چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۸ - Jul 27, 2005
پنج ميليون دفترچه بيمه روستايي در كشور توزيع شد
گروه اجتماعي: مدير عامل سازمان  بيمه خدمات  درماني گفت : با آغاز اجراي  طرح  بيمه  روستاييان ، پنج  ميليون  دفترچه  بيمه  روستايي  بين  استانهاي  كشور توزيع  شده است .
دكترسيد ابوالقاسم  موسوي  روز سه شنبه  در اجلاس  سراسري  مديران  ارشدسازمان  بيمه  خدمات  درماني  افزود: هم اكنون  در استانهاي  سيستان  و بلوچستان ، گيلان ، مازندران ، ايلام ، گلستان  و آذربايجان  شرقي  و غربي  طرح  بيمه روستاييان  آغاز شده است .
وي  اظهار داشت : طرح  بيمه  خدمات  روستاييان  از سال  ۷۴ با تصويب  قانون بيمه  همگاني  در قالب  صندوق  بيمه  روستاييان  مطرح  شد و در سال  ۷۵ همه روستاييان  كارت  بيمه  درمان  دريافت  كرده  كه  با استفاده  از آن خدمات  بستري و سرپايي  تخصصي  را دريافت  مي كردند.
موسوي  ادامه  داد: اين  طرح  با كاهش  فرانشيز روستاييان  از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد در سال  ۸۰ بهبود يافت  و سرانجام  امسال  با صدور دفترچه  خدمات درماني  كامل  مي شود.
وي  با اشاره  به  اينكه  پراكندگي  روستاها يكي  از مشكلات  اجراي  اين  طرح است ، گفت : ۶۶ هزار روستا در سطح  استانها و شهرهاي  كشور وجود دارد كه  برخي از آنها حداقل  ۱۵ جمعيت  و بسياري  ديگر يك  تا ۲۱ ميليون  نفر جمعيت  دارند.
مدير عامل  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  افزود: به  همين  دليل  ما در تلاش هستيم  تا با بهره گيري  از امكانات  موجود از جمله  پزشكان ، پست  وتعاوني  هابراي  صدور دفترچه  اقدام  كنيم .
موسوي ، همچنين  به  برابر شدن  سرانه  بيمه  درماني  روستاييان  و شهرنشينان در سالجاري  اشاره  كرد و اظهارداشت : براساس  لايحه  بودجه  سال  ۸۴ براي  اولين بار ميزان  سرانه  بيمه  روستاييان  و شهرنشينان  هرچقدر كه  تعيين  شود، برابرخواهد بود و اين  يك  تغيير اساسي  براي  نزديك  شدن  به  عدالت  اجتماعي  درخدمات  درماني  كشور است .
اجلاس  سراسري  مديران  ارشد سازمان  بيمه  خدمات  درماني  به  منظور بهينه سازي  فرهنگ  بيمه  در جامعه  و ارائه  خدمات  مطلوبتر به بيمه شدگان  و رسيدگي  وساماندهي  وضعيت  درماني  روستاييان  و عشاير به  مدت  دو روز در سازمان  بيمه خدمات  درماني  ادامه  دارد.

سخنگوي قوه قضائيه:
دادگستري تهران بي احتياطي كرده است
003225.jpg
گروه اجتماعي: گزارش هيأت نظارت بر حقوق شهروندي دادگستري تهران كه در رسانه ها درج شده است، گزارشي از صورتجلسات اين هيأت بوده و به معناي نظر قطعي آنها نيست. موارد ذكر شده در اين گزارش به عنوان مصاديق نقض حقوق بشر صحت ندارد بلكه محتواي گزارش شامل ادعاهاي متهمان، مأموران زندانها و... است.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران تأكيد كرد كه به تمامي ادعاهاي مطرح شده در گزارش هيأت رسيدگي شده است و ادامه داد: در گزارش از بازداشت شدن يك پسر ۱۳ ساله به اتهام دزديدن مرغ مطالبي ذكر شده است. پس از بررسي متوجه شديم موارد ذكر شده در جلسه با هيأت نظارت ارائه شده و بعد از تحقيق بيشتر مشخص شد پسري ۱۵ ساله در قرچك ورامين با مشاركت چند نفر از دوستانش اقدام به سرقت طيور مي كرده كه باعث شكايتهاي زيادي از سوي مردمان آن منطقه شده است.
از آنجايي كه در حوزه ورامين كانون اصلاح و تربيت وجود ندارد و با توجه به اينكه پس از صدور قرار كفالت براي او كسي نسبت به آن اقدام نكرده قاضي دادگاه جهت اصلاح و تربيت پسر ۱۵ ساله را به ۱۰ هزار تومان جريمه نقدي محكوم كرد.
وي در مورد بخش ديگري از گزارش مربوط به وضعيت بازداشت شدن پيرزن ۷۳ ساله در حوزه شهريار گفت: اين فرد پس از اتمام مدت قرارداد اجاره خود با يك افغاني، مبلغ سه ميليون تومان پول را كه به عنوان وديعه در اختيار داشت به فرد افغاني پس نداده بود. براساس آئين نامه اجراي محكوميت هاي مالي او بازداشت شد و با پيگيري هاي دادگستري براي درخواست اعصار، وي آزاد شد.
كريمي راد در مورد ۱۴۰۰ نفر متهم بلاتكليفي كه در زندانها و بازداشتگاهها وجود دارند گفت: اتهام اين افراد سرقت، قتل عمد، فساد مالي، اختلاس و ارتشاء بوده است. جملگي آنها از برخورد مناسب مأموران رضايت داشته و از امكان برخورداري وكيل، ملاقات با خانواده و امكانات رفاهي در زندان برخوردار بوده اند.وي گزارش ارائه شده از سوي يكي از خبرگزاري ها را بي احتياطي دادگستري استان تهران عنوان كرد و گفت: آنها مي بايست متن گزارش را قبل از انتشار بازبيني مي كردند.«تمام بازداشتگاهها تحت نظارت سازمان زندانها است» كريمي راد در ارائه داغ ترين بحث نشست هفتگي خود با اعلام اين موضوع گفت در بازداشتگاه سپاه كه نمايندگان هيأت نظارت را راه  نداده اند فقط ۷ نفر متهم حضور داشته است.
بحث بر سر گزارش حقوق شهروندي دادگستري تهران با گزارشي از تعداد زندانيان تغيير يافت. سخنگوي قوه قضائيه گفت: براساس آمار تعداد زندانيان در خرداد امسال ۱۳۲۵۶۴ نفر گزارش شده است. اين رقم نسبت به سال قبل ۶۴/۲ درصد كاهش داشته است.
بيشترين موارد اتهامي مجرمين مواد مخدر است.
از ميان تعداد كل زندانيان ۴ هزار و ۷۰۷ نفر زن و ۵۳۳۰ نفر مجرمان اتباع بيگانه (خصوصا افاغنه) حضور دارند.
وي از افزايش ۱۶/۳ درصدي آزادي زندانيان خبر داد و گفت: غيبت زندانيان كه به مرخصي رفته اند ۳۶/۱ درصد است.وي در مورد دادگاه زهرا كاظمي گفت: وكلاي پرونده تا ۴ روز ديگر لايحه دفاعي خود را ارائه خواهند كرد. دادگاه پس از پايان مدت قانوني رأي خود را اعلام خواهد كرد كه بيش از يك هفته نيست.

احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
امامزاده ها شناسنامه ايران هستند
003222.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: امامزاده ها تاريخ شيعه و هويت ايران اسلامي هستند و جوهر فرهنگ ايراني با محبت اهل بيت(ع) عجين شده است.
به گزارش خبرنگار همشهري، احمد مسجد جامعي، روز گذشته در نخستين همايش «معرفي و گراميداشت امامزادگان» با بيان اين مطلب گفت: در طول سال هاي متمادي، كشور ما داراي گرايش هاي مختلف فكري، ديني و حكومتي بوده و حملات و ناملايمات فراواني را متحمل شده است اما همواره تحت هر شرايطي مردم از امامزاده ها غافل نبوده اند و هميشه محبت اهل بيت (ع) را در دل داشته اند و از بقاع متبركه به خوبي نگهداري كرده اند.
وي افزود: پس از قرن ها، شش هزار امامزاده شناخته شده وجود دارد كه نشانه محبت ايرانيان به اهل بيت(ع) است و اين امامزاده ها به همت مردم مؤمن در جاي جاي اين كشور مي درخشند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: حضور زنده و جاري وجود امامزادگان به گونه اي است كه بسياري از شهرها و مناطق كشور، حريت و آزادگي و حيات خود را با اين شخصيت ها به دست آورده و از آن حفاظت كرده اند.
مسجد جامعي با اشاره به اين كه ايرانيان هنگام تحويل سال نو براي زيارت به امامزاده ها مي روند، گفت: مردم در اعياد و مناسبت هاي مختلف و فشارهاي اجتماعي به امامزاده ها پناه مي برند و قوام و دوام خود را در معنويت آنجا تفسير مي كنند.
وي اظهار داشت: محبت مردم به اهل بيت(ع)، قم را به شهري فرهنگي تبديل كرده است و اين حضور جاري است كه به اعتلاي هنر كمك مي كند و چراغ علم را روشن نگه مي دارد.
مسجد جامعي با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي به بركت محبت به اهل بيت(ع) شكل گرفته و حضرت امام خميني(ره) نيز منادي اين محبت بود،  گفت: به دليل محبت مردم به خاندان اهل بيت بسياري از امامزاده ها به يك گالري هنري تبديل شده است و انواع خطوط زيبا، تذهيب و كاشي كاري ها را در آن مشاهده مي كنيم.وي با تأكيد بر ضرورت توجه به ساحت هاي حيات فرهنگي و اجتماعي گفت: امروز بقاع متبركه كاركرد يك مجموعه فرهنگي و گردشگري را دارند به طوري كه طبق آمار طي سال گذشته حدود ۲۵ ميليون نفر به زيارت امامزاده ها رفته اند.
وي ابراز اميدواري كرد :با طراحي اطلس و دانشنامه ويژه امامزادگان، تاريخ و هويت ايراني بيشتر شناخته شود.
در اين مراسم همچنين حجت الاسلام والمسلمين محمد علي نظام، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در سخناني گفت: موضوع همايش يكي از دو ثقلي است كه در كلام پيامبر مورد تأكيد قرار گرفته است كه موجبات رستگاري انسان با تمسك به آن فراهم مي شود.
وي با تجليل و قدرداني از خادمان اهل بيت(ع) افزود: بيش از ۶ هزار بقعه متبركه در سطح كشور به عنوان كانون هاي فرهنگي مذهبي در اختيار مردم است.
همچنين در اين همايش حجت الاسلام والمسلمين محمد محمدي ري شهري در سخناني برنامه ريزي براي بهره گيري از همه ظرفيت هاي امامزادگان را از وظايف مهم نظام جمهوري اسلامي در اين عرصه دانست و اظهار داشت: بايد نهضتي گسترده براي بهره برداري از همه ثمرات آستان امامزادگان آغاز شود.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش كه به همت سازمان اوقاف و امور خيريه و مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با هدف تجليل از خادمان اهل بيت برگزار شد از برگزيدگان در چهار حوزه كتاب، مقاله، عكس و فيلم تقدير شد.

مديركل خدمات درماني:
سرانه بيمه شدگان خدمات درماني افزايش مي يابد
مديركل  خدمات  درماني  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  كشور، گفت : در صورت  تصويب  دولت ، سرانه  هر بيمه شده  خدمات  درماني  امسال ، ۳۵ هزار ريال  خواهدشد.
دكتر داود حاج  قاسمعلي  ديروز   در حاشيه  اجلاس  سراسري  مديران  ارشد سازمان  بيمه  خدمات  درماني ، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: پيشنهاد شوراي  عالي  بيمه  در مورد سرانه هاي  سال  ۸۴ به  هيات  دولت  رفته  است .
وي  اظهار داشت : با افزايش  سرانه تعرفه هاي  پزشكان ، آزمايشگاهها، راديولوژي  و ساير خدمات  نيز به  همان  ميزان  افزايش  مي يابد.
حاج  قاسمعلي  ادامه  داد: سرانه  بيمه شدگان  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  در سال  ۸۳ ، ۲۸ هزار ريال  بود كه  پيشنهاد افزايش  آن به  ۳۵ هزار ريال  در سال ۸۴ در شوراي  عالي  بيمه  مطرح  شده  است .
به  گفته  وي ، كاركنان  دولت  يك  سوم  هزينه هاي  درماني  و دولت  دو سوم  ديگر را مي پردازد و در مورد اقشاري  مانند خانواده هاي  شهدا سهم  دولت  بيش  از اين  ميزان  است .
حاج  قاسمعلي  در ادامه  با بيان  اينكه  خدمات  و تسهيلات  درماني  جديد روستاييان  و عشاير اعلام  شده  است ، افزود: طرح  ساماندهي  خدمات  درماني  روستايي  با هدف  امكان  دسترسي  بيشتر روستاييان  به  پزشك ، طراحي  نظام  ارجاع ، بهره مندي  از امكانات  بيمارستانهاي  غيردولتي  و همه  مراكز سلامت  كشور و اشتغال  زايي  براي  پزشكان  عمومي ، از امسال  در سراسر كشور اجرا مي شود.
وي ، اظهار داشت : در طرح  جديد، خدمات  عمومي  و سرپايي  به  روستاييان  در بيمارستانهاي  دولتي  و خصوصي  ارائه  مي شود.

زنان با حداقل حقوق كار مي كنند
فارس: دقت نظر، توجه ويژه، ظرافت و حساسيت در انجام امور و مهمتر از همه قانع بودن زنان به حداقل حقوق دريافتي منجر به جذب بيشتر اين قشر از سوي مسئولان و صاحبان شركت هاي خصوصي شده است.
به رغم اينكه نيمي از جمعيت كشور را زنان تشكيل مي دهند. اما اين قشر از جامعه تنها ۱۲ درصد جمعيت فعال اقتصادي را شامل مي شوند.مشاور استاندار تهران در امور بانوان سهم زنان از كل اشتغال كشور را طي ۴۰ سال گذشته حدود ۱۰ درصد اعلام كرده است و اين درحالي است كه در حال حاضر ۸/۲۶ درصد زنان شهري استان تهران بيكار هستند. اين آمار در حالي ارائه مي شود كه ۵۱ درصد خانواده هاي فقير شهري و ۵۳ درصد خانواده هاي فقير روستايي سرپرست زن دارند. بر اساس گزارش ارائه شده از عملكرد دولت درباره زنان، سال گذشته هيچ اعتباري به امور حقوقي زنان اختصاص نيافته اما در عين حال، بيشترين اعتبارات محورهاي برنامه توسعه مشاركت هاي فرهنگي- اجتماعي زنان به مشاركت اقتصادي زنان اختصاص يافته است. بر اساس اين گزارش فقط ۱۲درصد از جمعيت فعال اقتصادي كشور را زنان تشكيل مي دهند اما اين روزها اگر با كمي دقت به توليدي ها ، مراكز فروش و شركت هاي خصوصي توجه كنيم خواهيم ديد كه هر روز آمار اشتغال زنان بالاتر مي رود.
به گفته مشاور رئيس جمهوري در امور بانوان اكثر زنان در يك روز به اندازه دو روز كار مي كنند و سنگيني كار آنان موجب كاهش كارايي و افزايش ناراحتي هاي جسمي و روحي آنان مي  شود.
سنگيني كار و مشكلات جسمي و روحي زنان در حالي مطرح مي شود كه بيشتر زنان در سطوح پايين مديريتي اشتغال دارند.

رابطه مستقيم ايدز با هروئيني كه در افغانستان توليد مي شود
ايرنا: تازه ترين آمارهايي كه در كنفرانس «جامعه بين المللي ايدز» در «ريودو ژانيرو» منتشر شده نشان مي دهد كه سرعت شيوع بيماري ايدز با هروئيني كه در افغانستان توليد و صادر مي شود رابطه مستقمي دارد. به گزارش راديو بي بي سي شيوع بيماري ايدز در ايران، آسياي ميانه و بخش هايي از شرق اروپا با نرخ هشداردهنده اي در حال گسترش است. آمار تهيه شده نشان مي دهد كه ايران، تاجيكستان، ازبكستان، بلاروس، مولداوي و اوكراين از كشورهايي هستند كه در آينده با اپيدمي بيماري ايدز روبه رو خواهند شد. تا اين اواخر در اين كشورها شمار كساني كه آلوده به ويروس «اچ آي وي» بودند به نسبت اندك بود. بي بي سي گفت: پروفسور «كريس بيرر» از دانشگاه جان هاپكينز آمريكا بر اين عقيده است كه اپيدمي بيماري ايدز همان مسير قاچاق مواد مخدر در منطقه را دنبال مي كند.

تأثير موسيقي بر درمان عقب ماندگي ذهني
ايسنا: مطالعات محققان انجمن كاربرد موسيقي در سلامت جسم و روان دانشگاه علوم پزشكي تهران نشان مي دهد كه موسيقي درماني مي تواند به عنوان يك مداخله درماني نوين در بهبود بسياري از اختلالات رفتاري كودكان عقب مانده ذهني مورد استفاده قرار گيرد. اين تحقيقات كه بين كودكان يكي از مراكز نگهداري از كودكان استثنايي شهر تهران با رده سني ۷ الي ۱۵ سال انجام شد، قوياً مداخله موسيقي درماني را به عنوان روشي مؤثر در كنترل اختلالات رفتاري كودكان با عقب ماندگي ذهني پيشنهاد مي كند.

سكته، شايع ترين عامل مرگ و مير تهراني ها
003228.jpg
فارس: بر اساس گزارش سازمان بهشت زهرا(س) طي يك هفته گذشته، ۹۲۷ نفر شامل ۵۱۹ مذكر، ۳۸۴ مونث و ۶۰ نوزاد فوت كرده اند كه منطقه ۴ بيشترين تعداد فوت شدگان و ايست قلبي شايعترين دليل مرگ و مير شهروندان تهراني طي اين مدت بوده است.
روابط عمومي شهرداري تهران اعلام كرد از لحاظ شغل، زنان خانه دار با ۲۲/۳۳ درصد همچنان بيشترين و دانشجويان با ۲۳/۰ درصد، كمترين تعداد متوفيان طي يك هفته گذشته بوده اند.

آزمون كارشناسي ارشد سال۱۳۸۵بدون تغيير
برگزار مي شود
گروه علمي، فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اينكه طرح جديد تغيير آزمون كارشناسي ارشد متوقف شد، گفت: آزمون كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۵ همانند سال گذشته برگزار مي شود.
دكتر حسين رحيمي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: طرح تغيير كنكور كارشناسي ارشد به دليل عدم رضايتمندي داوطلبان و شبهه و ابهام آن نسبت به نحوه پذيرش مراكز پذيرنده دانشجو متوقف شد و فعلاً به مرحله اجرا گذاشته نمي شود.
وي با بيان اينكه پس از فراهم آمدن بستر، زمينه و فضاي مناسب اين طرح به مرحله اجرا در مي آيد، تصريح كرد: نظر و جلب رضايت و اطمينان دانشجويان و داوطلبان نزد ما از اهميت و ارزش بالايي برخوردار است، بنابراين اين طرح تا زمان فراهم شدن زمينه و بستر مناسب و جلب اطمينان متقاضيان متوقف شده است.
وي در ادامه ضمن منطقي و درست خواندن طرح جديد آزمون كارشناسي ارشد، خاطرنشان كرد: در اين طرح آزمون كارشناسي ارشد دوبخشي شده است، به اين نحو كه در ابتدا يك آزمون استاندارد در سطح كشور برگزار و كارنامه آن به داوطلبان ارائه مي شود كه بر اساس آن افراد داراي حدنصاب مي توانند در دانشگاه ها پذيرش شوند.
وي با بيان اينكه در اين طرح پذيرش دانشجويان به دانشگاه ها واگذار شده است، تصريح كرد: در اين طرح دانشگاه هاي پذيرنده دانشجوي كارشناسي ارشد، شرايط و ضوابطي را براي پذيرش دانشجو تعيين مي كنند و بر اساس دستورالعمل هاي خاص، افراد درخواست خود را ارسال كرده و در صورت لزوم دانشگاه پذيرنده امتحان اختصاصي و يا مصاحبه براي پذيرش دانشجويان برگزار مي كند. وي با بيان اينكه نظر وزارت علوم نيز توقف طرح جديد برگزاري آزمون كارشناسي ارشد بوده است، گفت: بايد شرايطي فراهم شود تا بيم و نگراني بحق داوطلبان در اين باره برطرف شود.

الگوي نمونه زن مسلمان را به جهانيان معرفي كنيد
گروه اجتماعي: شوراي فرهنگي _ اجتماعي زنان از رئيس جمهور منتخب خواست تا تمام توان خود را براي تحقق ديدگاه اسلام و معرفي الگوي نمونه زن مسلمان به جهانيان بكار گيرد.
در بيانيه شوراي فرهنگي _ اجتماعي كه به مناسبت روز زن و تولد امام خميني(ره) صادر شده آمده است: اين شورا منشور حقوق و مسئوليت هاي زنان را به عنوان سند ملي و جامع با الهام از شريعت جامع اسلام و نظام حقوقي آن و انديشه هاي والاي بنيانگذار جمهوري اسلامي و بهره گيري از سند چشم انداز ۲۰ ساله در جهت بهبود وضعيت زنان و اصلاح قوانين موجود تدوين و تصويب كرده است.در بخش ديگري از اين بيانيه ضمن ابراز نگراني از نحوه دفاع از حقوق زن، آن را ضربه اي شديد بر رشد و تكامل زن دانسته است و آمده: تأسي به الگوهاي غربي انحرافي جبران ناپذير و ظلمي چند برابر بر زنان است.

همه زندانيان زني كه كمتر از ۵ ميليون
بدهكار هستند، آزاد شده  اند
ايلنا: در حال حاضر در زندان  هاي كشور، هيچ خانمي به دليل داشتن بدهي كمتر از ۵ ميليون تومان در زندان نگهداري نمي  شود.
محمدعلي ساري، معاون ستاد ديه، با اعلام اين مطلب گفت: در يك سال گذشته، ۳۱ زن زنداني واجد شرايط توسط ستاد ديه از زندان  ها آزاد شده  اند و ۹ نفر ديگر نيز ظرف روزهاي آينده از زندان خارج خواهند شد. وي افزود: براي آزادي اين ۳۱ نفر بيش از ۱۰۰ ميليون تومان هزينه و پرداخت شده كه ۱۶ نفر آنها مربوط به استان تهران، دو نفر كرمانشاه، يك نفر خوزستان، ۲ نفر كرمان، يك نفر گيلان، ۲ نفر خراسان رضوي، يك نفر قزوين، يك نفر كهكيلويه و بويراحمد، ۴ نفر اصفهان و يك نفر مربوط به استان كرمان بوده  اند. ساري تصريح كرد: براي آزادي ۹ نفر از زناني كه تا چند روز آينده از زندان  ها مرخص خواهند شد، حدود ۵۰ ميليون تومان هزينه شده كه مراحل اداري ترخيص آنها انجام شده است.
وي، با تأكيد بر تلاش ستاد ديه نسبت به آزادي زندانيان واجدالشرايط، گفت: زناني كه در حال حاضر در زندان  ها هستند و بدهكار محسوب مي  شوند؛ ميزان بدهي بسيار بالايي دارند كه اغلب آنها از طريق شوهران خود اغفال شده  اند.

طرح آزمايشي دو مرحله اي شدن دريافت گواهينامه
رانندگي از۲۰ مرداد اجرا مي شود
ايسنا:سالانه يك و نيم ميليون گواهي نامه رانندگي در كشور و ۴۰۰ هزار گواهي نامه در تهران صادر مي شود.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: بر اساس طرح جديد دو مرحله اي شدن دريافت گواهينامه، آموزش مقررات راهنمايي و رانندگي، آشنايي با خودرو، كمك هاي اوليه و امدادي، كاهش مصرف سوخت و پيشگيري از آلودگي هاي زيست محيطي و رانندگي در شرايط جوي متفاوت و «شب» اجباري شد.
سردار محسن انصاري با اعلام اين كه ريسك سلامتي طي ۵ سال گذشته در كشور ۶/۳۳ كشته به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است، افزود: اين رقم در دنيا بين ۱۲ تا ۱۵ كشته است كه بايد تلاش كنيم تا رقم ياد شده در كشور ما نيز كاهش يابد. معاون راهنمايي و رانندگي ناجا يكي از راههاي كاهش ريسك سلامتي را ارتقاء سطح رفتار كاربران دانست و گفت: بر اين اساس در آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي، آموزش مقررات و افزوده شدن يك آزمون عملي پيش از آزمون اصلي لحاظ شده كه مي تواند از عوامل افزايش ايمني ترافيكي باشد. سردار انصاري با اشاره به مواد يك و ۲۰ آيين نامه جديد آموزشگاههاي رانندگي گفت: بر اين اساس صدور گواهي آموزش و كسب مهارت هاي لازم توسط آموزشگاههاي رانندگي الزامي است. همچنين بر اساس تبصره يك ماده ۲۷ آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي، هنرآموز بايد پس از دريافت گواهي آموزش و مهارت عملي، در آزمون اصلي گواهينامه نيز شركت كند. وي افزود: بدين ترتيب هر متقاضي بايد يك بار در آموزشگاه مجاز رانندگي امتحان دهد و پس از قبولي، افسران راهنمايي و رانندگي براي دريافت گواهينامه، مجددا از وي آزمون مي گيرند. معاون راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به اين كه اجراي سراسري اين طرح در كل كشور از مهر ماه سال جاري آغاز مي شود، تصريح كرد: بر اساس هماهنگي هاي انجام شده اين طرح به صورت آزمايشي از ۲۰ مرداد ماه در شهرهاي همدان وگرگان اجرا مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |