چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۸ - Jul 27, 2005
پليس جنايي اصفهان فاش كرد
زن جوان با شليك دو گلوله به قتل رسيد
003180.jpg
گروه حوادث: مردي كه همسر صيغه اي خود را به قتل رسانده بود، پس از دستگيري جزئيات حادثه را فاش كرد.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه پليس جنايي اصفهان قرار گرفت كه جسد زن جواني به نام زينب در داخل خانه مسكوني اش در خيايان سيمين كشف شد.
جسد اين زن ۲۳ ساله كه مادر يك دختر بچه بود در حالي توسط يكي از بستگانش كشف شد كه با شليك دو گلوله به قفسه سينه اش به قتل رسيده بود. كارآگاهان در بررسي هاي مقدماتي خود متوجه شدند كه قبل از وقوع قتل درگيري بين زينب و عامل جنايت رخ داده است. از طرفي ظاهراً عامل يا عاملان جنايت غافلگيرانه وارد خانه زينب شده و او را به قتل رسانده اند.
به اين ترتيب، رديابي هاي ويژه پليس آگاهي اصفهان براي شناسايي عامل يا عاملان جنايت آغاز شد و در بررسي هاي مقدماتي كارآگاهان متوجه شدند كه اين زن از دو سال قبل صيغه مردي به نام مرتضي بوده است و از او صاحب دختري است. اما از مدتي قبل با يكديگر مشكل پيدا كرده اند. رديابي ها در حالي ادامه داشت كه كارآگاهان دريافتند روز حادثه مرتضي با يك خودرو پژو ۲۰۶ آلبالويي رنگ در محل سكونت زينب تردد داشته است.
بنابراين، با شناسايي شماره پلاك خودرو، مرتضي در حالي كه قصد خارج شدن از شهر اصفهان را داشت شناسايي شد.
با دستور بازپرس ويژه قتل مأموران حفظ نظم اجتماعي طي يك تصادف ساختگي در اتوبان اصفهان- شهر كرد ابتدا خودرو ۲۰۶ را شناسايي كردند و سپس در ترافيك ايجاد شده در حالي كه مطمئن بودند مرتضي مسلح به سلاح كمري است او را در يك عمليات ضربتي دستگير كردند.
مرتضي بلافاصله پس از دستگيري توسط مأموران پليس خلع سلاح شد و از داخل خودرو اش مقداري ترياك و۴ تير فشنگ كشف شد.
وي پس از انتقال به اداره آگاهي به قتل زينب (همسر صيغه اي اش) اعتراف كرد. او ادعا كرد: من خود صاحب همسر و فرزند بودم، تا اينكه دو سال پيش با زينب آشنا شدم. پس از مدتي او را به صيغه خود درآوردم و خانه اي در خيابان سيمين اصفهان برايش كرايه كردم. ما زندگي خوبي با هم داشتيم تا اينكه صاحب يك فرزند دختر شديم. پس از پايان مدت صيغه مان براي مدتي به خانه زينب نرفتم. در اين مدت متوجه شدم زينب اقدام به كارهاي منافي عفت مي كند. همين موضوع باعث ناراحتي ام شد و تصميم به قتل او گرفتم. شب قبل از حادثه با او درمورد اين موضوع صحبت كردم اما او حاضر به قبول اين حرف نشد. روز حادثه وقتي به طور اتفاقي به خانه زينب رفتم، زينب را با شليك گلوله به قتل رساندم.
بر پايه اين گزارش متهم هم اكنون با دستور قاضي پرونده با قرار بازداشت روانه زندان شد تا با تكميل تحقيقات و صدور كيفرخواست محاكمه شود.

در دادگاه كيفري استان مطرح شد:
قتل پايان يك رفاقت دوستانه
003174.jpg
گروه حوادث: پسر جواني كه سال گذشته در درگيري خونيني در اسلامشهر يك نفر را به قتل رسانده بود از سوي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد.
به گزارش خبرنگار ما سال گذشته در پي درگيري كه در يكي از محله هاي اسلامشهر رخ داد پسري ۲۰ ساله به نام بغداد.ص با وارد كردن ضربات چاقو فردي به نام علي اصغر.ا را از پاي درآورد. اين متهم كه يك فقره سابقه كيفري در رابطه با توزيع مواد مخدر دارد ۴ مرداد ماه سال جاري در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد.
وي در دادگاه درمورد نحوه ارتكاب قتل به قاضي عزيز محمدي گفت: روز حادثه در حال عبور از يكي از خيابان هاي اسلامشهر بودم كه دوستم سعيد  را ديدم.
سعيد بلافاصله مرا داخل اتومبيل خود برد و يك چاقوي ضامن دار به من داد و گفت كه عده اي قصد درگيري و دعواي با او را دارند، بعد از گذشت چند دقيقه ناگهان سه نفر به سمت ما حمله ور شدند و درگيري از اينجا شروع شد.
سعيد با صداي بلند مرا صدا كرد، من با سرعت به طرف يكي از آنها حمله كردم و با سر ضربه اي به صورتش زدم.
سپس مقتول به سمتم آمد، چاقو را به سرعت از جيبم بيرون آوردم، در همين حال سعيد مدام با صداي بلند به من مي گفت: بزن. يقه پيراهن علي اصغر در دست چپم و چاقو در دست راستم بود كه ناگهان افرادي كه با مقتول بودند مرا از پشت هل دادند.
همين عمل باعث شد چاقو به گردن مقتول وارد شود، اين صحنه را كه ديدم بسيار ترسيدم و به سرعت از آن محل دور شدم.
شب حادثه به مشهد فرار كردم اما پس از مدتي، مطلع شدم كه پدرم توسط پليس دستگير شده است. به همين دليل، به تهران برگشتم و خودم را به آگاهي معرفي كردم. پس از صحبت هاي متهم، قاضي عزيز محمدي از وي پرسيد: علت اين دعوا چه بود؟ متهم در پاسخ گفت: من از علت اصلي اين دعوا اطلاعي ندارم اما گويا درگيري بر سر يك دختر بود. در ابتداي جلسه كيفرخواست اين پرونده ازسوي خاكي نماينده دادستان قرائت شد.
بر پايه اين گزارش، پس از اخذ آخرين دفاع از متهم، قاضي ختم دادرسي را اعلام كرد. قرار است حكم پرونده ظرف ۱۰ روز آينده ازسوي ۵ قاضي دادگاه كيفري استان صادر شود.

دستگيري دو شرور در مشيريه تهران
گروه حوادث: دو شرور منطقه مشيريه تهران توسط مأموران كلانتري ۱۶۹ شناسايي و دستگير شدند.به گزارش خبرنگار ما، سرگرد باقري شاد _ رئيس كلانتري _ با اعلام اين خبر گفت: در راستاي برخورد با متخلفين منطقه با توجه به شكايت هاي متعدد دو تن از اشرار و مواد فروشان معروف منطقه شناسايي و توسط مأموران تجسس كلانتري دستگير شدند.سرگرد باقري شاد در ادامه افزود: محمود و علي دو تن از اشرار و داراي دهها سابقه كيفري هستند.علي قزويني از بزرگترين فروشندگان مواد مخدر بود كه مدتها تحت تعقيب پليس تهران قرار داشت كه بالاخره هر دو متهم در يك روز شناسايي و دستگير شده اند.دو متهم پس از بازجويي مقدماتي در اختيار مقام قضايي قرار گرفتند تا تحقيقات تكميلي در خصوص پرونده صورت گيرد.

پيشگيري بهترين راه حل است
پاكزاد عوامل اجتماعي موثر در بروز اين گونه رفتارها را فقر، تضاد فرهنگي، حضور در طبقات اجتماعي پايين، مهاجرت، كمبود امكانات تفريحي، فرهنگي و ورزشي دانست و گفت: از آنجا كه نوجوانان بزهكار به طور مكرر با پليس و قانون درگير مي شوند بايد توجه داشت كه پيشگيري بهترين راه حل است. جامعه بايد دريابد كه مواجهه با چنين نوجواناني با توجه به شرايط سني آنان بايد بيشتر با جهت گيري درماني و به خصوص حمايتي و ارشادي صورت گيرد ، نه جهت گيري تنبيهي. بنابراين، توجه به خانواده و آموزش مهارت هاي ارتباطي والدين با فرزندان، آشنايي با نيازهاي آنان در مقاطع مختلف رشد جسمي و رواني، كاناليزه كردن انرژي سرشار نوجوانان به سمت مثبت از جمله ورزش و خلاقيت هاي هنري بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي افزود: توجه بي قيد و شرط نظام اجتماعي، سياسي و اقتصادي به حقوق كودكان و نوجوانان آسيب پذير از جمله حق برخورداري آنها از نظام اجتماعي و خدمات اجتماعي نظير ورزش ، تفريح و تحصيل، حق برخورداري از استانداردهاي مطلوب زندگي، حق حيات و داشتن هويت، حق داشتن حريم حقوقي و ... كه مواد ۳۷ و ۴۰ كنوانسيون حقوق كودك و نوجوان رهنمودهاي مناسبي را در اين زمينه براي پيشگيري از بزهكاري نوجوانان و جوانان ارايه مي كند، لازم و ضروري است.

سن بي قراري، طغيان، ماجراجويي، ريسك پذيري
و خطر در نوجوانان
كارشناس مركز مشاوره و مددكاري ناجا سنين نوجواني به خصوص رده هاي سني ۱۶ تا ۱۸ سال را سن بي قراري، طغيان، ماجراجويي، ريسك پذيري و خطر ارزيابي كرد و گفت: برخي از روانشناسان تحول گرا معتقدند اين سنين دوره خود محوربيني نوجوانان است، به اين معنا كه توجه نوجوانان تنها به خودشان معطوف است و همين امر به ايجاد تضاد با بزرگترها مي انجامد. نوجوانان در اين سن به لحاظ فردي خود را افرادي قدرتمند مي دانند و آرمانگراي صرف هستند به گونه اي كه واقعيات را به خوبي درك نمي كنند.
«پاكزاد» معتقد است: در صورت عدم توجه خانواده ، دوستان و نهادهاي اجتماعي به ويژگي هاي شخصيتي و نيازهاي جوانان ، آنان با انجام رفتارهاي بزهكارانه با مراجع قدرت درگير شده و خود را از جامعه طلبكار مي دانند.
وي در تشريح روانشناختي موضوع افزود: برخي از نشانه هاي پيش بيني كننده زورگيري مانند احساس طرد، قرباني خشونت شدن، عملكرد تحصيلي پايين ، كناره گيري اجتماعي، سركشي، خشونت و پرخاشگري از نوشته ها يا نقاشي هاي افراد قابل دريافت است. در يك دسته بندي كلي ، عوامل موثر بر زورگيري به عنوان يك رفتار بزهكارانه عبارتند از:
عوامل فردي، خانوادگي و اجتماعي ، كه از عوامل فردي موثر در زورگيري مي توان از اختلال هاي خاص در دوران كودكي مانند بيش فعالي، اختلال سلوك و مشكلات عاطفي مانند كودكان آشفته - هيجاني ياد كرد.
اين كارشناس ارشد حوزه مشاوره و مددكاري ،ريشه يكي ديگر از علل مهم زورگيري نوجوانان را در روابط خانوادگي آنان دانست و افزود: بروز اينگونه رفتارها در خانواده هاي گسسته، خانواده هاي تك سرپرست و حاكميت فضاي سرد با طردكنندگي و تنبيه گري ، رابطه مستقيمي با بزهكاري نوجوانان و جوانان دارد.
به اعتقاد وي ، يكي از علل مهم رفتارهاي بزهكارانه از جمله زورگيري ، يادگيري اجتماعي است. رفتارهاي بزهكارانه از طريق مشاهده و تقليد از گروه دوستان و خانواده يا از طريق تماشاي مدل هاي بزهكاري در تلويزيون و سينما آموخته مي شود و سپس در موقعيت هاي مشابه بروز مي كند.

كاهش سن ارتكاب به برخي از جرايم
گروه حوادث: كارشناس ارشد مركز مشاوره و مددكاري نيروي انتظامي از كاهش سن ارتكاب به برخي جرايم در استان تهران طي سه ماهه اول سال ۸۴ خبر داد.
«رجبعلي پاكزاد» كارشناس ارشد مركز مشاوره و مددكاري نيروي انتظامي از كاهش سن ارتكاب به جرايمي از قبيل زورگيري خبر داد و گفت: ۹۵ درصد اين نوع جرايم طي سه ماهه اول سال ۸۴ در محدوده سني ۱۶ تا ۱۷ سال روي داده است ، لذا پليس مي بايست ضمن بررسي علل و عوامل موثر در بروز اين نوع جرايم ، توصيه هاي پيشگيرانه اي را به خانواده ها ارايه دهد.
هر گونه اعمال مجرمانه يا سركشي از قواعد و مقررات قانوني كه از افراد زير ۱۸ سال سرمي زند ، بزهكاري محسوب مي شود.
وي افزود: براساس تعاريف حقوقي هر گونه اعمال مجرمانه يا سركشي از قواعد و مقررات قانوني كه از افراد زير ۱۸ سال سرمي زند ، بزهكاري محسوب مي شود، بنابراين و با توجه به ويژگي هاي سني مرتكبين مورد بحث، زورگيري يكي از رفتارهاي بزهكارانه اي است كه با خشونت و پرخاشگري همراه است و ممكن است در اثر ناكامي هاي فردي، اجتماعي و خانوادگي بروز كند.
پاكزاد با تاكيد بر اينكه سير صعودي بروز رفتارهاي بزهكارانه در تهران مساله اي قابل توجه و نيازمند بحث و بررسي است، يادآور شد: اين موضوع به لحاظ اپيدميك در بين ۳ تا ۴ درصد نوجوانان جامعه مشاهده شده است.

كشف يك تن مواد مخدر از اشرار مسلح در كرمان
گروه حوادث: در يك درگيري مسلحانه با اشرار در ارتفاعات كرمان پليس موفق به كشف يك تن مواد مخدر شد كه در جريان اين درگيري ۱۵۰ كيلوگرم از مواد در آتش سوخت.
ماموران انتظامي كرمان باخبر شدند كه چند تن از اشرار قصد حمل يك محموله مواد مخدر به اين استان را دارند. بنابراين پليس پس از انجام تحقيقات و پي بردن به محل تردد قاچاقچيان ديشب در اين محل كمين كرد.
بر اساس اين گزارش، ساعت ۲۲ پليس در كمين گاه خود يك خودرو وانت را مشاهده و آن را متوقف كرد.زماني كه آنان در حال بازرسي اين خودرو بودند ناگهان مشاهده كردند خودرو وانت ديگري با حفظ فاصله و چراغ خاموش در عقب خودرو فوق در حركت است اما راننده اين خودرو با ديدن ماموران پس از دور زدن به سمت ارتفاعات روستاي استخروييه فرار نمود.بلافاصله اكيپي از ماموران به تعقيب اين خودرو پرداختند و كليه محورها و راه هاي فرعي را مسدود كردند.
سرانجام راننده خودرو را در يكي از دهانه هاي منتهي به ارتفاعات روستاي فوق توقف كرد و سرنشينان آن از خودرو پياده و شروع به تيراندازي به سمت ماموران كردند.
در اين درگيري بر اثر اصابت گلوله به باك بنزين، خودرو قاچاقچيان كه حامل يك تن مواد مخدر بود منفجر شد و در همين حين اشرار به سمت ارتفاعات متواري شدند.

باز هم سرقت به وسيله آبميوه مسموم
گروه حوادث: سارق با خوراندن آبميوه مسموم به فردي، تلفن همراه و مبلغ۶۰۰ هزار تومان وجه نقدش را به سرقت برد.
ساعت ۲۰ روز دوم مرداد شخصي به هويت عليرضا.ب با مراجعه به كلانتري ۱۱۳ بازار اظهار داشت كه در پارك شهر با شخص ناشناسي آشنا شدم و او به من يك عدد سانديس مسموم تعارف كرد كه پس از خوردن آن بيهوش شدم و پس از به هوش آمدن متوجه شدم تلفن همراه و مبلغ ۶۰۰ هزار تومان وجه نقدم به سرقت رفته است. تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

قرار بازداشت براي قاتل دختر جوان
003171.jpg
گروه حوادث: پسر جواني كه پس از به قتل رساندن يك دختر اقدام به خودكشي كرده بود، با قرار بازداشت روانه زندان شد.
به گزارش خبرنگار ما، متهم اين پرونده كه رامين نام دارد، عصر روز ۲۸ تيرماه دختري به نام سوفيا را با ضربات متعدد چاقو به قتل رساند.
رامين زمان درگيري، چاقويي را از جيبش خارج كرد و سه ضربه به شكم و گردن سوفيا وارد كرد كه منجر به مرگ وي در صحنه حادثه شد.
سپس دو ضربه چاقو به خود زد كه شاهدان حادثه سريع وي را به بيمارستان پاسارگاد انتقال دادند و او از مرگ نجات يافت.
بازپرس حسيني زماني كه رامين وضعيت مناسبي پيدا كرد او را تحت بازجويي قرار داد. وي در بازجويي اوليه اتهام قتل را قبول كرد.
برپايه اين گزارش صبح ديروز بازپرس حسيني با صدور قرار بازداشت رامين را روانه زندان كرد.
لازم به ذكر است كه پيش از اين در خبرها آمده بود سوفيا و ضارب وي قصد ازدواج داشته اند كه پدر سوفيا در تماس با روزنامه همشهري اين اخبار را كذب دانسته و تمامي ادعاهاي رامين را رد كرد.

حبس به جرم شكنجه بچه گربه
003177.jpg
ديلي تلگراف: يك نوجوان ۱۹ ساله اهل سيدني استراليا، كه يك بچه گربه دو ماهه را به قصد كشت مورد آزار و اذيت قرار داد، به چهار ماه حبس محكوم شد.
بنابراين گزارش، «كريستوفرلي هروس» در اعترافاتش به دادگاه گفت: قبل از حادثه، مقدار زيادي مشروبات الكلي و مواد مخدر مصرف كرده و از حال عادي خود خارج شده بودم.دادگاه، كريستوفر را به چهار ماه حبس محكوم كرد.

چهار سال حبس براي يك تهديد
آسوشيتدپرس : دادگاه عالي ايالت ميشيگان روز گذشته، نوجواني را كه با ايجاد حريق عمدي منزل خود را به آتش كشيده و مسئولان مدرسه محل تحصيل خود را نيز تهديد به حملات تروريستي كرده بود، به چهار سال و نيم حبس محكوم كرد.
قاضي پرونده خطاب به متهم آندرو اسلانتوسكي گفت: تو هنوز فرصت داري تا آينده خود را بسازي. اين حكم به عنوان جريمه عملي است كه مرتكب شده اي.
آندرو ۱۸ ساله هنگام قرائت رأي نهايي به شدت گريست. وي پس از پايان رسمي دادگاه خطاب به قاضي گفت: اكنون كه به گذشته بازمي گردم، مي بينم چه لحظات قشنگي را از دست داده ام. به خاطر رنج و اندوهي كه براي خانواده ام ايجاد كردم بسيار متأسفم.
پليس ميشيگان ماه گذشته به دنبال تماس تلفني يكي از مسئولان مدرسه محل تحصيل متهم به آن جا مراجعه كرد. و در كامپيوتري كه وي از آن براي چت كردن استفاده مي كرد، مطالبي را مبني بر تصميم وي براي حمله به مدرسه و كشتن همكلاسي هايش پيدا كرد.

قتل در نزاع دسته جمعي
گروه حوادث: جواني به نام حسين و دوستانش در يك نزاع دسته جمعي، پس از مجروح كردن دو نفر به وسيله چاقو كه به فوت يكي از آنها انجاميد، متواري شدند.
ساعت ۲۱ ديشب، ماموران كلانتري ۱۰۸ نواب پس از اطلاع يافتن از وقوع يك نزاع دسته جمعي در مقابل يك قهوه خانه در خيابان خوش، بلافاصله در محل حاضر شدند. طي اين نزاع، شخصي معروف به حسين و هفت نفر از دوستانش، دو نفر را به وسيله چاقو از ناحيه پشت، كمر و قلب مجروح كردند و متواري شدند.مجروحان به سرعت به بيمارستان منتقل شدند اما يكي از آنها بر اثر شدت جراحات وارده فوت كرد. علت بروز اين نزاع ناشي از اختلافات مالي بود و پليس در حال بررسي موضوع است.

باند «شغال ها» متلاشي شد
گروه حوادث: اعضاي يك باند اراذل و اوباش معروف به شغال ها با تلاش ماموران كلانتري ۱۶۱ ابوذر دستگير شدند.
حسن شكري داديار شعبه سوم دادسراي ناحيه ۱۸ ضمن اعلام خبر فوق گفت: با توجه به هماهنگي هايي كه با نيروي انتظامي به ويژه كلانتري هاي تحت پوشش قضايي دادسراي ناحيه ۱۸ و كلانتري ۱۶۱ ابوذر صورت گرفت با افراد خلافكار، اراذل و اوباش و فروشندگان مواد مخدر برخورد خواهد شد.
شكري افزود: در همين چند روز اخير با تلاش ماموران كلانتري ۱۶۱ به فرماندهي سرهنگ بختكي، باند مخوف و فاسدي كه تحت عنوان شغال ها در منطقه فلاح تهران ايجاد ناامني مي كردند شناسايي و دستگير شدند و همگي با حكم مقام قضايي روانه زندان شدند.

حمله برادر زن كامبوجي به داماد خانواده به خاطر سگ
آي او ال: يك مرد كامبوجي كه براي صرف شام به منزل خواهرش رفته بود از گرسنه ماندن سگش عصباني شد و شوهر خواهرش را به ضرب ساطور به شدت مجروح كرد. مرد ۲۲ ساله كامبوجي كه براي صرف شام به منزل خواهرش دعوت بود جهت شوخي با شوهر خواهرش سگش را نيز همراه خود برد. هنگام صرف شام وقتي سگ اين مرد اولين بشقاب غذايش را تمام كرد و سير نشد او از شوهر خواهرش يك بشقاب ديگر غذا خواست تا به سگش بدهد اما از آنجايي كه غذايي نمانده بود صاحب خانه به او جواب رد داد.
به اين ترتيب مرد او را به خساست متهم كرد و از رفتار او به شدت عصباني شد. در همين حال مرد به ساطوري كه روي ميز بود دست انداخت. او با آن به سوي داماد خانواده حمله ور شد و او را از ناحيه پا به شدت مجروح كرد.خوشبختانه مجروح به بيمارستان منتقل و تحت مداوا قرار گرفت و برادر زن عصباني نيز بوسيله پليس بازداشت شد. گفتني است، در صورت اثبات اتهام اين مرد مبني بر حمله به شوهر خواهرش و سوء قصد حداقل ۱۰ سال حبس در انتظارش است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |