شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۰ - Jul 30, 2005
با سخنان هاشمي رفسنجاني
مجلس جوانان ايران آغاز به كار كرد
003465.jpg
گروه اجتماعي: دوران ۸ ساله رياست جمهوري خاتمي را مي توان دوره جوان محوري و جوان پذيري جامعه ايران دانست.
تشكيل شوراي عالي جوانان، سازمان ملي جوانان و در نهايت مجلس جوانان ايران هداياي با ارزش ۸ سال رياست جمهوري خاتمي به جوانان ايراني بود كه مي تواند فصل جديدي در آغاز مشاركت فعال جوانان در حل مسايل مربوط به خود و انتقال صحيح آن به مسؤولان نظام باشد.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي  رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم افتتاح مجلس جوانان ايران (مجمع ملي جوانان) گفت: گروه هاي شكل گرفته آگاه مردمي پل بين مردم و مسؤولان هستند و اگر درست انجام وظيفه كنند جزء مهم اركان توسعه در آينده خواهند بود كه نبايد تحت تاثير تحولات سياسي و مديريتي قرار گيرند.
به گزارش ايسنا، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دنيا و ايران در مقطع گذر و تحول مهمي قرار دارد و شايد مهم ترين عامل آن، انفجار اطلاعات باشد كه محصول آن انسان هاي آگاه و مطلع است و طبعا تصميمات آگاهانه آنها بسيار ارزشمندتر از تصميمات مقلدانه و كوركورانه است.
هاشمي رفسنجاني با بيان اين كه خوشبختانه مسؤولان نظام به فكر برنامه هاي دراز مدت براي اداره جامعه افتاده اند، سند چشم انداز ۲۰ ساله را محور درستي براي حركت آينده عنوان كرد و افزود: از نكات جالب اين سند، دانايي محوري است كه كلمه به كلمه آن مجموعه پيوسته اي با محور انسان سالم و آگاه را تشكيل مي دهند.
به گزارش ايسنا، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر آمادگي نسل جوان براي تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله گفت: مجمع ملي جوانان بايد آماده باشد كه در اين مسير گام بزرگي بردارد.وي افزود: دانشجويان شاداب ترين اقشار جامعه هستند كه نسبت به ساير اقشار داراي انرژي و آگاهي بيشتر است و يك مرجع محسوب مي شود.
هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: محافظه كاري با سطح مسؤوليت جوانان سازگار نيست و ممكن است شرايطي تحميل شود كه آنها حرفشان را نگويند، ولي جوانان بايد حرفشان را در چارچوب قانون بزنند.
وي پيشنهاد كرد: افرادي از فدراسيون هاي مجمع ملي جوانان در سطح مشاوره به مسؤولان فعاليت كنند، چرا كه اين امر باعث انتقال خواسته هاي مردم به مسؤولان مي شوند.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به وجود منابع غني در كشور گفت: اگر مديريت ها با افراط و تفريط خود سرمايه ها را ضايع نكنند، جوانان آينده درخشاني خواهند داشت.هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه ما به تعاملات گسترده جهاني نياز داريم و نمي توانيم از امكانات كشورهاي ديگر استفاده نكنيم، گفت: وجود روحيه اعتدال در جوانان مايه خوشحالي است و افراط گرايي و تفريط كمتر در جوانان ديده مي شود.جوانان بايد كاري كنند كه خواست مردم حاكم شود و نبايد بگذارند چيزي بر آنها تحميل شود و زيربار فشارها نروند.
رحيم عبادي، رئيس سازمان ملي جوانان نيز در اين مراسم تشكيل مجلس جوانان را سرآغاز مشاركت جوانان ايراني دانست و گفت: جوانان با خودباوري و اعتماد به نفس و علي رغم گذشت ۲۶ سال از انقلاب با حضور در تمام عرصه ها، كارهاي اساسي و ماندگاري براي جامعه انجام داده اند.وي با بيان اينكه ميل به مشاركت در جوانان ۷۰ درصد، اما اعتماد جامعه براي واگذاري مسؤوليت به آنها فقط ۳۰ درصد است، ادامه داد: با وجود رسيدن به شاخصهاي خوب در عرصه مشاركت جوانان، ظرفيت جوانان براي حضور در تمام عرصه ها بيش از آن است كه ما تاكنون استفاده كرده ايم. مشاور رئيس جمهوري در ادامه مجلس جوانان ايران را واسطه جوانان و دولت دانست كه در جهت توسعه و آباداني كشور تلاش مي كنند.وي افزود: امروزه مشاركت از حالت عمومي، توده اي و كلي خارج شده و با حالتي سازماندهي شده به پيش مي رود.
لذا مجمع ملي جوانان با پشتوانه اي استاني و تشكلهاي غيردولتي، خواسته جوانان را به مسؤولان و نظر مسؤولان را به جوانان منتقل خواهد كرد.به گزارش ايسنا، عبادي ادامه داد: مجلس جوانان ايران زمينه منطقي كردن برنامه ريزيهاي جوانان را از طريق تعامل با اركان نظام فراهم كرده و بستر مناسب را براي انتقال صحيح نظرات برعهده خواهد داشت.
وي تفاوت و يا شكاف نسلي را يكي از چالشهاي در حال عيني شدن دانست كه مجمع ملي جوانان قادر به كاهش آن خواهد بود.عبادي ادامه داد: علي رغم اينكه كشور ما نه با شكاف نسلي كه با تفاوت نسلي روبروست، اما كارشناسان مسايل جوانان معتقدند كه اگر به اين موضوع توجهي نشود به انقطاع نسلي ختم خواهد شد.به گفته عبادي مطالعات نشان مي دهد جوانان احساس مي كنند كه در خانواده امكان پاسخگويي به نياز آنها نيست و فاصله اي ميان انتظارات خود و مقدورات جامعه مي بينند كه اين امر باعث ايجاد سوء تفاهم در آنها مي شود.
مشاور رئيس جمهوري با اشاره به تفاوت در الگوي زندگي و تاثير آن در ميزان توقع جوانان گفت: تغيير در تركيب جمعيت شهري و روستايي و تغيير شيوه زندگي باعث شده كه جوانان به وضع موجود قانع نباشند و در تعامل خود با نسل قديم دچار سوء تفاهم شوند.
وي نگاه سطحي و قشري به مسايل جوانان را تهديدي جدي براي آينده آنها دانست و گفت: اگر نگاه به جوانان برمبناي طبقه بندي ارزشي و غيرارزشي، خودي و غيرخودي باشد، خطر ،كيان كشور را تهديد خواهد كرد، اين درحاليست كه طبق مطالعات، ۸۵ درصد جوانان با هر گرايشي به ايراني و مسلمان بودن خود افتخار مي كنند و ۶۷ درصد اعلام كرده اند در هر شرايطي آماده دفاع از كشور هستند.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين بر حسب توصيه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پيشنهاد اعضاي مجمع ملي جوانان و موافقت رئيس سازمان ملي جوانان براي ظرفيت سازي و توسعه در اين مجمع، خبرگزاري جامعه جوانان ايران(سينا)، زيرمجموعه اي از مجمع ملي جوانان مي شود.

واكنش ايران به طرح پيشنهادي اروپا
آقامحمدي: نمي توانيم تعليق را ادامه دهيم
فارس: يك عضو تيم مذاكره كننده هسته اي ايران در واكنش به انتشار طرح پيشنهادي اروپا به جمهوري اسلامي گفت: تهران هر پيشنهادي را كه در آن اعمال حق ايران براي استفاده از تكنولوژي صلح آميز هسته اي پذيرفته شده نباشد، رد مي كند.
علي آقامحمدي درخصوص برخي اخبار منتشر شده از سوي رسانه هاي غربي درمورد طرح پيشنهادي اروپا به ايران مبني بر توقف توليد سوخت هسته اي توسط ايران در قبال ارائه سوخت هسته اي براي نيروگاهها و همكاري اقتصادي، با اشاره به اظهارنظرهاي رسمي اعلام شده از سوي ايران در مذاكرات، مجامع و رسانه ها، تصريح كرد: اساس مذاكره ما با اروپا براي داشتن تكنولوژي هسته اي و اعمال حق قانوني ماست، نه اينكه بخواهيم آن را از آنها بگيريم. وي مذاكرات ايران با اروپا را اعتمادبخشي براي زدودن شبهات مربوط به فعاليت هسته اي ايران خواند و گفت: اگر قرار باشد اين فعاليتها از اساس ناديده گرفته شود آنها اساس مذاكره را به هم زده اند.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ايران با بيان اينكه ما تعليق غني سازي اورانيوم را بصورت داوطلبانه پذيرفته ايم، خاطرنشان كرد: اين كه اصل موضوع (غني سازي اورانيوم) را پاك كنيم ديگر چيزي براي گفتگو باقي نمي ماند و بقيه مسائل فرعي است و بحث اساسي ما نيست.
آقامحمدي تصريح كرد: هيچ پيشنهادي كه در آن رسما به حقوق ما اعتراف نشده باشد و اعمال آن حقوق ما را مدنظر قرار نداده باشد، قابل قبول نيست.
وي با اشاره به توافقنامه پاريس و اجلاس ژنو و اشاره به حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و اعمال اين حق بطور صريح و امضاي آن توسط اروپا، تصريح كرد: آنچه كه مورد بحث ماست اجرايي شدن اين كار است و ما نمي توانيم تعليق را همين طور ادامه دهيم.
رئيس كميته سياستگذاري و تبليغات شوراي عالي امنيت ملي ضمن تأكيد بر اجرايي شدن حق ايران در داشتن تكنولوژي هسته اي، تصريح كرد: اگر اروپايي ها در پيشنهاد خود راجع به اجرايي شدن حق ما صحبت نكرده و بخواهند آن را رها كنند، همانطور كه آقاي روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي رسما در ژنو به سه وزير اروپايي و خاوير سولانا هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد چنين پيشنهادي غيرقابل قبول و رد شده است. وي اضافه كرد: اروپا براساس وظيفه خود بايد بحث غني  سازي اورانيوم و كيفيت اعمال آن را از لحاظ اجرا و تضمين هاي مدنظر آنها كاملا شفاف و با جزييات به ما اعلام كند و اين اساس بحث است.
آقامحمدي بقيه موارد كه اروپايي ها چه چيزهايي را مي دهند و يا ايران چه چيزهايي را مي دهد بحثهاي حاشيه اي خواند.
وي درمورد اقدامات ايران در صورتي كه در طرح پيشنهادي اروپا حق ايران مدنظر قرار نگرفته باشد، خاطرنشان كرد: اين بدان معناست كه اروپا توافق پاريس را نقض مي كند و در صورت نقض اين توافقنامه، ايران خود تصميم مي گيرد و هر كاري خواست با تدبير انجام مي دهد. روزنامه يو اس تودي به نقل از دو مقام اروپايي و آمريكايي نوشته است: «در صورتي كه ايران با توقف تلاش براي توليد سوخت هسته اي موافقت كند، اتحاديه اروپا هفته آينده به اين كشور پيشنهاد تضمين شده ارائه سوخته هسته اي براي نيروگاههاي هسته اي صلح آميز و همچنين همكاري اقتصادي گسترده را ارائه خواهد كرد.»

تأليف ۱۰ عنوان از كتاب هاي درسي
مقاطع تحصيلي در استان ها
گروه علمي فرهنگي: مسئول  گروه  زبان  و ادبيات  فارسي  سازمان  پژوهش هاي  وزارت  آموزش  و پرورش گفت : ۱۰ عنوان  ازكتابهاي  درسي  مقاطع  مختلف ، از اين  پس  در استانها تاليف ، نشر و چاپ  خواهد شد.
محمدرضا سنگري  پنجشنبه  در گفت وگو با ايرنا در شهركردافزود: كتاب هاي  تاليفي  در استان ها، بايد براساس  شرايط فرهنگي  و موقيعت جغرافيايي  همان  منطقه  چاپ  شده  باشد.وي  گفت : سازمان  پژوهش هاي  وزارت  آموزش  و پرورش  به  سمتي  حركت  خواهد كرد، كه  كتاب  از تك  محوري  بودن  خود خارج  شود.
سنگري  افزود: امسال  كتب  درسي  دانش آموزان  تغيير عمده  نخواهند داشت  و فقط چند كتاب  در مقطع  دبستان  و راهنمايي  تغيير خواهند كرد.
به  گفته  وي ، امسال  كتاب  هديه هاي  آسماني  به  جاي  ديني  و بخوانيم و بنويسيم  نيز جايگزين  فارسي  چهارم  ابتدايي  خواهد شد و محتواي  برخي از مطالب  دوره  دبيرستان  نيز اندكي  تغيير مي كند.
وي  گفت : از اين  پس  كتابها به  صورت  پنج  ساله  منتشر مي شوند كه  اين  كاربه  دليل  استفاده  از كتب  درسي  قديمي و كاهش  التهاب هاي  اجتماعي  در بين دانش  آموزان  و والدين  آنها انجام  مي شود.
وي ، درخصوص  ورود كتاب  زبان  انگليسي  به  دوره  ابتدايي  گفت : كتاب  زبان انگليسي  هنوز در حال  آزمايش  و طراحي  است  و تا مرحله  اجراي  سراسري  فاصله زيادي  دارد.

واكنش منفي آمريكا و فرانسه
براي شركتهاي غني سازي در ايران
ايسنا: بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر، كاخ سفيد پنجشنبه مدعي شد كه از سرگيري غني سازي اورانيوم در ايران مي تواند باعث شود كه آمريكا و اروپايي ها ارجاع مساله ي هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را دنبال كنند.
اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد گفت: ايران برخي تعهدات را مبني بر تعليق فعاليت هايش در بخش غني سازي اورانيوم و بازفرآوري پذيرفته است. ما از آنها انتظار داريم كه به آن تعهدات پايبند بمانند.وي در ادامه ادعا كرد: اگر ايران بخواهد توافقش را نقض كند، ما قطعا به مذاكره با اروپايي ها چشم خواهيم دوخت كه متعهد به بردن موضوع به شوراي امنيت هستند.مك كللان ادعا كرد: اگر آنها بخواهند چنين فعاليت هايي را دوباره از سر بگيرند، تعهدشان را بر اساس موافقتنامه  پاريس با اروپايي ها نقض كرده اند.
بر اساس گزارش خبرگزاري شينهوا، فرانسه هم به ايران نسبت به آن چه كه پيامدهاي منفي بر اثر ازسرگيري غني سازي اورانيوم در اين كشور خواند، هشدار داد.
اين خبرگزاري چيني به نقل از سسيل پوزو، معاون سخنگوي وزارت خارجه  فرانسه كه روز چهارشنبه سخن مي گفت، ادامه داد: ايران مي داند در صورتي كه به آغاز فعاليت هايي بپردازد كه تاكنون به حال تعليق بوده، پيامدهايي منفي را متقبل خواهد شد.
وي همچنين گفت كه اتحاديه  اروپا به تعهدش در قبال ايران پايبند خواهد ماند. سه كشور اروپايي روز ۲۵ ماه مه گذشته در ژنو قول دادند كه مجموعه اي كامل از پيشنهادهاي شان را در زمينه  سياسي، امنيتي، اقتصادي، فن آوري و هسته اي ارايه كنند.
اين ادعاها در حالي مطرح مي شود كه رئيس جمهور روز چهارشنبه تاكيد كرد در آينده  فعاليت كارخانه VCF اصفهان آغاز خواهدشد و فعاليت اين مجموعه جزيي از علمليات غني سازي محسوب نمي شود.

تلاش شارون براي ارجاع پرونده
هسته اي ايران به شوراي امنيت
ايسنا: به نوشته يك پايگاه خبري صهيونيستي، نخست وزير اين رژيم در پاريس اتخاذ يك موضع سخت در قبال برنامه  هسته اي ايران را خواستار شد.پايگاه اينترنتي واي.نت.نيوز به نقل از آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي كه با شبكه سه تلويزيون فرانسه گفت وگو مي كرد، در تكرار ادعاهاي بي اساس صهيونيست ها عليه كشورمان مدعي شد: ايران با وجود فشار فرانسه، آلمان و انگليس هر كاري براي به دست آوردن سلاح هسته اي مي كند.شارون در ادامه  اين ادعا گفت: احتمالا هيچ گزينه  ديگري جز اين وجود ندارد كه مساله به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود و عليه ايران تحريم اعمال گردد.

ايران قتل ديپلمات هاي الجزايري در عراق را محكوم كرد
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با ابراز انزجار از قتل ديپلمات هاي الجزايري در عراق، آن را اقدامي غيرانساني و وحشيانه خواند و آن را به شدت محكوم كرد. حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ضمن ابراز همدردي با خانواده هاي قربانيان، دولت و ملت الجزاير، ربودن و قتل افراد بيگناه را نمونه آشكار ديگري از تروريسم خواند و گفت: گروه هاي مختلف عراق بايد براي ايجاد امنيت و ثبات در اين كشور تلاش كنند.

موضوع تغيير دبيركل در كنگره حزب
مشاركت بررسي مي شود
ايسنا: معاون دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي تصريح كرد كه بر اساس خواست دبيركل اين جبهه  موضوع انتخاب دبيركل جديد در كنگره جبهه مشاركت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.حسين كاشفي گفت: آقاي خاتمي در كنگره قبل هم نظرشان اين بود كه چون جبهه مشاركت بحث جوانگرايي را مطرح كرده و اين امر در حزب به عنوان يك اصل پذيرفته شده است، دبيركل و ساير مسئولان براي زمانهاي طولاني انتخاب نشوند و امكان پذيرش مسئوليت را به جوان ترها بدهند.وي ادامه داد: تصميم كنگره قبل بر اين شد كه مجددا آقاي خاتمي دبيركلي را بپذيرند كه اين از اختيارات كنگره است.
اما نظر ايشان اين بود كه در كنگره جديد مساله انتخاب دبيركل از موضوعات مطرح باشد.

دولت آينده با حضور وزير اطلاعات معرفي مي شود
ايسنا: رئيس جمهور منتخب به برخي از شايعات نظير سازمان شدن وزارت اطلاعات يا عدم معرفي وزير اطلاعات و معرفي كردن سرپرست به جاي وزير پايان داد.محمود احمدي نژاد عصر چهارشنبه در حاشيه مراسم  تجليل از نخستين برگزيدگان شهر تهران، در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه وزير اطلاعات معرفي مي كند يا خير؟ گفت: وزير اطلاعات دارم.دكتر فقيه قائم مقام ستاد انتخاباتي رئيس جمهور منتخب نيز در اين ارتباط گفت: دكتر احمدي نژاد درمورد وزارتخانه اطلاعات گزينه دارند وافرادي براي تصدي آن مورد نظر هستند كه از ميان آنها به روال معمول يك نفر انتخاب مي شود.فقيه درمورد سازمان شدن وزارت اطلاعات نيز گفت: اين امر اگر بخواهد رخ دهد بايد لايحه آن به مجلس برود تا مورد تصويب و تأييد مجلس و شوراي نگهبان قرار گيرد كه روندي طولاني دارد.

پيش نويس منشور جبهه اعتدال اسلامي آماده شد
ايسنا: محمدباقر نوبخت از تهيه پيش نويس منشور جبهه اعتدال اسلامي خبر داد.
دبيركل حزب اعتدال و توسعه با اعلام اين خبر، افزود: پس از رخداد كم نظير تأييد نخبگان سياسي و فرهيختگان كشور نسبت به رويكرد اعتدال به عنوان مناسب ترين شيوه در اداره جامعه و تأكيد  هاشمي رفسنجاني بر ضرورت تشكيل اين جبهه، همچنين تهيه اساسنامه اي براي آن ظرف ماه گذشته، كارگروه ويژه اي در حزب اعتدال و توسعه، مأمور تهيه منشور اين جبهه شدند.وي با بيان اين كه هم اكنون پيش نويس اوليه اين منشور آماده شده است، اضافه كرد: در اين منشور جبهه اعتدال به مثابه يك خط سياسي، تعريف نشده است كه اعتدال گرايان روي آن حركت كنند، بلكه چارچوبي است كه همه شخصيتها و تشكلهاي معتدل و در عين حال متفرق جامعه بتوانند با همفكري، هماهنگي و نهايتا همكاري يكديگر در مواقع سرنوشت ساز با اراده ملت، كشور را در مسير اعتدال قرار دهند.
اين فعال سياسي تاكيد كرد: منشور جبهه اعتدال اسلامي با اساسنامه احزاب متفاوت است. سخنگوي ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني (در زمان انتخابات) با بيان اين كه در جهت كاربردي كردن ايده تشكيل جبهه اعتدال اسلامي پيش بيني شده است پس از اطلاع از نظر هاشمي رفسنجاني نسبت به منشور تهيه شده با همكاري ديگر تشكلها و شخصيت هاي علاقه مند، دبيرخانه اين جبهه تشكيل شود، گفت: پس از تشكيل اين دبيرخانه ضمن بررسي مفاد پيش نويس آن براي تكميل مباني نظري اعتدال اسلامي از طرق مختلف از جمله ملاقات با شخصيت هاي علاقه مند ،ديدگاه هريك از نخبگان جامعه درباره اعتدال در عرصه هاي مختلف جمع آوري خواهد شد و سپس در جهت برخورداري از نظرات همه صاحبنظراني كه تمايل دارند، با فراخوان مقاله و بررسي آنها در يك همايش ملي، زمينه توجه افكار عمومي نسبت به چنين موضوع بااهميتي فراهم مي شود.

دانشگاه صنعتي شريف مقام سوم
مسابقه هاي بين المللي رياضي جهان را كسب كرد
گروه علمي فرهنگي: تيم  هشت  نفره  دانشكده  علوم  رياضي  دانشگاه  صنعتي  شريف  به  مقام  سوم  دوازدهمين  دوره  مسابقات  بين المللي  رياضي  دانشجويي  جهان  در بلغارستان  دست يافت .
به گزارش  روابط عمومي  دانشگاه  صنعتي  شريف ، اين  تيم  با كسب ۵ مدال  طلا و سه  مدال  نقره  به  اين  مقام  رسيد.
محمد صفدري ، محمد فرج زاده  تهراني ، محمد موسوي ، بهنام  ترابي ، ميراميدحاجي  ميرصادقي ، محمد رضايي  و احمد پيوندي  اعضاي  تيم  دانشجويي  شركت كننده  در اين  مسابقات  را تشكيل  مي دهند.
دكتر عليرضا رنجبر استاد دانشكده  علوم  رياضي  به  عنوان  سرپرست ، تيم  دانشجويي  ايران  را در بلغارستان  همراهي  كرد.

معاون مدير كل سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي وزارت رفاه خبر داد:
۲۱۰ پايگاه سلامت اجتماعي ايجاد مي شود
ايسنا: معاون مدير كل سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه اعلام كرد: با اختصاص يك ميليارد و ۲۹ ميليون تومان، ۲۱۰ پايگاه سلامت اجتماعي به منظور پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و ارتقاي سلامت اجتماعي در محلات طي ۳ سال در كشور ايجاد مي شود.
برهان زاده در گفت وگو با خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، افزود: اين طرح در سه مرحله اجرا شده كه در سال اول با اجراي ۳۰ درصد كار ۶۰ پايگاه يعني در هر استان ۲ پايگاه سلامت و در سال بعدي ۹۰ و در سال سوم ۶۰ پايگاه ايجاد مي شود.
معاون مدير كل سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه تصريح كرد: شيوع و بروز انواع آسيب هاي اجتماعي در جامعه كنوني ما و آمار و ارقام رسمي نشان دهنده عدول آسيب هاي اجتماعي از مرزهاي جغرافيايي و به خطر افتادن امنيت فردي و اجتماعي انسانهاست.از سويي ديگر آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد، روسپي گري، سرقت، جنايت، كودك آزاري و همسر آزاري، طلاق و خودكشي و غيره در بسياري موارد در حلقه بسته و دور باطل با فقر قرار مي گيرند و فقر باعث ايجاد اين آسيب ها و بر عكس شيوع و شدت آسيب هاي اجتماعي موجب شدت و عمق فقر در جامعه مي شود.وي با اشاره به اينكه مشكل اساسي ديگر عدم تناسب ميان عرضه و تقاضاست، تصريح كرد: در حالي كه شاهد رشد روز افزون آسيب ديدگان اجتماعي هستيم، امكانات موجود پاسخگوي اين تقاضا نيست.
در واقع همانگونه كه محدوديت منابع دولتي در ساير حوزه هاي اقتصادي و اجتماعي بيش از پيش اثبات شده، در عرصه سلامت اجتماعي نيز به نظر مي رسد كه اين محدوديت معضلي اساسي را فراروي پاسخ دهي ايجاد كرده است.برهان زاده با بيان اينكه تجربيات نشان داده كه سازمان هاي غيردولتي به علت برخورداري از سرمايه اجتماعي قابل توجه مي توانند به عنوان عنصري كارآمد در مقايسه با دولت يا بخش خصوصي مطرح شوند، افزود: طرح ايجاد پايگاه هاي سلامت نيز به منظور اجراي برنامه مشاركتي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در هر محله با استفاده از نيروهاي داوطلب مردمي و تشكل ها به ارتقاي سلامت اجتماعي از طريق آموزش و تمرين مهارت هاي زندگي و اجتماعي در راستاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي از طريق تشخيص، مداخله و ارجاع زودرس موارد در معرض خطر يا آسيب ديده به مراكز تخصصي خواهد پرداخت.
وي با اشاره به ارائه خدمات روان شناختي و امدادي در اين پايگاه ها به ايسنا گفت: ممكن است افرادي به پايگاه مراجعه كنند كه نياز به مشاوره و راهنمايي روان شناختي داشته باشند.مثلا مادري كه نمي داند با فرزند نوجوانش چگونه رفتار كند، يا كسي كه دچار افسردگي شده يا فردي كه يكي از اعضاي خانواده اش معتاد است و حال براي تنظيم روابطش با او دچار مشكل شده در اين صورت اين افراد به يكي از مراكز مشاوره اي ارجاع داده مي شوند.به گفته برهان زاده همچنين مي توان از طريق هماهنگي با اين مراكز براي كساني كه به پايگاه سلامت ارجاع مي شوند، تسهيلاتي مانند تخفيف در حق مشاوره و يا تعيين وقت مشاوره از طريق پايگاه سلامت ايجاد و يا با حضور مشاورين در پايگاه، خدمات مشاوره اي رايگان يا حق مشاوره اندك اين مشاوره ها را درون پايگاه ارايه كرد.
معاون مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه خاطرنشان كرد: امكان تهيه و توزيع جزوات يا سي دي هاي آموزشي و يا كتاب هاي آموزشي و برگزاري كلاس هاي آموزشي متناسب با نيازهاي مردم محله و مراجعين وجود دارد كه در اين راستا آشنايي مسؤولان پايگاه با اطلاعات محلي و ايجاد احساس اعتماد در ميان مردم اهميت بسياري دارد.
برهان زاده همچنين تأكيد كرد: در مواردي كه مراجعين به پايگاه نيازمند اطلاعات قانوني و حقوقي باشند، مثلا محله شان پاتوق مصرف كنندگان و فروشندگان مواد مخدر شده است و نمي دانند چطور براي رفع اين مشكل اقدام كنند يا كسي كه از سروصدا و آزار همسايگانش شكايت دارد، فردي كه درمورد مسايل مالي و چك به اطلاعات نياز دارد، اداره كنندگان پايگاه هاي سلامت مي توانند راه هاي اقدام درست و منطقي را به آنها نشان دهند كه اين منوط به ارتباط و آشنايي مسؤولان پايگاه با شوراي حل اختلاف محله شان، شوراي شهر يا روستا، مراكز انتظامي، دفاتر اصناف مختلف، انجمن هاي حمايت از مصرف كننده و غيره است.
وي خاطرنشان كرد: پايگاه هاي سلامت همين طور مي توانند در صورت لزوم افراد را به مشاورين حقوقي (وكيل) ارجاع دهند و براي گرفتن تخفيف و وقت از مشاور حقوقي هماهنگي هايي را صورت دهند و يا يك مشاور حقوقي در پايگاه حاضر شوند.برهان زاده با بيان اينكه پايگاه مي تواند محلي براي اقدام و پيگيري اموري اجتماعي محله باشد، همچنين به ايسنا گفت: اداره كنندگان پايگاه مي توانند از طريق مشاركت با مردم محلي در جهت رفع نيازهاي محله در زمينه شناخت مسايل و مشكلات موجود كه به نحوي در آسيب پذيري منطقه موثر است، به برنامه ريزي مشاركتي در جهت رفع آن مسايل اقدام كنند.وي خاطرنشان كرد: اداره كنندگان پايگاه ها به عنوان ساكنين محله و نيز اعضاي يك سازمان رسمي غيردولتي مي توانند به نمايندگي از مردم در جهت رفع نيازهاي مختلف محله شامل نيازهاي عمراني، بهداشتي، آموزشي، امنيتي و كاريابي و غيره اقدام كنند.به اعتقاد برهان زاده پايگاه ها به عنوان مركزي اجتماعي با ارتباطات گسترده، مي توانند با تهيه فهرستي از افراد جوياي كار از طريق ارتباطاتي كه دارند نسبت به كاريابي آنها اقدام كنند.
معاون مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي در امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه مهمترين هدف پايگاه را ارتقاي سلامت روان محله، آموزش و تمرين و فعاليت هاي مشاركتي دانست و گفت: مراجعه كنندگان پايگاه هاي سلامت اجتماعي شامل افراد آسيب ديده (معتادان، دختران فراري، بيكاران و فقرا، زنان و كودكان آسيب ديده و...)، افراد در معرض آسيب و افراد معمولي هستند.برهان زاده با بيان اينكه در هر نوبت كاري ۳ نفر هميار در پايگاه بايد مستقر باشند، افزود: با وجود حدود ۵ هزار نفر هميار در محله هاي مختلف مراكز استان و شهرستان هاي تابعه به طور متوسط هر استان داراي ۱۵۰ همياري است كه مدت ۷ سال تحت آموزش مداوم و مستمر كارشناسان اين دفتر قرار دارند و در سال ۸۰ نيز به عنوان يك سازمان غيردولتي به ثبت قانوني رسيده است.

برخي از وزراي دولت آينده انتخاب شده اند
ايسنا: دكتر فقيه؛ قائم مقام ستاد انتخاباتي رئيس جمهور منتخب درمورد تركيب نهايي كابينه اظهار داشت: گزينه نهايي برخي از وزارتخانه ها مشخص شده است و ديگر درمورد اين وزارتخانه ها بحثي وجود ندارد.فقيه هم چنين با بيان اين كه هنوز درمورد برخي وزارتخانه ها چند گزينه مطرح است، افزود: در حال حاضر مشاوران، يكي يكي نظراتشان را درمورد وزارتخانه ها اعلام مي كنند و دكتر احمدي نژاد آنها را بررسي و تصميم گيري مي كند.وي افزود: روند درمورد تعيين تركيب كابينه به همين نحو جلو مي رود؛ يعني احمدي نژاد در جريان ريز امور هست و به اين نحو نيست كه يك دفعه فهرست كابينه در اختيار رئيس جمهور منتخب قرار گيرد و وي در جريان نباشد.

حمايت جبهه تحكيم دموكراسي از اقدامات
اصلاح گرايانه قوه قضاييه
ايسنا: جبهه تحكيم دموكراسي شامل چهارده حزب و تشكل سياسي با صدور اطلاعيه اي از اقدامات اصلاح گرايانه درون تشكيلات قضايي و گزارش اخير رئيس دادگستري استان تهران تشكر كرد.در اين اطلاعيه نسبت به درخواست آيت الله شاهرودي براي عفو اكبر گنجي اظهار اميدواري شده و بر پيگيري حقوقي از طريق مجامع بين المللي براي آزادي گروگان هاي ربوده شده ايراني در لبنان كه سالها با سرنوشت نامعلومي مواجه هستند نيز تأكيد شده است.در اين اطلاعيه آمده است: انتشار بخش هايي از گزارش رئيس كل محترم دادگستري استان تهران بيانگر ريشه دار شدن حركت اصلاح طلبانه درون تشكيلات قضايي كشور است. لذا جبهه تحكيم دموكراسي شامل ۱۴ حزب و تشكل سياسي خارج از قدرت ضمن استقبال از چنين اقداماتي و با تشكر از حسن تدبير و درايت آيت الله شاهرودي رئيس محترم قوه قضاييه خواستار رفع موارد احتمالي وجود نقض حقوق شهروندي در زندان ها و بازداشتگاه هاي سراسر كشور است.

هيأت رئيسه حزب اعتماد ملي تعيين شد
ايسنا: «به موازات پي گيري صدور مجوز قانوني براي حزب اعتماد ملي كه قرار است اولين جلسه آن هفته آينده تشكيل و موضوع بررسي و مجوز حزب به طور رسمي اعلام شود، كميته هاي مختلفي در حزب تشكيل و فعاليت مي كنند.»اسماعيل گرامي  مقدم، عضو هيأت موسسان حزب اعتماد ملي با بيان اين مطلب گفت: هفته آينده چگونگي عضويت و سازماندهي نيروهاي علاقه مند و جذب آنها از سراسر كشور براي كميته هاي مختلف بررسي مي شود.گرامي مقدم با بيان اينكه در جلسه گذشته اعضاي هيأت رئيسه هيأت مؤسسان حزب اعتماد ملي تعيين شد، ادامه داد: با توجه به نوپا بودن حزب و اين كه بايد مسايل قانوني آن به صورت مكرر و تا مدت زمان طولاني پي گيري شود، به دستور كار منظم و انعكاس آن در جامعه نياز داشت، لذا هيأت رئيسه اي تشكيل شد كه عبارتند از آقايان: كروبي، حضرتي، حق شناس، منتجب نيا و گرامي مقدم.

صفدر حسيني رئيس دفتر دائم انتخابات جبهه مشاركت شد
ايسنا: صفدر حسيني، رئيس دفتر دائم انتخابات جبهه مشاركت ايران اسلامي شد.
به گزارش خبرنامه داخلي اين جبهه پيش از اين دكتر علي شكوري راد اين سمت را بر عهده داشت.دفتر دائم انتخابات جبهه مشاركت در مقطع كنوني وظيفه مستندسازي فعاليتهاي انتخاباتي، حفاظت و برقراري مستمر ارتباط با گروهها و اقشاري كه در انتخابات با ستاد انتخاباتي اين حزب همكاري و همراهي داشتند و برنامه ريزي براي كسب آمادگي هاي لازم براي شركت احتمالي در انتخاباتهاي آتي را بر عهده دارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |