يكشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۹ - Jul 17, 2005
نخست وزير و هيأت سياسي عراق در تهران
002400.jpg
002406.jpg
ايسنا:ابراهيم الجعفري، نخست وزير عراق عصر ديروز در راس هياتي بلندپايه وارد تهران شد.
ابراهيم الجعفري نخست وزير عراق مورد استقبال رسمي اسحاق جهانگيري، وزير صنايع و معادن كشورمان قرار گرفت.
گفتني است، الجعفري را ۹ وزير همراهي مي كنند كه تعداد ديگري از وزرايش طي روزهاي گذشته به تهران وارد شده بودند. قرار است الجعفري طي سفر سه  روزه اش در تهران علاوه بر ملاقات با مقامات عالي رتبه كشورمان چندين يادداشت تفاهم را نيز با جمهوري اسلامي ايران به امضا برساند.
پس از اين مراسم، نخست وزير عراق ضمن حضور در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد مورد استقبال رسمي محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور كشورمان قرار گرفت.
شايان ذكر است كه دور اول مذاكرات نخست وزير عراق با مقامات كشورمان در مجموعه  سعدآباد پس از استقبال رسمي  انجام گرفت.
نشست مطبوعاتي عارف و جعفري
محمدرضا عارف عصر ديروز در نشست مطبوعاتي مشتركي با ابراهيم الجعفري گفت كه امنيت عراق امنيت ايران است؛ الجعفري نيز اظهارداشت: روابط ما با ايران جزء لاينفك روابطمان با همسايگان است.
معاون اول رئيس جمهور كشورمان در نشستي مطبوعاتي ضمن خوش آمدگويي به الجعفري و هيات همراهش با اشاره به اينكه سفر نخست وزير عراق به ايران فصل جديدي را در روابط دو كشور و توسعه همه جانبه اين روابط ايجاد خواهد كرد، خاطرنشان نمود: ما عراق را كشور در امان مي دانيم و درخصوص حل مسائل امنيتي و بازسازي اين كشور در كنار عراق باقي خواهيم ماند.
وي با اشاره به اينكه عراق همسايه بزرگ و با اهميت ماست و ما مشتركات فراواني را در عرصه هاي مختلف تاريخي، جغرافيايي و ديني با اين كشور داشته ايم افزود: متأسفانه در مقطعي به خاطر حاكميت رژيم صدام روابط دو كشور بحراني بود.پس از فروپاشي رژيم صدام در عراق، جمهوري اسلامي ايران همواره موضع حمايت از مردم عراق و منتخبان آنها را اتخاذ كرده است.
معاون اول رئيس جمهور كشورمان تأكيد كرد: ما بر اين باوريم كه نه تنها مي توان سردي روابط در گذشته را جبران كرد كه مي توان الگويي براي روابط حسنه به همگان ارائه كرد.وي خاطر نشان كرد: بهبود و گسترش هرچه بيشتر روابط تهران بغداد نه تنها در راستاي منافع دو ملت كه در راستاي منافع و به نفع امت اسلامي و منطقه خواهد بود.
عارف با اشاره به همكاري هاي صميمانه كشورمان با دولت جديد عراق در زمينه هاي مختلف اظهار داشت: ما آمادگي داريم تا تجربيات ارزنده مان را كه پس از انقلاب اسلامي به دست آورده ايم در خدمت دولت منتخب عراق قرار دهيم.
معاون اول رئيس جمهور كشورمان با تأكيد بر علاقه كشورمان براي مشاركت در بازسازي عراق خاطر نشان كرد: امنيت عراق امنيت ماست و ما در تحكيم امنيت و حل مشكلات عراق در كنار دولت اين كشور باقي خواهيم ماند.
در ادامه ابراهيم الجعفري، نخست وزير عراق ضمن تشكر و سپاس فراوان از جانب خود و هيات همراهش به واسطه مهمان نوازي مسئولان كشورمان تأكيد كرد: روابط ما با جمهوري اسلامي ايران جزء لاينفك روابط عراق با همسايگانش است.
وي روابط با كشورمان را تاريخي و بر اساس منافع مشترك دو كشور خواند و افزود: بر سر اين راه مسائل و خطرهاي مشترك بسياري را پيش رو داريم.
الجعفري ادامه داد: در دهه هاي اخير ديديم كه چگونه عراق به كانون بحران تبديل شده بود.گورستانهاي جمعي، تجاوز رژيم گذشته به ايران و كويت همگي از مصاديق اين مسئله هستند.
پس از اين نشست مقامات كشورمان و هيات عراقي دور اول مذاكراتشان را در مجموعه تاريخي فرهنگي سعد آباد آغاز كردند.

هدف اصلي ما از مذاكرات حفظ چرخه سوخت است
آقامحمدي گفت: تحت هيچ شرايط و پيشنهادي ايران از خطوط قرمز خود در مساله هسته اي يعني حفظ تكنولوژي چرخه سوخت دست نمي كشد.
علي آقامحمدي، دبير كميته تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين كه هيچ پيشنهاد و تحت هيچ شرايطي اين امكان وجود ندارد كه از حق طبيعي و قانوني خود در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي دست بكشيم اظهار داشت: توافقنامه ها و مذاكرات هسته اي كه تاكنون با اروپايي ها داشته ايم در جهت حفظ تكنولوژي چرخه سوخت كشورمان است تا بتوانيم استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را كه حق مسلم و طبيعي ماست، داشته باشيم؛ حفظ تكنولوژي چرخه سوخت هسته اي خط قرمز ايران در ادامه روند مذاكرات هسته اي است.
وي با اشاره به مطلب فوق افزود: حفظ چرخه سوخت هسته اي هدف اصلي ما در مذاكرات است؛ بنابراين نمي توان اين تصور را داشت كه ما هدف اصلي را كنار مي گذاريم و از مذاكرات به نتيجه اي غير از اين برسيم.
دبير كميته تبليغات و اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: ما در ازاي هيچ پيشنهادي از داشتن تكنولوژي چرخه سوخت هسته اي دست نمي كشيم.
وي در پاسخ به اين كه چنانچه پيشنهاد اروپايي ها از شفافيت و عينيت لازم برخوردار نباشد، چه اقدامي از سوي ايران صورت مي گيرد؟ خاطرنشان كرد: آنچه در پيشنهاد اروپايي ها مهم است تضمين هاست؛ چه تضمين هاي ايران و چه اروپا كه بايد تضمين هاي محكم و تعريف شده باشد.
آقامحمدي تصريح كرد: اين تضمين ها بايد به گونه اي تعريف شود كه تكليف دو طرف روشن باشد.ما نمي توانيم پيشنهادات را به گونه اي بپذيريم كه ادامه فعاليت ها يمان در زمينه انرژي هسته اي صلح آميز در هاله اي از ابهام فرورفته باشد.وي گفت: تضمين ها بايد به شيوه اي باشد كه بتوانيم از آنها برنامه هاي خود را اجرايي كنيم.
عضو تيم مذاكره كننده هسته اي با بيان اين كه اساس بحث ما با اروپايي ها در ادامه مذاكرات حول چرخه سوخت هسته اي ايران است گفت: اساس بحث اين است كه خودمان قابليت توليد سوخت را داشته باشيم و بتوانيم اين قابليت را عملياتي كنيم.

خاتمي: راه مهم امنيت اجتماعي، ايجاد شغل در جامعه است
002403.jpg
ايرنا: رئيس جمهوري گفت: راه مهم گسترش تامين و امنيت اجتماعي، ايجاد شغل و بالا بردن سطح دانش و مهارت در جامعه است.
سيد محمد خاتمي كه عصر ديروز در جمع مديران وزارت رفاه و تامين اجتماعي در محل رياست جمهوري سخن مي گفت، افزود: يك نظام اجتماعي درست به دنبال خشكاندن ريشه هاي فقر است، تا رفع محروميت از درون خود فرد بجوشد.
وي تأكيد كرد: در دنياي امروز توسعه بدون تامين اجتماعي ميسر نيست و تامين اجتماعي بدون توسعه يعني توزيع فقر در جامعه .
رئيس جمهوري با تشريح معناي فقر و عدالت اجتماعي اظهار داشت: در نظام جمهوري اسلامي  و پس از انقلاب اسلامي  كه يكي از محوري ترين شعارهاي آن عدالت اجتماعي بود، گامهاي بلندي در جهت عدالت اجتماعي و رفع محروميت برداشته شده است.
وي افزود: اين هنر نيست كه اين همه دستاورد را به قصد جلب توجه ديگران ناديده بگيريم و بعد توقعات و مطالبات را برآورده نكنيم تا پس از فرونشستن شور و هيجان، دلزدگي در جامعه ايجاد شود.
خاتمي خاطرنشان كرد: نهادهايي مانند جهاد سازندگي، بنياد مستضعفان، كميته امداد و بهزيستي براي كمك به محرومان تاسيس شدند كه اينها فقط براي زدودن جلوه فقر از جامعه و تامين زمينه ها و بسترهاي عدالت در جامعه بودند و خدمت كردند.
وي ادامه داد: طرح مهم شهيد رجايي نشان دهنده جهت گيري نظام ما براي رفع محروميت و تامين عدالت بود.
رئيس جمهوري بااشاره به جنگ تحميلي، تحريمها، گسترش امواج سهمگين تروريسم و مشكلاتي كه مانع مقابله با پديده فقر شدند، گفت: اما با وجود اين، هيچگاه جامعه و مديريت ما از اتمام اين وظيفه بزرگ انساني غافل نمانده و حتي در دوران بازسازي بعد از جنگ ،جامعه ما از رسيدگي به وضع محرومان و تلاش براي كم كردن فاصله ها غافل نماند.
وي با اشاره به مساله يارانه ها در كشور تصريح كرد: تا كنون اجماع براي تامين نيازهاي بخش محروم تر جامعه از يارانه ها و هدفمندكردن آن حاصل نشده است.
خاتمي، كار عمده دولت خود را تصويب لايحه جامع رفاه اجتماعي و تاسيس وزارت رفاه و تامين اجتماعي دانست و گفت: اين مساله گام بزرگي در جهت هدفمند كردن يارانه ها، كاهش فقر، گسترش بيمه هاي اجتماعي، پيگيري آسيبهاي اجتماعي و توزيع عادلانه منافع و ايجاد رفاه در جامعه بود.
وي گسترش بيمه هاي اجتماعي در همه اقشار جامعه را از دستاوردهاي اين طرح ذكر كردو افزود: ۶۳ درصد كل جامعه و ۸۰درصد جامعه شهري ما تحت پوشش بيمه هاي بازنشستگي و بالاي ۹۰درصد جامعه تحت پوشش بيمه خدمات درماني هستند و امسال يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بيمه هاي روستايي و عشايري قرار مي گيرند.
رئيس جمهوري اضافه كرد: يكي از بهترين كارها براي تامين درمان اجتماعي و بيمه روستايي با كمك وزارت بهداشت يعني پزشك خانواده در حال اجراست.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: فقر بايد از طريق منبعي غير از نفت از بين برود و تامين اجتماعي درست نبايد به نفت متكي باشد، چرا كه جهت گيري نفت بايد به سرمايه گذاري هاي اساسي و درآمدزا بوده و از آن درآمد، مشكلات كشور حل شود.
خاتمي  با اشاره به سياه نمايي هايي كه درباره توسعه و عدم عدالت اجتماعي مي شود، اظهار داشت: دولت در زمينه عدالت اجتماعي گامهاي بلندي برداشته است.
وي اضافه كرد: افراد زير خط فقر در جامعه ايران در سال ۵۱ ، ۷۴ درصد، در سالهاي اول انقلاب ۴۰درصد، در سالهاي ۶۸ تا ۷۷ ، ۹/۲۰ درصد و در سال ۸۲ ، ۳/۱۱ درصد بوده است.
رئيس جمهوري گفت: در طول برنامه سوم توسعه بزرگترين رقم اشتغال در تاريخ ايران رقم خورد و رقم ۵۰۰هزار شغل در مقابل ۲۷۰ هزار در برنامه دوم تحقق يافت.
وي بابيان اينكه بودجه سازمانهاي حمايتي و امدادي در چند سال اخير چند برابر شده است، افزود: بودجه كميته امداد ۶ برابر، بهزيستي ۳ برابر افزايش يافت.
خاتمي در عين حال گفت: اين به معناي اين نيست كه در جامعه فقر و محروميت نيست، بلكه با وجود اقتصاد بيمار و فشارهاي بين المللي و مساله سرمايه گذاري، كارهاي بزرگي براي حمايت از محرومين صورت گرفته است.
وي همچنين با تشريح كارهاي دفاتر مناطق محروم رياست جمهوري تصريح كرد: اعتبارات مصرف شده در دفتر مناطق محروم از سال ۶۹ تا ،۷۳ ۸ هزار و ۳۵۸ميليارد ريال، از ۶۹ تا ۷۵ ، دو هزار و ۴۵۸ ميليارد ريال و از ۷۶ تا ۸۳ ، ۵ هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال بوده است.
رئيس جمهوري اظهار اميدواري كرد دولت محمود احمدي نژاد بتواند عدالت اجتماعي و فقر زدايي، اين هدف عالي نظام جمهوري اسلامي  را ادامه دهد تا روزي كه فقيري در جامعه ما نباشد.

يونسي: سران القاعده با مجالس
و مقامات آمريكا ارتباط دارند
ايسنا: علي يونسي، وزير اطلاعات در روزهاي پاياني فعاليتش در دولت خاتمي اظهار داشت: رويكرد اخلاقي و قانوني وزارت اطلاعات نه تنها از اشراف آن نكاسته، بلكه باعث افزايش اشراف اطلاعاتي بيشتر شده است.وزير اطلاعات، عملكرد اين وزارتخانه را در طول سال هاي فعاليتش بسيار مناسب عنوان كرد و گفت: كارمندان و پرسنل اين وزارتخانه، امروز براي مردم محبوب هستند و ملت به آنها اطمينان مي كنند.وزارت اطلاعات در طول اين دوره، پاك ترين و اخلاقي ترين فعاليت را داشته است.
يونسي به شيوه  عملكرد نرم افزاري وزارتخانه متبوعش نيز اشاره كرد و با تأكيد بر پيشگيري به جاي مقابله گفت: طراحي فرآيندها و ساختارها در اين وزارتخانه به نحوي بود كه امكان فعاليت هاي خلاف را به حداقل رساند.
وزير اطلاعات در ادامه  سخنانش در نشست خبري با اشاره به مسائل هسته اي ايران گفت: هيچ دولت و شخصيتي، ياراي مخالفت با عزم ملي را ندارد و مردم ايران از هر نحله و فكر و حزب و نگاهي با مسئولانشان مصمم هستند كه موضوع هسته اي به نحو صلح آميز و غيرنظامي پيش برود و اين را جزو حيثيت و شرف ملي خود مي دانند.
وي با تأكيد بر اين كه راه رسيدن به توسعه  همه جانبه از ديد مردم، پيشرفت مساله  هسته اي است، خاطرنشان كرد: از اين رو ما پيش بيني مي كنيم كه در چشم انداز مساله  هسته  اي مثل گذشته عمل شود و جابه جايي مديران كشور و هم چنين جابه جايي دولت، تاثير مهمي در اين امر نداشته باشد.
يونسي در ادامه  سخنان خود در اين كنفرانس خبري، غني سازي را حق مسلم همه  كشورها از جمله ايران عنوان كرد و گفت: ايران مثل ساير كشورها حق دارد از توسعه  خود و رسيدن به حق مسلمش دفاع كند و آمريكا و غير آمريكا و نيز هيچ كس نمي تواند آن را از اين حق منع كند.
يونسي در پاسخ به سؤالي درباره  سفر نخست وزير عراق به ايران و روابط امنيتي و اطلاعاتي دو كشور گفت: در اين سفر من نيز با مقامات امنيتي ملاقات خواهم كرد و مقدمات همكاري امنيتي دو كشور را فراهم خواهيم نمود. جمهوري اسلامي براي امنيت عراق اهميت فوق العاده اي قائل است و امنيت خود را به امنيت اين كشور وابسته مي داند.
وزير اطلاعات در ادامه درباره  القاعده و تعداد افرادي كه از اين سازمان در ايران بازداشت شده و به كشورهايشان برگردانده شدند، گفت: تاكنون بيش از هزار نفر از اين افراد شناسايي، دستگير، طرد و اخراج و يا محاكمه شده اند، خاطرنشان كرد: حدود ۲۰۰ نفر از اين افراد هم اكنون در بازداشت هستند.
علي يونسي، وزير اطلاعات در ادامه  سخنانش با اشاره به انفجارهاي هفته  گذشته  شهر لندن گفت: انگليس براي امنيت خود، متفاوت از آمريكا عمل كرد. آمريكا در قضيه ۱۱ سپتامبر با سازمان القاعده با تمام قدرت درگير شد، اما انگليسي ها با شيوه هاي نرم افزاري و اطلاعاتي با آنها برخورد كردند.
وي افزود: در خيلي از سازمان هاي اطلاعاتي قرارداد نانوشته اي وجود دارد كه دو طرف را وادار به عدم فعاليت مي كند. بسياري از عناصر تندرو القاعده به ويژه پشتيبان هاي مادي آنان، امروز در كشور انگلستان در امان هستند؛ همان طور كه در برخي از كشورهاي عربي امروز همين وضعيت وجود دارد. امروز برخي از حمايت كنندگان مالي القاعده در برخي كشورهاي عربي، آزادي فراواني دارند و تردد عناصر القاعده در آنجا صورت مي گيرد، اما برخوردي با آنها نمي شود.
به گزارش ايسنا، وزير اطلاعات در ادامه در مورد كشته شدن فردي به نام شهاب منصوري در سيستان و بلوچستان كه به ادعاي برخي مامور امنيتي ايران بوده است، توضيح داد: ارتباط اين فرد با وزارت اطلاعات توهم است. وي افزود: هيچ مدركي دال بر اين كه اين شخص به وزارت اطلاعات وصل بوده، وجود ندارد.يونسي با بيان اين كه دنيا در مبارزه با تروريسم، گزينشي عمل مي كند، اضافه كرد: هرجا كه مصلحت دانسته مي شود، اين مبارزه صورت مي گيرد اما هرجا كه مصلحت نباشد، در اين زمينه همكاري نيز نمي شود. امروز تروريسم را به تروريسم خوب و بد تقسيم مي كنند. آمريكا و اروپا از انواع و اقسام خشونت ها و جنايات تروريستي اسرائيل حمايت مي كند.
وي در مورد برخي از اعضاي گروه منافقين نيز گفت: امروز در دنيا مستقيم يا غيرمستقيم اين تروريست ها مورد حمايت آمريكا و غير آمريكا قرار دارند. سران گروهك تروريستي القاعده و منافقين كه خود آمريكا آن را تروريست مي داند، به صورت وسيع در آمريكا هستند و با مجالس و مقامات آمريكا ارتباط دارند.
يونسي در ادامه  سخنان خود با اشاره به انتخابات اخير رياست جمهوري گفت: در اين انتخابات همه  مردم كانديداي مورد نظر خودشان را از هر سليقه اي در صحنه داشتند و بهانه اي براي غيبت وجود نداشت. همچنين در هيچ انتخاباتي مثل اين انتخابات تا اين اندازه جمهوري اسلامي و دولت هاي بعد از انقلاب، به نقد كشيده نشدند.
وي با بيان اين كه البته بسياري از نقدها و اشكالات عادلانه نبود، خاطرنشان كرد: اما صدا و سيما اين فرصت را در اختيار مردم گذاشت تا با آگاهي كامل تصميم بگيرند.

نخست وزير هندبه آمريكا رفت
ايرنا: مان  موهان  سينگ  نخست  وزير هند ديروز براي  يك  ديدار رسمي  سه  روزه  عازم  آمريكا شد.
به  گزارش  خبرگزاري  پي. تي. آي  هند، مان  موهان  سينگ  قبل  از ترك  دهلي  نو در يك  مصاحبه  مطبوعاتي  گفت  كه  اين  كشور اهميت  فراواني  براي  تحكيم  مشاركت راهبردي  خود با آمريكا به  ويژه  در روابط دو جانبه  و مقابله  با چالشهاي جهاني  قائل  است .
وي  افزود: هند و آمريكا به  عنوان  بزرگترين  دموكراسي هاي  جهان  از ارزش ها و منافع  مشتركي  برخوردارند.
موهان  سينگ  ابراز اميدواري  كرد در سفرش  به  واشنگتن  و ملاقات  با جرج  بوش  روابط دوجانبه  هند با آمريكا را مورد بررسي  جامع  قرار دهد.

پيام تسليت خاتمي به رئيس جمهور پاكستان
فارس: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در پيامي به پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان حادثه برخورد قطارهاي مسافربري در ايالت سند پاكستان را كه موجب كشته و مجروح شدن تعدادي از خواهران و برادران پاكستاني گرديد به وي، دولت و ملت پاكستان تسليت گفت.خاتمي  در اين پيام از خداوند متعال براي بازماندگان اين حادثه آرزوي صبر و شكيبايي و براي مجروحين و آسيب ديدگان آن سلامتي و شفاي عاجل مسألت كرد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام در بخش صنعت را آغاز كرد
ايرنا : مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ديروز شنبه  بررسي  و تدوين  سياستهاي  كلي  نظام  دربخش  صنعت  را آغاز كرد و كليات  آن به  تصويب  رسيد.
به  گزارش  روابط عمومي مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، در جلسه  ديروز اين مجمع ، اسحاق  جهانگيري  وزير صنايع  و معادن  گزارش  مبسوط و مصوري  از روندتحولات  بخش  صنعت  و معدن  طي  برنامه هاي  اول  تا سوم  توسعه  كشور ارايه  كرد.براساس  گزارش  وزير صنايع  و معادن ، رشد متوسط ارزش  افزوده  بخش  صنعت در برنامه  اول  توسعه  ۲/۹ درصد و در برنامه  دوم  توسعه  ۶/۶ درصد بوده  است .در برنامه  سوم  توسعه  كشور نيز رشد اين  بخش  به  ۱۱ درصد رسيده  كه  نه تنها فراتر از اهداف  پيش  بيني  شده  در برنامه  بوده  بلكه  نزديك  به  دوبرابر رشد كل  اقتصاد است .در ادامه  جلسه  ديروز مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  موارد پيشنهادي  كميسيون امور زيربنايي  و توليدي  اين  مجمع  مطرح  و پس  از بحث  و بررسي  كليات  اين سياست ها و بند اول  آن به  صورت  زير به  تصويب  رسيد: افزايش  ارزش  افزوده  و سهم  بخش  صنعت  در توليد ناخالص  داخلي .

به رسميت شناختن غني سازي شرط تفاهم با اروپاست
عضو تيم مذاكره كننده  هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي خاطرنشان كرد: اگر پيشنهاد اروپايي ها غني سازي اورانيوم را در بر نگيرد، از سوي ايران قابل بررسي نخواهد بود.
سيروس ناصري، عضو تيم مذاكره كننده  هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به نزديكي زمان ارايه  پيشنهاد اروپايي ها به ايران و لزوم رعايت خط قرمزهاي مورد نظر كشورمان از سوي اروپايي ها خاطرنشان كرد: اگر چرخه  سوخت هسته اي در پيشنهاد اروپايي ها براي ايران لحاظ نشده باشد، اساساً پيشنهاد آنها قابل بررسي نخواهد بود.
وي با تأكيد بر اين كه به هيچ وجه تحت هيچ شرايطي از حفظ تكنولوژي چرخه سوخت هسته اي كوتاه نمي آييم، گفت: هرگونه تصميم براي شروع غني سازي اورانيوم بعد از ارايه و بررسي پيشنهاد اروپايي ها از سوي ايران اتخاذ مي شود.
ناصري با اشاره به چگونگي پيشنهاد اروپايي ها به ايران در زمينه  استفاده  صلح آميز از انرژي هسته اي، ادامه داد: اگر پيشنهاد اروپايي ها شامل غني سازي اورانيوم باشد، از سوي ايران قابل بررسي است.
اين عضو تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي در پاسخ به اين سوال كه چنانچه پيشنهاد اروپايي ها به هر دليلي از سوي ايران رد شود اين تصميم با چه اقداماتي از سوي ايران همراه خواهد بود، گفت: تصميم ايران قبل از ارايه پيشنهاد اروپايي ها اتخاذ شده و آنها نيز از آن به خوبي مطلع هستند كه ادامه فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را شامل مي شود؛ در عين حال بناي ما بر آن است كه مساله  هسته اي ايران با تفاهم خاتمه يابد.

فردا برگزار مي شود
اجلاس اروپايي ها براي تنظيم پيشنهاد به ايران
در همين حال رويتر گزارش داد: وزراي خارجه اتحاديه اروپا فردا درباره پيشنهادها و ابتكار عمل هاي سياسي كه به منظور متقاعد كردن جمهوري اسلامي ايران جهت دست برداشتن از برنامه هسته اي خود مي خواهند ارايه كنند، توافق خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، ديپلمات هاي اروپايي اعلام كرده اند انگليس، فرانسه و آلمان به عنوان سه كشور اروپايي مذاكره كننده هسته اي به همراه خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا فردا درباره ابتكار عمل هاي اقتصادي و سياسي خود كه قرار است ماه آينده ميلادي به ايران ارايه كنند، به ديگر همكاران اروپايي خود گزارش خواهند داد.
بنا بر اين گزارش، اين ابتكار عمل و پيشنهاد هاي اروپا به منظور متقاعد كردن ايران به دست كشيدن از فعاليت هاي غني سازي اورانيوم ارايه مي شود.
اين گزارش به نقل از يك مقام اتحاديه اروپا حاكي است: «حتي قبل از انتخابات نيز درباره اين كه آيا ايران در نهايت با توقف غني سازي موافقت خواهد كرد يا خير ترديد وجود داشت اما اكنون اين امر بسيار دشوار به نظر مي رسد.»
اين مقام اروپايي كه در اين گزارش نام وي فاش نشده است، تأكيد كرد: «بسياري هنوز خواهان اين امر هستند، پيشنهادهاي اروپا در ماه اوت يعني زماني ارايه شود كه احمدي نژاد رسما اداره كار را در دست مي گيرد.بنابر اين ايران بايد از ميان بهره گيري از منافع همكاري و خطر انزوا، يكي را انتخاب كند.»اين مقام تصريح كرد: «سخت است شاهد آن باشيم كه اين كار به شوراي امنيت ختم شود.»
بنا بر اظهارات اين ديپلمات اروپايي، پيشنهادهاي اروپا شامل همكاري صلح آميز هسته اي و تضمين تامين سوخت هسته اي به ايران و توافق همكاري هاي تجاري، همكاري  امنيت منطقه اي و به رسميت شناخته شدن ايران به عنوان يكي از تامين كنندگان انرژي اروپا است.
مقامات كميسيون اروپا به عنوان نهاد اجرايي اين اتحاديه هفته گذشته هشت دور مذاكره تجاري در تهران برگزار و اعلام كردند درباره همكاري هاي صنعتي، انرژي و دانشگاهي به توافق دست يافته اند.

سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي:
گزارش ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي
آماده تقديم به رهبري است
فارس: سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از نهايي شدن گزارش ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي براي ارائه به رهبري خبر داد و گفت: اين گزارش بعد از مطرح شدن در جلسه سران سه قوه، خدمت رهبري تقديم خواهد شد.
عبدالرضا ايزدپناه روز گذشته از تشكيل جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبر داد و گفت: اين جلسه با حضور سران سه قوه چهارشنبه اين هفته برگزار مي شود.
وي گفت: در اين جلسه مجموعه اقدامات دستگاه ها در بحث پيشگيري، برخورد قضايي، ريشه يابي، توجه به علل و بسترهاي ايجاد فساد ارزيابي و گزارش مجموع كارهاي انجام گرفته در طول چهار سال پس از طرح در جلسه روز چهارشنبه خدمت رهبري تقديم خواهد شد.
وي از بيان محتواي اين گزارش خودداري كرد و افزود: درمورد محتواي اين گزارش بعد از طرح آن در جلسه اين هفته سران سه قوه سخن خواهم گفت.
ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درپي صدور فرمان ۸ ماده اي مقام معظم رهبري در ارديبهشت ماه ۱۳۸۰ تشكيل و وظيفه بررسي راهكارهاي مقابله با مفاسد اقتصادي و شناسايي رانت خواران و سوء استفاده كنندگان از بيت المال برعهده اين ستاد قرار گرفت.

پاسخ رئيس جمهور منتخب به پيام تبريك رئيس جمهور آلمان
مبارزه با تروريسم واقعي و سلاح
كشتار جمعي براي ملت ايران اولويت دارد
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور منتخب در پاسخ به پيام تبريك «هوست كوهلر» رئيس جمهور آلمان تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان نماد مردم سالاري حقيقي، نقش الهام بخش خود را براي دفاع از حقوق انسان ها، گسترش امنيت، صلح و عدالت ايفا خواهد كرد.
در اين پيام خطاب به رئيس جمهور آلمان آمده است: سابقه تمدني و فرهنگي، امنيت و ثروت، جمعيت و موقعيت مناسب ايران اسلامي، فرصت خوبي را براي جامعه جهاني ايجاد مي كند
تا آينده مناسبات اقتصادي خود را بر اساس احترام متقابل تنظيم نمايد.
در پيام احمدي نژاد به كوهلر، همچنين تصريح شده است كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري بزرگ و مؤثر در منطقه از توسعه همكاري ها براي تهديدزدايي و استفاده مناسب از فرصت ها استقبال مي كند.
رئيس جمهور منتخب، افزوده است: مشاركت گسترده مردم ايران در انتخابات اخير، بار ديگر جامعه جهاني را متوجه ارزشهاي ملت ايران به عنوان پشتوانه اصلي نظام جمهوري اسلامي كرد، و اين مشاركت تكليف بزرگي را بر دوش دولت اينجانب در دفاع از حقوق ملت، در تعامل فعال با جامعه جهاني مي گذارد.
در اين پيام هم چنين با اشاره به آثار ويرانگر سلاح هاي كشتار جمعي تأكيد شده است: ملت ايران در سه دهه اخير بيشترين قرباني را بر اثر كاربرد سلاح هاي شيميايي اهدايي برخي كشورهاي صنعتي به رژيم صدام متحمل شده و از حملات تروريستي لطمات فراواني ديده است و به همين دليل مبارزه با تروريسم واقعي و سلاح هاي كشتار جمعي براي ملت ايران داراي اولويت است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |