شنبه ۱۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۳ - Jul 9, 2005
كاربران كامپيوتر محتاط تر شده اند
تغيير رفتارهاي اينترنتي كاربران
۲۰ درصد كاربران كه مورد حمله هكرها قرار مي گيرند اقدام به پاكسازي كامپيوتر خودنمي كنند و ۲۹درصد نيز پس از يك ماه اين كار را انجام مي دهند
001761.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: نگراني كاربران اينترنت در مورد به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه موجود در كامپيوترها باعث تغيير عادت هاي آنلاين مردم شده است. به عبارتي ديگر كاربران كمتر به سايت هاي مشكوك مراجعه مي كنند، از ورود به شبكه هاي فايل هاي اشتراكي پرهيز مي نمايند و حتي برخي از آنان نرم افزار اينترنتي كامپيوتر خود را تغيير مي دهند.
علاوه براين، بسياري از كاربران تا زماني كه از محتويات فايل پيوست يك نامه الكترونيكي مطلع نشوند از باز كردن آن پرهيز مي كنند در حالي كه قبلاً كاربران بدون تأمل به سير در اينترنت مي پرداختند.
به عنوان مثال يك مهندس كامپيوتر كه دوبار مورد هجوم هكرها قرار گرفت هم اكنون دولايه فايروال در كامپيوتر خود نصب كرده و هنگامي كه از كامپيوتر استفاده نمي كند، خط اينترنت پرسرعت خود را قطع مي كند.او همچنين فرزندان خود را از ورود به سايت هاي بازي منع كرده است. براساس آخرين آمار منتشر شده، ۴۸ درصد از كاربران اينترنت بزرگسال در آمريكا از مراجعه به سايت هايي كه احتمال برنامه هاي مشكوك در آنها وجود دارد خودداري مي كنند. همچنين ۲۵ درصد آنان وارد شبكه فايل هاي شراكتي نمي شوند و ۱۸درصد نيز به جاي استفاده از نرم افزار IE به نرم افزار فايرفاكس روي مي آورده اند.
اما از همه جالب تر اين كه ۸۱ درصد مردم با دقت بيشتري به بازكردن فايل هاي پيوست نامه هاي الكترونيكي مي پردازند، چون اغلب ويروس ها از طريق اين نوع فايل ها منتشر مي شود.به عبارتي ديگر، در مجموع ۹۱ درصد كاربران اينترنت، عادت هاي آنلاين خود را به نوعي تغيير داده اند و محتاط تر شده اند.
اما با وجود محتاط شدن كاربران، هنوز هم بسياري از آنان به ترميم و پاكسازي كامپيوتر خود از وجود برنامه هاي ويروسي اقدام نكرده اند به همين دليل كامپيوتر هاي آنان بسيار كند كار مي كند.
۲۰ درصد كاربران كه مورد حمله هكرها قرار مي گيرند اقدام به پاكسازي كامپيوتر خود نمي كنند و ۲۹ درصد نيز پس از يك ماه اين كار را انجام مي دهند.
همچنين از هر ۵ نفر، ۲ نفر شخصاً اقدام به پاكسازي كامپيوتر خود مي كند و بقيه از بستگان خود و يا افراد حرفه اي كمك مي گيرند. در ۲۰ درصد موارد هم امكان پاكسازي كامپيوتر وجود ندارد.
از سوي ديگر ۴۳ درصد كاربران حداقل يكبار با برنامه هاي ناخواسته در كامپيوتر خود مواجه شده اند كه ورود به سايت هاي بازي و يا استفاده از خطوط پرسرعت امكان آلوده شدن كامپيوتر را به اين برنامه ها افزايش مي دهد.
شايد بزرگترين مشكلي كه كاربران را تهديد مي كند، سستي آنان در خواندن اطلاعات كامل فايل هاي مشكوك باشد. اين فايل ها ابتدا شرايط استفاده از آن را براي كاربر بيان مي كند و تا زماني كه كاربر روي گزينه «من موافقم» را كليك نكند، آن فايل باز نخواهد شد.
اما بسياري از كاربران حوصله خواندن شرايط فايل را ندارند و بلافاصله گزينه مورد نظر را كليك مي كنند به همين دليل كامپيوتر شان، ويروسي مي شود.

ساخت بازوي روباتيك براي انجام
معاينات پزشكي از راه دور
لندن _ ايرنا: پژوهشگران دانشگاه ايالتي ميشيگان موفق به تكميل يك بازوي روباتيك شده اند كه اطلاعات حاصل از دستگاه اولتراسوند را با داده هاي مربوط به بساوايي و لمس بدن بيمار تركيب مي كند و به پزشك امكان مي دهد از فاصله دور قسمت هاي مختلف بدن بيماران را چنان كه گويي در مطب خود او حضور دارند، معاينه كند.
به نوشته هفته نامه علمي «نيوساينتيست» ، كارول اسلومسكي و رانجان موخرجي در دانشگاه ميشيگان بازوي روباتيك را به گونه اي طراحي كردند كه پزشك مي تواند با كمك يك دستكش مخصوص كه در آن هر انگشت با يك سنجنده حسي مرتبط است، از راه دور روبات را به حركت درآورد.
انگشتان روبات اطلاعاتي را كه از لمس اعضاي بدن بيمار دريافت مي كند از طريق سنجنده ها به انگشتان پزشك منتقل مي كند و به اين ترتيب پزشك چنان كه گويي بيمار را به طور مستقيم با دست خود معاينه مي كند مي تواند به معاينه وي از راه دور بپردازد.
اين روبات در عين حال به سه دستگاه دوربين ويديويي مجهز است كه شرايط محيط را به پزشك نشان مي دهد و به اين ترتيب پزشك خود را در حضور بيمار احساس مي كند. از اين گذشته يك دستگاه اولتراسوند نيز به اين روبات متصل است كه در انجام معاينات كمك بيشتري در اختيار پزشك قرار مي دهد.
به طور مثال اگر پزشك قصد داشته باشد سينه بيمار را براي كسب اطمينان از عدم ابتلاي وي به سرطان سينه معاينه كند، اطلاعات تصويري و حسي به همراه آنچه كه از تصاوير اولترا سوند حاصل مي شود، او را در موقعيتي قرار مي دهد كه بتواند با اطمينان در مورد وضع بيمار اظهار نظر كند.
دو محققي كه دستگاه تازه را طراحي كرده اند اميدوارند بتوانند تا پنج سال ديگر آن را براي استفاده عمومي روانه بازار كنند.

گمرك الكترونيكي تحت وب مي شود
گروه انفورماتيك: بر اساس موافقت نامه منعقده مابين گمرك ايران و آنكتاد سازمان ملل متحد (سازمان توسعه و تجارت) طي دو هفته آينده فاز اول پروژه گمرك تحت وب (AsyCUDA World) اجرايي مي شود.
مدير فني پروژه آسيكودا در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب افزود: پروژه گمرك الكترونيكي هم اكنون بر اساس معماري قديمي كلانيت سرور و تحت عنوان ASYCUDA++ است كه به زودي با حضور كارشناس فني خارجي فاز اول پروژه گمرك اينترنتي آغاز شده و بر روي شبكه اينترنت مي رود.مهندس كامران دركي افزود: با اينترنتي شدن مبادلات گمركي ديگر حضور فيزيكي متقاضي و صاحب كالا در شعبات گمرك الزامي نيست و مي تواند از طريق اينترنت با شعبات ارتباط برقرار كند.وي در خصوص زمان بندي جهت اجراي كامل پروژه آسيكودا ورد اظهار داشت: براي بهره برداري كامل پروژه و اجراي آن در سطح ملي از زمان انعقاد موافقت نامه در پايان سال گذشته، ۲ سال زمان تعيين شده است.دركي با اشاره به مراحل عملياتي اين پروژه در هنگام پاسخگويي متقاضي بر روي شبكه اينترنت، بيان داشت: پس از اجراي آسيكودا تحت وب، متقاضي مي تواند از هر كجا با اتصال به اينترنت و ورود به سايت گمرك،اظهارنامه گمركي را تكميل و پس از تأييد و انجام مراحل به صورت الكترونيكي،در كوتاه ترين زمان پروانه گمركي را دريافت كند.
مدير فني آسيكودا در ادامه خاطرنشان ساخت: آموزش، فرهنگ سازي و تأمين زيرساخت فني مناسب و همچنين بومي سازي نرم افزار بر اساس مؤلفه هاي ملي و زبان فارسي در فاز اول پروژه و پس از آن دو شعبه گمركي به عنوان پايلوت، رويه ترانزيت را به صورت اينترنتي اجرا مي كنند.دركي تصريح كرد: در صورت موفقيت در اجراي مطلوب پروژه در سطح پايلوت، براي رويه هاي گمركي ديگر همچون واردات، صادرات و ...، در سطح ملي اجرا خواهد شد.وي به اهميت همكاري و تعامل با دستگاه هاي مرتبط اشاره كرد و اظهار داشت: طبق روال گذشته با دستگاه هاي مرتبط در تعامل خواهيم بود؛ به طور ي كه براي پرداخت هاي الكترونيكي با بانك ها و براي صدور مجوز از طريق وب و ارسال مستقيم آن به گمرك با سازمان هاي صادركننده مجوز اين همكاري صورت مي گيرد. دركي در پاسخ به اين سؤال كه آيا پروژه محدوديتي در فراگيري حتي مناطق بدون دسترسي ارتباطاتي و مخابراتي دارد، گفت: پروژه محدوديتي براي اجرا در سطح گسترده و حتي نقاط بدون دسترسي ارتباطاتي ندارد و در صورت نبود امكانات مخابراتي براي انتقال ديتا، تجهيزات اختصاصي از سوي سازمان گمرك تأمين مي شود.
وي افزود: اين تجهيزات در قالب برقراري ارتباطات ديتا از طريق ماهواره، فيبر نوري، ADSL و موارد ديگر بر اساس نياز خواهد بود.

دستيابي ايران به تكنولوژي ساخت
سيستم هاي الكترونيكي و ليزري
گروه دانش _ علي اصغر محمدي: متخصصان شركت صنايع الكترونيك شيراز وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موفق به ساخت فناوري انواع سيستم هاي الكترونيكي و ليزري و پرتاب موشك هدايت شونده شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس وحيد صدوقي، مدير عامل شركت صنايع الكترونيك شيراز در حاشيه بازديد خبرنگاران از اين شركت با اعلام اين خبر گفت: صنعت الكترو اپتيك و ليزر شركت صنايع الكترونيك شيراز با بيش از دو دهه سابقه و تجربه در اين رشته ها موفق شده با بهره گيري از دانش متخصصان و تجهيزات پيشرفته خود را به عنوان صنعتي كارآمد در زمينه توليد و ارائه سيستم هاي الكترو اپتيك و ليزر معرفي كند.
وي افزود: در همه توليدات نظامي الكترونيكي اين شركت به ويژه در موشك ها و موشك اندازهاي هدايت شونده و سيستم هاي شليك تانك ها و توپ ها، ليزر نقش مهم و اساسي دارد.
صدوقي با اشاره به فعاليت هاي صنايع الكترونيك شيراز گفت: «صا شيراز» مجموعه اي از زنجيره الكترونيك، ليزر و الكترو اپتيك است كه در زمينه انواع سيستم هاي مخابراتي، پدافندي، موشكي و سيستم هاي ناوبري انواع هواپيماهاي جنگنده از جمله اف ۱۴ توليد مي شود.
وي افزود: همچنين با تلاش متخصصان وزارت دفاع براي خودكفايي در زمينه ساخت موشك اندازهاي هدايت شونده با خطايي كمتر از ۵ سانتي متر و انواع سيستم هاي الكترونيكي، راداري و ليزري به ثمر نشست.
صدوقي با اشاره به نقش صنايع الكترونيك در صنايع دفاعي كشور اظهار داشت: تطابق محصولات اين صنعت با استانداردهاي نظامي دنيا و تحقق پروژه هاي مهم نظامي نشانگر توانمندي و نقش استراتژيك اين صنعت در توسعه صنايع نظامي كشور است.
وي افزود: لامپ هاي ماكروويو كه صنعتي منحصر به فرد در منطقه خاورميانه است در اين شركت توليد مي شود و ايران جزو يكي از ۱۰ كشور جهان در زمينه فناوري ساخت اين نوع لامپ است. وي در ادامه از كسب دهها نشان از جشنواره هاي مختلف داخلي و خارجي خبر داد و گفت: طي ۸ سال اخير، صنايع الكترونيك شيراز موفق به كسب ۹ جايزه از جشنواره خوارزمي شده است.
صدوقي با اشاره به سطح علمي كاركنان «صا شيراز»   گفت: ۵۷ درصد از نيروهاي شاغل صنايع الكترونيك شيراز داراي تحصيلات عالي دانشگاهي هستند و ۷ درصد از كل درآمد اين شركت صرف تحقيقات مي شود در حالي كه اين ميزان در سطح كشور كمتر از ۱ درصد است.وي همچنين از صادرات ۸ ميليون دلاري محصولات اين شركت در سه سال گذشته به كشورهاي مختلف از جمله اروپا خبر داد و گفت: تا سال آينده اين رقم به ۲۶ ميليون دلار مي رسد.
صدوقي افزود: اين صنعت در زمينه طراحي و توليد انواع زيرمجموعه ها و قطعات اپتيكي فعاليت هايي از جمله ساخت منابع تغذيه ليزر، مدارهاي الكترونيك به كار رفته در سيستم هاي الكترو اپتيك و ليزري، قطعات دقيق اپتيكي در ابعاد و اشكال مختلف و طراحي و اجراي عمليات لايه نشاني  بر روي قطعات اپتيكي با طول موج هاي متفاوت و با كاربردهاي مختلف داشته است.
وي راه اندازي آزمايشگاه تحقيقاتي ليزر و ارائه خدمات مهندسي و مشاوره اي را از ديگر زمينه هاي فعاليت صنايع الكترونيك شيراز اعلام كرد و گفت: زمينه فعاليت هاي خدمات مهندسي و مشاوره اي اين صنايع، پشتيباني سيستم هاي الكترو اپتيكي و ليزري، خريد سيستم هاي الكترو اپتيكي و ليزري و راه اندازي دپوهاي تعميراتي، تست هاي اپتيكي قطعات و زير سيستم ها و سيستم هاي الكترو اپتيك و ليزري است.

برگزاري نمايشگاه ICT2005 در اصفهان
گروه انفورماتيك: چهارمين نمايشگاه تخصصي تكنولوژي اطلاع رساني و ارتباطات
(ICT ۲۰۰۵) با مشاركت كميته استان اصفهان انجمن شركت هاي انفورماتيك ايران و شركت نمايشگاه هاي بين المللي اصفهان مردادماه امسال برگزار مي شود.
به گزارش ستاد برگزاري اين نمايشگاه، هدف از برگزاري۲۰۰۵ ICT ، عرضه خدمات و محصولات مرتبط با صنعت ICT، ايجاد فرصت مناسب جهت تعامل بخش خصوصي با دولتي، ارتقاء فرهنگ فناوري اطلاعات در سطح عمومي و تخصصي، تعيين جايگاه شركت هاي انفورماتيك استان، ايجاد محيط رقابتي سالم و اعلام حضور NGOهاي مرتبط با IT است.اين نمايشگاه از ۱۳ لغايت ۱۷ مردادماه امسال در فضايي به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در محل نمايشگاه هاي دائمي اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار مي شود.

ويتامين «E» از قلب محافظت نمي كند
يك مطالعه گسترده در آمريكا نشان مي دهد كه به رغم باور ميليون ها مصرف كننده، ويتامين (E) در مقابل حملات قلبي،سكته مغزي و سرطان از بدن محافظت نمي كند.برخي از مطالعات قبلي حاكي از آن بود كه قرص هاي مكمل ويتامين (E) ممكن است براي سلامتي مفيد باشد و در حال حاضر در آمريكا ۱۰ درصد زنان ويتامين اي مصرف مي كنند.اما كارشناسان مي گويند مطالعه آنها به روي ۴۰ هزار زن ۴۵ ساله به بالا كه نتايج آن در نشريه انجمن پزشكي آمريكا چاپ شده است بايد براي هميشه به بحث در اين زمينه پايان دهد.

دويست سال افزايش شديد گاز دي اكسيد كربن
بررسي حباب هاي هواي كره زمين متعلق به هزاران سال پيش نشان مي دهد كه ميزان گاز دي اكسيدكربن در جو زمين در خلال دويست و پنجاه سال گذشته به شدت افزايش يافته است. گروهي از دانشمندان توانسته اند حباب هاي هوا مربوط به حدود چهارصد هزار سال قبل را كه در لايه هاي قديمي يخ محبوس بوده مورد بررسي قرار دهند و تركيب آن را با دوره هاي بعدي و زمان حاضر مقايسه كنند.چهارصد هزار سال قبل تغييري اندك در مدار زمين باعث تغيير در آب و هواي زمين شد و از اين نظر با شرايط متحول جاري قابل مقايسه است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |