يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۵ - Jul 24, 2005
احمدي نژاد ديروز به ديدار خاتمي رفت
تأكيد خاتمي بر همكاري اركان دولت
با رئيس جمهور منتخب
در اين ديدار پيرامون فناوري صلح آميز هسته اي و موضع  ايران، تثبيت مواضع اصولي نظام در سياست خارجي هدفمند كردن يارانه ها و اجراي عدالت اجتماعي تبادل نظر شد
002973.jpg
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور منتخب ملت، صبح ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار كرد.
در اين نشست كه در پاسخ به ديدار سيدمحمد خاتمي از رئيس جمهور منتخب ملت در محل دفتر كار خاتمي انجام شد، طرفين پيرامون فناوري صلح آميز هسته اي و موضع جمهوري اسلامي ايران، تثبيت مواضع اصولي نظام در سياست خارجي، هدفمند كردن يارانه ها و اجراي عدالت اجتماعي بحث و تبادل نظر كردند.
رئيس جمهور در اين ديدار به طرح ساماندهي اقتصادي دولت اشاره كرد و گفت: در اجراي اين طرح سياست دولت پرهيز از شتابزدگي در تغيير روند ها بود.
خاتمي در اين ديدار كه يك ساعت و نيم به طول انجاميد بر همكاري اركان دولت با رئيس جمهور منتخب به منظور انتقال تجربيات و تحكيم پايه هاي نظام جمهوري اسلامي تأكيد كرد.

خاتمي : فرهنگ را پايه هويت قرار دهيم
و آماده ساختن دنياي فردا شويم
002982.jpg
ايسنا: رئيس جمهور گفت كه لازم است نظام گزينش المپيادها به عنوان اساس كار در كل آموزش و پرورش درآيد تا در جهت ارتقاي علمي و بالا بردن سطح دانش پيش برويم.حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي طي سخناني در ديدار برگزيدگان المپيادها با ابراز خرسندي از حضور در اين جمع، از آنها به عنوان سرمايه هاي اصلي كشور ياد كرد و با اشاره به تاريخ، فرهنگ و تمدن غني ايراني خاطرنشان كرد كه با توجه به اين سابقه، نه حق داريم دچار غرور شويم و نه حق داريم به دليل عقب ماندگي ها دچار خودكم بيني و خودباختگي شويم.وي افزود: بايد ضمن انس به فرهنگ خود بر آن تكيه كنيم و البته ريشه و مايه  فرهنگ بايد پايه و مايه هويت امروز باشد.فرهنگ ما نيازمند نوسازي است.
ما بايد دين دار و پايبند هويت فرهنگي خود باشيم، اما اين فرهنگ بايد پاسخگوي نيازهاي ما در اين روزگار نيز باشد.خاتمي گفت: فرهنگ را پايه و مايه  هويت قرار دهيم و با نوسازي آن آماده  ساختن دنياي امروز و فردا باشيم.
وي با اشاره به برگزيدگان المپيادها خاطرنشان كرد كه اين افراد با امكاناتي غيرقابل مقايسه با رقيبان خود افتخار آفريدند كه اين امر نتيجه  هوش سرشار آنهاست و اينك بايد زمينه سازي كرد تا با توجه به سابقه  تاريخي، هوش سرشار و استعدادهاي طبيعي، به مقام توليدكنندگي انديشه و ثروت و صنعت برسيم تا بتوانيم جهان و ملت هاي ديگر را نيز تغذيه كنيم.
خاتمي تأكيد كرد: ما بايد قدرتمند و ثروتمند باشيم و ترديد نكنيد كه پايه و مايه  قدرت، دانش و فن آوري است.در غير اين صورت نمي توانيم از ارزش هاي انقلاب و سرزمين خود دفاع كنيم و هرچه شعار دهيم، اگر پايه و مايه  قدرت را نداشته باشيم، به تهديدي عليه خودمان تبديل خواهد شد.
وي اظهار داشت: راه درست پيشرفت و به دست آوردن امكانات همين است. به همين دليل، برنامه  چهارم توسعه كه افتخار اين دولت است، در دولت بعدي مبناي توسعه را دانش محوري قرار داده است؛ زيرا چاره اي جز اين نيست كه به تمام محورهاي تكنولوژي و دانش تن دهيم.خاتمي  با اشاره به رويش و افزايش مدارس استعدادهاي درخشان، مدارس نمونه  دولتي، تاسيس پژوهش سراها و پژوهشكده هاي دانش آموزي، آثار جشنواره  خوارزمي جوان، صدها تشكل غيردولتي جوانان و...در عرصه هاي مختلف از اين زمينه ها به عنوان بسترهايي كه ما را به آينده  بهتر و رويش انديشه و فكر در نسل نوجوان و جوان اميدوار مي كند، نام برد.وي هم چنين خاطرنشان كرد كه علي رغم كشاكش هاي فراوان، بنياد نخبگان زير نظر رئيس جمهور و با سرپرستي معاون اول رئيس جمهور تاسيس شد.
رئيس جمهور، مدال آوران المپيادها به  ويژه تيم نجوم را از افتخارات جامعه برشمرد و تأكيد كرد: با وجود همه مشكلات و تنگ نظري ها بايد موقعيت ممتازمان را دريابيم و عقب ماندگي ها را جبران كنيم، هم چنين پا به پاي دنيا پيش برويم و از اين فرصت بهترين استفاده را داشته باشيم.
بر اساس اين گزارش پيش از سخنان رئيس جمهور، مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش، گزارشي از روند امور المپيادها و زمينه هاي آن در آموزش و پرورش ارايه دادو از دانش پژوهان برتر المپياد در رشته هاي مختلف تقدير كردند.هم چنين لوح تقديري به رسم يادبود به رئيس جمهور اهدا شد.

يك تشكل سياسي و دو تشكل صنفي مجوز فعاليت گرفتند
مهر:در جلسه روز گذشته كميسيون ماده ۱۰ احزاب در وزارت كشور، مجوز فعاليت رسمي يك تشكل سياسي و دو تشكل صنفي صادر شد.
بعد از وقفه دو ماهه در رسميت يافتن جلسات اين كميسيون و مصوبات آن، درخواست تشكيل مجمع مشاركت مردمي آذربايجان شرقي، انجمن هيأت علمي تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خراسان و انجمن پزشكان عمومي استان كرمان بررسي و مورد موافقت كميسيون ماده ۱۰ احزاب قرار گرفت.
بنا بر اين گزارش، درخواست تشكيل حزب منتسب مهدي كروبي؛ اعتماد ملي؛ كه هفته گذشته به اين كميسيون ارائه شد در دست بررسي كارشناسي است و در جلسه كميسيون مطرح نشده است. بررسي هاي كارشناسي معمولاً حدود يك ماه به طول مي انجامد.

درخواست كسب مجوز جهت تشكيل جمعيت آبادگران
ايسنا: يك عضو ائتلاف آبادگران شوراي شهر اظهار داشت: اين ائتلاف درخواست خود را براي كسب مجوز جهت تشكيل جمعيت آبادگران به كميسيون ماده ۱۰ احزاب ارايه كرد.اعضاي ائتلاف آبادگران چندي پيش اعلام كرده بودند كه قصد دارند كه به صورت جمعيت فعاليت خود را ادامه دهند و در حال تكميل مدارك خود جهت ارائه  به كميسيون ماده ۱۰ احزاب هستند.
عرب عامري مسئول دبيرخانه كميسيون ماده ۱۰ احزاب در ارتباط با درخواست ائتلاف آبادگران براي تبديل شدن به جمعيت گفت: اين ائتلاف درخواست خود را بيست روز پيش به اين كميسيون ارائه داده است كه مراحل اداري آن در اين كميسيون پيگيري مي شود.

نماينده ويژه ايران در امور عراق دستاوردهاي
سفر جعفري به ايران را تشريح كرد
ايسنا: بر اساس گفته نماينده ويژه خرازي در امور عراق، با توجه به كوتاه بودن عمر دولت موقت عراق و محدود بودن اختياراتش، بحث غرامت ايران از هشت سال جنگ تحميلي تا زماني كه شرايط مطلوب حاصل شود، همچنان مسكوت مي ماند.علي اصغر خاجي، نماينده ويژه وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران در ارتباط با نتايج سفر اخير نخست وزير عراق و هيات همراهش به كشورمان اظهار داشت:  هفته گذشته سفر دكتر جعفري، نخست وزير دولت انتقالي عراق به جمهوري اسلامي را در راس يك هيات بلندپايه سياسي، اقتصادي، صنعتي و امنيتي داشتيم.
وي افزود: ۹ وزير كابينه در اين سفر، وي را همراهي مي كردند و جعفري با مقامات جمهوري اسلامي ايران، ملاقات هاي وسيعي را انجام دادند و خوشبختانه طي اين سفر مذاكرات خوب و مفيدي بين طرفين انجام شد.
خاجي درباره ميزان سرمايه گذاري هاي كشورمان در عراق و بازدهي آن براي كشورمان، گفت: ما در بخش تجارت رقمي حدود يك ميليارد دلار حجم مبادلات تجاري مان است و در ساير بحث هايي كه صحبت شده از قبيل نفت، انرژي يا حمل و نقل و بانك يا مواردي از اين قبيل، دو طرف يادداشت هاي تفاهمي را به امضا رسانده اند كه متعاقب آنها قرار است كارشناسان متخصص اين موارد، طي نشست هايي، طرح هاي اجرايي اين تفاهمات را مشخص كنند كه بر اساس طرح هاي مذكور مي توان هزينه طرح هاي اجرايي را پيش بيني كرد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: وزارت نفت ما با وزارت نفت عراق، يادداشت تفاهمي را امضا كرد كه به موجب آن دو خط لوله بين بندر بصره و پالايشگاه آبادان احداث خواهد شد كه يكي از اين لوله ها به صادرات نفت خام عراق به جمهوري اسلامي ايران اختصاص داده خواهد شد و خط دوم به صدور فرآورده هاي نفتي از توليدات نفتي جمهوري اسلامي ايران به عراق و يا فرآورده هايي كه دولت عراق نيازمند آنهاست و دولت عراق مي تواند از اين طريق به كشورش ترانزيت كند، اختصاص يافته است.
نماينده ويژه وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اظهار داشت:   درخصوص پروژه هاي مربوط به برق هم همين گونه است و ما توافق كرده ايم كه در ۹ نقطه مرزي، خطوط انتقال نيروي برق دو كشور به هم متصل شود و ايران متناسب به نيازي كه در آن سوي مرزها در عراق است، به اين كشور برق صادر كند.
خاجي در ارتباط با مساله اعزام زائران كشورمان به عتبات عاليات اظهار داشت: ما در زماني كه معاون وزير امور خارجه عراق به ايران آمد، يادداشت تفاهمي در ارتباط با كليات موضوع اعزام زائران به عتبات عاليات امضا كرديم.
وي افزود:   در اين يادداشت تفاهم، تقريبا مي توان گفت كه ما بر روي تمام نقاط تفاهم كرديم، منتهي تنها مساله اي كه به عنوان مساله اصلي باعث شده ما اعزام را شروع نكنيم، مساله امنيت در عراق است.
قرار ما اين بود كه در هر صورت دولت عراق تدابير امنيتي و سازو كار هاي مناسبي را فراهم كند كه ما بتوانيم از امنيت نسبي خوبي براي زائران مان در عراق برخوردار باشيم.

تيراندازي به سفارت ايران در بغداد
ايرنا: ساختمان سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد مقارن اولين ساعات بامداد روز گذشته هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفت.
يك منبع مطلع در سفارت ايران گفت: افراد مسلح از فراز بام مجتمع هاي مسكوني مشرف به ساختمان سفارت اقدام به تيراندازي به آن كردند.
منبع مزبور اضافه كرد: خوشبختانه اين تيراندازي ها كه از آغاز سفر نخست وزير عراق به تهران، براي سومين بار است به سوي سفارت ايران در بغداد صورت مي گيرد، تلفات جاني و مادي به همراه نداشته است.وي افزود: با وجود واكنش سريع نيروهاي پليس و مأموران محافظ سفارت افراد مهاجم توانستند به سرعت از محل متواري شوند.از آغاز سفر «ابراهيم الجعفري» نخست وزير عراق و هيأت همراه اش به تهران، سفارت ايران در بغداد تحت حفاظت و حراست شديد نيروهاي پليس عراق گرفته است.

وزير كشور: نتيجه انتخابات، نگاه ها را تغيير داده است
ايسنا: موسوي لاري درباره اظهارات جهرمي در خصوص به تعويق افتادن انتخابات مجلس خبرگان، گفت: «اين چيزي است كه ايشان به عنوان نظر شخصي مطرح كردند و بعيد مي دانم كه مراجع قانوني ديگر چنين نظري را تأييد كنند.»
حجت الاسلام و المسلمين عبدالواحد موسوي لاري در حاشيه همايش مديران كل امور اجتماعي سراسر كشور و در جمع خبرنگاران همچنين در پاسخ به سوالي درباره نتيجه كار هيات پيگيري مسئله مهاباد، تصريح كرد: «امروز گزارش را به من مي دهند و تا جايي كه آقاي مطهر مدير كل امنيتي وزارت كشور و دبير شوراي امنيت به من گزارش داده اند گفته اند كه شرايط عادي شده است و بايد با عوامل تاثيرگذار نيز برخورد شده و گزارش هيات نيز آماده است.»
موسوي لاري درخصوص خريد و فروش اسلحه، اظهار داشت: «ما خلع سلاح عمومي را در دو مرحله انجام داديم و طرح هاي مرحله سوم نيز آماده شده است. به نظر ما اسلحه اسباب بازي نيست كه به راحتي رد و بدل شود و به صلاح جامعه ما هم نبوده و نيست كه امنيت جامعه با اين پديده به مخاطره بيافتد و بايد با اين مسئله برخورد شود.»
دستگاه هاي مختلفي از جمله نيروي انتظامي، اطلاعات و دستگاه قضايي در ماه هاي پاياني سال گذشته بر اساس مصوبه شوراي امنيت كشور كار مرحله بعدي جمع آوري سلاح را دنبال مي كنند و اكنون با اتمام بحث انتخابات اين دستگاه ها كار خود را آغاز كنند. زيرا خريد و فروش اسلحه به هيچ وجه قابل قبول نيست.
وزير كشور همچنين طي سخناني در همايش مديران كل امور اجتماعي سراسر كشور گفت: در گرد و غبار تبليغات انتخاباتي، بي انصافي و بي تقوايي از حد و مرز گذشت و عده اي به خاطر عقده گشايي و كينه ورزي نسبت به امام(ره) راه افتادند و در قم گفتند كه ما در اين ۲۶ سال حكومت و دولت اسلامي نداشتيم. وي با بيان اين كه به انتخابات اخير بايد از منظر تحولات اجتماعي واقع بينانه تر نگاه شود، اظهار داشت كه اين به معناي نفي نگاه هاي سياسي و امنيتي نيست بلكه بايد به اين توجه شود كه مردم چه مي خواهند بگويند.
وزير كشور گفت: نتيجه انتخابات برخي فرضيه ها را نفي كرده و نگاه ها را تغيير داده است و اين موارد بايد تحليل و مبناي حركت هاي آينده شود.
وي خطاب به مديران كل امور اجتماعي، گفت: مديران آينده به تجارب مديراني مانند شما نياز دارند. مجموعه اي از مديران مسايل اجتماعي هستند كه دورنمايي از آينده در اختيار دارند، خوب است با تشكيل NGO و تشكلي اين مجموعه را جمع و تجارب را به مديران آينده منتقل كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
رويكرد ايران نسبت به مذاكرات هسته اي
با تغيير دولت عوض نمي شود
002979.jpg
ايسنا: آصفي به سخنگوي وزير كشور آلمان توصيه كرد كه به عرف متعارف در ادبيات ديپلماسي جهاني توجه و از آن تبعيت كند و در برابر ادعاهاي اخير وي عليه ايران اظهار داشت: براي يك سياستمدار بد و زشت است كه عصباني شود، يك سياستمدار بايد متانت خود را حفظ كند و در اتخاذ مواضع اش متمدنانه برخورد كند.
همچنين  سخنگوي وزارت امور خارجه درباره دوره اخير مذاكرات هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي گفت: در هفته گذشته يك دور مذاكرات غيررسمي بين ما و مسئولان اروپايي در لندن برگزار شد كه مذاكراتي شفاف، صريح و سازنده بود. وي افزود: طي اين مذاكرات پيام دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امينت ملي به سه وزير اروپايي داده شده كه به روساي كشورهاي اروپايي منتقل شود، بر اساس اطلاعات ما در پيام مذكور ضمن آنكه مروري بر روند يكسال و نه ماه گذشته مذاكرات شده، اين مساله روشن شد كه ادامه مذاكرات چه نتايج مثبتي و وقفه آن چه تبعات منفي را براي طرفين مذكور در بر خواهد داشت.
آصفي ادامه داد: در اين پيام همچنين آمده كه چه حداقل هايي مورد نياز جمهوري اسلامي ايران است كه مذاكرات به چالش و بن بست منجر نشود. در اين پيام همچنين راه هايي كه مي تواند ما را از معضل بن بست خارج سازد، آورده شده؛ ضمن آنكه تأكيد شده كه با تغيير دولت و پس از انتخابات، رويكرد ايران به جريان مذاكرات هسته اي و اهداف استراتژيك كشورمان تغيير نخواهد كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه دولت آينده هم مسير كنوني را در قبال برنامه هسته اي دنبال خواهد كرد، افزود: البته ما در اين جلسه متن پيشنهادي اروپا را دريافت نكرديم و هم چنان قرار است پيشنهاد آنها در مهلت مقرر ارايه شود؛ ضمن آنكه در پيام دكتر روحاني خاطر نشان شده كه اگر پيشنهاد اروپايي ها حاوي حقوق مسلم كشورمان نباشد، مورد پذيرش ما نخواهد بود و ايران تصميم  ديگري اتخاد خواهد كرد.
وي در ادامه گفت: اروپا هم در اين مذاكرات اعلام كرد كه حاضر به تداوم مذاكرات با دولت آينده ايران است. ما نيز از برخوردهاي ناپسند، مواضع نامطلوب و برخي گزارشها درخصوص انتخابات رياست جمهوري كشورمان گلايه كرديم كه گفته شد گزارشهاي اوليه احساسي بوده و مواضع ما اينگونه نبوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه، انفجارات اخير لندن و شرم الشيخ را قويا محكوم كرد و ادامه داد: ما ضمن ابراز همدردي با خانواده بازماندگان  اين حوادث، اين اعمال را اقداماتي بسيار نادرست مي دانيم و توسل به ترور براي رسيدن به اهداف از نظر ما محكوم است.
آصفي در ارتباط با اظهارات اخير ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه مبني بر تهديد ضمني به ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: البته اين مصاحبه را روزنامه اي اسرائيلي منعكس كرده و صحت و دقت آن مشخص نيست، ولي به هر حال توصيه ما به مسئولان اروپايي اين است كه از زبان تهديد استفاده نكنند.
وي افزود: بهترين و اثربخش ترين راه ، رويكرد همكاري است و زبان تهديد هيچ اثر و نتيجه اي نخواهد داشت.
آصفي عامل اصلي كشتارهاي سرزمين هاي اشغالي را رژيم صهيونيستي دانست و گفت: اين رژيم سعي دارد با ايجاد شكاف و نفاق، گروه هاي مبارز فلسطيني را در مقابل هم قرار دهد كه اين گروه ها بايد مراقب چنين رويكردهايي باشند.
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان درباره طرح اخير برخي نمايندگان كنگره آمريكا مبني بر پرداخت غرامت به خانواده هاي دستگيرشدگان جريان تسخير لانه جاسوسي از منبع دارايي هاي بلوكه شده كشورمان گفت: البته اين طرح فعلا در مراحل مقدماتي است، ضمن آنكه تعداد معدودي از نمايندگان كنگره آن را طرح كرده اند، به هر صورت چنين طرح هايي غيرقابل قبول است و آمريكا حق انجام چنين اعمالي را ندارد.
آصفي در ارزيابي اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص بحث درياي خزر اظهار داشت: البته در اين خصوص بايد بحثي مفصل انجام داد، ولي اجمالا بحث هاي سرزميني هميشه، بحث هايي بلند مدت بوده اند و اين مساله هم مساله اي نيست كه در كوتاه مدت به آن پرداخته شود و به نتيجه برسد، چرا كه علاوه بر طولاني بودن مباحث، به نوعي اجماع هم نياز دارد و هر كشوري ديدگاه خودش را دارد. وي ادامه داد: درخصوص درياي خزر مذاكرات بسياري در سطوح مختلف انجام شد، آخرين پيشنهادي كه به ايران شده، در حدود ۱۷ درصد است كه جمهوري اسلامي ايران آن را قبول ندارد و معتقد است كه حقوقش در ۲۰ درصد بايد پذيرفته شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: با تلاش هاي بسياري كه انجام شده به مرز ۲۰ درصد بسيار نزديك شده ايم كه خود اين مساله توفيق بزرگي است، البته مذاكرات در اين رابطه بايد ادامه يابد چرا كه بحث رژيم حقوقي درياي خزر هنوز جاي كار بسياري دارد.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر بهره برداري ساير كشورهاي ساحلي درياي خزر از منابع طبيعي اين دريا در محدوده ۲۰ درصدي جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: پيش از اين نيز گفته ايم، باز هم مي گوييم كه اجازه بهره برداري از منابع طبيعي موجود، در اين محدوده را به كسي نمي دهيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |