دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۶ - Jul 25, 2005
با احداث تقاطع غيرهمسطح يادگار امام، اوين و چمران
ترافيك بزرگراه هاي تهران بهبود مي يابد
گروه شهري: تا پايان امسال كار احداث تقاطع غيرهم سطح يادگار امام(ره) _ اوين با چمران _ سئول مشتمل بر ۹ دهنه به طول ۲۴۵ متر و عرض ۲۸ متر برخوردار از سه باند رفت و سه باند برگشت با هزينه اي حدود ۱۴ ميليارد تومان به اتمام مي رسد.
خبرنگار ما به نقل از مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران مي نويسد: براي پلهاي شماره ۸ و ۷ و ۶ ادامه بزرگراه يادگار امام(ره) كه بر روي بزرگراه شهيد چمران _ سئول احداث خواهد شد تمام محورهاي عبوري لازم در جهت هاي شرقي _ غربي _ شمالي _ جنوبي تعريف شده و با اتمام آن شاهد تاثيرات مثبت ترافيكي بر كل بزرگراه هاي شهر تهران خواهيم بود.
به گفته وي البته تنها در صورت تكميل ادامه بزرگراه يادگار امام(ره) حدفاصل بيمارستان سعادت آباد تا بزرگراه چمران كه سه كيلومتر مساحت داشته و برخوردار از سه خط رفت و سه خط برگشت و پلهاي كوي فراز، دشت بهشت و مسيل دركه است مي توانيم شاهد كاركرد با ظرفيت كامل پل غيرهم سطح يادگار امام بر روي چمران باشيم.
خبرنگار ما همچنين به نقل از مهندس حميدرضا ارشادمنش شهردار منطقه ۲ خبر از پايان تملك املاك معارض بر سر راه تقاطع غيرهمسطح يادگار امام(ره) _ چمران _ سئول تا پايان شهريورماه و با هزينه اي معادل ۱۰ ميليارد تومان مي دهد.
وي گفت: با توجه به تامين اعتبارات مورد نياز تنها معضل باقيمانده جلب توافق صاحبان باغات و منازل مسكوني بر سر راه طرح است كه با توجه به طولاني شدن مدت آن در صدد توسل به ماده ۹ اداره حقوقي و مراجع قضايي هستيم تا پول اين املاك را به صندوق قوه قضاييه واريز و نسبت به رفع معارضين اين پروژه ارزشمند كه از تاثيرات ترافيكي چشمگيري بر روي كل شبكه بزرگراهي تهران برخوردار است، اقدام كنيم.

زيبا سازي منظر شهري
مبلمان شهري شرق تهران ساماندهي مي شود
003009.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۸ تهران ديروز اعلام كرد فاز نخست طرح ساماندهي مبلمان شهري شرق تهران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۸ مهندس مجتبي قاسمي گفت: در راستاي اجراي طرح ساماندهي مبلمان شهري، ضمن حذف آلاينده هاي بصري، پياده روها و سيستم روشنايي معابر و همچنين تابلوهاي راهنما و اخباري بهسازي مي شوند.
وي افزود: در گام نخست پياده رو حدفاصل ميدان هاي نبوت و هلال احمر بهسازي مي شوند و متعاقب آن صاحبان واحدهاي صنفي موجود در اين محدوده با مشاركت شهروندان به حذف آلاينده هاي بصري ازجمله تابلوهاي مغازه مبادرت مي ورزند.
وي در ادامه از كيوسك هاي مطبوعات به عنوان مراكز عرضه محصولات فرهنگي و ابزار تعميم فرهنگ عمومي ياد كرد و افزود: كليه كيوسك هاي ويژه عرضه مطبوعات در شرق تهران به تدريج ساماندهي مي شوند.
شهردار منطقه ۸ تهران همچنين از ساماندهي تابلو مجتمع هاي پزشكي شرق تهران خبر داد و افزود: واحد ساماندهي و زيباسازي شهرداري منطقه تسهيلات لازم براي ساماندهي واحدهاي صنفي ارائه مي دهد. همچنين اين شهرداري به صاحبان واحدهاي صنفي توصيه كرده است در راستاي استيفاي حقوق شهروندان و شهر از بروز هرگونه سدمعبر جلوگيري مي كند.
وي گفت: با توجه به وجود بيش از صد ميدان محلي در سطح منطقه كه بسياري از آنها قابليت تبديل شدن به بوستان هاي محلي را دارند، به تدريج ساماندهي مي شوند.

ركود مسكن ۵۰ شغل را از رونق انداخته است
گروه شهري: بي ثباتي سياستهاي دولت در بخش مسكن باعث ركود صنعت ساخت و ساز شده است.
مهدي مؤذن، رئيس كانون كاردانهاي فني ساختمان در گفت  و گو با خبرنگار ما افزود: از آنجا كه سياستهاي دولت در بخش مسكن ثابت نيست سرمايه گذاري در اين بخش حالت شناور پيدا كرده و وضعيت متزلزلي دارد. بر همين اساس، توليد كننده در هر شهر و نقطه جغرافيايي كه ساخت و ساز با صرفه اقتصادي بيشتري همراه باشد در آن نقطه مشغول ساخت و ساز مي شود و در نتيجه به دليل عدم توازن بين عرضه و تقاضا، مسئله ركود پيش مي آيد.
به گفته مؤذن ، در حال حاضر، مردم اعم از فروشنده و خريدار بلاتكليف و مستأصل هستند به طوري كه هيچ فروشنده اي حاضر نيست از قيمتي كه مدنظر دارد عدول كند با اين اميد كه براساس تواتري كه هر دو سال در بخش مسكن بوجود مي آيد و باعث رونق و ركود مي شود قيمت ها افزايش يابد و اين فضايي است كه بر بازار مسكن تهران حاكم مي باشد و همه فروشنده ها در انتظار افزايش قيمت هستند.
مؤذن با اشاره به اينكه بيش از ۵۰ شغل مرتبط با صنعت ساخت و ساز در كشور وجود دارد خاطرنشان ساخت: ركود مسكن باعث درماندگي بخش عمده فعالان عرصه ساخت و ساز شده به طوري كه اين افراد به لحاظ تأمين هزينه هاي زندگي خود ناگزير به مشاغل حاشيه اي و جانبي روي آورده و باعث اختلال در نظام اقتصادي شده اند زيرا به كارهايي مي پردازند كه در راستاي نياز جامعه نيست و تنها به دليل روزمرگي تن به مشاغل غيرتخصصي مي دهند.
مؤذن ميزان مشاركت دولت در توليد مسكن را زير ۱۰ درصد عنوان كرد و گفت: به اعتقاد تمام كارشناسان يكي از راهكارهاي مؤثر براي خروج از وضعيت فعلي ساخت و ساز، افزايش ميزان مشاركت دولت در توليد مسكن است، از اين رو، كارشناسان توصيه مي كنند كه اين مشاركت، حتي به صورت مقطعي بايد افزايش يابد.
وي ضمن انتقاد از سياستهاي بانكي كشور در بخش مسكن، افزود: اختصاص وام به توليد كنندگان مسكن و تقويت و حمايت آنها امري اجتناب ناپذير است اما بانكها نتوانسته اند با پرداخت وام در رونق مسكن تأثيرگذار باشند زيرا هنوز سياست هاي مربوط به اين بخش با دوام و سنجيده نيست.

حفظ ميانكاله با تكيه بر قانون
003012.jpg
وقتي خبر واگذاري بخش مهمي از اراضي ملي ميانكاله در سي و يكم تيرماه سال گذشته منتشر شد، علاقمندان محيط زيست گرچه در دل نگران بودند كه چنين خبري به حقيقتي تلخ بدل شود اما روزنه هاي شادماني در وجودشان نقش بسته بود. آنان با توجه به اقدامات دولت و نگاه ويژه رئيس جمهور به مقوله محيط زيست _ كه در قانون برنامه چهارم تجلي يافته- اميدوار بودند چنين خبر دهشتناكي مراحل اجرايي شدن را تجربه نكند.
اما پس از گذشت يك سال از انتشار اين خبر و در روزهاي پاياني هشتمين دوره رياست جمهوري روزنه هاي اميد طبيعت دوستان به آينه اي از ياس بدل شد. شورايعالي حفاظت محيط زيست به رياست سيد محمد خاتمي تشكيل جلسه مي دهد تا به غائله آشوراده خاتمه دهد. چنان كه از خبرهاي غيررسمي استنتاج مي شود نظر رئيس  شورايعالي حفاظت محيط زيست جدايي اراضي آشوراده از پيكره ميانكاله است، عرصه اي كه قرار است طرحهاي بزرگ گردشگري در آن به مورد اجرا گذاشته شود و نام پرطمطراق «قطب گردشگري» را با خود يدك كشد.
از آنجايي كه هدف غايي و نهايي حفاظت يك عرصه، بهره برداري عقلايي و منطقي از آن است و تفرج و گردشگري پايه دارترين استفاده از عرصه است مي توان چنين تصميمي را منطبق بر اهداف زيست محيطي دانست. اما تجربه هاي گوناگون در كشور از عدم موفقيت در بهره برداري هاي پايه دار نشان دارد. شايد به همين دليل موجه است كه دوستداران طبيعت از اعماق جان نگران آشوراده و ميانكاله هستند و چنين عملي را نقطه سياه رنگي در كارنامه زيست محيطي دولت هشتم تلقي مي كنند.
وقتي در پيمايش صلح، محيط زيست و گفت و گوي تمدنها از رئيس جمهوري تقدير شد مي توان او را فردي دوستدار محيط زيست دانست. بنابراين چگونه مي توان انتظار داشت چنين شخصيتي در اقدامي غيرمنتظره يكپارچگي ميانكاله را به دست فراموشي بسپارد و با اجرايي شدن طرحهايي كه در نهايت محيط زيست و عناصر طبيعت كمترين اهميت را در آنها خواهد داشت چنين تأثير ناخوشايندي بر مهمترين منطقه حفاظت شده شمال كشور وارد نمايد؟
پاسخ به اين سؤال تنها از يك منظر عملي است. رئيس شورايعالي حفاظت محيط زيست با واگذاري بخشهايي از ميانكاله قصد دارد از تغيير كاربري عرصه هاي ديگر اين منطقه حفاظت شده جلوگيري به عمل آورد. به عبارت ديگر با اجراي طرحهاي گردشگري در اين منطقه از هجوم طرحهاي ديگر كه مناسبتي با حفاظت محيط زيست ندارد جلوگيري كند. اين شيوه گرچه «دفاع پيش از حمله» ناميده مي شود. اما در جايگاهي كه رئيس جمهوري ايران بر آن تكيه زده پاك كردن صورت مسأله تلقي خواهد شد. اگر قرار است بخش هايي از مناطق حفاظت شده كشور مورد هجوم منفعت طلبان و توجيه گران واقع شود، استناد به منابع قانوني _ مانند قانون شكار و صيد، بهسازي و حفاظت محيط زيست، آئين نامه مربوط به مناطق حفاظت شده و نظاير آن _ و قانونمداري نظام جمهوري اسلامي ايران بهترين شيوه مقابله با يورش هاي هدفمند است. نبايد اين نكته را فراموش كرد كه عرصه هاي حفاظت شده متعلق به تمام ايرانيان است و عده كثيري از افراد اين مرز و بوم با عنوان محيط بان جان خود را براي حفاظت و حراست از آنها فدا كرده اند.
پناهگاه حيات وحش ميانكاله كه حائز دو عنوان مهم جهاني يعني تالاب بين المللي و ذخيره گاه زيست كره است نيز از چنين قاعده اي مستثني نيست و بايد بيش از پيش از هر نكته اي به حفظ يكپارچگي آن نظر داشت چرا كه محيط زيست در ارتباط با اجزا معني مي يابد. و جدايي هر بخش يعني مرگ تدريجي كالبد رو به احتضار ميانكاله !
سام خسروي فرد

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
حبيب كاشاني عضو شوراي اسلامي شهر تهران، روز چهارشنبه با شهروندان منطقه ۹ ديدار خواهد داشت.شهروندان منطقه مذكور مي توانند جهت ثبت نام ديدار با عضو شورا به روابط عمومي منطقه مذكور مراجعه كنند.

راه اندازي مركز منطقه اي اكوتوريسم در ايران
003018.jpg
ايسنا: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مركز منطقه اي اكوتوريسم بزودي در ايران راه اندازي مي شود.دكتر معصومه ابتكار تصريح كرد: بر اساس توافق انجام شده بين سازمان حفاظت محيط زيست و كميته انسان و كره مسكون يونسكو، مركز منطقه اي اكوتوريسم بزودي در ايران راه اندازي مي شود.وي با اشاره به راه اندازي مركز منطقه اي بازل و رامسر طي روزهاي آينده تصريح كرد: با توجه به فراهم آمدن مقدمات پيوستن ايران به WTO كميته فرعي تجارت و محيط زيست بايد راه اندازي شود كه بر اين اساس سندي در زمينه تجارت محيط زيست در حال تدوين است.

پاكسازي جبهه جنوبي قله دماوند
003006.jpg
گروه شهري: با حضور دهها تن از علاقمندان به حفظ محيط زيست كوهستان به ويژه كوه دماوند، تشكل هاي زيست محيطي، كوهنوردان و گروه هاي كوهنوردي، تحت عنوان همايش دوستداران دماوند، عمليات پاكسازي عمومي دماوند در جبهه جنوبي حاشيه دشت شقايق و سد لار و محدوده بخش رينه در روزهاي پنجم تا هفتم مردادماه در اين منطقه انجام مي شود. به گفته حسين عبيري مسئول شاخه حفاظت محيط زيست اين گروه، يادآور شده است كه هدف از اين صعود و مراسم، تقويت روحيه مشاركت و همياري در ميان گروه هاي كوهنوردي و تمامي علاقمندان به طبيعت و گردش در كوهستان است و اميدواريم در كاهش صعودهاي مخرب تاثير داشته باشد.

ويژه برنامه هاي شهرداري به مناسبت روز زن
003015.jpg
شهرداري منطقه ۱۴ ويژه برنامه هايي را به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س) و روز زن و سالروز تولد امام(ره) برگزار مي كند.حسين باقري شهردار منطقه ۱۴ با اشاره به برگزاري جشن ميلاد دو نور ويژه خواهران كه جشني فرامنطقه اي خواهد بود گفت: در اين جشن كه با حضور ۵ هزار تن از بانوان در محل ورزشگاه بزرگ شهيد آيت الله سعيدي برگزار مي شود به بانوان نمونه برگزيده، هداياي اعطاء مي شود.
وي برگزاري مراسم يادبود و گراميداشت استاد دكتر محمد معين در سي و چهارمين سال درگذشت آن اديب فرزانه در روز پنج شنبه را از ديگر برنامه هاي شهرداري ذكركرد.

ديدار سرپرست شهرداري تهران با ساكنان منطقه ۱۲
سرپرست و معاونان شهرداري تهران به همراه اعضاي شوراي اسلامي شهر، روز پنج شنبه ۶ مرداد ماه، ضمن حضور در منطقه ۱۲ شهرداري تهران، از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كنند و پاسخگوي مشكلات آنها خواهند بود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان ساكن منطقه ۱۲ تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با سرپرست و معاونان شهرداري تهران، روزهاي دوشنبه و سه شنبه، ۳ و ۴ مرداد ماه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر خيابان بهشت جنب درب ورودي دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل نمايند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |