عمومي فرهنگسراي جوان برنامه هاي نهضت تابستانه واحد ورزشي و تفريحات سالم اعلام شد.
مسئول واحد ورزشي و تفريحات سالم فرهنگسراي جوان هدف از اجراي اين برنامه ها را پر نمودن اوقات فراغت نوجوانان و جلوگيري از ناهنجاريهاي اجتماعي، ايجاد شور و نشاط بين عموم و تشويق آنان به ورزش كردن و همچنين فراهم نمودن مكاني سالم براي يك رقابت سالم ذكر كرد و گفت: اين برنامه ها شامل مسابقات ورزشي و تفريحي است كه ويژه خواهران و برادران برگزار مي شود.
محمد نظري به برگزاري نقاط نشاط ويژه خواهران اشاره كرد و گفت: اين برنامه ها در تفرجگاه فرهنگسرا كه مختص خواهران است برگزار مي شود كه با اجراي برنامه هاي متنوع ورزشي سه شنبه هاي هر هفته از ساعت ۱۸ الي ۲۰ تا آخر مردادماه برپا ست و با اهداء جوايز به نفرات برگزيده پايان مي يابد.
وي در خصوص برنامه هاي ديگر ورزشي و تفريحات سالم فرهنگسراي جوان به موارد زير اشاره كرد: مسابقات شطرنج به روش سوئيسي با تايم سريع ويژه برادران و خواهران به صورت جداگانه روزهاي پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۷ الي ۲۰ تا آخر شهريورماه در محوطه باز فرهنگسرا برپا و با اهداء جوايز به نفرات برگزيده پايان مي يابد.
مسابقات تنيس روي ميز ويژه برادران روزهاي پنجشنبه آخر هر ماه از اول تيرماه لغايت ۳ شهريورماه از ساعت ۱۴ الي ۱۹ در سالن تنيس فرهنگسرا برگزارمي شود . همچنين مسابقات تفريحي، ورزشي با عنوان كوه گشت (كوه هاي اطراف تهران) ويژه خواهران و برادران كه به صورت ۶ هفته خواهران و ۶ هفته برادران از مورخ ۱۷ تيرماه تا ۳۱ شهريورماه روزهاي چهارشنبه هر هفته از ساعت ۷ الي ۱۶ از ديگر برنامه هاست.وي افزود: مسابقات دو سرعت ويژه پسران و دختران زير ۱۲ سال شنبه هاي هر هفته از ساعت ۱۸ الي ۲۰ تا آخر شهريورماه در مكان باز فرهنگسرا مختص پسران و دوشنبه ها طبق برنامه فوق براي دختران نيز برپا مي شود.
وي در پايان گفت: در كنار مسابقات ذكر شده مسابقات تفريحي، ورزشي ويژه پسران هر هفته با يك رشته ورزشي كه شامل: طناب كشي، فوتبال دو نفره، دارت زني و... است يكشنبه ها هر هفته از ساعت ۱۸ الي ۲۰ تا آخر شهريورماه در مكان محوطه باز فرهنگسرا و مسابقات نقاط نشاط ويژه برادران با اجراي برنامه هاي متنوع ورزشي سه شنبه ها تا آخر مردادماه برگزار و با اهداء جوايز به نفرات برگزيده پايان مي يابد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |