شنبه ۱۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۳ - Jul 9, 2005
در جلسه شوراي معاونين و شهرداران مناطق تهران اعلام شد
موافقت نهايي با تأسيس بانك شهرداري
گروه شهري: با حضور مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران يكصدوپنجاه وششمين جلسه شوراي معاونان و شهرداران مناطق شهر تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين جلسه كه به عنوان نخستين نشست معاونان و شهرداران مناطق بعد از انتخاب دكتر محمود احمدي نژاد شهردار سابق به سمت رئيس جمهور و اين بار به رياست سرپرست موقت شهرداري تهران دكتر علي سعيدلو به شمار مي رود، مهندس چمران طي سخناني از تهران به عنوان ابرشهر، كلان شهر يا كشورشهر نام برد كه شهردار آن به نوعي رئيس جمهور هم به شمار مي رود چراكه شهر تهران چه به لحاظ وسعت و چه جمعيت به اندازه چند كشور خاورميانه است.
وي با اظهار رضايت از اين كه كليد دروازه شهر مهمي چون تهران در انتخابات دو سال قبل شوراها به دست عده اي افتاد كه از جنس مردم، با مردم و مردم وار بودند و متعاقب آن پايان دوره زورگيري، لوكس گرايي، تشريفاتي زيستن، رانت خواري و زدوبند رقم خورد گفت: به رغم تمام تلاش هاي صورت گرفته مبني بر خراب كردن چهره دكتر احمدي نژاد در جريان انتخابات رياست جمهوري اخير اما مردم به روش و سيستم خدمتگزاري صادقانه كه مشي مجموعه مديريت شهري در دو سال گذشته بود، رأي دادند.
وي از مديران شهرداري خواست همچنان با حفظ انسجام و هماهنگي كامل به مردم بدون هيچ خلل و تعلل مقتدرانه به پيش ببرند.
وي در اين باره به يك آمار مقايسه اي در سه سال گذشته اشاره كرد كه بر مبناي آن در سال هشتادويك ۲۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران شد و در سال ۸۲ ، ۱۳۵۰ و در سال ۸۳ ، ۱۵۰۰ دستگاه كه همين تغيير نشان دهنده تحرك و پويايي و سرعت انجام كارها در دوران مديريت جديد شهري است. چمران در بخش ديگري از سخنان خود به اخبار واصله مبني بر اين كه عده اي فرصت طلب با سوءاستفاده از تغيير و تحولات مديريتي در شهرداري تهران شروع به ساخت وسازهاي غيرمجاز در برخي نقاط شهر ازجمله سرخه حصار و نقاطي در منطقه ۱۵ و ساير مناطق كردند، از شهرداران مناطق ۲۲گانه خواست مقتدرانه با استفاده از اهرم هاي قانوني و به سرعت جلوي اين گونه تخلفات را بگيرند.
وي در اين راستا، از ارسال گزارش هاي دقيق تخلفات انجام شده به دفتر مقام معظم رهبري، رياست جمهوري، وزارت كشور و نيروي انتظامي خبر داد.
چمران همچنين به درخواست اعضاي حاضر در جلسه مبني بر تعجيل شوراي اسلامي شهر تهران در انتخاب شهردار جديد گفت: شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره تلاش خود را خواهد كرد منتهي انتخاب شهردار جديد كه به ويژه بعد از دكتر احمدي نژاد بتواند جايگزين شايسته اي به جاي ايشان به شمار رود كار سختي است. وي با توجه به حرف و حديث هاي فراوان در اين باره از مديران شهرداري خواست اجازه دهند اعضاي شوراي شهر با دست باز و فراغ خاطر به امر مهم و حساس اهتمام ورزند.
خبرنگار ما مي نويسد: در جلسه شوراي معاونان و شهرداران مناطق شهر تهران طي گزارشي اعلام شد در سال ۸۳ با توجه به بودجه ۱۳۶۶ ميليارد توماني و ۱۰۰ ميليارد تومان گشايش اعتبار از محل تهاتر در بخش توسعه معابر حجم عمليات عمراني انجام شده در شهر تهران نسبت به سال هاي گذشته از رشد ۲۰۰ درصدي (۷/۲ برابر) برخوردار شده اين درحالي است كه امسال با ۱۴۲۸ ميليارد تومان بودجه و ۱۰۲ ميليارد تومان اعتبار مشروط كه از محل رديف ۹۷ (وام) و ۹۹ (پرداخت مطالبات شهرداري تهران از دولت) پيش بيني شده ۱۵۰۰ فقره موافقت نامه عمراني در شهرداري تهران به انجام خواهد رسيد كه اين رقم در سال ۸۳ در قالب ۱۳۰۰ موافقت نامه بوده است. در اين گزارش خطاب به حاضران همچنين صحبت از تحقق نظارت، نظام مندي، برنامه ريزي و شفاف سازي امور شهرداري شد كه در يكصد سال اخير بي سابقه بوده است، ازجمله اين اقدامات تصويب طرح جامع IT و تحقق دولت الكترونيك است كه موجب برقراري ارتباط صميمانه و متقابل ميان شهرداري و مردم شد.
بنا بر اين گزارش هم اكنون همه مناطق شهرداري مبادرت به شماره گذاري ، بايگاني، نگهداري و پالايش پرونده هاي شهرسازي و درآمد و نوسازي كردند و كار را به جايي رساندند كه هم اكنون شهروندان مي توانند حتي با sms وضعيت پرونده خود را در مناطق مربوطه پيگيري كنند.
براساس گزارش اعلام شده از سوي دكتر رحيم قرباني معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران براي نخستين بار برنامه نرم افزاري ارزيابي عملكرد شهرداري تدوين شده و متعاقب آن نه تنها قادر به ارزشيابي عملكرد سازمان ها خواهيم بود بلكه امكان برقراري ارتباط با كلان شهرهاي دنيا و حضور بين المللي شهرداري تهران و فراهم شدن شرايط مقايسه عملكرد خود با ساير شهرهاي دنيا فراهم شده است.
از ديگر خبرهاي مهم ارائه شده در جلسه شوراي معاونان و شهرداران مناطق ۲۲گانه تهران موافقت كميته زيربنايي دولت با تأسيس بانك شهرداري، موافقت دولت و وزارت اقتصاد و دارايي با معافيت مالياتي سازمان هاي شهرداري و نهايتا موافقت كميته زيربنايي دولت به جايگزيني ماليات بر ارزش افزوده به جاي ماليات تجميع و اين كه يك سوم معادل ۳۳ درصد ماليات بر ارزش افزوده كشور به شهرداري هاي كشور تعلق گيرد كه اين تصميم قدمي بزرگ در تحقق كسب منابع پايدار درآمدي براي شهرداري هاست.
در اين جلسه از همكاري هيأت دولت به ويژه كميسيون زيربنايي آن با شهرداري ها تشكر و اعلام شد دولت موافقت هاي اوليه خود را با تحقق مديريت يكپارچه و واحد شهري صورت داد و حتي پيش بيني مي شود طي يكي دو هفته باقي مانده از عمر دولت آقاي خاتمي به تصويب نهايي برسد.

صعود كم سابقه گردشگران اروپايي به كوه دماوند
001740.jpg
گروه شهري - عباس اسدي : مرتفع ترين قله سلسله جبال البرز در ۷۵ كيلومتري شمال شرق تهران با پنج هزار و ۶۷۱ متر ارتفاع از سطح درياهاي آزاد جهان همه ساله در فصل تابستان پذيراي شمار قابل توجهي از جهانگردان خارجي و علاقمندان به ورزش كوهنوردي و محيط زيست در سراسر ايران است.
به گزارش خبرنگار ما، ظرف دو روز گذشته شماري از جهانگردان خارجي از كشورهاي اسپانيا، روسيه، فرانسه و ايتاليا با تجهيزات كامل و با گذر از ميان انبوهي از گل هاي شقايق به قله رسيدند. اين جهانگردان كه سه روز از سفر خود را براي توقف در دامنه هاي كوه دماوند و روستاهاي اطراف اختصاص داده بودند با اظهار شگفتي از جاذبه هاي طبيعي ايران به ويژه قله دماوند، وجود زيبايي هاي اين نقطه از كشور  را  موقعيت مناسبي براي جذب تورهاي گردشگري و علاقمند به محيط زيست توصيف كردند.
دامنه دماوند در ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ متري هر سال در اواخر فصل بهار و تابستان از گل هاي شقايق پوشيده مي شود.
بانوي اسپانيايي كه به همراه همسرش قله دماوند را صعود كرده بود گفت: ايران شايد منحصربه فردترين كشوري باشد كه از تنوع اقليمي برخوردار است. تنوع و گوناگوني اقليمي ايران بستر بسيار مناسبي براي جذب توريست و بهره مندي شهروندان اين مرز و بوم از قابليت هاي تفريحي و گردشگري اين كشور است.
شهروند اصفهاني مستقر در پايكوه دماوند گفت: حال كه اين موهبت طبيعي نصيب ما ايرانيان شده است، شايسته است قدر آن را با نگهباني و پاسداشت از طبيعت  و نيز بسترسازي امكانات و خدمات در ابتداي مسير اصلي قله بدانيم.

سرپرست شهرداري تهران در گفت و گو با همشهري:
امكانات خدماتي شهرداري افزايش و گسترش مي يابد
دكتر سعيدلو: شهرداري تهران در ۵ كلانشهر كشور
فروشگاه هاي شهروند راه اندازي مي كند
001731.jpg
001728.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: سرپرست شهرداري تهران تأكيد كرد به منظور رفاه حال شهروندان و حفظ و تقويت توان مالي آنان، امكانات خدماتي و رفاهي نظير فروشگاههاي زنجيره اي شهروند و مراكز عرضه ميوه و تره بار بايد به طور عادلانه در گستره كلانشهر تهران راه اندازي شود.
دكتر سعيدلو در گفت و گو با همشهري گفت: توزيع اصولي و عادلانه امكانات و خدمات در مناطق بيست و دوگانه تهران بايد به نحوي صورت گيرد كه مصالح شهروندان به طور كامل در آن لحاظ شده باشد.
وي برنامه زمانبندي شده ۵ فروشگاه جديد شهروند در مناطق ۱۹ (خاني آباد نو)، ۱۶ (بعثت _ چيت ري)، ۱۳ (سه راه تهرانپارس _ برج دماوند) _ ۲۲ (ميدان المپيك) و ۱۴ (بزرگراه شهيد محلاتي) راه اندازي مي شود. همچنين ۵ فروشگاه بزرگ در كلانشهرهاي كشور شامل كرج، شيراز، مشهد، اصفهان و رشت راه اندازي خواهد شد.
وي تأكيد كرد: پائين بودن نرخ كالاها در فروشگاه هاي شهروند نسبت به ساير مراكز و انتخاب مكان مناسب، شرط راه اندازي فروشگاه هاي جديد شهروند اعلام شده است.
دكتر سعيدلو تصريح كرد: اصولاً فروشگاه هاي زنجيره اي از كاركرد مؤثري در حوزه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي برخوردار مي باشند كه از جمله اين موارد مي توان به امكان تخصيص بهينه منابع محدود توليدي و افزايش كارآيي، تنوع كالا و بهبود قدرت انتخاب مشتريان، اطمينان از بهداشتي بودن محصولات خريداري شده، كاهش ترددهاي درون منطقه اي و فرامنطقه اي، ايجاد آرامش و اطمينان و برقراري شرايط لازم براي خريد خانوار، تنظيم قيمت كالاهاي اساسي، شفافيت بازار، جلوگيري از نوسانات قيمت و آشفتگي در سيستم بازار، بهبود دسترسي شهروندان به كالاها و خدمات اشاره كرد.
وي با اشاره به ضرورت راه اندازي فروشگاه هاي بزرگ در نقاط مختلف شهر تهران گفت: به تجربه ثابت شده است كه گسترش و توسعه نامنظم و نامووزن و سرطاني فرآيند شهرنشيني بنا به دلايل مختلف، مديريت شهري را به طور روزافزوني دچار انواع مشكلات اقتصادي و اجتماعي مي نمايد. به طوري كه با اطمينان مي توان گفت كه پيشبرد هرگونه برنامه توسعه اي در مناطق شهري، به عنوان يك سيستم اقتصادي _ اجتماعي يكپارچه، همواره يك مديريت و برنامه ريزي شهري كارآمد را طلب مي نمايد؛ به طوري كه كاركرد اين مديريت مي بايست همنوايي در روند توسعه اقتصادي و اجتماعي شهر را سبب گردد.
وي افزود: از  نظر مديريت شهري يكي از مهمترين عوامل اساسي در برقراري يك مديريت كارآمد شهري در عرصه خدمات كالايي، ايجاد زيرساخت هاي مربوط به مراكز متمركز و مدرن توزيع در مكان هاي مناسب و به تعداد كافي در سطح شهر مي باشد و يكي از ساختارهايي كه در اين زمينه از اهميت ويژه اي برخوردار است، فروشگاه هاي زنجيره اي خرده  فروشي مي باشد.
سرپرست شهرداري تهران در ادامه به افزايش شمار بازار و ميادين عرضه ميوه و تره بار و محصولات كشاورزي اشاره كرد و افزود: همزمان با افزايش شعب فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند، حداقل در هر يك از محلات تهران، يك مركز عرضه ميوه و تره بار راه اندازي مي شود.
وي گفت: شهرداري تهران به طور ميانگين هر دو هفته يك بار يك ميدان عرضه ميوه در نقطه اي از شهر راه اندازي مي كند كه بخش عمده اين ميادين در اختيار توليدكنندگان قرار دارد.
دكتر سعيدلو با اشاره به اقدامات سال گذشته در راستاي توزيع مناسب محصولات كشاورزي در بازارهاي شهرداري گفت: نرخ محصولات كشاورزي در بازارهاي ثابت و سيار شهرداري تهران، پائين تر از قيمت سطح شهر بوده، اما كيفيت محصولات اين بازارها با كيفيت محصولات شهر برابري نمي كند.
وي افزود: البته تمهيداتي انديشيده شده تا ضمن حفظ فاصله قيمت محصولات در بازارها و ميادين نسبت به خرده فروشي در سطح شهر، كيفيت محصولات عرضه شده نيز ارتقاء يابد.

تهران با آسمان نيمه ابري
001734.jpg
خبرگزاري مهر: سازمان هواشناسي كشور پيش بيني كرد آسمان تهران امروز صاف تا قسمتي ابري در بعضي از ساعات همراه با وزش باد و غبار آلود خواهد بود.به گزارش سازمان هواشناسي كشور، آسمان استانهاي گيلان، مازندران و گلستان در روز شنبه ۱۸ تير ماه صاف تا قسمتي ابري در پاره اي از نقاط با افزايش ابر و مه صبحگاهي همراه خواهد بود. همچنين آسمان آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل صاف تا قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط با افزايش ابر همراه خواهد بود؛ ضمن اينكه هواي خوزستان و بوشهر نيز صاف تا كمي ابري پيش بيني شده كه در بعضي از ساعات همراه با وزش باد و غبارآلود و در پاره اي از نقاط قسمتي ابري است و مه صبحگاهي را شاهد خواهيم بود.

نقش حياتي موتورسواران آتش نشان
001737.jpg
ايسنا: معاون امور عملياتي سازمان آتش نشاني تهران گفت: ترافيك ناشي از وجود بافت هاي فرسوده شهري در تهران موجب گرديده تنها راه حل در مواقع اضطراري استفاده از آتش نشانان موتوري باشد.محمدرضا سميعي با اشاره به اينكه در حال حاضر سازمان آتش نشاني مجهز به ۵۰ دستگاه موتورسيكلت آتش نشاني است، افزود: اين موتورسيكلت ها در ۷۲ ا يستگاه حريق و ۱۱ ايستگاه امداد و نجات و همچنين ۵ گروه پشتيباني مستقر شده اند و به هنگام دريافت گزارش به محل حادثه ديده مراجعه مي كنند. هر دستگاه موتورسيكلت آتش نشاني مجهز به بي سيم، دو دستگاه كپسول اطفاي حريق و نيز دو كپسول گاز CO2 و انواع آچار درب منازل و آسانسور همچنين علايم خطر و هشدار دهنده هستند .

تعزيه خواني در فرهنگسراي جوان
001722.jpg
واحد نمايش فرهنگسراي جوان به مناسبت فرارسيدن ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم تعزيه خواني را برگزار مي كند.
اين مراسم از ۱۰ لغايت ۱۹ تير ماه به همت گروه شهيد فلاحي به سرپرستي حاج آقا معينيان در ۱۰ مجلس در سالن سوم خرداد اين مجموعه برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي جون وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران علاقمندان به هنر تعزيه خواني و دوستداران خاندان اهل بيت عصمت و طهارت مي توانند همه روزه از ساعت ۱۹ به فرهنگسراي جوان واقع در ميدان خراسان _ خيابان خاوران مراجعه كنند.

سالانه ۵ درصد يارانه هاي دولت به مسكن
جوانان اختصاص خواهد يافت
001725.jpg
ايسنا: طبق بررسي ها و آمارهاي موجود نزديك به ۷۰ درصد جمعيت جوان كشور كمتر از ۳۵ سال دارند كه در اين ميان بالغ بر ۲۴ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر معادل ۷/۳۴ درصد كل جمعيت كشور در گروه سني ۱۵ تا ۲۹ سال قرار مي گيرند، از سويي ديگر پيش بيني مي شود كه بيشترين سهم در تخمين تقاضاي ايجاد خانوار در ۱۰ سال آينده مربوط به گروه سني ۲۵ تا ۲۹ سال خواهد بود.
به گزارش خبرنگار «جوانان» ايسنا طبق آخرين سرشماري جمعيتي، بيش از ۶۰ درصد جمعيت جوان كشور (۱۵ تا ۲۹ سال) معادل ۱۱ ميليون نفر هنوز ازدواج نكرده اند كه اين به معناي قدم به عرصه  نهادن بيش از ۵ ميليون زوج و تقاضاي جديد براي مسكن است.
همچنين در يك جمع بندي سالانه اگر اين تعداد ازدواج در ۱۰ سال آينده محقق شود وقوع ۵۵۰ هزار ازدواج سالانه و به عبارتي به طور متوسط سالانه ۵۵۰ هزار تقاضاي جديد براي مسكن را شاهد خواهيم بود.
گفتني است كه تحقيقات سازمان ملي جوانان درباره تعيين سهم مسكن جوانان از توليد مسكن كشور نشان مي دهد كه در سال جاري ۴۲۸ هزار و ۲۷۰ واقعه ازدواج در گروه سني ۲۰ تا ۲۹ سال در برنامه چهارم توسعه رخ خواهد داد كه تا پايان برنامه (سال ۸۸) اين تعداد به ۵۳۰ هزار و ۵۳۵ واقعه افزايش خواهد يافت.
همچنين در سال جاري جوانان متاهل ۲۰ تا ۲۹ سال نيازمند به مسكن بر اساس دهك يك تا پنج درآمدي ۲۱۴ هزار و ۱۳۵ زوج خواهد بود كه پيش بيني مي شود در سال ۸۸ به ۲۶۵ هزار و ۲۶۸ زوج افزايش يابد.
به گزارش ايسنا، نسبت جوانان متاهل نيازمند به مسكن به كل جوانان نيازمند به مسكن در سال ،۸۴ ۶۰ درصد است كه تا سال ۸۸ به ۷۱ درصد افزايش خواهد يافت.
به گزارش ايسنا در سال جاري واحدهاي مسكوني استيجاري به كل مسكن ۲/۱۶ درصد است كه پيش بيني شده اين رقم تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۱۷ درصد افزايش يابد.
همچنين بر اساس برنامه ظرفيت سازي مسكن جوانان، سالانه ۵ درصد يارانه هاي دولت به بخش مسكن جوانان اختصاص خواهد يافت.

افزايش گاز دي اكسيد كربن
ايسنا: بررسي حبابهاي هواي كره زمين متعلق به هزاران سال پيش نشان مي دهد كه ميزان گاز دي اكسيدكربن در جو زمين در طول ۲۵۰ سال گذشته به شدت افزايش يافته است.
مجله علمي  نيچر Nature اعلام كرد: گروهي از دانشمندان توانسته اند حباب هاي هوا مربوط به حدود چهارصد هزار سال قبل را كه در لايه هاي قديمي يخ محبوس بوده مورد بررسي قرار دهند و تركيب آن را با دوره هاي بعدي و زمان حاضر مقايسه كنند.
۴۰۰ هزار سال قبل تغييري اندك در مدار زمين باعث تغيير در آب و هواي زمين شد و از اين نظر با شرايط متحول جاري قابل مقايسه است.
اين دانشمندان نتيجه گرفتند كه پس از اين تغيير، ميزان گاز دي اكسيد كربن در هواي زمين براي سي هزار سال همچنان يكنواخت باقي ماند.
پس از پايان جديدترين دوره يخبندان كره زمين نيز تغييري محسوس در توليد اين گاز مشاهده نشد اما از زمان آغاز انقلاب صنعتي در دو قرن و نيم پيش اين مقدار بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است.

معاون پژوهشي وزير علوم:
حفظ روند رشد علمي كشور درگرو افزايش
سه تا چهار برابري سرانه پژوهشي دانشگاه هاست
ارتباط دانشگاه ها و صنعت هر سال۲۰ درصد رشد داشته است.
معاون پژوهشي وزير علوم تأكيد كرد: براي رفع موانع پژوهشي و حفظ روند كنوني رشد علمي كشور سرانه بودجه پژوهشي داخلي دانشگاه ها به ازاي هر عضو هيات علمي بايد حداقل به يك تا يك و نيم ميليون تومان افزايش يابد.
دكتر رضا منصوري در گفت وگو با ايسنا گفت: در حال حاضر سرانه بودجه پژوهشي دانشگاه ها به ازاي هر استاد حدود ۳۵۰ هزار تومان در سال است كه افزايش اين رقم كاملا ضروري است.
وي رشد تعداد دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي، افزايش پروژه هاي تحقيقاتي، افزايش ارتباط ميان دانشگاه و صنعت و رشد بالاي آمار مقالات بين المللي محققان ايراني را از مهمترين دستاوردهاي هشت سال اخير در حوزه پژوهش عنوان كرد و گفت: در سه سال گذشته به اندازه هفتاد سال سابقه تحقيقاتي كشور، مراكز تحقيقاتي تاسيس شده كه تنها در بخش خصوصي بيش از ۹۰ مركز تحقيقاتي ساخته شده است و وزارت علوم نيز به زودي كل آمار رشد هشت ساله اخير را منتشر خواهد كرد.
دكتر منصوري در ادامه به قراردادهاي ميان دانشگاه و صنعت اشاره كرد و گفت: مجموع قراردادهاي دانشگاه و صنعت در هشت سال گذشته به ۲/۱ ميليارد تومان نمي رسيد در حالي كه اين رقم در سال گذشته به ۵۰ ميليارد تومان رسيده كه روند صعودي در هر شاخص حداقل بيست درصد در سال بوده است.
وي در ادامه از عقبگرد اين روند ابراز نگراني كرد و افزود: با توجه به اين كه ايران در عرصه جهاني، مشكلات زيادي پيش رو دارد بايد در جهت حفظ اين آهنگ رشد هشت ساله و ادامه آن تلاش كنيم تا در پايان چشم انداز بيست ساله در ميان كشورهاي مهم صنعتي منطقه و حتي دنيا قرار گيريم.
دكتر منصوري با اشاره به پيشرفت سريع برخي از كشورهاي جهان سوم، مانند برزيل و چين در طول بيست سال گذشته، ابراز اميدواري كرد تا پايان چشم انداز بيست ساله كشور، علاوه بر حفظ روند رو به رشد موجود به پنج كشور مهم جهان سوم در عرصه علوم، تحقيقات و فناوري برسيم كه رفع موانع تحقق اين امر بايد در كميسيون مورد بحث قرار گيرد.
وي همچنين در خصوص آخرين تغييرات صورت گرفته در ميزان بودجه پژوهشي تعيين شده از سوي دولت در سال ۱۳۸۴ به خبرنگار ايسنا گفت: بودجه پژوهشي مصوب در مجلس ۶۴/۰ درصد بود اما دولت، سازمان مديريت و برنامه ريزي را به اصلاح بودجه پژوهشي ۸۴ و رساندن آن به ۲/۱ درصد كه در برنامه چهارم توسعه مقرر شده، موظف كرده است.
معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با اشاره به تشكيل كميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، خاطرنشان كرد: اين كميسيون كه به طور مستقل از شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري فعاليت دارد، به ايجاد هماهنگي در بخش هاي مختلف و يافتن نقاط ضعف و نيز پيشنهاد سياست هاي جديد در جهت رفع آنها مي پردازد.

مصرف اكستازي در بين نوجوانان تهراني
در حال افزايش است
نتايج  يك  تحقيق  در بين  نوجوانان  ۱۵ تا ۲۵ ساله  تهران  نشان  مي دهد، شيوع  مصرف  اكستازي  با فراواني  ۵/ ۱۸ درصد، بيشتر از مصرف  اين  ماده  دراروپا و كشور برزيل  بوده ، و در حال  افزايش  نيز مي باشد.
در اين  تحقيق  كه  توسط مركز آموزشي  و پژوهشي  سوء مصرف  و وابستگي  به مواد (موسسه  داريوش )، و به  مجري  گري  دكتر «شعله  باروني » انجام  شد مصرف  اكستازي  در بين  نوجوانان  ۱۵ تا ۲۵ ساله  مراجعه كننده  به  كافي  شاپ هاي  مناطق  ۱ تا ۵ شهر تهران  مورد بررسي  قرار گرفت .
در اين  تحقيق،  ميزان  شيوع  مصرف  اكستازي ، فراواني  مصرف كنندگان  از نظرسني  و جنسي ، وضعيت  درآمدي  خانواده ، ميزان  تحصيلات ، وضعيت  رواني  عارض  حادمصرف ، نحوه  و محل  مصرف  و علت  استفاده  مجدد اكستازي  مورد توجه  بوده  است .
بر اساس  اين  تحقيق  شيوع  ۵/ ۱۸ درصدي  مصرف  اكستازي  در بين  جوانان  ۱۵تا ۲۵ ساله  شهر تهران  از اروپا و برزيل  بيشتر، و از آمريكا كمتراست  كه جاي  نگراني  دارد و نياز است  توجه  بيشتري  در اين  زمينه  داده  شود.
اين  تحقيق  نشان  داد، شايعترين  نحوه  مصرف  اكستازي  بصورت  خوراكي (قرص  و كپسول ) با فراواني  ۱/ ۹۷ درصد بوده  است .
در اين  تحقيق  ۴/ ۹۱ درصد جوانان  عنوان  كرده  بودند كه  نام  اكس  راشنيده اند و ۷/ ۸۳ درصد عنوان  كرده  بودند نحوه  مصرف  اين  ماده  را مي دانند.
بر اساس  نتايج  اين  تحقيق  بيشترين  مكان  استفاده  از اكس  در مهماني ها بافراواني  ۷/ ۸۵ درصد بوده  است ، و ۸۴ درصد گفته  بودند اكس  را به صورت  گروهي مصرف  مي كنند.
۳۰ درصد نوجوانان  علت  استفاده  مجدد از اكستازي  را اصرار دوستان ، ۶/ ۶درصد آنها نياز جسمي و ۷/ ۱ درصد ايجاد علايم  قطع  مصرف  مواد را علت استفاده  مجدد از اكس  عنوان  كردند. ۷/ ۳۸ درصد علت  مصرف  را نياز روحي  گفته  بودند و ۷/ ۳۷ درصد بدون  داشتن هيچ  دليل  خاصي  اكس  مصرف  كرده  بودند.
در مصرف كنندگان  اكستازي  علايم  حاد باليني  ديگري  از جمله اضطراب ، بي  خوابي ، بي  قراري  و افزايش  ضربان  قلب  مشاهده  شد.
ميزان  مصرف  اكس  با افسردگي  افراد رابطه  مثبتي  داشته ، و شدت  اين افسردگي  به  حدي  بوده  است  كه  افراد نياز به  مشاوره  با روانپزشك  داشته اند.
بيشترين  فراواني  وضعيت  تحصيلي  در كل  جمعيت  مورد بررسي ، وضعيت  تحصيلي دانشگاهي  با فراواني  ۳/ ۶۰ درصد بوده  است .
يافته هاي  اين  تحقيق  با جنس  مذكر، سوء مصرف  مواد، سطح  بالاي  درآمدخانواده  و نمره  بالاي  افراد مصرف كننده  اكستازي  در آزمون  سنجش  وضعيت  افسردگي  رابطه  معناداري  دارد.
نام  علمي اكستازي ، متيلن  دي  اكسي  مت  آمفتامين  است ، اين  تركيب  روان افزا بصورت  مصنوعي  ساخته  مي شود.
اكستازي  خالص  پودري  سفيد متشكل  از كريستال هاي  ريز است  ازاين  پودر بوي  كپك  به  مشام  مي رسد در صورت  وجود ناخالصي ، اكستازي  به  رنگ هاي  قرمز و قهوه اي  نيز ديده  مي شود.
مطالعات  انجام  شده  در سال  ۱۹۸۶ آثار مخرب  اكستازي  را بر سيستم  عصبي نشان  داد و استفاده  از آن ممنوع  اعلام  شد.

همايش اعتياد و مبارزه با موادمخدر در شرق تهران
همايش علمي كاربردي اعتياد و مبارزه با مواد مخدر خصوصا اعتياد نوين (اكستازي) در بوستان خليج فارس برگزار شد.
در اين همايش كه با مشاركت معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه ۱۵ و معاونت مبارزه با مواد مخدر فرماندهي انتظامي تهران بزرگ برپا شده بود، محمد عزيزي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه ،۱۵ ضمن ابراز خرسندي از ميزباني اين همايش، آمادگي شهرداري منطقه ۱۵ را جهت انجام كارهاي فرهنگي و اجتماعي در اين ارتباط و مشاركت با نهادهاي ذيربط اعلام كرد. وي ضمن برشمردن موقعيت و تراكم جمعيتي و مشكلات ناشي از آن برضرورت تشكيل جلسات آموزشي اعتياد و پيشگيري قبل از درمان تأكيد كرد.
در ادامه اين همايش قياسي مسئول پژوهش و آموزش معاونت مبارزه با موادمخدر فرماندهي انتظامي تهران بزرگ با اشاره به شيوه جديد تهاجم فرهنگي از سوي دشمن به صورت اعتياد نوين گفت:  تا سال ۱۳۸۰ مقابله با مواد مخدر بيشتر در مرزهاي شرقي كشور بود؛ ولي از سال ۸۰ بحث تغيير الگوي قاچاق و مصرف مواد مخدر را داشتيم و مواد مخدر شيميايي در لابراتوارها براي كسب پول و مقاصد سياسي تهيه مي شود و از طريق مرزهاي غربي وارد كشور ما مي شود و در سايت هاي اينترنتي هم تبليغات گسترده اي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۵ در اين همايش چند فيلم مستند در ارتباط با اعتياد و مضرات آن در جامعه از سوي معاونت مبارزه با مواد مخدر فرماندهي انتظامي تهران بزرگ براي حاضران در همايش به نمايش درآمد كه حاوي نكات هشداردهنده اي بود.

رئيس سازمان نظام پرستاري:
۷۰ هزار پرستار در كشور بيكارند
ايرنا: رئيس  سازمان  نظام  پرستاري  ايران  با اشاره  به  وجود ۱۴۰ هزار پرستار در كشور گفت : نيمي از آنها شاغل  و ۶۵ تا ۷۰ هزار آنها بيكار و جوياي  كارهستند.
غضنفر ميرزابيگي  در گفت  و گو با خبرنگاران  در حاشيه دومين  همايش  نظام  پرستاري  در سمنان  افزود: سالانه  بين  شش  تا هفت  هزار نفر از دانشكده هاي  پرستاري  در كشور فارغ التحصيل  مي شوند.
وي  با اشاره  به  تصويب  استخدام  ۳۰ هزار نفر نيروي  بهداشتي  و درماني  در برنامه  چهارم  توسعه  در كشور اظهار داشت : ۵۰ تا ۶۰ درصد اين  افراد شامل پرستاران  مي شود و پيش  بيني  مي شود بين  ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر پرستار از اين طريق  جذب  شوند.
ميرزابيگي  پرستاري  را جزو مشاغل  سخت  و زيان آور دانست  و گفت : در بخش دولتي  اين  شغل  سخت  و زيان آور شناخته  شده  اما قانون  آن شفاف  نيست .
به  گفته  وي،  در بخش  خصوصي ، تامين  اجتماعي  و نيروهاي  مسلح ، پرستاري  جزو مشاغل  سخت  شناخته  نشده  و در مجلس  شوراي  اسلامي در تلاش  هستيم  با تصويب  طرحي ضمن  شفاف سازي  قانون  در اين  بخشها، پرستاري نيز از مشاغل  سخت  شناخته  شود.
وي  از تصويب  طرح  تعرفه گذاري  خدمات  پرستاري  در كميسيون  بهداشت  و درمان مجلس  شوراي  اسلامي خبر داد و افزود: تصويب  و اجراي  اين  طرح  انگيزه   را در پرستاران  افزايش  مي دهد و وابستگي  يكسويه  و شديد مالي  پرستاران  به  دولت را كاهش  مي دهد.
اجراي عجولانه طرح پزشك خانواده
رئيس  سازمان  نظام  پرستاري  ايران  اجراي  طرح  نظام  ارجاع  و پزشك  خانواده  بدون  انجام  كار علمي و ظرف  دو هفته  را يك  فاجعه  براي  كشور دانست .
ميرزابيگي  افزود: با توجه  به  عجله اي  كه  مسئولان  وزارت  بهداشت  براي  اجراي  اين  طرح  در كشور دارند فاجعه  ديگري  در بخش  بهداشت  و درمان  در راه  خواهد بود.
وي  در عين  حال  اصل  نظام  ارجاع  و پزشك  خانواده  را طرحي  خوب  و لازم  دانست  و تأكيد كرد: اينكه  مسئولان  تصميم  گرفته اند در فاصله اي  كوتاه  با ۳۰ هزار پزشك  قرارداد منعقد و طرح  را اجرا كنند كاري  عجولانه  و غيرعلمي  است .
وي  گفت : براي  مردمي كه  تشنه  خدمات  هستند بايد خدمات  بهداشتي  درماني  و نظام  ارجاعي  در روستاها و شهرستانها پياده  شود كه  از سلامت  مردم  محافظت كند.
وي  افزود: نبايد با كشاندن  مطب ها به  روستاها با هزينه  دولت  يك  عده  از پزشكان  را در شهرها بيكار كنيم .
او با بيان  اينكه  اين  كارها بايد به  صورت  علمي باشد گفت : متاسفانه  در كار آقايان  برنامه  علمي نديديم .
وي  گفت : با اجراي  بدون  مطالعه  اين  طرح  ۵۰۰ ميليارد تومان  هزينه  اين طرح  به  هدر خواهد رفت  و براي  دولت  بعدي  عملا ۳۰ هزار قرارداد و تعهد ايجاد مي شود.
وي  گفت : با اجراي  اين  طرح  از همين  الان  ۳۰ هزار نفر مخالف  براي  دولت بعدي  ايجاد نكنيم .
وي  تأكيد كرد: آنچه  براي  سازمان  نظام  پرستاري  مهم  است  سرنوشت  و سلامت مردم  است  و به  مسايل  سياسي  و جناحي  كاري  ندارد.
رئيس  سازمان  نظام  پرستاري  ايران  گفت : بايد اجراي  اين  طرح  را به  دولت بعدي  محول  كنيم  و كاري  نكنيم  كه  مطب ها در شهرها خالي  و پزشكان  عمومي در شهرها بيكار شوند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |