يكشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۹ - Jul 17, 2005
راه اندازي۳ خط جديد شبانه و كاهش ۳۰ درصدي مسافران در تابستان
اتوبوس هاي تهران به ۸ هزار دستگاه مي رسد
ايسنا: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه گفت: شمار اتوبوس هاي پايتخت تا پايان سال به ۸ هزار دستگاه افزايش مي يابد.
مهندس مصطفي نوريان با اشاره به اين كه هم اكنون ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان موجود است و متناسب با نياز در سطح شهر فعال هستند، افزود: امسال يكهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه مي شود كه تاكنون ۲۸۰ دستگاه وارد شده و مابقي نيز بتدريج به كار گرفته خواهند شد كه در مجموع تعداد اتوبوس ها تا پايان سال به ۸ هزار دستگاه خواهد رسيد. وي افزود: سال گذشته حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از ناوگان خارج شد كه امسال نيز به همان ميزان اتوبوس فرسوده از ناوگان خارج مي شود.
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با بيان اين كه يكهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس كه تا پايان سال وارد ناوگان مي شوند همه گازسوز هستند، تصريح كرد: علاوه بر آن تعداد اتوبوس هاي مگاترانس (كولردار) تا پايان سال به يكصد دستگاه افزايش مي يابد. وي افزود:  هم اكنون ۶۰ دستگاه اتوبوس مگاترانس در سطح شهر فعال است كه از اين تعداد حدود ۲۸ دستگاه از ابتداي سال ۸۴ وارد ناوگان شده است.
نوريان درخصوص علت گرماي شديد داخل اتوبوس هاي كولردار به ايسنا گفت: كولرهاي اين اتوبوس ها بايد طوري داخل اتوبوس تعبيه شود تا هوا به صورت گردشي باشد، اما متاسفانه كيفيت ساخت اين اتوبوس ها توسط شركت ايران خودرو پايين و اين مساله به لحاظ تكنولوژي  در نظر گرفته نشده است.
وي افزود: علاوه بر اتوبوس هاي مگاترانس، كيفيت توليد ساير اتوبوس ها نيز در داخل كشور پايين است و اين مساله موجب تسريع در استهلاك اتوبوس ها و از بين رفتن منابع سوخت مي شود.لذا مسؤولان بايد نسبت به رفع اين مشكل چاره انديشي كنند.
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران افزايش تعداد اتوبوس ها را راهكار رفع مشكل حمل و نقل عمومي ندانست و افزود: اتوبوس به دليل ارزاني و در دسترس بودن نسبت به ساير وسايل حمل و نقل عمومي همچون مترو، مونوريل، تراموا كه مدت زمان طولاني براي احداث آنها نياز است، مورد استقبال بيشتر شهروندان قرار مي گيرد.اما افزايش تعداد اتوبوس تنها راه حل نيست و بايد مشكل به صورت ريشه اي رفع شود.
وي افزود: عليرغم اين كه طي دو سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده اما همچنان مسافران در صف هاي طولاني و ازدحام داخل اتوبوس گرفتارند كه ريشه اصلي اين مشكل ترافيك و نبود مديريت واحد شهري است.
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه تصريح كرد: با افزايش اين تعداد اتوبوس انتظار داشتيم ظرفيت حمل مسافر از ۵/۲ به ۵/۵ ميليون نفر در روز افزايش يابد.اما به دليل اينكه اتوبوس ها حتي به مدت ۷ ساعت در ترافيك مي مانند، اين رقم تنها روزانه به ۵/۳ ميليون نفر رسيده است.
نوريان گفت: ترافيك در تهران به گونه اي است كه اتوبوس ها معمولا در برخي خطوط يك شيفت تنها ۵/۲ مسير را طي و ۵۰۰ نفر را جابجا مي كنند.در حالي كه اين رقم در خطوط ويژه تا ۳۰۰ برابر افزايش مي يابد.
وي تصريح كرد: مجموع خطوط ويژه در تهران تنها ۶۰ كيلومتر است.در حالي كه اين رقم بايد شرايط كنوني و ترافيك به ۳۰۰ كيلومتر برسد.اما به دليل نبود مديريت واحد شهري اين پيشنهاد و خواسته محقق نشده است.
نوريان اظهار داشت: با اين شرايط در بسياري از خطوط كه ويژه نيستند، مسافران به دليل معطلي در ترافيك تمايلي به استفاده از اتوبوس ندارند.نوريان همچنين در ادامه از كاهش مسافران اتوبوس در فصل تابستان خبر داد و گفت: با توجه به تعطيلي مدارس و دانشگاه ها حدود ۳۰ درصد از مسافران اتوبوس در تابستان كاهش مي يابد و به همين دليل، تعداد اتوبوس ها نيز متناسب با نياز به كار گرفته مي شوند و به دليل نبود مشكل كمبود گاز از تمامي اتوبوس هاي گازسوز در اين فصل استفاده مي شود.نوريان گفت: هم اكنون ۱۰ خط شبانه با حدود ۱۲۰ دستگاه اتوبوس فعال است كه با توجه به نياز شهروندان حدود ۳ خط شبانه جديد نيز در تابستان با ۲۰ دستگاه اتوبوس راه اندازي مي شود.

براي گذران اوقات فراغت پايتخت «منبع» دارد، برنامه ندارد
۷۰۰ مسير گردشگري در تهران بزرگ
002334.jpg
گروه شهري: از نظر تنوع جاذبه  هاي گردشگري در سه گروه جاذبه هاي فرهنگي، اكوتوريستي و انسان ساخت، تهران در مرتبه اول شهرهاي ايران قرار داشته و بر همين اساس به تازگي در طرح جامع توسعه توريسم انبوه اين شهر، ۷۰۰ مسير گردشگري براي شهروندان علاقه مند طراحي و پيش بيني شده است.
مدير مركز ارتباطات بين الملل گردشگري كابين آسيا در گفتگو با خبرنگار ما افزود قطب هاي توريستي بزرگ كشور، از قبيل اصفهان،شيراز، مشهد و تبريز از شهرت تاريخي و يادمان هاي فرهنگي افزون تري نسبت به تهران برخوردار هستند اما هيچكدام از آنها تنوع فضاي گردشگري، قابليت جاذبه هاي اكوتوريستي و كميت جاذبه هاي انسان ساخت اين شهر را ندارند، از سوي ديگر با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي تهران خود به عنوان بزرگترين بازار مبدأ گردشگري در ايران به شمار آمده و تورگرداني در اين شهر و جاذبه هاي پيراموني آن با هزينه هاي بازاريابي بسيار كمتري قابل انجام است.
غفارپور عدم توسعه مطلوب گردشگري و چالش هاي اجتماعي مرتبط با گذران نامناسب اوقات فراغت در تهران را ناشي از نبود برنامه ريزي هاي جامع و عملياتي نشدن طرح هاي موجود ذكر كرد و افزود: برخلاف آنچه كه اغلب از سوي مسئولان عنوان مي شود تهران براي گذران مطلوب اوقات فراغت شهروندان، به ويژه جوانان، عامل كمبود منابع گردشگري ندارد و نكته اين است كه يك طرح عملياتي براي آنكه شهروندان به صورت برنامه ريزي شده، ارزان و مستمر امكان دسترسي به اين منابع را داشته باشند، وجود ندارد.
وي با اشاره به طرح جامع توسعه توريسم انبوه شهري در تهران گفت: اين طرح به عنوان الگويي براي گسترش سرمايه گذاري هاي گردشگري در ايران طراحي شده و در مرحله كنوني تمركز اين طرح منحصرا موضوع ساماندهي اوقات فراغت شهروندان تهراني با استفاده از امكانات و منابع موجود اين شهر بوده است. مضاف بر آنكه اجراي طرح زمينه تازه اي براي ايجاد فرصت  هاي شغلي در تهران ايجاد كرده و نيز به ترميم سيماي اجتماعي تهران كمك خواهد كرد.
وي وضعيت فعلي صنعت گردشگري در ايران را نگران كننده توصيف كرد و گفت: در حال حاضر تحت تاثير التهابات سياسي انتخابات رياست جمهوري دفاتر خدمات مسافرتي عمده فعاليت خود را بر تورهاي خروجي متمركز كرده اند و انتظار مي رود در سال در پيش رو شمار تورهاي ورودي كاهش قابل توجهي داشته باشد كه براي اقتصاد ملي بسيار زيانبار خواهد بود و لازم است كه دولت جديد در اسرع وقت ضمن اعلام برنامه هاي خود در حوزه گردشگري، دست اندركاران اين صنعت را نسبت به تداوم تلاش دولت براي حمايت از بخش گردشگري آسوده خاطر كند.

آلودگي رودخانه  جاجرود و كرج
002322.jpg
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: رودخانه هاي جاجرود و كرج از جمله رودخانه هاي آلوده استان تهران محسوب مي شوند كه در صورت بي توجهي به وضعيت آب هاي سطحي و زير زميني به مرور زمان بر ميزان آلودگي آنها افزوده خواهد شد.محمد حسن پيراسته گفت: رودخانه هاي كرج و جاجرود در اثر سهل انگاري برخي بخش ها آلوده تر مي شوند كه رسيدگي به وضعيت آنها نيازمند توجه بيشتر به منابع آلاينده است.وي ساخت و سازهاي بي رويه در حاشيه رودخانه ها و روان شدن آب هاي شهري و روستايي به داخل آب ها به همراه فاضلاب، زباله ها و ديگر مواد آلاينده را از جمله مواردي دانست كه به آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني تهران مي افزايند.

عدم تمركز خدمات در تهران
002325.jpg
ايسنا: يك كارشناس مسكن تمركززدايي را به معناي كاهش قدرت و ثروت مركزي و انتقال آن به حكومت هاي محلي خواند و افزود: «تمركز كليه خدمات و امكانات در تهران حاكي از بي برنامگي در سطح كشور بوده كه اين امر نشانگر نبود طرح جامع سرزمين است.»مهندس ناصرمقدم گفت: «وجود وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي در تهران، مشكل پايتخت نيست، بلكه تقسيم نشدن بهينه امكانات در كشور موجب بروز مشكلات متعدد در تهران شده است.» وي افزود: «ممكن است در نگاه اول و سطحي انتقال وزارتخانه ها ميزان ترافيك را كاهش و ميزان دسترسي به خدمات را افزايش دهد، اما مشكل تهران وجود چند ساختمان و پرسنل نيست.»

نقش مديريت واحد شهري در اداره كلان شهر ها
002328.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  گفت:  تشكيل  مديريت  واحد شهري  در كلان شهرها مي تواند بسياري  از مشكلات  اين  شهرها را برطرف  كند. محمد علي آبادي با بيان  اينكه  مديريت  واحد شهري ، كلان  شهرها را از چند مالكيتي  خارج  خواهد كرد افزود: اين  كار همچنين  مي تواند زمان  و هزينه  اجراي  طرحها را كاهش  دهد و بسياري  از سازمانها و نهادها نيز براي  اداره  شهر از بلاتكليفي  خارج  خواهند شد. علي آبادي  گفت: كلان  شهر تهران  ۱۸ تا۲۰ هزار ميليارد تومان  بودجه  نياز دارد تا بتواند مشكلات  خود را رفع  كند.

تنها راه حفظ ذخاير طبيعي كشور احياء
وزارت منابع طبيعي است
گروه شهري:طرح تاسيس وزارتخانه جديد محيط زيست، آب، جنگل از هيچ ديدگاه تخصصي برخوردار نيست و بر مشكلات موجود مي افزايد.
مهندس كاظم نصرتي رييس هيات مديره انجمن علمي جنگلباني ايران در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: طي دو دهه اخير منابع طبيعي از حالت حرفه اي و فني خود خارج شده و فعاليت هاي اين سازمان عملا جنبه خدماتي پيدا كرده است؛ به طوري كه وظايف اصلي آن كه حفظ، احيا، توسعه و مديريت منابع طبيعي است در پشت اين فعاليت ها پنهان مانده است.
به گفته وي تا زماني كه منابع طبيعي در برنامه ريزي كلان كشور در جايگاه مناسب خود قرار نگيرد براي پرداختن به وظايف خود از اقتدار لازم برخوردار نخواهد بود. كما اينكه درحال حاضر حتي توان دفاع از ماموران خود را ندارد.
به گفته وي، وزارت منابع طبيعي مي تواند به مرور زمان، ابزار و امكانات لازم را به دست بياورد و با داشتن جايگاه خاص خود در دولت و مجلس به طور حرفه اي از حقوق منابع طبيعي دفاع كند. اما اگر اصرار بر ادغام آب، محيط زيست و منابع طبيعي باشد، ضروري است در هنگام تصويب عنوان اين وزارتخانه، شرح وظايف و خدمات آن مشخص و تعريف بشود تا اگر با ادغام هاي بيشتري كه تا به امروز منابع طبيعي با آن مواجه بوده و متأسفانه تمامي آنها به ضرر عرصه هاي منابع طبيعي بوده است، مواجه شديم موقعيت و جايگاه منابع طبيعي حفظ شود. به عبارت ديگر، بايد وزارتخانه اي تشكيل شود كه وظيفه آن، حفظ جنگل ها، مراتع، بيابان ها و به طور كلي منابع طبيعي و احيا و توسعه آن باشد. وزارتخانه اي كه ديدگاه هاي خدماتي و بخشندگي در آن جايي نداشته باشد.

نگاه
002331.jpg
فريد مرتضوي
در تابستان درصد نزاع ها بالاتر مي رود

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |