چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۸ - Jul 27, 2005
با بهره برداري از ميدان هاي نفتي سروش و نوروز
ظرفيت توليد نفت ايران۵درصد افزايش يافت
003216.jpg
گروه اقتصادي: با بهره برداري از طرح توسعه ميدان هاي نفتي سروش و نوروز با توليد روزانه ۱۹۰ هزار بشكه نفت خام، ۲۵ درصد به توليد نفت فلات قاره و ۵ درصد به مجموع ظرفيت توليد نفت خام ايران افزوده شد.
به گزارش خبرنگار ما برداشت از ميدان هاي نفتي يادشده كه در جنوب استان بوشهر واقع است ديروز در مراسمي با حضور بيژن زنگنه وزير نفت آغاز شد.
وي پس از بهره برداري از اين طرح در جمع خبرنگاران تأكيد كرد، با توليد نزديك به دويست هزار بشكه نفت خام از طرح هاي افتتاح شده درآمدي بيش از ۷/۲ ميليارد دلار به مجموع درآمدهاي حاصل از فروش نفت كشور افزوده مي شود و هزينه سرمايه گذاري اجراي طرح نيز در مدت ۶ تا ۷ ماه بازگشت خواهد داشت.
وي با اشاره به تلاش هاي سال هاي اخير براي افزايش ظرفيت توليد گفت: تاكنون از كاهش توليد روزانه ۳۰۰ هزار بشكه نفت نيز جلوگيري شده است.وي طرح هاي افزايش توليد ايران به ميزان يك ميليون بشكه را از حوزه هاي نفتي، آزادگان، درود، بنگستان، رگ سفيد، لايه نفتي پارس جنوبي و فروزان اعلام كرد و گفت: ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشكه از طرح هاي يادشده به وسيله قراردادهاي بيع متقابل و بقيه از منابع داخلي شركت ملي نفت ايران تأمين مي شود.
زنگنه افزايش ظرفيت توليد نفت را يك امر حياتي و استراتژيك دانست و اين اقدام را با توجه به شرايط جاري بازار نفت تأمين درآمد براي كشور دانست.
وي با اشاره به انتقاداتي كه به وزارت نفت مي شود خاطرنشان كرد كه اين وزارتخانه در طول سال هاي گذشته معادل ۳۰۰ ميليارد دلار معاملات مختلف داشته كه معادل ريالي آن ۲۸۰ هزار ميليارد تومان است. اين ميزان داد و ستد در وزارت نفت انجام شده و من نمي توانم با قاطعيت بگويم كه در همه سطوح آن سلامت برقرار است. اما اين مهم است كه نسبت سلامت فعاليت در اين بخش با ديگر بخش ها چقدر است و تا چه ميزان با فساد برخورد شده است و همه اين مسايل نسبي است.
وي تأكيد كرد: كشور ما به نفت و صنعت نفت نيازمند است و تضعيف صنعت نفت صحيح نيست.
به گزارش خبرنگار ما تأسيسات ميدان هاي نفتي سروش و نوروز در دوران جنگ تحميلي تخريب شد و توليد نفت از اين ميدان ها به كلي قطع شده بود. قرارداد توسعه اين ميدان به صورت بيع متقابل با شركت نفتي شل به عنوان پيمانكار واگذار شده بود و ارزش نهايي اين قرارداد بيش از يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار اعلام شده است.
مجري اين طرح اعلام كرد از محل عايدات اين حوزه هاي نفتي تاكنون ۸۶۰ ميليون دلار به حساب خزانه عمومي كشور واريز شده و از محل عايدات آن تاكنون ۴۶۵ ميليون دلار به پيمانكار و ۱۴ ميليون دلار ماليات پرداخت شده است.
وي در مورد جريمه شركت شل به دليل تأخير در اجراي طرح گفت: تأخير در پرداخت مبلغ پاداش طرح كه يكسال ديرتر به اين شركت پرداخت مي شود جريمه اي است كه به صورت خودكار اين شركت متحمل مي شود.
طبق قرارداد پاداش اجراي طرح ۵ سال بعد از رسيدن ظرفيت توليد به ۱۹۰ هزار بشكه در روز و بازپرداخت سرمايه گذاري طرح نيز در مدت ۷ سال بعد انجام مي شود. نرخ بازگشت سرمايه نيز در قرارداد ۹/۱۵ درصد بوده كه به دليل تأخير يكساله اين درصد كاهش مي يابد.

سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق:
طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگي از اول
شهريورماه آغاز مي شود
* از نظر ستاد مبارزه با قاچاق فعاليت شركت هاي شبكه اي و هرمي غيرقانوني است
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: آخرين نشست سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در دولت آقاي خاتمي ديروز برگزار شد، در اين جلسه كه سخنگوي ستاد بر خلاف نشست هاي قبلي به طور خلاصه گزارش فعاليتهاي ستاد را ارائه كرد، به طور تلويحي كاهش حجم كشفيات كالاهاي قاچاق در طول چند ماه اخير را پذيرفت.
محسن بهرامي، در حاشيه اين نشست و در پاسخ به خبرنگار ما، در مورد دلايل اين كاهش گفت: اين كاهش ناشي از افزايش واردات رسمي كالاهاي هدف ستاد، گرايش قاچاقچيان به قاچاق سياه كه ناشي از تشديد مبارزه بود، كه موجب تغيير جهت گيري به سمت كالاهاي كم حجم و سودده بالاتر مانند مشروبات الكلي، دريافت كننده هاي ماهواره اي و لوازم آرايشي شده و همچنين معقولات سياسي اخير و جداشدن رئيس ستاد از نيروهاي انتظامي بوده است.
اين در حاليست كه چندي پيش وزير بازرگاني در گفت و گو با ايرنا، از افزايش مجدد ورود كالاهاي قاچاق به كشور در طول دوره انتخابات رياست جمهوري و كاهش فعاليت ستاد مركزي مبارزه با قاچاق و ارز خبر داده بود، گرچه اين موضوع توسط وزير بازرگاني و سخنگوي ستاد تكذيب شد.
ديروز محسن بهرامي، با اشاره به گزارش رئيس كل گمرك در رابطه با رشد واردات رسمي اقلام هدف مبارزه با قاچاق كالاها در ۴ ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: در اين مدت واردات رسمي چاي از ۱۲۰۰ تن به ۹ هزار تن و واردات رسمي سيگار از ۶۰ ميليون دلار با رشد ۱۶۰درصدي به ۹۲ ميليون دلار افزايش يافته و واردات رسمي كامپيوتر و قطعات رايانه اي نيز رشد ۱۴درصدي داشته است.
محسن بهرامي با اعلام موافقت با تامين اعتبار طرح تشديد مقابله با قاچاق لوازم خانگي گفت: مقرر شد تا محوريت اين طرح به سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت ها داده شده و ساير دستگاه ها همكاري كنند. بر اين اساس ابتداي شهريور ماه سال جاري اقلام عمده لوازم خانگي مانند يخچال، فريزر، يخچال فريزر، جارو برقي، تلويزيون و ماشين لباسشويي كه فاقد برگ سبز بوده و بدون انجام تشريفات گمركي به كشور وارد شده اند، شناسايي و جمع آوري خواهد شد. وي افزود: ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با تعيين دستگاه محوري مبارزه با قاچاق لوازم خانگي و اطلاع رساني كافي زمينه را براي عرضه و جمع آوري لوازم خانگي توسط صاحبان اين نوع كالاها فراهم نموده و به آنها تا اول شهريور ماه مهلت داده است.
سخنگوي ستاد در زمينه برخورد با كالاهاي شركتهاي شبكه اي و هرمي خارجي و فعاليت اين شركتها گفت: به عقيده ستاد فعاليت شركتهاي هرمي و شبكه اي مانند گلدكوئيست غيرقانوني است و مراجع رسمي صاحب صلاحيت مانند قوه قضاييه و بانك مركزي اين نكته را تصريح كرده اند.
وي با اشاره به واردات غيررسمي كالاهاي شركت گلدكوئيست به كشور گفت:  هدايا و جوايز شركت مذكور به صورت غيررسمي وارد كشور شده و مبارزه با اين گونه واردات تشديد مي شود. گرچه ستاد به صورت خاص و ويژه فعاليتي را براي برخورد با محموله اين شركت ها نداشته اما تاكنون چندين محموله از كالاهاي اين شركت ها كه قصد ورود غيرقانوني به كشور را داشته شناسايي، كشف و ضبط كرده است. در همين راستا، هفته پيش بيش از ۱۴۰ قطعه گردنبند، دستبند، شمش و تعداد زيادي سكه هاي شركت گلدكوئيست كشف شده است. قبلاً نيز محموله اي كه از طريق سواحل جنوبي خليج فارس قصد ورود به كشور را داشت، با برخورد نيروي انتظامي توسط قاچاقچيان به دريا ريخته شده بود كه اكنون بخش عمده اي از اين كالاها از آب خارج شده است.
بهرامي افزود: مبارزه با ورود غيرقانوني اين اقلام توسط ستاد و دستگاه هاي كاشف ادامه خواهد داشت اما در زمينه تشديد برخورد با فعالان اين شبكه هاي غيرقانوني گرچه ستاد نقشي ندارد اما براساس اطلاعي كه داريم و با هماهنگي هايي كه با نماينده قوه قضاييه در جلسه ستاد صورت گرفته، دستگاه قضايي برنامه هايي براي برخورد با عناصر اصلي و سرشاخه هاي اين شركتها در دست اجرا دارد و بازداشت عناصر اصلي شبكه گلدكوئست در خراسان نيز در راستاي تشديد مبارزه با فعاليت اين شركتها صورت گرفته است.

در سه ماهه آغاز سال جاري
ترانزيت كالا از ايران ۴۷ درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي: يك ميليون  و ۶۸۶ هزار تن كالا به ارزش ۲ ميليارد و ۹۲۰ ميليون دلار در سه ماهه نخست سال جاري از ايران ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۹/۴۷ درصد كاهش و از حيث ارزش ۸/۸ درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران مقدار كل ترانزيت در اين مدت بدون احتساب سوخت يك ميليون و ۴۵ هزار تن به ارزش ۲ ميليارد و ۷۴۵ ميليون دلار بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۷/۳ درصد كاهش و از حيث ارزش ۲/۱۹ درصد افزايش داشته است.مواد غذايي، خودرو و سوخت از عمده كالاهاي ترانزيتي در سه ماهه نخست امسال بود.
براساس اين گزارش، در مدت يادشده بيشترين ميزان تزانزيت كالا يعني معادل ۳/۳۹ درصد وزن كل كالاهاي ترانزيتي به مقصد امارات متحده عربي، ۱۱ درصد به مقصد افغانستان، ۱۰ درصد به مقصد تركيه و ۹/۹ درصد به مقصد عراق انجام شد.
همچنين بيشترين ميزان كالاهاي ترانزيتي يعني معادل ۴/۲۲ درصد از وزن كل كالاهاي ترانزيتي از مبدأ تركمنستان وارد ايران شد و امارات متحده عربي با ۵/۱۷ درصد، ازبكستان با ۷/۱۲ درصد و قزاقستان با ۷/۹ درصد و جمهوري آذربايجان با ۸/۸ درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

برخورد با متخلفين عرضه فرآورده هاي لبني
گروه اقتصادي: سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان با صدور اطلاعيه اي با اشاره به بازگشت قيمت چهار گروه اصلي فرآورده هاي لبني به قيمت هاي سابق از تاريخ ۱/۵/،۸۴ از شهروندان درخواست كرده هرگونه تخلف يا فروش اجباري كالاهاي غيرمشمول با اين نوع فرآورده ها را به  تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند.

وزارت جهاد كشاورزي اموال غيرمنقول
مازاد بر نياز خود را مي فروشد
گروه اقتصادي براساس مصوبه هيات وزيران وزارت جهاد كشاورزي اموال غيرمنقول مازاد بر نياز خود را براي تشكيل صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي با مشاركت توليدكنندگان و حمايت از توسعه سرمايه گذاري در اين بخش به فروش مي رساند.
به گزارش خبرنگار ما، هيئت وزيران در جلسه مورخ ۲۹/۴/۸۴ بنابه پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي و در اجراي ماده ۱۲ قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي و به استناد ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومي كشور، تصويب كرد: حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و تشكيل صندوقهاي حمايت از توسعه بخش كشاورزي با مشاركت توليدكنندگان جهت تامين سرمايه اوليه اين صندوقها، وزارت جهاد كشاورزي نسبت به فروش اموال غيرمنقول مازاد بر نياز خود با رعايت قوانين و مقررات مربوط اقدام نمايد.

وزير صنايع و معادن خبر داد:
مخالفت وزير صنايع با درخواست ممنوعيت 
صادرات سيمان
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن در حاشيه مراسم راه اندازي مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران گفت: شخصا با نامه درخواست ممنوعيت صادرات سيمان كه از سوي معاون امور معدني وزارتخانه ارائه شده بود مخالفت كردم.به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع، اسحاق جهانگيري با اشاره به اينكه مشكل سيمان ظرف ۲ ماه آينده حل خواهد شد افزود: وزارت صنايع به هيچ وجه از نظر قانوني مجاز به ايجاد ممانعت در صادرات نيست. وي قيمت سيمان در مرز ايران را ۱۲۰ دلار به ازاي هر تن و قيمت داخلي آن را حدود ۴۰ دلار عنوان كرد و گفت: حتي اگر كارخانه هاي سيمان به سقف تعيين شده صادراتي خود عمل مي كردند هر فرد ديگري كه امكان صادراتي داشت، مي توانست به كشورهاي عراق و افغانستان سيمان صادر كند.وي درخصوص تصميم اخير دولت براي از رده خارج كردن ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده در سال جاري نيز يادآور شد: دولت با اتخاذ اين تصميم از ۳۰۰ ميليارد تومان منابعي كه خودروسازان بايد به خزانه واريز كنند صرف نظر كرده است. به گفته وي، سال گذشته ۲ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شد كه خودروسازان بر اين اساس ۳۰ ميليارد تومان در منابع پرداختي خود به دولت تخفيف گرفتند.جهانگيري در مورد ال ۹۰ نيز گفت: طرف خارجي در مورد دستيابي ايران به اهداف اصلي ال ۹۰ (اصلاح سه بند مورد نظر مركز پژوهش ها) به ما اطمينان داده است.
خطر تعطيلي پروژه هاي عمراني به دليل توزيع نامناسب سيمان
از طرف ديگر با وجود اعلام نظر وزير صنايع مبني بر بهبود وضعيت سيمان در يك تا ۲ ماه آينده عضو هيات مديره انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان كشور به مهر گفت: مافياي توزيع سيمان عمده پروژه هاي عمراني را با تعطيلي مواجه كرده اند.
مجتبي بيگدلي افزود: مافياي توزيع سيمان موجب شده كه هم اكنون قيمت سيمان از تني ۳۵ هزار تومان به تني ۱۰۰ هزار تومان برسد كه اين افزايش چند برابري قيمت سيمان بسياري از پروژه هاي عمراني را به تعطيلي كشانده است. وي با انتقاد از عملكرد وزارت بازرگاني و سازمان هاي نظارتي در كشور اظهار كرد: متاسفانه در حال حاضر كه فصل اوج ساخت و ساز و اجراي پروژه هاي عمراني است، افزايش قيمت سيمان بزرگترين ضربه را به كارآفرينان در زمينه اجراي پروژه هاي عمراني وارد كرده است.

نتايج طرح تحقيق و تفحص خودرو
حداكثر تا يكسال آينده اعلام مي شود
گروه اقتصادي: طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروي كشور كه از چندي پيش از سوي نمايندگان مجلس مطرح و اجرايي شدن آن به تصويب رسيد، طي چند ماه اخير با كندي، مراحل خود را طي مي كند. در مورد مراحل اجرايي طرح فوق و علت كندي پيش آمده با حميدرضا فولادگر نماينده مجلس و عضو كميته تحقيق و تفحص از صنعت خودرو گفتگو كرده ايم.
***
* طرح تحقيق و تفحص در حال حاضر در چه مرحله اي است؟
۳ كميته براي اجراي طرح فوق تشكيل شده اند. كميته نخست به بررسي امور فروش، قراردادهاي داخلي و خارجي خودروسازان و نحوه قيمت گذاري خودروها مي پردازد. كميته دوم كيفيت خودروها و شركتهاي سازنده قطعات خودرو، خدمات پس از فروش و انطباق عملكرد خودروسازي با برنامه ها و استراتژي هاي تعيين شده خودرو را بررسي مي كند و كميته سوم نيز بر فعاليت هاي جنبي اقتصادي خودروسازان نظير ليزينگ، بانكها، بيمه ها و نحوه پرداخت به پرسنل واحدها نظارت دارد. در واقع نتايج حاصل از بررسي هاي اين سه كميته تكميل كننده يكديگر خواهد بود.
* چرا اجراي طرح تحقيق و تفحص با كندي پيش مي رود؟
به دنبال تغيير دولت، وقفه اي در نحوه رسيدگي و برگزاري جلسات مربوط به طرح پيش آمد به نحوي كه پس از دوره انتخابات تاكنون تنها يك جلسه براي مشخص شدن خط مشي ها و تعيين كننده ها برگزار شده است. البته مسئولان مجلس معتقد بودند بدون در نظرگرفتن تغيير و تحولات دولت براي جلوگيري از شائبه سياسي بودن، فعاليت نمايندگان و اعضاي كميته هاي تحقيق و تفحص از خودروسازان ادامه يابد تا نقاط قوت و ضعف در اين عرصه مشخص شود.
* با توجه به تغيير دولت آيا نتايج حاصل از طرح فوق تا ۶ ماه آينده اعلام خواهد شد؟
در مرحله اول براي طرح زمان ۶ ماهه اي تعيين شده است كه اين دوره در صورت نياز تا ۶ ماه ديگر قابل تمديد است. با توجه به وقفه پيش آمده در ادامه روند تحقيق و تفحص، به نظر مي رسد حداقل تا چند ماه ديگر زمان روند بررسي تمديد شود كه به اين ترتيب حداكثر تا يكسال آينده نتايج حاصل از بررسي اعلام خواهد شد.
* درمورد قرارداد ال ۹۰ در قالب طرح تحقيق و تفحص آيا بررسي هايي انجام گرفته است؟
مركز پژوهش ها در اين زمينه پس از بررسي ها، اصلاحاتي را مطرح كرده است كه از سوي شركت رنوپارس پذيرفته شده و به طرف فرانسوي نيز اعلام گرديده است. اين قرارداد هم اكنون در حال اجراست و ما فقط به دنبال اصلاح روند قرارداد و عملي شدن پيشنهادها هستيم.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۹۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۰۳


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |