يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۵ - Jul 24, 2005
مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب كرد
ساختار صنعت كشور با هدف افزايش توان رقابت
اصلاح مي شود
002907.jpg
گروه اقتصادي: بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام در بخش صنعت كه از جلسه قبل در مجمع تشخيص مصلحت نظام آغاز شد در جلسه ديروز نيز ادامه يافت و دو بند ديگر از اين سياست ها تصويب شد.
در اين جلسه كه وزير صنايع و معادن نيز حضور داشت پس از طرح موارد پيشنهادي كميسيون امور زيربنايي و توليدي مجمع موارد ذيل به تصويب رسيد:
۱- افزايش ارزش افزوده و سهم بخش صنعت در توليد ناخالص داخلي با فرايندهاي صنعتي دانايي محور در توليد و ارتقاء منزلت كار، تلاش و كارآفريني.
۲- اصلاح ساختار صنعتي در جهت افزايش توان رقابت پذيري صنعت ملي براساس گسترش مالكيت و مديريت هاي غيردولتي و لغو امتيازات خاص و انحصارات غيرضرور.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تصويب دو بند ديگر از سياست هاي كلي بخش صنعت در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: صنعت ايران تاكنون استراتژي مدون و بلندمدت براي فعاليت را تجربه نكرده است و مجموعه اي كه اكنون در مجمع تشخيص مصلحت نظام تحت عنوان سياست هاي كلي بخش صنعت مطرح مي باشد سياست هاي منسجمي است كه با كار مطالعاتي و كارشناسي براي اصلاح وضعيت صنعت كشور در كميسيون امور زيربنايي مجمع تشخيص مصلحت نظام تهيه گرديده است.
محسن رضايي، ساختار صنعت ايران را ساختار دولتي و ناكارآمد عنوان كرد و گفت: انحصارات توان توليدات داخلي براي رقابت با كالاهاي مشابه خارجي را از بين برده است و تأكيد بيشتر بر منابع طبيعي تا منابع انساني سبب گرديده است تا صادرات اندك و بازار محدود براي كالاهاي توليد ايران ايجاد گردد.
وي تصويب سياست هاي كلي بخش صنعت در مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي رفع اين موانع عنوان كرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سياست هاي كلي در بخش صنعت را مكمل سياست هاي كلي اصل ۴۴ كه به تصويب مقام معظم رهبري رسيده است، عنوان كرد و گفت: تصويب اين سياست ها بستر مناسب تري براي توليد، سرمايه گذاري و اشتغال در كشور ايجاد خواهد كرد.وي بند اول اين سياست ها را كه در جلسه امروز به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده است را مربوط به افزايش ارزش افزوده كالاهاي صنعتي و سهم صنعت در توليد ناخالص داخلي عنوان كرد و گفت: با انتخاب فرآيندهاي دانايي محور در توليد و ارتقاء منزلت كار، تلاش و كارآفريني، تفكر حاكم بر صنعت در كشور نيز تغيير خواهد كرد.
محسن رضايي بند دوم را مربوط به اصلاح ساختار صنعتي كشور در جهت افزايش توان رقابت پذيري صنعت ملي براساس گسترش مالكيت و مديريت بخش هاي غيردولتي عنوان كرد و گفت: لغو امتيازات خاص و انحصارات غيرضرور نيز از ديگر نكاتي است كه در اين بند به آن توجه شده است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: بند دوم در كنار بند اول ساختار صنعتي ايران را موردتوجه قرار داده است تا بتوانيم محصولات صنعتي توليد كشور را در بازار داخلي و خارجي به قدرت رقابت پذيري برسانيم و شاهد اين نباشيم كه برخي كارخانجات ايراني به دليل عدم رقابت پذيري با كالاهاي چيني و غربي از رده خارج مي شوند.

ضرورت انتشار اوراق مشاركت براي كنترل تورم
002910.jpg
گروه اقتصادي: در پي انتشار گزارش روزنامه همشهري درمورد افزايش نقدينگي و افزايش تورم به دليل تاخير در انتشار اوراق مشاركت از سوي بانك مركزي به نقل از معاون اقتصادي بانك مركزي، محافل خبري، كارشناسان و مسئولان دولتي در اين زمينه به اظهار نظر پرداخته اند.
به گزارش خبرنگار ما در اين زمينه رضا عبداللهي رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: انتشار اوراق مشاركت جديد براي كنترل نقدينگي ضروري است.وي درخصوص افزايش حجم نقدينگي در كشور طي ماه هاي آتي، گفت: به دليل سررسيد اوراق مشاركت سال هاي گذشته طي ماه هاي اخير، حجم نقدينگي افزايش پيدا كرده كه براي جلوگيري از اين افزايش كه منجر به رشد نرخ تورم مي شود بايد اوراق مشاركت جديدي منتشرشود.وي با اشاره به لايحه دولت مبني به واگذاري مسئوليت انتشار اوراق مشاركت از مجلس به شوراي پول واعتبار، افزود: به دليل اينكه مراحل تصويب انتشار اوراق مشاركت درمجلس طولاني است وبازار پولي ومالي كشور به سياست گذاري سريع نياز دارد، ما نيز با اين واگذاري موافقيم.
در اين زمينه رييس موسسه پولي و بانكي گفت: تعيين نرخ بازده، مهمترين مانع براي انتشار اوراق مشاركت جديد است.
محمد طبيبيان درگفت وگو با خبرنگاراقتصادي مهر تاكيد كرد: عامل اصلي افزايش حجم نقدينگي، پايه پولي ونرخ تورم اجراي سياست هاي غلط پولي ومالي دركشوراست.
وي بابيان اينكه كنترل افزايش قيمت هاي كالا وخدمات به صورت دستوري مشكلي را حل نمي كند، افزود: اين افزايش، ناشي از افزايش نرخ تورم است و كنترل دستوري تنها شرايط را بدتر وبه توليدكننده ضربه وارد خواهد كرد.
طبيبيان خاطرنشان كرد: براي تبديل نقدينگي وپايه پولي در مرحله اول بايد ازايجاد كسري بودجه جلوگيري شود ولي متاسفانه اين امرهنوز مورد توجه جدي مجلس و دولت قرارنگرفته است.
وي درخصوص كاهش نقدينگي با انتشار اوراق مشاركت جديد، اظهارداشت: در شرايط فعلي تعيين نرخ سود اوراق مشاركت جديد ازاهميت خاصي برخورداراست، اگر نرخ، پايين منظور شود مورد استقبال قرارنمي گيرد و اگرنرخ، بالا تعيين گردد به دليل يكسان سازي نرخ سود درنظام پولي تناقض ايجاد خواهد شد.

از فردا و به مدت دو روز
همايش پژوهش، بهره وري، رشد و توسعه
اقتصادي برگزار مي شود
گروه اقتصادي: به منظور واكاوي و بررسي آثار اقتصادي پژوهش و نقش آن در ارتقاء سطح بهره وري و رشد و توسعه اقتصادي كشور «همايش پژوهش، بهره وري، رشد و توسعه اقتصادي» طي روزهاي سوم و چهارم مرداد در محل سالن اجلاس سران برگزار مي شود.
در اين همايش كه به همت مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و صندوق حمايت از پژوهشگران كشور و با حمايت تعدادي از دانشگاه ها و مؤسسات تحقيقاتي برگزار خواهد شد، برخي از انديشمندان و پژوهشگران فرهيخته كشور مقالاتي را ارائه خواهند كرد.
در اين همايش كه با حضور و سخنراني معاون محترم اول رئيس جمهوري و نيز معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي همراه خواهد بود، قشر وسيعي از استادان دانشگاه ها، مراكز و مؤسسات آموزشي و پژوهشي كشور و نيز مديران و مسئولان دستگاه هاي اجرايي كشور حضور و مشاركت خواهند داشت. در همايش دوروزه كه در قالب هفت نشست تخصصي سازماندهي گرديده است ۲۱ مقاله تخصصي در صحن علمي همايش ارائه خواهد گرديد و جلسات پرسش و پاسخ با حضور صاحبنظران و فرهيختگان علمي كشور برگزار مي شود.

شوراي اقتصاد طرح جامع فولاد را تصويب كرد
مهر: مدير فولادسازي سازمان توسعه ونوسازي معادن و صنايع معدني ايران از تصويب طرح جامع فولاد در جلسه شوراي اقتصاد خبر داد.
عبدالله اعزازي گفت: پس از ماه ها تأخير در تصويب طرح جامع فولاد در جلسه ديروز شوراي اقتصاد اين طرح به تصويب رسيد.
وي با اشاره به ويژگي هاي اجرايي شدن طرح جامع فولاد افزود: بر اساس اين طرح تا پايان برنامه چهارم توسعه اقتصادي كشور، ظرفيت سازي براي توليد ۲۸ ميليون تن فولاد كشور خواهد رسيد. هدف اصلي از طرح جامع فولاد، تعيين جايگاه صنعت فولاد در توسعه صنعتي واقتصادي كشوراست و طرح جامع فولاد براي دو افق پنج ساله و ۲۰ ساله با ظرفيت توليد صادراتي فولاد كشور ۲۰ درصد تعيين شده است.

افزايش بهره وري از دستاوردهاي
صنعت نفت در برنامه سوم بود
توجه به افزايش بهره وري و تربيت نيروي انساني از جمله دست آوردهاي بخش صنعت نفت در برنامه سوم بوده است.
دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري ديروز در مراسم بهره برداري از فاز نخست طرح توسعه ميدان نفتي دارخوين افزود: بخش صنعت نفت در هشت سال گذشته با رشد و گسترش ويژه اي رو به رو بوده و يكي از بخش هاي پيشتاز در دو برنامه گذشته بوده است.
وي با بيان اينكه بخش صنعت نفت در برنامه سوم فراتر از پيش بيني هاي انجام شده توسعه داشته است افزود: با گام هاي برداشته شده دراين برنامه و همچنين اصلاحات ساختاري تحقق يافته، زمينه براي هرچه بهتراجرايي شدن برنامه چهارم فراهم است.
معاون اول رئيس جمهوري در ادامه با بيان اينكه ۵/۵درصد رشد اقتصادي ۶درصدي برنامه سوم معادل۹۰درصد تحقق يافته است افزود: در اين عرصه از نقد عملكرد دولت استقبال مي كنيم و خواستار گسترش نقاط مثبت و بررسي عملكرد دولت از راههاي علمي و صحيح هستيم.
عارف بااشاره به مشكل گاز كشي در شهرهاي آبادان و خرمشهر گفت: رسيدگي به اين مشكل از جمله اموري است كه لايحه آن براي اصلاح به مجلس شوراي اسلامي فرستاده شده و اميدواريم هرچه سريع تر اصلاح شود.وي با بيان اينكه مشكلات آبادان و خرمشهر با نگاه ويژه اي از سوي دولت دنبال شده افزود: ستادي به همين منظور ايجاد شده است كه اميدواريم با اصلاح لايحه مزبور فعاليت آن افزايش يافته و بتوانيم سهم خوبي از درآمدهاي نفتي و توسعه استان خوزستان را هزينه كنيم.
پيش از سخنان معاون رئيس جمهوري بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در سخناني به تشريح فعاليت هشت ساله صنعت نفت پرداخت و گفت: در هشت سال گذشته با توجه به كشف ۶۹ميليارد بشكه نفت خام، دوره خوبي براي صنعت نفت بوده و امروز جمهوري اسلامي ايران از نظر اكتشاف مقام اول را در جهان داراست.
مرحله نخست توسعه ميدان نفتي دارخوين با ظرفيت استخراج ۵۰ هزار بشكه نفت در روز با حضور معاون اول رئيس جمهور ديروز به بهره برداري رسيد.
ظرفيت كلي استخراج نفت از اين ميدان ۳ ميليارد و ۶۴۰ ميليون بشكه نفت برآورد شده كه تا يك ميليارد و ۴۶۰ ميليون بشكه قابل استحصال است.
هزينه اجراي مرحله نخست توسعه ميدان نفتي دارخوين بيش از ۳۲۵ ميليون دلار و هزينه كلي اجراي اين طرح بيش از يك ميليارد و ۲۴ ميليون دلار اعلام شده است.
مهندس خاموشي مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت گفت: تاكنون ۲۳ ميليون بشكه نفت در ميدان نفتي دارخوين توليد شده است.
توسعه ميدان نفتي دارخوين براي رسيدن به سقف توليد ۱۶۰ هزار بشكه در روز در دو مرحله اجرا مي شود و مرحله نخست آن نيز دو بخش دارد.
وي تصريح كرد: اجراي بخش نخست مرحله اول توسعه ميدا نفتي دارخوين با توليد ۲۵ هزار بشكه در روز، بهمن ۸۲ و بخش دوم آن براي رسيدن به سقف توليد ۵۰ هزار بشكه در روز تير ۸۳ آغاز شد است.
مرحله دوم طرح توسعه ميدان نفتي دارخوين براي رسيدن به سقف توليد ۱۶۰ هزار بشكه در روز با بيش از ۳۲ درصد پيشرفت آذر ۸۵ به بهره برداري مي رسد.

رانت خواران بازار مواد اوليه پتروشيمي
را دچار اخلال كرده اند
گروه اقتصادي: صدور كاذب پروانه هاي بهره برداري و حواله هاي خريد مواد پتروشيمي باعث بوجود آمدن رانتي در سطح بازار محصولات پتروشيمي كشور شده است. اين در حالي است كه يكي از شعارهاي هميشگي وزارت صنايع و معادن حاكميت مكانيزم بازار براساس عرضه و تقاضا بر قيمت كالا و خدمات بوده و هست. در اين زمينه با حسين ابويي مهريزي مديركل صنايع غيرفلزي وزارت صنايع گفتگو كرده ايم.
* وضعيت فروش مواد پليمري و پلي اتيلن در داخل چگونه است؟
- قيمت داخلي پلي اتيلن توليد داخل ۴۰ درصد پايين تر از قيمت هاي جهاني است، چنانچه هم اكنون قيمت داخلي هر كيلو پلي اتيلن ۵۳۱ تومان و قيمت جهاني آن ۸۸۶ تومان است. قيمت مواد پليمري نيز حدود ۲۵ تا ۷۰ درصد پايين تر از قيمت جهاني است.
*عده اي از توليدكنندگان معتقدند قيمت مواد اوليه پتروشيمي امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ برابر شده است، از طرف ديگر شما عنوان مي كنيد قيمت برخي مواد پليمري حدود ۲۵ تا ۷۰ درصد پايين تر از قيمت فوب جهاني عرضه مي شوند. اين دو اظهارنظر كاملاً با يكديگر در تناقضند؟
- قيمت مواد اوليه پتروشيمي در داخل افزايش نيافته است. طبق بند ۱۵ قانون نوسازي صنايع مقرر شده بود كه مواد اوليه صادراتي در صورتي كه صادر نشوند به قيمت فوب جهاني در داخل عرضه شوند. از اين رو تنها بخش اندكي از مواد با قيمت جهاني در داخل توزيع شدند و بخش عمده اي از مواد اوليه مورد نياز واحدهاي پتروشيمي مانند سابق با همان نرخ داخلي عرضه گرديدند.
* با توجه به اين كه هم اكنون ۵ هزار و ۳۰۰ مشتري براي مواد پليمري و شيميايي كارخانه هاي موجود در سطح كشور وجود دارد، آيا نظارتي بر عرضه مواد تحويلي از سوي اين كارخانه ها و فروش آن به مشتريان وجود دارد؟
- وجود ۸ هزار واحد مصرف كننده مواد پتروشيمي و ۵ هزار و ۳۰۰ نفر مشتري، امكان نظارت از سوي نهادها را با مشكل مواجه مي كند. به همين دليل است كه هيچ نظارتي از سوي هيچ نهادي براي آگاهي از نحوه توزيع مواد اوليه مورد نياز به مصرف كنندگان وجود ندارد.از اين رو كه برخي با فروش حواله ها براساس تقاضاي بازار سودي معادل ۳۰ تا ۷۰ درصد روانه جيب هاي خود مي كنند. در واقع عدم فروش مواد اوليه پتروشيمي به نرخ فوب جهاني باعث بروز رانت شده است، آن هم رانتي كه هيچ گونه عايدي براي صنعتگران واقعي در پي ندارد.
* طرح فروش مواد اوليه پتروشيمي به قيمت جهاني كه به شوراي اقتصاد ارائه شده بود به كجا رسيد؟
- شوراي اقتصاد اين طرح را تصويب نكرد. اين در حالي است كه قيمت مواد اوليه پتروشيمي طي ۳ ماهه اول امسال ۳۰ تا ۷۰ درصد از قيمت فوب جهاني توسط واحدهاي دولتي پتروشيمي ارزان تر عرضه شد.وزارت صنايع و معادن خواهان فروش اين مواد به قيمت فوب جهاني است و اگر شوراي اقتصاد اين طرح را تصويب مي كرد، احتمال ابلاغ آن به واحدهاي پتروشيمي از اول مردادماه وجود داشت.با جهاني شدن قيمت مواد اوليه پتروشيمي هيچ صنعتگري دچار مشكل نمي شود و فقط رانت خواران آسيب خواهند ديد، چرا كه مابه التفاوت قيمتي كه هم اكنون وجود دارد با اين روش از ميان برداشته خواهد شد.

انتقاد احزاب مخالف هند از اظهارات نخست وزير
اين كشور درباره خط لوله گاز
فارس: اظهارات اخير نخست وزير هند درباره پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به هند مورد انتقاد شديد احزاب مخالف اين كشور قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه اينديا تايمز در اين باره نوشت: مانموهان سينگ در اظهارات اخير خود در مصاحبه با روزنامه آمريكايي واشنگتن پست پروژه خط لوله گازي ايران هند را پروژه اي همراه با مشكلات فراوان و ناامنيهاي سياسي ارزيابي كرده است.
پراكاش كرات رئيس حزب سي پي آي هند در ديدار با روساي احزاب مخالف دولت در اين باره گفت: واقعا سخنان نخست وزير در واشنگتن درباره اين پروژه عظيم گازي جاي تاسف دارد.
اين در حالي است كه نخست وزير كاملا از مخالفت آمريكايي ها با اجراي اين پروژه آگاهي دارد.
وي افزود: نخست وزير هند بايد هر چه زودتر موضع شفاف خود را درباره اظهارات اخير خود در واشنگتن بيان كند و بگويد آيا تنها به خاطر مسافرت به آمريكا اين اظهارات را بيان كرده است ؟
مانموهان سينگ در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته بود: با توجه به ناامني هاي موجود نسبت به مشاركت و سرمايه گذاري كنسرسيومهاي بين المللي در اين پروژه ترديد دارم.

درآمدهاي ارزي ناشي از صادرات نفت در بودجه
تا هفته اول شهريور محقق مي شود
واحد مركزي خبر: مدير كل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كرد تا هفته اول شهريور ۱/۱۴ ميليارد دلاري كه در بودجه امسال از محل صادرات نفت خام پيش بيني شده است محقق مي شود.
محمد كردبچه گفت مازاد درآمد ارزي صادرات نفت خام وارد حساب ذخيره ارزي خواهد شد كه پيش بيني مي شود امسال حدود ۲۰ ميليارد دلار به موجودي اين حساب اضافه  شود. مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور افزود: پيش بيني مي شود امسال ۲۸ ميليارد دلار وارد حساب ذخيره ارزي شود كه هشت ميليارد دلار آن مي تواند به بخش خصوصي تسهيلات داده شود.

شركت خودروسازي روور را چيني ها خريدند
بنگاه خودروسازي نانجينگ چين شركت ورشكسته ام جي روور را خريداري كرد، مبلغي كه شركت چيني پس از رقابتي چندين ماهه ميان سه متقاضي خريد اين شركت پرداخت كرده اعلام نشده است.
بنگاه نينجانگ، يكي از دو شركت چيني بود كه براي خريد دارايي هاي روور تلاش مي كرد.

سايت مركز تجارت الكترونيكي ايران راه اندازي شد
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: سايت مركز تجارت الكترونيكي ايران با حضور رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع روز گذشته راه اندازي شد.
به گزارش خبرنگار ما، هدف از راه اندازي اين سايت عرضه كالا و خدمات به صورت خرده فروشي و عمده فروشي، كاهش هزينه ها و سرعت در انجام امور بوده است.
از طريق اين سايت به آدرس www.iranneb.com امكان خريد و فروش خودرو، املاك، فرش و شركت در مناقصه ها و مزايده ها فراهم مي شود. رضاويسه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در اين مراسم گفت: تاكنون پرداخت ۴۳۰ ميليارد تومان براي اختصاص به بخش صنايع  هاي تك به تصويب رسيد كه ۳۱ ميليارد تومان آن در قالب ۱۵ طرح در بخش نرم افزاري هزينه شده و ۷ طرح با مبلغ ۱۰۳ ميليارد تومان در بخش سخت افزاري در دست اجراست.
توليد پيكان جديد نداريم
همچنين رضا ويسه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حاشيه مراسم افتتاح مركز تجارت الكترونيكي ايران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر اينكه چرا هنوز آگهي هاي تحويل فوري پيكان در جرايد به چاپ مي رسد، گفت: خط توليد پيكان در ايران خودرو متوقف شده است. شايد شركتهايي در گذشته اقدام به خريد پيكان كرده باشند كه پس از نگاه داشتن اين خودروها در انبارها هم اكنون در صدد فروش آنها هستند.
وي تحويل فوري پيكان و توليد مجدد آن را رد كرد و افزود: پيكان جديدي براي شماره گذاري توليد و عرضه نشده است.
اين در حاليست كه قيمت پيكان در ايام پيش از توقف خط توليد آن ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان بود كه پس از توقف خط توليد در مدت كوتاهي با افزايش ۲۰درصدي قيمت مواجه شد. قيمت فعلي خودروي پيكان صفر آن هم با سقف پژويي ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان (۱۰۰ هزار تومان كمتر از زمان پيش از توقف خط توليد پيكان) است، لذا نگاهداري اين خودرو و عرضه آن بدون كسب سود قابل ملاحظه  از سوي شركتها امري بعيد به نظر مي رسد. از سوي ديگر عرضه پيكان هاي مزايده اي كه همگي نيز شماره گذاري شده اند از ۲ ماه پيش تاكنون ادامه دارد، چنانكه پيكان هاي تحويلي ۲۲ تيرماه با سقف پژويي ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و پيكان معمولي ۵ ميليون و ۶۵۰ هزار تومان (بدون گارانتي) داد و ستد مي شوند.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۹۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۹۷


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |