شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۴ - Jul 23, 2005
هاشمي رفسنجاني: دستيابي به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله
نيازمند انسجام ملي است
002865.jpg
ايسنا:هاشمي رفسنجاني در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اين كه دولت فعلي اين روزها براي اجراي وظايف مهمي كه در چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه چهارم توسعه آمده تلاش مي كند، اظهار اميدواري كرد كه در دولت آينده اين امور پي گيري شود.
وي انسجام ملي را به عنوان مهم ترين نكته چشم انداز كه به گفته وي اگر نباشد، ساير بندها به مشكل برمي خورند، عنوان كرد و گفت: اگر مي خواهيم اهداف سند چشم انداز پس از ۲۰ سال محقق و جمهوري اسلامي كشور اول منطقه شود، بايد سرعت كار و توسعه بالا باشد و اين نوع فعاليت الزاماتي دارد كه مهم ترين آن انسجام ملي است.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با تأكيد بر اين كه در غير اين صورت دچار عقب رفت خواهيم شد، ادامه داد: اما اگر مي خواهيم پيشرفت داشته باشيم بايد با انسجام حركت كنيم و اگر نقدي وارد مي دانيم بايد سازنده باشد.
هاشمي رفسنجاني بر توجه بزرگان اسلام از جمله پيغمبر(ص) و حضرت علي (ع) به وحدت در جامعه نوپاي اسلامي اشاره كرد و با بيان اين كه پرهيز از تفرقه، تعارض و هدر دادن نيروها در روش هاي حكومتي ائمه اطهار نيز ديده مي شد، خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط خاص امروز دنيا و وجود نيروهاي اهريمني استكبار، وجود انسجام اوجب است و ما حتي اگر سرعت در پيشرفت را هم نمي خواستيم، براي حفظ خودمان به انسجام نيازمند بوديم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم چنين بر فراهم كردن شرايط لازم جهت اتحاد و انسجام ملي تأكيد كرد و افزود: براي ايجاد اين انسجام، به يك سري مباني فكري و عملي نيازمنديم.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران بر حفظ انسجام در بخش هاي سياسي، اجتماعي و سرزميني سند چشم انداز ۲۰ ساله تأكيد كرد و در اين باره افزود: كساني كه در حفظ دو مبناي مذكور موثرند، ابتدا متفكران و پس از آن مديران و دست اندركاران اداره كشور در بخش دولتي و نيز غيردولتي هستند.هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اين كه پيشاپيش متفكران، روحانيت بايد حركت كنند، در عين حال از اين قشر به عنوان مفسر ارزش ها و كارشناس مباني اساسي اسلام نام برد و ادامه داد: روحانيت در تاريخ ثابت كرده محور خوبي براي جمع كردن افكار مردم و وفادارترين انسان ها و امانت دارترين آنهاست.
وي با تأكيد بر اين كه روحانيت بايد امروز هوشيار، بيدار و آشنا به فرصت ها و تهديدها باشد، در عين حال به نقش موثر دانشمندان غيرروحاني، دانشگاهيان و همه فرهيختگان اشاره كرد و گفت: هريك از اين افراد وظيفه دارند توده مردم و شاگردان خود را با مباني درست آشنا كنند.
هاشمي رفسنجاني در بعد اجتماعي، چهار محور صيانت از ارزش ها همراه با تعامل با جوامع ديگر، عدالت اجتماعي همراه با رشد و توسعه، امنيت ملي و اجتماعي همراه با حفظ هويت گروه هاي ديگر و هم چنين اجا زه تعامل و تكامل به گروه ها و جريان هاي موجود در كشور كه بيرون از حاكميت هستند را مورد توجه قرار داد و اضافه كرد: عدالت بدون توسعه و رشد تعميم نمي يابد و اگر عدالت از لحاظ اجتماعي نباشد، انسجام غيرممكن است.وي با تأكيد بر اين كه در سرزمين ايران بايد فرصت برابر براي همه خلق شود، گفت: اين امر موجب مي شود كساني كه در نقاط دوردست زندگي مي كنند احساس محروميت و تبعيض نكنند.
هاشمي رفسنجاني توجه به هويت هاي اصيل بومي و فرصت مشترك براي مردم جهت حضور در مديريت در مناطق مختلف را نيز در بخش سرزميني مورد توجه قرار داد.
حجت الاسلام والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران، مسائل منطقه اي و هسته اي را مورد توجه قرار داد و با ابراز تاسف از اين كه به نظر مي رسد هم چنان انحصارطلبان دنيا قصد تضييع حق مسلم ايران را در اين زمينه دارند، گفت: با تدبير و حركات درست، نبايد بگذاريم اين حق مسلم از دست برود.وي افزود: در چنين شرايطي كه مردم در صحنه حضور دارند و مديريت نظام آماده است، اگر چنين فرصت و حقي از دست رود، لكه ننگي در تاريخ به جا خواهد ماند؛ اما اگر بتوانيم حق خود را در اين زمينه حفظ كنيم، افتخار بزرگي در تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رسانده ايم.

پزشكيان
طرح پزشك خانواده ۲۰هزار فرصت شغلي ايجاد مي كنند
خبرگزاري كار ايران: با اجراي طرح پزشك خانواده، نزديك به ۲۰ هزار پزشك، ماما، كارشناس و ساير رده  هاي پزشكي، فرصت اشتغال پيدا مي  كنند.
به گزارش ايلنا، دكتر مسعود پزشكيان، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: بر اين اساس، نزديك به ۷ هزار پزشك عمومي، ۵ هزار ماما و نزديك به ۸ هزار از ساير رده  هاي پزشكي فرصت اشتغال مي يابند.
وي پيش  بيني كرد: در صورت اجراي كامل طرح پزشك خانواده، تمامي پزشكان عمومي بيكار شاغل مي  شوند.
به گفته وي، با تخصيص ۶۰ ميليارد تومان براي تجهيز كليه مراكز درماني مجري اين طرح، وسايل و تجهيزات لازم خريداري شده است.
پزشكيان، شبهات به وجود آمده درخصوص طرح پزشك خانواده در مجلس شوراي اسلامي را نادرست خواند و گفت: اكنون در تمام دنيا و كشورهاي پيشرفته، طرح پزشك خانواده را پذيرفته  اند و اينكه ما مي  خواهيم در روستاها تيم  هاي پزشكي را در قالب طرح پزشك خانواده مستقر كنيم، در واقع زمينه تحقق روح عدالت اجتماعي در ميان محرومان جامعه و روستاييان است كه از آرزوهاي انقلاب بوده است.
پزشكيان، خواستار ارائه اطلاعات مناسب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي شد و افزود: قطعاً هدف همه نمايندگان نيز خدمت به محرومان است؛ اما چون در اين زمينه توجيه نشده  اند و اطلاعات كمي دارند، به شكل ديگري به موضوع نگاه مي  كنند.
وي گفت:    هدف ما اين است كه در قالب طرح پزشك خانواده، نزديك به ۳۰ ميليون نفر از جمعيت روستايي و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش مناسب خدمات درماني، قرار دهيم.
پزشكيان، با اشاره به ابعاد مختلف اين طرح، گفت: در سيستم فعلي درمان كشور كسي پاسخگو نيست و بيماران، سيستم درماني، مراجع كنترل و نظارت و سازمان  هاي بيمه  گر در يك بلاتكليفي قرار دارند.
وي گفت: اين سيستم به گونه  اي طراحي شده كه بيماران در مرحله اول يك پزشك عمومي را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب مي  كنند و او وظيفه پيگيري امور درماني آنان را تا حصول نتيجه بر عهده دارد و اوست كه به بيمار توصيه مي  كند كه براي بيماري خود در صورت لزوم به كدام پزشك متخصص و فوق متخصص در سطوح بعدي براي درمان مراجعه كند و ما مي  توانيم شناسايي درستي از وضعيت بيماران و شيوع بيماري  ها داشته باشيم.
وي تصريح كرد: در طرح پزشك خانواده با ايجاد يك سيستم مشخص زيرنظر متخصصان برجسته چنان برنامه  ريزي كرده  ايم كه اقدامات اوليه درماني براي يك بيمار ميان تجويز يك پزشك عمومي مستقر در روستا و پزشك متخصص برجسته  اي كه در بهترين مراكز درماني كشور به امر طبابت مي  پردازد، فرقي نداشته باشد.
پزشكيان افزود: مهمترين دغدغه ما اين است كه سيستم درمان ما اصلاح شود و جايگاه كليه اركان اين بخش به صورت كامل مشخص باشد، همچنانكه در سيستم فعلي درمان كشور، پايگاه اطلاعاتي مشخص براي ارزيابي عملكرد پزشكان وجود ندارد و هيچ  كس مسئوليت نمي  پذيرد و نتيجه آن مي  شود كه بيماران ما در مراكز درماني بدون دريافت پاسخ درست سرگردان بمانند.
وي تأكيد كرد: بايد سيستم پزشك خانواده در آينده را تا سطح شهرهاي بزرگ نيز بكشانيم و در اين صورت است كه مي  توانيم انتظار بهبود سيستم درماني را براي ارائه خدمات بهتر داشته باشيم.

جهرمي پيشنهاد كرد انتخابات مجلس خبرگان
با انتخابات بعدي مجلس برگزار  شود
ايسنا: معاون اجرايي شوراي نگهبان اعلام كرد: بايد به سمتي برويم كه به جاي برگزاري يك انتخابات در هر سال، هر دو سال يك انتخابات داشته باشيم.
محمد جهرمي  افزود: درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز معتقدم بايد به اعضاي محترم اين مجلس پيشنهاد دهيم براي حفظ بيت المال و رعايت حال مردم موافقت كنند تا اين انتخابات همزمان با انتخابات دوره بعدي مجلس شوراي اسلامي برگزار شود.
وي با اشاره به فضاي رواني كه مدتي قبل و بعد از برگزاري هر انتخابات بر جامعه حاكم مي شود، از آن به عنوان دليلي كه نياز به برگزاري انتخابات در حداكثر هر دو سال به جاي سالي يك بار را ضروري مي سازد، نام برد.
جهرمي هم چنين درباره انتخابات ميان دوره اي مجلس در حوزه انتخابيه بم نيز اظهار داشت: وزير كشور بعدي هر فردي كه باشد، بايد انتخابات اين حوزه انتخابيه را در اسرع وقت برگزار كند.

ژاك شيراك: اگر مذاكرات اروپا با ايران شكست بخورد
اين موضوع به شوراي امنيت مي رود
ژاك شيراك: اگر مذاكرات اروپا با ايران شكست بخورد اين موضوع به شوراي امنيت مي رود
ايسنا: رئيس جمهور فرانسه به يك روزنامه صهيونيستي مدعي شد كه اگر مذاكرات اروپايي ها با ايران به شكست بينجامد، اين موضوع به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه در گفت وگو با روزنامه صهيونيستي هاآرتص گفت: اميدوارم كه مذاكرات اروپايي ها با ايران موفق شود و خطر اشاعه تسليحات هسته اي را از بين ببرد.اگر اين طور نشود، البته كه لازم خواهد بود موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاد.شيراك هم چنين در اين گفت وگو بر روابط دوستانه ميان فرانسه و رژيم صهيونيستي تأكيد كرد و حتي به نوشته اين روزنامه وي گرم ترين و غيرمعمول ترين اظهارات را در بيان دوستي با رژيم صهيونيستي ابراز داشت.

صندوق  حمايت  از پژوهشگران 
از طرح هاي  پژوهشي  حمايت  مي كند
گروه اجتماعي: صندوق  حمايت  از پژوهشگران  رياست  جمهوري ، از طرحهاي  پژوهشي  در حوزه علوم  انساني  از جمله  روابط عمومي الكترونيك  حمايت  مي كند.به  گزارش  ستاد خبري  نخستين  همايش  بين المللي  روابط عمومي الكترونيك  دكتر محمد فرهادي  رئيس  صندوق  حمايت  از پژوهشگران  كشور درديدار با اعضاي  شوراي  سياست گذاري  اين  همايش  ضمن  بيان  مطلب  فوق  افزود: ازطرحهاي  تحقيقاتي  همايش  روابط عمومي الكترونيك  كه  در جهت  ارتقاي  روابط عمومي ها باشد، حمايت  خواهد شد.
وي ، گفت : شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  كليات  طرح  تاسيس  صندوق  حمايت  ازپژوهشگران  كشور را تصويب  و از دي  ماه  سال  گذشته  رسما فعاليت  خود را درراستاي  حمايت  پژوهشگر محوري  آغاز كرده  و از پروژه هاي  تحقيقاتي  حمايت مي كند.فرهادي  گفت : صندوق  در حمايت  از پژوهشگران  كشور ميان  دانشگاهي  و غيردانشگاهي  و دولتي  يا غيردولتي  تفاوتي  قائل  نيست .هر سازمان  يا هر فردي  كه  طرح  تحقيقاتي  انجام  دهد، با ارائه  پروژه  مي تواند تحت  پوشش  حمايت هاي  اين  صندوق  قرار گيرد.

مجمع روحانيون اين هفته تصميم نهايي را مي گيرد
ايسنا: يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز از برگزاري جلسه مجمع عمومي تشكل متبوعش در هفته جاري با حضور حجت الاسلام مهدي كروبي خبر داد.
محمد رضوي يزدي خاطرنشان كرد كه در اين جلسه مجمع روحانيون مبارز درمورد دبيركل و ادامه كار اين تشكل به يك نتيجه نهايي خواهد رسيد.
وي بر تلاش اعضاي مجمع روحانيون مبارز براي اقناع كروبي براي ابقا در سمت دبيركلي اين تشكل تأكيد و خاطرنشان كرد كه پي گيري اين موضوع هم چنان در دستور كار جلسات  مجمع قرار دارد و بر همين اساس بحث جايگزيني افرادي چون خاتمي و موسوي خوييني ها به جاي وي - كه پيش از اين چند بار مطرح شده بود - به عنوان يك موضوع جدي مورد توجه قرار نگرفته است.رضوي يزدي اظهار اميدواري كرد كه كروبي در جلسه هفته جاري براي ماندن متقاعد شود.

احمدي نژاد امروز به ديدار خاتمي مي رود
فارس: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب ملت ايران امروز به ديدار سيدمحمد خاتمي مي رود.سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران هشتم تيرماه و در پي انتخاب احمدي نژاد در دور دوم انتخابات با حضور در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي به ديدار رئيس جمهور منتخب ايران رفت.
خاتمي پس از ديدار با احمدي نژاد با فراخواني كمك و ياري همه ارگان ها، سازمان ها و نهادهاي مختلف براي كمك به رئيس جمهور منتخب افزود: بايد همه كمك كنند تا ضمن پياده شدن تمامي برنامه ها به نيازهاي مردم پاسخ داده شود.
رئيس جمهور منتخب ملت ايران قرار است ساعت ۱۰ صبح امروز براي ديدار متقابل و بازديد رئيس جمهوري به مقر شهيد مطهري نهاد رياست جمهوري برود و با سيد محمد خاتمي به گفتگو بنشيند.

توصيه هاي جامعه اسلامي مهندسين به دولت آينده
ايسنا: جامعه اسلامي مهندسين با انتشار بيانيه اي با اشاره به آغاز به كار دولت جديد از ۱۲ مرداد تأكيد كرد: براي تحقق اهداف چشم انداز بيست ساله كه بر اساس آن ايران بايد به قدرت اول اقتصادي در منطقه تبديل شود و براي عقب نماندن از قافله پيشرفت جهاني، دولت جديد بايد تمام امكانات و فرصت ها را صرف پيشرفت هاي كشور كند.
اين بيانيه مي افزايد: با توجه به اين كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهاني پذيرفته شده است، دولت آينده بايد شرايط تجاري و بازرگاني كشور را به گونه اي مهيا كند تا در صورت پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني توليدكنندگان ما متضرر نشوند.
جامعه اسلامي مهندسين يادآور شده است: در دولت آينده بايد اصولگرايي مظهر اعتدال در جامعه معرفي شود؛ چرا كه اصولگرايي با افراط و تفريط سازگار نيست و لذا بايد در زمينه هاي مختلف به ويژه مسائل فرهنگي و سياسي مرزهاي اعتدال رعايت شود.
در اين بيانيه عنوان شده است: براي مردم ايران رعايت حقوق شهروندي، كرامت انساني، آزادي هاي قانوني و در راس آن عدالت در ابعاد مختلف در اولويت قرار دارد كه اين امور شاخصه هاي توسعه و پيشرفت نيز هست.
جامعه اسلامي مهندسين يادآور شده است: براي تشكيل دولت كارآمد بايد شاهد تحول و نوگرايي و در عين حال استفاده از تجربيات در آن باشيم.بايد از تجربه گذشتگان و مديران فعلي حداكثر استفاده را كرد تا در كشور ثبات مديريت به وجود آيد.

محمد رضا خاتمي: معتقديم دولت بايد يكدست باشد
ايسنا: سيدمحمدرضا خاتمي دبير كل جبهه مشاركت ايران اسلامي درمورد تاثير فضاي پس از انتخابات رياست جمهوري در رويكردهاي جبهه مشاركت در حوزه سياست ورزي حزبي گفت: زنده بودن و پويايي هر موجود و هر نهادي مربوط به اين است كه طبق شرايط پيش آمده مي تواند مسير جديد خود را تعيين و از شرايط پيش آمده به نفع اهداف خود بهره گيرد.
مطمئنا اهداف حزب اهدافي درازمدت و استوار است اما در روش ها و خط مشي ها حتما بايد بازنگري كرد كه به نظر من اصل سياست ورزي مسئله مهمي است كه به احتمال زياد دچار تغيير خواهد شد.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي درمورد كابينه آتي اظهار داشت: ما اصولا معتقد به كابينه فراجناحي نيستيم .توجه كنيد مي گويم كابينه نه همه كارگزاران دولت و حكومت.
فردي يا جرياني كه به مسئوليتي مي رسد داراي فكر مشخص، برنامه تدوين شده و افراد معتقد به آن فكر و برنامه بايد باشد.الان هم معتقديم دولت بايد يكدست باشد و همه مسئوليت را يكجا بپذيرد و پاسخگوي عملكرد خود هم باشد.

براي هر پست در كابينه ۳ گزينه تعيين شدند
ايسنا: كميته هاي سه گانه منتخب احمدي نژاد و كميسيون هاي مربوط به آن كه نزديك به ۷۰ نفر به غير از مشاوران وي در آن مشغول به فعاليت هستند، هم چنان در حال تلاش براي انتخاب وزرايي مناسب براي دولت آتي و ارائه پيشنهاد به رئيس جمهور منتخب هستند.
اين در حالي است كه از راهروهاي مجلس از زبان نمايندگان نزديك به احمدي نژاد اين خبر به گوش مي رسد كه تاكنون اين سه كميته با توجه به نتايجي كه از فرم هاي ارسال شده براي احزاب، گروهها وشخصيت هاي حقيقي و حقوقي به دست آورده اند، براي هر پست در كابينه ۳ فرد را از ميان ۹۰۰گزينه استخراج كرده و طبق روند مشخص شده، رئيس جمهور منتخب از ميان اين ۳ نفر، فرد نهايي را مشخص مي كند.
با توجه به اين روند برخي از آگاهان وتحليل گران مسائل سياسي درارتباط با تركيب كابينه دولت آتي مي گويند چون قرار است طبق برنامه چهارم توسعه وزارتخانه هاي نفت و نيرو، صنايع و بازرگاني، دو به دو در يكديگر ادغام شوند و به وزارتخانه هاي انرژي و صنعت و تجارت تبديل شوند، هم چنين از آنجا كه در نظر است مجموعه سازمان مديريت و برنامه ريزي در وزارت امور اقتصاد و دارايي ادغام شود، برخي وزرا تا زمان ادغام اين وزارتخانه ها مدت محدودي تصدي پست وزارت را بر عهده خواهند داشت.

مدارك مورد نياز براي ارزشيابي
تحصيلي خارج از كشور اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: مدارك مورد نياز جهت ارزشيابي مدارك تحصيلي خارج از كشور اعلام شد.مدارك مورد نياز عبارتند از: اصل دانشنامه (مدرك) و اصل ريزنمرات با مشخص بودن پايان دوره تحصيلات خارجي كه صحت صدور حداقل يكي از اين دو مدرك (دانشنامه و يا ريزنمرات) به تأييد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران و يا سرپرست دانشجويان در كشور مربوط رسيده باشد، روگرفت دو طرف مدرك ياد شده «اصل و روگرفت مدارك قبلي، ( ديپلم دبيرستان يا مدرك دوره قبلي)» ، يك نسخه از پايان نامه تحصيلي (رساله) براي درجاتي كه با پژوهش همراه بوده است (كارشناسي ارشد و دكترا)، روگرفت شناسنامه، دو قطعه عكس (۳ در ۴) براي هر دوره تحصيلي كه در پشت آن مشخصات كامل ذكر شده باشد، اصل و روگرفت صفحات گذرنامه دوران تحصيل، تكميل پرسشنامه مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران براي مدرك دكترا و كارشناسي ارشد و روگرفت آن، خلاصه پايان نامه به زبان فارسي براي مدرك دكتري در پشت پرسشنامه ياد شده، ارائه فيش پرداخت هزينه ارزشيابي مدارك تحصيلي به حساب ۹۰۰۸ بانك ملي شعبه آموزش عالي. جهت تحويل مدارك و ارزشنامه به غير متقاضي ارائه اصل وكالت نامه الزامي  است.

در نشست تخصصي فرهنگ عمومي ابراز شد
دانشگاهيان منزلت اجتماعي را به رفاه ترجيح مي دهند
گروه علمي فرهنگي: براساس يافته هاي يك پژوهش، تحصيلكردگان دانشگاهي، منزلت اجتماعي و احترام نزد مردم را بر هر امتيازهاي ديگري چون رفاه اجتماعي ترجيح مي دهند. دكتر سعيد معيدفر با انجام پژوهشي با عنوان نقش تحصيلات دانشگاهي در جهت گيري هاي ارزشي، نگرشي و رفتاري، در توضيح يافته هاي پژوهشي خود گفت: پيگيري اخبار سياسي نزد افراد تحصيل كرده دانشگاهي به مراتب بيشتر از افراد عادي است. به طوري كه دانشگاهيان بيشتر به امور سياسي علاقه مندند و اخبار سياسي را بيشتر از ساير افراد پيگيري مي كنند.
وي كه در ميزگرد فرهنگ عمومي در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات شركت كرده بود در ادامه سخنانش افزود: براساس پژوهشي كه سال ۱۳۸۰ تحت عنوان ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان انجام شده است ۲/۴۶ درصد از دانشگاهيان اعلام كرده اند كه اخبار سياسي را به صورت زياد دنبال مي كنند. اين رقم در ميان افراد عادي ۴/۲۶ درصد بوده است.
متأهلان به ارزش هاي ملي بيشتر اهميت مي دهند
به گزارش خبرنگار همشهري در ادامه اين نشست زهرا دارياپور، پژوهشگر گفت: تأهل علاوه بر اين كه آثار مثبتي بر روي فرد مي گذارد، عامل پيوند مستحكم جوانان و جامعه نيز خواهد بود.
وي در نشست تخصصي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار داشت: افراد متأهل از استحكام تفكر برخوردارند.
دارياپور به ارائه يافته هاي پژوهشي خود با عنوان بررسي تأثير وضعيت تأهل بر ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان پرداخت و گفت: ارزش ها از يك سو راهنما و تعيين كننده گرايش هاي اجتماعي و ايدئولوژي ها و از سوي ديگر تعيين كننده رفتار و كنش اجتماعي هستند كه در آداب و رسوم، قوانين و اعتقادات و اصول مقدس و شيوه هاي زندگي مردم تجلي مي يابند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد، تأكيد بر تأهل در تئوري هاي جامعه پذيري و هم نوايي به عنوان پيوند جوانان با جامعه ارزيابي مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش به نتايج پژوهش خود درباره متأهلان و مجردان گفت: در حالي كه گرايش مجردين به استبداد بسيار است اما متأهلان معتقدند كه بايد استبداد را نقد كرد.
وي همچنين با اشاره به اين كه متأهلين احترام بيشتري براي ارزش هاي ملي قائل هستند گفت: درحالي كه متأهلين بيشتر از مجردين به ايراني بودن خود افتخار مي كنند، مجردين احساس كمتري نسبت به اين موضوع دارند.
اعظم آزاده سخنران بعدي اين نشست تخصصي بود كه طي سخناني گفت: براساس پژوهش هاي انجام شده، جوانان بيشتر از ساير گروه هاي سني، عامل پيشرفت را ثروت، پول و قدرت مي دانند.
وي گفت: در ميان بيش از ۹۰ درصد جوانان، ارزش هاي مادي در اولويت قرار دارد. در عين حال كه ارزش هاي سياسي از اهميت كمتري برخوردار هستند.
اين پژوهشگر با اشاره به اين كه جوانان بيشتر آزادي خواه هستند تا محافظه كار افزود: در مورد بزرگسالان اين موضوع برعكس است.
در ادامه اين نشست دكتر سوسن باستاني استاد دانشگاه الزهرا نيز با بيان اين كه ارزش ها و فرهنگ در تعيين رفتار انساني نقش كليدي دارند، افزود: فرهنگ يك محيط نمادين است كه خود را در اشكال متفاوت آشكار مي سازد و در ارزش هايي كه جوامع آنها را گرامي مي دارند متبلور مي شود.
وي تصريح كرد: تحقيقات نشان مي دهد كه تفكر زنان نسبت به مسائل مختلف در مقايسه با مردان از تعالي بيشتري برخوردار است.
اين پژوهشگر سپس باتوجه به افزايش رشد زنان تحصيل كرده در سال هاي گذشته به وارد شدن آنها به عرصه اشتغال و شركت زنان در مناسبات مختلف اجتماعي و سياسي تأكيد كرد و گفت: اين فعاليت ها بر فعال سازي نقش زنان در عرصه هاي مختلف تأثير دارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |