شنبه ۱۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۳ - Jul 9, 2005
سه سارق مسلح بانك ها و صندوق هاي
قرض الحسنه مشهد اعدام شدند
گروه حوادث : سه سارق مسلح بانك ها و صندوق هاي قرض الحسنه مشهد صبح ديروز در منطقه «قاسم آباد» به دار مجازات آويخته شدند.
ماموران فرماندهي انتظامي خراسان رضوي به دنبال وقوع سرقت مسلحانه از بانك ملت شعبه كلاهدوز مشهد تلاش خود را جهت شناسايي و دستگيري متهمان آغاز كردند.
طبق تحقيقات صورت گرفته در روز حادثه سه سارق كه دو نفر آنها مسلح بودند وارد بانك شده و يكي از آنان با تهديد تحويلدار بانك هم وجوه نقد و هم چك هاي مسافرتي را در خواست مي كند.
سپس، سارقان تمام كاركنان و مشتريان بانك را تهديد كرده و موجودي بانك به همراه مهرهاي آن را به سرقت برده و متواري شدند.
كارآگاهان با توجه به اهميت موضوع اقدامات ويژه اي را در قالب تيم هاي متعدد عملياتي به كارگرفتند كه پس از گذشت ۴ روز جواني به نام «آرش» شناسايي و در يك اقدام ضربتي در محل سكونتش دستگير شد.
وي در همان ابتدا به سرقت بانك به همراهي دو نفر ديگر اعتراف كرد.
وي همچنين اعتراف كرد در سال ۷۷ نيز مرتكب قتل عمد شده و پس از كسب رضايت اولياي دم موظف به پرداخت ديه شده بود كه به فكر سرقت مسلحانه افتاد.
وي افزود: پس از گذشت مدتي به همراه ۴ نفر ديگر كه يكي از آنان اسلحه داشت يك تيم پنج نفره را تشكيل داديم و چند دستگاه موتورسيكلت، اسلحه كلاشينكف، كلت و خودرو تهيه كرده و به يك صندوق قرض الحسنه دستبرد زديم.وي اعتراف كرد در جريان سرقت از بانك ملت اسلحه كلت داشته و «داوود» همدست ديگر وي مسلح به كلاشينكف بوده است.
داوود نيز در جريان بازجويي ها به سرقت مسلحانه با همراهي آرش اعتراف كرد.
پس از اعترافات متهمان و رسيدگي پرونده در شعبه دوم دادگاه عمومي هر دو متهم به اتهام شركت در سرقت مسلحانه كه موجب رعب و وحشت مردم شده بود، محارب و مفسد في الارض شناخته شده و به اعدام و استرداد اموال مسروقه محكوم شدند.
همچنين چهار نفر متهم ديگر از سوي دادگاه به مجازات هاي تعزيري محكوم گرديدند.
حكم مذكور پس از اعتراض دو متهم اصلي به شعبه ۳۲ ديوان عالي كشور ارسال و تأييد شد.
ادامه اين گزارش حاكي است، در مهر ماه سال ۸۲ نيز از چند صندوق قرض الحسنه سرقت هايي به وقوع پيوست كه يكي از متهمان توسط كارآگاهان آگاهي شناسايي و دستگير شد.
علي در بازجويي ها به سرقت مسلحانه از ۱۴ صندوق قرض الحسنه و بانك اعتراف كرد و دادگاه نيز وي را محارب و مفسد في الارض شناخته و به اعدام در ملأ عام محكوم كرد. اين حكم نيز پس از ارسال به ديوان عالي كشور تأييد شد.
گفتني است، پس از طي مراحل قانوني ساعت ۱۰ صبح ديروز هر سه سارق مسلح در منطقه قاسم آباد مشهد و در ملأ عام به دار مجازات آويخته شدند.

سارقان باتري خودرو به دام افتادند
001773.jpg
001770.jpg
گروه حوادث: ماموران كلانتري ۱۶۰ خزانه دو سارق حرفه اي را كه مبادرت به سرقت باطري «خودروهاي سنگين» و «نيمه سنگين» در جنوب تهران مي كردند، به دام انداختند .
به گزارش خبرنگار ما ماجراي دستگيري اين دو سارق حرفه اي از آنجا در دستور كار پليس قرار گرفت كه دو روز گذشته كلانتري ۱۶۰ خزانه حين گشتزني در محدوده خيابان «فداييان اسلام» به يك دستگاه خودروي پيكان آلبالويي رنگ مظنون شدند.
سرگرد «مرتضي مرادي» رئيس كلانتري ۱۶۰ در توضيح اين خبر گفت: ماموران گشت اين كلانتري حين انجام ماموريت، به يك دستگاه خودرو كه ازقسمت صندوق عقب كاملا خميده وهمسطح زمين شده بود، مشكوك شدند. ماموران در بازرسي از صندوق عقب اين خودرو تعداد ۷ عدد باطري خودروي سنگين و نيمه سنگين كشف كردند و با توجه به ضد و نقيض بودن گفته هاي راننده خودرو و سرنشين آن، مظنونان را براي انجام تحقيقات به كلانتري انتقال دادند .
رئيس كلانتري ۱۶۰ در ادامه افزود: راننده و سرنشين اين خودرو در تحقيقات و بازجويي اوليه منكر هر گونه ارتكاب جرمي شدند اما وقتي در برابر بازجويي فني و استدلال هاي منطقي و مستند ماموران تجسس اين كلانتري قرار گرفتند ضمن قبول بزه انتسابي ، به چندين فقره سرقت باطري از خودروهاي سنگين و نيمه سنگين اعتراف كردند.
«مرادي» در ادامه گفت : سركرده اصلي اين باند فردي به نام «حسين» ۳۸ ساله است كه در اعترافات خود اظهار داشت، چند سالي با جمع آوري ضايعات در شبها زندگي خود را مي گذراندم و هرچه ضايعات را جمع آوري مي كردم و مي فروختم دخلم به خرجم نمي رسيد تا اينكه نقشه سرقت در ذهنم خطور كرد.
اين كار را چند ماهي انجام دادم با اندوخته قبلي و درآمد اين كار خودرويي خريدم. هر شب با تردد در جاهاي خلوت، بين ۵ الي ۷ عدد باطري خودروهاي سنگين و نيمه سنگين از جمله «كاميون» ، «پيكان» ، «اتوبوس» و «رنو» را به سرقت مي بردم.
اين ادامه داشت تا اينكه احساس كردم تنهايي از اين كار برنمي آيم و نياز به يك همدست دارم جواني را كه قبلا با او آشنا شده بودم و مطمئن بودم با پيشنهاد من در اين زمينه موافقت مي كند، موضوع را مطرح كردم.
اين جوان ۲۴ ساله كه «محمد» نام دارد بدون چون و چرا حرفم را قبول كرد.
با همدستي «محمد» به صورت شبانه در يك ماه ، هر شب نزديك ۸ عدد از باطري خودروها را سرقت مي كرديم. سرقت باطري ها بالا رفت مالخري كه قبلا در اين زمينه كالاهاي سرقتي مرا مي خريد جوابگو نبود، به همين خاطر در محدوده خزانه دو مالخر ديگر را شناسايي كردم و آنها را متقاعد كردم صبح خيلي زود در مغازه خود را باز كنند تا هوا روشن نشده و رفت و آمدي هم نيست ما باطري هاي سرقتي را به آنها بدهيم.اين سارق حرفه اي در طول اين مدت جمعا به ۸۰۰ فقره سرقت باطري خودرو اعتراف كرد.گفتني است، متهمان با تشكيل پرونده اي براي رسيدگي تحويل بازپرسي شعبه ۵ دادسراي ناحيه ۱۶ و سپس با قرار وثيقه روانه زندان شدند.

سقوط مرگبار پسر ۱۸ ساله
گروه حوادث:پسر ۱۸ ساله اي از طبقه چهارم آپارتماني در تهران سقوط كرد و جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرنگار ما ساعت ۲۳ چهارشنبه شب بر اثر شنيدن صداي فرياد يك جوان تمامي همسايگان از خانه بيرون آمدند و با جسد بي جان سعيد ۱۸ ساله مواجه شدند. مردم محل بلافاصله با تماس به مركز فوريتهاي پليسي اعلام كردند پسر جواني بر اثر سقوط از يك ساختمان چهار طبقه جان خود را از دست داده است. بر پايه اين خبر ماموران كلانتري ۱۷۲ عبدالعظيم و اورژانس در محل حاضر شدند و مشاهده كردند متوفي به هويت «سعيد - ك» ۱۸ ساله از طبقه چهارم سقوط كرده است، ولي هيچ كس از علت سقوط وي باخبر نيست.
با تشكيل پرونده، جسد براي تحقيقات بيشتر و روشن شدن علت سقوط به پزشكي قانوني انتقال داده شد.

عذر خواهي قاتل زنجيره اي از خانواده قربانيان
آسوشييتد پرس: قاتل زنجيره اي معروف به BTK روز گذشته در مصاحبه اي تلويزيوني به قتل هاي انجام داده اعتراف كرده و از خانواده قربانيان خود عذرخواهي كرد. وي در اين مصاحبه ادعا كرد كه شيطان كوچكي كه از ابتداي كودكي به درون وي رسوخ كرده بود باعث تمامي اين جنايت ها و قتل عام ها به دست وي شده است.
دنيس رادر در حالي كه هيچ نشانه اي از پشيماني در چهره اش ديده نمي شد در اين خصوص گفت : من بسيار متاسفم . براي قربانيانم و براي خانواده آنها. براي تمامي كساني كه از اقدامات وحشيانه من به نحوي آسيب ديدند . بلايي كه من بر سر عزيزان شما اوردم همان چيزي است كه هرگز براي خانواده خود نخواستم.
دنيس رادر اوايل ماه گذشته با اتهام قتل بيش از ۱۰ زن در فاصله سال هاي ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۱ روبه رو شد. وي تاكنون هرگز به گناهان خود اعتراف نكرده بود .
وي با بيان اينكه نام BTK را تنها براي اينكه ترس بيشتري در ميان مردم بيفكند براي خود انتخاب كرده بود در اين خصوص گفت: به خوبي مي دانم كه انچه كه رخ داد در واقع تجلي روح تاريك من بود . چيزي در درون من بود كه تمامي اين مسائل را كنترل مي كرد. تمامي اين قتل ها و جنايات را. زماني كه كودكي بيش نبودم؛ اين شيطان در من رسوخ كرده و هرگز مرا ترك نكرد. را در ۶۰ ساله ادعا كرد كه افكار مربوط به به قتل رساندن ديگران و آن هم شكنجه انها پيش از قتل ؛ مسئله اي بود كه از سالهاي دبيرستان فكر او را مشغول كرده بود.
وي با بيان اين مطلب كه در تمامي اين سالها هيچ كس سعي نكرد اين شيطان را از وي دور كند در اين خصوص گفت: همواره منتظر بودم تا كسي من را از اين افكار شيطاني دور كند اما چنين فردي هرگز ظهور نكرد . و من در اين تاريكي ماندم تا سر انجام ان را به نحوي كاملا اشتباه متبلور سازم . رادر با بيان اينكه زماني كه پدر يكي از قربانيانش در تلويزيون اشك ريخته و اعلام كرده كه هرگز قاتل دخترش را نخواهد بخشيد ؛ به شدت متاثر شده است در اين خصوص گفت: من جزاي تمامي اين اشك ها را با حبس ابد خواهم داد. آخرين قربانيان من خانواده ام هستند.

نجات معجزه آساي يك توريست از چنگال
ببرهاي پارك لندن
رويترز: هفته پيش دختر ۱۶ ساله اي كه براي گذراندن تعطيلات به همراه خانواده و يكي از دوستانش از آفريقاي جنوبي به لندن مسافرت كرده بود، هنگام بازديد از قفس ببرهاي «پارك طبيعي لندن» به دام ببر افتاد ولي خوشبختانه از مرگ حتمي نجات يافت.
«ببكا» ۱۶ ساله كه به همراه والدين و يكي از همكلاسيهايش براي گذراندن تعطيلات به شهر لندن مسافرت كرده بود تصميم گرفته بودند كه همگي به «پارك طبيعي لندن» بروند.
در طول بازديد از پارك، نگهبانان به بازديد كنندگان هشدار مي دادند تحت هيچ شرايطي فرياد نكشند، زيرا فرياد آنها باعث ترس حيوانات و عكس العمل سريع آنها خواهد شد.
«ببكا» و همكلاسي اش براي اينكه ببر را از نزديك تماشا كنند به قفس او نزديك شدند. ببر كه پايش را از قفسش بيرون آورده بود به پاي ببكا چنگ كشيد. ببكا كه ترسيده بود فرياد زد. همين موقع نگهبان قفس از او مي خواهد كه ساكت باشد و سرجايش بايستد تا صدمه نبيند اما ببكا كه به شدت ترسيده بود فرياد مي زند و قصد گريز ازمحل را داشت كه ببر ناگهان با پايش ببكا را به سمت خود كشيده و گردن او را ميان دندانهاي خود مي گيرد.پس از اين حادثه «ببكا» با تلاش ماموران از چنگال ببر نجات پيدا كرد و در حالي كه از ناحيه پا و گردن به شدت مجروح شده بود به بيمارستان منتقل شد.گفتني است، رئيس پارك لندن بليط رفت به ژوهانسبورگ و هزينه جراحي پلاستيك ببكا را كه قرار است در ژوهانسبورگ انجام شود را تقبل كرده و افزوده است: اين ببر از دو سال پيش كه پارك افتتاح شده اين جا بوده و تا به حال به كسي حمله نكرده بود و ما به دليل وقوع اين ماجرا تصميم نداريم كه او را از پارك به جاي ديگري منتقل كنيم.

كشف جسد در پاركينگ عمومي
گروه حوادث: جسد يك مرد ۳۵ ساله در پاركينگ كرمانيان توسط ماموران كلانتري ۱۱۷ كشف شد.
به گزارش خبرنگار ما ماموران گشت كلانتري ۱۱۷ جواديه در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقيقه روز گذشته در حال گشت زني بودند كه در پاركينگ كرمانيان با جسد مجهول الهويه مرد ۳۵ ساله اي مواجه شدند.
ماموران گشت بلافاصله پس از كشف جسد اين مرد ماموران آگاهي را در جريان قرار دادند كه بلافاصله پس از اعلام يك اكيپ بررسي صحنه جرم آگاهي در محل حاضر شد و در بررس هاي به عمل آمده مشخص گرديد هيچ گونه علائمي از ضرب و جرح در بدن وي وجود ندارد و جاي تزريق مواد در پاي مرد است، بدين ترتيب اين فرضيه كه مرگ وي بر اثر تزريق مواد باشد تقويت شد و جسد مرد ۳۵ ساله براي تحقيقات كامل تر به پزشكي قانوني منتقل گرديد.

كودكان بزهكار و مسئوليت هاي اجتماع(قسمت آخر)
عدم توافق بين والدين نيز منبع ديگري از ناهمخواني در رفتار با نوجوان است. به طور كلي ناهمخواني در رفتار بزرگسالان، كودكان و بويژه نوجوانان را ناراحت كرده و گاه عصباني مي كند.
۶- تشويق : نوجوان به تشويق و تحسين در كاري كه شايستگي آن را دارد، نيازمنداست. متأسفانه در بسياري از خانواده ها نوجوان آنچه كه بيشتر دريافت مي كند انتقاد است.
هنگامي كه كودكي مورد علاقه و احترام خانواده اش باشد امكان و فرصت بيشتري براي نيل به استقلال و مسئوليت خواهد داشت و براي برنامه ريزي و انتخاب امور مربوط به خود در چارچوب معيارهاي اخلاقي از تشويق لازم برخوردار خواهد شد .
اما براي پيشگيري و درمان اين موارد نيز دانشمندان علم جامعه شناسي و روانشناسي به يافته هايي رسيده اند.
پدران و مادران نه تنها فرزندان خود را دوست دارند بلكه بر پايه عواطف انساني به تمام كودكان با مهر و محبت مي نگرند و هرگاه كه لزوم امر ايجاب كند از آنان نيز حمايت مي كند، براي پيشگيري از ارتكاب جرائم اطفال و نوجوانان نيز راهكارهايي ارائه كه در ذيل به بخشي از آن خواهيم پرداخت.
۱- برقراري دوستي و تفاهم بين والدين
۲- همبازي شدن با كودك و نوجوان
۳- دوري گزيدن از رقابت در جلب محبت فرزندان
۴- عدم ايجاد ناسازگاري در محيط خانواده
۵- عدم پرخاشگري والدين نسبت به خود و يا نسبت به فرزندان
۶- پرورش حس اعتماد به نفس نوجوان
۷- تأمين محيط مناسب براي سكونت
۸- تأمين نيازهاي مادي و معنوي
در پايان نيز مي توان به رهنمودهاي سازمان ملل متحد براي پيشگيري از بزهكاري نوجوانان استناد نمود.
۱- هر جامعه اي بايد اولويت فوق العاده اي براي نيازها و بهزيستي خانواده و همه اعضايش قائل باشد.
۲- از آنجا كه خانواده ها واحد اصل مسئول پرورش اجتماعي اوليه كودكان است، براي حفظ يكپارچگي خانواده از جمله خانواده گسترده بايد از كوشش هاي دولتي و اجتماعي پيروي كرد.
جامعه مسئوليت دارد كه خانواده را در فراهم آوردن وسائل مراقبت و حمايت در تأمين آسايش جسمي و ذهني كودكان ياري دهد. ترتيب اقدام هاي مناسب، از جمله مراقبت هاي روزانه ، بايد داده شود.
۳- دولت ها بايد به تعيين خط مشي هائي بپردازند كه موجب شوند، كودكان در محيط هاي خانوادگي ثابت و استواري قرار گيرند. براي خانواده هايي كه در شرايط بي ثباتي يا تعارض به كمك نيازمندند، بايد خدمات لازم فراهم شود.
۴- توجه خاصي بايد به كودكان خانواده هاي متأثر از مسائل ناشي از تغييرات سريع و ناموزون اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بويژه كودكان خانواده هاي بومي، مهاجر و پناهنده مبذول گردد. از آنجا كه امكان دارد چنين تغييراتي قابليت اجتماعي خانواده را براي پرورش و تربيت مرسوم كودكان، غالباً در نتيجه تعارض نقش و فرهنگ، مختل سازد.
۵- اقدامات و برنامه ريزي هايي در جهت فراهم آوردن فرصت آموزش براي خانواده ها در زمينه نقش و مسئوليت هاي والدين در رابطه با پرورش كودك و مراقبت از كودك و ارتقاي روابط مثبت والدين و فرزندان، جلب توجه والدين به مسائل كودكان و نوجوانان و تشويق و مشاركت آنان در فعاليت هاي مبتني بر خانواده و جامعه بايد انجام گرفته و تنظيم گردد.
۶- اقداماتي بايد توسط دولت ها در جهت ارتقاء همبستگي و هماهنگي خانوادگي و بازداري از جدا شدن فرزندان از والدينشان انجام پذيرد، مگر اينكه شرايط مؤثر بر سلامت و آينده كودك گزينه مناسب ديگري را ممكن سازند.
جدول زير تحقيقي است كه بين تعدادي از مجريان كانون هاي اصلاح و تربيت كشور صورت پذيرفته است .
ميزان به درصد تعداد افراد مسائل خانوادگي
۳۷%۸۳ نفر اعتياد پدر
۲۰% ۴۶نفر اعتياد مادر
۱۲% ۲۷نفر اعتياد پدر و مادر
۲۴% ۵۴نفر سابقه محكوميت پدر
۷% ۱۵نفر سابقه محكوميت مادر
۱۸% ۴۱نفر نداشتن پدر
۱۷% ۳۹نفر نداشتن مادر
۱۱% ۲۶نفر طلاق و جدايي
۶۲% ۱۴۰نفر ناسازگاري والدين با يكديگر
۱۰۰% ۲۲۵نفر كل بزهكاران مورد مطالعه
منابع و مآخذ :
۱. بررسي نقش خانواده در ميزان بروز بزهكاري خانم ليلا اسدي كلجاهي
۲. خانواده نابسامان و بزه ديدگان ايرج ساعي ارسي
۳. هنگامه هاي خانواده هاي بزه ديده پرور محمد مهدي خديوي زند
۴. بررسي بزه ديدگي بر اساس بزه هاي انجام گرفته ان شاءا... جعفري.
رضا صالحي پژوه

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |