شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۰ - Jul 30, 2005
براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل و اجلاس بين المجالس
احمدي نژاد و حدادعادل به نيويورك مي روند
فارس: محمود احمدي نژاد و غلامعلي حداد عادل رئيس جمهور و رئيس مجلس شهريورماه با سخنراني در مقر سازمان ملل متحد و اجلاس بين المجالس ،به تشريح ديدگاههاي جمهوري اسلامي ايران درباره مسائل بين المللي و پرونده هسته اي خواهند پرداخت.
حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفر به نيويورك در اجلاس سران مجالس جهان در مقر سازمان ملل در نيويورك شركت مي كند.
در اين اجلاس كه نيمه دوم شهريورماه برگزار مي شود، رؤساي مجالس كشورهاي جهان به بررسي راههاي گسترش فعاليت مجالس كشورهاي مختلف خواهند پرداخت.
همچنين يك هفته پس از حضور حدادعادل در نيويورك، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز با حضور در مقر سازمان ملل به تشريح ديدگاههاي دولت ايران درباره مسائل بين المللي و داخلي خواهد پرداخت.
سخنراني در سازمان ملل كه اولين سفر خارجي احمدي نژاد نيز به شمار مي رود، به دليل حضور روساي جمهور كشورهاي سراسر جهان، همزماني اين سفر با اوج گيري تنش هاي ميان ايران و اروپا درباره مسائل هسته اي و طرح ديدگاههاي رئيس جمهور كشورمان در نزد سران كشورهاي جهان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.احمدي نژاد قرار است در جريان اين سفر با ايرانيان مقيم آمريكا و نيز دولتمردان كشورهاي مختلف جهان ديدار كند.

تاكيد خطيب جمعه تهران
بر توجه  به ابعاد عبادي و سياسي نماز جمعه
003474.jpg
ايسنا: آيت الله امامي كاشاني، با اشاره به سالگرد برگزاري اولين نماز جمعه پس از انقلاب اسلامي با بيان اين كه اسلام، امروز در محاصره سارقان است گفت: از اين رو بايد با توجه وافر به نمازجمعه اين سارقان را نااميد كرد و در كنار آن بهره لازم را از حضور در اين نماز برد.
خطيب نمازجمعه تهران، ضمن گراميداشت ايام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) سالگرد نمازجمعه را مورد توجه قرار داد و درباره اهميت اين نماز به مباحث مهم فلسفه به ويژه فلسفه اجتماعي و مبحث انسان و ارتباط اشاره كرد گفت: دين مبين اسلام، علي رغم برخي از اديان و بعضي اشخاص ارتباط انسان با جامعه را ضروري مي داند و مي گويد انسان علي رغم اصالت و فرديت بايد در جامعه اي كه زندگي مي كند از همه ظرفيت هاي خود استفاده كند و استفاده از همه ظرفيت ها ميسر نمي شود، مگر با قرار گرفتن در زير لوا و پرچم خداپرستي.
وي نماز جمعه را جاي گفتن از تقوا معرفي كرد و با تأكيد به اينكه بايد به بعد عبادي اين نماز در كنار بعد سياسي اش توجه كرد، ادامه داد: نمازجمعه در زير لواي توحيد است و در طول توجه به خدا قرار مي گيرد، نه در عرض آن.در ذيل توجه به خدا، توجه به فرد بايد شكل گيرد.
خطيب نمازجمعه اين هفته تهران، با بيان اينكه نمازجمعه ارزش انسان شناسي دارد به جوانان توصيه كرد: به نمازجمعه بياييد كه به دنبال برخي كارهاي ديگر نرويد، چرا كه مي توان از نمازجمعه بهره هاي زيادي گرفت.
امام جمعه موقت تهران، در ادامه به مساله انرژي هسته اي اشاره كرد و با تأكيد بر آنچه خيانت هاي بسيار از سوي كشورهاي بيگانه عليه ايران مي ناميد، گفت: خوابي براي جهان اسلام ديده اند كه اميدواريم دست مبارك امام زمان (عج) آنها را به زباله دان تاريخ بيندازد.امامي كاشاني در ادامه رسيدگي و توجه به مشكلات مصلاي تهران را از رئيس جمهور منتخب خواستار شد و بيان داشت علي رغم زحمات  دولت هاي گذشته از دولت آينده مي خواهيم كه به ابهام و اشكالات مصلاي تهران رسيدگي كند. وي در پايان سخنانش، تأكيد كرد: تقوي را پيشه خود كنيد و رشد انساني و اجتماعي خود را از نمازجمعه بگيريد.

مجلس ۱۱ مرداد از تلاش هاي خاتمي تقدير مي كند
فارس: مجلس هفتم روز سه شنبه يازدهم مرداد از زحمات سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري تقدير مي كند.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس با اعلام اين مطلب در خصوص ديگر دستور جلسات علني مجلس در هفته جاري گفت: لايحه موافقتنامه تأسيس مقر سازمان اسلامي آموزشي علمي و فرهنگي آيسسكودر تهران، فعال كردن هيأت منصفه مطبوعات، لايحه موافقتنامه دو جانبه در مورد كمك متقابل اداري براي اجراي صحيح قانون گمركي بين دولت ايران و جمهوري اسلامي پاكستان و لايحه يك فوريتي الحاق مواردي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و طرح تسهيل ازدواج جوانان، گزارش كميسيون صنايع و معادن در مورد تقاضاي تحقيق و تفحص از شركت دخانيات ايران و لايحه منع قلع و قمع واحدهاي آموزشي از ديگر دستورات مجلس شوراي اسلامي است.

سخنراني پيش از خطبه رئيس شوراي
سياستگذاري ائمه جمعه
رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه به مناسبت هفته ائمه جمعه در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران، نماز جمعه را از دستاوردهاي انقلاب اسلامي خواند و با گراميداشت ياد آيت الله طالقاني اولين امام جمعه تهران و شهداي محراب اظهار داشت: منافقان سياه دل در همين مكان، بزرگواراني را به شهادت رساندند.
حجت الاسلام سيدرضا تقوي، با بيان اين كه جهان ما جهان ويژه اي است و ما چاره اي نداريم كه كشور، آرمان هاي نظام و انقلاب را در سايه وحدت و همبستگي حفظ كنيم، اظهار داشت: ان شاءالله با وحدت و همدلي در برابر هجوم هاي فرهنگي دشمنان ايستادگي خواهيم كرد و به دولت آينده كمك مي كنيم.رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه در ادامه با اشاره به اهميت مقوله امنيت در كشور اظهار داشت: امنيت يك مقوله ملي است و همه دست به دست هم بايد آن را حفظ كنيم.نبايد اجازه دهيم كه امنيت مان خدشه دار شود.همگي بايد بر روي منافع و مصالح ملي توافق كنيم، زيرا در سايه همين منافع و مصالح ملي است كه كشور مي تواند رشد كند.
سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران، كارآمدي نظام را يكي ديگر از عواملي دانست كه باعث ايجاد وحدت در جامعه مي شود.تقوي ادامه داد: بايد يك نظام داراي اقتدار باشد و مشروعيت در متن آن نهفته باشد، هم چنين مردم از نحوه اداره جامعه رضايت داشته باشند.كشوري كه به صورت جزيره  جزيره باشد و اين جزاير از زير نفوذ نظام خارج باشند، مطمئنا داراي اقتدار نخواهد بود.

گزارش عملكرد اقتصادي دولت از زبان سخنگوي دولت
ايسنا: سخنگوي دولت گفت: به گواهي شاخص هاي اقتصادي، هيچ دولتي به اندازه دولت خاتمي براي اقتصاد كشور كار نكرده و اقدامات آن براي رنگين شدن سفره مردم بوده است.
عبدا... رمضان زاده در مراسمي با عنوان «بدرقه دوست» كه به منظور بزرگداشت سيد محمد خاتمي در يزد برگزار شد، اظهار داشت: تاريخ ايران تا سال هاي سال چنين صداقت، صميميت و سكوت مظلومانه اي را نخواهد ديد. رمضان زاده افزود: خاتمي محبوب است چرا كه تصميم گرفت هيچ گاه به ملت دروغ نگويد و نگفت. تصميم گرفت قدمي عليه ملت برندارد و چنين كرد. تصميم گرفت تمام توان و امكاناتش را در خدمت قرار دهد و قرارداد.
رمضان زاده با ذكر چند نمونه از اقدامات دولت براي رنگين شدن سفره مردم، اظهار داشت: دولت خاتمي امسال گندم را با قيمت هر كيلويي  ۱۷۸ تومان به ميزان  ۱۳ / ۵ ميليون تن از كشاورزان زحمتكش خريداري كرد. اين در حالي است كه در سال  ۷۶ خريد  ۵/۵ ميليون تن گندم با قيمت هر كيلو  ۵۵ تومان در برنامه دولت بود. بعد از  ۴۰ سال با دو برابر شدن جمعيت ايران مفتخريم بگوييم ما براي نان خودمان محتاج خارجي نيستيم.وي افزود: ايجاد  ۶۵۰ هزار شغل جديد در سال  ۸۲ براي مردم و اين كه اين افراد صاحب زندگي جديدي  شوند و ميانگين سالانه  ۴۵۰ تا  ۵۰۰ هزار شغل، كمك خاتمي به مردم است.
سخنگوي دولت گفت: خاتمي با جسارت، شجاعت، بينش و تكيه بر دانش نخبگان و مديران با تجربه ايراني بود كه در صنعت گاز شگفتي آفريد.  ۵ فاز پارس جنوبي در دوران خاتمي شروع شد و در دوران وي نيز پايان يافت كه هر كدام روزانه  ۳ ميليون دلار براي كشور درآمد دارد.
وي خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه  ۱۵ فاز پارس جنوبي تكميل قرارداد شده و  ۲۷ فاز آن هم طراحي شده است.
سخنگوي دولت ادامه داد: زماني توليد نفت ما  ۳ ميليون بشكه در روز بود و هم اينك بيش از  ۴ ميليون و  ۲۰۰ هزار بشكه در روز است .
دكتر رمضان زاده با بيان پيشرفتهاي صنعت گاز كشور، اظهار داشت: در سال  ،۷۶  ۱۹ ميليون ايراني از نعمت گاز بهره مند بودند و هم اكنون بيش از دو برابر آن مقدار، يعني  ۴۰ ميليون و  ۵۰۰ هزار ايراني داراي اين نعمت خدادادي هستند.
رمضان زاده اظهار داشت: ما امروز كشوري هستيم كه با تمام كشورهاي قدرتمند جهان به جز يك كشور ارتباط محكمي داريم. كشوري هستيم كه افتخار صلح طلبي به نام نماينده ملت ايران رقم خورده است. كشوري هستيم كه با  ۱۷۸ كشور دنيا مبادله بازرگاني داريم و محصول دست كارگران ايراني در اين كشورها عرضه مي شود. كشوري هستيم كه براي اولين بار توانستيم صادرات بخش كشاورزي خود را بيش از واردات آن كنيم.
وي افزود: ما كشوري هستيم كه توانستيم  ۱۰ طرح بزرگ نفت و گاز را در سطح بين الملل به مرحله اجرا درآوريم. توانستيم صندوق ذخيره ارزي با سرمايه بالغ بر  ۱۰ ميليارد دلار و تا پايان سال  ۸۴ به بيش از  ۲۵ ميليارد دلار به ارث بگذاريم و دولتي هستيم كه ذخاير با ارزش بانك مركزي را براي دولت بعدي به ارث مي گذاريم. از همه مهمتر كشوري هستيم كه در امنيت كامل قرار داريم و همه اين دستاوردها را به برادراني كه مي آيند تقديم مي كنيم.

رئيس جمهور منتخب:
همه نيروهاي دلسوز بدون هيچ استثنايي
مي توانند زير چتر دولت اسلامي جاي بگيرند
ايسنا: رئيس جمهور منتخب در ديدار با مسئولان نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه هاي استان تهران، ابراز اميدواري كرد كه با تلاش مخلصانه و مجاهدت نيروهاي متدين و خدمتگزار و استعانت از خداوند متعال، اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله بسيار زودتر از موعد پيش بيني شده محقق شود.
دكتر احمدي نژاد ساختن و آباد كردن كشور بر پايه علم و فرهنگ را مستلزم اهتمام صادقانه تمام انسانهاي عالم، دلسوز، فكور،  شجاع و خلاق دانست و تأكيد كرد كه جهت گيري اصلي در تمام تلاشهاي علمي، ديني و فرهنگي، عينيت بخشيدن به تعالي و تكامل معنوي انسانهاست و بر همين اساس مي توان گفت كه حوزه و دانشگاه يك هدف مشترك را دنبال مي كنند.رئيس جمهور منتخب، نگاه فرهنگي به همه عرصه هاي زندگي انسان را ضروري خواند و گفت: كارها و ماموريتهاي زيادي بر عهده  دانشگاه هاست كه بايد با جديت پيگيري شود و به انجام برسد.
كار فرهنگي و تربيت انسانهاي فرهيخته از جمله اين ماموريت هاست و من اميدوارم در تحت اين هدف، بركات نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها  روزافزون شود.
احمدي نژاد تربيت انسانهاي صالح در محيطهاي علمي و دانشگاهي را نيازمند همدلي، همسويي و هوشياري در برابر تلاشهاي تفرقه انگيز دانست و بر حمايت كامل دولت جديد از فعاليت هاي عميق فرهنگي در عرصه هاي مختلف و به ويژه دانشگاه ها تأكيد كرد.
رئيس جمهور منتخب، تحكيم روابط دوستانه، صميمانه و محبت آميز ميان مسئولان حوزه هاي نمايندگي ولي فقيه با دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي را حائز اهميت خواند و تأكيد كرد كه اين رابطه فرهنگي بستر انتقال مباني و معيارهاي لازم براي رشد و تعالي انسانهاست.وي از دانشجويان به عنوان سرمايه هاي انقلاب و عامل پيشبرد آن در دنيا ياد كرد و گفت: چتر اسلام، انقلاب و دولت اسلامي چتر جامع و گسترده محبت، دوستي و برادري است و همه نيروهاي دلسوز جامعه بدون هيچگونه استثنايي مي توانند در زير آن جاي بگيرند.
رئيس جمهور منتخب، كينه توزي، ايجاد درگيري و تحميل فضاي خشن و بددلي در دانشگاه ها را هدف طراحي شده دشمنان ملت ايران توصيف كرد و گفت: پس از استقرار دولت جديد، نشستهاي همدلي و تخصص براي بررسي مسائل دانشگاه ها و يافتن راه حلهاي مناسب برگزار خواهد شد و من اطمينان دارم كه به رغم طراحي دشمنان،  به زودي فضاي دانشگاه هاي ما آكنده از مهر و محبت و وفاق و دوستي خواهد شد.

خاتمي: تصاحب علم و توليد ثروت
اقتدار ما را تضمين مي كند
003477.jpg
ايسنا: مراسم اعطاي نشان دولتي سال ۸۴ روز پنج شنبه با حضور حجت الاسلام  والمسلمين سيدمحمد خاتمي رييس جمهور كشورمان برگزار و به ۲۸ تن از مديران برگزيده نشان دولتي اعطا شد.
سيد محمد خاتمي در اين مراسم بر لزوم افزايش اقتدار ملي تاكيد كرد و با بيان اين كه نيازمند اقتدار ملي هستيم، اظهار داشت: اقتدار با قدرت متفاوت است، اقتدار، قدرت مشروع است و مشروعيت قدرت به اعتماد و اتصال مردم و حكومت است؛ هر چه اعتماد و پيوستگي بيشتر شود، اقتدار بيشتر و امنيت ملي و هويت ملي افزايش مي يابد. رييس جمهور تاكيد كرد كه با افزايش اقتدار و امنيت ملي توان دفع تهديدات افزايش مي يابد.
خاتمي در اين مراسم با تاكيد بر اين كه ما نيازمند غرور ملي هستيم يادآور شد كه غرور ملي غرور كاذب و در توهم و ياد گذشته اي كه گذشته است نيست، هر چند كه گذشته مهم است و نشان دهنده  اين است كه ما ناگهان در عرصه  گيتي ظهور نيافته ايم و در طول زمان و كشاكش هاي مختلف توانسته ايم خود را سر پا نگهداريم و بمانيم.
رييس جمهور با اشاره به اين موضوع كه ايرانيان از گذشته  پر افتخار خود فاصله گرفته اند و متاسفانه امروز ايران نيازمند ديگران است و در موقعيتي است كه حتي مصرف كننده  خوبي براي توليد ديگران نيز نيست، اظهار داشت كه ايراني نشان داده  است در طول تاريخ مي تواند جايگاه واقعي خود را و تاثيرگذاري خود را نشان دهد.
رييس جمهور تصريح كرد: ما نيازمند غرور ملي هستيم و نيازمند شناخت گذشته، زمان و آينده  خود براي دستيابي به آينده  بهتر هستيم. وي با بيان اين كه بايد هويت خود را بشناسيم بر نوسازي اين هويت با توجه به واقعيت هاي زمان خود تاكيد كرد و يادآورشد كه بايد بر اين اساس بناي زندگي فاخر اين ملت را ايجاد كنيم.
خاتمي ايران را سرزمين شگفتي ها، ثروت و غنا دانست و ياد آور شد كه ايراني به لحاظ هوشي داراي غنا است كه اين نشان دهنده  آن شايستگي هاي تاريخي اوست كه به اعتقاد من ميانگين هوشي ايرانيان از متوسط جهاني بالاتر است؛ همچنين از لحاظ موقعيت ممتاز جغرافيايي نيز كه خداوند در اين كشور نهاده ثروتمند است. وي با اشاره به اين كه امروز بخواهيم يا نخواهيم نيازمند ديگرانيم، تصريح كرد: مهم تشخيص اين نياز و استفاده  درست از اين نياز است. اگر تصور كنيم با فروش امكانات خدادادي و وارد كردن آنچه نياز امروز است مشكلات را رفع كرده ايم دچار اشتباه شده ايم. وي با بيان اين كه افتخار مي كنم در طول دوران فعاليتم واردات به شدت افزايش يافت، گرچه ممكن است كساني بگويند اين امر مطلوبي نيست، يادآور شد: اگر در تركيب واردات، دقت كنيم خواهيم ديد كه حدود ۱۴ درصد واردات، كالاهاي مصرفي بوده و بالاي ۸۰ درصد كالاهاي واسطه اي و تجهيزات بوده است كه اين نشان دهنده  سرعت شتابان جامعه به سوي توليد، علمي شدن و خلاقيت در كشور است.
رييس جمهور خاطرنشان كرد: ما حتي در جاهايي كه مستقيم از خارج وام گرفتيم بيشتر آن را در جهت توليد داخلي به كار گرفته ايم و نتيجه  آن تحول در دانش و بينش دانشمندان و مديران جوان بود كه مديران نسل جديد آشنا به فناوري جديد شده اند. وي در ادامه قدرت واقعي در دانش را قدرت توليد بيشتر و گسترش و تعميق در توليد علم و توان توليد ثروت دانست كه بر پايه  آن عدالت اجتماعي يعني توزيع عادلانه  ثروت شكل مي گيرد. خاتمي عدالت بدون توليد و بدون ثروت را سرابي بيش ندانست و آن را به معني گسترش يافتن فقر در جامعه خواند همان گونه كه توسعه بدون عدالت باعث ستم هاي بزرگي مي شود.
رييس جمهور در ادامه  سخنانش تصريح كرد كه براي اقتدار ملي، پيوند مستحكم تر و بيشتر حكومت و مردم لازم است كه اين اقتدار با شعار و نفت صورت نمي گيرد، بلكه مردم بايد بدانند در سرنوشت خود و درعرصه  سياسي، اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي شريك هستند و حضورشان منشاء اثر است.
رييس جمهور با تاكيد بر اين كه تصاحب علم و توليد ثروت اقتدار را براي ما تضمين مي كند، مديريت كارآمد و بالا بردن توان بهره برداري در كشور را ضعيف دانست و تاكيد كرد كه تمام آنچه گفته بايد دور هم جمع  شوند تا اقتدار ملي حاصل شود، كه بر اساس آن از غرور ملي آگاهانه برخوردار باشيم و بعد آماده ايم كه در مسيري قرار گيريم كه با سرعت به اوج مورد نظر و درخور شان ملت بزرگوار برسيم.
خاتمي تصريح كرد كه تلاش كرده ايم نشان ها در اين جهت توزيع شود، البته اين به اين معنا نيست كه كساني كه نشان نگرفته اند شايسته نيستند، بلكه ممكن است كساني باشند كه از نظر ما دور مانده باشند؛ اما در اعطاي اين نشان ها تلاش شده هر كس نشان دريافت مي كند داراي شايستگي باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |