يكشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۹ - Jul 17, 2005
فرمانده جديد نيروي انتظامي كشور و خواستهاي مردم
جامعه،پليس مقتدر،محبوب و باهوش مي خواهد
به كارگيري دانش و فناوري و ارتباط محبت آميز
با مردم از اولويت هاي كاري ناجا است
002343.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: با معرفي فرمانده جديد نيروي انتظامي، اولين سؤال در ذهن شهروندان اين است كه سردار اسماعيل احمدي مقدم چه طرح ها و برنامه هايي براي تقويت نيروهاي پليس و به تبع براي احساس امنيت لازم براي شهروندان دارد؟ آيا وي دنباله روي برنامه هاي پيشين است يا گامهاي ديگري را بر پله هاي ديگري از ارتقاء قدرت و ابتكار عمل اين نيرو برخواهد داشت؟
روانشناسان به كساني كه احساس ناامني دارند توصيه مي كنند به افراد مذهبي (كشيش ها، روحانيون و...)، پزشكان و پليس ها فكر كرده و با آنها صحبت كنند. در اين ميان عده اي معتقدند كه پليس مي بايست مظهر مهرباني باشد اين در حالي است كه مظهر قدرت بودن پليس دليلي بر نامهرباني و نشانه خشونت آنها نيست و مي توان با داشتن اقتدار و قدرت در مردم احساس امنيت ايجاد كرد.
رئيس قوه قضائيه در سخنراني هاي خود در جمع مسئولان قضايي و ضابطان دستگاه قضايي بارها و بارها از نبود احساس امنيت در مردم سخن به ميان آورده و حتي رئيس پليس تهران چندي پيش اعلام كرده بود احساس ناامني بيش از خود ناامني است. اين واقعيتي است كه ضرورت برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلند مدت را به خوبي نشان مي دهد.
فرمانده نيروي انتظامي، ديروز در مراسم صبحگاه مشترك يگانهاي مختلف نيروي انتظامي با بيان اين كه انضباط چه در بعد ظاهري و چه معنوي منافاتي با برادري ندارد، خطاب به كاركنان اين نيرو تاكيد كرد كه پليس از اين پس بايد در بعد ظاهري از جمله در پوشش و صلابت، دقت بيشتري نشان دهد و با تعهد كاري انضباط معنوي را تحقق بخشد؛ به گونه اي كه به تعبير فرمانده كل قوا اگر تمام كنترل ها برداشته شود پليس وظايف خود را به خوبي انجام دهد و نيازي به نظارت نداشته باشد.
نيروي متخصص و آموزش
سيستم پليس ايران براي مدتهاي طولاني از دو بخش مهم پليس شهري و ژاندارمري (مرزي و روستايي) تشكيل شده بود. اين سيستم براي جمعيت و شرايط اجتماعي حدود ۲۵ سال پيش جوابگو بود، اما امروز ديگر برخورد با جرايم و مجرمان به شيوه هاي قبلي پاسخگوي نياز جامعه نيست.
افرادي كه در شهرباني ها و ژاندارمري ها استخدام مي شدند تخصص برخورد با مجرمين همان دوره را داشتند و جرايم به صورتي كه در حال حاضر پيچيده شده است نبود. به  طوري كه شايد خاص ترين پرونده آنها برخورد با اصغر قاتل باشد ولي امروزه پرونده هاي گروگانگيري مدرسه رازي، برخورد با عاملان جنايت ورامين، قتلهاي محفلي، قتل هاي پاكدشت و... از جمله پرونده هايي است كه پليس در فاصله هاي زماني كوتاه با آنها برخورد مي كند.
با وجود اقدامات مؤثري كه در دوره هاي قبلي فرماندهي نيروي انتظامي در مورد استخدام و به كارگيري افراد نخبه و متخصص صورت گرفته است اما باز شاهد استفاده از سربازان وظيفه در اين بخش هستيم. قطعاً نيروي انتظامي به دلايل كمبود نيروي انساني و بودجه كافي از سربازان وظيفه استفاده مي كند؛ اما بي شك فرمانده جديد نيروي انتظامي مي داند كه يك سرباز وظيفه كه عموماً بومي محل خدمت خويش نيست دغدغه برخورد با جرايم را- آن گونه كه يك افسر و يا درجه دار رسمي نيروي انتظامي دارد- ندارد.البته به كارگيري سربازان وظيفه در پاسداري و ايجاد نظم و امنيت در محل سكونتشان انگيزه مناسبي براي برخورد با جرايم محلي و منطقه اي مي تواند به حساب آيد.اما نمي توان از يك سرباز وظيفه كه در اغلب موارد فقط مدرك ديپلم دارد به مانند يك افسر نيروي انتظامي كه نحوه برخورد با جرايم را آموزش ديده، انتظار داشت. براي او نه پاداشي در نظر گرفته مي شود و نه ارتقاء درجه اي.
به كارگيري تكنولوژي روز، استفاده از متخصصان در برخورد با مسايل پليسي از جمله ساخت كليپ هاي آموزشي- پليسي، استفاده از خودروهاي بنز الگانس، راه اندازي پليس ،۱۱۰ اجراي طرح پليس + ۱۰ و... نشانه هايي از حركت نيروي انتظامي از سيستم سنتي به مدرن است.
همچنين ضرورت آموزش از خبرهايي به دست مي آيد كه نيروهاي پليس در برخورد با سارقان مسلح و يا قاچاقچيان مواد مخدر و كالا دچار حادثه مي شوند. همان طور كه براي مقابله با متخلفاني كه خودروهاي تندروتر از خودروهاي پليس داشتند، بنز الگانس خريداري شد، مي بايست براي مقابله با متخلفاني كه از آخرين روشهاي قتل و سرقت و... استفاده مي كنند پليس آمادگي كامل اطلاعاتي و عملياتي داشته باشد. پليس نيويورك در طرحي جديد پس از عمليات تروريستي لندن به نيروهاي خود نحوه شناسايي بمب گذاران انتحاري را آموزش مي دهد.«ريموند كلي »رئيس پليس نيويورك هوشيار كردن مردم و سرعت بخشيدن به هشدارهاي سيستم حمل و نقل عمومي در برابر اقدامات احتمالي تروريستي را بخشي از طرحي عنوان كرده كه قرار است در نيويورك اجرا شود.
سردار احمدي مقدم دانايي محوري و مهارت و حرفه اي گري را از مهمترين ويژگيهاي پليس برشمرده و با تاكيد بر شكل گيري دپارتمانهاي مختلف تصريح كرد: رده هاي ستادي از اين پس بايد در طراحي، برنامه ريزي، آموزش، تجهيز، و پيشبرد ماموريت ها همه مسايل را به طور كامل و شفاف پاسخگو باشند.
وي همچنين تاكيد كرد: در خصوص انضباط سازماني نيز زماني كه دستوري ابلاغ شد همگان موظف به انجام آن هستند و در صورت بروز كمترين ترديدي، قطعا موارد پيگيري خواهد شد.
ساختارهاي تازه و ساماندهي
پليس جديد ايران در سه بخش تقريباً مستقل« فرماندهي حفاظت و اطلاعات» و«سازمان عقيدتي سياسي» در سال ۱۳۷۰ با تصميم مجلس شوراي اسلامي به عنوان جزئي از ستاد نيروهاي مسلح و وابسته به وزارت كشور و در تبعيت از مقام رهبري به وجود آمد. اگرچه اين شرايط به مراتب بهتر از زماني است كه پليس شامل شهرباني، ژاندارمري و كميته مي شد اما در حال حاضر نيز نيروي انتظامي با مراجع زيادي در تماس است، به طوري كه بخشي از دستگاه انتظامي به عنوان ضابط دستگاه قضايي عمل مي كند. ضابطي كه رئيس قوه قضائيه از عملكرد آنها در بخش رعايت حقوق شهروندي هميشه سؤال داشته است. مردم در انتظار برنامه هاي فرمانده جديد نيروي انتظامي براي نحوه تعامل با دستگاه قضايي هستند. البته اين در حالي است كه فرمانده نيروي انتظامي ديروز در نخستين مراسم صبحگاه مشترك يگانهاي نيروي انتظامي اعلام كرد كه محبت سرلوحه كار نيروي انتظامي خواهد بود.
نيروي انتظامي بايد به عنوان يك نهاد اجتماعي براساس ضرورت هاي زندگي مدرن شهري تغيير كند. مردم پذيرش اين تغييرات را با انتخاب پليس خصوصي و پليس محلات نشان داده اند و خواهان گسترش خدمات پليسي هستند.
ديگر گزمه ها با ۵/۱ ميليون نفر و يا كمتر از شهروندان روبه رو نيستند. حالا شهري مثل تهران، جمعيتي بالغ بر ۱۰ ميليون نفر را شامل مي شود كه با حاشيه هاي آن و ناامني هاي ويژه، نيازمند پليسي متقدر، متخصص و باهوش و برگزيده است.
فرمانده جديد نيروي انتظامي با علم و آگاهي به همه اين موارد و جرايم سازمان يافته كه ويژه كلان شهرهاست، مسئوليت جديد را پذيرفته است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم در باره وظايف خود و نيروهاي تحت امرش در اولين صبحگاه مشترك يگانهاي نيروي انتظامي گفت:  به كارگيري دانش و فناوري و ارتباط محبت آميز با مردم از اولويت هاي كاري ناجا است. پليس بايد خود را به مردم عرضه كند و مردم بايد شاهد محبت عوامل نيروي انتظامي نسبت به خود باشند.
سردار احمدي مقدم حمايت از پرسنل ناجا را از سياست هاي كاري خود ذكر كرد و گفت: من در جهت احياي هويت سازمان هر چه در توان داشته باشم انجام مي دهم به طوري كه وقتي پرسنل در مأموريت در حال انجام وظيفه است نگران اتفاقات و تبعات نبوده و تمامي هدفش انجام مأموريت به نحو احسن باشد.
وي گفت: نيروي انتظامي حافظ جان، مال و ناموس مردم است و من اجازه نخواهم داد هيچ دست درازي به اين نيرو صورت گيرد.
وي با اشاره به لزوم انضباط بخشي در درون ناجا گفت: تا زماني كه دستوري صادر نشده است تمام پيشنهادها و انتقادات پذيرفتني است ولي در صورت صادر شدن دستور تمامي عوامل موظف به اجراي آن بوده و در صورت تعلل با عوامل خاطي برخورد مي شود. اولويت ما تشويق عوامل است ولي تنبيه هم بايد در كنار تشويق وجود داشته باشد.

۹۰ هزار روحاني بيمه شدند
ايرنا: ۹۰ هزار روحاني كشور در سال جاري بيمه شدند.به گفته سرپرست معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي اين طرح براي نخستين بار در تاريخ بيمه ايران انجام شده است تا اين قشر از جامعه نيز از ۱۷ نوع خدمات بيمه اي برخوردار باشند.

ارزيابي و اعتبارسنجي دانشگاه ها
به سازمان سنجش محول شد
گروه علمي فرهنگي: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري «ارزيابي و اعتبارسنجي علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي» را به سازمان سنجش آموزش كشور واگذار كرد.
اين موضوع در نشست گروه ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش و كميته علمي آن با حضور وزير علوم كه پيرامون بررسي عملكرد سازمان سنجش در مديريت برنامه ريزي و راهبري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در اجراي طرح ارزيابي دروني و متعاقب آن ايجاد بستر مناسب براي ارزيابي بيروني، اعتبارسنجي و تضمين كيفيت علمي نظام آموزش عالي تشكيل شده بود، اعلام شد.
در اين نشست، وزير علوم ضمن تشكر از فعاليت هاي انجام شده از آينده اين طرح و برنامه هاي سازمان در جهت استقرار نظام جامع تضمين كيفيت در آموزش عالي سخن گفت و بر ضرورت افزايش فرصت هاي دسترسي به آموزش عالي و ارتقاي آن در ارتباط با توسعه اقتصادي و اجتماعي و نقش آموزش عالي در حركت به سوي جامعه دانايي محور تاكيد كرد و آن را از وظايف مهم اين وزارتخانه دانست.
طبق گفته دكتر توفيقي، تاكيد بر عدم تمركز و عدم مداخله مستقيم در دانشگاه ها از برنامه هاي آتي وزارتخانه  خواهد بود ضمن آن كه در جهت تدوين سياستگذاري هاي كلان، به سمت نقش هدايت گري و نظارت و ارزيابي گام برخواهد داشت.
به گزارش ايسنا، وزير علوم حفظ سطح كيفيت و ارتقا و تضمين آن را مهمترين چالش گسترش آموزش عالي ذكر كرد و اظهار كرد: خوشبختانه پايه هاي استقرار نظام جامع تضمين كيفيت در جهت مواجهه با اين چالش از طريق فعاليت كليدي ارزيابي دروني نهاده شده است، اما در جهت تضمين كيفيت دانشگاهي و قابليت حضور در عرصه جهاني بايد به ساير مولفه هاي تشكيل دهنده اين نظام از جمله ارزيابي بيروني و اعتبار سنجي نيز پرداخته شود.

ضايع شدن
امين فرزانه
در خبرها آمده بود كه قيمت فرآورده هاي شير- البته بدون هماهنگي- گران شد. چندي بعد دوباره در خبرها آمد كه مسئولان نمي توانند تحمل كنند چنين اجحافي به مردم روا داشته شود. در خبرهاي بعدي و بعد تر از آن خوانديم كه قيمت شير و فرآورده هاي آن بايد به قيمت سابق برگردد.
حالا، خبرهاي ديگري كه در يكي دو روز گذشته از زبان مسئولان شنيده مي شود، حكايت از بازگشت قيمتها به روال سابق است؛ خدا را شكر.
اما... اما خوب است يك نفر توضيح دهد ميلياردها تومان پولي كه در همان چند روز افزايش قيمت شير و فرآورده هايش به جيب سودجويان قانون شكن رفت، آيا به جيب صاحبان اصلي اش بازمي گردد؟ اگر بازمي گردد، چگونه و چه زماني؟ اگر بازنمي گردد، چرا؟ از آن جا كه «حق» ضايع شدني نيست و مشمول مرور زمان نمي شود، مسئوليت دولت و هر نهاد مسئول ديگري در قبال اين «حقوق» چيست؟

قهوه اي، مناسب ترين رنگ عينك
ايسنا: يك فوق تخصص قرنيه و عروق انكساري با اشاره به رنگ مناسب عينك هاي آفتابي اعلام كرد مناسب ترين رنگ براي عينك هاي آفتابي رنگ قهوه اي است، چرا كه چشم را خسته نمي كند و اختلالي كه ممكن است براي چشم ايجاد كند بسيار كمتر از ساير رنگ هاست.
دكتر شجاعي گفت: بهترين عينك آفتابي، عينكي است كه صاف و هموار باشد و موج دار نباشد، زيرا اين نقص باعث شكستن نور شده و براي فرد ايجاد خستگي و سردرد مي كند.

كارآفريني هدف اول پارك هاي علم و فناوري است
گروه علمي فرهنگي: معاون فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت كارآفريني هدف اول پارك هاي علم و فناوري است.
دكتر مصطفي كريميان اقبال در گفت و گو با ايسنا منطقه خراسان افزود: در حال حاضر ۳۵ مركز رشد داريم كه ۴۰۹ شركت در آن مستقر هستند و در اين مراكز دو هزار و ۳۰۰ نفر به صورت ۵۰ درصد تمام وقت و ۵۰ درصد نيمه وقت مشغول به كار هستند. وي گفت: هر چند كه از فرار ۱۰۰ درصد نخبگان نمي توان جلوگيري كرد ولي به ميزان هر چند اندك مي توان اين روند را كاهش داده و از ضررهاي اقتصادي آن جلوگيري كرد.

سرانجام تعرفه هاي پزشكي
فارس: چهار گروه كارشناسي در كميته ساماندهي تعرفه هاي پزشكي براي تعيين تعرفه هاي واقعي خدمات درماني تشكيل شده و بر اساس برنامه زمان بندي شده سوم مردادماه اين كميته تعرفه هاي نهايي خدمات پزشكي بخش خصوصي را اعلام مي كند.
سازمان نظام پزشكي بر اساس قانون جديد اين سازمان معتقد است كه اختيار قانوني تعيين تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي را در اختيار دارد و بر همين اساس اوايل امسال نرخ هايي را به عنوان تعرفه هاي خدمات درماني بخش خصوصي اعلام كرد كه با اعتراض دولت و مجلس مواجه شد.

اشتباه عجيب و خنده دار اداره پست بلژيك
ايرنا: اداره پست بلژيك،  يك گوني از مرسولات سفارشي خود را كه شامل بيش از ۲۰۰ نامه و بسته هاي كوچك بود به اشتباه به يكي از مؤسسات فرهنگي و غيرانتفاعي ايراني در اين كشور سپرد و سپس حاضر به پس گرفتن آن هم نشد.
اين اتفاق جالب پس از تلاش هاي دريافت كننده گوني ۴۰ كيلوگرمي نامه ها براي برگرداندن آن به اداره پست و عدم پذيرش آن توسط مديران پست بلژيك، در رسانه هاي اين كشور بازتاب گسترده اي يافته است.
مديران اداره اي كه يك گوني نامه را بصورت اشتباه به دكتر «خسرو خزايي» دبير يك كانون اروپايي در بروكسل واگذار كرده اند، گناه اين اشتباه را به گردن اداره گمرك اين كشور انداخته و ادعا كردند كه به هيچ وجه مسئوليتي در اين مورد برعهده ندارند.
از سوي ديگر،  پس از پيگيري اين موضوع از سوي خزايي و تماس با اداره گمرك،  آنها نيز گناه را متوجه اداره پست دانستند و از قبول اين بسته با بيش از ۲۰۰ نامه، كتاب و كارت پستال و ... كه تماماً از كشور مصر به بلژيك فرستاده شده، خودداري نمودند.پس از آن با توجه به اينكه ممكن است نامه ها يا پيام هاي مهمي در اين بسته وجود داشته باشد، اين كانون اروپايي با خبرنگاران تماس برقرار نمود و آنها را در جريان بي تفاوتي و بي مسئوليتي مديران دولتي قرار داد.

علت شكست معتادان در ترك اعتياد
ايسنا: براساس يافته هاي يك پژوهش، اختلال «اعتياد به معتاد» سهم نسبتاً زيادي از فرايند شكست برنامه هاي درماني اعتياد را به خود اختصاص مي دهد، لذا بايد برنامه درماني را بر اساس دو ترك همزمان معتاد و اطرافيان، طراحي و به اجرا گذاشت.
براساس تحقيق دكتر سيد رضا اسحاقي، عضو هيأت علمي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، در هر زمان بيش از ۹۰ درصد افراد معتاد مايل به ترك اعتياد خود هستند، ولي معمولاً كمتر از ۱۰ درصد عملاً اقدام به ترك مي كنند.
در بهترين شرايط درماني به طور متوسط ۸۰ درصد موارد، ترك طي مدت يك سال به شكست منجر مي شود. علل شكست برنامه هاي درماني ترك اعتياد متفاوت و متعدد است كه از اين جمله مي توان به ناكافي بودن طول درمان، فقدان برنامه پيگيري فعال در فرآيند درمان، نارسا بودن برنامه هاي مشاوره اي، كاهش انگيزه در ترك ماندن از طرف بيمار و دسترسي آسان به مواد مخدر را يادآور شد.
به گفته اين محقق، در اين ميان يكي از عللي كه باعث شكست برنامه درماني ترك اعتياد مي شود پديده اي به نام اعتياد به معتاد است. در اين حالت اطرافيان فرد معتاد در حال ترك، مانند پدر، مادر، همسر، فرزندان و ... دچار مشكل مي شوند. به طور متوسط ۵ تا ۱۰ سال از سن اعتياد فرد مبتلا گذشته است، كه براي ترك مراجعه مي كند. در طول اين سال هاي اعتياد، اطرافيان فرد معتاد به طور ناخواسته به فرد معتاد و حالات اعتيادي او عادت مي كنند و كمپلكس (فرد+اعتياد=معتاد) به عنوان يك هنجار عادي پذيرفته مي شود.

«چشم سياه»ساخته شد
گروه علمي فرهنگي: دستگاه «چشم سياه» با هدف كمك به دانش آموزان كم بينا به همت يك مخترع ايراني طراحي و ساخته شد.
مهوش سپهر، عضو هيأت مديره انجمن مخترعين كشور درباره اختراع خود به ايسنا گفت: يكي از بزرگترين مشكلات كم بينايان به ويژه دانش آموزان كم بينا محدوديت آنان در استفاده از مدارس عادي است كه با طراحي و ساخت چشم سياه آنها مي توانند به راحتي و بدون نياز به معلم رابط در اين گونه مدارس به تحصيل بپردازند.
وي افزود : در ساخت اين نوع دستگاه از سيستم هاي الكترونيكي و نرم افزاري استفاده شده است. چشم سياه تقريباً به صورت عينكي طراحي شده كه بر روي صفحه كاغذ و يا تخته سياه كلاس نصب مي شود و افراد كم بينا مي توانند به كمك آن تا حدودي حروف را تشخيص دهند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |