يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۵ - Jul 24, 2005
سيستم عامل جديد مايكروسافت
«ويندوز ويستا» در راه است
002913.jpg
گروه انفورماتيك _ امير بهادري نژاد: شركت مايكرو سافت اعلام كرد، نسخه بعدي سيستم عامل خود، «ويندوز ويستا» نام خواهد داشت. البته اين شركت از اعلام زمان دقيق عرضه اين ويندوز خودداري كرد. با اين حال كارشناسان پيش بيني مي كنند كه اين نرم افزار سال آينده به دست كاربران برسد. از ۵ سال پيش تاكنون كه مايكروسافت سيستم عامل ويندوز XP را به بازار عرضه كرد، اين شركت سيستم عامل جامعي را به بازار تزريق نكرده است.
در چند ماه اخير، مايكروسافت اين سيستم عامل جديد را در قالب نام «لانگ هورن» به كاربران معرفي مي كرد، اما از ديروز تصميم گرفت كه نام واقعي آن را كه «ويندوز ويستا» مي باشد، فاش كند.
قرار است نسخه آزمايشي «ويندوز ويستا» روز ۱۲ مرداد ماه در اختيار متخصصان كامپيوتر قرار بگيرد.
به گفته مايكروسافت، از ويژگي هاي اين ويندوز جديد مي توان به گرافيك و شكل ظاهري جديد، امنيت بيشتر و گستردگي ارتباطات آن اشاره كرد.
در سايت مايكروسافت، ويندوز ويستا اينگونه توصيف شده است: با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد همانگونه كه علاقه مند به استفاده از آن هستيد به مرتب كردن اطلاعات موجود در كامپيوتر خود بپردازيد. ويندوز ويستا شما را به اطلاعات، مردم و دستگاههايي متصل مي كند كه از طريق اين ارتباط قادر خواهيد بود، بيشترين بهره مثبت را از زندگي ديجيتال ببريد.
در حال حاضر ۹۰ درصد از كاربران كامپيوتر در سراسر جهان از سيستم عامل ويندوز استفاده مي كنند و در حقيقت، يك سوم از درآمد مايكروسافت از طريق فروش سيستم عامل ويندوز تأمين مي شود.
از سوي ديگر مايكروسافت اعلام كرد، درآمد خالص اين شركت در سه ماهه چهارم سال مالي با ۵/۳۷ درصد افزايش به ۷/۳ ميليارد دلار رسيد. در واقع ارزش هر سهم اين شركت ۳۴ سنت افزايش يافت كه ۲ سنت بيشتر از رقم پيش بيني شده مي باشد.
همچنين قرار است مايكروسافت بيش از توزيع گسترده «ويندوز ويستا» نسخه دوم آزمايشي آزاد در اختيار طيف گسترده اي از متخصصان قرار بدهد. ديروز يك منبع مطلع اعلام كرد، نسخه اصلي ويندوز ويستا در نيمه دوم سال ۲۰۰۶ به بازار خواهد آمد.
بردگلدبرگ مدير بخش محصولات مايكرو سافت گفت: هدف اصلي از طراحي ويندوز ويستا، به ارمغان آوردن شفافيت براي مشتري است تا آنها تنها روي مواردي كه از اهميت بالايي برخوردار است، تمركز بكنند. ويندوز جديد دو ويژگي بسيار مهم خواهد داشت كه يكي از اين ويژگي ها، جستجوي بسيار سريع است و ديگري امنيت بالا. ويندوز ويستا به گونه اي طراحي شده كه از كامپيوتر در برابر ويروس ها و نرم افزارهاي جاسوسي (Spyware) به خوبي محافظت مي كند.در حال حاضر اين سؤال براي كاربران بوجود مي آيد كه آيا ويندوز ويستا بسيار بهتر و كامل تر از ويندوز xp خواهد بود يا خير؟
يكي از مسئولان مايكروسافت در اين رابطه مي گويد: براي بسياري از مردم، ويندوز xp كماكان سيستم عامل مطلوب خواهد بود.
از سوي ديگر كاربران كامپيوتر هنوز نمي توانند به قول هاي شركت مايكروسافت اعتماد بكنند، چون بارها، زمان عرضه ويندوز ويستا به تعويق افتاده است. قبلاً قرار بود كه اين نرم افزار در سال ۲۰۰۴ در معرض فروش قرار بگيرد، اما تا به حال، ۲ سال به تعويق افتاده است و مايكروسافت قول عرضه آن در سال ۲۰۰۶ داده است.با اين حال يكي از مديران بخش تحقيق مايكروسافت مي گويد: ما در گذشته مرتكب چند اشتباه شديم كه از اين اشتباهات درس گرفته ايم.
با توجه به اينكه مايكروسافت بازاريابي ضعيفي براي ويندوز xp انجام داده  بيم آن مي رود كه اتفاق مشابه براي ويندوز ويستا رخ بدهد.

افزايش ميزان كاربران اينترنت در روسيه و چين
گروه انفورماتيك: شركت هاي خدمات رساني اينترنتي در روسيه و چين اعلام كردند، با گذشت زمان بر ميزان كاربران اينترنتي در كشورشان افزوده مي شود.
به گزارش موج، در حال حاضر تقريباً ۶/۷ ميليون نفر در روسيه از خدمات اينترنتي بهره مند هستند و نيز انتظار مي رود بازار شركت هاي خدمات رساني اين كشور تا پايان سال جاري ۵۰ درصد رشد داشته باشد و به ۵/۱ ميليارد دلار برسد.
همچنين ميزان كاربران اينترنتي در كشور چين نيز از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است؛ به طوري كه اين ميزان به ۳/۱ ميليون نفر رسيده است.
در نيمه اول سال جاري تعداد كاربران اينترنتي در چين، دومين بازار اينترنتي در جهان، تقريباً ۹ ميليون نفر افزايش داشته و به ۱۰۳ ميليون نفر رسيده است.
تعداد كاربران اينترنتي در اين كشور با رشد قابل توجهي همراه مي باشد به طوري كه اين ميزان در مقايسه با نيمه اول سال گذشته تقريباً ۶/۱۸درصد رشد داشته است. ميزان كاربران اينترنت در آمريكا از چين بيشتر است به طوري كه ۶۷ درصد از جمعيت آمريكا به خدمات اينترنتي دسترسي دارند و اين تعداد تقريباً ۱۳۵ نفر اعلام شده است و اين در حالي  است كه در كشور چين اين ميزان تنها
۹/۷ درصد است.
انتظار مي رود، با فراگير شدن اينترنت نزد اكثر خانوارهاي كشور چين تا پايان سال جاري تعداد كاربران اينترنت به ۱۲۰ ميليون نفر برسد بهتر است بدانيد تنها ۲۰ درصد از كاربران اينترنتي در چين از طريق اينترنت به خريد كالاهاي مورد نظر خود مي پردازند.

بوك كراسينگ
گروه انفورماتيك - مرتضي اسلام زاده: در فرانسه روش جديدي سواي روش هاي ديگر براي بدست آوردن و خواندن كتاب وجود دارد. به اين شكل كه هر كسي كه كتابي را خواند ديگر آن را نزد خود نگه نمي دارد، بلكه آن را از طريق اينترنت و سايت Bookcrossing.com به ديگري هديه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري دولتي آلمان، روش كار به اين صورت است كه شخصي كه كتاب را خواند و آن را از طريق سايت بوك كراسينگ به كسي ديگر كه خواهان كتاب اوست اطلاع مي دهد كه در ساعت و زمان مقرر به جايي كه او كتاب را به جاي گذاشته برود و كتاب را بدارد. يكي از بوك كراسرها در اين باره مي گويد: من ترجيح مي دهم كه كتاب خودم را پس از اينكه خواندم به ديگري بدهم تا اينكه كتابم در كتابخانه خاك بخورد. اما يك احساس عجيبي دارم و آن اينكه شايد هنگامي كه كتابي را در جايي مثلاً در پارك جا مي گذارم تا بوك كراسر ديگري براي بردن آن بيايد شخصي كتاب را برداشته و به دنبال من دويده و به من بگويد كه كتاب خود را جاي گذاشته و فراموش كرده ام كه آن را با خود ببرم.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: اما وضع بدتر براي بوك كراسري است كه قرار است كتاب را بردارد و خيلي ها فكر مي كنند كه او دزد است. يكي از بوك كراسرها مي گويد: اوايل وقتي كه كتابي را بر مي داشتم خيلي برايم سخت بود. احساس مي كردم همه مردم مرا نگاه مي كنند و در دل خود حرف هاي جالبي در مورد من نمي گويند. احساس جالبي نبود به هر حال اوايل برايم دشوار بود ولي به مرور اين كار برايم عادي شد.
امروزه در تمامي دنيا بيش از ۲۵۰ هزار نفر بوك كراسر وجود دارد كه سهم عمده آن متعلق به فرانسوي ها مي باشد.
از نكات جالب ديگر اين روش اين است كه قراردادي بين بوك كراسرها بسته نشده است و هيچ كدام از آنها همديگر را نديده اند و اگر تمايلي به اين كار هم نشان ندهند، شايد فكر كنند كه قواعد بوك كراسينگ به هم خواهد خورد؛ در صورتي چنين نيست. اگر روزي گذرتان به فرانسه افتاد و بر روي نيمكتي در پارك يا يك ميز در كافي شاپ و يا سكويي در كنار خيابان كتابي را ديديد نگران نباشيد، زيرا حتماً يك نفر به دنبال آن خواهد آمد.

وجود نوعي چسب در استخوان كشف شد
فارس: دانشمندان به كشف جالبي در باره ساختار استخوان انسان دست  يافته اند.به نوشته شماره جديد مجله علمي مواد طبيعي، محققان دانشگاه سانتاباربارا در كاليفرنيا دريافته اند در استخوانهاي افراد سالم نوعي چسب طبيعي وجود دارد كه مولكولها و پروتئين ها را سرجاي خود نگه داشته و مانع ترك برداشتن استخوان مي شود. كمبود اين چسب عملاً باعث ترك برداشتن استخوان در سطوح مولكولي مي شود.
براساس يافته هاي دانشمندان اين ماده حاوي فنرهايي است كه به هنگام وارد آمدن فشار بر استخوان باز شده و مانع شكستگي و ترك خوردگي آن مي شوند. بعد از رفع فشار اين فنرها به حالت اوليه خود بازمي گردند.
جورج فانتر دانشجوي دوره دكتراي فيزيك و سرپرست محققان اين تحقيق مي گويد كشف اين ماده در استخوان به بهبود راههاي درمان شكستگي استخوان و يا پيشگيري از آن كمك خواهد كرد.

نسخه بتاي Biztalk Server2006 منتشر شد
همانطور كه پيش بيني مي شد، مايكروسافت روز گذشته اولين نسخه بتاي عمومي
Biztalk Server2006 را منتشر كرد. همچنين ساعت ۲ صبح بامداد روز جمعه مايكروسافت روي سايت خود عمليات Registration مجاني اين نرم افزار را قرار داد كه كاربران با ثبت نام كردن در اين قسمت پس از حدود ۴۸ ساعت كدها و سريال نسخه بتا را دريافت خواهند كرد.اين نسخه بتا تقريباً تمام وظايف و عملكردهاي نسخه اصلي را نشان مي دهد فقط ممكن است نقص هايي داشته باشد. نسخه جديد Biztalk كه يك نرم افزار ۶۴ بيتي مي باشد با سرور ۲۰۰۳ سازگار است.

نبود استاندارد عمده مشكل توليدكنندگان داخلي رايانه
گروه انفورماتيك _ علي اصغر محمدي: كاهش نقدينگي و نبود استاندارد بزرگترين دغدغه ها و مشكلات توليدكنندگان داخلي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات است.
به گزارش خبرنگار همشهري، محمدحسين محبي، رئيس سنديكاي توليدكنندگان فناوري اطلاعات، روز گذشته در يك نشست مطبوعاتي با بيان مطلب فوق افزود: همچنين عدم رعايت بند ۱۲ ماده ۴۰ قانون گمركي كشور از سوي سازمان گمرك كه دلالت بر ورود قطعات رايانه اي بر اساس استانداردهاي بين المللي دارد، از ديگر مشكلات عمده در اين عرصه محسوب مي شود.
وي در ادامه به ديگر مشكلات توليد در حوزه IT در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: عدم خودباوري در مجموعه توليدكنندگان داخلي، عدم حمايت دولت از توليدات در برابر واردات، عدم الزام مصرف توليد داخلي در برابر توليدات خارجي، دامپينگ برخي كشورها مانند چين و كره در تصرف بازارهاي داخلي، دست هاي پنهان در حمايت از واردات، عدم حمايت از ارتقاي توليدات داخلي در رسيدن به استانداردهاي بين المللي، تحميل بيش از ۶۷ نوع ماليات به توليدكنندگان و پرداخت ۴ درصد قيمت فروش به دولت به عنوان عوارض، عدم حمايت حقوقي از پديدآورندگان نرم افزار، عدم اجراي مصوبات قانون بودجه كشور از قانون حداكثر و همچنين شيوع تخفيف هاي متعدد و اخذ ماليات مضاعف از توليدكنندگان و اعطاي تسهيلات ويژه به واردات از جمله مشكلات متعدد در اين عرصه است.
محبي با تأكيد بر اين نكته كه ما در بخش توليد رايانه سعي كرديم تا حداقل استانداردها را با نرخ پايين رعايت كنيم اظهار داشت: بانك ها و مؤسسات اقتصادي بايد در گردش نقدينگي بنگاه هاي توليدي كمك كنند كه اين مسئله باعث كاهش قيمت رايانه شده و به دنبال آن قدرت خريد از سوي خانواده ها افزايش مي يابد.
وي در ادامه افزود: اما ميانگين سرانه مصرف رايانه در كشور ۵۰۰ دلار است كه با سرانه مصرف دنيا كه ۱۵۰۰ دلار است، تفاوت اساسي دارد و اين در حالي است كه به فروش نرسيدن قطعات وارداتي باعث افزايش قيمت رايانه شده است.
محبي تأكيد كرد: اين وضعيت به اندازه اي در ركود نسبي بازار توليدات داخلي مؤثر است به گونه اي كه اين سنديكا با ۸۳ عضو توليدكننده واقعي داخلي كه در سال ۷۴ آغاز به كار كرد، بعد از گذشت ۶ سال و در سال ،۷۹ با كاهش تعداد توليدكنندگان، با افزايش واردات در اين حوزه مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار ما، در ادامه اين نشست، مسعود شنتيايي، نايب رئيس سنديكاي توليدكنندگان فناوري اطلاعات گفت: شرايط كنوني بر اساس نيازهاي حوزه فناوري نيست و با ساختار مورد نياز جامعه مطابقت نمي كند.
وي با انتقاد از ساختار كنوني نظام صنفي رايانه اي كشور اظهار داشت: نظام فعلي صنفي نرم افزاري نمي تواند در جهت رفع همه مسائل اين بخش حركت كند.
شنتيايي با گله از انتخابات نظام صنفي رايانه اي تأكيد كرد: اين انتقادها به معناي مخالفت با مجموعه نيست.

كشف آب مايع در مريخ
گروه دانش:تحقيقات جديدي بر روي سياره مريخ حاكي از آن است كه ۴ ميليارد سال قبل بر روي اين سياره آب مايع وجود داشته است.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، تحقيقات جديد بر روي مريخ نشان مي دهد كه بر روي سطح سرخ اين سياره تا ۴ ميليارد سال قبل آب مايع وجود نداشته است.
ديويد شاستر محقق مؤسسه فناوري كاليفرنيا مي گويد: تحقيقات جديد نشان مي دهد كه دماي سطح مريخ در مدت تحقيقات از صفر درجه سانتيگراد بيشتر نشده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |