چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۸ - Jul 27, 2005
حضرت رسول اكرم (ص): هيچ شري را كوچك مگيريد
هر چند در چشم شما كوچك بنمايد. و هيچ خيري را بزرگ مشماريد
هر چند در نظر شما بزرگ جلوه گر شود.
بحارالانوار ۷۳/۳۵۵
امروز با حافظ
شمشاد خانه پرور من از كه كمتر است
باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است
كت خون ما حلال تر از شير مادر است
اي نازنين صنم تو چه مذهب گرفته اي
احمد مسجدجامعي:
تجليل از هنرمندان باعث پويايي فرهنگ مي شود
ايرنا: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : امروز مرزها، مرزهاي  فرهنگي  است ، اين مرزها توسط هنرمندان  تعيين  مي شود و بر همه  ماست  كه  ارزش  آنها را بدانيم  و زحمات  آنها را ارج  نهيم .
احمد مسجد جامعي  در مراسم  تجليل از هنرمندان  برگزيده ، تجليل از هنرمندان  و اهل  فرهنگ  را كاري  شايسته  دانست كه  باعث  رونق  و پويايي  فرهنگ  كشور مي شود.
وي  با اشاره  به  بزرگداشت هايي  كه  براي  بزرگان  ادب  و هنر كشور برپا مي شود افزود: هنرمندان امروز سرمايه  گذشتگاني  را دراختيار دارند كه  پدران  فرهنگي و ميراث  ملي  ما هستند.
به  گفته  مسجد جامعي ، آنچه  بين  همه  هنرمندان  گذشته  مشترك  بوده  اين  است كه  نسبت  خود را با فرهنگ  و گذشته  خود تعريف  كردند و ايران  و ايراني  راستودند.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : در قطع  از گذشته ، آينده اي  نخواهيم  داشت ، و اگر در گذشته  بمانيم  و به  آينده  با ديد روشنگري  و تحول  محوري  ننگريم ، ايراني  آباد نخواهيم  داشت .
وي  اظهار داشت : هنر ايران  در همه  دوره ها تركيبي  بوده  و از همه  ظرفيت هاي عالم  استفاده  كرده ، اما همواره  روح  و شناسنامه  ايراني  برآن  حاكم  بوده  است .
مراسم  تجليل  از علي  نصيريان ، فرهاد فخرالديني  و محمداحصايي ، سه هنرمند برجسته  كشور در حوزه هاي  تئاتر، موسيقي  و خوشنويسي  دوشنبه  شب  درتالار وحدت  تهران  برگزار شد.

اكبر دودكار درگذشت
هنرمندان  عرصه هاي  مختلف  در زمان  حيات  و پس  از آن  نيز همواره  در اذهان  زنده  مي مانند هرچند كه  غريبانه  سفر آخرت  را آغاز كنند.«اكبر دودكار»هنرمند بي ادعاي  تئاتر و سينما سه  روز پيش  در بي خبري  و به  دليل  عارضه  قلبي  در سن  ۸۰ سالگي  درگذشت .
دودكار فعاليت  هنري  خود را از دهه  ۵۰ با تئاتر دهقان  تهران  آغاز كرد و در تيپ هاي  متعددي  در سينما و تلويزيون  نقش آفريني  كرد.بازي  خوب  اين  هنرمند در فيلم هايي  چون «شايد وقتي  ديگر»، «باشو غريبه  كوچك »، «گراند سينما»، «مدرسه  پيرمردها»، «كمال الملك »و «دارا و ندار»به  همراه  مجموعه هاي  تلويزيوني  «كوي  دامون » و «به  رنگ  صدف» در قاب  ذهني  مخاطبان  ماندگار است .نقش  و جنس  بازي  دودكار در سينما و تلويزيون  ماندگار است  هرچند كه  او امروز آرميده است.

ويژه برنامه هاي روز زن در شبكه اول سيما
برنامه «صبح بخير ايران» كه به صورت ويژه روز چهارشنبه به مدت ۳ ساعت از شبكه اول سيما پخش مي شود در آيتم ها و بخش هاي مختلفي چون گفت وگو، موسيقي، مسابقه به تكريم زنان و نقش آنان در اجتماع مي پردازد.به گزارش روابط عمومي شبكه اول همچنين برنامه سيماي خانواده نيز در ويژه برنامه اي با دعوت از صاحب نظران و انديشمندان درخصوص زندگي و سيره حضرت فاطمه زهرا (س) و نقش زنان در خانواده به گفت وگو خواهد نشست.موسيقي، دعوت از هنرمندان و گزارش هاي مردمي از ديگر بخش هاي برنامه خانواده به مناسبت روز زن خواهد بود.

رضا ميركريمي در انتقاد از مشكلات اكران
نظام اكران در سينماي ايران دچار مشكلات عديده اي است
رضا ميركريمي، كارگردان فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» با انتقاد از بي توجهي به سينماي فرهنگي و صاحب انديشه در ايران گفت: در اين وضعيت، سينماگران به شدت احساس ناامني و بي تكيه گاهي مي كنند.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، ميركريمي كه به همراه مسعود رايگان و الهام حميدي (بازيگران اصلي فيلم) در نشست خبري فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» در خبرگزاري دانشجويان ايران سخن مي گفت تصريح كرد: فيلم هاي بسيار سخيف، بي مايه و كم زحمت كه به شدت در زمان توليد كم فروشي كرده اند، مي توانند دهها سالن در اختيار داشته باشند ولي فيلمهاي شاخص و برجسته، اغلب با كمترين حمايتي مواجه هستند.
وي ادامه داد:  سينماي ايران با سالانه توليد ۷۰ فيلم، تنها ۲ يا ۳ فيلم خوب در سال ارائه مي دهد، كه اين فيلمها ديگر متعلق به سازنده آنها يا عوامل آن نيست، بلكه متعلق به كل جامعه است و نمي توان نسبت به سرنوشت آنها بي تفاوت بود.
وي گفت: در ملاقاتي كه چند هفته قبل با آقاي ضرغامي  داشتم ايشان گفتند، ما از اين فيلم حمايت جدي خواهيم كرد اما تا امروز كه يك روز به اكران فيلم مانده، حتي يك تيزر هم پخش نشده است !.
ميركريمي گفت: فيلم هايي كه به زحمت و سختي و حاصل سرمايه گذاري افراد توانمند است به شكلي بسيار مهجورانه و حقيرانه اكران مي شوند و حتي وقتي اعتراض مي كنيم مي گويند اين فيلمها مخاطب ندارد! وي ادامه داد: به خاطر نداشتن مكانيزم مناسبي براي نمايش فيلمهاي شاخص، مي ترسم «خيلي دور خيلي نزديك» سر به نيست شود.
اين كارگردان سينما گفت: نظام اكران در سينماي ايران دچار مشكلات عديده اي است و قسمت زيادي از اختيارات در دست برخي صنوف قرار دارد و متاسفانه لابي هايي وجود دارد كه مانع از بوجود آوردن شرايط لازم براي اكران فيلمهاي ارزشمند هستند.
به نظر من بايد در اختياراتي كه به برخي از صنوف داده شده است، تجديد نظر شود و دولت بخشي از اختيارات خود را باز پس گيرد.
وي تأكيد كرد: تلاش براي ارتقاء سطح فرهنگي جامعه، برعهده مسئولان است و مسئولان بايد از كارهاي فاخر حمايت كنند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
مبارزه «تله سور» با سي.ان.ان و اظهارات ژورناليستيك مديريت آن
شبكه تلويزيوني جنوب (تله سور) كه علاوه بر ماهواره، به شبكه هاي كابلي نيز متصل است از دومين روز آغاز به كار، مبارزه با شبكه هايي نظير سي.ان.ان را كه مي گويد از عوامل نفوذ و توجيه سياست هاي آمريكا هستند، شروع كرده است.
مديريت «تله سور» ديروز اين ادعاي رسانه هاي آمريكا را كه «تله سور» عامل تبليغ براي ونزوئلا است رد كرد و گفت «تله سور» مبلّغ حق است، يك رسانه «خبر و نظر» حرفه اي است و مطابق اصول ژورناليسم عمل مي كند و سرمايه گذاران آن چهار كشورند كه در امور تحريريه دخالت ندارند. در اين شبكه ۱۶۰ روزنامه نگار حرفه اي تمام عيار كه تنها به اصول ژورناليسم وفادارند و اين وفاداري و بي طرفي، مهارت و رعايت انصاف در كار را به ثبوت رسانيده اند، سرگرم به كار هستند و شبكه در نظر دارد در همه كشورها دفتر خبر داير كند كه اينك اين دفاتر در كشورهاي قاره آمريكا از جمله ايالات متحده (واشنگتن) دايرند. وي گفت: اين كه روزنامه هاي ايالات متحده نوشته اند ما المثناي شبكه الجزيره هستيم درست نيست. ما حرفه اي عمل مي كنيم، وامدار كسي نيستيم، حقايق را پوشش مي دهيم و خبرهاي نادرست و تحريف شده و كلك هاي تبليغاتي رسانه هاي وابسته به قدرت هاي مداخله گر را افشا مي كنيم تا ذهن مخاطبان مان روشن باشد و درست از نادرست را تشخيص بدهند و كلك ها و ترفندها را بشناسند. كوشش ما اين است كه خبرها و نظرها را مستقيماً به دست آوريم و به حوزه هايي برويم كه «رسانه هاي وابسته»، آنها را از قلم مي اندازند و فقط به مطالبي توجه دارند كه در برنامه كارشان قرار داده شده باشد. ما مطالب مفيد و رويدادهايي را كه بايد به ياد بمانند، درس بياموزند و فراموش نشوند، چند بار تكرار مي كنيم. زيرا كه تلويزيون با روزنامه فرق دارد. روزنامه براي هميشه در دسترس باقي مي ماند ولي مطالب تلويزيون گذرا است و تكرار مطالب مهم از سوي ما به همين دليل است. مديريت «تله سور» ضمن انتقاد از اظهارات «كاني ماك»نماينده كنگره آمريكا كه گفته بود: ما بايد از همين حالا با «تله سور» مقابله كنيم كه دارد به خانه هاي اسپانيايي زبان هاي ايالات متحده وارد مي شود، گفت كه مگر مي شود به يك سوم جمعيت ايالات متحده كه زبان اسپانيايي مي دانند گفت كه «تله سور» را نبينند. ايالات متحده ۴۱ ميليون اسپانيايي زبان و ده ميليون مهاجر موقت از كشورهاي لاتين دارد و چهل ميليون از مردم ايالات متحده هم به زبان اسپانيايي آشنا هستند و جمعاً مي شوند يك سوم جمعيت اين كشور. تازه ما در برنامه داريم كه در آتيه مطالب را به زبان انگليسي هم پخش كنيم. آنها ده ها سال هرچه خواستند به خورد مغز ما دادند و ما اينك حقايق و اطلاعات درست را به آنها مي دهيم. ۱۹ درصد از سرمايه «تله سور» را كوبا و ۲۰ درصد را آرژانتين پرداخت كرده است و مابقي را ونزوئلا و اوروگوئه.
زادروز فردوسي ايتاليا و نگاهي به افكار و كارهاي او
امروز زادروز «جيوسووي كاردوچي» اديب و شاعر ميهندوست ايتاليايي است كه ۲۷ ژوئيه سال ۱۸۳۵ به دنيا آمد و ۱۶ فوريه سال ۱۹۰۹ درگذشت و در سال ۱۹۰۷ برنده جايزه ادبي نوبل شد. بعضي رسانه هايي كه به مناسبت يكصد و هفتادمين زادروز او مطلب نوشته اند از او به عنوان فردوسي ايتاليا نام برده اند. فردوسي در سراسر جهان نامي آشناست. كادوچي در دوران مبارزات براي تأمين وحدت ايتاليا، شهر به شهر و روستا به روستا مي رفت و به نوجوانان و جوانان آنجا شعر و سرود ميهني تعليم مي داد كه بيشتر آنان تحت تأثير همين سرودها، داوطلب جنگ با اتريش شدند و به ارتش وحدت پيوستند و نيروهاي اتريشي را كه چند برابر آنان بودند درهم كوبيدند و پس از قرن ها از ايتاليا بيرون انداختند. كاردوچي خطيبي زبردست بود و نفوذ كلام او روحيه ايتاليايي ها را آن چنان تقويت كرده بود كه آماده توسعه قلمروي ايتالياي نوپا تا مرزهاي امپراتوري روم شده بودند. كاردوچي همانند فردوسي، قسمتي از تاريخ ايتاليا را به شعر درآورد و شاعر ملي عصر خود لقب گرفت. او همچنين مانند فردوسي به خاطر پول و شهرت شعر نمي سرود، هدف او تنها وطن و هموطنانش بود. وي تاريخ منظوم خود را به سبك كلاسيك (روم و يونان باستان) سروده است. در همين راستا، كاردوچي كتاب نهم اشعار «همر» شاعر باستاني يونان را به ايتاليايي (لاتين جديد) ترجمه كرد. كاردوچي داراي دكترا در ادبيات و استاد دانشگاه و بنيانگذار انجمن ادبي ايتاليا بود.
موگابه و رامسفلد
ديدار جاري موگابه رئيس جمهور زيمبابوه از چين و سفر رامسفلد وزير دفاع آمريكا به تاجيكستان از خبرهاي ديروز رسانه ها بود. موگابه كه ميهمان«هو» رهبر چين است گفته است: زماني، وقتي يك دولت سياستي (داخلي و خارجي) خلاف اراده قدرت هاي غرب در پيش مي گرفت تهديد به تحريم اقتصادي مي شد و به لرزه مي افتاد، ولي امروز ترسي از اين نوع تهديدها نيست زيرا كه چين سر برافراشته و نگاه دولت هاي در معرض تهديد به آن است كه با ظرفيت اقتصادي وسيع خود مي تواند هر تهديدي نسبت به كشورهاي ضعيف تر را نقش بر آب كند زيرا چين ذاتاً برضد هرگونه تحريم ملل است.رامسفلد وزير دفاع آمريكا كه در واكنش به اعلاميه اخير سران چين، روسيه و كشورهاي آسياي ميانه مبني بر اين كه آمريكا بايد براي خارج ساختن نيروهايش از اين منطقه جدول زماني ارائه دهد از آسياي ميانه ديدن مي كند، عازم تاجيكستان شده است تا با رحمانوف رئيس جمهوري و نيز وزير دفاع تاجيكستان مذاكره كند. اين مسافرت در حالي صورت مي گيرد كه دو روز پيش از آن، شوراي وزيران روسيه تقويت نيروي هفت هزار نفري روسيه در تاجيكستان و وظايف اين نيرو را كه بر پايه پيمان دوجانبه سال ۱۹۹۹ تنظيم شده است تصويب كرده بود. طبق اين مصوبه، نظاميان روسيه در كارهاي مرزباني و دفاع از مرزهاي تاجيكستان به سربازان تاجيك كمك خواهند كرد.

بهارستان
مرگ را چون اشتري كور ديدم كه نمي داند پايش را كجا مي گذارد. آنان را كه به ناگاه فرو مي گيرد، مي ميراند و آنان كه نمي يابد، مي مانند تا پير شوند.
معلقه ي زهير بن ابي سلمي - ترجمه عبدالمجيد آيتي

پاسخ به پرسش پزشكي
دو پاسخ
دكتر روزنفلد به دو پرسش چنين پاسخ داده است:
ـ سرفه كردن ممتد، تنگي نفس و دم و بازدم همراه با خس خس، هميشه علائم برونشيت نيستند، ممكن است از مشكلات قلب و ريه (از جمله تومور ريه) حكايت كنند كه تشخيص آن موكول به انجام آزمايش هاي متعدد و عكسبرداري است. اگر برونشيت باشد، دكتر آنتي بيوتيك تجويز خواهد كرد.
- سياتيك (سياتيكا ـ پشت درد) دردي است كه در قسمت پايين پشت احساس مي شود و به طرف پايين تا پا امتداد مي يابد. به ندرت در افراد زير ۲۰ سال مشاهده شده است. اين درد بر حسب قرار گرفتن بدن (وضعيت نشستن) و يا هنگام سرفه و عطسه كردن و خم شدن شدت مي يابد. عمدتاً بر اثر بلند كردن جسم سنگين، ضربه، آسيب رسيدن به عصب هاي محلي، تغيير شكل لايه الاستيك ميان مهره ها و نيز ستون فقرات روي مي دهد.

يك فيلم ايراني در جشنواره آوانكا
يك فيلم مستند ايراني به بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم آوانكا در پرتغال راه يافت.به گزارش خبرنگار ما فيلم «فرزندان آدم» ساخته محمدرضا فتحي نجفي در بخش مسابقه اين جشنواره كه از ۵ تا ۹ مرداد برگزار مي شود، به نمايش درخواهد آمد.
«فرزندان آدم» مستندي است در مورد زلزله بم كه در آن با استفاده از قرآن و مفاهيم قرآني، كرامت انسان در مواجهه با مصائب طبيعي به تصوير كشيده مي شود.

سينماي ايران در جشنواره استراليا
فيلم سينمايي «حيات» ساخته غلامرضا رمضاني در جشنواره بين المللي «بريسبان» استراليا روي پرده مي رود.
چهاردهمين جشنواره بين المللي فيلم بريسبان از ۵ تا ۱۷ مردادماه در استراليا برگزار مي شود.
اداره كل رسانه بين الملل سيما گزارش داد: اين فيلم تحسين شده به نمايندگي از سينماي ايران در اين رويداد هنري حضور يافته است.
فيلم حيات به تازگي چهار جايزه جشنواره بين المللي سينماي كودكان و نوجوانان «مونته ويدئو»اروگوئه را دريافت كرد.

سخنراني درباره موسيقي زيرزميني در فرهنگسراي قانون
گروه ادب و هنر: كنسرت پژوهشي »موسيقي زيرزميني در ايران« در ساعت ۱۹ و ۳۰ امروز در فرهنگسراي قانون برگزار مي شود.در اين كنسرت پژوهشي اديب وحداني، پژوهشگر موسيقي پاپ و معاصر در اين باره سخن مي گويد.

برگي از تاريخ
اخراج عثماني از قفقاز
۲۷ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۶۶۳ پارلمان انگلستان قانون ظالمانه اي را تصويب كرد كه به موجب آن هر كالاي خارجي به مقصد مهاجرنشينان آن كشور در آمريكاي شمالي بايد از طريق بنادر انگلستان و كشتي هاي انگليسي حمل شود كه اين قانون، مهاجرنشينان را به خشم آورد و يكي از علل انقلاب استقلال ايشان به شمار آمده است. در سال ۱۷۹۴ روبسپير از افراطيون انقلاب فرانسه و عامل اصلي دوران وحشت كه در نظر داشت ۱۷ هزار نفر ديگر را براي گردن زده شدن به گيوتين بسپارد، دستگير و روز بعد در ملاء عام با گيوتين گردن زده شد. در سال ۱۸۳۹ جنگ انگلستان و چين معروف به جنگ اول ترياك، در پي افكندن صندوق هاي حاوي ترياك محصول هند از سوي چيني ها به دريا آغاز شد. در سال ۱۹۲۱ «فردريك بانتينگ»، استاد بيوشيمي دانشگاه تورنتو كانادا، هورمون انسولين (واژه اي است لاتين به معناي جزيره) را كشف كرد. در سال ۱۹۵۲ (مرداد۱۳۳۱) دكتر مصدق وزيران كابينه تازه خود را به مجلس معرفي كرد و نام وزارت جنگ را به وزارت «دفاع ملي» تغيير داد. در اين كابينه، دكتر مصدق خود سمت وزارت دفاع را بر عهده گرفته بود و باقر كاظمي را به عنوان نايب نخست وزير تعيين كرده بود. دكتر غلامحسين صديقي جامعه شناس معروف ايران وزير كشور، دكتر مهدي آذر روشنفكر بنام وزير فرهنگ، حسين نواب وزير امور خارجه، عبدالعلي لطفي وزير دادگستري و مهندس طالقاني وزير كشاورزي بود. در سال ۱۹۵۳ جنگ كره كه در آن ۲۵ هزار آمريكايي كشته و بيش از يكصد هزار تن ديگر مجروح شده بودند، با امضاي قرارداد ترك مخاصمه پايان يافت. در سال ۱۹۸۰ محمدرضا پهلوي، شاه بركنار شده ايران، در قاهره (در بيمارستان ارتش مصر) از بيماري سرطان در ۶۰ سالگي درگذشت و در همان شهر مدفون شد. وي از ۱۶ ژانويه سال ۱۹۷۹ (۲۶ دي ۱۳۵۷) كه ايران را ترك كرد با دربه دري بي سابقه اي روبه رو شد. كشورهاي ديگر حتي دوستان سابقش از جمله پادشاه سابق اردن از پذيرفتن او اكراه داشتند. مكزيك و پاناما به اصرار دولت آمريكا او را موقتاً پذيرفته بودند، تازه در آنجا در سايه ترس از ربوده شدن و يا تحويل به ايران جهت محاكمه به سر مي برد.«مورخان»، استبداد فردي، گسترش تبعيض و فساد و نيز شدت عمل و افراط گري هاي ساواك را عوامل عمده نارضايي ايرانيان از شاه سابق دانسته اند.
و اينك برگ امروز: لشكريان شاه عباس كه براي اخراج عوامل عثماني (تركيه) از پاره اي از نقاط قفقاز وارد اين منطقه شده بودند، ۲۷ ژوئيه در سال ۱۶۰۶ ميلادي شهر گنجه (زادگاه گنجوي شاعر معروف) را كه اينك در جمهوري آذربايجان قرار گرفته است پس گرفتند. در جنگي كه روي داد بيش از دو هزار و پانصد تن از عساكر عثماني كشته شدند. با اين پيروزي، جز شماخي بقيه نقاط قفقاز به قلمرو ايران بازگشتند و شماخي نيز با جنگ پس گرفته شد كه عثماني در اين نبرد هم سه هزار كشته تلفات داد و تا آن سوي «قارص» عقب نشست. شاه عباس سپس از شهر تفليس (پايتخت گرجستان) كه از متعلقات ايران بود ديدار و همزمان دستور ترميم خرابي هاي وارده به شهر ايروان (پايتخت ارمنستان) را صادر كرد، محمد پاشا فرماندار منصوب از سوي عثماني در گنجه را به زندان مازندران فرستاد و سپس عازم پايتخت خود شد. قفقاز (از آبخازيه تا ارس) و از جمله ايروان پس از دو جنگ طولاني با روسيه، طبق قراردادهاي گلستان (۲۴اكتبر ۱۸۱۳) و تركمنچاي (۲۱ فوريه ۱۸۲۸) با وساطت انگلستان به روسيه واگذار شد كه اينك سه كشور گرجستان، آذربايجان و ارمنستان را تشكيل مي دهد و داغستان آن ضميمه روسيه است.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تلفن
فورا از اينكه گوشي را برداشته بود، پشيمان شد. طرف صدايش را شناخته بود و ديگر انكار فايده نداشت. دستش را روي دهني گذاشت و ترجيح داد حرفي نزند، حرف تازه اي براي گفتن نداشت.
با خودش فكر كرد: وقتي قهر نكرده بود و به خانه پدرش نرفته بود، خوب از پس اين آدم هاي سمج برمي آمد!
طلبكار هنوز پشت خط الوالو مي كرد.
محمدعلي خداشناس

گشتي در دنياي خبرها
گربه هاي تلخ
واشنگتن: با آنكه گربه ها علاقه زيادي به بستني دارند اما از لحاظ ژنتيكي قادر به شناسايي مزه هاي شيرين نمي باشند. اين در حالي است كه خرس ها وسگ ها قادرند مزه شيرين را تشخيص دهند. دانشمندان پس از مدت ها تحقيق به اين نتايج دست يافته اند.
خودكشي در چين
پكن:خودكشي، بزرگترين عامل مرگ و مير ميان افراد ۲۰ تا ۳۵ ساله در چين به شمار مي آيد. به عبارت ديگر هر سال در حدود يك ميليون نفر در اين كشور (۶۸۵ نفر در روز) خود را مي كشند.
همچنين سالانه بين ۲.۵ تا ۳.۵ ميليون نفر اقدام به خودكشي مي كنند كه اين خودكشي ها نافرجام است. در واقع عامل اصلي يك پنجم از مجموع مرگ و ميرها در چين خودكشي است. علاوه بر اين اغلب افراد پيش از اقدام به خودكشي به افسردگي مبتلا مي شوند.
تنيسور بد شانس
اشتوتگارت: رافايل نادال، تنيسور ۱۹ ساله اسپانيايي، چند روز پيش قهرمان رقابت هاي تنيس اشتوتگارت شد ويك دستگاه خودروي مرسدس به وي تعلق گرفت. اما نادال نمي تواند با اين خودرو به رانندگي بپردازد. با توجه به اينكه نادال فاقد گواهينامه رانندگي است تنها توانست داخل زمين تنيس و به صورت سمبليك چند متري خودرو را حركت دهد.
رضايت فرانسوي ها
پاريس: ۸۰ درصد مردم فرانسه تصوّر مي كنند خوش تيپ هستند.آنها حداقل يكبار در روز خود را در آيينه نگاه مي كنند واز شكل ظاهري خود احساس رضايت دارند. جالب اينكه ۸۸ درصد مردان و ۷۳ در صد زنان از شكل ظاهري خود رضايت دارند.
نسخه هاي غيرقانوني كتاب هري پاتر
داكا: نسخه هاي غيرقانوني كتاب هري پاتر در بازار داكا فروش بي سابقه اي دارد. در حاليكه قيمت نسخه هاي اصلي كتاب هري پاتر ۲۹ دلار است، نسخه هاي غيرقانوني آن تنها به قيمت ۶ دلار به فروش مي رسد. افرادي كه كتاب هاي غيرقانوني خريداري مي كنند در توجيه عملكرد غيرقانوني خود مي گويند: ما مي خواهيم كتاب بخوانيم و برايمان تفاوتي ندارد كه نسخ اصلي باشد يا غيرقانوني.
تولد چهارقلو
لس آنجلس: يك گاو در آمريكا چهار قلو به دنيا آورد. به گفته دامپزشكان، تولد چهار قلو در ميان گاوها بسيار نادر است. نكته جالب تر اينكه اين گاو بدون كمك انسان هر چهار گوساله اش را به دنيا آورد.
خوك هاي دردسرساز
ايندي يانا: صاحب دو خوك در آمريكا به دليل اينكه بوي بد حيواناتش مردم شهر را آزار مي داد، در دادگاه محكوم شد.
وي اين دو خوك بزرگ را داخل منزلش نگهداري مي كرد كه بوي بد اين حيوانات همسايگان را به ستوه آورده بود. سرانجام پس از ماه ها كشمكش، دادگاه به نفع شاكيان رأي داد و مرد را جريمه كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۹ دقيقه

گل و گياه
كامليا
003213.jpg
نام علمي: Camellia japonica شHatsu Warai'
خانواده: THEACEAE
واريته اي با گل هاي صورتي كمرنگ، به قطر ۷ سانتيمتر با عطري ملايم كه اواسط زمستان تا بهار ظاهر مي شوند. اين درختچه جهت كاشت در گلدانهاي بزرگ و پرورش بصورت بن ساي مناسب است اما در بستر باغچه رشد بهتري نشان خواهد داد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك با زهكشي خوب، خنثي تا اسيدي، در طول فصل زمستان هرگز كوددهي نكنيد و در روزهاي يخبندان براي گياه محيطي نيم سايه مهيا نماييد زيرا آفتاب ظهر سبب تعرق و از دست رفتن آب برگها مي شود در حالي كه خاك يخ زده و گياه نمي تواند آب از دست رفته را از خاك جذب كند و در نتيجه از بين مي رود.
ازدياد: از طريق قلمه نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اوايل زمستان و يا پيوند زدن در آخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |