چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۸ - Jul 27, 2005
عمليات ساخت سريع ترين سوپر كامپيوتر جهان آغاز مي شود
۷۳ برابر سريع تر از «بلو جين»
003219.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: ژاپن قصد دارد سال آينده ميلادي عمليات ساخت سريع ترين كامپيوتر جهان را آغاز كند. سرعت اين سوپر كامپيوتر ۷۳ برابر بيشتر از سرعت سريع ترين سوپر كامپيوتر موجود در جهان خواهد بود.
در حال حاضر سريعترين سوپركامپيوتر جهان «بلو جين» نام دارد كه در آزمايشگاه ملي كاليفرنيا نگهداري مي شود. اين دستگاه قادر است ۸/۱۳۶ تريليون محاسبه در ثانيه انجام بدهد. اما به گفته دانشمندان ژاپني، سوپر كامپيوتر آنها ۷۳ برابر «بلو جين» سرعت خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري كيودو، هزينه اجراي اين پروژه بين ۸۰ تا ۱۰۰ ميليارد ين (۷۱۴تا ۸۹۳ ميليون دلار ) اعلام شده است. به همين دليل گفته مي شود كه وزارت علوم و تكنولوژي ژاپن تقاضاي ۸۹ ميليون دلار براي سال مالي آينده كرده است، اما مقامات اين وزارتخانه اين رقم را تاييد نكرده اند و مي گويند كه توافق نهايي در مورد اين پروژه صورت نگرفته و پيش بيني مي شود كه تكليف آن تا دو هفته ديگر مشخص بشود.
در صورتي كه بودجه مورد نظر وزارتخانه محقق بشود آنگاه اميد است عمليات ساخت سوپر كامپيوتر در اوايل سال ۲۰۱۰ به پايان برسد.
در سال ۲۰۰۲ ژاپن يك سوپر كامپيوتر به بازار عرضه كرد كه تا سال ۲۰۰۴ اين ابر رايانه عنوان سريع ترين كامپيوتر جهان را به خود اختصاص داده بود كه در آن سال سوپر كامپيوتر بلوجين آي بي ام به بازار آمد و اين عنوان را از ژاپني ها گرفت.
در حال حاضر دو كامپيوتر بلوجين در صدر جدول سريع ترين ابررايانه هاي جهان قرار دارند و كامپيوتر ژاپني كه تا سال ۲۰۰۴ سريع ترين كامپيوتر جهان بود در رده چهارم است.
از اين كامپيوتر براي اندازه گيري دماي دريا هاي جهان، ميزان بارش باران و همچنين حركات دروني زمين استفاده مي شود تا اينكه احتمال وقوع بلاياي طبيعي در چند قرن آينده مشخص گردد.
هدف ژاپني ها از طراحي سوپر كامپيوتر جديد پي بردن به چگونگي تشكيل كهكشان ها و ارتباط ميان دارو و بدن انسان است.

نمايش فناوري هاي نوين در ساري
گروه انفورماتيك: فناوري هاي نوين در حوزه ICT از ۲۵ تا ۲۹ مردادماه جاري در نمايشگاه الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيك ساري در استان مازندران از سوي سازمان بازرگاني اين استان و انجمن علمي SPC به نمايش گذاشته مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مرتضي كاظميان، مدير اين نمايشگاه ديروز گفت: با توجه به موقعيت خطه شمال كشور از لحاظ آب و هوايي و گردشگري به منظور غيرمتمركز كردن برپايي نمايشگاه هاي ICT اين نمايشگاه در شمال كشور برپا مي شود.وي افزود: محل برگزاري نمايشگاه در شرايط جغرافيايي منطقه در بين كشورهاي مشترك المنافع همسايه، زمينه مناسبي براي جذب مخاطبان خارجي و آشنا كردن آنها با دستاوردهاي ICT ايراني براي جذب سرمايه و تبادلات تجاري است.
كاظميان به اهميت نقش نمايشگاه در توسعه جامعه اشاره و تصريح كرد: با توجه به جايگاه بنيادين ICT و لزوم توسعه آن، اين نمايشگاه زمينه مناسبي را براي آشنا ساختن جامعه شمال كشور و همچنين ايجاد فضاي تعامل و رقابت در بين فعالان عرصه ICT فراهم مي سازد.
وي به پيشرفت هاي مطلوب ICT در مازندران از سال گذشته تا كنون ونيز افزايش تعداد سرويس دهندگان اينترنتي و كافي نت ها و شركت ها و فروشگاه هاي رايانه اي در اين استان اشاره كرد و گفت: شركت كنندگان در اين نمايشگاه را فعالان حوزه نرم افزار، سخت افزار، شبكه، ماشين هاي اداري، الكترونيك، مخابرات، توليدكنندگان و نمايندگي هاي ساخت و عرضه گوشي هاي تلفن همراه تشكيل مي دهند كه حدوداً ۱۵۰ شركت در نمايشگاه حضور خواهند داشت.مدير اين نمايشگاه همچنين با اشاره به ديگر اهداف برپايي اظهار داشت: ايجاد ارتباط بيشتر دانشگاه، دولت و بخش خصوصي و همچنين توسعه و پيشرفت ICT در منطقه شمال كشور از جمله رويكردهاي اين برپايي است. كاظميان برقراري سرويس اينترنت بي سيم، نظرخواهي الكترونيك، ثبت نام الكترونيك از بازديدكنندگان و شركت ها، تقدير از مديران، استادان و دانشجويان برجسته كشور در حوزه IT و اختصاص يك روز از همايش به مطبوعات و مجلات IT را ازويژگي ها و برنامه هاي پيش بيني شده نمايشگاه عنوان كرد.

تهديد هاي امنيت رايانه اي در نيمه  دوم سال جاري
افزايش يافته است
طبق آخرين آمار منتشر شده بيش از  ۴۰۰ مورد جديد تهديد امنيت رايانه اي در نيمه  دوم سال  ۲۰۰۵ شامل تلاش هكرها براي تضعيف برنامه هاي متداول از جمله Apple itunes و realplayer مشاهده شده است.
به گزارش ايسنا طبق گزارش منتشر شده از سوي موسسه SANS و يك گروه از كارشناسان امنيت رايانه از بخش صنعت و نيز بخش دولتي مشخص شد كه  ۴۲۲مورد تهديد جدي امنيتي در سيستم رايانه اي شبكه مشاهده شده است كه  ۱۰‎/۸ درصد آن در سه ماهه  اول سال و ۲۰ درصد آن مربوط به بيش از يك سال گذشته بوده است. اين آسيب پذيري هاي مهم و جدي همچنان با سرعت در حال گسترش هستند و همين حال در منزل و در اداره ما را تهديد مي كنند.

نخستين نرم افزار تصويري اطلس تك ياخته شناسي
و كرم شناسي طراحي شد
نخستين نرم افزار تصويري «اطلس تك ياخته شناسي و كرم شناسي» توسط دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران طراحي شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران واحد علوم پزشكي تهران اين نرم افزار حاوي ۸۵۰ عدد تصوير با ميكروسكپ هاي معمولي و الكتروني، اطلاعات زيستي، چرخه زندگي تك ياخته ها و انگل ها، پيام هاي بهداشتي و روشهاي جلوگيري از آلودگي و همچنين آزمون هاي دسته بندي شده است.
همچنين در اين سيستم امكانات متن فارسي براي تمام تك ياخته ها و كرم ها، قابليت print، بزرگ نمايي، آلبوم تصاوير، Index و پيام هاي بهداشتي وجود دارد.
گفتني است اين نرم افزار كه به سرپرستي احسان تقي زاده داوري، كارشناس رشته علوم آزمايشگاهي و با نظارت دكتر مصطفي رضائيان، مدير گروه انگل شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران و با حمايت و همكاري معاونت آموزشي اين دانشگاه طراحي شده در سايت دانشگاه علوم پزشكي تهران به نشاني www.tums.ac.ir نيز قابل دسترسي است.

سرمايه گذاري اينتل براي ساخت كارخانه  جديد
شركت اينتل؛ سازنده  ريز تراشه هاي رايانه اي در نظر دارد سه ميليارد دلار براي ساخت يك كارخانه  جديد توليد ريزتراشه در ايالت آريزونا سرمايه گذاري كند.
از سوي ديگر اين شركت سرمايه اي معادل ۱۰۵ ميليون دلار براي تبديل يك كارخانه غيرفعال در مكزيك به يك مركز آزمايشگاهي موقتي اختصاص خواهد داد. اين كارخانه ظرف چند سال آينده بيش از هزار فرصت شغلي جديد در اين شركت ايجاد خواهد كرد، در حال حاضر اين شركت ۹۰۰۰ كارمند در ايالت آريزونا دارد.

ريزماهواره  ايران  با موشك  روسيه  در مدار زمين
قرار مي گيرد
خبرگزاري  روسي  «ايتارتاس » گزارش  داد كه  يك  موشك كاسموس - ۳ ام  در آخر ماه  سپتامبر (هشتم  مهرماه ) هشت  ماهواره  خارجي  را به  همراه  يك  ماهواره  روسي  در مدار زمين  قرار مي دهد.
ايتارتاس  به  نقل  از منبعي  در پايگاه  پرتاب  «پله  ستكس » در شمال  روسيه  گفت  كه  اين  هشت  ريزماهواره  به  كشورهاي  ايران ، چين ، نروژ، آلمان  و آژانس  فضايي  اروپا تعلق  دارند.
منبع  ياد شده  كه  نام  وي  در خبر ذكر نشده  اضافه  كرد، تمام  اين  ماهواره ها براي  مقاصد علمي  از جمله  بررسي  چگونگي  شكل گيري  فجايع  طبيعي  در كره  زمين  به  فضا پرتاب  مي شوند.

افزايش تبليغات بازي هاي ويديويي
گزارش هاي به دست آمده نشان مي دهد، در سال جاري ميزان تبليغات در زمينه بازي هاي ويديويي با افزايش همراه بوده است. شركت هاي ارائه دهنده بازيهاي ويديويي به منظور ارتقاي سطح فروش توليدات خود مبالغ بسياري را صرف تبليغات بازيهاي ويديويي مي كنند و بر اين باورند ارائه اين تبليغات تاثير به سزايي را در زمينه افزايش ميزان فروش آنها به همراه داشته است.ميزان هزينه هاي تبليغاتي در زمينه بازيهاي ويديويي در سال هاي آينده نيز با رشد همراه خواهد بود به طوري كه در سال ۲۰۰۸ اين ميزان به ۹۲ ميليون دلار رسيده است.

جلوگيري از كپي هاي غيرقانوني ويندوز
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: شركت مايكروسافت نرم افزار جديدي ساخته است كه ارزيابي مي شود اين نرم افزار دست بسياري از افرادي كه كپي هاي غيرقانوني ويندوز را در اختيار مردم قرار مي دهد را كوتاه مي كند.
زماني كه كاربر شروع به دريافت برنامه به روزرساني مي كند اين نرم افزار كه «مزيت اصلي ويندوز» ناميده مي شود براي تشخيص قانوني بودن يا غيرقانوني بودن نسخه موجود شروع به جستجو در رايانه كاربر مي كند و در صورت غيرقانوني بودن نسخه دو گزينه در پيش روي كاربر قرار مي دهد اول آن كه كاربر گزارشي از غيرقانوني بودن نسخه تنظيم كند و دوم آن كه با ارائه فاكتور خريد و ارسال نسخه جعلي يك نسخه اصلي ويندوز را به قيمت ۱۹۹ دلار دريافت كند.
اين در حالي است كه قيمت ويندوز ۲۹۹ دلار مي باشد. شخصي كه گزارش غيرقانوني بودن را تنظيم مي كند بايد جزئياتي از زمان، محل و فروشنده سيستم عامل را به همراه نسخه جعلي براي شركت ارسال كند تا نسخه اصلي ويندوز را با نصف قيمت از شركت دريافت كند.اين نرم افزار كار خود را از ديروز شروع كرده است و در هنگام نصب تمامي نرم افزارهاي اين شركت اين برنامه اجرا مي شود.

افزايش توليد صفحات LCD براي تلويزيون ها
يك شركت ژاپني توليد صفحات نمايش كريستال مايع (LCD) خود را با توجه به ميزان تقاضا، افزايش مي دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، بزرگترين سازنده صفحات LCD تلويزيون ها توليدات خود را از كارخانه كمي ياما در غرب ژاپن و از ژانويه (بهمن)سال ۲۰۰۴ آغاز كرده است. اين شركت قصد دارد در سال مالي جاري و تا ماه مارس (فروردين) توليدات خود را تا تقريبا دو برابر و به ميزان ۱۵ميليون واحد افزايش دهد.
به گزارش روزنامه نيهون كيزاي، اين شركت توليدات سالانه ال سي دي ۳۲ اينچي خود را تا پاييز از ۴.۳۲ ميليون واحد به ۴.۸۰ ميليون واحد مي رساند.
كارخانه كمي ياما سازنده صفحات ۲۶تا ۶۵ اينچي است و اولين كارخانه در جهان است كه امكانات توليد ششمين نسل صفحات ال سي دي را با نام مادرِگلس دارد. اين نوع صفحات در اندازه ۱.۵تا ۱.۸ متر است. اين صفحات همچنين بزرگتر از پنجمين نسل صفحات ال سي دي و كوچكتر از صفحاتي است كه ديگر توليدكنندگان صفحات تخت با نام هفتمين نسل صفحات تخت ال سي دي، مي سازند.اين كارخانه، قادر است توليدات خود را ماهانه از ۴۵هزار واحد تا ۵۰ هزار واحد افزايش دهد.اين شركت در اين ماه ساختارهاي دومين كارخانه خود را بدين منظور آغاز كرده است و در نظر دارد در اكتبر(آبان) سال ۲۰۰۶ اين كارخانه را راه اندازي كند. در كارخانه جديد توليدات هشتمين نسل صفحات ال سي دي صورت خواهد گرفت و ظرفيت آن تا سال ۲۰۰۷ به دو برابر مي رسد.

تلاش محققان براي مقابله با دزدي هاي شبكه اي
افزايش سرقت اطلاعات شخصي و هويت افراد دو استاد دانشگاه استانفورد را به طراحي نرم افزاري ترغيب كرد كه از رمزهاي ورود رايانه اي در برابر دزدي هاي اينترنتي محافظت مي كند.
به گزارش ايسنا، «جان مايكل» و «دان بونهن» اين نرم افزار را تحت عنوان pwdhash طراحي كرده اند كه كلمات ورودي تايپ شده در وب سايت ها را به رمز در مي آورد و سپس يك امضاي منحصر به فرد براي هر بار مراجعه به سايت ايجاد مي كند. اين آخرين و جديدترين تلاش محققان براي مقابله با متخلفان شبكه اي است كه كلمات ورود كاربران را با ايجاد سايت هاي تلفن شبكه اي بانكي يا تجارت الكترونيك سرقت مي كنند. قربانيان اين متخلفان با ديدن سايت هاي جعلي تصور مي كنند كه سايت مزبور قانوني است و فريب خورده و كلمه  ورود خود را تايپ مي كنند كه از اين طريق متخلف شبكه به آن دسترسي يافته و مي تواند حتي به شماره حساب قرباني خود نيز دست پيدا كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |