شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۰ - Jul 30, 2005
هزينه هاي خصوصي سازي در بخش بهداشت
را بيماران مي پردازند
003426.jpg
گروه اجتماعي: خصوصي سازي در بخش سلامت و بهداشت همچنان موضوعي چالش برانگيز ميان مسئولان و دست اندركاران اجرايي وزارت بهداشت، تشكل هاي پرستاري و همچنين پزشكان است.
موافقت برخي از مسئولان با خصوصي سازي و مخالفت برخي ديگر، هنوز به نتيجه اي نرسيده است.
به گزارش ايسنا، رييس هيات مديره انجمن صنفي كاركنان بيمارستان خاتم الانبيا در اين باره گفت: بخش سلامت و بهداشت و درمان بايد در رأس برنامه هاي هر دولتي باشد.
حاج اسماعيلي با بيان اين مطلب تصريح كرد: ارايه خدمات بهداشت و درمان، صيانت و نظارت براي تضمين و تداوم سلامت مردم مستلزم توليت جامع و كامل دولت در بخش درمان كشور است. وي با تاكيد بر اين كه قطعا سلامت و بهداشت و درمان بايد در راس برنامه هاي دولت قرار گيرد، افزود: براي فراهم كردن زمينه ها و راهكارهاي تحقق اين موضوع مهم تامين اجتماعي و خدمات بهداشت و درمان يكسان براي عموم مردم جزو تاكيدات قانون اساسي كشور است.
حاج اسماعيلي گفت: امر سلامت مردم را نمي توان به دست افراد يا گروهي سپرد كه تحت نام خصوصي سازي و پيمان كاري در پي كسب درآمدهاي مالي هستند.
همچنين به گزارش ايلنا، يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم گفت: مجلس مجدانه درصدد حذف كامل خصوصي  سازي پرستاران در مراكز درماني است. عوض حيدرپور، نماينده شهرضا در مجلس هفتم افزود: طبق ماده ۱۹۲ برنامه ۵ ساله سوم توسعه، قرار بود كه خدمات پزشكي بويژه خدمات پرسنلي نظير پرستاري به بخش خصوصي واگذار شود، در حالي  كه واگذاري سلامت مردم به بخش خصوصي اصلا منطقي نيست.وي افزود: از ديگر اقدامات مجلس براي جامعه پرستاران همترازي بين حقوق بخش پرستاري با ساير حقوق بگيران است كه از جمله مطالبات اصلي در اين بخش است.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم، طرح تعرفه  گذاري خدمات پزشكي و پرستاري و اختصاص درصدي به عنوان كارانه به پرستاران گفت: متاسفانه تاكنون كارانه در مراكز درماني فقط به گروه پزشكي تخصيص مي  يافت، در حالي كه مجلس در تلاش است با تصويب طرحي ويژه به صورت رسمي و علمي اجازه ندهد تا بيش از اين به جامعه پرستاري ظلم شود.
حيدرپور، كمبود نيرو در بخش پرستاري را يكي از مهمترين مطالبات پرستاران و تجمع اعتراضي مستمر اين جامعه دانست و گفت: البته براي رفع اين معضل مجلس طرح استخدام سالانه ۶ هزار نيروي مازاد در بخش بهداشت و درمان را داده است كه متاسفانه سازمان مديريت با بهانه مشكلات مالي از آن طفره   مي  رفت كه بدنبال پي  گيري  هاي مجدانه مجلس، مسؤولان سازمان مديريت قول دادند تا اين مسئله مرتفع شود كه قطعا پس از تعطيلات مجلس اين مسئله پي  گيري خواهد شد.
همچنين دبيركل خانه پرستار با اشاره به تجمعات خودجوش چند روز اخير پرستاران اعلام كرد: امكان سوء استفاده و انحراف در اين تجمعات خودجوش وجود دارد و متاسفانه بي توجهي مسؤولان به خواسته هاي پرستاران سبب اين تحصن ها شده است.
محمد شريفي مقدم اظهار كرد: به طور كلي تشكل ها موظفند مشكلات جامعه خود را به شكلي منطقي به دولت و حكومت منتقل كنند ولي زماني كه به اين خواسته ها توجه نشود اعضا خود وارد عمل مي شوند. شريفي مقدم با بيان اين كه تفاوت حقوقي بين پرستار و پزشك در دنيا  ۵/۱ برابر است، اظهار كرد: اختلاف حقوق در كشور ما با عدالت اجتماعي سنخيت ندارد.
دبير كل خانه پرستار با تاكيد بر اين كه چرا مردم بايد هزينه افزايش مهارت رزيدنت ها را پرداخت كنند در پايان خاطرنشان كرد: تضييع و بي عدالتي در سيستم بهداشت و درمان بايد از بين برود.
به گزارش خبرنگار مهر، يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: با گذشت چهار ماه از سال سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هنوز بودجه در نظرگرفته شده بهداشت و درمان را به دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور پرداخت نكرده به گونه اي كه هم اكنون اين دانشگاه ها و بيمارستان هاي تحت پوشش آنها با مشكل بودجه روبرو شده اند.
دكتر جهانبخش اميني افزود: از ابتداي امسال اين سازمان بودجه اختصاص يافته را در اختيار دانشگاه هاي علوم پزشكي قرار نداده در صورتي كه بايد هر سه ماه يكبار، بخشي از آن در اختيار دانشگاه ها قرار گيرد.

درخواست از دستگاه قضايي براي
رسيدگي به تخلفات كنكور
مهر: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از افزايش تخلفات كنكور طي سالهاي گذشته خبرداد و گفت: دستگاه قضايي در رسيدگي به تخلفات كنكور بايد به صورت مستقيم وارد عمل شود.
وي گرايش مردم به مدرك گرايي را يكي از دلايل افزايش تخلفات كنكور ذكر كرد و گفت: امروزه عطش ورود به دانشگاه و كسب مدرك دانشگاهي باعث شده تا عده اي از طرق مختلف و حتي خلاف ،سعي در كسب رتبه لازم در كنكور را بكنند.

مخالفت شديد وزارت بهداشت با پيشنهاد
سازمان ميراث فرهنگي
ايسنا: وزارت بهداشت با پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره آزادي استعمال دخانيات در قهوه خانه ها و رستوران هاي سنتي به شدت مخالفت كرد.اين وزارتخانه در اطلاعيه اي اعلام كرد: مطابق با قانون جامع كنترل دخانيات، عرضه و استعمال هر گونه مواد دخاني در كليه اماكن عمومي و همچنين بر اساس قانون اصلاح ماده ۱۳ مواد خوردني، آشاميدني، عرضه و استعمال مواد دخاني در اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي ممنوع است.

فرمانده نيروي انتظامي مطرح كرد:
دعوت از بسيجيان براي مشاركت در تأمين امنيت منطقه ثامن مشهد
گروه اجتماعي: فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در مراسم بهره برداري از فرماندهي انتظامي ثامن مشهد بر مشاركت بسيجي ها در تامين امنيت مردم و زوار تاكيد كرد.
سردار اسماعيل احمدي مقدم با دعوت از فرماندهان بسيج و مسئولان قضايي براي مشاركت در امنيت منطقه ثامن گفت: نيروهاي بسيجي مي توانند با لباس و مشخصات تعيين شده، ماموران نيروي انتظامي را در انجام ماموريتها ياري دهند. به گزارش ايرنا از مشهد، فرمانده  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي  ايران  بر توسعه  و تجهيز امكانات اين  نيرو در خدمات  رساني  هر چه  مطلوب  تر در حوزه  حريم  رضوي  و كاهش  مشكلات تأكيد كرد.
سردار سرتيپ  احمدي  مقدم  افزود: ايجاد اين  فرماندهي  ويژه  و مستقل  درحوزه  حريم  رضوي  (منطقه  ثامن ) با هدف  تجهيز بيشتر آن و خدمات  رساني  بالاتربه  مردم  انجام  شده  است .
وي  گفت : با توجه  به  تعداد زياد زوار و مسافري  كه  سالانه  براي  زيارت  حرم مطهر علي  ابن  موسي  الرضا(ع ) در اين  منطقه  ساكن  مي شوند و يا براي  تشرف  به حرم  آن حضرت  از اين  منطقه  مي گذرند آرامش ، امنيت  و ارائه  خدمات  مطلوب ضروري  است .وي  اظهار داشت : با اين  شرايط، محدوده  ثامن  منطقه اي  ويژه  در كشور وجهان  اسلام  است  كه  اين  ويژگي  نيازمند ارائه  خدمات  مناسب  امنيتي ، ترافيكي و اطلاعات  كافي  به  ميهمانان  خارجي  به  ويژه  زوار عرب  است .
وي  ابراز اميدواري  كرد: با ايجاد فرماندهي  ثامن  و وحدت  مديريتي ، خدمات  شايسته اي  به  زوار در ابعاد و زمينه هاي  مختلف  مربوط به  اين  نيرو ارائه  شود.سردار احمدي  مقدم  افزود: ما تلاش  خواهيم  كرد تا حداكثر امكانات  رابراي  اين  فرماندهي  تامين  كرده  تا اگر كسي  بخواهد در اين  حريم  هنجارشكني كند برخورد سريع  و لازم  با او انجام  شود.وي  همچنين  از راه اندازي  راهنمايي  و رانندگي  ويژه  در اين  منطقه  درآينده اي  نزديك  خبر داد و گفت : تلاش  مي كنيم  با توجه  به  حجم  بالاي  ترافيك اين  منطقه  تمهيدات  لازم  ترافيكي  و رانندگي  ديده  شود.

سير نزولي بيكاري در ژاپن
ايرنا: دولت ژاپن روز جمعه گزارش داد كه نرخ بيكاري در اين كشور در ماه ژوئن گذشته با انطباق شرايط فصلي به ۲/۴ كاهش يافته كه پايين ترين حد در هفت سال گذشته شمرده مي شود.
براساس اين گزارش، شمار افراد بيكار در ماه ژوئن گذشته در مجموع ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است كه نسبت به سال گذشته در همين موقع، ۲۹۰ هزار نفر كاهش نشان مي دهد. ژاپن در حدود ۱۳۰ ميليون نفر جمعيت دارد.

حريم قلعه فلك الافلاك تا شهريور آزاد مي شود
گروه علمي فرهنگي: مدير اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان، اعلام كرد: با تامين اعتباري كه شده است، تمام اقساط دانشگاه خرم آباد تا پايان شهريورماه آينده پرداخت و بخشي از حريم قلعه فلك الافلاك آزاد مي شود.
سيروس ابراهيمي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به ثبت ۳۰ اثر تاريخي اين استان در فهرست آثار ملي در هفته گذشته، اظهار داشت: عمليات مرمتي قلعه فلك الافلاك همچنان ادامه دارد و مجري طرح استحكام بخشي آن هم مشخص و كارهاي ژيوالكتريك و توپوگرافي قلعه انجام شده است كه با اتمام ادامه مطالعات، عمليات استحكام بخشي بنا آغاز مي شود.وي ادامه داد: ساختمان هاي مربوط به دانشگاه، در حال تخليه هستند و درمورد بقيه بخش ها مانند سپاه، ارتش و مغازه داران هم اقداماتي شده است كه پس از حصول نتيجه قطعي، اعلام مي شود.

همايش زنان حزب مؤتلفه
ايلنا: همايش زنان حزب مؤتلفه اسلامي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي زنان و ارايه راهكارهاي راهبري به جامعه برگزار مي شود.
طيبه يزدي گفت: اين همايش برخلاف همايش هاي قبلي كه عمومي  بود، به صورت تخصصي برگزار خواهد شد و از كساني كه در حوزه هاي علميه، دانشگاه ها،O  .G.Nها و نهادهاي حكومتي فعال هستند، دعوت كرده ايم تا با بررسي چالش هاي موجود، راهكارهاي راهبردي را به جامعه ارايه دهيم.
ثريا مكنون، محقق و استاد دانشگاه، در اجلاس سراسري خواهران حزب مؤتلفه با بيان اين مطلب كه با فرهنگ وارداتي نبايد برخوردهاي تند صورت گيرد، گفت: نبايد مبارزه ما با تهاجم فرهنگي مبارزه با ظاهر افراد باشد، بايد كاري كرد كه از زيربنا برنامه اسلام توليد شود، ما بايد مدلي را ارايه دهيم كه چگونگي نسبت و نحوه تغيير فرهنگ را پيش بيني كند و كنترل آن به دست خودمان باشد.وي افزود: در كشور ما بعد از بيست و شش سال گروه هايي كه در اين مسايل فكر كرده و بابت فكر كردن خود پول بگيرند، وجود ندارد.

اختصاص يك «پايگاه سلامت» به هر۵۰ مدرسه
گروه علمي فرهنگي:  طرح شناسنامه سلامت دانش آموزان در سال تحصيلي ۸۴- ۸۵ با هدف تكميل شناسنامه و نظام مراقبت جمعيت ۶ تا ۱۸ سال كشور تدوين شد.
بر اين اساس به ازاي هر ۵۰ مدرسه يك پايگاه سلامت تعيين و اين پايگاه موظف شده است تا ۱۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش معاينات مورد نظر قرار دهد.
براساس اين خبر در مقطع ابتدايي از بين مدارس ابتدايي دخترانه و پسرانه، مدارس دخترانه به عنوان پايگاه انتخاب شدند، اما در مقطع راهنمايي و متوسطه، لزوما بايد پايگاههاي سلامت مدارس دخترانه و پسرانه جدا باشد.
بر اساس اطلاعات جمعيتي «كميته پايگاههاي سلامت» اين طرح، سال تحصيلي ۸۳ _ ۸۴ ، در ۱۸ هزار و ۸۲۹ مدرسه ابتدايي شهري، ۳ ميليون و ۷۵۶ هزار و ۹۸۴ دانش آموز، در ۱۴ هزار و ۷۶۴ مدرسه راهنمايي شهري، ۳ ميليون و ۴۶ هزار و ۸۶۷ دانش آموز و در ۱۳ هزار و ۶۲۷ دبيرستان شهري، ۳ ميليون و ۳۲۳ هزار و ۱۰۰ دانش آموز مشغول به تحصيل بودند.
كميته پايگاههاي سلامت طرح شناسنامه سلامت دانش آموزان تاكيد كرده است كه مدرسه در نظر گرفته شده براي تاسيس پايگاه بايد مركزيت داشته و به سهولت با حداكثر فاصله زماني با خودرو حدود ۲۰ دقيقه و حداكثر فاصله مكاني ۲ كيلومتر امكان دسترسي به آن وجود داشته باشد.
به گزارش ايسنا، همچنين به لحاظ مكاني پايگاه سلامت بايد در داخل فضاي مدرسه و دور از كلاسهاي درس، در طبقه همكف با حداقل ۲۰ مترمربع مساحت واقع شود، در اين زمينه لازم به ذكر است كه تعيين پايگاه بر عهده سازمان يا منطقه آموزش و پرورش بوده و رعايت استانداردهاي ملي سلامت مدارس در آن نيز ضروري است. گفتني است شناسنامه سلامت براي هر دانش آموز به صورت دفترچه اي است كه بخشهاي مختلف آن شامل واكسيناسيون، انگلهاي پوستي و روده اي، معاينات دهان و دندان، معاينات شنوايي، پايش رشد و تغذيه و ... بوده و ضمن درج اطلاعات پايه دانش آموزان در آن سابقه پزشكي آنها، نظير سابقه ابتلاء به بيماريهاي واگير و غيرواگير نيز در اين شناسنامه ثبت شده و بخش واكسيناسيون آن بر پايه جدول واكسيناسيون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طراحي شده است. در بخش «داده هاي پايش رشد و تغذيه» شناسنامه نيز اطلاعاتي نظير وزن زير صدك ۳ (سوء تغذيه شديد)، وزن بين صدك ۳ و ۵۰ (مشكل تغذيه اي)، وزن بالاي صدك ۹۷ (چاقي)، قد زير صدك ،۳ قد بين صدك ۳ و ۵۰ و قد بالاي صد ۹۷ ثبت شده؛ در بخش «معاينات دهان و دندان» نيز تجربه پوسيدگي دندان، دندان دائمي پوسيده و درمان نشده، دندان آسياب پركرده و امكانات برخورداري از مراقبتهاي دندانپزشكي دانش آموزان مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

جوان ترين دزد خرابكار در آلمان
واحد مركزي خبر: يك نوجوان دوازده ساله آلماني عنوان جوان ترين دزد خرابكار اين كشور را به خود اختصاص داد.
«شركو» تاكنون يكصد و شصت و سه مورد جرم مرتكب شده كه بيشتر آنها به سرقت و شكستن در مغازه ها مربوط مي شود.
براساس اين گزارش، والدين وي كه كولي هستند از كودكي وي را براي دزديدن به همه مناطق آلمان برده اند.
گفته مي شود وي تاكنون سي هزار يورو به مردم آلمان خسارت وارد كرده است.

سرعت غيرمجاز مهم ترين عامل تصادفات جاده اي است
003429.jpg
واحد مركزي خبر: فرمانده  پليس  راه  كشور با توصيه  به  مسافران  تابستاني  گفت : سرعت  بالا مهمترين  علت  تصادفات  است. بنابراين  با آرام  و صحيح  راندن  مي توان  سلامت  خود و سرنشينان  را تضمين  كرد.
 رويانيان  افزود: آمار تصادفات  و تلفات  در مرداد و شهريور ماه  بيشتر از ماه هاي  ديگر سال  است  و علت  اجراي  طرح  ويژه  نيز به  همين علت  مي باشد. رويانيان  همكاري  مردم  و اطلاع  رساني  صدا و سيما را از عوامل  موفقيت  طرح  نوروز ۸۴ دانست  و افزود: در نوروز ۸۳ آمار كشته  شدگان ۳۰ درصد بيشتر از نوروز ۸۲ بود اما در نوروز امسال  اين  آمار سي  و هشت  درصد كاهش  يافت.  فرمانده  پليس  راه  كشور مهار و كاهش  كشته ها و مجروحان  را از مهمترين دليل  اجراي  طرح  تابستان  دانست  و گفت : براي  اولين  بار در۱۰۰۰ نقطه  حادثه  خيز نيروهاي  پياده  براي  راهنمايي  و هدايت  مردم  مستقر شده اند و در۱۰۰ نقطه  بحراني ۱۰۰ ايستگاه  پليس  جاده اي  فعال  مي شود كه  با مراكز پليسي  ارتباط بي  سيمي  دارند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |