شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۴ - Jul 23, 2005
مايكروسافت امنيت خود را تقويت مي كند
بيگانگي مردم با واژه هاي اينترنتي
002835.jpg
گروه انفورماتيك- اميربهادري  نژاد: مايكروسافت، بزرگترين توليد كننده نرم افزار در جهان شركت «FrontBridge Technologies» را خريداري مي كند. اين براي دومين بار در سال جا ري ميلادي است كه مايكروسافت يك شركت عرضه كننده خدمات ضدويروسي نامه هاي الكترونيكي را خريداري مي نمايد. «FrontBridge » يك خدمت منحصر به مشتريان عرضه مي كند كه بر اساس آن شركت ها قادر هستند پيش از اين كه نامه هاي الكترونيكي و پيام هاي آني(IM) ارسال شده به سرور شركت برسد، به اسكن كردن آن بپردازند تا اين كه ويروس هاي احتمالي موجود در اين پيام ها حذف بشود.
در ابتداي سال جاري ميلادي مايكروسافت اعلام كرده شركت «Sybari Software» را خريداري خواهد كرد كه اين شركت نرم افزاري توليد مي كند كه سيستم نامه هاي الكترونيكي را در برابر ويروس ها، كرم ها و هرزنامه ها محافظت مي كند.
مايكروسافت كه طي سال اخير تلاش گسترده اي براي افزايش امنيت نرم افزاري خود انجام داده، قصد دارد حداكثر تا پايان ماه سپتامبر، خريد «FrontBridge» را نهايي كند. البته تاكنون جزييات اين معامله اعلام نشده است.
سال گذشته مايكروسافت اقدام به خريد شركت «Giant Company Software» كرد. اين شركت نرم افزار ضد Spyware به كاربران ارائه مي داد و به صورت نامحسوس عمليات انجام شده در كامپيوتر را ثبت مي كرد.
همچنين در سال ،۲۰۰۳ مايكروسافت، شركت «GeCAD» ، عرضه  كنند تكنولوژي ضد ويروسي را خريد. بزرگترين مزيت خدمت شركت «FrontBridge» اين است كه شركت هاي مشترك آن لازم نيست كه نرم افزار ضد ويروسي در سيستم خود نصب كنند بلكه با پرداخت حق اشتراك به صورت خودكار از اين سرويس بهره مند مي شوند.
بيگانگي مردم
با اصطلاحات اينترنتي
در حال حاضر جديدترين تكنولوژي در شبكه جهاني اينترنت، تكنولوژي «Podcast» و «RSS» مي باشد اما جالب است بدانيد كه اغلب كاربران اينترنت با اصطلاحات و واژه هاي جديد اينترنتي بيگانه هستند.
نتيجه يك تحقيق نشان مي دهد كه كاربران اينترنت حتي با اصطلاح «Phishing» نيز كه كاربرد بسيار زيادي دارد آشنا نيستند. در واقع ۷۰ درصد كاربران اينترنت تاكنون يا واژه «Phishing» را نشنيده اند و يا نمي دانند كه اين اصطلاح به معني سرقت اطلاعات بانكي محرمانه اشخاص از طريق ارسال نامه الكترونيكي مي باشد.
همچنين ۸۷ درصد كاربران با «Podcast» كه همان دانلود كردن فايل هاي موسيقي و گوش دادن به آن در دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال است آشنايي ندارند.از سوي ديگر ۹۱ درصد نمي دانند كه «RSS» به چند معني مي باشد.
يك كارشناس مسائل IT در اين رابطه مي گويد: آنهايي كه با واژه هاي جديد اينترنتي آشنايي دارند تصور مي كنند كه ساير كاربران نيز با اين واژه ها آشنا هستند در حالي كه بسياري از آنها حتي اين واژه ها را نشنيده اند.با توجه به اين موضوع به نظر مي رسد كه بايد كاربران اينترنت بسيار بيشتر تحت آموزش قرار بگيرند.

طراحي نرم افزار جديدي كه به نقشه هاي
جغرافيايي جان  مي بخشد
گروه انفورماتيك: گروهي از محققان انگليسي در دانشگاه كمبريج نرم افزار تازه اي ابداع كرده اند كه با استفاده از آن مي توان در هنگام بررسي نقشه هاي جغرافيايي علاوه بر به روز كردن اطلاعات، تصاوير مناسب و حتي فيلمهاي ويديويي كوتاه از مناطق مورد نظر را مشاهده كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي نشريه علمي نيوساينتيست اين نرم افزار كه توسط سه دانشمند به نام هاي «تام داموند» ، «گرهارد ريت مي ير» و «ناتان اده» تكميل شده، در مورد همه نقشه هاي جغرافيايي معمولي كه بر روي كاغذ چاپ شده كاربرد دارد و مي تواند اطلاعات اضافي را بر روي صفحه خود نقشه به نمايش درآورد.
اين پژوهشگران معتقدند اين كه اين سيستم به ويژه مي تواند به امدادگراني كه براي انجام عمليات نجات و امداد به مناطق مختلف ناآشنا سفر مي كنند مفيد باشد. در اين سيستم جديد از يك پروژكتور براي به نمايش در آوردن تصاوير و يك نرم افزار ويژه براي تشخيص علائم و نشانها و اشكال روي نقشه استفاده مي شود.
اين نرم افزار به يك رايانه دستي متصل است و با ارائه اطلاعات روي نقشه به رايانه اين امكان بوجود مي آيد كه رايانه بتواند با بهره گيري از بانك اطلاعاتي خود و يا اطلاعات موجود در شبكه اينترنت اطلاعات لازم در مورد منطقه مورد نظر را به صورت تصوير يا متن بر روي نقشه به نمايش درآورد.
امدادگران و يا كساني كه سرگرم استفاده از نقشه هستند مي توانند در حين كار بر روي هر منطقه انواع داده هاي مورد نظر از جمله به عنوان مثال محل بروز يك تصادف ترافيكي و يا موقعيت پاسگاه پليس و يا پرواز هليكوپتر امداد رسان در آسمان را بر روي نقشه خود مشاهده كنند.

سلامت  قلب ،سلامت  مغز
گروه دانش:محققان  مي گويند هر تلاشي  كه  براي  سلامت  قلب  خود انجام  مي دهيد براي  سلامت  مغز شما نيز مفيد است .
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  هاروارد، در سالمندان  مهم ترين  علت  دمانس  روال  عقل  مشكلات  عروقي  است .مسدود شدن  رگها، التهاب  و ديگر عوامل  خطر در بيماري هاي  قلب  و عروق  موجب  بروز اختلالات  منجر به  دمانس  نيز مي  شود.كم  شدن  جريان  خون  در مغز به  آبشاري  از وقايع  غيرطبيعي  مي  انجامد كه  در نهايت  همان  اختلالات  بافتي  موجود در مغز بيماران  مبتلا به  آلزايمر را به  وجود مي آورد.

مركز ملي نخبگان براي فناوري اطلاعات
و ارتباطات تأسيس مي شود
گروه انفورماتيك : پس از امضاي موافقت نامه بين وزارت ICT و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، مركز ملي نخبگان براي بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات، نيمه دوم سال جاري، تأسيس مي شود.
مجري طرح مركز ملي خبره ارتباطات و فناوري اطلاعات (NCEICT) در
گفت  و گو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب، گفت: در راستاي تحقق چشم انداز ۲۰ ساله كشور با تكيه بر دانايي اقتصاد محور و ايجاد ساز و كاري به منظور تقويت گنجايش، تجميع و هم افزايي عناصر جامعه دانايي محور، طرح مركز ملي نخبگان براي بخش ICT كشور اجرا مي شود.
دكتر معصوم فرديس اهداف اجراي اين طرح را، دستيابي به بالاترين سطح دانش در زمينه هاي سياستگذاري و مديريت ICT، ارتقاي سطح دانش و فناوريهاي جديد با ديدگاه برآوردسازي اساسي ترين نيازمنديهاي بخش ICT ملي و توسعه آن در سطح منطقه و همچنين جذب، حفظ و توسعه منابع انساني با تكيه بر ارزش دهي به جايگاه خلاقيت و نوآوري جهت توسعه فعاليتهاي ملي در خاورميانه، جذب فرصتها، و سرمايه هاي علمي، اقتصادي، انساني در سطوح ملي، منطقه اي و بين المللي براي ايجاد هم افزايي بين سازمانها و به اشتراك گذاري منافع و مشاركت و به كارگيري توانمنديهاي بخش عمومي و خصوصي در توليد دانش، نوآوري و خلاقيت در زمينه ICT، معرفي كرد.
وي با اشاره به راهبردهاي اين مركز تصريح كرد: سازماندهي و ارائه برنامه هاي آموزشي سطح بالا براي مقامات دولتي، مديران ارشد و مجريان پروژه هاي كلان راهبردي، كاربردي و توسعه اي در حوزه ICT، تحليل دانش كسب و كار و بازار با در نظر گرفتن نيازهاي آموزشي سطح بالا براي نقش آفرينان و كارآفرينان بخش ICT، سازماندهي و ترويج پيشرفته ترين روش هاي مهندسي و مديريت پروژه براي مديران ارشد ICT، همكاري با مراكز معتبر علمي و تحقيقاتي جهان و جذب دانش و فناوريهاي نو از ساير كشورها و تشكيل كارگروه هاي توزيع شده از نخبگان در سطح جهان با هدايت CEICT به منظور هدايت، كنترل و نظارت طرح هاي كلان كشوري، از جمله راهبردهاي اين مركز است.مجري پروژه CEICT اظهار داشت: اين طرح جزو برنامه ۵ ساله چهارم است كه با تعامل وزارت ICT در بخش مركز تحقيقات مخابرات و سازمان مديريت برقرار مي شود و به عنوان يك محور اصلي، ابعاد مختلف فعاليتهاي ICT و كليه زيرشاخه هاي آن را پوشش مي دهد.
فرديس در خصوص تشريح ساختار اجرايي و عملياتي اين مركز تصريح داشت: با دعوت از خبرگان كشور و همچنين جمعي از مديران كلان اجرايي دستگاه هاي دولتي بنا داريم با تعامل آنها بدين صورت كه خبرگان به عنوان باكس هاي تفكر در كنار مديريت استراتژيك وزارت ICT فعال شوند تا بتوانيم استراتژيك هاي كلان و برنامه هاي ميان مدت وزارت ICT و فعاليتهاي استراتژيك ICT كشور را هموار كنيم.
وي افزود: بنابراين، يك نظريه پردازي، توأم با اجرا خواهيم داشت كه نظريه پردازها در دانشگاه  ها با آخرين متدهاي فناوري، در كنار مديران اجرايي براي تبديل تفكر به اجرا، فعاليت مي كنند.وي با اشاره به اينكه امروز با چالشهايي در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات مواجه هستيم يادآور شد: اينكه در حال حاضر چرا به سراغ نسل سوم تلفن همراه نمي رويم بايد ببينيم آيا پذيرش چنين تكنولوژي در سطح ملي وجود دارد؟
فرديس تأكيد كرد: براي پذيرش يك فناوري از سوي آحاد جامعه بايد سبد اقتصادي جامعه همگام با دانش فناوري ارزيابي شده، و از طرفي ابعاد فرهنگي، اجتماعي آن بررسي شود.مجري اين پروژه خاطرنشان كرد: بهره گيري از كارشناسان حوزه هاي اقتصادي، روانشناسي و جامعه شناسي در اين مركز راهي براي رفع اين گونه چالش ها است كه در نتيجه آن افق وسيعي در پيش روي مسئولان اجرايي كلان در تصميم گيري و رويكرد آنان نسبت به فناوريهاي نوين گشوده مي شود.
وي افزود: در شرايطي در حوزه ICT به سر مي بريم كه سرويس دهي در جامعه براساس نياز و تقاضاست و بايد رويكردي براساس دانش، همگام با بررسي ابعاد مختلف تأثيرگذاري در جامعه، تبيين و اتخاذ شود كه در غير اين صورت، ممكن است مسيري انتخاب شود كه زيانهاي مالي، مشكلات اجرايي و عدم سرويس دهي مناسب را براي شهروندان ايراني به دنبال داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه سابقه وجود چنين مركزي در كشورهاي توسعه يافته و برخي كشورهاي در حال توسعه به ساليان قبل باز مي گردد، در خصوص زمان اجراي اين طرح به خبرنگار ما گفت: هم اكنون منتظر پاسخ سازمان مديريت براي امضاي موافقت نامه و تخصيص اعتبارات در اين باره هستيم، كه اميدواريم تا پايان شهريور ماه با امضاي موافقت نامه، ساختار سازماني مركز را اوايل نيمه دوم سال جاري ايجاد كنيم.وي افزود: براساس ساختار سازماني، تشكيلات و گستردگي فعاليت هاي مركز، اساسنامه اي نيز براي آن تدوين خواهد شد.
فرديس با تأكيد بر اينكه اولويت هاي نياز كشور در حوزه ICT در اين مركز تعريف شده و بررسي مي شود درباره ميزان بودجه پيش  بيني شده براي آن اظهار داشت: ۴۱۰ ميليارد ريال اعتبار براي آن در برنامه ۵ ساله چهارم پيش بيني شده است.

ارزيابي مخاطرات احتمالي؛ نيازي ديگر
براي اجراي ايمني زيستي
002832.jpg
گروه دانش-علي اصغر محمدي: آمارها نشان مي دهند كه از سال ۱۹۹۶ كه گياهان تراريخته براي اولين بار در مقياس وسيع كشت شدند تا سال ،۲۰۰۳ سطح زيركشت اين گياهان در جهان به طور مرتب رو به افزايش بوده است؛ به طوري كه سطح زيركشت گياهان تراريخته در سال ۲۰۰۳ تا ۴۰ برابر نسبت به سال ۱۹۹۶ افزايش داشته و از ۷/۱ ميليون هكتار در سال ۱۹۹۶ به ۷/۶۷ ميليون هكتار در سال ۲۰۰۳ رسيده است.
در سال ۲۰۰۰ ميلادي بازار فروش گياهان زراعي تراريخته بالغ بر ۳ ميليارد دلار بوده است و برآورد مي شود كه در سال ۲۰۱۰ اين رقم به ۲۵ ميليون دلار برسد.
به گزارش مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي،همزمان با توليد گياهان زراعي تراريخته، آزمايشهاي ميداني اين گياهان نيز افزايش يافته است. آمارهاي جهاني نشان مي دهد كه از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ تعداد آزمايش هاي ميداني به تصويب رسيده در هر سال دو برابر شده و حداكثر ميزان آن در سال ۱۹۹۸ بالغ بر ۲۳۱۲ آزمايش بوده است.تا به امروز بيشترين ميزان رهاسازي موجودات زنده تغيير ژنتيك يافته مربوط به گياهان اصلاح شده ژنتيكي (GM)است.
باكتري ها، قارچ ها، ويروس ها و حيوانات به ترتيب فقط ۱ درصد، يك دهم درصد، سه دهم درصد و دو دهم درصد از رهاسازي ها را تشكيل مي دهند. بيشترين محصولات زراعي GM كه تا به حال توليده شده اند شامل سويا، ذرت و پنبه هستند.
با اين وجود GMOيكي از بزرگترين موفقيت هاي علمي بشر محسوب مي شوند؛ چنانچه در دست افراد غيرمتخصص و ناآگاه قرار گيرند، ممكن است مورد سوءاستفاده قرار گرفته و مخاطراتي را براي سلامتي انسان و محيط زيست ايجاد كنند. بايد در نظر داشته باشيم كه با وجود مزاياي بسيار، ارائه اين موجودات به محيط زيست بدون بررسي هاي اوليه و انجام ارزيابي مخاطرات و تأييد آنها توسط مراكز ذيربط جايز نيست.ارزيابي مخاطرات احتمالي كه در ماده ۱۵ و ضميمه ۳ پروتكل ايمني زيستي كارتاهينا به آن اشاره شده اين است كه ارزيابي مخاطرات بايد مورد به مورد، بر اساس آخرين روش هاي علمي و به صورت واضح و روشن انجام شود. كمبود اطلاعات يا دانش علمي نبايد به عنوان فقدان يا قبول خطر تلقي شود. همچنين ماده ۱۵ به كشور واردكننده اجازه داده كه از كشور صادركننده بخواهد تا ارزيابي مخاطرات احتمالي را با قبول هزينه هاي مربوط انجام دهد.
خطرات احتمالي گياهان و ساير موجودات تراريخته، ناشي از عدم دانش كافي درباره آنها، رفتار پيش بيني نشده آنها در محيط زيست، نبود يا كمبود ساز و كارهاي مديريتي و نظارتي است. تقريباً در همه كشورها، رهاسازي عمدي گياهان، موجودات و محصولات تراريخت به محيط زيست توسط قوانين و سازمان هاي خاص اداره مي شوند.در كشور ما نيز دستورالعمل ها و سيستم هاي لازم براي انجام ارزيابي مخاطرات احتمالي بايد ايجاد شود. ساختار يك سيستم مناسب براي رسيدگي به درخواست ها و انجام ارزيابي  مخاطرات احتمالي در چارچوب ايمني زيستي ايران نيز پيش بيني شده است، ولي مسلم است كه انجام اين كار نياز به ايجاد آزمايشگاه هاي مرجع با استانداردهاي بين المللي، تربيت افراد متخصص و تهيه دستورالعمل هاي فني دارد.

تأثير مثبت  تماشاي  دريا در كاهش  استرس
نتايج  مطالعات  نشان  مي دهد تماشاي  منظره  دريا سريعترين  و مؤثرترين  راه  براي  كاهش  استرس  و فشار روحي  شديد است . نظر سنجي  از دو هزار فرد بزرگسال  در انگليس  نشان  داد استرس  مشكل  روزانه  سي  درصد از مردم  است .از ديگر كاهنده هاي  فشار روحي  كه  پرسش  شوندگان  از آنها نام  بردند قدم  زدن  در پارك  ، بوي  چمن  زده  شده  و صداي  آواز پرندگان  بود اما در اين  ميان  بيش  از چهل  و دو درصد افراد شركت  كننده  در تحقيق  تماشاي  دريا را به  عنوان  مهمترين  وسيله  موثر در كاهش  استرس  خود برشمردند.

ديسكاوري  سه شنبه    به  فضا پرتاب  مي شود
سازمان  فضايي  آمريكا ناسا اعلام  كرد روز سه شنبه  بار ديگر براي  پرتاب  فضاپيماي  ديسكاوري  تلاش  خواهد كرد. بيل  پارسون  مدير برنامه  پرتاب  ديسكاوري  به  فضا در مصاحبه اي  خبري  گفت : به  اعتقاد من  ما همه  مشكلات  احتمالي  مربوط  به  نقص  فني  يكي  از چهار حسگر مخزن  خارجي  را كه  به  تعويق  پرتاب  ديسكاوري  در سيزدهم  ژوئيه  شده  بود برطرف  كرديم .به  گفته  اين  منبع  ديسكاوري  ساعت  ۱۴ و ۴۴ دقيقه  سه شنبه  آينده  به  وقت  گرينويچ  به  فضا پرتاب  خواهد شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |