يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۵ - Jul 24, 2005
با تصويب سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها
افراد دچار فقر مطلق صاحبخانه مي شوند
002919.jpg
گروه اجتماعي: مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي با بيان اين كه سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها امروز در جلسه هيأت وزيران به تصويب مي رسد، گفت: با تصويب اين سند ۱۲ درصد جمعيت كشور كه دچار فقر مطلق هستند طي يك برنامه ۵ ساله صاحب مسكن ارزان قيمت مي شوند.
به گزارش فارس حسين راغ فر افزود: هدف سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها اين است كه دولت، امكاناتي را كه مي خواهد در اختيار افراد جامعه قرار دهد، از پايين ترين لايه هاي اجتماعي شروع كند كه برآورده شدن اين نيازها از نيازهاي غذايي شروع مي شود. وي در ادامه گفت: طبق اين سند در برنامه پنج ساله چهارم اگر دولت تعهدات كافي كند حداقل امنيت غذايي كه شامل تامين كالري لازم بدن، آموزش و بهداشت است در اختيار همه گروهها قرار مي گيرد و خدمات پايه بهداشتي نيز به همه ارائه مي شود.
مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي با بيان اين كه مقرر شده بود از امسال اين طرح اجرا شود، اظهار داشت: با توجه به اين كه مدتي از آغاز سال و شروع برنامه چهارم توسعه گذشته است، به احتمال زياد اجراي اين طرح، از سال دوم برنامه چهارم توسعه شروع خواهد شد و يك سال از برنامه چهارم توسعه فراتر خواهد رفت.
راغ فر يادآور شد: اين سند كه مبناي بودجه سال آينده وزارت رفاه و تامين اجتماعي است در كميسيون تلفيق سازمان مديريت و برنامه ريزي به تصويب رسيده و در دولت مطرح است.
وي در ادامه گفت: سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها پس از تصويب در دولت و مجلس پيوست برنامه چهارم توسعه مي شود.
مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: سند كاهش فقر و هدفمند كردن يارانه ها طبق قانون برنامه چهارم توسعه با همكاري وزارتخانه هاي بهداشت، كار و امور اجتماعي كشور، مسكن و شهرسازي، جهاد كشاورزي، بازرگاني، صنايع و معادن و امور اقتصادي و سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي، تأمين اجتماعي، بهزيستي، بنياد شهيد، كميته امداد و بانك مركزي تدوين شده است.
طرح جامع سياست هاي پيشگيري
همچنين به گزارش ايسنا مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي بيمه هاي درماني وزارت رفاه از تدوين «طرح جامع سياست هاي پيشگيري در حوزه رفاه» با رويكرد برنامه چهارم توسعه و قانون ساختار نظام جامع رفاه خبر داد.
دكتر حميدرضا صفي خاني با اشاره به اين كه اين طرح براي تصويب بزودي به شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي ارائه مي شود، افزود: در اين طرح ضمن پرداختن به سياست هاي كلان پيشگيري مشتمل بر كاهش عوامل خطر در زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و طبيعي و جلوگيري از پيامدهاي ناشي از بيماري، آسيب هاي اجتماعي، حوادث و حتي سياست هاي كلان اقتصادي، سعي شده در قالب سياست هاي خاص ، برنامه ها و اقدامات سازمان هاي زيرمجموعه وزارت رفاه در قلمروهاي سه گانه «بيمه اي» ، «حمايتي» و «امدادي» به سمت و سويي سوق يابد كه محصول آن ارتقاي كيفيت زندگي و رفاه اجتماعي بر اثر كاهش مخاطرات و ايجاد امنيت در حوزه ها و تمامي شئونات زندگي باشد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس اقدامات پيشگيرانه با ساز و كار توانمندسازي و مبتني بر جلب مشاركت هاي عمومي و شواهد و نتايج حاصل از مطالعات علمي پيش بيني و سعي شده است الزامات اجرايي براي ايجاد زمينه عدالت در دسترسي آحاد جامعه به خدمات پيشگيري فراهم شود.
صفي خاني خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در قلمرو حمايت، در كنار مداخله هايي كه براي رفع آسيب هاي بوجود آمده در جامعه طراحي و اجرا مي شود، برنامه هاي پيشگيرانه سرلوحه برنامه هاي حمايتي قرار مي گيرد. به اين ترتيب عواملي كه زمينه ساز بروز مسايل و آسيب هاي اجتماعي است، شناسايي و از چگالي اين عوامل در جامعه كاسته مي شود.
پيشنهاد افزايش ۵ درصدي ماليات براي خدمات رفاهي
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه با اشاره به لايحه تعيين ۷ درصدي ماليات بر ارزش افزوده مطرح در مجلس شوراي اسلامي از ارائه پيشنهاد افزايش ۳ تا ۵ درصدي اين رقم جهت اختصاص آن به عنوان يكي از منابع ماليات رفاه اجتماعي جهت تحقق عدالت اجتماعي خبر داد.
دكتر محمد رضا واعظ مهدوي ضمن اعلام اين مطلب افزود: در اغلب كشورهاي جهان ماليات بر ارزش افزوده بيش از ۱۵ و حتي ۲۰ درصد است؛ در حالي كه در ايران به تازگي لايحه ماليات بر ارزش افزوده حدود ۷ درصدي، در مجلس شوراي اسلامي مطرح است.
وي تصريح كرد: با افزايش ۳ تا ۵ درصدي به اين ميزان ماليات بر ارزش افزوده پيشنهادي، سالانه حدود ۹۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي انجام مساعدت هاي اجتماعي و رفاه و تامين اجتماعي اختصاص مي يابد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه خاطرنشان كرد: از محل اين منابع مي توان بسياري از تكاليف مندرج در قانون برنامه چهارم و قانون ساختار نظام جامع را كه به دليل كمبود بودجه به طور كامل اجرا نشده از جمله پوشش ۷۵ درصدي بيماران رواني مزمن، تهيه مسكن معلولان، اشتغالزايي و توانمندسازي زنان سرپرست خانوار و گسترش پوشش هاي بيمه اي از طريق پرداخت حق بيمه سهم كارفرماي اقشار خويش فرما و شاغلين در مشاغل كوچك را اجرايي كرد.

معاون سازمان سنجش:
ملاك سؤالات آزمون كارشناسي ارشد سرفصلهاي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است
گروه علمي- فرهنگي: ملاك اصلي سازمان سنجش براي طراحي سؤالات آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها، سرفصلهاي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
دكتر محمدحسين پوركاظمي معاون آموزشي سازمان سنجش آموزش كشور، در گفت وگو با ايسنا، در خصوص چگونگي دستيابي متقاضيان ورود به دوره هاي كارشناسي ارشد به منابع درسي آزمون، تصريح كرد: در دوره كارشناسي كتاب و يا واحد خاصي به عنوان منبع درسي براي شركت در آزمون دوره كارشناسي ارشد معرفي و تدريس نمي شود بلكه كليه اساتيد و دانشگاه ها موظفند سرفصل هاي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي را براي دانشجويان ارايه كنند ولي ممكن است منبع درسي هر سرفصل در دانشگاه هاي مختلف، متفاوت باشد.
وي با بيان اين كه كليه اعضاي هيات علمي موظف به تدريس و ارايه سرفصلهاي مصوب دوره كارشناسي هستند، اظهار كرد: متقاضيان شركت در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها بايد علاوه بر كسب آگاهي لازم از اين سرفصلها نسبت به تهيه بهترين منابع اين سرفصل در دانشگاه هاي بزرگ اقدام كنند.
دكتر پوركاظمي با بيان اين كه بهترين منبع آموزشي، مواد درسي دوره كارشناسي دانشگاه ها در هر رشته مي باشد، گفت: دانشجويان دانشگاه هاي كوچك نيز مي توانند با مراجعه به دانشگاه هاي بزرگ دولتي و مشورت با اساتيد و دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد اين دانشگاه ها از منابع درسي و سرفصلهاي مورد نياز و همچنين كتب تدريسي در اين دانشگاه ها، براي شركت در آزمون كارشناسي ارشد مطلع شوند، چرا كه منبع مشخصي براي مطالعه متقاضيان ورود به دوره هاي كارشناسي ارشد معرفي نمي شود.
وي با بيان اين كه سوالات كنكور كارشناسي ارشد نيز با توجه به سرفصلهاي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم طراحي مي شود، اظهار كرد:  روال طراحي سؤالات آزمون كارشناسي ارشد به اين نحو است كه از دانشگاه هاي پذيرنده دانشجوي كارشناسي ارشد خواسته مي شود تا در هر درس سوالاتي را به سازمان سنجش ارسال كنند، سپس در هر درس از سه يا چهار استاد دعوت مي شد تا براي طراحي سوالات در چارچوب سرفصل هاي مصوب اقدام كنند.
معاون سازمان سنجش با بيان اين كه برخي كتب تدريسي در دوره هاي كارشناسي به عنوان منابع آزمون كارشناسي در بين دانشجويان شناخته شده هستند، تصريح كرد: شوراي عالي برنامه ريزي در هر رشته تعداد واحدها، دروس، محتوا، سرفصل و اهداف آن واحد را مشخص كرده است و اساتيد نيز موظف به تدريس و معرفي اين سرفصلها به دانشجويان هستند.
دكتر پوركاظمي با اشاره به حذف شرط مدرك در آزمون دوره كارشناسي ارشد دانشگاه ها اظهار كرد: با اجراي اين طرح دانشجويان مي توانند در رشته هاي غيرمرتبط با رشته دوره ليسانس خود و با توجه به علاقه، در آزمون دوره كارشناسي ارشد شركت كنند. در اين طرح بسياري از دانشجويان پس از گذراندن دوره كارشناسي متوجه مي شوند كه علاقه و توانمندي واقعي آنها در رشته اي ديگر است كه با تصويب اين طرح امكان تغيير رشته و ورود آنان به رشته هاي دلخواه فراهم شده است.

طرح مكانيزه صدور شناسنامه نوزادان با مشكل مواجه شد
002922.jpg
مهر: علي رغم وعده هاي رييس سازمان ثبت احوال كشور مبني بر تجهيز همه ادارات ثبت احوال به طرح مكانيزه صدور شناسنامه نوزادان از ابتداي سال ۸۴ ، اين طرح نيز همانند ساير برنامه هاي سازمان با تأخير مواجه شد و اكنون كه قريب به ۴ ماه از مدت زمان اعلام شده مي گذرد نه تنها طرح مزبور در سراسر كشور به اجرا در نيامد ،بلكه فقط دو استان قم و زنجان به اين سيستم مجهز شدند.
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور ، علت تعويق اجراي طرح مكانيزه صدور شناسنامه نوزادان را فقدان امكانات مورد نياز ،همچنين كمبود نيروهاي سازمان ثبت احوال اعلام كرد.
سعيد عبودي گفت : اجراي طرح مكانيزه ارايه خدمات سجلي بويژه تنظيم اسناد سجلي از سال ۱۳۸۳ آغاز شده است و تاكنون همه ادارات سازمان ثبت احوال به اين سيستم مجهز شده اند اما اين طرح در حال حاضر فقط در دو استان اجرا مي شود.
وي همچنين افزود: اجراي طرح صدور شناسنامه نوزادان كه يكي از طرح هاي سيستم مكانيزه است ابتدا در ثبت احوال امور خارجه سپس در استان قم انجام شد و تا اين زمان فقط توانسته ايم استان زنجان را به طرح مزبور اضافه كنيم.
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور تصريح كرد: طرح مكانيزه صدور شناسنامه نوزادان تا نيمه مرداد ماه استان قزوين و سمنان را تحت پوشش قرار خواهد داد و به تدريج ساير استان ها نيز به اين سيستم مجهز خواهند شد.
وي مدت زمان مشخصي براي اجراي اين طرح در همه استان ها و شهرهاي كشور اعلام نكرد، اما علت اصلي تنظيم سيستم مكانيزه اسناد سجلي را رفع اشكالات ثبتي و مشكلات ناشي از رسم الخط ها برشمرد كه در گذشته فقدان اين طرح مغايرت ميان نوشته هاي شناسنامه ها و اطلاعات ثبت شده در اسناد سجلي را افزايش داده است.
سعيد عبودي خاطر نشان كرد: شناسنامه نوزادان با استفاده از اين روش به صورت مكانيزه و با كمك فن آوري جديد نرم افزاري و استفاده از چاپگر اجرا خواهد شد و به علت استفاده از پوشش مخصوص در صفحه اول شناسنامه ها از امكان مستعمل شدن ، مخدوش شدن و يا سوءاستفاده جاعلين در امان خواهد بود.

حق مسكن كارگران ۲ هزار تومان افزايش يافت
فارس: معاون تنظيم روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي گفت هيأت دولت حق مسكن كارگران را براي سال جاري به ۱۰هزار تومان افزايش داد.
محسن خواجه نوري افزود: در جلسه هيأت دولت حق مسكن كارگران در سال جاري با ۴هزار تومان افزايش از شش هزار تومان به ده هزار تومان رسيد. وي ادامه داد: اين مصوبه به زودي به نهادها و ارگانها براي اجرا ابلاغ خواهد شد.
به گفته وي، تغييراتي در بنهاي كارگري، حق خواروبار و غيره در سال جاري ديده نشده است. به نوشته خبرنگار ما، در جلسه هيات دولت كه در اواخر اسفند ماه سال گذشته به رياست محمد خاتمي صورت گرفته بود، حق مسكن كارگران براي سال جاري ۸ هزار تومان تعيين شده بود كه با تصميم جديد بار ديگر به ده هزار تومان افزايش يافت.

نماينده مجلس: وزارت ارشاد عذرخواهي كند
فارس: عضو كميسيون اصل ۹۰ اظهارات اخير معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره لپ تاپ خبرنگاران را شفاف ندانست و خواستار عذرخواهي وي از خبرنگاران شد.
عشرت شايق درباره عدم تحويل لپ تاپ هاي روزنامه نگاران گفت: در پي اظهارات معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در صورت عدم تحويل لپ تاپ به خبرنگاران اعتبار به خزانه  باز مي گردد بعد از گذشت مدت زمان بسيار طولاني در خور شأن پاسخگويي نيست چرا كه در اين مدت بارها درباره اهداي آن به خبرنگاران مانور خبري و تبليغاتي داده شده است و شايسته بود از روزنامه نگاران درباره اين مسئله عذرخواهي محترمانه اي مي شد.

سربازان و خانواده شان بيمه مي شوند
فارس: كليه سربازان نيروهاي مسلح و خانواده آنان تحت پوشش بيمه قرار خواهند گرفت.
با تصويب آيين نامه چگونگي ارايه خدمات درماني به كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها و ابلاغ آن به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، كليه كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها در صورتي كه تحت پوشش هيچ يك از سازمانهاي بيمه گر نباشند از سوي سازمان تأمين خدمات درماني نيروهاي مسلح وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تحت پوشش خدمات بيمه درماني قرار خواهند گرفت.
سربازان بيمه شده موضوع اين آيين نامه از خدمات سرپايي، اورژانس و بستري تمامي بيمارستانها و مراكز درماني طرف قرارداد برخوردار مي شوند. سهم بيمه كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها در اين بيمه معادل يك پنجم حق بيمه سرانه است و خانواده سربازان در طول مدت خدمت دوره ضرورت سرپرست، همانند عائله تحت تكفل كاركنان پايور نيروهاي مسلح تحت  پوشش بيمه درماني سازمان خواهند بود.
بر اساس اين آئين نامه مراكز آموزش نظامي نيروهاي مسلح موظف شده اند حداكثر ظرف دو هفته از تاريخ آغاز سربازي سربازان، دفترچه بيمه درماني آنها را صادر نمايند.

ايدز ارتش هاي جهان را تهديد مي كند
فارس: سازمان ملل متحد خواستار همكاري بين المللي بيشتر و تدوين استراتژي هاي بلند مدت براي جلوگيري از شيوع بيماري ايدز در ميان صلح بانان اين سازمان و ارتشهاي كشورهاي جهان شده است.
به گزارش خبرگزاري آي .پي. اس، پيتر پوا مدير اجرايي برنامه مبارزه با ايدز سازمان ملل در گزارشي به شوراي امنيت سازمان ملل اعلام كرد:با اينكه اين نهاد در امر آموزش صلح بانان در زمينه خطرات ابتلا به ايدز و راههاي جلوگيري از آن موفقيت هاي خوبي داشته، اما چنين برنامه هايي هنوز جزء برنامه هاي آموزشي ارتشهاي كشورهاي جهان محسوب نمي شود.

زمان اعلام نتايج آزمون كارداني
گروه علمي فرهنگي: نتايج آزمون كارداني ويژه فرهنگيان ديپلمه رسمي سال ۱۳۸۴ در اواخر شهريور ماه اعلام مي شود.دكتر حسين توكلي، معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: آزمون كارداني ويژه فرهنگيان ديپلمه رسمي سال ۱۳۸۴ روز گذشته با ۵۳ هزار و ۵۷۰ داوطلب در ۲۲۴ شهرستان برگزار شد.

ضرر نوشابه براي بچه ها
002916.jpg
ايسنا: نوشابه هاي گازدار به دليل داشتن خاصيت اسيدي، سختي ميناي دندان هاي شيري را در كودكان از بين مي برند.دكتر معصومه ابراهيمي استاديار دانشكده دندانپزشكي مشهد، ضمن اعلام اين مطلب مي گويد: رژيم غذايي، مهم ترين عامل از دست دادن سختي ميناي دندان است و در اين ميان، آب ميوه ها و نوشابه هاي گازدار در دامن زدن به اين روند، نقش جدي دارند.

بازپرداخت وامهاي دانشجويي اتوماسيون مي شود
گروه علمي و فرهنگي: رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بازپرداخت وام هاي دانشجويي از ترم آينده از طريق طرح اتوماسيون انجام مي شود.
حميد خوشگفتار، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه كليه تسهيلاتي كه صندوق رفاه به دانشجويان ارايه مي دهد، در يك مجموعه اي به نام طرح جامع اتوماسيون آغاز شد، گفت:  فاز يك طرح اتوماسيون كه مربوط به پرداخت وامها و تسهيلات رفاهي است به مرحله اجرايي رسيده است. وي در مورد فاز دوم طرح اتوماسيون اظهار داشت: اين فاز شروع شده و در شهريور ماه خاتمه پيدا مي كند. دكتر خوشگفتار افزود: بازپرداخت تسهيلات از ترم جديد از طريق طرح اتوماسيون صورت مي گيرد.
وي گفت:  در آينده اي نزديك كليه خدمات صندوق رفاه تحت شبكه اي به نام طرح جامع اتوماسيون انجام مي شود. دكتر خوشگفتار در پايان تصريح كرد: طرح جامع اتوماسيون باعث افزايش سرعت و كيفيت امور مي شود و دانشجو در هر زمان مي تواند وضعيت وام و بدهي خود را در اين شبكه مشاهده كند.

همسان سازي حقوق بازنشستگان با حقوق بگيران
خانواده شاهد و ايثارگر و ترميم حقوق خانواده شهدا
ايسنا: معاون رييس جمهوري و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران از همسان سازي حقوق بازنشستگان با حقوق بگيران خانواده شهدا و ايثارگران خبر داد و گفت: بازنشستگان قبل از سال ۷۹ از مزاياي شغلي و فوق العاده ها برخوردار نمي شدند كه با تسري قانون اين امكان ايجاد شد كه بازنشستگان بتوانند تا ۶۰ درصد از مبالغ مربوط به حقوق و مزايا را به عنوان مابه التفاوت دريافت كنند.
دكتر دهقان افزود: آيين نامه مربوط به اين افزايش پس از تهيه از سوي وزارت دفاع با همكاري نيروهاي مسلح و تصويب در دولت از امسال اجرايي مي شود. وي با اشاره به اينكه از ابتداي ماه جاري كار ترميم حقوق خانواده هاي معظم شاهد آغاز شده است، گفت: اين ترميم حقوق بر حسب شرايط زندگي خانواده هاي معظم شاهد انجام شده تا اين خانواده ها بتوانند از حداقل زندگي قابل قبول در جامعه امروز برخوردار شوند.
معاون رييس جمهوري همچنين در جمع خانواده هاي شهداي منطقه ۱۰ تهران از برقراري حقوق براي همسران شهيدي كه ازدواج مجدد داشته اند خبر داد و گفت: اين امر يكي از اقدامات انجام شده پس از ادغام سه نهاد ايثارگري بوده است. رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران درباره ديگر اقدامات بنياد، اظهار داشت: مساله مالكيت شهرك هاي بعثت و فجر در تهران حل شد و اسناد مالكيت خانه هاي سازماني اين شركت ها را پس از ۲۲ سال به خانواده هاي ايثارگر تحويل داديم.
دهقان با اشاره به اين كه طبق قانون حالت اشتغال پرداخت حقوق به خانواده هاي معظم شهدا بر اساس شغل شهيد به هنگام شهادت صورت مي گيرد، افزود: با فرض شاغل بودن شهدا، بعد از ۳۰ سال خدمت، دوره بازنشستگي اين افراد فرا مي رسد كه اين امر باعث كاهش حقوق و مزاياي پرداختي به خانواده هاي آنان مي شود.

دردسر حيوانات خانگي
فارس: محققان نسبت به سرايت بيماري هاي حيوانات خانگي و خطر آن براي آمريكايي ها خبر دادند.به گزارش يواس اي تودي محققان مذكور به آمريكايي ها هشدار مي دهند كه بيماري هاي حين تولد خطري جدي براي صاحبان آنها ايجاد خواهد كرد چرا كه اين بيماري ها احتمال سرايت به انسان ها را هم دارند.اين گزارش هشدار داد كه در طول سه دهه گذشته سه چهارم بيماري هاي مسري كه در آمريكا شيوع يافته ابتدا از حيوانات آغاز شده و سپس به انسان ها منتقل گرديده و شيوع يافته است.

گرما بر مأموريت اورژانس افزود
ايلنا: رئيس اورژانس تهران اعلام كرد: احتمالاً بروز گرمازدگي بين مردم، باعث افزايش ۱۰ درصدي مأموريت هاي اورژانس تهران در روزهاي اخير شده است.دكتر ميعادفر گفت: آمار دقيقي از تعداد گرمازدگي در تهران نداريم؛ اما هفته گذشته تعداد مأموريت هاي اورژانس ۱۰ درصد افزايش يافته است.وي افزود: به صورت عادي در يك هفته ۵۵۰ مأموريت براي اورژانس تهران گزارش مي شد و هفته گذشته ۶۰۰ مأموريت گزارش شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |