دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۶ - Jul 25, 2005
خرازي با خبرنگاران خداحافظي كرد
مطمئنم از چالش هسته اي موفق بيرون خواهيم آمد
003081.jpg
مهر: وزير امور خارجه با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران گزارشهايي درخصوص نقض حقوق بشر در برخي كشورها در دست تهيه دارد، تاكيد كرد: موارد نقض حقوق بشر در اروپا و آمريكا كم نيست و اگر قرار باشد بي طرفانه قضاوت شود بسياري از كشورها مشمول اين اتهام مي شوند.
سيد كمال خرازي كه در ضيافت خداحافظي خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه سخن مي گفت، تحولات سياست خارجي كشور را در ۸ سال گذشته بسيار وسيع و عميق خواند و نقش ايران در دفاع از منافع خود در منطقه و جهان و دفاع از ايرانيان خارج از كشور را از چالشهاي مسير هشت ساله دوران مسئوليتش دانست.
وي گفت: در مجموع، جمهوري اسلامي ايران در اين هشت سال يك دوره ممتاز و به ياد ماندني را رقم زد و امروز كشور عزيزمان به همت ملت، دولت و شما خبرنگاران كه بازگوكننده واقعيات بوديد، داراي موقعيتي عالي است و مورد توجه جهان و منطقه قرار دارد.
وزير امور خارجه در پاسخ به خبرنگاري كه از طرح لغو قرارداد الجزاير دركنگره آمريكا پرسيد، اظهار داشت: قرارداد الجزاير به صورت يكجانبه قابل فسخ نيست و آمريكا نمي تواند چنين كند مگر اينكه با روشهاي زورمدارانه اي كه اعمال كرده است، بخواهد با اين كار از دارايي هاي ما براي پرداختن به كساني كه ادعا مي كنند خسارت ديده اند استفاده كند.
سيد كمال خرازي در پاسخ به سئوال ديگري درخصوص گزارش انگليس درخصوص ادعاي نقض حقوق بشر در ايران، گفت: رسم شده است كه كشورها درخصوص حقوق بشر در برخي كشورها و گاهي ايران گزارش مي دهند و آن را به ابزاري سياسي و تبليغاتي تبديل مي كنند.
وي افزود: جا دارد كه در جمهوري اسلامي ايران نيز گزارشهايي از نقض حقوق بشر در ساير كشورها نگارش شود.ما در وزارت خارجه در اين زمينه اقداماتي انجام داده ايم و فكر مي كنيم كار صوابي باشد.
وزير خارجه كشورمان با تاكيد مجدد بر اينكه گزارشهاي نقض حقوق بشر عمدتا با اهداف سياسي و تبليغاتي تهيه مي شود و واقع بينانه نيست، اسلام ستيزي و حمله به مساجد را از نمونه هاي واقعي نقض حقوق بشر خواند.
خبرنگاري پرسيد با توجه به طولاني شدن روند مذاكرات ايران و اروپا آيا نتيجه دلخواه را از اين مذاكرات بدست آورده ايد و اگر طرح اروپا در مهلت مقرر ارايه نشود يا مورد قبول ايران نباشد، آيا اقدام خاصي انجام مي دهيد؟
خرازي پاسخ داد: دستاوردهاي زيادي در مذاكرات داشته ايم.به ياد بياوريد كه در ابتداي كار با چه چالشهايي روبرو بوديم.
003084.jpg
در طول مذاكرات اين چالشها را دور زديم و به جاي آن بسياري از ابهامات را برطرف كرديم چه در رابطه با آژانس و چه در مذاكره با اروپا.
وي افزود: در عين حال در اين مدت در زمينه فن آوري هسته اي نيز مطالعات و اقدامات خود را انجام داديم و فعاليت ها را متوقف نكرديم. دوره تعليق نيز موقت بود و همچنان موقت تلقي مي شود.
دكتر خرازي درخصوص طرح اروپا نيز گفت: قرار است اين طرح را در اواخر ژوييه يا اوايل اوت به ما ارايه دهند.اگر اين طرح فاقد به رسميت شناختن حق غني سازي ايران باشد، از طرف ما مردود است و دليلي براي پذيرش آن نداريم.
وي افزود: در اين صورت، تصميمات را براي شروع به كار اصفهان خواهيم گرفت و اين به معناي اين نيست كه خواهان مذاكره نيستيم بلكه مذاكرات ادامه خواهد يافت و براي احقاق حقوق مشروعمان ايستادگي خواهيم كرد.
خرازي تاكيد كرد: مي خواهيم حقمان در فضايي منطقي و بين المللي محقق شود و اين را از طريق مذاكرات بدست خواهيم آورد.
وزير امور خارجه در پاسخ به اين سئوال كه بعد از اتمام دوره مسئوليتش چه خواهد كرد، گفت: من استاد دانشگاه تهران در رشته روانشناسي و علوم تربيتي هستم، به دانشگاه باز مي گردم. البته اين بدان معنا نيست كه از تجارب گذشته خود استفاده نكنم. اين تجارب متعلق به ملت ايران است و طبعا در اختيار مردم ايران و نمايندگان مردم ايران خواهم بود.
دكتر خرازي در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه از دفاع و انتقاد آنان نسبت به سياست خارجي در دوران مسئوليتش تشكر كرد و افزود: از همه كساني كه امشب در بين ما نيستند و در اين مدت دست به تخريب زده اند نيز تشكر مي كنم چون بالاخره فرق واقعيت از غيرواقعيت آشكار خواهد شد. آنها با تخريب هاي خودشان واقعيات سياست خارجي كشور را روشن كردند.
وزير امور خارجه مسايل هسته اي و منطقه اي را دو چالش پيش روي وزارت خارجه آينده خواند و ابراز اميدواري كرد وزير بعدي نمره اي بالاتر از وي بگيرد.
سيد كمال خرازي در ميهماني خداحافظي با خبرنگاران، در پاسخ به اين سئوال كه مهمترين چالشهاي پيش روي وزير امور خارجه بعدي را چه مي بينيد گفت: مساله هسته اي طبعا يكي از چالشهاي مهم سياست خارجي دولت آينده خواهد بود ولي با حقانيتي كه بر آن قائل هستيم و مبتني بر حقوق مسلم ماست، مطمئن هستم از اين چالش پيروز بيرون خواهيم آمد.
خرازي از مسائل منطقه اي به عنوان چالش ديگر پيش روي وزير امور خارجه آينده نام برد و گفت: ما به عنوان بازيگر مهم منطقه اي بايد بتوانيم موقعيتمان را طوري تثبيت كنيم كه دنيا و مخصوصا قدرتها موقعيتمان را بپذيرند.
وي افزود: گامهاي مهمي در اين زمينه برداشته ايم و امروز موقعيت ايران نسبت به گذشته ها بسيار مستحكم تر شده است و علي رغم تبليغات منفي، عظمت و اقتدار ايران را نمي توانند انكار كنند.
وزير امور خارجه با اشاره به چالش هاي منطقه اي براي دولت بعدي تصريح كرد: اين چالش ها نيز با استقامت و ايستادگي و منطق و از طريق مذاكره و گفتگو قابل حل خواهد بود.

رئيس جمهور در ديدار با سفير جديد فنلاند:
تعليق فعاليتهاي غني سازي ايران دائمي نخواهد بود
ايسنا: «هيكي پوورون» سفير جديد فنلاند ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار و استوارنامه خود را تقديم وي كرد.
رئيس جمهوري در اين ديدار با اشاره به علاقه مندي تهران براي تحكيم همكاري ها با فنلاند و نيز عزم ايران براي دستيابي به توسعه و پيشرفت، گفت: جمهوري اسلامي ايران در سال هاي گذشته تحول و جهش عظيمي به سوي تحقق خواست هاي ملت داشته است.
رئيس جمهور تصريح كرد: سياست اصولي ايران در پيگيري روند تنش زدايي و اعتمادزايي با دنيا ادامه خواهد يافت و اين سياست توانسته است بسياري از سوء تفاهمات را به اعتماد متقابل مبدل كند.
خاتمي با اشاره به موضوع فناوري صلح آميز هسته اي ايران و اعتراف آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر عدم انحراف در فعاليت هاي ايران اظهار داشت: ما همكاري با آژانس و اروپايي ها را با حسن نيت ادامه خواهيم داد و معتقديم اگر فشارهاي آمريكا تاثيرگذار نباشد، رسيدن به راه حل منطقي آسان خواهد بود.وي افزود: ما هيچگاه از حق قانوني و ملي خود براي داشتن فناوري صلح آميز هسته اي و چرخه سوخت نمي گذريم و بارها نيز گفته ايم كه تعليق داوطلبانه ما دائمي نخواهد بود.ما حسن نيت خود را بارها نشان داده ايم و اينك نوبت دوستان اروپايي است كه در چارچوب توافق ها به تعهدات خود كامل تر عمل كنند.
خاتمي تصريح كرد: ما براي ابراز حسن نيت، حتي فعاليت هاي خود در اصفهان را كه مشمول تعليق فعاليتهاي غني سازي نيست، تعليق كرديم و تصميم خود را به از سرگيري فعاليتهاي آن در مقابل درخواست اروپا براي حدود دو ماه كه موعد ارايه پيشنهاد هاي جديد اروپا است، عقب انداختيم؛ امري كه بيش از اين تمديد نخواهد شد.وي گفت: اميدواريم سه كشور اروپايي با توجه به اين كه سياست اصولي ايران در زمينه  فعاليت هاي اتمي تغيير نكرده و نخواهد كرد، پيشنهاداتي را ارايه دهند كه منطقي باشد و حق مسلم ايران را ناديده نگيرد.
رئيس جمهور در ادامه گفت: تهران از هيچ كمكي براي استقرار صلح، مردم سالاري و ثبات در عراق و افغانستان دريغ نخواهد كرد.
خاتمي از گسترش روابط تجاري با اتحاديه اروپا استقبال كرد و سرمايه گذاري و حضور كشورهاي دوست نظير فنلاند در ايران و منطقه را با حفظ منافع و احترام متقابل، به نفع دو كشور و منطقه ارزيابي كرد.

معيار هاي تعيين كابينه از نظر شخصيتهاي سياسي
گروه سياسي: با نزديك شدن به زمان برگزاري مراسم تحليف بحث تركيب كابينه و معرفي آن از سوي رئيس جمهور منتخب در محافل خبري و رسانه ها و در سطوح مختلف جامعه به صورت گسترده مطرح مي گردد. برخي با توجه به چالش ها و فرصت هاي فراروي دولت آينده معتقدند تركيب كابينه آينده بايد از نيروهاي هماهنگ باشد تا دولت بتواند با همسويي با مجلس به وعده هاي خود مبني بر پاسخ به مطالبات عمده مردم بخصوص در زمينه هاي اقتصادي پاسخ دهد. اين عده همچنين بر اين باورند كه تركيب كابينه همسو منجر به همگرايي نيروهاي اجتماعي و كاهش منازعات و چالش هايي خواهد شد كه فرصت ها را براي حل مشكلات بدنه اجتماعي به تهديد منجر مي سازد. به باور اين طيف دولت احمدي نژاد در پرتو هماهنگي كامل تمامي اركان كشور و بهره مندي از درآمد سرشار نفت اين فرصت بي بديل را خواهد يافت تا برنامه هاي خود را در زمينه هاي اقتصادي _ سياسي و اجتماعي با حداقل چالش ها به پيش ببرد و مردم نيز در اين روند احساس مي كنند كه شرايط زندگي آنها در حال تحول است.
از سوي ديگر عده اي نيز بر اين باورند كه تركيب كابينه بايد متشكل از سلايق متفاوت و بر گرفته از جريان هاي مختلف سياسي باشد تا دولت به يكجانبه گرايي و ناديده گرفتن ساير گرايش ها و سلايق سياسي متهم نشود. اينان معتقدند كه كابينه اي متشكل از نيروهايي كه صرف نظر از گرايشات سياسي سابقه اجرايي بالايي در سطوح مختلف مديريتي داشته و از توان قابل قبولي براي مديريت هاي كلان جامعه برخوردارند موجب مي شود كه از همه نيروها و استعدادهاي موجود بهره گرفته و جامعه از حضور چنين مديراني محروم نگردد. از سويي ديگر كابينه اي متشكل از جريانهاي سياسي متفاوت اين امكان را نيز مهيا مي سازد تا با جلوگيري از يكدست شدن حاكميت، مردم برنامه هاي به اجرا گذاشته شده دولت جديد را نقد كنند تا بستر و امكان جابجايي قدرت با ساختارهاي دموكراتيك فراهم آيد.هرچند تنوع ديدگاهها در كابينه زمينه اختلاف نظر و چالش در داخل دولت را افزايش مي دهد كه فرصت اقدامات عاجل را از دولت مي گيرد.با اين حال هنوز تركيب كابينه مشخص نيست و وزراي احتمالي كابينه بطور دقيق مشخص نشده اند. در خصوص برخي وزارتخانه ها نظير وزارت اطلاعات، كشور و خارجه بحث و حديث فراوان است.
بايد شايسته سالاري مورد توجه قرار گيرد
در همين ارتباط غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه تاكنون در خصوص تركيب كابينه آينده مشورت و نظرخواهي با اين تشكل و شخص وي نشده است، اظهار داشت: پيشنهاداتي در اين رابطه دارم كه مطبوعاتي شدنش را درست نمي دانم، ولي اگر از من دعوت شود، آنها را مطرح خواهم كرد.
وي با اظهار بي اطلاعي از تركيب كابينه آينده و انتخاب برخي اشخاص از سوي رئيس جمهور منتخب، پيشنهاد هر يك از پست هاي كابينه به خودش را كه از سوي برخي منابع خبري منتشر شده بود تكذيب كرد.
مصباحي مقدم همچنين در واكنش به آن چه كه برخي ضرورت حضور روحانيان در كابينه مي خوانند، گفت: معتقد نيستم كه به حساب روحاني بودن بايد سهمي در كابينه داشت. به عبارت ديگر بايد شايسته سالاري مورد توجه و تأكيد قرار گيرد، نه اين كه ضرورتي براي سهم دهي به روحانيان و يا هر يك از ديگر اشخاص باشد. البته براي پستي همچون وزارت اطلاعات، روحاني بودن ضروري است؛ چرا كه براساس قانون وزير اطلاعات بايد مجتهد باشد.
ليست نداريم
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز گفت: اين جامعه هيچ گونه ليست پيشنهادي براي تشكيل كابينه به رئيس جمهور منتخب ارائه نكرده و نخواهد كرد.خاتمي افزود: جامعه مدرسين حوزه علميه قم تاكنون حتي در خصوص ويژگي هاي دولت آينده اظهار نظر نكرده است، اما بزرگان و علما در ديدار با آقاي احمدي نژاد ملاك ها و معيارهاي بسيار ارزنده و جامعي براي تعيين مسئولان نظام مطرح كردند كه مورد توجه و تأكيد منتخب ملت قرار گرفت
تشكيل كابينه ۷۰ ميليوني
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، در اين زمينه كابينه ۷۰ ميليوني را به كابينه اي از جنس مردم تشبيه كرد و گفت: متاسفانه روحيه تافته جدا بافته بودن در طول سال هاي گذشته به تدريج شكل گرفته است، اما بايد شرايطي پيش آيد كه اعضاي كابينه موضعي از جنس مردم بگيرند.نماينده مردم كرمان در خانه ملت حضور و اشتياق مردم براي مشاركت اداره كشور كه تجلي آن در انتخابات نيز به روشني مشخص بود را پتانسيلي بسيار بالا عنوان كرد كه مي توان از اين سكو پرش هاي بسياري داشت.
وي افزود: اگر كارگزاران و دولتمردان نظام پيام مردم را به درستي درك كنند و مطالبات آنها را اولويت بندي نمايند و همچنين ذائقه مردم طعم خدمت رساني را احساس كند، به دليل سريع الرضا بودن مردم، طلب زيادي از مسئولين نخواهند خواست.
از سوي ديگر عبدالرضا مصري نماينده مردم كرمانشاه در خانه ملت گفت: از آنجا كه دكتر احمدي نژاد هيچ گونه بدهي به گروه هاي مختلف سياسي و اقتصادي ندارد و آنها هم طلبي از وي ندارند، لذا بهترين فرصت است كه نهايت تعامل ميان دولت و مجلس پيش آيد و آينده بهتري را رقم زند.رئيس كميسيون اجتماعي مجلس، شخص رئيس جمهور را پاسخگو در مقابل ملت خواند و گفت: ملت با در نظر گرفتن قول ها و تعهدات رئيس جمهور، پاسخگويي را از شخص وي خواهند خواست. بنابراين رئيس جمهور هم بايد در فضايي خالي از تمامي جهت گيري هاي سياسي، اقتصادي و ساير مسئوليت هاي اجرايي، كابينه اي را انتخاب كند كه در مقابل مردم پاسخگو باشد.
وي با بيان اين كه تفكر، تحول و عدالت خواهي سه ركن اساسي كابينه آينده خواهد بود، افزود: افرادي كه در حال حاضر مسئوليت اجرايي را برعهده دارند، اگر مطابق اين سه ركن عمل كنند قطعا مي توانند در كابينه دولت آينده حضور يابند و موفق شوند، اما اگر پيشرفت در اين اركان نداشته باشند، طبيعتا از تجربيات آنها در جاهاي ديگر استفاده خواهد شد.
محسن رضايي نيز در پاسخ به اين سئوال كه آيا در دولت احمدي نژاد حضور خواهد داشت يا خير؟ گفت: در دولت آينده حضور ندارم و اميدوارم آقاي احمدي نژاد و همكارانش به انتظارات مردم پاسخ دهند و به شعارهايشان عمل كنند.

پيام تسليت خاتمي به رئيس جمهوري مصر
ايرنا: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در پيام تسليتي به حسني مبارك رئيس جمهوري مصر، ضمن محكوم كردن انفجارهاي اخير در «شرم الشيخ» ، كه به كشته و زخمي شدن تعدادي از مردم مصر منجر شد، با خانواده هاي مصيبت ديده اين حادثه ابراز همدردي كرد.
متن كامل پيام رئيس جمهوري به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي محمد حسني مبارك - رييس جمهوري مصر
باتاسف خبر وقوع انفجارهاي شديد در شرم الشيخ را كه منجر به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از انسان  هاي بي گناه گرديد، دريافت كردم.
جمهوري اسلامي ايران اين اقدام ددمنشانه و غيرانساني و همچنين تروريزم در هر شكل آن را به شدت محكوم و آن را مغاير با ارزش ها و آموزه هاي اسلامي و ساير اديان الهي و اخلاق انساني دانسته و بر ضرورت مبارزه همه جانبه با تمامي صورتهاي تروريزم در سطح بين المللي تاكيد مي نمايد.
ضمن ابراز تسليت و همدردي با خانواده هاي مصيبت ديده، براي آنان شكيبايي و براي مجروحان شفاي عاجل آرزو مي كنم.
سيدمحمد خاتمي
رئيس جمهوري اسلامي ايران


تشكر دولت از اقدام رئيس كل دادگستري استان تهران
ايسنا: سخنگوي دولت در واكنش به گزارش رئيس كل دادگستري استان تهران به رئيس قوه قضاييه درباره  موارد نقض حقوق شهروندي، به نمايندگي از دولت از عليزاده به خاطر شجاعت و صداقت در اقدامي كه آن را اقدامي الهي و انساني خواند، تشكر كرد.دكتر عبدالله رمضان زاده، سخنگوي دولت، گفت: اين حركت نشان مي دهد كه اقدامات آقاي هاشمي شاهرودي به ثمر نشسته است .
وي ادامه داد: «با اين گزارش مشخص مي شود كه كدام نهادها بيشترين تخلفات را دارند و اميدوارم، اين گزارش، مقدمه اي براي برخورد جدي با موارد نقض حقوق شهروندي باشد.» رمضان زاده گفت: «اين گزارش نشان مي دهد كه نقض حقوق شهروندي فقط مختص به مسائل سياسي نيست و بسياري از شهروندان ما نيز در معرض اين نقض حقوق قرار دارند.» وي اظهار اميدواري كرد كه برخورد با موارد نقض حقوق شهروندي با شتاب بيشتري ادامه يابد.
سخنگوي دولت درباره  اقدام دولت در خصوص تخلفات مطرح شده در گزارش موارد نقض حقوق شهروندي در مدت باقيمانده، اظهار داشت: «اين گزارش در موارد خاص، هيچ موردي كه متوجه دولت باشد، ندارد جز نيروي انتظامي كه وزارت كشور در اين زمينه اقدام لازم را انجام خواهد داد.»

۲ مأمور انتظامي در حمله افراد مسلح به پاسگاه مرزي
سردشت به شهادت رسيدند
ايسنا: استاندار آذربايجان غربي گفت: برخورد با گروهك تروريستي پژاك به صورت جدي در دستور كار دستگاه هاي امنيتي كشور و استان قرار دارد.
جمشيد انصاري، استاندار آذربايجان غربي در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي استان، درخصوص تدابير اتخاذ شده براي مقابله با گروهك تروريستي پژاك اظهار داشت: پژاك اكنون به عنوان گروهك مقابله كننده با نظام جمهوري اسلامي ايران عمل مي كند و طبيعي است كه به منظور ضربه زدن سعي در ورود به مرزهاي ما داشته باشد. وي افزود: مقابله با پژاك به عنوان يك گروهك محارب، در دستور كار دستگاه هاي امنيتي كشور و استان قرار دارد و با شدت عمل با اين گروهك برخورد مي شود كه نمونه اين گونه برخوردها در منطقه مرزي ساوان در سردشت و ساير نقاط استان رخ داده است كه اين برخورد ما موجب تلافي گروهك پژاك نيز شده است. انصاري در ادامه با اشاره به توافقات انجام گرفته بين ايران و تركيه براي مقابله با گروهك تروريستي پ. ك. ك نيز خاطرنشان ساخت: بر اساس اين توافقات، استفاده از خاك يك كشور عليه كشور ديگر توسط سازمان تروريستي پ. ك. ك ممنوع است و در اين راستا همكاري ها بين سازمان هاي امنيتي، انتظامي و نظامي دو كشور جريان دارد. در همين حال، در جريان حمله افراد مسلح ناشناس به پاسگاه مرزي «جكو» در ميرآباد سردشت، دو تن از ماموران نيروي انتظامي شهيد و چهار تن ديگر شامل يك گروهبان و سه سرباز زخمي شدند.
سرگرد شهنام رضايي، رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي آذربايجان غربي نيز خاطرنشان كرد: در اين رابطه پنج مظنون دستگير شدند؛ اما هنوز عاملان اصلي اين حادثه شناخته نشده اند.

وزارت امور خارجه آلمان بر تقويت روابط با ايران تأكيد كرد
ايسنا: به نوشته خبرگزاري رويتر، يوشكا فيشر تلاش كرد تا پس از حملات وزارت كشور آلمان به دولت ايران، اين آزردگي را برطرف كند.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد، وزارت امور خارجه آلمان در نامه اي محرمانه براي سفارت ايران در برلين نسبت به اين موضوع واكنش نشان داده است.
بر اساس اين گزارش، اين وزارتخانه در نامه اش تأكيد كرده است كه پس از حملات لفظي سخنگوي اتو شيلي، وزير كشور آلمان، موضع برلين در قبال ايران هيچ تغييري نكرده است. در ادامه اين گزارش آمده است، در اين نامه بر اين هدف كه روابط دو كشور تقويت شود، تأكيد شده، اما همچنين حصول پيشرفت هايي در زمينه حقوق بشر نيز درخواست شده است.
بر اساس اين گزارش، وزارت امور خارجه آلمان نخواست صحت اين گزارش ها را تأييد كند كه بر آن اساس اين وزارتخانه موضع خود را از وزير كشور آلمان جدا كرده است. محتواي نامه فقط شامل ارايه وضعيتي از روابط ميان دو كشور بوده است.

رئيس دادگستري تهران :گزارش كاملاً دقيق است ،
اما موارد تخلف برطرف شده است
واكنش شخصيت ها و نهادهاي مختلف
به گزارش نقض حقوق شهروندي
گروه اجتماعي: گزارش رئيس كل دادگستري تهران به آيت ا... هاشمي شاهرودي در مورد نقض حقوق شهروندي كه ديروز از سوي رسانه هاي مختلف منتشر شد واكنش هاي متفاوتي را در بين شخصيت ها و نهادهاي سياسي، قضايي و اجتماعي بدنبال داشت.
گامي مؤثر در اصلاح امور قضايي
حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري معاون حقوقي رئيس جمهور با اشاره به گزارش رئيس كل دادگستري استان تهران به رئيس قوه  قضاييه درباره  نقض حقوق شهروندي، از آنچه آن را اقدامات بسيار موثر و گسترده  در توسعه  قضايي كشور توسط قوه  قضاييه و رياست اين قوه مي ناميد تشكر كرد.
وي به خبرنگار ايسنا گفت: «خوشبختانه برنامه هاي نويني از جمله، توسعه  قضايي و تضمين حقوق شهروندي و اصلاح روند امور در واحدهاي مختلف قوه قضاييه انجام مي گيرد.»
معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور درگفت وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تعامل و همكاري سازنده  ميان قوه  قضاييه و دولت را مورد توجه قرارداد، كه نتيجه  اين تعامل و همكاري، تهيه و تصويب چندين لايحه  مهم در رابطه با حقوق شهروندي و مسايل مختلف مربوط به آن است.
وي گفت: «گزارش نظارتي عليزاده رئيس كل دادگستري استان تهران به رياست قوه  قضاييه، گامي بسيار موثر و مفيد در اصلاح روند امور قضايي كشور است.
نفس اين كه در خود قوه  قضاييه به وجود كاستي هاي موجود و برخي تخلفات از مقررات و قوانين اذعان شود و همچنين بخشنامه  هشت ماده اي چندي پيش رياست قوه  قضاييه كه در ماه هاي پاياني مجلس ششم توسط نمايندگان تبديل به يك قانون جامع شد و از تأييد شوراي نگهبان نيز گذشت، حكايت از عزم جدي اين قوه براي انجام اصلاحات بنيادين در روند امور قضايي كشور دارد.»
انصاري يكي از آفت ها و مشكلاتي كه نوعا در دستگاه هاي مختلف با آن مواجه بودند را عدم پي گيري دستورالعمل ها و بخشنامه هاي مفيد و موثر دانست و گفت: «گزارش عليزاده نشان داد كه قوه  قضاييه بر اجراي مفاد بخشنامه  رئيس قوه و قانون ناظر بر آن جدي است كه اميدوارم انتشار اين گزارش و اعمال نظارت جدي بر اجراي مفاد آن قانون، هرگونه تخلف از مقررات را در روند دادرسي به صفر برساند و موجبات تامين حقوق شهروندي، اجراي عدالت اسلامي و قانون گرايي را در كشور فراهم كند.»
گزارش كذب است
اما از سوي ديگر سخنگوي قوه قضائيه گفت: گزارش منسوب به رئيس دادگستري تهران كه در آن موارد نقص حقوق شهروندي تصديق شده كذب است.
جمال كريمي راد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس گفت: خبري كه به عنوان نقض حقوق شهروندي از قول رئيس كل دادگستري استان تهران منتشر شده كذب است.وي افزود: مسائلي كه در اين خبر به عنوان موارد نقض حقوق شهروندي ذكر شده است مسائلي بوده كه طي گزارشاتي به سازمان بازرسي كل كشور واصل شده بود و طي بررسي ها مشخص شده كه اين موارد كذب مي باشد.
سخنگوي قوه قضائيه اظهار داشت: شخص رئيس كل دادگستري استان تهران هم اين مسئله را مورد تأكيد قرار داده و اعلام كرده كه چنين مواردي قبلاً هم منتشر شده و عدم صحت آن اثبات شده است.
كريمي راد تأكيد كرد: اينكه در اين گزارش ادعا شده بازداشتگاه هاي متعدد غير قانوني در كشور وجود دارد كه برخلاف مقررات زندان ها اداره مي شوند، به بسياري متهمان چشم بند زده مي شود و مورد ضرب و شتم قرار مي گيرند و موارد مشابه كه در اين خبر آمده است به هيچ وجه صحت ندارد.
اراده مصمم قوه قضاييه
در رعايت حقوق شهروندي
برخلاف ديدگاه سخنگوي قوه قضائيه به اعتقاد يك عضو هيات رئيسه  مجلس شوراي اسلامي گزارش رئيس دادگستري تهران به آيت الله  هاشمي  شاهرودي، گوياي اراده  مصمم اين قوه در رعايت حقوق شهروندي است.
حميدرضا حاجي بابايي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در گفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران، با اظهار تعجب نسبت به موارد مطروحه در اين گزارش، افزود: اين تعجب از ناآشنا بودن و نشنيدن اينگونه موارد نبود، بلكه از شجاعت رئيس قوه  قضاييه براي اعلام اين گزارش به قلم رئيس دادگستري بود كه گوياي اراده  قدرتمند قوه  قضاييه در برخورد با تخلفات و اصلاحات در دستگاه قضايي است.
وي با بيان اينكه هر كس گامي  از قانون تخطي كند، مستوجب تنبيه است، بر لزوم برخورد با متخاطيان در هر يك از قواي سه گانه تأكيد كرد و گفت: بايد گام به گام به سويي حركت كنيم كه جز احكام اسلام، چيزي در زندان هاي ايران حاكم نباشد و تعليم و تربيت صحيح در زندان ها ارائه شود.
عضو هيات رئيسه  مجلس شوراي اسلامي، با اظهار تاسف از مواردي چون زنداني كردن يك جوان به مدت شش روز به علت دزديدن يك مرغ متذكر شد كه اين جوان در همين مدت تاثير بسياري از وضعيت زندان و در مواجهه با ديگر زندانيان مي پذيرد.
وي همچنين با اشاره به زنداني شدن پيرزن ۷۳ ساله اي به دليل بدهكاري، آن را از جمله مواردي دانست كه دل هر انسان مسلمان متدين و آشنا به قوانين را به درد مي آورد.
حاجي بابايي ادامه داد: اميدوارم اصلاحات قوه  قضاييه به سمتي رود كه مأمن عدالت خواهي و تظلم خواهي و تربيت اسلامي باشد.به اين معني كه هر كس در هر جاي كشور دچار ظلمي است، به دادش رسيده شود و هر مجرمي هم در زندان مورد تربيت صحيح قرار گيرد.نماينده  مردم همدان در تشريح اقدامات حمايتي مجلس از اقدامات اصلاحي قوه  قضاييه به دو نمونه اشاره كرد.نخست آنكه مجلس هر قانوني را كه به تسريع اين اقدامات بيانجامد تصويب كند و ديگر آنكه در كنار اقدامات اصلاح دستگاه قضايي، بر امور زندان ها و ديگر مراكز قضايي، نظارت مستمر داشته باشد.
ضرورت برخورد شديد با موارد نقض حقوق شهروندي
سخنگوي دولت در گفت وگوبا خبرنگار ايسنا و در واكنش به گزارش رئيس كل دادگستري استان تهران به رئيس قوه قضاييه درباره  موارد نقض حقوق شهروندي، به نمايندگي از دولت از عليزاده به خاطر شجاعت و صداقت در اقدامي كه آن را اقدامي الهي و انساني خواند، تشكر كرد.
دكتر عبدالله رمضان زاده، سخنگوي دولت، در اين باره به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: «اين حركت نشان مي دهد كه اقدامات آقاي  هاشمي شاهرودي به ثمر نشسته است و دستگاه قضايي تصميم گرفته كه دامن خود را از آلودگي هاي موجود پاك كند.»
وي ادامه داد: «با اين گزارش مشخص مي شود كه كدام نهادها بيشترين تخلفات را دارند و اميدوارم، اين گزارش، مقدمه اي براي برخورد جدي با موارد نقض حقوق شهروندي باشد.»
رمضان زاده گفت: «اين گزارش نشان مي دهد كه نقض حقوق شهروندي فقط مختص به مسائل سياسي نيست و بسياري از شهروندان ما نيز در معرض اين نقض حقوق قرار دارند.» وي اظهار اميدواري كرد كه برخورد با موارد نقض حقوق شهروندي با شتاب بيشتري ادامه يابد.
رمضان زاده با تأكيد بر اينكه موارد اعلام شده به گونه اي نيست كه حتي يك نفر بتواند از آن حمايت كند، اظهار داشت كه اين نكته مهمي است كه ما پذيرفته ايم در دستگاههاي مختلف تخلفاتي مي شود كه دامنه  آن مردم عادي را در برمي گيرد و حقوق آنها را ناديده مي گيرد.
دبير هيات دولت تأكيد كرد: «ما براساس آموزه هاي ديني، اصول قانون اساسي و سوگند همه مسئولان نظام، موظف به رعايت حقوق شهروندان هستيم و بايد با موارد نقض اين حقوق به شدت برخورد كنيم.»
تمامي دستگاه ها بايد براي جلوگيري از ادامه نقض حقوق شهروندي بسيج شوند
نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس نيز با مثبت خواندن حركت قوه  قضاييه در راستاي ارايه  گزارش از زندان ها، بر بسيج همگان و تمامي دستگاه ها براي جلوگيري از ادامه  نقض حقوق شهروندي تأكيد كرد.
محسن يحيوي نماينده  مردم بروجرد در خانه ملت با بيان اين مطلب به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: در بازديدي فراگير و بررسي همه جانبه نقاط ضعف حاكم بر زندان ها و نگه داشتن طولاني مردم بدون تعيين تكليف كه مرتب مورد اعتراض شهروندان و نمايندگان قوه  قضاييه نيز بود، باعث شد تا بسياري از مسايل روشن شود.وي افزود: اين گزارش نتيجه  مطلوبي داشت؛ چرا كه عكس العمل موردي كه سازمان زندان ها صورت داد در راستاي رفع موارد مزبور بود.
اين نماينده  مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه بايد چاره اي انديشيد تا چنين وقايعي هرگز تكرار نشود و حقوق هيچ شهروندي خارج از روابط قانون محدود نگردد، ابراز اميدواري كرد كه اين گزارش، تذكرات داده شده و راهكارها براي رفع اين معضلات، موجب عدم تكرار شود؛ هرچند كه بعد نظارتي مشرف بر اين سازمان ها هم بايد تقويت گردد تا هيچ شبي زنداني اي را خفته در زندان بدون جرم ثابت شده نداشته باشيم.
به گفته  يحيوي، مجلس نيز مي تواند با تصويب قوانين براي رفع نواقص و حمايت كامل از قوه  قضاييه براي برخورد و ريشه يابي موضوع كمك شاياني را به عمل آورد.
نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس در ادامه اصل را بر عدم وقوع اين تخلفات عنوان كرد و گفت: البته ما بايد بدانيم كه چگونه چنين تخلفاتي بروز مي كند كه طبيعتا در اين شرايط بايد طبق مجازات هاي مذكور در قانون به شديدترين نحو برخورد قضايي به عمل آيد.
در عين حال قانون بايد شفاف سازي شود تا اين فرصت به كسي داده نشود كه بخواهد براي رسيدن به دستاوردهاي خود، حقوق شهروندي را تحت تاثير قرار داده و نقض حقوق شهروندي نتيجه  اين عمل شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |