دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۶ - Jul 25, 2005
اختلال عزت نفس ، عامل استفاده از قرص هاي روان گردان است
داروهاي خواب آور دست كمي از مواد اعتياد آور ندارند و حتي ترك آنها از مواد اعتيادآور سخت تر و خطرناك تر است
003033.jpg
گروه اجتماعي: خدشه دار شدن جايگاه اجتماعي و شخصيت جوانان در جامعه علت اصلي گرايش آنها به استفاده از داروهاي روانگردان و خواب آور است.
داروهاي خواب آوري كه در ايران بسيار از آنها استفاده مي شود دست كمي از مواد اعتياد آور ندارند و حتي ترك آنها به دليل اين كه ممكن است همراه با تشنج باشد از ترك مواد اعتيادآور سخت تر و خطرناك تر است.
دكتر محسن وزيريان رييس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب در نخستين كارگاه برنامه هاي بازآموزي مدون ترك اعتياد گفت: به هر ماده اي كه باعث تغييرات خاصي در مغز شود مواد روان گردان گفته مي شود كه تمامي اين مواد روي قسمتي از مغز كه در ناحيه مغز مياني است اثر مي گذارند.
وي ادامه داد: هر گاه در اين ناحيه دوپامين آزاد شود فرد يا حيوان دچار حالت لذت و خوشي مي شود كه ما به آن مدار پاداش مي گوييم. به عبارت ديگر كاري كه مواد اعتيادآور انجام مي دهند اين است كه بسيار قوي تر از محرك هاي ديگر روي مدار پاداش تاثير مي گذارند و در نتيجه دوپامين بيشتري آزاد مي شود و فرد كه حالت لذت برايش ايجاد شده مجدداً اين امر را تكرار مي كند.
دكتر وزيريان تصريح كرد: در بررسي هايي كه از نظر ژنتيكي انجام شده است افرادي كه گيرنده هاي دوپاميني شان كم باشد بيشتر به سمت استفاده از مواد اعتياد آور مي روند و برعكس آن كساني كه گيرنده هاي دوپاميني شان زياد است كمتر به سراغ استفاده از مواد مي روند.
وي افزود: در افراد معتاد ديگر امور عادي زندگي موجب تحريك دوپامين نمي شود و براي اينكه ترشح دوپامين در آنها بيشتر شود نياز به تكرار مصرف مواد در مقايسه بيشتر دارند.
وزيريان با نام بردن انواع مواد اعتياد آور و خواص آنها تصريح كرد: به نظر مي رسد اسامي كه در ايران استفاده مي شود تعريف و تركيبات شان با آنچه كه در بعضي كشورهاي ديگر استفاده مي شود متفاوت است به بعنوان مثال كريستال از دسته آمنتامين است اما در ايران از حشيش نيز در آن استفاده مي شود.
به عقيده دكتر يدا... زرگر، روانشناس، قرص هاي روان گردان كه تحت عنوان قرص هاي اكس  يا قرص هاي مهيج وارد بازار مي شوند بسياري از جوانان را مورد تهديد قرار مي دهد.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين مطلب گفت: علت اينكه بسياري از اين جوانان به سمت استفاده از قرص ها كشيده مي شوند از بين رفتن عزت نفس آنها در جامعه و خانواده و تحقير آنان است. خانواده ها بايد با پركردن اوقات فراغت آنها، اهميت دادن به مشكلات و مسائلي كه جوانان با آنها در ميان مي گذارند و توجه همه جانبه نسبت به آنها در جلوگيري از استفاده از اين قرص ها نقش آفرين باشند.
وي در مورد عوارض قرص هاي اكس اظهار كرد: عوارض كوتاه مدت اين قرص ها خيلي شديد تر از عوارض كوتاه مدت مواد مخدر چون ترياك است. اين قبيل عوارض شامل تجربه توهمات، رفتارهاي كنترل نشده جنسي، خشونت، لرزش در اندام هاي بدن است و به واسطه كاهش قيد و بندهاي رفتاري و جسمي احتمال ابتلا به بيماري ايدز بسيار زياد است. دكتر زرگر در پايان خاطرنشان كرد: در واقع مخاطبان ما تنها خانواده و جواناني كه درگير اين مشكل هستند، نيست بلكه مخاطبان ما خانواده و جواناني هستند كه هنوز درگير اين مشكل نشده اند و بايد اين افراد آگاهي هاي لازم را در اين خصوص پيدا كنند.

وعده هاي بيمه گران، مردم را راضي نكرده است
گروه اجتماعي: بيش از نيم قرن است كه در ايران خدمات تأمين اجتماعي و بيمه به صورت سازمان نيافته ارائه مي شود و هر چه بر قدمت ارائه اين خدمات افزوده مي شود ميزان سرمايه  گذاري سازمانهاي بيمه گر افزايش و ميزان رضايت مردم از دريافت تسهيلات و خدمات كاهش مي يابد. سازمانهاي ارائه كننده خدمات تأمين اجتماعي با هدف فراگير بودن خدمات تأميني و رفاهي به وجود آمدند اما آنچه امروز شاهد آن هستيم تغيير رويكرد اين سازمانها و نهادهاي دولتي و خصوصي به سمت جلب سرمايه هاي اندك مردم و استفاده از آن در بخشهاي اقتصادي است بدون ايجاد كوچكترين تغيير در وضعيت خدمات تأميني و رفاهي آنها .اين درحالي است كه شركتهاي بيمه كننده و سازمانهاي مربوطه هميشه از كم بودن سهم بيمه شونده و بودجه هاي دولتي در اين بخش سخن به ميان آورده اند.
مرور صفحات حداقل ۱۵ روز پيش روزنامه ها از وعده هاي بي پايان مسئولان براي بيمه كردن قشرهاي مختلف جامعه خبر مي دهد. بيمه ۵/۱ ميليون راننده اتوبوس هاي بين شهري و درون شهري، روحانيون، سربازان نيروهاي مسلح و خانواده هاي آنان، بسيجيان، زنان خانه دار، هنرمندان، نويسندگان، كاركنان سينماها، ۵/۱ ميليون نفر كارگر ساختماني و...
اما شركت هاي بيمه خصوصي و سازمان تأمين اجتماعي (با داشتن ۷۶ بيمارستان ۲۷۰ درمانگاه و پلي كلينيك) چقدر در تأمين خدمات رفاهي و درماني نقش داشته اند.
دريافت حداقل ۷ درصد از حقوق بيمه شونده براي درمان در بسياري موارد كمك حال او نخواهد بود. بيمه شونده اي كه براي دريافت خدمات درماني مجبور به سفر به آن طرف شهر است ترجيح مي دهد تا براي استفاده از دانش يك پزشك متخصص كه معمولاً در مراكز خدمات تأمين اجتماعي حضور ندارد و اگر باشد مدت زيادي مي بايست در صف انتظار بماند در همان محل سكونت خود هزينه اي را جداي از حق بيمه ماهيانه صرف كند.
سازمانهاي ارائه كننده خدمات بيمه اي به گفته دبير جامعه استادكاران ساختماني كشور، ديدگاه امدادگري نسبت به خدماتي كه ارائه مي كنند دارند. دليل اين تفكر چه سياست هاي غلط اقتصادي باشد چه ضعف قانون كار نتيجه اي جز تغيير ديد عامه مردم به مقوله تأمين اجتماعي و بيمه گري با ديد امدادگري ندارد.
دبير سنديكاي استادكاران ساختماني كشور در نامه اي سرگشاده به رئيس جمهور منتخب آورده است. در بيمه رابطه مستقيم و الزامي بين حق بيمه پرداختي توسط بيمه شده يا بيمه گذار با خدمات بيمه اي وجود دارد كه اين رابطه تحت هيچ شرايطي قابل تغيير نيست؛ اما در امدادگري، امدادگر هيچ الزام قانوني، اجتماعي و حتي اخلاقي نسبت امداد و ادامه آن ندارد. لذا مي بينيم همين ديد امدادگرانه سازمان تأمين اجتماعي قادر به انجام تكاليف مرتبط و غير مرتبط خود نبوده و بعضاً به بن بست مي رسد و ناچار است فشار به كارفرمايان را افزايش دهد. كارفرمايان نيز در نتيجه سعي بر آن دارند كه به هر نحو ممكن از محدوده تأمين اجتماعي گذر نكنند.
ضريب نفوذ يك درصدي بيمه در بين مردم ايران نشان از عدم اعتماد صددرصد مردم به نهادهاي بيمه اي و اطمينان از تأمين اجتماعي حال و آينده شان دارند.
قطعاً دانستن اينكه مردم چقدر از خدمات تأمين اجتماعي در زمان اشتغال راضي هستند براي مسئولان تأمين آن هم هيجان انگيز خواهد بود و حتي اينكه آيا بيمه شونده با ملاك اين عبارت كه «بازنشسته آيينه شاغل است» آيا آينده اي روشن و با آرامش براي خويش تصور مي كند موضوع خوبي براي ارزيابي عملكرد شركتها و سازمانهاي بيمه كننده خواهد بود و باز هم قطعاً سازمانهاي بيمه گر خواهند گفت كه حق بيمه پرداختي از سوي دولت و مردم كم است و هميشه درصدهايي از كشورهاي پيشرفته براي مقايسه ارائه مي شود. اما آيا دريافت ۲۷ درصد از حقوق يك كارگر فصلي، كارمند، كشاورز، و... در ماه رقم پائيني است؟ پولي كه همه شركتهاي بيمه  گر در بخشهاي صنعتي و اقتصادي سرمايه گذاري كرده و از سودهاي آن بهره برده اند. تماسهاي بازنشستگان و بيمه شدگان با روزنامه همشهري نشان دهنده واقعيت ديگري است. مسئولان با تمام تلاشي كه براي بيمه كردن اقشار مختلف مردم مي كنند در ارائه خدمات آن چنان موفق نبوده اند. چرا كه مردم مي گويند «با اعصاب ما بازي نكنيد» .

تعيين مصاديق نفقه و حسن معاشرت در مجلس
فارس: عضو هيئت رئيسه كميسيون قضايي مجلس از اعلام وصول شدن اصلاح برخي از مواد قانون مدني در اين كميسيون و بررسي مصاديق حسن معاشرت و نفقه ميان زن و مرد در كميته دادگاه خانواده و خاص خبر داد.
نيره اخوان با اشاره به ماده ۱۱۰۳ كه تحت عنوان ماده ۷ اصلاح مي شود گفت: برخي مصوبات قانوني مشكلاتي را براي زنان ايجاد كرده است بنحوي كه در اين ماده زن و شوهر مكلف مي شوند با يكديگر حسن معاشرت داشته باشند اما در مراجعه زوجين به دادگاه مصاديق اين حسن معاشرت روشن نبود كه بايد توجه مي شد.
به گفته وي ماده ۱۱۰۳ به اين شكل قابل اصلاح است: زن و شوهر مكلف به حسن معاشرت با يكديگر هستند كه مصاديق آن سكونت مشترك، رعايت شروط ضمن عقد، پرهيز از اعمال مضر به سلامت جسمي، روحي و حيثيتي يكديگر، پرداخت نفقه، كوشش در جهت تامين آسايش و آرامش همسر و تمكين زن در برابر شوهر است.

با همكاري پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ
ترويج فرهنگ ترافيك در مهدكودك ها
گروه اجتماعي: پارك ترافيك سيار با هدف اشاعه فرهنگ ترافيك در ميان كودكان و نونهالان در مهدكودك ها در ادامه طرح تابستاني با حضور سردار ساجدي نيا آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين طرح به وسيله پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در بوستان ها و فرهنگسراها با نمايش و تئاترهاي عروسكي كه مضامين و فرهنگ ترافيك را در بردارد، اجرا مي شود.گفتني است شروع اين برنامه با حضور رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در مهدكودك ياسمين همراه با نمايش هاي عروسكي اجرا شد.سردار ساجدي نيا، در اين برنامه ضمن تبريك ميلاد بزرگ بانوي اسلام، خبر از تسهيلات ويژه جهت ترخيص موتورسيكلت هاي متوقف شده داد و افزود: اين موتورسيكلت ها كه در پاركينگ هاي خليج و كوهك و رضا هستند، صاحبان آنها مي توانند از تاريخ چهارشنبه ۵/۵/۸۴ تا مورخه ۲۷/۵/۸۴ با در دست داشتن ۱- سند مالكيت موتورسيكلت ۲- كارت مشخصات ۳- گواهينامه مدارك به نشاني تهران- خيابان قزوين- بوستان رازي (ضلع جنوب غربي) مراجعه نمايند.
در ارتباط با دريافت اين موتورسيكلت ها رعايت اين نكات ضروري است.
۱- تسهيلات ذكر شده شامل موتورسيكلت هايي مي شود كه قبل از تاريخ ۵/۵/۸۴ متوقف شده باشند.
۲- ساعت كار ستاد ترخيص از ساعت ۷ صبح لغايت ۵ بعدازظهر مي باشد ، لذا از مالكين درخواست مي شود از مراجعه در غير روزهاي اعلام شده جداً خودداري نمايند.
۳- موتورسيكلت هايي كه در اجراي خواسته مقامات محترم قضايي متوقف مي باشند شامل اين تسهيلات نخواهند بود.
سردار ساجدي نيا همچنين از راكبين موتورسيكلت ها خواست تا با اجراي مقررات به نظم ترافيك كمك كنند و با اجراي قوانين ترافيكي مروج فرهنگ صحيح موتورسواري باشند.

شناسايي كودكان خياباني را به دانشجويان بسپاريم
مهر: يك جامعه شناس گفت: هم اكنون دو ميليون دانشجو در رشته هاي مختلف داريم كه مي توانند در خصوص شناسايي و جمع آوري كودكان خياباني همكاري كنند و از اين طريق ضمن ايجاد اشتغال زايي، از نيروي انساني جوان و آگاه با بهره هوشي بالا استفاده كرده ايم. دكتر غلامرضا عليزاده در خصوص راههاي جلوگيري از افزايش تعداد كودكان خياباني گفت: با توجه به اين كه اكثر اين كودكان از شهرهاي كوچك و روستاها به شهرهاي بزرگ و به سمت پايتخت كشور مي آيند، بنابراين در صورتي كه توجه دولت از شهرهاي بزرگ كه ۶۰ درصد هزينه هاي عمراني در اين شهرها هزينه مي شود به شهرهاي كوچك جلب شود، با اين شرايط ديگر كودكان براي كار محل زندگي خود را ترك نمي كنند.

نيروهاي افتخاري كميته امداد ۴ برابر كاركنان رسمي آن است
گروه اجتماعي: هم اينك بيش از ۶۶ هزار نيروي افتخاري با كميته امداد حضرت امام خميني(ره) همكاري دارند كه اين رقم ۴ برابر نيروهاي رسمي كميته امداد است.
روابط عمومي كميته امداد امام خميني(ره) اعلام كرد به منظور گسترش تعامل و تبادل تجربيات يادداشت تفاهم همكاري دوجانبه از سوي سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) و مدير منطقه اي مديترانه شرقي سازمان بهداشت جهاني امضا شد.
رضا نيري به هنگام امضاي اين يادداشت تفاهم با اشاره به حضور فعال مردم در فعاليت هاي اجتماعي و كمك به نيازمندان گفت: هم اينك بيش از ۹۰ درصد از نيازمندان حمايت هاي اجتماعي زير پوشش كميته امداد امام خميني(ره) قرار دارند.
مدير منطقه اي مديترانه شرقي سازمان بهداشت جهاني نيز در اين مراسم ضمن ابراز خرسندي از گستردگي خدمات كميته امداد امام خميني(ره) گزارشي از برنامه هاي اين سازمان در ۵۰ كشور مديترانه شمالي بيان كرد و گفت: گستردگي و حجم فعاليت هاي كميته امداد امام خميني(ره) كم نظير است. خاطرنشان مي شود، اين تفاهم نامه با هدف ايجاد چارچوب مناسبت براي همكاري و تشريك مساعي كميته امداد و سازمان جهاني بهداشت استوار شد تا بتواند برنامه هايي براي ريشه كني فقر و ارتقاي وضعيت اجتماعي و اقتصادي اجرا كند.

۱۳۲هزار كلاس درس خطر آفرين برچيده مي شوند
گروه علمي فرهنگي: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با اعلام اختصاص حدود ۴ ميليارد دلار به مقاوم سازي و استانداردسازي مدارس در برنامه چهارم با تصويب مجلس گفت: ۱۳۲ هزار كلاس درس خطرآفرين با اختصاص ۳ هزار و ۲۵۴ ميليون دلار در طول برنامه چهارم برچيده مي شود.
مهندس افشاني در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه از اين ميزان اعتبار۷۰۰ ميليون دلار نيز به مقاوم سازي مدارس اختصاص مي يابد، تصريح كرد: ۳ هزار و ۲۵۴ ميليون دلار نيز به تخريب و جايگزيني ۱۳۲ هزار كلاس خطرآفرين تخصيص يافته تا از اين طريق مدارس استاندارد، جايگزين اين تعداد  شود.
وي با اشاره به اين كه لايحه اختصاص اين ميزان اعتبار از سوي آموزش و پرورش به دولت تقديم و هفته گذشته تصويب شده است، افزود: در اين مصوبه دولت، آموزش و پرورش را موظف كرده است تا با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي، متن نهايي را تهيه و به مجلس ارايه كند.
افشاني با اشاره به جلسه سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس با رييس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مجلس آمادگي خود را براي تصويب اين اعتبار، اعلام و رييس مجلس اظهار كردند كه در صورت تقديم متن، مصوبه فوق با دو فوريت در مجلس مطرح و تصويب شود.
وي به ايسنا گفت: براين اساس از سرجمع ۳ هزار و ۹۵۴ ميليارد دلاراعتبار اختصاص يافته براي مقاوم سازي، تخريب و جايگزيني مدارس خطرآفرين، ۶۰۹ ميليون دلار در سال ۸۴ اختصاص خواهد يافت.
افشاني ادامه داد: بعلاوه در سالهاي ۸۵ تا ۸۷ نيز هر سال، يكهزار و ۱۱۵ ميليون دلار به اين امر اختصاص يافته و از صندوق ذخيره ارزي برداشت خواهد شد.
وي گفت: بر اساس مطالعه ۱۶۷ مدرسه در تهران، در سال جاري تنها براي مطالعه مقاوم سازي مدارس، ۳ ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته است.

اعلام نتايج آزمون استخدام ادواري
گروه علمي فرهنگي: زمان اعلام نتايج نهايي آزمون استخدام ادواري سال جاري روز چهارشنبه مشخص مي شود.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: سازمان سنجش آموزش كشور روز چهارشنبه پنجم مرداد ماه با نمايندگان سازمان مديريت و برنامه ريزي جلسه اي براي مشخص كردن حد نصاب هاي آزمون استخدام ادواري برگزار مي كند. دكتر پوركاظمي در خاتمه اظهار كرد: پس از برگزاري اين جلسه زمان اعلام نتايج نهايي پذيرفته شدگان آزمون استخدام ادواري مشخص و ابلاغ مي شود.

رابطه ماست و آنتي بيوتيك
ايسنا: متخصصان علوم تغذيه، مصرف روزانه ماست به ويژه هنگام درمان با آنتي بيوتيك را به افراد توصيه مي كنند.ميترا زراتي كارشناس ارشد تغذيه و مدرس دانشگاه ضمن بيان اين مطلب گفت: در دستگاه گوارش انسان باكتري هايي زندگي مي كنند كه وجود آنها براي سلامت فرد بسيار مهم و ضروري است زيرا اين باكتري ها مسؤول توليد برخي از ويتامين هاي گروه B از جمله ويتامين B12 و همچنين ويتامين K است.وي ادامه داد: هنگامي كه فردي به دليل وجود عفونتي در بدن از آنتي بيوتيك استفاده مي كند، آنتي بيوتيك به باكتري هاي روده  اي آسيب مي رساند؛ در نتيجه توليد ويتامين هاي گروه B در فرد دچار اختلال مي شود.

زنان بيش از همه در ايجاد امنيت براي خود مؤثر هستند
فارس: يافته هاي آخرين تحقيقات اجتماعي و رفتارشناسي حاكي از آن است كه رفتار زنان يكي از عوامل اصلي مصونيت آنها از خطرات است. محققان مركز تحقيقاتي دانشگاه بوفالو با بررسي رفتار زناني كه مورد سوءقصد و يا تجاوز قرار گرفته اند به اين نكته پي بردند كه رفتار خود زنان يكي از مهمترين عوامل در خطر قرار گرفتن آنهاست. محققان اين مركز كه خشونت و تجاوز عليه زنان را در مركز تحقيقات اعتياد دانشگاه مذكور مورد بررسي قرار مي دهند ابراز داشتند كه تحقيقات آنها حاكي از آن است كه رفت و آمد با غريبه ها و خوش و بش كردن با آنها، مصرف مواد مخدر و رفتارهاي زننده عواملي هستند كه احتمال مورد تجاوز قرار گرفتن زنان و يا خشونت عليه آنان را به شدت افزايش مي دهد.پروفسور آمي مي گويد: البته اين بدان معني نيست كه هر زني را كه قرباني خشونت و تجاوز شد مورد ملامت قرار دهيم و او را كاملاً گناهكار بدانيم، اما يافته هاي ما نشان مي دهد كه رفتارهاي زننده، لودگي، بي پروايي، رفت و آمد با غريبه ها و كساني كه آشنايي كاملي از آنها ندارند يا استفاده از استخرهاي مختلط عامل اصلي در بروز چنين جناياتي است.

رفع تشنگي و گرما با آب دوغ و هندوانه
003030.jpg
مهر: مصرف ميوه ها به ويژه ميوه هاي آبدار كه داراي بافت آبكي است باعث رفع كامل تشنگي مي شود به گونه اي كه مصرف فقط دو برش از هندوانه يا طالبي، تشنگي را تا بيش از ۵۰ درصد كاهش مي دهد و مي تواند با مصرف ۵ ليوان آب برابري كند. يك عضو انجمن تغذيه ايران درباره تأثير ميوه هاي آب دار گفت: مصرف ميوه هاي آب دار نظير هندوانه و طالبي و نيز برخي ميوه هاي قابل حمل براي افراد شاغل در ميان ساعات كار مي تواند از بروز كم آبي بدن به علت وجود گرماي زياد جلوگيري كند.ليلا عيوض زاده با بيان اين كه بايد در روزهاي گرم سال از غذاهاي آبكي مانند آب دوغ خيار يا نان و پنير و هندوانه در وعده ناهار استفاده شود، گفت: مصرف غذاهاي سرخ كردني و چرب در روزهاي گرم سال موجب افزايش احساس تشنگي در افراد مصرف كننده اين نوع غذاها مي شود.عضو انجمن تغذيه ايران با بيان اين كه متاسفانه اغلب مردم در روزهاي گرم سال به ميزان بيشتري از انواع نوشابه هاي گازدار براي رفع تشنگي استفاده مي كنند، گفت: چون به اين نوشابه ها اسيد فسفريك اضافه مي شود بنابراين مي تواند تعادل كلسيم و فسفر بدن را به هم زده و موجب بروز بيماري در بدن شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |