چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۸ - Jul 27, 2005
در گفت و گوي خبرنگاران با مدير موزه ملي ايران صورت گرفت
اعتراض به نمايش آثار تاريخي ايران در لندن
003231.jpg
گروه علمي فرهنگي: ديروز، روز سختي براي مدير موزه ملي ايران و همراهان او در نشست مطبوعاتي بود كه درباره نمايشگاه شكوه ايران در موزه بريتانيا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، ساعت ۱۰ صبح ديروز محمدرضا كارگر مدير موزه ملي ايران، همراه با مسعود نصرتي مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و اميد غنمي سرپرست دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره آثار تاريخي، منحصر به فرد و بسيار نفيس ايران كه به لندن فرستاده شده است
مصاحبه مطبوعاتي برگزار كردند، ولي اين مصاحبه كه قرار بود ساعت ۱۱ به پايان برسد، تا ساعت ۱۳ با پرسش هاي پياپي خبرنگاران و اعتراضات مكرر آنها در خصوص چرايي و ارسال آثار بسيار نفيس ايران به لندن به طول انجاميد.
چندي پيش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصميم گرفت موزه ۷۰۰۰ ساله شكوه ايران را ۱۷ شهريور در لندن برگزار كند. در پي اين تصميم مخالفت هايي در خصوص عدم تضمين لازم براي بازگشت همه اشياء تاريخي (۱۵۴ قلم آثار باستاني) به صورت سالم به كشور و طرح ابهاماتي در خصوص خروج برخي از آثار خاص صورت گرفت.
پيش از اين سنجاق مفرغي لرستان كه براي نمايش به يكي از نمايشگاه هاي هفت هزار سال هنر ايران فرستاده شده بود، به كشور بازگردانده نشد.
محمدرضا كارگر در اين مصاحبه مطبوعاتي خطاب به خبرنگاران گفت: نوآوري در كشوري مثل ايران، كار مشكلي است. چون اين كار در گذشته كمتر انجام شده است و افكار عمومي نيز چندان با آن آشنا نيستند. برخي از مسئولين نيز نسبت به اين امر اطلاع كافي ندارند.
مدير موزه ملي ايران به انتشار اخباري در خصوص فرستادن اشياي هخامنشي از ايران براي شركت در نمايشگاه انگليس اشاره كرد و اين طور ادامه داد: وقتي اخبار نگران كننده اي در جامعه منتشر مي شوند، موج فزاينده اي در جامعه ايجاد مي كنند. به هر حال بديهي ترين مسائل وقتي براي اولين بار در كشور مطرح مي شوند، بحث برانگيز هم خواهند شد.
محمدرضا كارگر در ادامه صحبت هايش همه مسئوليت فرستادن آثاري تاريخي به انگليس كه هيچ قيمتي نيز نمي توان براي برخي از اين آثار در نظر گرفت را به طور كامل پذيرفت و اعلام كرد: اگر زماني موزه ملي ايران نتواند فعاليت هاي بين المللي داشته باشد، مطمئن باشيد كه من و امثال من حاضر نيستيم در اين مسئوليت باقي بمانيم، چرا كه ضرورت جهاني ايجاب مي كند چنين نمايشگاههايي برگزار كنيم.
وي با اشاره به اين كه در برگزاري نمايشگاه شكوه هخامنشي در انگليس نظر سفارت ايران را نيز مدنظر قرار داده است، نقدهايي كه در اين خصوص در ميان رسانه ها مطرح شده است را عاميانه توصيف كرد و گفت: اين نقد ها با حسادت آميخته است.
وي پيش از اين كه خبرنگاران پرسش هاي شان را مطرح كنند درباره نگراني هايي كه در خصوص ارسال آثار بي نظير ايران به لندن وجود دارد، اظهار داشت: گفته مي شود اين احتمال وجود دارد كه اين اشياء ديگر به كشور بازگردانده نشوند. خوب اين نگراني در مورد هر چيزي ممكن است وجود داشته باشد. حتي ممكن است يك هواپيما در باند فرودگاه لندن به زمين بنشيند و آن را ضبط كنند. چه ضمانت اجرايي براي بازگرداندن آن وجود دارد؟ كارگر دومين دليل خود را در خصوص ضمانت اجرايي لازم براي بازگشت آثار منحصر به فرد و تاريخي ايران از انگلستان در مقايسه اي با وزارت نفت اين طور بيان كرد: وقتي وزارت نفت ايران، ميلياردها دلار نفت را به كمپاني هاي خارجي مي فروشد و سپس پول آن را مي گيرد، چه ضمانتي وجود دارد كه پول نفت به ايران داده شود و آن را ضبط نكنند.
سومين دليل كارگر اين بود: وقتي قوانين خاصي در كشوري حاكم است اصلاً چه ضمانتي داريم كه وقتي به آن كشور مي رويم، ما را دستگير و اعدام نكنند.
وي افزود: امروز كشور مصر با ارزش ترين اشياي خود را به ساير كشورها امانت مي دهد. آن چه مهم است اعتبار و اعتماد دو طرفه است. آن چه در جهان جاري است و ما كمترين نقش را در اين حركت جهاني داريم، اعتماد دو طرفه است.
وي در ادامه سخنانش به وجود اختلاف نظرهايي بين كارشناسان و مجريان در خصوص ارسال آثار تاريخي ايران به انگلستان اشاره كرد و گفت: به هر حال نظرات موافق و مخالف بوده است، اما در نهايت طي يك جمع بندي هيأت كارشناسي ليست را امضا كرده است.
وي تأكيد كرد: اين كه چرا سه شيء حذف و سه شيء ديگر به فهرست اضافه شده، به اين دليل است كه تغيير و انتقال برخي ممكن است موجب ضرر شود و يا شالوده اثر را از هم پاشيده باشد و يا ممكن است تغييرات آب و هوايي به آنها آسيب بزند.
در پايان اين مصاحبه پرسش هاي خبرنگاران مطرح شد. يكي از موضوعات مهم طرح شده در اين جلسه، به نحوه ارسال اين آثار به لندن و ضمانت اجرايي بازگشت آنها بود.
خبرنگاران اين موضوع را مطرح كردند كه مسعود نصرتي مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جريان روند ارسال آثار به لندن نبوده و حتي بسته بندي آثار انتخاب شده پيش از جلسه هيأت كارشناسي انجام شده است. ضمن اين كه رئيس موزه بريتانيا همراه با يك خانم مرمت كار به ايران آمدند و كنار تنديس انسان و حيوان (اسفنكس) را شكافتند كه به اين اثر باستاني آسيب رساند.
خبر اين موضوع نيز به نقل از معاون امور فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح شد كه مدير موزه ملي ايران اصرار به خروج اين اشياء دارد و اين نشان مي دهد رويه هاي غيرمعمول در جريان خروج اين اشياء بوده است. حتي اصرار فراوان در خصوص خروج مجسمه داريوش و سرستون هخامنشي وجود داشته است، آن هم پيش از برگزاري جلسه هيأت كارشناسي.
يكي از خبرنگاران به اين موضوع اشاره كرد كه سه روز پيش دو كاميون خاور از شركت پوني پك آمده بودند تا اين بسته ها را حمل كنند و اين موضوع قابل انكار نيست. ضمن اين كه ذيحسابي سازمان نيز با خروج اين اشياء موافق نبود و اين خاورها جلوي سازمان ماندند تا مدير موزه ملي ايران بتواند مجوز بگيرد. اين مسئله به جاماندن كارگر از پرواز و البته اخذ مجوز در آخرين لحظات منجر شد.
همچنين اين موضوع مطرح شد كه چرا نام اين نمايشگاه در ايران، «شكوه هخامنشي» است، اما در خارج از كشور و در اروپا و انگلستان به نام «امپراتوري از ياد رفته» عنوان مي شود.
نكته ديگر جاي خالي سه اثر در تالار موزه ملي يعني مجسمه پنه لوپه، پنجه شير و سگ هخامنشي بود. اگر چه اين آثار با مصوبه هيأت دولت از كشور خارج شده اند، ولي به خاطر اين كه اين آثار بسيار نفيس و منحصر به فرد هستند و جزو   آثار ملي ايرانيان محسوب مي شدند، دولت نمي تواند درباره خروج آنها تصميم گيري كند. چون اين آثار اموال عمومي است و دولتي نيست كه دولت درباره آنها تصميم بگيرد.
توضيحات كارگر در خصوص موارد مطرح شده، خبرنگاران را قانع نكرد و باعث طرح مجدد اين ابهامات و پرسش هاي ديگري شد.
پاسخ هاي وي اين گونه بود: شما در اشتباه هستيد. در مورد سه اثر مجسمه داريوش، ستون هخامنشي و اسفنكس، كارشناسان ما به توافق رسيدند. اما وقتي مشخص شد كه به طور قطع قابل انتقال نيستند، اين مسئله بدون هيچ اختلاف نظري تصويب شد. چون در مكاتبات اوليه ما با انگليس عنوان شده بود كه سه اثر نفيس در اين مجموعه خواهد بود، پنجه شيربه دليل راحتي انتقال و اطمينان از حفاظت، مجسمه پنه لوپه به خاطر اين كه اثري غير ايراني است و سگ هخامنشي به دليل مرمت آن، جايگزين آن آثار شدند. ضمن اين كه همه اين آثار در اتاق بنده و نه پس از بسته بندي و يا در جعبه به رويت كارشناسان رسيده بود. در مورد اسفنكس كه گفته شد شكافته شده و آسيب هايي به آن وارد آمده است، كارشناسان انگليسي وقتي براي انتقال آن به موزه آمدند، هنگام جداسازي آن از محل نصب معلوم شد اين شي از درون فروپاشيده و هر گونه جابه جايي موجب تخريب آن خواهد شد. اين سونداژ به فاصله ۳۰ سانتي متري اثر زده شد و بعداً نيز آن را گچ گرفتيم.

كنگره سراسري «شعر مادر» از فردا در ملاير آغاز مي شود
ايسنا: اين روزها كه برنامه هاي ادبي به مناسبت سالروز ولادت بانوي آب و آينه، حضرت فاطمه زهرا (س)، حتي از نظر كمي هم ناچيز هستند، نخستين كنگره سراسري شعر مادر از امروز، به مدت دو روز، در ملاير برگزار خواهد شد.
اين كنگره، به  همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ملاير، با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سخنراني جمعي از مسؤولان محلي و استاني و شعرخواني شاعران پيشكسوت و جواني چون: مشفق كاشاني، عليرضا طبايي، محمدجواد محبت، عليرضا قزوه، عبدالجبار كاكايي، يدالله گودرزي، سينا ميرزايي و عليرضا بهرامي، برگزار مي شود.
در اين كنگره همچنين علاوه بر برگزاري نشست تخصصي شعر، دكتر ميرجلال الدين كزازي درباره شعر آييني سخنراني خواهد كرد.
در مراسم اختتاميه نيز برگزيدگان بخش مسابقه (شعر و قطعه ادبي) از ميان ۹۵۶ نفر با ۱۳۸۵ اثر از سراسر كشور و نيز فارسي زباناني از تاجيكستان و افغانستان، معرفي خواهند شد.
داوري اين بخش، طبق اعلام، در هشت مرحله، توسط شاعران و پژوهشگراني چون ناصر صارمي  و حميد هنرجو ترتيب يافته و دبيري كنگره نيز برعهده فريدون محمودي بوده است.

درآمدهاي نفت امسال به ۴۰ ميليارد دلار مي رسد
فارس: وزير نفت از تحقق درآمدهاي نفت در سال جاري به بيش از ۴۰ ميليارد دلار خبر داد.بيژن نامدار زنگنه در حاشيه افتتاح ايستگاه تقويت فشار گاز اصفهان سه اظهار داشت: ما اميدواريم با روند قيمتي كه بازار نفت دارد، امسال درآمدهاي نفتي كشور به بيش از ۴۰ ميليارد دلار برسد.
وي ادامه داد: در حال حاضر با افتتاح طرح هايي چون دارخوين و سروش و نوروز ميزان صادرات نفت خام ايران به ۵/۲ ميليون بشكه در روز مي رسد.
وزير نفت همچنين پيش بيني كرد قيمت سبد نفتي اوپك به ميزان ۴۰ دلار در هر بشكه تا پايان سال باقي مي ماند.

نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل در ميزگرد ارتقاي برابري و توانمندسازي زنان:
اميد به زندگي زنان ايران افزايش يافته است
003234.jpg
گروه اجتماعي: نماينده  صندوق  جمعيت  سازمان  ملل  در ايران ، در سومين  ميزگرد اهداف  توسعه  هزاره  كه  به  ارتقاي  برابر جنسيتي  و توانمندسازي  زنان اختصاص  داشت ، گفت: در سالهاي اخير در ايران  آمار مرگ  و مير مادران  پايين تر آمده  و اميد به  زندگي بالا رفته  است .محمد عبدالاحد گفت : قصد بر آن بود كه  مسائل  مختلف  مربوط به  بهداشت  باروري  در اهداف  توسعه  هزاره  گنجانده  شود كه  برخي  كشورها از جمله  آمريكا به  شدت  با آن  مخالفت  كردند.به  گفته  وي ، نتايج  يك  پژوهش ، نشان مي دهد كه  يك  سوم  بيماريهاي  زنان  به علت  در دسترس  نبودن  خدمات  بهداشت  باروري  است  و دسترسي  به  زايمانهاي  ايمن ۷۴ درصد از مرگ  زنان  را كاهش  مي دهد.
رفيق  الهودا چودري  مشاور سابق  سازمان  ملل  كه  براي  كمك  به  تفكيك جنسي  در سرشماري  خانوار و مسكن  سال  ۸۵ ايران  در كشورمان  به  سر مي برد، نيزگفت : براي  رسيدن  به  هدف  اصلي  فقرزدايي  در اهداف  توسعه  هزاره ، نياز داريم كه  برابري  جنسيتي  را  در همه  موضوعات  و آرمانهاي  ديگر وارد كنيم .
منيره آمدي ، مديرموسسه  مطالعات  و تحقيقات  زنان  نيز در سخناني  گفت : اگر بعداز رشد شمار دختران  و زنان  در آموزش ، بسترسازي  حكومت  براي  استفاده از اين  توانايي  انجام  نشود، با چالشهاي  بسياري مواجه  مي شويم ، زيرا دستيابي به  منابع  قدرت  از جمله  مواردي  است  كه  توان  چانه زني  را افزايش  مي دهد.وي  با بيان  اينكه  در ايران  به  علت  تفكر مردسالارانه ، زنان  بعضا حتي درمورد اموال  خود نيز قدرت  كمي دارند، افزود: براي  اينكه  رويكردهاي  مردسالارانه  به  علت  عدم  آموزش ، حتي  توسط زنان ، بازتوليد نشود، بايد مردان را از دوران  مهد كودك ها با برنامه ريزي  جديد براي  نگاه  برابر آموزش  داد.
زهرا محتشمي پور، مشاور وزير كشور در امور بانوان ، درباره  اقدامات دولت  اصلاحات  درمورد زنان  گفت : وزارت  كشور در اين  هشت  سال ، ۴۰۰ پست كارشناس  امور زنان  در سراسر كشور ايجاد كرده  كه  كار سختي  بود، زيرا دربرنامه هاي  سوم  و چهارم  توسعه  بر كوچك  شدن  دولت  تأكيد شده  است .
به  گفته  وي ، سه  تا چهار پست  در مراكز استانها و يك  پست  در هر شهرستان داير شده  و به  طور خودكار در هر فرمانداري  كه  ايجاد شود، يك  پست  زنان  نيز داير خواهد شد.
رفعت  بيات ، نماينده  مجلس  شوراي  اسلامي نيز در سخناني ، اظهار داشت : بايد ديدگاه  جديدي  را مبني  بر اينكه  خانه داري  زنان ، يك  كار فيزيكي  كاملا اقتصادي  است ، ترويج  داد.بيات  تأكيد كرد: به  اين  كار زنان ، نبايد به  عنوان  شغل  نگاه  كرد، زيرا حضور و توانمندي  مردان  در مشاغل  كلان  كه  فرصت  برابر را از زنان  مي گيرد، به خاطر شغل  خانه داري  زنان  است .به  گفته  بيات ، يكسان  كردن  ديدگاه  مردان  و توانمندسازي  فكري  مردان موثرترين  مسئله  در ريشه كني  فقر و تبعيض  است .
مهدي  ارايي ، كارشناس  ارشد سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  نيز در اين ميزگرد گزارشي  از آرمان  سوم  اهداف  توسعه  هزاره  جمهوري  اسلامي را كه  در آن ريشه كني  نابرابري  جنسيتي  در آموزشهاي  ابتدايي  و متوسطه  تا سال  ۸۴ و درهمه  سطوح  تحصيلي  تا سال  ،۹۴ ذكر شده  است ، ارائه  داد.در اين  گزارش  آمده  است  كه  نسبت  دختران  به  پسران  در تحصيلات  ابتدايي متوسطه  و عالي  از ۲/۷۹ درصد در سال  ۶۹ به  ۱/۹۳ درصد در سال  ۸۱ و نسبت دختران  به  پسران  در آموزش  عالي  در بين  اين  دو سال  از ۴۰ درصد به  حدود ۱۱۰درصد افزايش  يافته  است .بر اساس  اين  گزارش ، نسبت  زنان  با سواد به  مردان  در سن  ۱۵ تا ۲۴ سالگي نيز از ۹/۸۷ درصد در سال  ۶۹ به  ۹۷ درصد در سال  ۸۱ و سهم  زنان  شاغل  نيز از۵/۱۰ درصد در سال  ۶۹ به  ۱۲ درصد در سال  ۸۱ رسيده  است .
بر همين  اساس ، تعداد كرسي هاي  زنان  در مجلس  از دو درصد در مجلس  سوم به  ۵ درصد در مجلس  ششم  افزايش  يافته  اما در اولين  سال  مجلس  هفتم  به  ۱/۴درصد كاهش  يافته  است .
دكتر ژاله  شادي طلب  دانشيار دانشگاه  تهران  و رئيس  مركز مطالعات جنسيتي  نيز در سخناني  در نقد گزارش  هزاره  ايران ، گفت : انتظار از يك  گزارش ملي  اين  است  كه  تنها پيشرفتها را طرح  نكند و اطلاعات  را هم  نقد كند.وي ، افزود: براي  مثال  نرخ  بيكاري  زنان  هم اكنون ، در ايران  دو برابرمردان  است  و در بين  دختران  تحصيل  كرده  به  حدود ۳۰ درصد مي رسد.

دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور:
انجمن مطبوعات ايثارگران تشكيل مي شود
گروه علمي فرهنگي - علي اصغر محمدي: دكتر محمد حسين ايماني، دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به مهمترين فعاليت هاي اين شورا اظهار داشت: مراحل اوليه و اجرايي تشكيل انجمن مطبوعات ايثارگران انجام شده است كه با تصويب نهايي طرح، اين انجمن در آينده نزديك آغاز به كار مي كند.
وي افزود: اين شورا ۳۵ مورد پژوهش ملي و بنيادي انجام رسانده است. همچنين ۲۶۲ مقاله علمي در حوزه مسائل عمومي در نشريات و سمينارهاي مختلف از سوي شوراي فرهنگ عمومي ارائه شده و ۷۹ عنوان كتاب نيز در حوزه اين شورا منتشر شده است كه عمدتاً به عنوان كتاب مرجع مورد استفاده انديشمندان و فرهيختگان قرار گرفته است.
دكتر ايماني با اشاره به فعاليت هاي بارز شوراي فرهنگ عمومي گفت: يكي از وظايف شورا طبق اساسنامه آن، تصويب بنيادهاي علمي است كه تشكيل بنياد علمي فرهنگي بوعلي سينا، بنياد علمي - تاريخي ربع رشيدي و بنياد فرهنگي - تاريخي قلعه فلك الافلاك در استان لرستان، از جمله آنها است. وي افزود: در حال حاضر نيز چند كميسيون ويژه در حال بحث و بررسي درباره فرهنگ مصرف، نظم و امنيت اجتماعي، منافع ملي، ورزش و ابعاد مختلف آن در جامعه با مشاركت دستگاه هاي اجرايي و صاحب نظران است.
دبير شوراي فرهنگ عمومي با اشاره به تصويب شوراي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت از سوي هيأت دولت گفت: اين شورا با مشاركت همه دستگاه هاي ذي ربط تشكيل شده و طي ۲ سال فعاليت خود، اقدامات موثري انجام داده است كه كمتر منعكس شده است كه يكي از آن اقدامات موضوع ايثار و رسانه است.

دريابان شمخاني:تقويت بنيه دفاعي اولويت وزير آينده است
ايسنا: وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اعلام كرد كه قطعا در دولت آينده حضور نخواهد داشت و گفت: شرط توفيق وزارت دفاع اين است كه وزير از خود وزارتخانه باشد و من به اين مساله اميدوارم. تقويت بنيه دفاعي از اولويت هاي وزير آينده است.
دريابان علي شمخاني، در حاشيه جشن فارغ التحصيلي دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه مالك اشتر درباره فعاليت هاي خود پس از ترك كرسي وزارت به خبرنگاران گفت: وزراي ديگر با من تفاوت دارند آنها مي توانند براي خود تعيين تكليف كنند اما من نظامي هستم و برايم تعيين تكليف مي كنند.وي درباره تفاوت وزارت دفاع در قبل و بعد از دوره خود گفت: فاصله اين دو مابين فقدان شهاب سه و توليد آن است. در بعد ارتباطات منطقه اي و ديپلماسي ارتباطي از فقدان ارتباط تا ارتباط با هفتاد كشور و در بعد توليد سلاح متعارف تبديل ايده به محصول بوده است.وي درباره مهمترين دستاورد دوره خود در وزارت دفاع گفت:هيچ جرياني منقطع نيست، قبلي ها بسترهايي فراهم كردند كه ما در صنعت دفاعي وارد فضا شديم، در زمينه هوايي و دريايي نيز تمام نيازهاي خود را تامين كرديم و در بخش استفاده از ظرفيت هاي خالي صادرات را توسعه بخشيديم.

تقوي: نماز جمعه از طرف تعدادي از مسئولان
جدي گرفته نمي شود
فارس: رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور اظهار داشت: متاسفانه نماز جمعه در نظام اسلامي ما از طرف تعدادي از مسئولان خيلي جدي گرفته نمي شود.
سيد رضا تقوي كه روز گذشته در جمع تعدادي از خبرنگاران رسانه هابه مناسبت فرارسيدن روز نماز جمعه سخن مي گفت، اظهار داشت: امروزه نماز جمعه به يك تشكيلات بسيار مهم و اثرگذار در كشور تبديل شده است.وي در ادامه ساختار و تشكيلات شوراي سياست گذاري ائمه جمعه را در كشور تشريح كرد و گفت: در حال حاضر در بيش از ۵۱۰ شهر كشور نماز جمعه برگزار مي شود و بيش از ۱۵ هزار نفر اعم از خواهران و برادران متدين و مومن در ستادهاي نماز جمعه به خدمت گذاري مشغول هستند.اين مقام مسئول در ادامه به فرآيند انتخاب ائمه جمعه در كشور اشاره كرد و گفت: افرادي را كه ما گزينش مي كنيم عموما تحصيل كرده هاي حوزه و دانشگاه هستند كه حداقل بايد دو سال از دروس خارج حوزه را گذرانده باشند. ما از اين افراد امتحان ورودي گرفته و در صورت قبولي در اين امتحان براي گزينش نهايي از آنها مصاحبه نيز اخذ مي شود و قطعا در اين فرآيند به مسائل اخلاقي، تقوا و ديانت افراد نيز توجه ويژه اي خواهيم داشت.رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه كشور در قسمت ديگري از سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه نماز جمعه در نظام اسلامي ما از طرف تعدادي از مسئولان خيلي جدي گرفته نمي شود، اين در حالي است كه نماز جمعه به مصون كردن جامعه از خطرات، كمك زيادي مي كند. نماز جمعه نشان مشروعيت نظام اسلامي است و در ايجاد امنيت عمومي نقش زيادي دارد.

آخرين مصاحبه خاتمي امروز برگزار مي شود
گروه سياسي: آخرين مصاحبه خبري سيدمحمد خاتمي و وزيرانش صبح امروز در محل هيات دولت در جمع خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مصاحبه  هاي هفتگي سخنگو و اعضاي هيات دولت هر هفته روزهاي دوشنبه و چهارشنبه تشكيل مي شد كه اين برنامه كم كم تغيير يافت. سخنگوي دولت هر هفته دوشنبه برنامه خبري ثابت خود را برگزار مي كرد در حالي كه مصاحبه هاي اعضاي دولت به دوهفته يك بار تقليل يافت.مصاحبه هاي هفتگي سخنگو و اعضاي هيات دولت بارها تحت تاثير فضاي سياسي كشور متوقف شد، اين توقف بويژه در جريان انتخابات رياست جمهوري نهم دوام بيشتري يافت زيرا رئيس جمهور، سخنگو و اعضاي هيات دولت ترجيح مي دادند در جريان انتخابات از اظهارنظر خودداري كنند تا زمينه استفاده و يا سوءاستفاده از آن و تاثيرگذاري بر انتخابات رياست جمهوري فراهم نشود. اين وقفه سه ماهه امروز پايان مي يابد هر چند كه اتمام عمر دولت خاتمي آن را دائمي خواهد كرد.
خبرنگاران حوزه دولت در انتظار اطلاع رساني دولت جديد احمدي نژاد هستند. تعيين سخنگو و برگزاري مصاحبه هاي هفتگي با اعضاي هيات دولت جديد مي تواند موجبات تداوم اطلاع رساني از عملكرد قوه مجريه را تضمين كند.

هيات دولت عربستان، طرح همكاري امنيتي
با ايران را تصويب كرد
ايرنا: خبرگزاري فرانسه از رياض گزارش داد: دولت عربستان موافقت خود با بررسي و نهايي كردن طرح امضاي پيمان امنيتي با ايران را اعلام كرد.
دولت رياض در پايان جلسه هفتگي خود در اطلاعيه اي تأكيد كرد كه درخواست وزير كشور عربستان مبني بر بررسي طرح قرارداد همكاري امنيتي ميان ايران و عربستان را تصويب كرده است.به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان، براساس اطلاعيه يادشده اين طرح به ويژه استرداد متقابل متهمان و محكومان را شامل مي شود.عربستان و ايران از سال۲۰۰۱ميلادي يك قرارداد امنيتي درمورد مبارزه برضد جنايت، تروريسم، پول شويي و همچنين كنترل مرزها و آبهاي دو كشور منعقد كرده اند.حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ماه گذشته در رياض با مقامهاي سعودي از جمله وزير كشور عربستان ديدار و گفت و گو كرد.خبرگزاري فرانسه در پايان افزود كه ايران در سه سال گذشته چند نفر از اعضاي شبكه القاعده را به عربستان تحويل داده است.

مخالفت وزارت بهداشت با آزادسازي
قليان در قهوه خانه هاي سنتي
گروه اجتماعي: كارشناس  مسئول  برنامه  كنترل  دخانيات  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : آزادي  استعمال  دخانيات  در قهوه خانه هاي  سنتي  باعث  به  خطر افتادن  سلامتي  مردم  و شيوع  رفتارهاي  مخاطره آميز در بين  جوانان  مي شود.
خديجه  محصلي  ديروز   در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين مساله  در هيات  دولت  به  تصويب  رسيده  اما هنوز مجلس  شوراي  اسلامي  اجراي  آن  را تصويب  نكرده  است . وي  تأكيد كرد كه  وزارت  بهداشت  و درمان  با اين  موضوع  شديدا مخالف است .
وي ، با بيان  اينكه  اين  مصوبه  ترجيح  منافع  شخصي  به  منافع  عمومي  است ، اظهار داشت : قهوه خانه ها مهمترين  مشوق  جوانان  به  استعمال  دخانيات  هستند و يك  جوان  مي تواند با شروع  كشيدن  سيگار به  اعتياد نيز روي  آورد.
محصلي ، به  قانون  جامع  كنترل  دخانيات  اشاره  كرد و گفت : يكي  از مفاد اين  قانون  عدم  آزادي  استعمال  دخانيات  در مراكز عرضه  و توزيع  مواد غذايي  است ، كه  با تصويب  نهايي  اين  قانون  در شور دوم  مجلس  شوراي  اسلامي ، ممنوعيت  استعمال  دخانيات  در قهوه خانه ها را نيز شامل  مي شود.وي  تصريح  كرد: حدود ۹ ميليون  نفر سيگاري  در كشور زندگي  مي كنند كه  به علت  جوان  بودن  جمعيت  و آزادي  استعمال  دخانيات ، مي توان  پيش بيني  كرد كه  به  اين  تعداد به طور مكرر افزوده  خواهد شد.
از سوي ديگر جمعيت  مبارزه  با استعمال  دخانيات  ايران ، نيز با اعتراض  به  مصوبه  آزادسازي  قليان ، اين  مصوبه  را غير فرهنگي  و زيان بخش  براي  سلامتي  مردم  دانست  و تأكيد كرد كه  اين  اقدام ، منجر به  گمراهي  هر چه  بيشتر جوانان  اين  مرز و بوم  مي شود.به  گزارش  روابط عمومي  جمعيت  مبارزه  با استعمال  دخانيات ، اين  جمعيت  با ناموجه  توصيف  كردن  اين  اقدام  اعلام  كرد: اين  مصوبه  بر خلاف  مصوبات  هيات  وزيران  و شوراي  تشخيص  مصلحت  نظام  مبني  بر ممنوعيت  استعمال  دخانيات  در اماكن  عمومي از جمله  جايگاههاي  فرهنگي  و سنتي  است .
جمعيت  مبارزه  با استعمال  دخانيات  ايران ، همچنين  از رئيس  جمهوري  و رئيس  قوه  قضاييه  درخواست  رسيدگي  فوري  به  اين  مساله  كرد.

خاتمي شايسته ترين فرد براي پست دبيركلي
مجمع روحانيون است
ايسنا: آيت الله موسوي بجنوردي با اشاره به استعفاي مهدي كروبي شايسته ترين فرد براي پست دبيركلي مجمع روحانيون مبارز پس از اين را سيد محمد خاتمي دانست و گفت: خاتمي در دوران رياست جمهوري اش آبروي ملت ايران بود.
اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز با بيان اين كه درباره  جانشين كروبي هنوز به طور رسمي بحثي نشده است، افزود: تا به حال تمام تلاش ها در اين راستا بود كه كروبي براي ماندن قانع شود؛ چرا كه وي فردي با سوابق انقلابي و متعهد به انقلاب و نظام بود، اما در اين مقطع كه وي علي رغم همه  اصرارها، رفتن را بر ماندن ترجيح داد، بايد طي برگزاري جلسه اي ببينيم چه كساني مي پذيرند كه كانديداي اين سمت شوند.وي همچنين درباره  احتمال پيشنهاد دبيركلي مجمع روحانيون مبارز به علي اكبر محتشمي پور، به شخصيت انقلابي، مقام علمي و تعهد وي اشاره كرد و گفت: نمي دانم آقاي محتشمي پور در صورت پيشنهاد دبيركلي، اين سمت را بپذيرد يا خير.اين فعال سياسي در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكان پيوستن اعضا و شخص وي به مهدي كروبي در حزب اعتماد ملي وجود دارد يا خير؟ متذكر شد: تشكلي همانند مجمع روحانيون مبارز كه حضرت امام خميني(ره) به آن عنايت ويژه داشتند و از لحاظ مادي و معنوي آن را تامين مي كردند، جايگاه خاصي دارد. از اين رو همگان بر ماندن و ادامه  فعاليت اين مجمع حساسيت دارند.

پذيرش تقاضاي عفو ۱۷ زن از سوي رئيس قوه قضاييه
در ديدار هفتگي  رئيس  قوه  قضاييه  با مردم  كه  ديروز در محل  حوزه  رياست  اين  قوه  برگزار شد، تقاضاي  عفو ۱۷ تن  از بانوان ، مورد موافقت  آيت الله  محمود  هاشمي  شاهرودي  قرار گرفت .در ديدار ديروز رئيس  قوه  قضاييه  با مردم ، ۳۴ مورد عفو بررسي  شد كه ۱۷ پرونده  مربوط به  بانوان  بود.
عفو اين  تعداد در آستانه  ميلاد با سعادت  حضرت  فاطمه  زهرا (س ) مورد موافقت  رئيس  قوه  قضاييه  قرار گرفت .آيت الله   هاشمي  شاهرودي ، در ديدار ديروز خود، دستور رسيدگي  به  ۵۰ درخواست  را كه  ۳۴ مورد تقاضاي  عفو، ۱۴ مورد بررسي  مجدد اعمال  ماده  دو و ۲ پرونده  نيز تسريع  در رسيدگي  بود، را صادر كرد.
از سوي ديگر معاون ستاد دي گفت: هيچ خانمي به دليل داشتن بدهي كمتر از ۵ ميليون تومان در زندان نگهداري نمي شود. محمدعلي ساري افزود: در يكسال گذشته، ۳۱ زن زنداني واجد شرايط توسط ستاد ديه از زندان ها آزاد شده اند و ۹ نفر ديگر نيز ظرف روزهاي آينده از زندان خارج خواهند شد. وي افزود: براي آزادي اين ۳۱ نفر بيش از ۱۰۰ ميليون تومان هزينه و پرداخت شده كه ۱۶ نفر آنها مربوط به استان تهران، دو نفر كرمانشاه، يك نفر خوزستان، ۲ نفر كرمان، يك نفر گيلان، ۲ نفر خراسان رضوي، يك نفر قزوين، يك نفر كهكيلويه و بويراحمد، ۴ نفر اصفهان و يك نفر مربوط به استان كرمان بوده اند.

وزير بهداشت و درمان ۳۰۰ هزار دوز واكسن
آنفلوانزا خريداري مي كند
ايرنا: رئيس  اداره  بيماريهاي  قابل  پيشگيري  وزارت  بهداشت،  درمان  و آموزش پزشكي گفت : اين  وزارتخانه  امسال  ۳۰۰ هزار دوز واكسن  آنفلوانزا از خارج  خريداري مي كند.
دكتر عبدالرضا استقامتي  ديروز در حاشيه  همايش  سرخك ، سرخجه  وآنفلوانزا در مصاحبه  با خبرنگار ايرنا در بندرانزلي  افزود: طبق  مصوبه كميته  كشوري  آنفلوانزا اين  واكسن  قبل  از فصل  شيوع  (اواخر شهريور و اوايل مهر) به  گروههاي  پرخطر تزريق  مي شود.
وي  گروههاي  پرخطر را شامل  سالمندان  و بيماران  ضعيف  و ناتوان ، مبتلايان به  بيماري هاي  مزمن  ريوي ، قلبي ، كليوي  و نقص  ايمني ، كاركنان  بهداشت  و درمان  و كودكان  شش  تا ۲۳ ماه  اعلام  كرد.
همچنين  به  گفته  وي  با توجه  به  خطر انتقال  آنفلوانزا از حيوانات  به  ويژه پرندگان  به  انسان  ،كاركنان  مرغداري  ها، شكاربانان ، شكارچيان  و افرادي  كه با طيور وحشي  و خانگي  سر و كار دارند بايد عليه  اين  بيماري  واكسينه  شوند.
دكتر استقامتي  يادآور شد: بخش  خصوصي  نيز هر ساله  اقدام  به  تهيه  واكسن  آنفولانزا مي كند كه  ميزان  آن حدود ۵۰۰ هزار دوز است .
به  گفته  وي  محتواي  واكسن  آنفلوانزا هر سال  توسط سازمان  جهاني  بهداشت تعيين  مي شود و براي  همان  سال  موثر است .
رئيس  اداره  بيماريهاي  قابل  پيشگيري  با واكسن  افزود: واكسن  آنفلوانزا هيچ تاثيري  در پيشگيري  از سرماخوردگي  ندارد و تنها آنفلوانزاي  نوع  آ را پيشگيري  مي كند.
وي  تشريح  كرد: سه  نوع  ويروس  آنفولانزا نوع  آ ، ب  و ث  تاكنون  شناخته  شده است  كه  ويروس  نوع  آ از همه  خطرناك  تر است .

ايران برخورد فعالتر سازمان كنفرانس اسلامي
با تبليغات ضداسلامي را خواستار شد
ايسنا: جلسه كميته پيگيري وزراي اطلاع رساني كنفرانس اسلامي با حضور اطلاع رساني و نمايندگي از كشورهاي ايران، عربستان سعودي، مالزي، سوريه، تونس، سنگال و به رياست وزير اطلاع رساني مصر در قاهره برگزار شد.در اين نشست وزرا و هيات هاي نمايندگي شركت كننده پيام هاي تأسف و تسليت خود را به مناسبت اقدامات تروريستي در شرم الشيخ به حسني مبارك، رئيس جمهور و ملت مصر ارسال كردند.در پيام جداگانه اي كه توسط سيد محمد صحفي، معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقديم هيأت رئيسه نشست شد اقدامات تروريستي اخير در شرم الشيخ لندن و بغداد محكوم شد و ايران خواستار برخورد فعال تر سازمان كنفرانس اسلامي براي جلوگيري از تبليغات ضداسلامي كه با هدف مخدوش كردن چهره اسلام در جهان صورت مي گيرد شد.

درخواست مجاهدين انقلاب براي افزايش
فعاليت مدني احزاب اصلاح طلب
فارس: با پايان تدوين بيانيه پاياني كنگره فوق العاده سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، اين سازمان براي بهبود وضعيت سياسي كشور از گروه ها و احزاب اصلاح طلب خواسته است كه بر فعاليت خود بيافزايند و آنها را تشويق به افزايش فعاليت هاي مدني كنند.اعضاي اين سازمان روز گذشته آخرين نظرات اصلاحي خود را بر روي پيش نويس بيانيه پاياني كنگره اعمال كردند.يك عضو سازمان مجاهدين انقلاب درخصوص مفاد بيانيه نهايي سازمان به خبرنگار فارس گفت: در اين بيانيه با اشاره به اينكه حاكميت در كشور يك دست شده،مردم به پاسخ خواستن از حاكميت تشويق شده و از مسئولان خواسته شده است كه در مقابل مردم پاسخگو باشند.اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب خاطرنشان كرد: همچنين در اين بيانيه از ارائه الگوهايي چيني و ژاپني براي اداره كشور و همچنين عدم توجه علمي به مشكلات اقتصادي كشور و كم توجهي به زيرساختهاي عمراني و اقتصادي گله شده است.

احتمال حضور برخي از اعضاي شوراي شهر در كابينه وجود دارد
ايسنا: يك عضو ائتلاف آبادگران در واكنش به انتشار برخي اخبار مبني بر اينكه اعضاي ائتلاف آبادگران شوراي شهر تصميم گرفته اند در كابينه حضور نداشته و از شورا خارج نشوند اظهار داشت: چنين اخباري صحت ندارد و چنين تصميمي در شوراي شهر و مجموعه آبادگران اين شورا اتخاذ نشده است. حمزه شكيب گفت: براي اعضاي شوراي شهر فرقي نمي كند كه در كجا خدمت كنند و هر جا كه ضرورتي ايجاد شود در آن جا به مردم خدمت مي كنند. وي خاطرنشان كرد: در جلسات داخلي آبادگران در مورد كابينه بحث و گفتگو مي شود و اين امكان وجود دارد كه بعضي از اعضاي شوراي شهر در كابينه حضور داشته باشند ولي آبادگران شوراي شهر قصد ندارد ليستي را به عنوان فهرست پيشنهادي ارائه دهد.

زريبافان خبر داد: احتمال مشخص شدن
تركيب كابينه پيش از اتمام وقت قانوني
ايسنا: رئيس ستاد انتخاباتي احمدي نژاد اظهار داشت: وظايف كميته سه گانه به پايان رسيده و اين سه كميته نتايج كار خود را به كميته بالاتر به نام كميته تاييدكننده واگذار كرده اند. زريبافان افزود: اين سه كميته اطلاعات اوليه را جمع آوري، استخراج و جمع بندي كرده و نتايج را به كميته تاييدكننده ارائه كرده اند .كميته تاييدكننده نيز ظرف چند روز آينده نتايج قطعي را به احمدي نژاد ارائه مي كند.وي گفت: دكتر احمدي نژاد سعي مي كند كه نتيجه انتخاب خود را هرچه زودتر به مردم معرفي كند و اين احتمال وجود دارد كه تركيب كابينه پيش از اتمام وقت قانوني مشخص شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |