شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۴ - Jul 23, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): هيچ عبادتي همسنگ انديشيدن در صنع خداي بزرگ نيست.
«امالي» طوسي ۱ / ۱۴۵
امروز با حافظ
كه بوي خير ز زهد ريا نمي آيد
اگر به باده مشكين دلم كشد شايد
من آن كنم كه خداوندگار فرمايد
جهانيان همه گر منع من كنند از عشق
رئيس سازمان صدا و سيما:
۵۰ ميليارد تومان براي خريد آثار سينمايي اختصاص يافت
ايسنا: رئيس سازمان صداوسيما اعلام كرد: برنامه من اين است كه امسال طوري عمل كنيم كه پخش فيلم هاي سينمايي مشكل اعتبار و هزينه نداشته باشد. براي اين كار حدود پنجاه ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است و مديران سازمان به نوعي مسئوليت شرعي، قانوني، حرفه اي و فرهنگي اين اعتبار را به عهده دارند تا بهترين آثار را بخرند، توليد كنند و نمايش دهند.
عزت الله ضرغامي با توجه به اهميت و حساسيت مقوله سينما در رسانه، تأكيد كرد: ما درباره سينما بايد متمركز بيانديشيم، سياستگذاري كنيم، تصميم بگيريم و عمل كنيم.
وي اضافه كرد: سينما مقوله مهمي است. حضور سينما در رسانه در همه ابعادش بااهميت است. خوشبختانه در نوروز امسال با تلاشي كه براي پخش فيلم هاي سينمايي مناسب در سينما صورت گرفت در همه شبكه ها طراوتي بيش از گذشته ايجاد شد كه فايده بسياري داشت، يعني در تمام سطوح ارزشي، شخصيت ها و دولت و دفتر رهبري درباره آن قضاوت خوبي كردند. درباره فيلم هاي سينمايي پخش شده از سيما حدود ۸۰ تا ۹۰ مصاحبه با مردم صورت گرفت كه من همه را ديدم و برايم مهم بود بدانم كه مردم درباره فيلم هاي سينمايي كه از شبكه هاي سيما پخش شد چه مي گويند.
وي گفت: ما بايد به گونه اي برنامه ريزي كنيم كه بدانيم فيلم هاي سينمايي كه قرار است دو هفته بعد پخش شود، كدام است؛ بايد نظارت كنيم چه فيلم هايي براي نخستين بار پخش شود و چه فيلم هايي تكراري باشد. در كنار نمايش فيلم نقد كردن فيلم اهميت زيادي دارد، همان گونه كه سريال ها را نقد مي كنيم بايد به نقد فيلم هاي سينمايي نيز بپردازيم.
براي نقد فيلم بايد اهميتي بيشتر از نقد سريال هاي توليدي خودمان قائل شويم. برخي از فيلم ها جذاب وديدني هستند و ما نبايد مردم را از ديدن آنها محروم كنيم. فيلم هاي عظيمي كه در تاريخ سينما ساخته شده است بايد در معرض ديد مردم قرار گيرد. اگر ما آنها را به صورتي سالم پخش نكنيم، مردم سي دي آن را تهيه مي كنند و فيلم را با انحرافاتش مي بينند.
ما ضمن اين كه نبايد مردم را از ديدن فيلم محروم كنيم، بايد با نقد عالمانه فيلم به بينندگان فيلم احترام بگذاريم .البته نقد فيلم بايد به گونه اي باشد كه شبهه زدايي كنيم نه شبهه زايي و جهت گيري منتقدان بايد جهت گيري اسلامي روشن و انقلابي باشد و كساني كه اين ويژگي  را ندارند، نبايد در جايگاه منتقدان فيلم قرار گيرند.
ما مي توانيم در سينماي ايران تاثيرگذار باشيم كه هستيم. برنامه ريزي ما بايد به گونه اي باشد كه در پي خريد امتياز پخش فيلم هاي سينمايي خوب باشيم و با اين كار به سازنده فيلم اطمينان بدهيم به گونه اي كه فعاليت خود را با برنامه ما هماهنگ سازد و ما بدانيم كه هر سال چه تعداد فيلم سينمايي از توليد كنندگان داخلي تهيه و پخش مي كنيم.

اعتراض يك ناشر به طرح بحث مميزي
كتاب در شرايط انتقال دولت
در پي درج خبري مبني بر توضيح خواستن دفتر رئيس جمهور از وزارت ارشاد در مورد محمل قانوني مميزي كتاب، مديرمسئول يكي از مؤسسات انتشاراتي يادداشتي براي روزنامه فرستاده است كه از نظرتان مي گذرد.
اينجانب با رؤيت اين بحث بسيار متعجب و لازم ديدم نكاتي را به استحضار برسانم.در طول ساليان گذشته اقدام به مميزي كتاب در بخش بزرگسالان و اصرار بر ادامه اين روال غيرقانوني با استناد به اصول مصرح در قانون اساسي و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه بارها و بارها توسط ناشران، مؤلفين و اصحاب فكر و انديشه طي مكاتبات فراوان به استحضار رياست محترم جمهور رسانده شده و متأسفانه تاكنون اقدامي عملي در جهت رفع اين مشكل انجام نشده است. جناب آقاي خاتمي به عنوان مجري قانون اساسي و وزير محترم ايشان در رفع اين تخلف محرز از اصول قانون اساسي اقدام مؤثري به عمل نياورده اند و به نظر دور از ذهن است كه در اين زمان اندك باقيمانده از دوره انتقال به دولت جديد با عنايت به اين كه نهادهاي ديگري نيز نظرهايي در اين خصوص دارند بتوان حركت مثبتي در اين راستا انجام داد. تصور مي شود با اين حركت، نفوذ يك قدرت سياسي و جناحي در پشت پرده اين پروژه كه هدفي جز به چالش كشاندن موضوع فوق و انتقال اين بحث به دولت جديد و انقلابي جناب دكتر احمدي نژاد را ندارند فعال شده است كه دولت جديد را به چالش در ابتداي قدرت و خدمت در رابطه با موضوع فوق سوق دهند. ظاهرا در نزديك شدن به انتهاي دوره هشتم رياست جمهوري حركاتي در حال شكل گيري است كه البته در صورت حذف اين روال غيرقانوني با احراز شرايطي كه حتماً موردنظر برادر انديشمند جناب دكتر احمدي نژاد نيز مي باشد حركت بسيار خوش يمن و مباركي است. ليكن با بررسي موضوع فوق در اين مقطع حساس انتقال، به نظر اهداف ديگري در پشت پرده توسط افرادي هدايت مي شود كه ان شاءا... موردنظر قرار گيرد.

برگزاري مراسم نكوداشت استاد حسن ناهيد
گروه ادب و هنر: مراسم نكوداشت استاد حسن ناهيد، نوازنده صاحب نام ني، پنج شنبه گذشته در شهر بابل برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان ارشاد استان مازندران برگزار شد، استاد نصرالله ناصح پور، رديف دان نامي و رئيس هيأت مديره خانه موسيقي به پيشينه ني و وجود بزرگاني چون نايب اسدالله و نيز استاد حسن كسايي در تحول اين ساز اشاره كرد و جايگاه حسن ناهيد را در عرصه ني نوازي، مهم و تأثيرگذار ارزيابي كرد.
سپس استاد حسن ناهيد نيز در سخناني به قابليت هاي جهاني ساز ني پرداخت و در ادامه و پس از سخنان رجايي، مديركل ارشاد استان مازندران و محسني رئيس اداره ارشاد بابل، لوح خانه موسيقي و تنديس نكوداشت استاد ناهيد به وي اعطاء شد.
در اين مراسم كه به همت گروه موسيقي نوا و با همكاري ارشاد مازندران صورت گرفت چهره هايي چون هادي منتظري، فاضل جمشيدي، حسن فداييان و... حضور داشتند.

پاسخ به پرسش پزشكي
براي رفع عوارض بيماري قلبي
سئوال شده است كه چه راه هاي ديگري علاوه بر نسخه دكتر، براي عوارض بيماري هاي قلبي وجود دارد و دكتر روزنفلد گفته است كه پرهيز از مصرف هرگونه چربي حيواني و گوشت قرمز. روغن زيتون و يا روغن هسته انگور بايد به كار برد و به جاي گوشت از انواع لوبيا استفاده كرد. مصرف نياسين (ويتامين ب ي)، ويتامين «ب ۱۲» و اسيد فوليك. مصرف ال آرجينين (نوعي اسيد آمينه). خوردن مركبات و يا قرص ويتامين ث، ويتامين اي و روغن ماهي (امگا ي). مصرف روزانه آسپرين زير نظر دكتر و به ميزاني كه او تجويز كند. مصرف روزانه سير. امساك در مصرف نمك طعام. خوردن گردو (هر روز يكي دو دانه). خوردن ماست بدون چربي. كنترل قند، كلسترل و فشارخون از طريق رژيم غذايي و يا دارو. ورزش سبك طبق برنامه پزشك و...

سالگرد درگذشت طنزنويس مطبوعات
يك سال از درگذشت مرحوم «محمد پورثاني» طنزنويس سرشناس مطبوعات و از همكاران نزديك مرحوم «كيومرث صابري» بنيانگذار مؤسسه گل آقا، سپري شد. «پورثاني» كه همكاري اش را با هفته نامه فكاهي توفيق و از سال هاي مياني دهه ۱۳۳۰ آغاز كرده بود، به حرفه نويسندگي در حوزه طنز در مطبوعات و راديو به عنوان كار اصلي ادامه داد و تا پايان عمر به اين حرفه عشق ورزيد و به آن وفادار ماند. پورثاني ساليان دراز براي خوانندگان مطالب طنز مطبوعات از توفيق تا مجله كاريكاتور و گل آقا، اطلاعات هفتگي و استقلال جوان و... چهره اي آشنا و محبوب بود. آثار وي به صورت كتاب نيز منتشر شده است كه كتاب معروف چهل تيكه يكي از آنهاست. مرحوم پورثاني با نام هاي مستعار گوناگون مطالب طنز را مي نوشت كه «بوربورخان» و «دايي سبيل» از رايج ترين آنها بود.

برگي از تاريخ
تقويت دمكراسي در روم باستان
۲۳ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال۶۳۶ اعراب مسلمان تصرّف سرزمين فلسطين را كه پس از حكومت خسرو پرويز به دست روم شرقي (قسطنطنيه) افتاده بود تكميل كردند. درسال ۱۸۲۹ ويليام برت آمريكايي ماشين تحريري را كه ساخته بود و گفته مي شود نخستين «تايپ رايتر» جهان بوده است در ايالت ميشيگان به ثبت رسانيد. در سال۱۲۸۸ هجري شمسي احمد ميرزا قاجار كه كودكي بيش نبود از سفارت روسيه در زرگنده قلهك به كاخ گلستان انتقال يافت تا شاه ايران شود! وي سي ام تير ۱۲۹۳ هجري پس از رسيدن به سن قانوني تاجگذاري كرد و دولت وقت يكصد هزار تومان هزينه مراسم تاجگذاري او را از بانك انگلستان در تهران (بانك شاهي واقع در ضلع شرقي ميدان توپخانه) وام گرفت. در سال ۱۹۴۵ محاكمه مارشال هانري پتن، قهرمان فرانسه در جنگ جهاني اول (فاتح نبرد وردن) آغاز شد و اين بار به اتهام خيانت به فرانسه و سازش با آلمان. وي در دادگاه گفت روزي كه او را (كه بازنشسته بود) با اصرار از اسپانيا به فرانسه فراخواندند و رئيس جمهور كردند، نيمي از فرانسه و از جمله شهر پاريس به اشغال نظامي آلمان در آمده بود و ديگر نيروي نظامي براي فرانسه جهت ادامه مقاومت وجود نداشت و او تنها به خاطر نجات فرانسه از انهدام بيشتر، حاضر به سازش شد. دادگاه در آن جو (وضعيت پس از جنگ) وي را به اعدام محكوم كرد كه شارل دوگل بعداً يك درجه تخفيف برايش قائل شد. در سال ۱۹۵۲ ژنرال نجيب رئيس كودتا زمام امور مصر را به دست گرفت و فاروق را كه فردي خوشگذران و خود خواه بود كه به آساني آلت دست بيگانه مي شد از پادشاهي بركنار و از مصر اخراج كرد. در سال ۱۳۳۹هجري شمسي شاه سابق درمصاحبه اي در پرسش به سئوالي كه از پيش آماده شده بود به صراحت گفت كه ايران اسرائيل را از ده سال پيش به صورت دوفاكتو به رسميت شناخته و اين موضوع تازه اي نيست. انتشار اين مطلب با عكس العمل شديد دولت هاي عربي رو به رو شد و جمال عبدالناصر ضمن حمله شديد به شاه، روابط مصر را با ايران قطع كرد و جنگ راديويي دو كشور آغاز شد.
و اينك برگ امروز: تيبريوس، ژنرال رومي كه بيشتر عمر خود را در جنگ با ايرانيان سپري كرده بود و آثار زخم هاي متعدد شمشير نظاميان ايران را بر صورت و چانه داشت، ۲۳ ژوئيه سال ۱۴ ميلادي با رأي سنا امپراتور روم شد. شوراي عالي مديريت اجرايي (دولت) روم او را براي احراز اين سمت به سنا پيشنهاد كرده بود، ولي سناتورها در انتخاب او دودل و مردد بودند كه تيبريوس به جلسه ۲۳ ژوئيه سنا رفت و با نشان دادن جاي زخم هاي خود و شرح جنگ هايش در سوريه و فلسطين با ايرانيان موفق به گرفتن رأي شد. سناتور هاي مخالف در اين كه تيبريوس سرباز حرفه اي خوبي بود ترديد نداشتند، ولي باور نداشتند كه بتواند امپراتور شايسته اي باشد. تيبريوس كه از آن پس در برابر سناي روم خود را ضعيف مي ديد با هر پيشنهاد سنا موافقت مي كرد، ازجمله در سال ۲۷ ميلادي با طرح چند سناتور مقتدر كه قضات روم از آن پس به پيشنهاد امپراتور و تصويب سنا منصوب شوند، موافقت كرد. اين قانون در حال حاضر به همين صورت در آمريكا اجرا مي شود. سناي روم در زمان تيبريوس به آنچنان قدرتي دست يافت كه بدون اجازه امپراتور به بازجويي و تعقيب ژنرال «پيسو» به اتهام سازش محرمانه با ايران و نافرماني نظامي و نيز مسموم كردن ژرمانيكوس مافوق خود دست زد كه به خودكشي ژنرال پيسو منجر شد. تيبريوس بعد از امتيازهاي متعدد كه به سناي روم داد به هراس افتاد و دفتر كار خود را از شهر «رم» به جزيره كاپري در جنوب ايتاليا منتقل كرد تا بر ضد او كودتا نشود و به اين ترتيب امپراتوري روم تا مدت ها داراي دو پايتخت بود: پايتخت مقننه «شهر رم» و پايتخت مجريه «جزيره كاپري» . در «تاريخ تحولات دمكراسي» آمده است كه ترس تيبريوس از سنا باعث تقويت دمكراسي روم شد. همين كتاب در چند مورد با ذكر مثال نشان داده است كه كشورهاي شبه دمكراتيك پس از روي كار آمدن يك سلطان خردسال و يا ضعيف بودن رئيس قوه مجريه (رئيس دولت) به دمكراسي كامل تري مبدل شده اند. دمكراسي انگلستان هنگامي تكميل شد كه براي اين كشور از  هانوور آلمان پادشاه تعيين كردند و اين پادشاه كه زبان انگليسي را به خوبي نمي دانست و به ايالت خود در آلمان انس بيشتري داشت امور را در دست نخست وزير انگلستان و پارلمان اين كشور قرار داد كه به صورت هميشگي در آمده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
تغيير سفير سعودي در آمريكا كه مشاور كاخ سفيد خوانده مي شد
شاهزاده بندر بن سلطان سفير سعودي در آمريكا پس از ۲۲ سال در اين سمت كه مجاز بود هر وقت بخواهد وارد كاخ سفيد شود و به سران آمريكا اندرز دهد و طرف مشورت آنان قرار گيرد و به دوستي با خانواده بوش (پدر و پسر) شهرت داشت، از اين سمت كناره گيري كرد. وي پيش از اين شغل، سمت نظامي داشت. جانشين او در واشنگتن شاهزاده «تركي» رئيس سابق سازمان اطلاعات سعودي خواهد بود. بازگشت شاهزاده بندر بن سلطان در اين زمان كه ملك فهد بيمار است و پرنس عبدالله برادر او عملاً زمام امور را به دست دارد در ارتباط با جابجايي هاي قريب الوقوع تلقي و به آن اهميت خاص داده شده است. شاهزاده بندر در جريان تصرّف كويت توسط نيروهاي صدام حسين، جنگ آمريكا با عراق بر سر كويت، كاهش شديد نفوذ مسكو در خاورميانه، گسترش حضور نظامي آمريكا در اين منطقه، بركناري طالبان به دست آمريكا از افغانستان و اشغال نظامي عراق توسط آمريكا سفير سعودي در واشنگتن بود. وي در جريان تصرّف كويت توسط صدام، در رسانه هاي آمريكا به افتراها و انتقادهاي شديد صدام عليه خاندان سعودي پاسخ مي گفت و اثر آنها را در ذهن آمريكايي ها خنثي مي كرد. رسانه هاي آمريكا كه خبر كناره گيري اين شاهزاده ۵۶ ساله را منتشر ساخته اند، افزوده اند كه وي در هر بحران خاورميانه طرف مشورت رؤساي جمهوري وقت آمريكا قرار مي گرفت و اعتماد به او به حدي بود كه برنامه هاي نظامي خود در منطقه را با وي در ميان مي گذاردند و صرف نظر از حزبي كه رئيس جمهوري به آن وابسته بود، روابط شخصي كاخ سفيد با شاهزاده سعودي بسيار صميمانه بود. او يك سفير معمولي نبود و در زمان بحران و زحمت، رؤساي جمهوري آمريكا را بر پايه تجربه و اطلاعات خود ياري مي داد. اگر دلارهاي نفتي سعودي و ساير كشورهاي عربي منطقه خليج فارس به آمريكا بازگردانده و در اين كشور پس انداز نشوند، وضعيت دلار و اوضاع مالي آمريكا بحراني خواهد شد. در زمان شاه سابق نيز دلارهاي نفتي ايران عمدتاً در آمريكا ذخيره مي شد كه پس از انقلاب، قسمتي از آنها توقيف شده است.
سالگشت درگذشت پورياي ولي
طبق محاسبه مورخان روس، پورياي ولي (محمود خوارزمي) پهلوان، جوانمرد، عارف و شاعر بنام ايران ۲۳ ژوئيه سال ۱۳۲۲ ميلادي درگذشت كه اين اندرز را به او نسبت مي دهند:
افتادگي آموز اگر طالب فيضي
هرگز نخورد آب، زميني كه بلند است
از پوريا يك مثنوي هم باقي مانده است. درباره پوريا مطالب واقعي و نيز افسانه هاي فراوان وجود دارد.
اخبار اصلي رسانه هاي آمريكا
- يوان (پول ملي چين) در پي رها شدن از قيد ارتباط با دلار، دو درصد گرانتر شد (هر هشت يوان يك دلار) و پيش بيني شده است كه ظرف ۵ ماه آينده به هفت يوان در برابر هر دلار برسد.
- رامسفلد وزير دفاع آمريكا كتباً به كنگره (قوه مقننه) اين كشور اعلام كرد كه پليس و نيروي نظامي عراق فعلاً و تا مدت ها قادر به جلوگيري از بي نظمي نخواهند بود و بنا براين واحدهاي نظامي آمريكا در عراق را نمي توان كاهش داد.
- كمپاني آمريكايي سازنده كامپيوتر «دل» اعلام كرد در نظر دارد ۱۴ هزار و پانصد تن از كاركنان خود را بركنار سازد، زيرا كه نمي تواند در بازارها، با كامپيوترهاي دويست دلاري ساخت چين رقابت كند.
-۱۴ مصرف كننده ظروف تفلون ساخت كمپاني آمريكايي دوپانت به دادگاه دادخواست داده و تقاضاي ۵ ميليارد دلارغرامت كرده اند زيرا تفلون از تركيبات اسيد «پر فلوروكتانوئيك» ساخته مي شود كه براي سلامت مصرف كننده توليد خطر مي كند. دوپانت مخترع تفلون است كه سال هاست در ظروف آشپزي به كار مي رود تا غذا به ته ظرف نچسبد.

توضيح
در خبر مربوط به مسابقه طراحي «يادگاه شهداي دانشجو» كه روز ۲۵ تير در همين صفحه منتشر شد، نام برگزاركننده كه اداره كل امور دانشجويان شاهد و ايثارگر دانشگاه تهران است از قلم افتاد كه به اين وسيله اصلاح مي شود.

بهارستان
اگر برخي خصال مرا نپسنديده اي، قلبم را از قلبت بيرون كن.
معلقه امر و القيس _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آزمايش
هواي آزمايشگاه برايش سنگين بود احساس خفگي مي كرد. يازده سال بود اين راه را مي آمد و مي رفت اما نتيجه اي نمي گرفت:
دلش نمي خواست ادامه دهد ولي مجبورش مي كردند. جواني اش تمام شده بود و فكر مي كرد لابد هركسي سرنوشتي دارد ولي اعضاي خانواده دست بردار نبودند.
از خدا خواست اين آخرين بار باشد چون واقعا خسته شده بود. مسوول آزمايشگاه او را صدا زد. او مثل هميشه جلو رفت برگه را گرفت و در كيف دستي اش گذاشت.
بعد از چند سال رفتن و آمدن كارمندان آ زمايشگاه او را مي شناختند. مسوول صدايش كرد.
خانم.
- بله.
- تبريك ما را بپذيريد.
- چرا؟ مگر عيد شده؟
- براي ما نه. ولي براي شما كه مادر مي شيد بله.
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
تولد نوزاد در هواپيما
ترينيداد: يك زن در حين پرواز از ترينيداد به نيويورك وضع حمل كرد.وي نوزاد خود را با كمك ميهمانداران و يكي از مسافران كه ازقضا در رشته مامايي تحصيل كرده بود، به دنيا آورد.اين نوزاد ۱۰ دقيقه پيش از فرود هواپيما در نيويورك چشم به جهان گشود.درحال حاضر حال مادر و نوزاد رضايتبخش اعلام شده است.
هزينه كلاه گيس
برلين: در كشور آلمان شركت هاي بيمه، هزينه كلاه گيس را براي خانم هاي طاس پوشش مي دهند اما چنين پوششي براي مردان وجود ندارد. به همين دليل چندي پيش يك مرد طاس ۴۶ ساله به دادگاه شكايت كرد و خواهان پرداخت هزينه كلاه گيس توسط شركت هاي بيمه براي مردان طاس شد.سرانجام ديروز دادگاه راي داد كه شركت هاي بيمه الزامي براي پرداخت هزينه كلاه گيس مردان ندارند.
ورود داوطلبانه به دادگاه
آيووا: يك مرد متخلف در آمريكا با پاي خود به دادگاه رفت.باتوجه به اين كه مرد متخلف با كاميون خود، يك رهگذر را زير گرفته و فرار كرده بود، پليس عمليات گسترده اي را براي دستگيري وي آغاز كرد.ماموران سرانجام اين كاميون را داخل يك بزرگراه شناسايي كردند كه در حين تعقيب و گريز، مرد متخلف، كاميون را ميان بزرگراه رها كرد، از آن پيدا شد و به سوي دادگاه شهر دويد. او پس از ورود به ساختمان دادگاه، وارد صحن دادگاه شد و در آنرا قفل كرد. البته پليس پس از تخليه ساختمان، در دادگاه را شكست و مرد را دستگير كرد.جالب اينكه قرار است وي در همين دادگاه محاكمه بشود.
گسترش زبان انگليسي در كره شمالي
پيونگ يانگ: كشور كره شمالي در اواسط دهه ۱۹۶۰ درس زبان انگليسي را وارد سيستم آموزشي خود كرد كه در آن زمان اعلام شد، دانستن زبان انگليسي باعث خواهد شد تا دانش آموزان، دشمن را بهتر شناسايي كنند.اما از اين كشور خبر مي رسد كه امروزه اقبال مردم اين كشور به زبان انگليسي افزايش يافته و هر سال بر تعداد شركت كنندگان در آزمون «تافل» افزوده مي شود.براساس آمار منتشرشده، تعداد شركت كنندگان در آزمون تافل در سال تحصيلي ۲۰۰۴-،۲۰۰۳ ۴۸۷۳ نفر بود درحالي كه اين رقم پيش از سال ۲۰۰۰ در حدود هزار نفر بود.درحال حاضر، زبان روسي پس از زبان كره اي پرطرفدارترين زبان در كره شمالي است اما پيش بيني مي شود در آينده نزديك زبان انگليسي به زبان دوم مردم اين كشور تبديل شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۶ دقيقه

گل و گياه
كامليا
002868.jpg
نام علمي: Camellia Xhybrids Cornish Spring
خانواده: THEACEAE
اين درختچه هيبريدي از C.japonica Rosea Simpla و C.cuspidata است. گلهاي كم گلبرگ صورتي رنگ به قطر ۵/۴ سانتيمتر از اواسط زمستان تا اوايل بهار ظاهر مي شوند. برگها به رنگ سبز زيتوني در حاشيه دندانه دار، به طول ۵/۶ سانتيمتر هستند. جهت كاشت در گلدان هاي بزرگ و نگهداري در بالكن، پاسيو و يا داخل خانه مناسب است.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك سبك، خنثي تا اسيدي، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق پيوندزدن در آخر زمستان و يا قلمه هاي نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اوايل زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |