شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۰ - Jul 30, 2005
پيامبر اكرم (ص) خطاب به اميرالمؤمنين علي (ع): از دو خصلت بپرهيز: تنگ حوصلگي و تنبلي، كه چون تنگ حوصله شوي هيچ حقي را نمي پذيري، و چون تنبل باشي حق هيچ چيز را ادا نمي كني.
مكارم الاخلاق /۵۰۲
امروز با حافظ
عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد
در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد
عين آتش شد از اين غيرت و بر آدم زد
جلوه اي كرد رخت ديد ملك عشق نداشت
محمدرضا اعلامي:
بي توجهي به سينما چهره فرهنگي كشور
را در محافل بين المللي مخدوش مي كند
محمدرضا اعلامي كارگردان  سينما گفت : سينما نماينده  فرهنگ  غني  ايران زمين  است ، حذف  و يا عدم  توجه  به  آن لطمات  فراواني  به  چهره  كشور در محافل بين المللي  وارد مي كند.
وي روز گذشته در گفت  و گو با ايرنا، تصريح  كرد: آثار سينمايي  مهم ترين  صادرات  فرهنگي  كشور است  وايران  بواسطه  همين  محصولات در مجامع  فرهنگي  شناخته  شده  است .
اعلامي توجه  به  سينماي  ملي  و جلوگيري  از خدشه دار شدن  مؤلفه هاي  اين  سينماي پويا و جهاني  را از ضرورت هاي  حوزه  فرهنگ  در آينده  عنوان  كرد.
اين  كارگردان  سينما تصريح  كرد: اگر در گذشته  علاوه  بر فرهنگ  و تمدن  كهن ، شاخصه هاي  كشور ايران  نفت ، خاويار و قالي  بود امروز ايران  را به  واسطه سينما مي شناسند.
وي  ادامه  داد: طرفدار سينماي  مستقل  هستم  اما با بسترسازي  مناسب  مي توان به  استقلال  كامل  در اين  عرصه  دست  يافت .
اعلامي گفت  كه  سينما مانند همه  صنايع  كشور نياز به  حمايت  دارد، البته منظور از حمايت  كمك  به  دفاع  از ميراث  غني  فرهنگي  كشور بوده  و اين  مساله با دخالت  و تمايل  به  سمت  سينماي  سفارشي  تفاوت  دارد.

پاسخ به پرسش پزشكي
پاسخ به ۳ پرسش
دكتر روزنفلد به ۳ پرسش اين گونه پاسخ داده است:
نوزادان و اطفال را نبايد در روزهايي كه آلودگي هواي شهرها بيش از حد مجاز است و دولت ها آن را اعلام مي كنند از خانه بيرون برد. همچنين سالخوردگان نبايد در اين ساعات از خانه خارج شوند. اطفال و سالخوردگان بيش از افراد ديگر در برابر آلودگي هوا كه زاييده زندگي صنعتي است آسيب پذيرند.
چاقي در منطقه شكم زنگ خطر پرخوري است و چنين افرادي اگر نمي توانند وزن خود را متعادل سازند بايد منظماً از فشار و ميزان قند خونشان آگاه باشند.
براي كساني كه كليه ضعيف دارند بهتر است كه از قند معمولي (شكر) استفاده نكنند كه تحمل آن براي كليه هايشان دشوار است.

اعتراض ميركريمي به اكران نامناسب
خيلي دور خيلي نزديك
روابط عمومي فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» طي نامه اي كه در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران قرار داد، نسبت به عدم پخش تيزر تبليغاتي اين فيلم از تلويزيون انتقاد كرد.
در اين نامه آمده است: متاسفانه فيلم خيلي دور خيلي نزديك، كه فيلم برگزيده جشنواره فيلم فجر است در سكوت كامل خبري و تبليغاتي و تنها در ۶ سينما به نمايش درآمده است و تا به امروز صدا و سيما حتي يك تيزر از اين فيلم را پخش نكرده است.
اين در حالي است كه تلويزيون از برخي از آثار كه خود در آنها سهم داشته است به شدت حمايت كرده و تيزرهاي گسترده اي از اين فيلمها پخش نموده است و فيلمهايي كه نه در اكران عمومي موفق بودند و نه توانستند نظر منتقدان را جلب كنند از حمايت فراوان تلويزيون برخوردار بودند.
به نظر مي رسد كه رسانه ملي حتي در زمينه حمايت از فيلم هاي ديني و معنايي،  برنامه اي در دستور كار خود ندارد.
مدير اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل حوزه هنري گفت: با حذف و برداشتن فيلم خيلي دور خيلي نزديك موافق نيستم.

برگي از تاريخ
اندرزهاي خواجه نظام الملك به دولتمردان
۳۰ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۷۷ ميلادي بلاش اول شاه انتخابي ايران در دوران اشكانيان و يكي از شاهان با تدبير ايران باستان پس از ۲۵ سال سلطنت درگذشت. وي در ژوئيه سال ۷۶ و يك سال پيش از فوت، دستور داده بود «اوستا» به صورت كتاب درآيد كه اين كار او را بعداً اردشير پاپكان تكميل كرد. در سال ۲۳۸ ميلادي (۲۹ ژوئيه) افسران گارد دو كنسول روم (مشتركاً امپراتور) به نام هاي پوپيه نوس و بالبينوس را در دفتر كار خود كشتند زيرا كه مردم از آن دو ناراضي بودند. پوپيه نوس در زماني كه يك ژنرال بود در جنگ با ايران شكست خورده و فرار كرده بود و روميان او را شايسته كنسول بودن نمي دانستند. اين دو تنها ۳ ماه حكومت كرده بودند. سناي روم كه آنها را به سمت كنسول انتخاب كرده بود به همين سبب از چشم مردم افتاده بود. در سال ۱۵۸۸ (۲۹ ژوئيه) آرماداي اسپانيا كه گفته شده بود شكست ناپذير است، در نزديكي آبهاي شمال فرانسه (نه چندان دور از بندر دونكرك) از ناوگان كوچكتر انگلستان به فرماندهي چارلز هووارد و فرانسيس دريك شكست خورد و به دوران برتري اسپانيا پايان داده شد. اين پيروزي، سر آغاز دوران برتري انگلستان بود. در سال ۱۷۸۴ «ديدرو» نويسنده، فيلسوف، روشنفكر، دائره المعارف نگار، نقدنويس و طنزگوي قرن ۱۸ فرانسه در ۷۱ سالگي درگذشت. وي از فلاسفه «ماترياليسم» بود و اين افكار او در دو كتاب فلسفي اش منعكس است. در سال ۱۸۸۹ «ولاديمير كسما زوريكين» (مخترع لامپ پرتاب الكترون (لامپ تصوير) از ملح يك فلز مشخص (ناتريوم) برحسب ميزان نوري كه به آن تابانيده شود) در روسيه به دنيا آمد. وي كه پدر تلويزيون خوانده مي شود در انستيتو مهندسي سن پترزبورگ تحصيل و بعداً به آمريكا مهاجرت و به عنوان مهندس در كارخانه وستينگهاوس به كار پرداخت. در سال ۱۸۹۸ اتو فن بيسمارك، مردي كه با سه جنگ به قول خودش «محدود» آلمان را به صورت كشوري واحد درآورد درگذشت. وي ۲۸ سال رئيس دولت و نخستين صدراعظم آلمان واحد (رايش) بود. در سال ۱۹۰۰ (۲۹ ژوئيه) اومبرتوي يكم پادشاه وقت ايتاليا به دست يك آنارشيست ايتاليايي ترور شد. در سال ۱۹۱۱ (۱۲۹۰ ه.ش.) مجلس شوراي ملي براي كسي كه محمدعلي شاه مخلوع را دستگير كند و يا سرش را بياورد يكصد هزار تومان جايزه تعيين كرد. محمدعلي شاه براي پس گرفتن سلطنت با يك نيرو از طريق روسيه و با كمك اين دولت از منطقه گرگان به ايران بازگشته بود. در سال ۱۹۲۸ (۱۳۰۷ ه.ش.) مجلس قانون آيين دادرسي كيفري را از تصويب گذراند و ايران داراي نظام دادرسي كيفري مشابه كشور بلژيك شد، زيرا بسياري از مواد اين قانون از قوانين بلژيك ترجمه شده بود كه بلژيكي ها هم آن را از فرانسه اقتباس كرده بودند. درسال ۱۹۷۲ (۳۲ سال پيش) نيروي دريايي شوروي اعلام كرد كه به آن چنان قدرتي دست يافته كه مي تواند كشتي هاي دشمن را در هر نقطه از جهان نابود كند.
و اينك برگ امروز: ترجمه كتاب سياستنامه (سير الملوك) تأليف خواجه نظام الملك (ابوعلي حسن طوسي) در ژوئيه ۱۸۹۱ ميلادي به زبان فرانسه در پاريس انتشار يافت. خواجه كه سي سال وزير بود و تمامي عمر خود را، پس از تحصيلات مرسوم آن زمان، در امور اداري و مديريت دولتي گذرانده بود، اين كتاب را ظاهراً سال آخر عمر خود تكميل كرد. وي هر يك از فصول كتاب خود را به يك اندرز اداري (حكومتي) اختصاص داده از جمله لزوم دادن وقت ملاقات از جانب يك مدير ارشد به متقاضيان (بدون تبعيض) و شنيدن درد دل آنان «بدون واسطه» و در ملاقات عمومي (به اصطلاح آن زمان: بار عام). در فصلي ديگر، خواجه به مديران تراز اول، و عمدتاً رئيس دولت اخطار كرده است كه در انتخاب معاشران و نزديكان (به اصطلاح آن زمان: نديمان) خود نهايت دقت را به عمل آورند كه از اين موقعيت خودسوء استفاده نكنند و در هر حال نديمان رئيس دولت نبايد از مقامات اداري زيردست او باشند كه گستاخ خواهند شد و اجحاف خواهند كرد. فصول ديگر درباره عجله نكردن در تصميم گيري هاي مهم، رعايت نظم و نسق، نگماردن يك فرد براي انجام دو كار، لزوم تشويق و تنبيه كاركنان، داشتن دستگاه جمع آوري خبر از مشكلات و نظرات مردم كه خواجه از آنها به عنوان «جاسوسان» نام برده كه مي توانند به لباس درويش، سياح و بازرگان، به منظور حل مسائل پيش از آن كه بزرگ شوند، به جمع آوري اطلاعات دست بزنند.خواجه شديداً ضد بيگاري و كار مفت كشيدن از مردم است و تأكيد بر منصف و عادل بودن مديران ارشد و رئيس دولت دارد و توصيه به مشورت با اهل اطلاع و خبرگان در زمينه حل مسائل مي كند. خواجه در موارد متعدد توصيه به استفاده بهينه از مهارت «تجربه آموختگان» و از دست ندادن آنان دارد كه ثروت ملي بزرگي هستند. خواجه توصيه هاي متعدد در انتخاب قضات و شرايط لازم براي قاضي شدن و نيز سپاهيان كرده است از جمله تهيه بهترين و تازه ترين اسلحه براي ارتش و توجه خاص به صنايع نظامي. وي سپاهي گري (خدمت در ارتش) را يك حرفه خوانده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

شاعران كرمانشاهي جوايز برتر كنگره
عطر ياس را كسب كردند
مهر: پنج تن از شاعران مطرح كرمانشاهي رتبه هاي برتر كنگره عطر ياس را كه همزمان با ولادت خجسته حضرت زهرا(س) در سنندج برگزار شد، بدست آوردند.
در اين كنگره علمي، ادبي كه بيش از ۱۵۰ قطعه شعر و مقاله ارائه شد در بخش مدح و منقبت حضرت صديقه طاهره (س) همت علي اكرادي و بيژن ارژن از كرمانشاه و حبيب الله بخشوده از ايلام مشتركا مقام اول، رضا حساس از كرمانشاه، حميد واحدي از اروميه و وحيده مهدويان از تهران مشتركا مقام دوم، سيد مهدي ازهر و شكرالله شيرواني از كرمانشاه، نورمحمد ناصري از ايلام، علي محمديان از اروميه و شبنم كلامي از سنندج مشتركا مقام سوم را كسب كردند.
در بخش قطعات ادبي دكتر اسلام پناه و هژيري از كرمانشاه و احمد شيري از همدان مشتركا اول، اعظم افشار از همدان دوم و سيد مظفر هاشمي و فيروز اكبري از كردستان مشتركا سوم شدند.حجت الاسلام احمد حاتميان رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان از اين كنگره بعنوان همايشي ماندگار و اثربخش در ترويج فرهنگ فاطمي نام برد و آن را خدمتي كوچك به ساحت مقدس حضرت زهرا (س) دانست.
وي استقبال خوب هنرمندان و شاعران و شخصيت هاي علمي را از اين كنگره نشانگر عمق محبت حضرت صديقه طاهره (س) در وجود ايرانيان دانست و ابراز اميدواري كرد آثار رسيده بصورت مجموعه اي منتشر شود.

۸۱ فيلم در جشنواره دانش آموزان فيلمساز به نمايش درمي آيد
دبير سومين  جشنواره  دانش آموزان  فيلم ساز سراسر كشور گفت : درطول  چهار روز برگزاري  اين  جشنواره  ۸۱ حلقه  فيلم  درمجموع  بمدت  ۹۶۰ دقيقه  به نمايش  گذاشته خواهد شد.وي  گفت : ۱۲۰ دانش آموز در سومين  جشنواره  دانش آموزان  فيلم  ساز حضور دارندكه  از اين  تعداد ۶۵ دانش آموز دختر و مابقي  پسر هستند.
صلاحي مقدم  بابيان اينكه  محصول  دانش آموزان  استان هاي  آذربايجان غربي ، كرمان ، سيستان  و بلوچستان ، خراسان  شمالي  و جنوبي  به اين  جشنواره  نرسيده  است ، گفت : دانش آموزان  فيلمساز استان هاي  تهران ، اصفهان  و زنجان  به ترتيب  با ،۱۳ نه  وهشت  فيلم  بالاترين  رتبه  را در ارايه  فيلم  به خود اختصاص  داده اند.
معاون  هماهنگي  امور پرورشي  وتربيت بدني  سازمان  آموزش  وپرورش  استان  زنجان افزود:ىىاحمد طالبي نژاد منتقد سينمايي ، خسرو سينايي  و سيدرضا ميركريمي از كارگردانان  كشور در اين  جشنواره  حضور دارند و كارگاههاي  آموزشي  و نشست هايي  را با دانش آموزان  فيلم ساز حاضر در جشنواره  برگزار خواهند كرد.

بهارستان
سوگند _ ۸
سوگند به آسمان و آنچه در شب آيد
و تو چه داني كه آنچه در شب آيد چيست؟
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

سينماي ۹۴ ساله گيلان پس از ۳ ماه تعطيلي بازگشايي شد
سينما سپيدرود رشت  به  عنوان  قديمي ترين  سينماي  گيلان  با ۹۴ سال  سابقه فعاليت ، پس  از سه  سال  تعطيلي  طي  مراسمي روز پنجشنبه  بازگشايي  شد.
حجت  مهدوي  سعيدي  مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان  گيلان  در مراسم بازگشايي  اين  سينما گفت : با وجود اينكه  شاهد رشد فزاينده  فناوري  و ماهواره و مسائلي  مانند اين  هستيم  اما هيچ  چيز نمي تواند جاي  سينما را بگيرد.
وي  با تأكيد برضرورت  مجهز شدن  سينماهاي  گيلان  به  فناوري  روز اظهار كرد: اگر دير بجنبيم  و خود را مجهز نكنيم  قطعا در برخي  مسائل  تحت  تاثير ديگران قرار خواهيم  گرفت .
به  گفته  وي  در زمان  حاضر در استان  گيلان  فقط ۱۰ سينما فعال  است .
محمد حسن پور معاون  فرهنگي  اداره  كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گيلان  هم  دراين  مراسم  مشكل  سيستم  توزيع  فيلم ، نداشتن  توان  رقابت  سينماهاي  گيلان  باسينماهاي  كشور و فرسودگي  آنها را از مسائل  مهم  سينماهاي  استان  دانست .
وي  اضافه  كرد: با برنامه ريزي هاي  انجام  شده  اميدواريم  اين  مشكلات  بزودي برطرف  شود.
وي  همچنين  از بهره برداري  دو باب  سينماي  جديد در شهرهاي  رضوانشهر و صومعه سرا در آينده  نزديك  خبر داد.
به  گفته  وي ، دراستان  گيلان  ۱۸ باب  سينما با ظرفيت  هفت  هزار و ۲۰۰ صندلي وجود دارد كه  از اين  تعداد هشت  باب  با دو هزارو ۷۰۰ صندلي  تعطيل  هستند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
دروغ ها پيرامون تروريسم جهاني
پراودا چاپ مسكو در شماره مورخ ۲۸ ژوئيه خود تحت عنوان «دروغ ها درباره تروريسم جهاني» نوشته است: آنان كه در حمله نظامي به افغانستان و عراق و استقرار نيرو در اين دو كشور شركت داشته اند، اين روزها وسيله اي به دست آورده اند تا عمل خود را توجيه كنند. آنان از انفجارهاي لندن و شرم الشيخ استفاده و با كمك دستگاه هاي تبليغاتي وسيع و انحصاري خود اين رويدادها را بزرگ و بزرگتر مي كنند تا نتيجه گيري «ساخته و پرداخته» خود را به گوش جهانيان برسانند، در آنان القاء كنند و به مردم جهان ثابت كنند كه حق داشته اند دولت هاي عراق و افغانستان را با حمله نظامي بركنار و در آنجا مستقر شوند و از اين استقرار بايد حمايت عمومي و جهاني شود.
پراودا نوشته است فاتحان افغانستان و عراق مي خواهند از مسلمان بودن متهمان به بمب گذاري بر ضد همه مسلمانان استفاده كنند و تروريسم بين المللي را به آنها بچسبانند. حال آن كه مي دانيم قرآن و شريعت اسلامي اين قبيل آدمكشي و تخريب را اكيداً نهي كرده است. در گوشه و كنار جهان، مردمي كه پيرو آيين هاي ديگر هستند و از تعاليم قرآن و شريعت اسلام خبر ندارند، با اين تبليغات بر ضد اسلام و مسلمانان مي شوند. مقامات دولت هاي فاتح افغانستان و عراق نمي گويند كه استقرار نظامي آنها در اين دو كشور باعث اين همه قتل و ويراني شده است. در عراق ده ها هزار غيرنظامي كشته شده اند و ترميم خرابي هاي اين كشور سال هاي سال طول خواهد كشيد. در افغانستان، پس از استقرار آمريكا كشت ترياك چند برابر شده و جنگ سالاران و قاچاقچيان مواد مخدر توان بيشتري يافته اند.
مقاله پرودا در سالروز امضاي نخستين كنوانسيون لاهه در سال ۱۸۹۹ انتشار يافت كه دولت هاي امضاءكننده پذيرفتند كه مسائل بين المللي به طريق مسالمت آميز حل شود و در آخرين مرحله، مسئله به ديوان داوري احاله شود.
تاريخچه يك اندرز ايراني، انتقالش به ايتاليا و قلب مفهوم واقعي آن در غرب
ديروز زادروز «بنيتو موسوليني» بود كه ۲۹ ژوئيه ۱۸۸۳ به دنيا آمد و ۲۱ سال بر ايتاليا حكومت كرد. روزنامه هايي كه به اين مناسبت مطالبي منتشر ساخته اند به نقل از مورخان به تعريف واژه فاشيست (نام حزب موسوليني) و تاريخچه اين واژه پرداخته و نوشته بودند: نظاميان رومي در جنگ هاي سده سوم ميلادي با ايران (اردشير ساساني و پسرش شاپور اول) مشاهده كرده بودند كه پياده نظام ايران در دسته هاي ده دوازده نفري در سنگرها و خاكريز ها مستقر مي شود و سواره نظام ايران نيروي دشمن را به ميان آنان مي كشاند و اين صف آرايي و تاكتيك براي روميان تازگي داشت. روميان از نظاميان ايراني شنيده بودند كه به آنان اندرز داده شده كه يك شاخه درخت را به آساني مي توان شكست، ولي اگر چند شاخه را در كنار هم قرار دهند (متحد كنند) شكستن مجموعه آنها كاري آسان نخواهد بود. نظاميان رومي اين اندرز را با خود به روم (ايتاليا) بردند و ميان مردم پخش كردند كه به زبان لاتين، «فاشس (دسته اي از شاخه ها و يا ميله ها)» خوانده مي شد كه بعداً معناي مجازي دسته، گروه و اتحاديه به خود گرفت و در لاتين تازه (ايتاليائي) به صورت «فاشيو» كه در جمع مي شود «فاشي» درآمد و به تدريج بر سنديكا هم اطلاق شد.
در دهه ۱۸۷۰ اتحاديه هاي چپگراهاي جنوب ايتاليا خود را «فاشيو سيسيليانو» مي خواندند. موسوليني كه در جواني مانند پدرش عقايد سوسياليستي داشت در سال ۱۹۱۴ در ميلان «حزب اقدام انقلابي» را با آرمان سوسياليستي ملي (نه جهاني) تأسيس كرد و در عنوان حزب واژه فاشي (جمع واژه مفرد فاشيو) را به جاي «حزب» به كار برد كه در سال ۱۹۲۱ اين نام به «فاشيست ملي (اتحاد ملي)» تبديل شد زيرا كه موسوليني در عين حال كه يك سوسياليست بود، يك ناسيوناليست (وطن دوست) هم بود و همه چيز را براي ايتاليا مي خواست.پس از جنگ جهاني دوم، فاتحان جنگ و مخالفان انديشه ناسيونال سوسياليسم و عمدتاً كمونيست ها، واژه فاشيست را به صورتي در جملات و خطاب به ديگران به كار بردند كه مفهوم بي رحم و ظالم به خود گرفته است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ماهي جنگجو
مشغول تماشاي ماهي ها در آكواريوم فروشي بود.
ماهي هاي عجيب و زيبايي در آرام آب مي رقصيدند.
برخي همچون نقره و نور ماه مي درخشيدند و برخي در نقش ها و رنگها و فرمهاي متنوع، راز و رمز دريا را به خاطر مي آوردند.
شخصي وارد شد و گفت: يك ماهي جنگجو مي خواهم.
پرسيد: چرا يكي و چرا جفت نمي خريد؟
پاسخ داد: به اسمش كه خوب فكر كني، مي فهمي، ماهي جنگجو اگر جفت باشد، جفتش را مي كشد!
و او انديشيد: ماهي جنگجو به جز دشمني و جنگ چيزي نمي شناسد پس به جز تنهايي و جنگ چيزي بدست نمي آورد.
و با خود زمزمه كرد: هرآنچه كه بدهي، همان را پس مي گيري.
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
سارق بدشانس
بروكسل: يك زنداني كه ۴۰ روز پيش از زنداني واقع در بلژيك گريخته بود، در حين سرقت كيف دستي يك مأمور پليس دستگير شد. هنگامي كه اين مرد قصد سرقت كيف دستي مأمور لباس شخصي را داشت به دام افتاد و بار ديگر روانه زندان شد.
عاقبت مصرف غذاي بيمارستان
ترينيداد و توباگو: رييس كميسيون تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت ترينيداد و توباگو مدعي شد به دليل صرف يك وعده غذا در يكي از بيمارستان هاي دولتي اين كشور به شدت مسموم شده و در آستانه مرگ قرار گرفته است. مسموميت وي به حدي شديد بود كه او يك شب را زير سرم و چادر اكسيژن سپري كرد.
پير مرد در بزرگراه
برلين: يك پيرمرد ۸۰ ساله در آلمان حركت كاميون ها را در يكي از پر رفت وآمد ترين بزرگراه هاي اين كشور مختل كرد. ديروز رانندگان كاميون متوجه شدند كه يك پير مرد با ويلچر الكتريكي خود با سرعت بسيار پايين مشغول حركت در بزرگراه است .به هر حال پليس پس از چند دقيقه پير مرد را به كنار جاده هدايت كرد و او را به خانه سالمندان انتقال داد.
۹۰ روز حبس براي دروغگويي
ويرجينيا: يك خانم در آمريكا به جرم دروغگويي به ۹۰ روز حبس خانگي محكوم شد. اين خانم براي اينكه به تركيب هيأت منصفه يك دادگاه راه يابد در مورد سوابق كيفري خود درو غ گفت و به همين دليل محكوم به حبس شده است.
تيراندازي در مراسم تدفين
ريو دو ژانيرو: جسد يك متوفي در برزيل پيش از اينكه به خاك سپرده شود مورد اصابت گلوله قاچاقچيان قرار گرفت. در واقع تيراندازي ميان پليس و قاچاقچيان باعث شد تا چند تير به جسد اصابت كند و حاضران در مراسم تدفين پا به فرار بگذارند.
سفر ۶۰ كيلومتري انگشت
برلين: انگشت يك مرد در آلمان بدون صاحب خود ۶۰ كيلومتر در يك قطار سفر كرد. داستان از اين قرار بود كه در ايستگاه قطار فرايبورگ يكي از مسافران انگشت اين مرد نگون بخت را ميان در گذاشت و به همين دليل انگشت وي قطع شد و داخل واگن افتاد. مسافران پس از حركت قطار متوجه اين موضوع شدند و انگشت قطع شده بلافاصله از كلن به فرايبورگ انتقال داده شد و به دست مسافر پيوند زده شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۳۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
كامليا
003453.jpg
نام علمي: «Camellia japonica شEaster Morn'
خانواده: THEACEAE
واريته اي از كامليا با گل هاي صورتي كمرنگ شبيه گل صد توماني كه اواخر زمستان تا اواسط بهار ظاهر مي شوند. برگها بسيار براق، به رنگ سبز تيره و طول ۸ سانتيمتر هستند و حاشيه آنها دندانه دار است. بعنوان گياه گلداني كاشته و نگهداري مي گردد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، ولي آن را در مقابل تابش مستقيم آفتاب بهاري قرار ندهيد. خاك خنثي تا اسيدي با زهكش خوب، پس از پايان گلدهي مي توان هرس فرم دهي گياه را انجام داد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اول زمستان يا پيوند زدن در آخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |