شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۴ - Jul 23, 2005
بهره برداري از سه پايانه جديد ماه آينده آغاز مي شود
ساخت بزرگترين پايانه مسافربري در شرق تهران
002820.jpg
002811.jpg
گروه شهري: برخورداري كلانشهر تهران از پايانه هاي مسافربري امروزه يك ضرورت اجتناب ناپذير به شمار مي آيد. ساليانه بيش از ۵۰ ميليون سفر برون شهري و بين شهري از تهران به مقصد ساير شهرها و از اقصي نقاط كشور به تهران انجام مي شود، از اين رو وجود پايانه هاي مسافربري در مكانهاي مختلف تهران الزامي است.
براساس تصميمات اتخاذ شده قرار است بزرگترين و مدرن ترين پايانه مسافربري ايران و خاورميانه در شرق تهران ساخته شود و گام هاي اجرايي آن نيز از هفته پيش برداشته شده است.
مديريت شهري تهران همزمان با ساخت اين پايانه عظيم و ساماندهي پايانه هاي چهارگانه ثابت خود نظير پايانه غرب و جنوب، ساخت و راه اندازي پايانه هاي غير متمركز و ايستگاهي را در دستور كار دارد كه ۳ مركز آن به زودي افتتاح مي شود و بدين نحو ضمن دسترسي آسان شهروندان به خدمات اين مراكز، شاهد كاهش شمار سفرهاي درون شهري خواهيم بود.
مشروح مصاحبه مدير عامل سازمان پايانه هاي مسافربري شهرداري را در صفحه ۳ مي خوانيد.
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر : مديرعامل سازمان پايانه هاي مسافربري شهرداري تهران اعلام كرد، عمليات اجرايي فاز نخست مجهزترين ترمينال خاورميانه در شرق تهران آغاز شد.
مسعود رهنما در گفت وگو با همشهري گفت: باتوجه به وسعت جمعيت ساكن در تهران و ميزان سفرهاي برون شهري و ضرورت برخورداري كلانشهر تهران از يك پايانه مجهز و استاندارد عمليات اجرايي فاز نخست بزرگترين پايانه مسافربري آغاز شد.
وي افزود: اين ترمينال در زميني به وسعت ۳۵ هكتار ساخته مي شود و كليه امكانات موردنياز شهروندان و فعالان عرصه حمل و نقل در آن درنظر گرفته شده است.
مهندس رهنما همچنين از بهره برداري ۳ پايانه ايستگاهي پونك، آيت الله سعيدي و شيخ فضل الله نوري در ماه آينده خبر داد و افزود: باتوجه به گستردگي شهر و رشد جمعيت، امروزه ايجاد تمركز در نقاط محدود به عنوان پايانه هاي شهري نه تنها پاسخگوي نيازهاي شهروندان نبوده بلكه موجب افزايش هزينه سفر، ترافيك درون شهري، آلودگي هوا و اتلاف وقت مردم مي شود. بر همين مبنا ساخت پايانه هاي ايستگاهي در محل هاي مناسب به يكي از سياست هاي مهم شهرداري تهران تبديل شده است.
وي افزود: مجموعه پارك سوار پونك در تقاطع بزرگراه سردار جنگل و بلوار شهيد ميرزابابايي به مساحت ۱۷ هزار مترمربع يكي از همين پايانه ها به شمار مي آيد و براساس برنامه تنظيمي، اواخر مردادماه سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: اين پايانه ويژه سفر به عتبات عاليات اختصاص يافته و شهروندان براي سفر به اماكن مقدسه عراق مي توانند از اين پايانه استفاده كنند.
مديرعامل سازمان پايانه هاي مسافربري شهرداري تهران درباره پايانه ايستگاهي آ يت الله سعيدي گفت: اين پايانه در تقاطع بزرگراه آيت الله سعيدي، ۴۵ متري زرند و در يكي از تقاطعات پرتردد كه از ظرفيت بسيار بالايي در جذب و توليد سفر براي مسيرهاي مختلف مانند ساوه، اسلامشهر، چهاردانگه، شهرك وليعصر، يافت آباد غربي و شرقي، شادآباد، ميدان نعمت آباد و ميدان آزادي ساخته شده است.
به گفته وي مساحت اين پايانه حدود ۳ هزار مترمربع و داراي ۳ مسير و جايگاه مي باشد.
مهندس رهنما درباره پايانه شيخ فضل الله نوري به عنوان سومين پايانه ايستگاهي گفت: اين پايانه با هدف ساماندهي مسافربرهاي خطوط تهران _ كرج و شهرك هاي اطراف آن طراحي و اجرا شده است. ساخت اين پايانه موجب كاهش تراكم در ابتداي اتوبان كرج و سهولت در رفت وآمد شهروندان مي شود.پايانه شيخ فضل الله نوري كه در زميني به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته شده است، در راستاي خدمات رساني به شهروندان و ايجاد امكانات رفاهي در مناطقي است كه از امكان جذب مسافر بيشتر برخوردارند.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد:
طرح تبديل گورستان هاي قديمي تهران به فرهنگسرا
ظهيرالدوله، گورستان قديمي تهران، كه شماري از مشاهير فرهنگ و هنر ايران را در خود جاي داده است، در طرح جديد به يك مكان فرهنگي تبديل مي شود.
002817.jpg
گروه شهري: تا پايان ماه جاري مطالعات طرح تغيير كاربرد گورستان هاي قديمي تهران به فرهنگسرا به پايان رسيده و مشاور طرح پيشنهادهاي اجرايي خود را در اين باره به شهرداري تهران ارائه خواهد كرد.
محمدي زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران هرگونه اظهارنظر قطعي در اين باره را منوط به پايان مطالعات دانسته و افزود: از جمله اهداف اين طرح ممانعت از تخريب بخش هايي از فضاي گورستان هاي قديمي است كه ارزش تاريخي دارند.
وي در گفت و گو با خبرگزاري فارس ساماندهي ۳۳ گورستان از مجموع ۱۴۰ گورستان قديمي و متروكه شهر تهران را در اولويت اين طرح دانست و تصريح كرد: در حال حاضر مشاور براي تعيين نوع كاربري اين گورستان ها در حال مطالعه است.
وي افزود: ممكن است نتايج مطالعات حاكي از ترميم و بازسازي اين گورستان ها و انجام دفن مجدد باشد؛ در هر صورت هرگونه اقدامي در راستاي تغيير كاربري با توجه به شرايط كاربري گورستان و منطقه واقع آن بر اساس نتايج مطالعات انجام خواهد گرفت.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران در خصوص احداث گورستان هايي در شرق و غرب تهران گفت: منتظر تاييد مصوبه شوراي شهر در اين زمينه توسط فرمانداري تهران هستيم تا بعد از آن كار تملك اراضي به اين گورستان ها را با ۱۴۰۰ ميليون تومان اعتبار در مدت زمان ۲ ماه انجام دهيم.

خبر و نظر
زيان هاي زباله سوزي
در حالي كه در بسياري از محله ها و مناطق شهري، شهروندان آرام آرام با برنامه هاي كلان شهرداري تهران در خصوص جمع آوري و تفكيك زباله همراه مي شوند، هنوز عمل زيانبار سوزاندن زباله در بعضي مناطق شهري ادامه دارد و اعتراضاتي را برانگيخته است.
به گزارش خبرنگار ما، سوزاندن زباله در ضلع شمالي پارك ارم (انتهاي لوناپارك ۲) به دليل حجم زياد و پراكنده شدن دود و بوي زننده آن هوا را در بخش وسيعي آلوده مي كند. گروهي از ساكنان اين منطقه در گفت وگو با خبرنگار ما خواستار جلوگيري از اين كار شده اند. آنها با اشاره به اينكه، زباله سوزي در محل پيش گفته معمولاً از ساعت ۱ بامداد آغاز و تا ساعت ۱۳ آن روز ادامه مي يابد، با توجه به آلودگي شديد اين اقدام خلاف، جا دارد از ادامه آن جلوگيري شود.

نايب رئيس شوراي شهر تهران:
شهردار تهران تا دو هفته ديگر مشخص مي شود
ايرنا: نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تا دو هفته ديگر شهردار پايتخت معرفي مي شود.
حسن بيادي كه براي شركت در نشست كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استانها به ايلام سفر كرده بود، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: رايزنيهاي مختلف براي انتخاب شهردار تهران جريان دارد و شورا با ۱۶ نفر براي تصدي اين سمت در حال مذاكره است.
وي تأكيد كرد: شهردار جديد با توجه به شخصيت برجسته و مردمي شهردار سابق (احمدي نژاد) و اقدامهاي مؤثر ايشان، بايد همسطح وي باشد.
محمود احمدي نژاد، شهردار سابق تهران با كسب بيشترين آراي مردم در انتخابات رياست جمهوري به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران برگزيده شد.

اعطاي خنچه و لباس عروس رايگان
002826.jpg
ايسنا: مديرعامل مؤسسه مهر و ماه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: همزمان با فرارسيدن ايام مبارك ماههاي رجب و شعبان خنچه و لباس عروس رايگان به زوج هاي جوان تهراني اعطا مي شود. كشاورز با اشاره به اين كه از ۱۶ مرداد ماه مصادف با اول ماه رجب و همزمان با نزول بركات آسماني و افزايش ازدواج، ثبت نام اعطاي خنچه و لباس عروس رايگان آغاز مي شود، افزود: زوج هاي جوان تهراني كه ساكن مناطق ۲۲ گانه هستند مي توانند تنها با ارايه كپي عقدنامه و شناسنامه، لباس عروس و خنچه رايگان را دريافت كنند.وي لباس عروس و خنچه عقد را به ترتيب در ۱۰ و ۲۰ مدل بيان كرد .

هواي زمين روز به روز گرمتر مي شود
002814.jpg
آسمان آبي ايران _ در ۱۰۰ سال آينده حرارت متوسط زمين بين ۴/۲ تا ۴/۱۰ درجه فارنهايت افزايش خواهد يافت.
گرم شدن جهان به علت افزايش سطح انتشار گازهاي گلخانه اي است كه اثرات زيست محيطي مخربي نيز به همراه خواهد داشت.براساس اين گزارش، گازهاي گلخانه اي اصلي از بخار آب، دي اكسيد كربن، متان، اكسيدهاي نيتروژن و برخي مواد شيميايي مثل كلر و فلور و كربن ها تشكيل شده اند.در حالي كه بيشتر اين گازها در اتمسفر به طور طبيعي وجود دارند سطوح اين گازها در اثر احتراق بيش از اندازه سوخت هاي فسيلي و در نتيجه افزايش جمعيت جهان بالا رفته است.

۵/۱ ميليون راننده بيمه مي شوند
گروه اجتماعي: مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: ۵/۱ ميليون كارگر ساختماني با تصويب لايحه اي در هيأت دولت تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.
سليماني با بيان اينكه تحت پوشش قراردادن همه افراد جامعه شعار اصلي اين سازمان است، افزود: همچنين امسال ۵/۱ ميليون راننده درونشهري و برونشهري تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
وي با اشاره به وجود ۷۶ بيمارستان و ۲۷۰ درمانگاه و پلي كلينيك سازمان تأمين اجتماعي و درمان رايگان بيمه شدگان گفت:سال گذشته ۲۳۰ هزار نفر تحت پوشش بيمه بيكاري از يك ماه تا ۵۰ ماه قرار گرفتند.وي افزود:حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر با حداقل ۱۲۲ و حداكثر ۵۰۰ هزار تومان از سازمان تامين اجتماعي حقوق مي گيرند كه به طور متوسط ماهانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ ميليارد تومان اعتبار صرف پرداخت حقوق مي شود.مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به اينكه يك ميليون شركت و كارگاه طرف قرارداد با اين سازمان هستند تصريح كرد: ۲۷ ميليون نفر در كشور تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.
به گفته وي در سال ۵۷ حدود ۱۷ درصد جمعيت تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي بودند كه هم اكنون اين رقم به ۴۳ درصد افزايش يافته است.
به گزارش ايسنا، سليماني با تأكيد بر اينكه ميزان افراد تحت پوشش بايد افزايش يابد، گفت: طي سالهاي اخير سعي شده تا علاوه بر كارگران ساير اقشار و گروه هاي مختلف همچون روحانيون، بسيجيان، هنرمندان، نويسندگان و... نيز تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار گيرند.
وي پرسنل سازمان تأمين اجتماعي را ۴۵ هزار نفر عنوان كرد و گفت:از اين تعداد ۱۶ هزار نفر در بخش بيمه اي و ۳۰ هزار نفر در زمينه درماني فعاليت دارند.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نظام بيمه را مشاركتي دانست و افزود:در اين روش از پولهاي خرد و اندك بيمه شدگان براي ايام ازكارافتادگي و بيكاري استفاده مي شود كه اين نظام بهترين شيوه و مبتني بر عدالت است و ميزان مشاركت منجر به افزايش ميزان حقوق مستمري بگيران مي شود.بنابر گزارش ديگري مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه تنها ۱۰ هزار نفر از بيمه شدگان مشمول دريافت وام مسكن مي شوند، گفت: قادر به حل مشكل مسكن تمامي بيمه شدگان نيستيم.

با پيگيري جدي قرارگاه عاشقان شهادت:
گلزارهاي شهدا در سراسر كشور ساماندهي مي شود
در راستاي پيگيري ها و مكاتبات انجام شده قرارگاه عاشقان شهادت با مجلس شوراي اسلامي و مسوولين كشوري ساماندهي گلزار شهداي كشور با استناد به تبصره يك ماده ۷۰ قانون توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با مسووليت استاندار هر استان تصويب و ابلاغ شد. قابل ذكر است خدمات موردنياز گلزارها و مراكز فرهنگي شهدا با اقدامات كارشناسي قرارگاه عاشقان شهادت از قبيل ساخت و سازها، آب، برق، گاز، تلفن، پست، اياب و ذهاب، تابلوهاي راهنما، تهيه شناسنامه، ثبت، نقشه هاي جغرافيايي، حفظ و نگهداري، تاسيسات ساختماني، مرمت، تعمير و موارد ديگر مي باشد كه استانداران محترم موظف به اجراي اين مهم مي باشند . قابل ذكر است فرمانده قرارگاه عاشقان شهادت اعلام كرد در بحث اجرايي اين اقدام، طرح هايي را در دست اقدام داريم كه براي اجرا نيز به زودي اعلام مي كنيم.

اخطاريه براي ساختمان هاي فاقد ضوابط معلولان
002823.jpg
خبرگزاري فارس: معاون امور مناطق شهرداري تهران از ارسال اخطاريه براي ساختمانهايي كه ضوابط تردد آسان معلولان را رعايت نكرده اند، گفت: به ساختمانهاي فاقد اين ضوابط تا زمان اصلاح شرايط موجود، تسهيلات جديد ارائه نخواهد شد. مهدي هاشمي  در خصوص علت عدم رعايت ضوابط معلولان در ساختمانهاي دولتي و عمومي  گفت: متاسفانه اهرم فشار جدي براي اين موضوع به جز پايان كار وجود ندارد. وي افزود: با توجه به اين كه ساختمانهاي دولتي و عمومي تا قبل از زمان نقل و انتقال نسبت به دريافت مجوز پايان كار اقدام نمي كنند و براي دريافت اين مجوز تا قبل از اين مرحله نيازي ندارند به همين دليل خود را چندان ملزم به رعايت اين ضوابط نمي بينند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |