يكشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۹ - Jul 17, 2005
تعيين وقت فوق العاده در دادگاه كيفري استان:
متهم به قتل آرزو كوچولو محاكمه مي شود
002346.jpg
گروه حوادث: پرونده قتل كودك ۵/۲ ساله اي كه توسط پدرش به قتل رسيده بود، براي رسيدگي ويژه به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد.
به گزارش خبرنگار ما، شامگاه ۲۷ تير ماه سال ۸۳ فريادهاي يك زن جوان در خيابان كميل پرده از راز يك جنايت برداشت. كودك ۵/۲ ساله اي به نام آرزو توسط پدرش علي به قتل رسيده بود. مادر جوان فرياد مي كشيد و از مردم كمك مي خواست. مأموران كلانتري ۱۰۸ نواب در محل حضور يافتند. آنها با پيكر بي جان و كبود دخترك روبه رو شدند كه توسط روسري خفه شده بود.
علي بلافاصله با دستور بازپرس ويژه قتل بازداشت شد. مادر آرزو كوچولو تحت بازجويي قرار گرفت. وي به مأموران گفت: دختر اولم ۶ ساله بود كه آرزو را باردار شدم. زماني كه علي متوجه شد باردار هستم از من خواست تا بچه ام را سقط كنم، اما من قبول نمي كردم. علي بارها مرا كتك مي زد تا بلايي سر فرزندم بيايد اما فايده اي نداشت و آرزو به دنيا آمد. با به دنيا آمدن آرزو اخلاق علي عوض شد. دائماً  بهانه جويي مي كرد. هميشه به دنيا آمدن آرزو را دليل مشكلات مالي در زندگيمان مي دانست.يك مرتبه هم از شدت عصبانيت آرزو را به شدت كتك زد.
ماجرا از اين قرار بود كه بعد از شام، من براي حمام كردن آرزو را به شوهرم سپردم. همين كه از حمام بيرون آمدم، متوجه شدم تمام چراغ هاي خانه خاموش است. علي را صدا كردم و وقتي خواستم چراغ اتاق خواب را روشن كنم، علي از من خواست اين كار را نكنم. من تعجب كرده بودم. چراغ را روشن كردم. ديدم آرزو كبود شده و دور گردنش سياه است. ماجرا را از علي جويا شدم. او گفت: نگران نباش. اتفاق خاصي نيفتاده است. همين كه فرزندم را از جايش بلند كردم متوجه شدم، علي او را كشته است.
جسد بي جان آرزو كوچولو به پزشكي قانوني انتقال يافت و علت اصلي مرگ فشار بر عناصر حياتي گردن اعلام شد. پدر آرزو كوچولو تحت بازجويي قرار گرفت. وي تنها انگيزه خود از اين كار را چنين بيان كرد: هزينه هاي زندگي بسيار زياد بود. من تنها يك كارمند جزء بودم با درآمد بسيار كم. وقتي همسرم آرزو را باردار شد بارها به او تأكيد كردم بچه را سقط كند اما او توجهي به حرف هاي من نكرد تا اين كه اين اتفاق افتاد.
با دستور بازپرس پرونده علي براي صحت سلامت كامل به پزشكي قانوني انتقال يافت و تيمي از پزشكان بر عدم جنون وي در زمان وقوع حادثه تأكيد كردند.
با تكميل تحقيقات، كيفرخواست از سوي دادسراي امور جنايي تهران صادر شد و صبح ديروز پرونده مرگ آرزوي
۵/۲ساله براي برگزاري جلسه محاكمه به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد. به گفته قاضي عزيز محمدي- رئيس دادگاه- به خاطر حساسيت پرونده، قرار است، متهم در وقت فوق العاده  محاكمه شود.

كشف جسد يك زن داخل گوني زرد رنگ
گروه حوادث: بررسي هاي پليسي براي دستگيري عامل يا عاملان قتل يك زن كه جسد او در حوالي بزرگراه نور كشف شده بود در دايره ۱۰ آگاهي مركز آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، بيست و سوم تيرماه سال ۸۴ ساعت ۸ صبح يك كارگر شهرداري با پليس ۱۱۰ تماس گرفت و خبر از كشف جسد يك زن در داخل يك گوني حوالي بزرگراه نور داد. به سرعت هماهنگي لازم با كلانتري ۱۵۲ خاني آبادنو صورت گرفت. يك اكيپ پليس براي بررسي به صحنه كشف جسد اعزام شدند.
جسد مذكور بعد از اين كه ميان يك تخته فرش و پتو پيچيده شده بود داخل يك گوني زردرنگ قرار گرفته بود. بازپرس اصغرزاده به همراه پليس آگاهي در محل كشف جسد حاضر شدند. در بررسي اوليه از جسد كه توسط ماموران تشخيص هويت صورت گرفت معلوم شد مقتوله حدوداً ۳۵ ساله بوده و با ضربات متعدد بر ناحيه سر و جمجمه به قتل رسيده است. آثار بريدگي در پشت گوش مقتوله كه هنوز هويت وي نامشخص است وجود داشت.
در بررسي هاي بعدي بر روي بدن مقتوله چندين اثر خالكوبي مشاهده شد كه احتمال اين موضوع را كه مقتوله داراي سابقه كيفري باشد براي پليس ايجاد كرد.
تحقيقات پليسي نشان داد ضربات وارده بر بدن مقتوله به صورتي است كه امكان دخالت چند نفر در ارتكاب اين جنايت وجود دارد.
جسد اين زن به دستور بازپرس اصغرزاده به پزشكي قانوني انتقال يافت تا علت تامه مرگ مشخص شود.
بررسي هاي بيشتر بر روي اين پرونده جنايي در دايره ۱۰ آگاهي مركز زير نظر بازپرس اصغرزاده ادامه خواهد يافت.

جزئيات تازه درخصوص جنايت خيابان يافت آباد
گروه حوادث: پيگيري هاي پليس براي دستگيري عامل جنايت منطقه يافت آباد در اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.
به گزارش خبرنگار ما در تاريخ ۲۲ تيرماه سال جاري به كلانتري ۱۵۱ يافت آباد اطلاع داده شد، فردي در يك آرايشگاه مردانه واقع در محله يافت آباد به قتل رسيده است.
هنگام صبح پسري ۱۲ ساله در حال گذر از مقابل آرايشگاه بود كه ديد كركره مغازه پايين است اما قفل نشده، او وارد مغازه شده و با جسد مقتول مواجه شد و سپس قتل را گزارش داد.ماموران پس از حاضر شدن در صحنه جنايت، با جسد پسري مواجه شدند كه بر اثر ضربات چاقو به قتل رسيده بود.
پس از تحقيقات مشخص شد مقتول شخصي است به نام اسماعيل.گ ۱۷ ساله كه اهل شمال بوده و به همراه برادر خود در خانه اي در تهران زندگي مي كرده و در مغازه آرايشگري نيز مشغول به كار بوده است. همچنين معلوم شد كه دو ضربه چاقو به بدن وي زده شده كه يكي از آن ضربات به پهلو و ضربه ديگر كه عميق تر نيز بوده به ناحيه سينه وي وارد شده است.
پس از بررسي هاي پليسي در محل جنايت مشخص شد كه هيچ وسيله اي به سرقت نرفته، شيشه اي نشكسته و حتي اهالي محل نيز صداي فريادي نشنيده بودند و دكوراسيون داخل آرايشگاه نيز به هم نريخته بود. اين موارد اين فرضيه پليسي را قطعيت بخشيد كه هيچ مقاومتي از سوي اسماعيل در مقابل قاتل يا قاتلان صورت نگرفته است.
پليس با توجه به اين كه پاهاي مقتول از ناحيه زانو و دهانش توسط چسب نواري ضخيم زرد رنگ بسته شده بود، اين احتمال را مطرح كرد كه مقتول قبل از مرگ به نوعي بي حال شده و يا اين كه تعداد ضاربين زياد بوده كه توانسته اند با قدرت او را مهار كنند.
تحقيقات بر روي اين پرونده در دايره دهم آگاهي تهران تا يافتن سرنخي از قاتل يا قاتلين ادامه خواهد يافت. همچنين در خبر پيشين كه در اين مورد روز شنبه چاپ شده بود، اعلام شد كه برادر مقتول به عنوان مظنون دستگير شده بود اما پيگيري هاي خبرنگار ما نشان داد كه برادر وي به عنوان مظنون دستگير نشده است و تنها از وي تحقيق مقدماتي به عمل آمده بود.

قصاص براي كشتن رفيق بيست ساله
گروه حوادث: مردي كه پس از رفاقت ۲۰ ساله، دوستش را در پي اختلاف مالي به قتل رسانده بود صبح ديروز پس از برگزاري جلسه محاكمه از سوي قضات دادگاه كيفري استان به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، رضا.ي (۳۷ ساله) كه معروف به رضا رشتي است از تاريخ شش بهمن ماه سال ۸۳ در بازداشت به سر مي برد. وي متهم به مباشرت در قتل عمدي محمد علي (۳۵ ساله) است كه در تاريخ ۳۰ دي ماه سال ۸۳ با كلت كمري به قتل رسيد.
در روز ۶ بهمن ماه مأموران كلانتري ۳۷ تهران در حين مأموريت در منطقه تهرانسر، متوجه شدند فردي سوار خودرو پيكان، راننده خودرو را تهديد مي كند. بلافاصله به وي دستور ايست دادند اما او توجهي نكرد و با تهديد راننده از محل فرار كرد. فرد تهديد كننده در تعقيب و گريز به طرف مأموران تيراندازي كرد و در نهايت توسط مأموران در تقاطع پل كالج، در خيابان انقلاب دستگير شد. در بازرسي از وسايل شخصي وي يك كارت شناسايي و بيمه نامه يك ماشين كه متعلق به شخص ديگري بود، كشف شد.
مأموران در بررسي هاي مقدماتي به شناسايي صاحب كارت پرداختند و با به دست آوردن شماره تلفن محمدعلي، با خانه او تماس گرفتند. همسر محمد علي با شنيدن صداي مأموران به آنها گفت همسرم شش روز پيش از خانه بيرون رفته و ديگر هيچ كس از وي خبري ندارد كه پرونده فقداني نيز در همين زمينه در اداره آگاهي مركز تشكيل شده است. به اين ترتيب رضا، تحت بازجويي پليسي قرار گرفت و به قتل دوستش كه ۲۰ سال با او دوست بود، اعتراف كرد.
او در نخستين اعترافاتش مدعي شد: از محمد علي (مقتول) طلبي داشتم به مغازه او رفتم برايم اسلحه خريده بود. با هم به سراغ فردي كه از او مواد مخدر تهيه مي كرديم به شهريار رفتيم. معامله مان بر سر كريستال به هم خورد و من با محمد علي درگير شدم. از عصبانيت از پشت سر با شليك گلوله او را به قتل رساندم. سپس جسدش را داخل چاهي در شادشهر انداختم.
مأموران با اعترافات رضا، به محل مورد نظر رفتند و جسد محمدعلي را پيدا كردند.
متهم اين پرونده صبح ديروز در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد. اولياي دم از دادگاه تقاضاي قصاص نفس (اعدام) كردند و مدعي شدند تمامي اظهارات متهم براي خريد و فروش مواد مخدر كذب است.اما متهم به قتل پس از حضور در جايگاه بر اظهاراتش در تمام جلسات بازجويي تأكيد كرد و تنها انگيزه خود را مشكلات مالي عنوان كرد.وي در آخرين دفاع از اولياي دم تقاضاي بخشش كرد و از آنها خواست به خاطر رفاقت
۲۰ ساله شان از حق قصاص گذشت كنند.
بر پايه اين گزارش، ظهر ديروز قاضي عزيز محمدي و چهار مستشارش پس از ختم جلسه دادگاه، با صدور حكمي، رضا ملقب به رضا رشتي را به اتهام قتل عمدي به قصاص نفس (اعدام) محكوم كردند. حكم صادره براي تأييد به ديوان عالي كشور فرستاده شد.

اعدام براي قتل گارسون ۵۳ ساله
آسوشيتدپرس: دادگاه عالي ايالت ورموت روز گذشته اعلام كرد كه مردي كه متهم به ربودن و قتل گارسون يك رستوران است بايد به اعدام محكوم شود. در صورت اثبات اين حكم، اين اعدام اولين مورد اعدام در طول نيم قرن گذشته در اين ايالت خواهد بود.
اعضاي هيأت منصفه در دومين روز رسيدگي به اين پرونده اعلام كردند كه با توجه به وسعت قضيه متهم بايد به اعدام محكوم شود. ايالت ورموت صدور حكم اعدام را به رسميت نشناخته است. دونالد فل نيز با توجه به قوانين فدرال به اعدام محكوم خواهد شد.
زماني كه اعضاي هيأت منصفه رأي خود را اعلام كردند؛ دونالد هيچ گونه احساس خاصي از خود نشان نداد. وكيل مدافع وي پس از اتمام سخنان اعضاي هيأت منصفه از جاي خود برخاسته و خطاب به اعضا گفت: موكلم حرفي دارد كه من آن را با شما مطرح مي كنم.
وي سپس خطاب به اعضاي هيأت منصفه گفت: موكلم به رأي شما احترام گذاشته و از زحمات شما نيز تشكر مي كند. او از جنايتي كه مرتكب شده كاملاً پشيمان است و اميدوار است شما و اعضاي خانواده قرباني اين موضوع را درك كنيد. او به حدي از كرده خود پشيمان است كه مطمئن باشيد هرگز دوباره دست به چنين كاري نخواهد زد.
دونالد متهم است كه در روز بيست و چهارم ژوئن، تري كينگ ۵۳ ساله را ربوده و سپس وي را به قتل رسانده است. پيش از اين دادگاهي در سال ۲۰۰۱ قبول كرده بود كه در ازاي صدور حكم حبس ابد براي متهم، اعتراف صريح وي را در پرونده داشته باشد. البته دادستاني كل با اين درخواست متهم شديداً مخالفت كرد. بر اساس قوانين فدرال در صورتي كه اعضاي هيأت منصفه براي متهم درخواست اعدام كنند، قاضي نيز موظف است اين حكم را صادر كند.
آخرين اعدام در ايالت ورموت به سال ۱۹۵۴ باز مي گردد. در سال ۱۹۵۷ دادگاه عالي متهمي را به اعدام محكوم كرد و اين در حالي است كه يك سال پس از صدور اين حكم، دادگاه عالي حكم صادره را به حبس ابد كاهش داد.

علم به كمك مظنون به قتل آمد
آسوشيتدپرس: دادگاه عالي ايالت ويسكونسين روز گذشته حكم مردي را كه به اتهام قتل يك دانشجو در زندان به سر مي برد، به دنبال انجام آزمايش دي ان اي و مشخص شدن عدم تطابق نمونه خون وي با نمونه يافت شده در محل حادثه لغو كرد.
دادگاه عالي روز گذشته با چهار رأي موافق و سه رأي مخالف اعلام كرد كه رالف آرمسترانگ مي تواند با توجه به عدم تطابق نمونه يافت شده در محل قتل با نمونه موي وي، درخواست تجديد نظر به رأي صادره را تسليم دادگاه عالي كند.
دادستان پرونده پس از مطالعه نظر پزشكي قانوني اعلام كرد كه قصد دارد به رالف كمك كند تا هر چه سريعتر با شركت در دادگاه جديد به عدالتي كه مستحق وي است برسد.
رالف در حال حاضر به اتهام قتل چارسي كمپ ۱۹ ساله در سال ۱۹۸۰ در حال گذراندن دوران محكوميت حبس ابد خود است. پليس جنازه غرق به خون مقتوله را در آپارتمان محل سكونتش پيدا كرد.
رالف در آن زمان در نيومكزيكو متهم به يك مورد ضرب و شتم و تجاوز به يك دختر بچه بود. وي در دادگاه اعتراف كرد كه شب حادثه در منزل مقتوله بوده است اما زماني كه آنجا را ترك كرده مقتوله زنده بوده و از ماجراهاي پس از آن هيچ گونه اطلاعي ندارد.
وكيل مدافع رالف پس از اعلام گزارش پزشكي قانوني مبني بر عدم تطابق نمونه دي ان اي، اعلام كرد كه اين مسئله باعث شد تا دادستان نيز همراه وكلاي مدافع در راستاي تشكيل دادگاه جديد براي متهم بر آيند.
آن زمان كه رالف به اتهام قتل بازداشت شده بود، امكان انجام آزمايشهاي علمي و تطبيق نمونه دي ان اي با نمونه يافت شده در محل وجود نداشت.
قرار است، دادگاه جديد رسيدگي به اتهامات رالف ظرف چند ماه آينده تشكيل شود.

قاتلان دستگير نشدند، دولت ديه پرداخت مي كند
گروه حوادث: بعد از گذشت پنج سال از وقوع دو جنايت پليس آگاهي موفق به شناسايي عاملان جنايت نشد و پرونده با حكم پرداخت ديه از بيت المال به اولياي دم بسته شد.
به گزارش خبرنگار ما، سال ۷۹ زماني كه نمايشگاه كيف و كفش در نمايشگاه بين المللي تهران برگزار بود دو باجناق به نام هاي علي اصغر و فخرالدين نيز در ميان غرفه داران حضور داشتند. روز سيزدهم اسفند ماه بعد از پايان ساعت نمايشگاه دو باجناق در حالي كه يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد همراه داشتند، به منزل خود در خيابان گاندي بازگشتند.
وقتي علي اصغر و فخرالدين وارد خانه شدند مدت زماني كوتاهي نگذشت كه زنگ در منزل به صدا درآمد. با بازشدن در توسط علي اصغر ناگهان دو مرد ناشناس به زور وارد خانه شدند . همسر علي اصغر در حال صحبت كردن با تلفن بود كه متوجه درگيري شوهرش و همسر خواهرش با دو مرد شد. مردان ناشناس با ضربات چاقو ابتدا علي اصغر و سپس فخرالدين را به قتل رساندند و بعد از مجروح كردن همسر علي اصغر كيف دستي حاوي وجه نقد را ربوده و متواري شدند.پليس آگاهي از آن زمان تا كنون موفق به شناسايي و دستگيري عاملان اين جنايت نشد و در نهايت روز گذشته رئيس شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران حكم به پرداخت ديه از بيت المال به اولياءدم مقتولان را صادر كرد.

پليس جنايي حادثه باغ فيض را بررسي مي كند
گروه حوادث: پليس جنايي تهران در حال بررسي علت اصلي مرگ مرد ناشناسي است كه از طبقه دوم يك خانه به پايين پرتاب شده است.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۵/۴ صبح ديروز به مأموران كلانتري ۱۴۰ باغ فيض اطلاع داده شد كه جسد يك مرد ۲۳ ساله داخل كوچه اي افتاده است. با حضور مأموران در صحنه و تحقيق از همسايه ها مشخص مي شود كه ظاهراً مرد جوان براي سرقت به خانه اي در طبقه دوم رفته و پس از درگيري با پسر صاحبخانه به پايين پرتاب شده است.پسر صاحب خانه در بازجويي ها مدعي شد: مرد جوان از پنجره وارد اتاقم شد و در درگيري بين ما، زماني كه پدرم وارد اتاق شد ناگهان مرد جوان به طرف پنجره رفت و به پايين افتاد.بازپرس هنرمند با دستور انتقال جسد به پزشكي قانوني، تيمي از پليس جنايي را مسئول رسيدگي به پرونده كرده است.

كشف صندوقچه قديمي حاوي جسد
گروه حوادث: جسد يك مرد مجهول الهويه داخل يك صندوقچه قديمي كشف شد. به گزارش خبرنگار ما، صبح روز گذشته مأموران نيروي انتظامي كلانتري ۱۲۶ در حين گشت زني با يك صندوقچه قديمي كه كنار خيابان رها شده بود مواجه شدند. وقتي مأموران در صندوقچه قديمي را گشودند با جسد يك مرد مواجه شدند.
مراتب به اطلاع بازپرس حسيني رسيد. علت اصلي مرگ اين مرد مجهول الهويه هنوز نامعلوم است. جسد به پزشكي قانوني انتقال  يافت تا بررسي هاي لازم پزشكي بر روي آن براي تشخيص علت تامه مرگ انجام گيرد.
تحقيقات پليس در دايره ۱۰ آگاهي مركز آغاز شده است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |