شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۰ - Jul 30, 2005
تازه ترين خبرهاي اينترنت
هجوم به شبكه جهاني براي تماشاي ديسكاوري
003423.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد افرادي كه به صورت غيرقانوني به دانلودكردن فايل هاي موسيقي از اينترنت مي پردازند بيش از افراد عادي براي دانلودكردن قانوني فايل هاي موسيقي پول مي پردازند.
نتايج يك نظر سنجي نشان مي دهد اين افراد ۵/۴ برابر بيش از افراد عادي براي دانلود كردن قانوني موسيقي ها هزينه مي كنند. به همين دليل كارشناسان به شركت هاي عرضه كننده فايل هاي موسيقي توصيه مي كنند به جاي اقدام قانوني عليه افرادي كه به صورت غير قانوني موسيقي از اينترنت دانلود مي نمايند به تشويق آنان جهت استفاده قانوني از اين امكان بپردازند.
بر اساس گزارش هاي منتشر شده، دانلود كردن قانوني موسيقي ها در سال ۲۰۰۵ سه برابر شده است. در نيمه اول سال جاري ميلادي بيش از ۱۰ ميليون ترانه از اينترنت دانلود شده است.
همچنين دانلود كنندگان غيرقانوني فايل هاي موسيقي به طور متوسط در ماه ۵/۵ پوند صرف دانلود كردن موسيقي مي كنند. در واقع با آن كه اين افراد به شركت هاي موسيقي لطمه وارد مي كنند اما در عين حال مشتريان بسيار خوبي نيز به شمار مي آيند. جالب آن كه اين افراد مايل هستند در آينده به صورت قانوني به دانلود كردن موسيقي بپردازند.
در جريان اين تحقيق همچنين از مردم سؤال شد در سال آينده چه دستگاه الكترونيكي مرتبط با موسيقي خريداري خواهند كرد كه يك سوم پاسخ دهندگان دستگاه پخش MP3 را معرفي كردند و تنها ۸ درصد، گوشي تلفن همراه با قابليت پخش MP3 را خريد بعدي خود ناميدند. اما چرا مردم تمايلي به خريد گوشي هاي تلفن با قابليت پخش MP3 ندارند؟ نگراني اصلي مردم تمام شدن باتري گوشي و احتمال سرقت آن مي باشد. به همين دليل در كوتاه مدت هيچ نگراني در مورد جايگزيني تلفن به جاي ipod وجود ندارد.
پرتاب ديسكاوري در اينترنت
بار ديگر اينترنت خبرساز شد چون در حدود ۴۳۳ هزار نفر در آمريكا به صورت همزمان پرتاب شاتل ديسكاوري را از طريق اينتر نت مشاهده كردند. اين رقم تقريباً دو برابر ركوردي است كه براي تماشاي كنسرت خيريه live ۸ ثبت شد. پرتاب شاتل ديسكاوري ساعت ۳۹:۱۰ به وقت محلي صورت گرفت كه در اين زمان از روز اغلب مردم در محل كار خود بودند و دسترسي به تلويزيون نداشتند. در صورتي كه عمليات پرتاب در شب انجام مي شد به طور حتم تعداد تماشاگران كاهش مي يافت. با آن كه كيفيت تصاوير ويديويي در اينترنت بسيار پايين تر از تصاوير تلويزيوني است با اين حال زماني كه دسترسي به تلويزيون وجود ندارد بهترين راه حل مراجعه به اينتزنت است.
يافتن كودكان گمشده
در كيوسك هاي اينترنتي
از اين پس از كيوسك هاي اينترنتي براي يافتن كودكان گمشده استفاده خواهد شد. در حال حاضر يك شركت در فلوريدا كه بيش از هزار كيوسك اينترنتي در سراسر آمريكا دارد روي صفحات كامپيوتر كيوسك هاي خود تصاوير كودكان گمشده را قرار خواهد داد.
به عبارتي ديگر هنگامي كه كيوسك اشغال نباشد تصاوير كودكان گمشده روي مانيتور ظاهر مي شود و كاربر مي تواند بدون اين كه پولي پرداخت بكند اطلاعات احتمالي خود را از طريق اينترنت در اختيار پليس قرار بدهد. گفته مي شود در صورت انتشار تصاوير كودكان حداقل يك ششم آنها به سرعت شناسايي خواهند شد.

بازي هاي جديد بر پايه فيلم
گروه انفورماتيك _ پرهام يوسفي مهر: يكي از بزرگترين شركت هاي سازنده بازي هاي رايانه اي كه با ارائه بازي هايي همچون «فيفا ۲۰۰۵» ، طرفداران بسياري دارد اعلام كرد:بازي جديدي به بازار عرضه مي كند.اين بازي كه برپايه «J.R.R» است مراحل اخذ مجوز خود را پشت سر گذاشته است. اين بازي كه «ارباب حلقه ها» نام دارد به عنوان نسل جديدي از بازي هاي رايانه اي كه بر پايه فيلم ها و تئاترها است در حال ساخت است.به گفته مقامات اين شركت با اين بازي جديد طرفداران قدم به دنيايي مي گذارند كه همه چيز مثل يك فيلم به نظر مي رسد اما شخصيت ها و محيط ها و مبارزات الهام گرفته از كتاب است و با شخصيت هاي فيلم ارباب حلقه ها متفاوت است.

برج IC T كيش يا ...
گروه انفورماتيك: چندي پيش همايش نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه مناطق آزاد و ويژه در تهران برگزار شد كه در آن دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري- صنعتي در سخنراني خود به اهميت استفاده از ICT در مناطق آزاد اشاره كرد و از بودجه ۶ ميليارد توماني اختصاص يافته براي ICT كيش خبر داد و گفت كه اميدواريم پروژه هاي مهمي در زمينه ICT در اين منطقه اجرايي شده و كيش پايلوت IT شود.اين در حالي است كه سوم خرداد ماه امسال برج ICT كيش با حضور مسئولان وزارتخانه هاي صنايع و معادن، ICT و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور افتتاح شد.اما پس از گذشت حدود ۲ ماه از اين رويداد، پروژه ها و برنامه هاي انجام شده در برج ICT كيش چيست؟
مدير برج ICT كيش در گفت وگو با خبرنگار همشهري در اين باره گفت: ظرفيت برج و امكانات آن محدود است، بودجه اي هم تاكنون دريافت نكرده ايم و از جزئيات تخصيص بودجه اي بي اطلاعم و اصلاً  انتخاب برج براي اين منظور به دليل ساختمان آماده آن بود و شايد با تكميل ظرفيت، بقيه كار به جاي ديگري و يا پارك تكنولوژي منتقل شود.مهندس سعيد ذهبيون افزود: در حال حاضر ۱۰ شركت به عضويت برج پذيرفته شده اند و به هر يك، دفتر كار داده شده كه مشغول انجام كارهاي مربوط به ICT مانند آموزش الكترونيكي، دولت الكترونيكي و ... هستند.وي گفت: اساساً قرار بوده است در اين برج  كارهاي تحقيقاتي و تجارتي و آموزشي و تعقيب پروژه هاي ICT ملي، آن هم در سطح آزمايشي و يك الگوي كوچك اجرا شود.مدير اين برج در ادامه اظهار داشت: ما به شركت هاي عضو، فضا و امكانات لازم را ارائه و در صورت نياز كمك هاي مالي مي كنيم، اما تا به حال كمك مالي نداشته ايم و شركتها خود هزينه كرده اند.ذهبيون كيش را به عنوان پايلوت IT كشور بيان كرد و گفت:  يك سري پروژه هايي كه قرار است در كشور و در سطح ملي اجرا شود، به صورت آزمايشي در كيش اجرا خواهد شد. مثلاً  پروژه شهر الكترونيكي.وي ماهيت اصلي كار برج را در راستاي ICT بيشتر نرم افزاري معرفي كرد و گفت: به دور از هياهو، ماهيت اصلي كار، نرم افزاري است و تاكنون ۱۰ عضو و در آينده تا ۳۲ عضو ظرفيت برج تكميل مي شود.مدير برج ICT كيش افزود: هم اينك مشغول عضوگيري الكترونيكي هستيم و به اعضاي مجازي، از طريق اينترنت سرويس مي دهيم، زيرا ظرفيت برج محدود است و نمي توانيم فضاي لازم براي شركت هاي مختلف را تأمين كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چه پروژه هاي مشخص ملي به عنوان پايلوت در اين برج در حال پياده سازي و اجراست، تصريح كرد: دو پروژه در دست اقدام است و شركتهايي روي آنها كار مي كنند و تا قطعي نشده است نمي توان آنها معرفي كرد. البته هنوز هم زمان چنداني از افتتاح نگذشته كه انتظار داشته باشيم كارهاي زيادي انجام شده باشد. وي افزود: در توضيح ماهيت اين دو پروژه هم مي شود گفت كه به آموزش الكترونيكي، دولت الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي و كارهاي تحقيقاتي رزرواسيون  هتل، سرويس هاي الكترونيكي، نشر الكترونيكي مربوط مي شود و اصلاً  ICT را در برمي گيرد.
همچنين مهندس فرزين عليزاده، مدير فني برج ICT نيز در گفت وگو با خبرنگار ما به مشكلات برج اشاره كرد و گفت: در زمينه تأمين اعتبار و جذب بودجه مشكل داريم و چون بودجه IT در كشور متولي واحد ندارد، بايد از مجموعه هاي مختلف و با صرف زمان بسيار همراه شود كه بسيار مشكل آفرين است و در اجرا و كيفيت كار در زمان كم تأثيرات منفي دارد.
وي در خصوص فعاليت و ماهيت برج ICT كيش اظهار داشت:هدف اصلي اين برج ايجاد دروازه  بين المللي براي شركت هاي فعال IT در داخل و جذب شركت هاي خارجي در زمينه هاي مختلف سخت افزاري و نرم افزاري است و مي خواهيم شركت هاي داخلي و خارجي را براي رسيدن به استانداردهاي بين المللي آشنا كنيم و با ايجاد مركز رشد كه ايده اي بدون سرمايه است، زمينه جذب سرمايه و بودجه هاي دولتي را براي صنعتي كردن اين ايده ها فراهم كنيم.وي نيز كيش را پايلوت IT كشور عنوان كرد و گفت: دفاتر برج براي شركت هاي عضو به صورت اجاره اي در اختيار آنها است.
عليزاده از ارتباط اينترنت بي سيم خبر داد و به بستر فيبر نوري براي انتقال ديتا اشاره كرد و ادامه داد: باند ديتا راه اندازي نشده است.وي افزود: امكانات اوليه از قبيل شبكه كامپيوتري، تجهيزات چاپي، خطوط ارتباط تلفني و ۲ مگابيت بر ثانيه دريافت و ۵۲۰ كيلوبيت بر ثانيه ارسال پهناي باند قابل ارائه در مجموعه است كه اميدواريم با حضور شركتها گسترش يابد.

ناوگان شاتل بار ديگر زمين گير مي شود
گروه دانش: آژانس فضايي آمريكا (ناسا) يك روز پس از پرتاب ديسكاوري اعلام كرده است كه پروازهاي شاتل را بار ديگر به حال تعليق درخواهد آورد. اين تصميم پس از آنكه ناسا متوجه شد در جريان پرتاب روز سه شنبه گذشته، يك تكه عايق از مخزن سوخت شاتل جدا شد اتخاذ مي شود.
ناسا مي گويد: تا جايي كه آگاهي دارد شاتل ديسكاوري در جريان پرتاب صدمه نديده است.با اين حال مهندسان و فضانوردان شاتل هنوز سرگرم بررسي عكس هايي هستند كه در جريان پرتاب از بدنه شاتل گرفته شده است.اگر شاتل آسيب جدي ديده باشد، خدمه آن بايد در ايستگاه بين المللي فضايي منتظر يك فضاپيماي امدادي بمانند.برخورد يك قطعه عايق مخزن سوخت به بال شاتل كلمبيا در سال ۲۰۰۳ بود كه باعث متلاشي شدن آن حين بازگشت به جو زمين شد.
فضانوردان هم اكنون با استفاده از بازوي ۱۵ متري خودكار شاتل سرگرم بررسي روكش هاي ضدحرارتي آن هستند.تصاوير ويديويي از پرتاب روز سه شنبه گذشته از مركز فضايي كندي نشان مي دهد كه در جريان صعود، اشيايي از آن جدا مي شود. احتمال برخورد چنين اشيايي به بدنه شاتل است كه مسئولان ناسا را نگران مي كند.
مديران ناسا متوجه يك لكه چهار سانتيمتري در بخش دماغه شاتل شده اند.آنها گفتند اين لكه ممكن است نشانگر صدمه ديدن يكي از روكش هاي ضدحرارتي باشد.با اين حال خدمه شاتل هنوز موفق به يافتن نشانه هاي وجود صدمات آشكار نشده اند.مقام هاي ناسا روز چهارشنبه گذشته در گفتگو با خبرنگاران گفتند كه همه بايد آرامش خود را حفظ كنند.پل هيل، مدير پرواز شاتل، گفت: مهندسان براساس بررسي هاي مقدماتي فكر نمي كنند كه اين روكش «زخم خورده» مساله اي جدي ايجاد كند.او همچنين گفت: «ما طي ۲۱ سالي كه شاتل در پرواز بوده است با كلي صدمه كه در جريان پرتاب به بدنه آن وارد شد فرود آمده ايم و نسبت به انواع صدمات در بخش هاي مختلف فضاپيما آگاهي داريم كه براساس تجربه هايمان مي دانيم شاتل به رغم وجود آنها به سلامت به زمين مي نشيند.»
ناسا تاييد كرده است كه سرگرم بررسي دو مورد جدا شدن قطعات از شاتل است. تصاويري ويديويي كه ظاهرا جدا شدن يك تكه از سپر ضدحرارتي از بخش تحتاني شاتل را نشان مي دهد وجود دارد.همين قطعه بود كه يك لكه سفيد چهار سانتيمتري را در نزديكي درهاي تجهيزات فرود دماغه به وجود آورد.همچنين تصاويري از يك شيء تيره كه از مخزن سوخت خارجي جدا مي شود وجود دارد، اما به گفته كارشناسان به نظر نمي رسد اين شيء با شاتل تصادم كرده باشد.مدير پرواز شاتل گفت: «برخي از افراد در بخش تصويربرداري چيزهايي روي مخزن سوخت پيدا كرده اند كه برايشان نگران كننده است، اما من درگير تجزيه و تحليل ها نبوده ام.»
معاينه شاتل به كمك بازوي خودكار صبح روز چهارشنبه آغاز شد كه تكميل آن چند ساعت وقت مي برد. بازو روز پنجشنبه به بررسي دماغه پرداخت.اين بازو به وسيله رايانه از اتاقك خلبان كنترل مي شود و مي تواند از بالا تا پايين بدنه شاتل را معاينه كند.اطلاعات بيشتر پيرامون سلامت ساختماني شاتل همچنين از طريق ۱۷۶ حسگر صدمه ياب كه روي بال ها نصب شده است قابل جمع آوري است.مديران شاتل احتمالا تا فردا (يكشنبه) مي توانند بگويند كه آيا صدمه اي حياتي به شاتل وارد شده است يا نه.
ديسكاوري علاوه بر رساندن تداركات به خدمه ايستگاه بين المللي فضايي، مصالح ساختماني تازه به فضا برده است تا كار احداث ايستگاه ادامه پيدا كند.اين فضاپيما قرار است صبح روز هفتم اوت در مركز فضايي كندي به زمين بنشيند.

راز مقاومت ميكروب در آب سرد
فعاليت ميكروب ها در محيط سرد و حرارتهاي نزديك به صفر مختل مي شود اما نوعي باكتري از اين قاعده مستثني است. دانشمندان سال ها در تلاش بوده اند تا راز مقاومت اين ميكروب را كه در اعماق آبهاي سرد اقيانوس منجمد شمالي يافت مي شود، پيدا كنند. محققان مؤسسه تحقيقات ژنتيكي آمريكا با تجزيه و تحليل ساختار ژنتيكي باكتري فوق موفق به كشف راز مقاومت آن در محيط هاي سرد شده اند. آنها با كشف رمز حدود ۴۹۳۷ ژن  موجود در اين باكتري دريافتند كه عامل مقاومت آن در مقابل سرما توانايي ايجاد نوعي ضديخ است.

آموزش فضانوردان زن در چين
پكن _ ايرنا: چين آموزش نخستين گروه از فضانوردان زن را كه شامل ۳۵ خلبان است، آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، اين خلبانان زن كه چند نفر از آنان فضانوردان آينده  خواهند بود، توسط نيروي  هوايي ارتش چين  آموزش مي بينند.
دانشگاه نيروي هوايي ارتش چين اين زنان فضانورد را براي ماموريت فضايي تا سال ۲۰۱۰ ميلادي آموزش و پرورش خواهد داد.
از اين زنان پس از پايان آموزش در ماموريت هاي فضايي چين  استفاده خواهد شد. دوره آموزشي اين زنان شامل مهارت هاي پرواز، علم پرواز، آزمايش هاي فضايي و ماموريت هاي فضايي است.
«والنتيا ترچكف» ازروسيه نخستين فضانورد زن جهان بود كه سال ۱۹۶۳ميلادي ماموريت فضايي خود را انجام داد.
فضانوردان زن چين قرار است تا سال ۲۰۱۰ميلادي همچون همتايان مرد، به فضا اعزام شوند.
حداقل چهار فضانورد زن براي انجام اين ماموريت كه به طور رسمي از سال ۲۰۰۶ميلادي آغاز مي شود، انتخاب خواهند شد.
چين در اكتبر سال ۲۰۰۳ميلادي نخستين فضاپيماي سرنشين دار خود را با يك فضانورد به فضا پرتاب كرد و قرار است دومين فضاپيما را طي دو ماه آينده با بيش از دو نفر به فضا بفرستد.

ساخت هواپيماي جديد اطفاء حريق
روسيه يك هواپيماي جديد اطفاء حريق را كه به تجهيزات ويژه اي مجهز و متمايز از هواپيماهاي مشابه است، آزمايش كرد. اين هواپيما «بي-۲۰۰» نام دارد و در حالي كه ۴۰ تن وزن دارد، مي تواند بر روي آب و خشكي فرود آيد.اين هواپيما بر فراز درياچه «بايكال» واقع در منطقه سيبري پرواز آزمايشي خود را انجام داد و بعد از آن به وزارت موقعيتهاي اضطراري روسيه كه مسئوليت اطفاء حريق را بر عهده دارد، واگذار شد. از امتيازات هواپيماي بي-۲۰۰ قابليت بارگيري و انتقال ۱۲ تن آب تا مسافت چهار هزار كيلومتري است.

استفاده از صفحات اينترنتي بي.بي.سي
گروه انفورماتيك _ علي اصغر محمدي: موسسه خبري بي.بي.سي با انتشار يك نرم افزار به بازديدكنندگان از صفحات اينترنتي اين موسسه اجازه مي دهد برنامه هاي دلخواه را گزينش و به صورت رايگان با برنامه هايي كه خود ساخته اند تركيب كنند.
شرط استفاده از اين امكان جديد آن است كه افراد از آن براي مقاصد تجاري استفاده نكنند. اين تصميم بي بي سي در پيروي از سه شركت بزرگ نرم افزاري «ياهو» «گوگل» و «آمازون» اتخاذ شده است.
نرم افزار جديد در طرح موسوم به Backstage BBC چندي قبل در كنفرانسي در لندن ارايه شد. نرم افزار جديد به كاربران اجازه مي دهد از محتواي صفحات اينترنتي در صفحات وب خود استفاده كنند و دنبالكهايي را به صفحات بي بي سي روي صفحات خود معرفي كنند.
رييس اين طرح از آن به عنوان يك خدمت عمومي در قرن بيست و يكم ياد كرده است. بي بي سي همچنين چند طرح را براي توضيح اين نكته كه چگونه مي توان از امكان جديد بهره برداري كرد بر روي صفحات اينترنتي خود قرار داده است.
به طور مثال بر اساس يكي از اين طرح ها افراد مي توانند با كمك گرفتن از اين نرم افزار به رانندگان خودرو و قطار اطلاعات تصويري در مورد وضع ترافيك منطقه خود و ديگر مناطق ديگر ارايه دهند.
شركتهايي مانند ياهو، گوگل و آمازون پيشتر در همين زمينه اقداماتي را انجام داده اند و به صاحبان صفحات اينترنتي اجازه مي دهند اطلاعات روي صفحات اينترنتي اين شركتها را با دنبالكهايي بر روي صفحات خود نيز نمايش دهند يا صورتهاي ويرايش شده آن را در اين صفحات به بازديدكنندگان خود عرضه كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |