شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۰ - Jul 30, 2005
گزارش همشهري از وضعيت اقتصاد ايران
در آستانه تحويل به دولت جديد
003420.jpg
گروه اقتصادي: اقتصاد ايران با همه فراز و نشيبهايي كه دارد، در انتظار روي كارآمدن دولت جديد است دولتي كه قرار است با توجه به هدف توزيع عادلانه درآمدها، رشد اقتصادي را سرعت بخشيده و انضباط مالي را سرلوحه كار خود قرار دهد.
بيكاري، تورم و رشد اقتصادي سد متغير كلاني هستند كه هر دولتي طي مدت فعاليت خود بيشترين وقت و انرژي را صرف بهبود آنها خواهد كرد.
اگر بيكاري و تورم به عنوان دو متغير مزاحم مطرح هستند، رشد اقتصادي متغيري است كه همگان به عدد بالاي آن روي خوش نشان مي دهند.
آخرين وضعيت اقتصاد ايران نشان مي دهد كه رشد اقتصادي بسيار كمتر از اهداف برنامه چهارم محقق شده و اين در حالي است كه نرخ تورم همچنان ۲رقمي باقي مانده است.
هرچند بانك مركزي اعلام كرده رشد اقتصادي در سال جاري به ۸/۵ درصد خواهد رسيد اما بايد دقت داشت كه اين ميزان در سال گذشته تنها ۸/۴ درصد محقق شده است. آنان كه با ظرفيت هاي اقتصادي ايران آشنا هستند اين عددها را متناسب با شرايط فعلي نمي دانند.
اما مهمتر از همه اين نكته است كه براساس برنامه چهارم حداقل نرخ رشد اقتصادي بايد ۸ درصد باشد و به اين ترتيب اين سئوال مطرح است كه چرا رشد اقتصادي كشور در سال گذشته بسيار كمتر از اين ميزان محقق شده است.
گزارشهاي بانك مركزي تا حدودي به اين سئوال جواب داده است.براساس اين گزارش ها كاهش رشد اقتصادي كشور معلول سه بخش مسكن، كشاورزي و نفت است.
بخش مسكن كه به عنوان بخش پيشرو در اقتصاد ايران مطرح است، طي سالهاي اخير وضعيت مناسبي نداشته و شاخص ها در اين بخش يا منفي بوده و يا رشد بسيار پائيني داشته است.
بخش كشاورزي نيز در سال گذشته نشان داد كه نيازمند توجه بيشتر است، رشد پائين اين بخش درسال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ هشداري است كه بايد در سال جاري جدي گرفته شود. به هر حال افزايش وام مسكن در سال جاري مي تواند اقدامي در جهت تحرك اين بخش به منظور افزايش رشد اقتصادي كشور ارزيابي شود.
دولت احمدي نژاد در حالي قرار است كابينه را در اختيار بگيرد كه پيش بيني ها حاكي از آن است كه امسال بايد به روي نرخ رشد ۸ درصدي خط قرمز كشيده  شود. به عبارت ديگر رسيدن به نرخي در حد ۸/۵ درصد در سال جاري خود يك موفقيت است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در پاسخ به اين سئوال خبرنگار ما كه اقتصاد را چگونه تحويل دولت آينده مي دهيد، معتقد است: جهت گيري هاي اقتصادي در سال هاي اخير جهت گيريهاي مناسبي در راستاي اصلاح ساختارها بوده است.
برادران شركاء در پاسخ به اين سئوال كه تشكيل كميته اي مانند آنچه آقاي خاتمي در سال ۷۶ براي ساماندهي اقتصاد تشكيل داد را چقدر مفيد ارزيابي مي كنيد، به خبرنگار ما گفت: هر چند برنامه چهارم و چشم انداز ۲۰ سال كشور پيش راه دولت آينده است، اما تحولات جهاني به قدري سريع است كه لازم است تيم  هماهنگي شامل مديران بخش دولتي و خصوصي اين تحولات را ارزيابي و سياستهاي مناسب با آن را اتخاذ كنند.
رئيس سازمان مديريت در اين خصوص اعلام مي كند كه براي مثال هيچ كس فكر نمي كرد قيمت نفت به محدوده ۶۰ دلار برسد، به همين منظور لازم است اين مساله مورد بررسي كارشناسانه قرار گرفته و اثرات آن در اقتصاد بررسي شود.
تورم و بيكاري
به گفته رئيس سازمان مديريت تورم و بيكاري دو متغير فلاكت هستند كه همه مراكز تحقيقاتي اقتصادي مطالعات خود را بر روي اين دو متغير متمركز كرده اند و اگر اين دو نباشند شايد بسياري از مراكز تحقيقاتي تعطيل شوند.
با توجه به اين گفته ها بايد اشاره كرد نرخ تورم در برنامه سوم به طور متوسط ۱۴ تا ۱۵ درصد بوده كه به اين ترتيب ايران حائز يكي از بالاترين نرخهاي تورم در دنيا است.
تا مشكل تورم حل نشود نمي توان انتظار داشت بسياري از متغيرهاي ديگر چون نرخ ارز يا نرخ سود نيز بهبود يابد.
با توجه به اين مطالب است كه پيش بيني مي شود نرخ تورم نيز در سال جاري در حد ۱۵ درصد باقي بماند و اين در حالي است كه از حساب ذخيره ارزي برداشت اضافه صورت نگيرد و مجلس با انتشار اوراق مشاركت بانك مركزي موافقت كند.
در همين رابطه برادران شركا معتقد است كه از يك اقتصاد وابسته به درآمدهاي نفتي كه نمي خواهد دلارهاي نفتي را صرف واردات كند انتظاري جز تورم بالا نمي رود.
البته دراين بين بايد توجه كرد كه دولت آقاي احمدي نژاد در حالي مي خواهد فعاليت خود را آغاز كند كه نرخ رشد نقدينگي فراتر از ۳۰درصد است و ركود در بازار مسكن، ارز، طلا و بورس مي تواند اثرات ناگواري بر اقتصاد ملي با توجه به اين رشد نقدينگي داشته باشد. لذا يكي از اقدامات فوري دولت آينده بررسي كارشناسانه دلايل رشد نقدينگي و چگونگي هدايت آن مي باشد.
در كنار نرخ بالاي تورم بايد به بيكاري نيز اشاره كرد. به هرحال در يك شرايط عادي يك اقتصاد ملي يا بايد نرخ بالاي تورم را بپذيرد و يا نرخ بالاي بيكاري و وجود هر دو متغير در يك اقتصاد واقعاً يك هشدار است.هر چند مركز آمار ايران نرخ بيكاري را ۳/۱۰ درصد اعلام كرده اما برخي از سازمانها و نهادهاي رسمي دولتي اين نرخ را قبول ندارند، لذا براي مهار بيكاري ابزار كار، اطلاع از نرخ واقعي بيكاري است كه اميد است در دولت آينده تلاش موثري در اين خصوص صورت پذيرد.
در كنار سه متغير اصلي بيكاري تورم و رشد، اقتصاد ايران در آستانه شروع به كار دولت جديد با درآمدهاي بالاي نفتي مواجه است كه خوب است با استفاده از تجربيات گذشته و نظرات صاحبنظران، فكري براي استفاده بهينه از اين درآمدها صورت پذيرد.
به هر حال چينش كابينه و تيم  اقتصادي كابينه آينده بايد با درنظرگرفتن اين شرايط صورت گيرد. دولت آقاي احمدي نژاد و تيم اقتصادي وي در ابتداي كار ضمن درگيربودن با اين مشكلات اقتصادي، بايد شرايطي را فراهم سازد تا شعارهاي انتخاباتي احمدي نژاد در برقراري عدالت اجتماعي و برقراري آرامش در زندگي عادي مردم در اسرع وقت تحقق پيدا كند.
مقابله با مشكلات اقتصادي ذكر شده و تحقق اين اهداف نيازمند برنامه اي مشخص و كارآمد است كه تيم اقتصادي دولت آينده بايد آن را در اولويت كاري خود قرار داده و با برقراري يك ارتباط دوجانبه و با در نظرگرفتن منطق اقتصادي شرايطي مناسب فراهم آورد.
البته الزامات ديگري در اين مسير وجود دارد كه چشم پوشي از آن نيز غيرممكن است كه مهمترين آن الزامات برنامه چهارم توسعه است. در واقع دولت آينده در اين مسير دشوار بايد به فكر تحقق اهداف برنامه چهارم نيز باشد.

رشد ۶۰درصدي صادرات صنايع معدني
گروه اقتصادي: به دنبال توجه مسئولان كشور به رشد صادرات غيرنفتي، تلاش هاي گسترده اي در قالب توسعه صادراتي در بخش هاي مختلف صورت گرفته است.با مهندس احمد قاسمي مديركل امور صادرات وزارت صنايع و معادن گفتگو كرده ايم.
***
*از ابتداي سال جاري تاكنون در صادرات فرآورده هاي معدني و صنايع معدني به چه ميزان رشد دست يافته ايم؟
صادرات فرآورده هاي معدني طي سه ماهه نخست امسال با ۳۱درصد به حدود ۴۲ ميليون دلار رسيده است. در بخش صنايع معدني صادراتي مانند سنگ، سيمان، كاشي و سراميك ، كنسانتره روي، سرب و سنگ هاي ساختماني نيز ۵/۹۰ ميليون دلار صادرات داشته ايم كه خود بيانگر رشد ۶۰درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
*علت رشد حاصله را ناشي از چه عواملي مي دانيد؟
به دليل ظرفيت سازي هاي خوبي كه درصنايع معدني كشور بوجود آمده است، شاهد دسترسي به چنين رشدي در صادرات فرآورده هاي معدني هستيم. چنانچه تعداد معادن كشور از ۱۷۷۶ معدن در سال ۱۳۷۶ به ۳۸۰۰ معدن تا پايان سال گذشته رسيده است كه خود موجب استخراج ۱۵۲ ميليون تني مواد معدني، ۹ ميليون تني فولاد خام، ۱۲۵ ميليون متر مربعي كاشي، ۴۲۵ هزار تن انواع كاغذ و بيش از ۳۴ ميليون تني سيمان شده است. در توليد فلزات آهني و غيرآهني نيز به رشد ۱۰۰درصدي رسيده ايم.
*در مورد سيمان طبق آمار موجود مزيت صادراتي بالاست، اين مزيت شامل چه محصولات توليدي ديگري در كشور مي شود؟
با توجه به تفاوت قيمت سيمان در داخل و خارج (داخل تني ۴۰ دلار، خارج تني ۱۲۰ دلار) جذابيت صادراتي اين محصول بالاست. در مورد محصولات پتروشيمي، فلزات به ويژه، فولاد و نخ و پودر شوينده نيز مزيت صادراتي بالايي داريم.قيمت تمام شده اين محصولات در داخل از خارج ارزان تر است. مضاف بر اينكه تقاضا براي آنها نيز بالاست، چنانچه پودر شوينده توليد داخل شديدا در بازارهاي افغانستان و عراق خريدار دارد، چرا كه به علت نزديكي ايران به اين كشورها و ارزان تر تمام شده محصول، هيچ كشوري در اين عرصه نمي تواند با ايران مقابله كند حتي چيني ها نيز به خاطر دوري مسير و سنگين وزن بودن اين محصول براي حمل از رقابت با ايران در اين عرصه ناكام مانده اند.
*ارزش افزوده بخش صنعت و معدن طي ۸ سال اخير را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
ارزش افزوده بخش صنعت و معدن طي مدت يادشده از متوسط رشد سالانه ۸/۸ درصد برخوردار بوده است كه رشد بيش از ۲برابر رشد توليد ناخالص داخلي كشور (۳/۴درصد) است. در واقع ميانيگن رشد سالانه صنعت و معدن طي برنامه پنج ساله سوم حدود ۱/۱۱ درصد بوده است كه ۱/۳ درصد بيشتر از هدف برنامه كه ۸درصد بوده است را شامل مي شود.

با انفجار و آتش سوزي يك پالايشگاه در آمريكا
قيمت نفت به بالاتر از ۶۰ دلار رسيد
گروه اقتصادي: در حالي كه بازار نفت چند هفته شرايط باثباتي را طي مي كرد ديروز با انتشار اخبار انفجار يك پالايشگاه در آمريكا و بروز نگراني از تأمين نياز بزرگترين مصرف كننده جهان، قيمت نفت به بالاتر از ۶۰ دلار رسيد.
به گزارش خبرنگار ما نفت سبك آمريكا ۴۵ سنت افزايش يافت و ۳۹/۶۰ دلار معامله شد و نفت برنت درياي شمال نيز با ۵۰ سنت افزايش ۲۶/۵۹ دلار داد و ستد شد.
دومين پالايشگاه بزرگ بريتيش پتروليوم در آمريكا ديروز در تگزاس آتش گرفت.
در اين انفجار ۱۵ نفر كشته و حدود ۱۷۰ نفر مجروح شدند. برخي گزارش ها از نقص تجهيزات الكترونيكي نظارتي در اين پالايشگاه به عنوان عامل انفجار خبر داده اند.
اين رويداد خسارت ۷۰۰ ميليون دلاري را براي شركت بي.پي در پي دارد.شركت هاي نفتي بزرگ جهان در دو سال اخير به دليل افزايش بي سابقه قيمت نفت پرسودترين دوران خود را طي مي كنند و صاحبان سهام اين شركت ها از روند جاري بازار نفت خرسندند.

نزول چهار رتبه اي ايران از لحاظ شاخص
جذب سرمايه گذاري خارجي
مهر: سازمان كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنكتاد) اعلام كرد، رتبه ايران از لحاظ شاخص جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سه ساله ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ نسبت به سه سال قبل از آن چهار رتبه نزول كرده است.
به گزارش سازمان كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، ايران در فاصله سالهاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ از لحاظ شاخص جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي درميان ۱۴۰ كشور جهان در رتبه يكصد و سي و ششم قرار دارد. كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، شاخص جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي هركشور را بر اساس نسبت سهم سرمايه هاي خارجي جذب شده هر كشور به كل سرمايه هاي خارجي در جهان، به سهم توليد ناخالص داخلي آن كشور به كل توليد ناخالص داخلي جهان مي سنجد.

دهمين هفته واگذاري سيم كارت هاي اعتباري
گروه اقتصادي: سيم كارت متقاضيان واجد شرايطي كه نام خانوادگي آنان با حروف «ن» ، «ل» و يا «ر» آغاز مي شود، در دهمين هفته از واگذاري سيم كارتهاي تلفن همراه تاليا از شنبه هشتم تا جمعه ۱۴ مرداد ماه در هشت مركز در شهر تهران عرضه مي شود.
به گزارش روابط عمومي شبكه تلفن همراه اعتباري كشور، متقاضيان واجد شرايط براي دريافت سيم كارت خود بايد طي هفته با در دست داشتن اصل و رونوشت صفحه اول شناسنامه، گذرنامه معتبر و يا كارت ملي عكس دار به همراه رسيد پست سفارشي فرم ثبت نام و فيش بانكي ۴۵۲ هزار ريالي واريزي به حساب ۰۱۰۰۵۵۵۵۵۵۰۰۱ بانك صادرات ايران، شخصاً تنها به ايستگاه مربوط به خود مراجعه كنند.
ساعت كار ايستگاه هاي هشت گانه عرضه سيمكارت تاليا به طور يكسره از ساعت ۳۰/۸ الي ۳۰/۲۰ در روزهاي عادي و در روزهاي تعطيل و جمعه ها از ۹ تا ۱۶ است و شهروندان براي دريافت هرگونه اطلاعات بيشتر مي توانند به ايستگاه هاي عرضه سيم كارت يا پايگاه اينترنتي تاليا به آدرس www.taliya.ir مراجعه كنند و يا با شماره تلفن چهاررقمي ۸۱۷۳ تماس بگيرند.

ظرفيت  فازهاي ۶ ۷،و ۸ پارس جنوبي افزايش مي يابد
گروه اقتصادي: با اجراي فاز هاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي توسط كارشناسان و متخصصان ايراني دانش فني اجراي طرح هاي پيچيده نفت و گاز در دريا را كسب كرده و توانايي بالايي در اين زمينه به دست آوردند.رحيم تبريزي مدير پروژه  فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران افزود، فازهاي ۶ و ۷ با مشاركت ۷۰ درصدي نيروي كار داخلي به پايان رسيده است و فاز ۸ نيز تاكنون ۵۰ درصد پيشرفت داشته است.گزارش ديگري از افزايش ظرفيت سه فاز ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي به چهار فاز حكايت دارد.ايسنا به نقل از سيدمهدي حسيني، قائم مقام شركت ملي نفت گزارش داد، افزايش ظرفيت فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي پس از ارايه گزارش جامع برنامه ريزي تلفيقي به چند روز آينده موكول شده است تا پس از اعلام جايگزيني ها اين تصميم به تصويب شركت ملي نفت برسد.

صادرات دوبي به ايران در سه ماه نخست ۲۰۰۵
از مرز ۲ ميليارد دلار گذشت
مهر: اتاق بازرگاني و صنايع دوبي اعلام كرد، صادرات اين اميرنشين به ايران در سه ماه نخست سال ۲۰۰۵ به بيش از ۲‎/۲ ميليارد دلار رسيده است.
به گزارش خليج تايمز، ايران در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۵ كماكان بزرگترين بازار كالاهاي صادراتي دوبي بوده است.
براساس اين گزارش، ايران در طول سه ماهه نخست سال ۲۰۰۵ پذيراي ۳۵ درصد كل محموله هاي صادراتي دوبي بوده است.
كل صادرات و صادرات مجدد دوبي درسه ماهه نخست سال ۲۰۰۵ با افزايشي ۱۸ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵‎/۶ ميليارد دلار رسيده است، كه بيش از يك سوم آن روانه بازارهاي ايران شده است.

واسطه ها عامل نابساماني بازار ميوه هستند
گروه اقتصادي: در پي بروز بحران قيمت ميوه در روزهاي آغاز سال جديد به دليل افزايش تقاضا ي خريد ميوه در سال نو اظها ر نظرهاي گوناگوني در مورد دلايل اين مسئله از سوي مراجع گوناگون انجام شد. به گزارش خبرنگار ما برخي اين رويداد را ناشي از عدم برنامه ريزي صحيح دولت براي كنترل بازار و رقابتي كردن آن با ايجاد زمينه افزايش عرضه از طريق آزاد سازي واردات و يا ذخيره سازي عنوان مي كردند و برخي فقدان يك نظام توزيع   كارآمد در سراسر كشور را دليل عدم تأمين به موقع نياز مصرف كنندگان اعلام مي كردند.
در تازه ترين بررسي و اظهار نظر در اين زمينه مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد يكي از عوامل نابساماني اوايل سال جاري در بازار ميوه و تره بار وجود واسطه ها در توزيع محصولات كشاورزي است.
براساس گزارش اين مركز، سالانه مقدار زيادي ميوه و سبزي در سيستم دلالي و واسطه گيري خريد و فروش مي شوند كه به دليل چرخه ناسالم اقتصادي حاكم بر مبادلات انجام شده سود هنگفتي عايد واسطه ها مي شود.
در اين گزارش با تأكيد بر اهميت نقش نظارتي دولت در بازار ميوه اين نكته مورد توجه قرار گرفته است كه در جريان ادغام سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات و سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان نبايد مسئله نظارت درمرحله ادغام به فراموشي سپرده شود و از اهميت آن كاسته شود.
سيد محمد خاتمي نيز اخيراً برخي سهل انگاري ها در مديريت بازار ميوه از سوي دست اندركاران را در نابساماني بازار مؤثر دانسته بود.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |