يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۵ - Jul 24, 2005
صفحه آخر
Front Page

حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): براي اثبات غرور شخص، همين بس كه به هر چه نفسش در نظر او مي آرايد اعتماد كند.
غررالحكم/ ۲۴۳
امروز با حافظ
عارف از خنده مي در طمع خام افتاد
عكس روي تو چو در آينه جام افتاد
اين همه نقش در آينه اوهام افتاد
حسن روي تو به يك جلوه كه در آينه كرد

سينماگران ايراني مكتب جديدي در هنر هفتم پديد آورده اند
ايرنا: ديمتري  خضر مستند ساز لبناني  با تمجيد از آثار سينمايي  ايران  پس  ازانقلاب  اسلامي ، سينماگران  ايراني  را خالق  مكتب  جديدي  در عرصه  هنر هفتم عنوان  كرد.
خضر با شركت  در ميزگرد خبري  دفتر ايرنا در بيروت  افزود: كارگردانان  سينماي  ايران  موفق  شده اند بجاي  پرداختن  به  مسايل  تجاري ، احساسات ، عواطف  مردم  و ارزشهاي  انساني  را به  تصوير بكشند و اين  موضوع در سينماي  جهان  بي نظير و يا حداقل  كم  نظير است .وي  گفت : جهانيان  و دوستداران  ايران ، فرهنگ  و هنر اين  كشور را با سينماي آن  مي شناسند.
خضر اضافه  كرد: برخي از كارگردانان ايراني در شمار بهترين  فيلمسازان  جهان  قرار دارند و اين  موفقيت  ناشي از تازگي  در رهيافت هايي  است  كه  سينماگران  ايراني  به  كار مي گيرند.
به  گفته   مستند ساز لبناني ، سينماگران  ايراني  خدمات  بزرگي  را به  كشورشان ارايه  كرده اند و چهره   نادرستي  را كه  برخي  رسانه هاي  ارتباط جمعي  از ايران نشان  داده اند تا حدودي  تصحيح  كرده  و در شناساندن  فرهنگ  و تمدن  اين  كشورموفق  شده اند.
خضر گفت : كارگردانان  تلويزيون و سينماي ايران توانسته اند در دو دهه  گذشته  طرح ها و سوژه هاي  نويي  را در همه  عرصه ها مطرح  كنند و آنچه  ناپديد وفراموش  شده  بود در برابر ديده   تماشاگران  قرار دهند.اين  مستندساز لبناني  با اشاره  به  سريال  مريم  مقدس  كه  با برگردان عربي  در لبنان  به  نمايش  درآمد، گفت : به  عنوان  فرد مسيحي  با علاقه  فراوان اين  مجموعه   تلويزيوني  را مشاهده  كردم  و آنچه  نظرم  را جلب  كرد اين  بودكه  اين  مجموعه  صرف  نظر از روايت هاي  تاريخي ، آميخته  با احساس  و عاطفه پاك  بود.

محمد قريب درگذشت
گروه ادب و هنر: استاد دكتر محمد قريب، محقق و مؤلف ادبي در ۹۵ سالگي در اثر سكته مغزي دار فاني را وداع گفت. وي كه از شاگردان استاد عبدالعظيم قريب (بنيانگذار ادبيات نوين فارسي) بود، در رشته هاي ادبيات فارسي و ادبيات عرب تبحر فراواني داشت و تحقيقات گسترده اي را در اين رشته ها به عمل آورد. بخشي از آثار تحقيقاتي آن زنده ياد عمدتاً در كتابهاي مختلف لغت نامه كه به عنوان كتب مرجع براي اهل ادب و تحقيق محسوب مي شود، انتشار يافته است. از جمله كتابهاي مهم آن مرحوم نثر طوبي، تبيين لغات قرآن درخصوص شرح و تفسير لغات قرآني و همچنين كتابهاي واژه نامه نوين و فرهنگ نو درخصوص شرح واژه هاي فارسي است. استاد قريب در طي حيات با بركت خود كه در سالهاي قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به نشر و ترويج معارف اسلامي و فرهنگ اصيل اهل بيت(ع) در مدارس و دبيرستانهاي بزرگ تهران پرداخت در اين راستا شاگردان فراواني را تربيت نمود. وي در دوران دفاع مقدس نيز در بسيج جوانان سلحشور ميهن اسلامي بر عزيمت به جبهه هاي جنگ تحميلي سعي و تلاش فراوان مبذول داشت. در اين راه نيز يكي از فرزندان وي در جبهه هاي جنوب به درجه رفيع شهادت نائل آمد.
مراسم تشييع پيكر آن مرحوم ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه امروز از منزل آن مرحوم، واقع در خيابان پيروزي، خيابان شكوفه، خيابان شهيد نور صالحي، خيابان شهيد قريب، پلاك ۳ صورت مي گيرد.

دوشنبه شب در تالار وحدت صورت مي گيرد
تجليل از فخرالديني، نصيريان و احصايي
گروه ادب و هنر: مراسم تجليل از سيدمحمد احصايي، فرهاد فخرالديني و علي نصيريان در ساعت ۲۰ و ۳۰ دوشنبه سوم مردادماه در تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش همشهري از روابط عمومي معاونت هنري در اين مراسم كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جامعه هنري برگزار مي شود، احصايي، فخرالديني و نصيريان كه نشان درجه يك فرهنگ و هنر را از رياست محترم جمهوري دريافت كرده اند، مورد تجليل قرار مي گيرند.
اجراي برنامه موسيقي ايراني توسط عليرضا قرباني خواننده اركستر ملي ايران و قطعات نمايشي توسط هنرمند پيشكسوت سعدي افشار و سخنراني اساتيد فرهنگ و هنر درباره شخصيت هنرمندان برگزيده از بخش هاي ديگر اين مراسم مي باشد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تفسير مبارزه تازه «هوگو چاوز» با آمريكا
«هوگو چاوز» رهبر چپگراي ونزوئلا ديروز بار ديگر سوژه تفسيرنگاران مطبوعات، به ويژه رسانه هاي آمريكايي قرار گرفته بود. وي در آستانه روز ملي ونزوئلا (زاد روز سيمون بوليوار) به سران واشنگتن اخطار كرد كه در برابر تعرض قريب الوقوع راديو تلويزيوني آمريكا دست به دفاع و نيز تعرض متقابل خواهد زد و در اين راه از «تله سور» استفاده خواهد كرد و مانع رسيدن امواج راديو تلويزيوني آمريكا به ونزوئلا خواهد شد. اوگفت:سران آمريكا بايد بدانند كه هر اقدام آنان، مقاومت مردمي را كه خواهان استقلال و آزادي در چارچوب مرزهايشان هستند در برابر تجاوز و زورگويي شديدتر خواهد كرد. مي دانيم كه تعرض باعث پيدايش مقاومت مي شود و هرچه تعرض شديدتر باشد، مقاومت و دفاع در برابر آن به همان اندازه شديد خواهد بود. ما به اصلاحات اجتماعي خود به سود طبقه اي كه قرن ها استثمار شده و محروميت كشيده و نيز مبارزه با هر گونه تبعيض و بي عدالتي ادامه خواهيم داد. اين برنامه، عقب گرد نخواهد داشت و متكي به يك فرد نيست، اكثريت مردم آن را مي خواهد. به سران آمريكا چه مربوط است كه با برنامه صرفاً داخلي ما مبارزه مي كنند. ونزوئلايي ها كه به آمريكا وكالت مداخله نداده اند، اگر ونزوئلايي ها اصلاحات اجتماعي را نخواهند كه خودشان زبان دارند.
تفسيرنگاران آمريكايي نوشته اند كه مصوبه اخير مجلس نمايندگان آمريكا مبني بر دادن مجوز تبليغات راديو تلويزيوني برضد دولت چاوز، وي را به نشان دادن اين واكنش تند وادار كرده است. به علاوه، هدف او از اين واكنش اين بوده است كه سناتورهاي آمريكايي را به تأمل وادارد تا از تأييد مصوبه مجلس خودداري كنند و يا اين كه در آن تغييراتي به وجود آورند. به نوشته اين مفسران، تله سور كه چاوز تهديد كرده است از آن براي مقابله با امواج راديو - تلويزيوني آمريكا استفاده خواهد كرد و يا دست به ضد تبليغ خواهد زد با سرمايه ونزوئلا، كوبا، آرژانتين و اوروگوئه ساخته شده و به زودي آغار به كار خواهد كرد.
نظر پراودا نسبت به بمب گذاران انتحاري
پراودا در مقاله اي نوشته است: اين روزها همه رسانه هاي اروپا و آمريكا درباره بمب گذاري هاي لندن و تعقيب و دستگيري بمب گذاران كه چند جوان بودند قلمفرسايي كرده اند و كوشيده اند كه به طور غيرمستقيم اين عمل را به مسلمان بودن مرتكبين ارتباط دهند كه درست نيست. رواج تبعيض و پايمال كردن حقوق انسان ها در اروپا بوده است كه اين جوانان را به تخريب انتحاري وادار مي كند تا انتقام بگيرند. چرا روزنامه هاي اين ديار نمي نويسند كه در كشورهاي اروپاي غربي و از جمله انگلستان به ۱۵هزار مسلمان به آساني كار نمي دهند و به دليل رنگ مو و تيرگي پوست نسبت به ايشان تبعيض نژادي روا مي دارند، حال آن كه اين جوانان در اروپا به دنيا آمده اند و پدران خود را در اين مهاجرت مقصر مي دانند كه زادگاه مأنوس را رها ساختند و به اروپا نقل مكان كردند. آنان گناهي نكرده اند كه به چشم تبعه درجه دوم نگريسته شوند. واكنش آنها به اين وضعيت خلاف شؤون انسان تشويقشان مي كند كه به گروه هاي «تندرو» بپيوندند و يا به آموزش هاي آنها گوش دهند و اقدام كنند. در اروپاي غربي بايد به همه ساكنان منطقه به يك چشم بنگرند.

كنسرت موسيقي كلاسيك در تالار رودكي
گروه ادب و هنر: كنسرت موسيقي كلاسيك به سرپرستي مهدي نجاتي و همراهي نوازندگان پيانو (كاوه صالحي)، ويلن (مونيكالران)، و گيتار مهدي رنجبري در ساعت ۱۹ و ۳۰ روزهاي ۶ و ۷ مرداد در تالار رودكي برگزار مي شود.
در اين كنسرت قطعاتي از الگار، باخ، موتزارت، شوپن و ... اجرا مي شود.

سومين كتاب از درس گفتارهاي عرفاني علامه طباطبايي منتشر شد
شرحي بر گلشن راز شيخ محمود شبستري
گروه ادب و هنر: تقرير دومين كتاب از مجموعه درس گفتارهاي عرفاني استاد زنده ياد علامه طباطبايي از سوي انتشارات احياء كتاب به بازار كتاب عرضه شد.
متن اين كتاب حاصل تقريرات سخنان علامه طباطبايي از سوي شاگردشان آيت الله علي سعادت پرور است.
پيش از اين مجموعه چندجلدي تفسير استاد علامه از ديوان حافظ نيز به همين صورت از سوي ناشر به چاپ رسيده بود و به گفته ناشر در آينده نزديك نيز برخي ديگر از درس گفتارهاي عرفاني علامه طباطبايي از سوي آيت الله سعادت پرور تدوين و منتشر خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
حافظه
  دكتر روزنفلد كاهش حافظه در دهه چهارم و پنجم عمر را احتمالاً نتيجه كمبود ويتامين هاي «ب ي۱۲» ، «ب ۶» و اسيد فوليك (نوعي ويتامين ب) در بدن بيان داشته است. كمبود اين سه ويتامين باعث افزايش سطح هموسيستين در خون و كاهش برخي از فعاليت هاي مغز از جمله قسمت مربوط به حافظه مي شود.

۴ جايزه جشنواره بين المللي اروگوئه به فيلم حيات اهدا شد
فيلم  حيات  به  كارگرداني  غلامرضا رمضاني  چهار جايزه  چهاردهمين  جشنواره بين المللي  سينماي  كودكان  و نوجوانان  مونته ويدئو اروگوئه  را از آن خودكرد.
هيات  منصفه اين  جشنواره ، جايزه  مركز بين المللي  سينماي  كودكان  و نوجوانان  سيفژ، يونيسف ، سازمان  مسيحي  بين المللي  سينما وسازمان  مسيحي جهاني  براي  ارتباطات  و جايزه  تماشاگران  به  عنوان  بهترين  فيلم بلند را به  اين  فيلم  ايراني  اهدا كرد.
به  گزارش  سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  درمونته ويدئو، اين  جوايز ۱۵ جولاي  درمراسم  پاياني  جشنواره  در يكي  از سالن هاي  نمايش  سينما تكا اروگوئه  به محمد فرجي  سفير ايران  اعطا شد.
چهاردهمين  جشنواره  بين المللي  مونته  ويدئو از روز ۴ الي  ۱۵ جولاي ( ۱۳ تا ۲۴ تير) برگزار شد.

برگي ازتاريخ
زادروز سه نويسنده نامدار
۲۴ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۰۱ شهر ديترويت (تلفظ فرانسوي:دتروا) مركز صنايع خودروسازي آمريكا و يازدهمين شهر پر جمعيت اين كشور توسط يك سروان فرانسوي به نام «آنتوان دو كاديلاك» بنا نهاده شد كه نخست يك اردوگاه نظامي فرانسوي بود و بعداً يك ايستگاه مبادله كالا هم بر آن اضافه شد. دو قرن بعد هنري فورد كارخانه اتومبيل سازي خود را در خيابان «ماك» ديترويت تأسيس كرد. بعداً برادران داج (دوج) كارخانه خودروسازي ديگري در آنجا ساختند و آنگاه لوئيس شورلت كارخانه شورلت (جنرال موتورز امروز) را در آن شهر بنا نهاد. در سال ۱۷۸۳ سيمون بوليوار قهرمان استقلال آمريكاي لاتين به دنيا آمد. او با مبارزات خود شش كشور از جمهوري هاي آمريكايي لاتين را به وجود آورد و كشور «بوليوي» به نام وي است. زادروز بوليوار در قاره آمريكا مورد توجه و احترام خاص مردم است و در ونزوئلا و اكوادور روز ملي و تعطيل عمومي است. در سال ۱۸۴۸ «ريچارد مارچ هو» اختراع خود، ماشين چاپ رتاتيو را در نيويورك به ثبت داد. در سال ۱۹۲۲ جامعه ملل قيمومت فلسطين را به انگلستان داد. در سال ۱۹۲۳ پيمان لوزان تكليف فاتحان جنگ جهاني اول و همچنين يونان و بلغارستان را با تركيه و همچنين وضعيت مرزهاي اين كشور را كه برجاي امپراتوري عثماني نشسته بود روشن ساخت. عثماني، متحد آلمان در جريان جنگ جهاني اول شكست خورد، از ميان رفت و انگلستان و فرانسه مستملكات عربي آن را تصاحب كردند. درسال ۱۹۴۲ انگليسي ها شهرهاي فرانكفورت و مانهايم آلمان را شديداً بمباران و ويران كردند. در سال ۱۳۳۱ هجري شمسي مجلس، بپاخيزي سي ام تير را «قيام ملي» اعلام داشت و به صورت يك قانون تصويب كرد كه مقتولان اين روز شهداي ملت خوانده شوند. پس از براندازي ۲۸ مرداد، شاه آن مصوبه را به مدت ۲۵ سال ناديده گرفت. در سال ۱۹۶۱ اولين هواپيماربايي انجام شد و يك هواپيماي مسافربر آمريكايي در راه كوبا ربوده شد.
و اينك برگ امروز: ۲۴ ژوئيه زادروز سه نويسنده بزرگ است. الكساندر دوما نويسنده شهير فرانسوي در اين روز در سال ۱۸۰۲ به دنيا آمد و گفته شده كه ۲۵۰ كتاب نوشته است. وي براي نوشتن برخي از نمايشنامه ها و داستان هايش براي خود دستيار مي گرفت كه تا آن زمان سابقه نداشت. يكي از دستيارانش يك معلم تاريخ به نام «اوگوست ماكت» بود كه براي داستان هاي دوما، سوژه تاريخي جستجو مي كرد. داستان هاي دوما عمدتاً زمينه تاريخي دارند ولي به لحاظ عدم دقت، ارزش تاريخي آنها كم است. وي سريال نويسي را باب كرد كه بعداً ديگران آن را دنبال كردند.
«هنريك پونتوپيدان» حقيقت نگار دانماركي در همين روز در سال ۱۸۵۷ به دنيا آمد و برنده جايزه نوبل سال ۱۹۱۷ در ادبيات شد. داستان هاي او بر پايه واقعياتي است كه خود ديده و لمس كرده بود. او در جواني شاهد غارت زادگاهش به دست ژرمن ها بود و اين خاطره كه هرگز فراموش نشد از او يك حقيقت نگار نامدار به وجود آورد. با اين كه مسافرت هاي متعدد كرد ولي همه داستان هايش مربوط به دانمارك است.
«رابرت گريوز» داستان نگار انگليسي و نويسنده داستان معروف «من، خدا كلاويوس» نيز از متولدين ۲۴ ژوئيه است كه در سال ۱۸۹۵ به دنيا آمده بود. گريوز كه شاعر هم بود همه قسم كتاب نوشته است از رساله تا داستان، اما آن دسته از داستان هاي او كه از رويدادهاي تاريخي گرفته شده اند معروفيت بيشتري دارند. بر خلاف دوما، اين نويسنده كوشيده است كه ضمن داستان هايش، حقايق تاريخي را رعايت كند تا خواننده اطلاعات تاريخي به دست آورد.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
سوگند _ ۷
سوگند به سپيده صبح
و سوگند به شب هاي دهگانه
و سوگند به جفت و طاق
و سوگند به شب، چون روي به رفتن نهد
آيا خردمند را اين سوگندها كافي است؟
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

توضيح
در خبر اختصاص بودجه براي خريد حق نمايش فيلم هاي سينمايي در صدا و سيما كه ديروز از نظرتان گذشت، رقم درست پنج ميليارد تومان بود كه به اين وسيله تصحيح مي شود.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
سوءظن
صداي بوق دريافت s.m.s. نگاه هاي نگران سارا. چشم هاي سرد سعيد.
سارا: از هرچه تلفن همراه و صداي زنگ پيام كوتاه هست، متنفرم. حتما دوباره ميگه همكارمه! خدايا! يعني باور كنم؟
سعيد: سارا مژده! پدرت پيغام فرستاده فردا مي ياد.
لبخند گرم سعيد و نگاه هاي شرمزده سارا.
خدايا باز هم اشتباه كردم.
پريسا عوض زاده
گشتي در دنياي خبرها
زنداني شدن پيرزن در خانه
نيويورك: لاشه يك گوزن در ۲۰۰ متري خانه يك پيرزن ۶۱ ساله باعث شده كه او براي چند روز از خانه اش خارج نشود و حتي پنجره ها را باز نكند.
وي چندين بار با مسئولان شهري براي جمع آوري لاشه گوزن تماس گرفته اما تاكنون اقدامي نشده است.او به دليل بوي بد گوزن مرده و ترس از اين حيوان حاضر است گرماي تابستان را تحمل كند و در خانه عرق بريزد اما پنجره ها را باز نكند.
آگهي براي خريد جسد
ليما: يك دانشگاه دولتي در پرو براي خريد جسد يك خانم متوفي آگهي داده است. با آنكه خريد و فروش جسد در پرو ممنوع است اما اين دانشگاه مي خواهد جسد يك خانم را براي دانشجويان رشته پزشكي تشريح بكند. اين دانشگاه حاضر است براي خريد يك جسد در حدود ۶۴۰ دلار پرداخت كند. ظاهراً وزارت بهداشت پرو از مقامات اين دانشگاه خواسته كه آگهي هاي خود را جمع آوري نمايند.
انتقام گرفتن از بانك
ورشو: يك پسربچه ۱۰ ساله در لهستان با انداختن يك نامه تهديدآميز به صندوق خودپرداز يك بانك باعث تخليه اين شعبه شد.با توجه به اين كه چند روز قبل مادر اين پسربچه به بانك مراجعه كرده بود اما كارمندان او را معطل كرده بودند، وي تصميم گرفت از بانك انتقام بگيرد. به همين دليل روي يك تكه كاغذ نوشت: «من در اين شعبه بمب منفجر خواهم كرد» و سپس نامه را داخل صندوق خودپرداز بانك انداخت. كارمندان شعبه پس از مشاهده نامه، پليس را خبر كردند و پليس به تخليه شعبه پرداخت.
تخريب ميني بوس
تيرانا: مأموران آتش نشاني در آلباني هرچند روز يك بار در يك مانور شركت مي كنند. در جريان اين مانور، مأموران در يك گورستان خودروهاي فرسوده به اره كردن درهاي خودروها مي پردازند تا مجروحان ساختگي را از داخل خودرو آسيب ديده بيرون بياورند. اما ديروز اعلام شد كه آتش نشان ها در جريان آخرين مأموريت خود به اشتباه يك ميني بوس سالم را با اره تكه تكه كرده اند.راننده اين ميني بوس، وسيله نقليه خود را براي تعميرات جزئي به اين مكان آورده بود كه آتش نشان ها تصور كردند اين ميني بوس، يك وسيله نقليه فرسوده است و به همين دليل آن را تخريب كردند.
رانندگي دانش آموز ۱۳ ساله
كاليفرنيا: يك دانش آموز ۱۳ ساله در آمريكا به دليل سردرد مادرش، فاصله خانه تا مدرسه را كه بالغ بر ۲۰ كيلومتر بود رانندگي كرد.باتوجه به اين كه مادر اين كودك مبتلا به سردرد شديد شده بود، از فرزندش خواست كه خود به رانندگي بپردازد و به مدرسه برود.مديرمدرسه به محض اينكه دانش آموز را پشت فرمان ديد، با مادرش تماس گرفت اما مادر در پاسخ به وي اعلام كرد كه از اين موضوع باخبر است.قرار است مادر اين پسربچه به اتهام سهل انگاري در دادگاه محاكمه بشود.
انگشت در غذاي زنداني
سان فرانسيسكو: يك زنداني گياهخوار در آمريكا به دليل اين كه در غذاي وي يك تكه انگشت انسان قرار داشت، عليه شركت تأمين كننده غذاي زندان شكايت كرد. هنگامي كه وي مشغول صرف غذا بود ناگهان يك تكه انگشت انسان زير دندان هايش له شد كه بعداً مشخص گرديد متعلق به يكي از كارگران شركت عرضه كننده غذا بوده است.
با آنكه تنها شش روز از اين واقعه سپري شده است اين زنداني ۷ كيلوگرم وزن كم كرده چون ديگر ميل به غذا خوردن ندارد.
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۷ دقيقه
گل و گياه
كامليا
002943.jpg
نام علمي: Camellia japonica شSan Dimas'
خانواده: THEACEAE
واريته اي با گل هاي قرمز پررنگ و پرچمهاي زرد _ طلايي به قطر ۹ سانتي متر كه اواسط زمستان تا اوايل بهار ظاهر شده و رنگ خود را تا زمان پژمردگي حفظ مي كنند. برگها سبز تيره و بسيار براق، در حاشيه دندانه دار هستند. جهت كاشت در گلدان مناسب است.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك سبك با pH خنثي تا اسيدي، هرس فرم پس از پايان گلدهي، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اوايل زمستان و يا پيوند زدن از اواخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |