شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۴ - Jul 23, 2005
رئيس جمهور منتخب در مشهد:
دولت اسلامي بر عدالت گستري، محبت
خدمتگزاري و تعالي ايران استوار است
بايد موانع مهرورزي را از جامعه بزداييم و زمينه برادري را فراهم كنيم
002883.jpg
ايسنا: رئيس جمهور منتخب گفت: همچنان كه از سلاح كشتار جمعي متنفريم از محروم كردن ملت ها از استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي نيز متنفريم.
دكتر محمود احمدي نژاد در سفر به شهر مقدس مشهد طي سخناني در جمع ۳۰ هزار نفري زائران و مجاوران بارگاه قدس رضوي در صحن جامع رضوي حرم مطهر امام رضا(ع) اساس آفرينش را حب و دوستي برشمرد و افزود: دولت اسلامي بر چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي و محبت با بندگان خدا، خدمتگزاري به ملت و پيشرفت و تعالي همه جانبه ايران استوار است.وي تأكيد كرد: دولت اسلامي  بايد منشأ رحمت و رأفت باشد و ادامه داد: همانطور كه اجراي عدالت مانع از ظلم و تبعيض است، مهرباني و همدلي مانع ظلم و تجاوز و بي عدالتي است.
احمدي نژاد فرهنگ ملت ما را فرهنگ عزت در برابر بيگانگان و فروتني و مهرورزي در برابر بندگان خدا دانست و گفت: منش ملت ما وفاي به عهد و قدرشناسي است.
وي دولت اسلامي را مروج چنين فرهنگي دانست و اظهار داشت: بايد موانع مهرورزي را از جامعه بزداييم و زمينه برادري را فراهم كنيم.
البته خودخواهي و غرور و بي توجهي به مشكلات مردم مانع اصلي گسترش چنين فرهنگي است.
رئيس جمهور منتخب، دولت اسلامي را رفيق مردم دانست نه رقيب آنها و اذعان داشت: وقتي همه عاشق هم باشيم و كمر خدمت ببنديم آن وقت فقر ريشه كن مي شود.
وي ملت ايران را بامحبت ترين ملت عالم دانست و گفت: اين به واسطه تربيت اهل بيت است كه مردم ما مهربانند و عالي ترين احساسات بشري در ملت ما بروز مي كند.
وي در ادامه افزود: بنده به عنوان خادم ملت از شما مردم صميمانه تقاضا مي كنم محبت و دوستي را توسعه دهيد و به خلق خدمت كنيد زيرا دولت اسلامي دولت مردم است و مردم خود دولتند و دولت، مردم.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برخي كشورها كه داراي فناوري هستند و از اين فناوري در جهت تهديد بين المللي استفاده مي كنند، حق ندارند ديگران را از استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي محروم كنند.
وي در ادامه افزود: ما همچنان كه از سلاح كشتار جمعي متنفريم از محروم كردن ملت ها از استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي نيز به شدت منتفريم و اين را يك حق كشي و تبعيض بزرگ مي دانيم.
002889.jpg
رئيس جمهور منتخب تصريح كرد: ما به قراردادهاي بين المللي پايبنديم اما به چيزي فراتر از قوانين و قراردادهاي پذيرفته شده كه حق ملت ما را ضايع كند هرگز تن نخواهيم داد.وي گفت: ملت ما ملتي غيور، حق طلب و حق پذيرند.
ما نه اهل تجاوزيم و نه آن را مي پذيريم.ما هم خواهان صلح و دوستي هستيم و هم خواهان رفع تهديد و تبعيض از عرصه جهان.
احمدي نژاد گفت: ما اعلام مي كنيم كشورهايي كه داراي سلاح اتمي  هستند تهديدي براي همه جهان هستند.سلاح هاي شيميايي و ميكروبي موجب نگراني براي همه ملت هاست و جامعه بين المللي بايد تلاش كند تا اين تهديدها از عرصه بين المللي ريشه كن شود.رئيس جمهور منتخب در پايان سخنراني خود با دعا در پيشگاه امام هشتم(ع) گفت: از «تو» مي خواهيم كه خود حافظ دين و ملت ايران باشي و بهترين هدايت ها را نصيب ملت ما بگرداني.

خاتمي:
مرزهاي ما اصول و ارزشهايي بود كه به آن اعتقاد داشتيم
002886.jpg
خبرگزاري دانشجويان ايران _ تهران: حجت الاسلام  والمسلمين سيدمحمد خاتمي در جمع وزرا، استانداران و معاونان آنها در مجموعه سعدآباد، اظهار داشت: مطمئنا نقص ها و كاستي هاي فراواني در كار مديريتي كشور و در خدمت رساني وجود داشته است، اما همه دستاوردهاي خوب و افتخارآميز حاصل كار شما عزيزان و همكاران خوب من است و من هم نقص ها را هرچند كه در آن تاثيري نداشته ام، مي پذيرم و مردم هم اين كار را خواهند كرد. براي من افتخار خدمتگزاري به مردم و راي بالاي آنها كافي است و اين كه امروز مي توانم در مقابل آنچه كه به دست آورده ام، زيان مشكلات و كمبود را بپذيرم، ارزنده است.
رئيس جمهور با بيان اين كه هنوز راه ناپيموده زياد است و ان شاءالله در آينده پيموده خواهد شد، افزود: شايد كساني بودند كه توقع داشتند مي بايست تندتر و شتابان تر در اين راه پيش رفت، اما بايد گفت حد و مرزهاي ما مرز اصول و ارزشهايي بود كه به آن اعتقاد داشتيم و از آنها فراتر نمي رفتيم، شايد بودند كساني كه اصلاح طلبي را فراتر رفتن از مرزهاي بنيادي مي دانستند و در نتيجه بر ما خرده مي گرفتند.
خاتمي تصريح كرد: كوشيديم كه بگوييم حكومت بايد پاسخگو باشد.
لحظه به لحظه دايره اختيارات قدرت كم شده است و دايره پاسخگويي و مسئوليت پذيري حكومت افزايش يافته. ملاك توسعه يافتگي و پيشرفت واقعي در دنياي امروز به ميزان حدود قدرت و ميزان پاسخگويي اوست.امروز ديگر پذيرفته نيست كه قدرت غيرپاسخگو را بپذيريم.
رئيس جمهور تصريح كرد: ملت ما افراط و تفريط را نفي مي كند. تفريط را خيلي و پيش از اين و با قدرت نفي كرده است و اجازه بازگشت آن را به عرصه نخواهد داد و از افراط هم زده شده است.
ملت ما آرامش و در عين حال حرمت مي خواهد، كار و در عين حال پيشرفت مي خواهد.آزادي و در عين حال امنيت مي خواهد، و افراط و تفريط را مخالف همه اين ها مي داند.
رئيس جمهور اظهار داشت: خداي بزرگ را شاهد مي گيرم آنچه كه مي گويم عين اعتقاد من است. معتقدم در اين دوران با بهترين مديران و فرزندان اين كشور و مخلص ترين و بي ادعاترين و پرتلاش ترين افراد كار كردم. نمي خواهم بگويم در مديريت كشور نقص و عيب وجود نداشته، ولي در مجموع معتقدم با بهترين و صبورترين مديران دوران كار كردم.
وزير اطلاعات: خاتمي امنيت را ملي كرد
حجت الاسلام والمسلمين علي يونسي نيز با ارائه گزارشي كوتاه از عملكرد وزارت اطلاعات افزود: آقاي خاتمي وزارت اطلاعات را متحول كرد و خاتمي است كه امنيت را ملي كرد.
يونسي گفت: پرهيز از امنيتي كردن فضاي سياسي، اجتماعي كشور، تغيير روش به جاي تغيير آدم ها، نظام مند كردن امور اطلاعاتي، صيانت و حفاظت از مديران و همكاري با ساير نهادها در امر تنش زدايي از جمله فعاليتهاي عمده وزارت اطلاعات در دوران خاتمي  است.
خرازي: ايران در صحنه بين المللي بازيگري
مطرح است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كمال خرازي نيز با ارائه گزارشي از عملكرد دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي پرداخت و اظهار داشت كه در طول هشت سالي كه در دولت خاتمي حضور داشته با پشتيباني دولت خاتمي اين وزارتخانه توانسته به پيشرفت هاي زيادي دست يابد و به جايي برسد كه امروز از ايران در صحنه بين المللي به عنوان يك بازيگر مطرح نام برده شود.
شمخاني : سكوي خيزش آتي ما فضا است
وزير دفاع در اين مراسم با بيان اينكه در سه فراز گزارشي خلاصه ارائه مي كند، در بيان فراز اول گفت: در بخش دفاع وارد بعد چهارم دفاعي شده و سه بعد ديگر را عمقي بي بديل بخشيده ايم.دريابان علي شمخاني، با بيان مطلب فوق، بعد چهارم را فضا نام برد و در تشريح آن تصريح كرد: در موضوع فضا، ماهواره هم در پرتاب است، و هم در سكوي پرتاب و هم در ايزگاه دريافت و هم در ايزگاه كنترل و هدايت، اقداماتي بنيادين پايه گذاري كرديم كه در مجموعه  اين اقدامات هم نيروي انساني و هم مراكز علمي را فراهم كرديم كه به طور قطع، سكوي خيزش آتي ما در فضا به عنوان بعد چهارم دفاع خواهد بود.
دريابان شمخاني ادامه داد: فراز دوم اين كه در عمق بخشي به فعاليت ها در زمين، هوا و دريا موفق بوديم و در يك كلام بايد بگويم امروز هرآنچه را كه كاربران مطرح كنند قابل تبديل به ابزار و تجهيزات در داخل است. اين افتخاري بزرگ است كه پيش از اين وجود خارجي نداشت. در كنار اين امر به منظور افزايش قابليت بازدارندگي، قدرت كيفي جمهوري اسلامي، قدرت سخت افزاري خويش را هم پايه گذاري و هم تقويت كرديم.

چاوز در مراسم تحليف احمدي نژاد شركت مي كند
فارس: رئيس جمهوري ونزوئلا با سفر به تهران در آخرين روزهاي رياست جمهوري سيد محمد خاتمي، در مراسم تحليف رئيس جمهور منتخب ملت ايران شركت مي كند. هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا كه در جريان رياست جمهوري سيد محمد خاتمي سه بار به ايران سفر كرده بود هشتم مرداد ماه براي چهارمين بار به تهران سفر خواهد كرد و سپس در جريان مراسم تحليف محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري منتخب ايران شركت مي كند. احمدي نژاد و چاوز آذرماه سال گذشته در جريان سفر رئيس جمهوري ونزوئلا به ايران با همراهي يكديگر از تنديس سيمون بوليوار در تهران پرده برداري كردند.
حضور چاوز نشانه تداوم تحكيم روابط دوستانه ايران و ونزوئلا است كه در سالهاي اخير اين دو كشور مهم قاره آسيا و آمريكاي جنوبي را بيش از پيش بهم نزديك كرده است.

القاعده مسئوليت حملات لندن را برعهده گرفت
فارس: يك گروه وابسته به القاعده با انتشار بيانيه اي مسئوليت حملات روز گذشته در لندن را برعهده گرفت.
به گزارش آسوشيتدپرس از قاهره، گردان ابوحفص المصري وابسته به گروه القاعده ديروز با انتشار بيانيه اي در يك پايگاه اينترنتي مسئوليت انفجارهاي روز گذشته لندن را برعهده گرفت.
اين گروه همچنين مسئوليت انفجارهاي دو هفته پيش شهر لندن را كه به كشته شدن دست كم ۵۶ نفر و زخمي شدن بيش از ۷۰۰ تن ديگر انجاميد بر عهده گرفت.
گردان ابوحفص المصري سه روز پيش نيز با انتشار بيانيه اي در پايگاه اينترنتي خود اعلام كرده بود به ايتاليا يك ماه فرصت مي دهد نيروهاي خود را از عراق خارج كند تا از عمليات تروريستي در خاك خود در امان باشد.
صحت و سقم اين بيانيه هنوز تأييد نشده است.
انتشار اين بيانيه درحالي صورت گرفته است كه تركي الفيصل سفير عربستان سعودي در انگليس در مصاحبه با راديو بي بي سي اظهار داشت رد پاي القاعده در جديدترين حملات لندن ديده مي شود.
وي همچنين از دولت انگليس انتقاد كرد كه ماندن افراطيون در انگليس و گسترش پيام نفرت بسيار ساده است و دولت انگليس بايد كنترل بيشتري بر آنها داشته باشد.
الفيصل اظهار داشت اجازه دادن به افراطيون براي استفاده از مهمان نوازي و سخاوتمندي مردم انگليس براي كشتار اشتباه است.

رئيس قوه قضاييه:
كميته ويژه اي براي رسيدگي به توازن آرادر صدور احكام تشكيل شود
ايسنا: آيت الله شاهرودي، رئيس قوه قضاييه در جلسه روساي دادگستري هاي سراسر كشور با بيان اين كه استحكام احكام در دستگاه قضايي موجب استحكام نظام قضايي كشور است، گفت: «نبودن توازن در احكام، نقص بزرگي است كه بايد با بررسي كارشناسي رفع شود.»رئيس قوه قضاييه با اشاره به بعضي اختلاف  آراء در بين محاكم افزود: صدور حكم متناسب با جرم، علاوه بر ايجاد استحكام نظام قضايي و نشان دادن هم طرازي علم قضاوت، با اصل رعايت عدل و عدالت هم خواني دارد.آيت الله شاهرودي در ادامه گفت: ريشه يابي علل نبودن توازن آراء يك اصل مهم است كه بايد مشخص شود نقص در قوانين است يا در اجرا.
وي با اشاره به اين كه يكي از اهداف قوه قضاييه جلب رضايت مردم و رفع معضل اطاله دادرسي است، خواستار تشكيل كميته ويژه اي براي رسيدگي به توازن آرا و تعادل در صدور احكام شد.رئيس قوه قضاييه اعلام كرد: بايد ابهامات و تناقض هاي قانوني و برخي طلاق هاي قانوني غير مناسب و اعمال سليقه هاي غير منطقي كه منجر به آراء گوناگون در پرونده هاي واحد كه نشانگر تفاوت فاحش در آراء قضايي است تبديل به آرايي ساده، منطقي و غير سليقه اي شود كه اين امر به شفافيت و يكسان سازي احكام منجر مي شود.

در نشست غيررسمي كميته راهبري هسته اي در لندن
پيام  مهم  و جامع ايران به اروپا ابلاغ شد
ايرنا: نشست  غيررسمي كميته  راهبري  هسته اي  عصرچهارشنبه  باحضور هيات  ايراني و طرفهاي  اروپايي  در لندن  برگزار شد.حسين  موسويان  رئيس  هيات  مذاكره كننده  ايراني  محور اصلي  اين  نشست  را تحويل  «پيام  مهم  و جامع» ايران  به  طرف  اروپايي  ذكر كرد.وي  درپايان  اين  نشست  گفت كه  اين  پيام  را حسن  روحاني دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  و مذاكره كننده  ارشد هسته اي  ايران  براي  طرف اروپايي  ارسال  كرده  است .
نشست  غيررسمي كميته  راهبري  به  مدت  دو ساعت  در پشت  درهاي  بسته  برگزارشد.
علاوه  بر موسويان ، جواد ظريف ، حسين  البرزي ، سيروس  ناصري ، محمدحسين  عادلي ، كياطباطبايي  و سعيدي  در اين  نشست  حضور داشتند.
نماينده  عالي  اتحاديه  اروپا در كنار نمايندگان  انگليس ، آلمان  و فرانسه طرف  اروپايي  حاضر در اين  نشست  بودند.
موسويان  جزييات  پيام  روحاني  را فاش  نكرد ولي  گفت  كه  در اين  پيام  دبيرشوراي  عالي  امنيت  ملي  راههاي  برون  رفت  از وضع  موجود در مذاكرات  هسته اي را به  منظور نشان  دادن  نهايت  حسن  نيت  ايران  تشريح  كرد.وي  نتيجه  نشست  چهارشنبه را سازنده  خواند و افزود: طرفهاي  اروپايي قول داده اند كه  اين  پيام  را پيش  از ارايه  طرح  نهايي  خود به  ايران  در عالي ترين  سطوح  كشورشان  مورد بررسي  دقيق  قرار دهند.سه  كشور اروپايي  طرف  مذاكره  با ايران  پيش  از اين  وعده  كرده  بودند طرح نهايي  خود را اواخر ماه  ژوئيه  جاري  و يا اوايل  ماه  اوت  آينده  به  ايران  ارايه  دهند.
موسويان  گفت  كه  در نشست  چهارشنبه طرف  اروپايي  برانجام  تعهدش  براي  ارايه طرح  نهايي  براساس  توافق  ژنو و برنامه  زماني  اعلام  شده  قبلي  تأكيد كرد.وي  همچنين  از آمادگي  اروپا براي  مذاكره  درمورد طرح  نهايي  پس  از ارايه آن  به  ايران  خبر داد.
رئيس  هيات  مذاكره كننده  ايراني  گفت  كه  طرف  اروپايي  دراين  نشست  بار ديگربر به  رسميت  شناختن  حق  ايران  براي  بهره مندي  از توان  صلح آميز هسته اي  تأكيدكرد.
موسويان  افزود: طرف  اروپايي  و نماينده  عالي  اتحاديه  اروپا در اين  نشست تصريح  كردند كه  با احترام  گذاشتن  به  نتايج  انتخابات  رياست  جمهوري  ايران آماده  همكاري  كامل  با رئيس  جمهوري  جديد هستند.

بازديد احمدي نژاد از مراكز توليد سوخت هسته اي در اصفهان و نطنز
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب پس از سفر به مشهد مقدس پيش از ظهر جمعه به طور غيرمنتظره وارد استان اصفهان شد.
احمدي نژاد در اين سفر از مركز سوخت هسته اي اصفهان و انرژي هسته اي نطنز بازديد كرد و از نزديك با فعاليتهاي صلح آميز هسته اي آشنا شد.
سفر دكتر احمدي نژاد به استان اصفهان بدون اطلاع قبلي و به صورت غيررسمي صورت گرفت.

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس:
دولت آينده تعامل مثبتي با كشورهاي جهان خواهد داشت
ايسنا: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در تشريح فرصت ها و تهديدهايي كه در پيش روي رئيس جمهور منتخب و كابينه وي است، گفت: در گام نخست پيش از هر چيز غرب بايد نگرش خود را نسبت به ايران تصحيح كند.نگرشي كه قائل به آن است كه در جمهوري اسلامي ايران مي تواند با دولتي، خوب كار كرد و با دولتي ديگر نه. نظام جمهوري اسلامي ايران به لحاظ قانون اساسي و تصميم گيري مجلس (كه تصميم گيرنده اصلي در مجموعه نظام به لحاظ برنامه و بودجه است) شاكله واحدي دارد و نظامي بر اساس دموكراسي است كه ملت آن در انتخابات تصميم گيري مي كنند.بروجردي پيش بيني كرد كه برخلاف بسياري از گمانه زني هاي برخي افراد، دولت آينده از تعامل مثبتي با كشورهاي مختلف به تناسب اولويت برخوردار باشد.وي هم چنين از مساله هسته اي به عنوان يكي از چالش هاي پيش  روي دولت آينده ياد كرد و با اشاره به گام هاي بلندي كه تا كنون در راستاي شفاف سازي و اعتمادسازي برداشته شده است، خاطرنشان كرد: ما تا كنون وظيفه خود را در مقابل جامعه جهاني و غرب انجام داده ايم و امروز نوبت غرب است كه به طور متقابل به حسن نيت جمهوري اسلامي ايران بر اساس قوانين بين المللي پاسخ دهد.
براي اين منظور نه تنها بايد حق قانوني برخورداري ايران از فن آوري هسته اي را به رسميت بشناسد، بلكه بايد به عنوان كشورهاي برخوردار از اين دانش در گسترش اين امر در ايران كمك كند.بروجردي به تهديدات آمريكا طي دو دهه گذشته اشاره كرد و يادآور شد كه آنان ملت ايران را به خوبي طي اين مدت شناخته اند و مي دانند كه ما در مقابل فشار و تهديد سر خم نخواهيم كرد.

سناتورهاي آمريكا توقف همكاري هسته اي
روسيه با ايران را خواستار شدند
ايسنا: سناي آمريكا پيش نويس قانوني را در خصوص تخصيص بودجه براي عمليات خارجي در سال ۲۰۰۶ تصويب كرد كه طي آن از روسيه خواسته شده به همكاري هسته  اي با ايران پايان دهد.
اين لايحه اعلام كرده است كه ۶۰ درصد بودجه تخصيص داده شده براي كمك به بخش قفقاز شمالي روسيه بايد از تعهد آمريكا براي پرداخت تا آن زمان حذف شود كه رييس جمهور آمريكا به كميته تخصيص بودجه تضميني كتبي مبني بر آن بدهد كه دولت روسيه برخي از شرايط را به اجرا درمي آورد.
۹۸ سناتور در موافقت با اين لايحه و يك تن در مخالفت با آن راي داد.
اين لايحه از روسيه مي خواهد تا همكاري فني با ايران را در زمينه هاي فن آوري و تجهيزات هسته اي يا برنامه هاي موشكي متوقف كند. اين لايحه هم چنين از روسيه خواسته است تا به سازمان هاي غيردولتي كه در امر كمك هاي بشردوستانه فعاليت مي كنند، دسترسي كاملي به پناهندگان چچن بدهد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |