يكشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۱ - Jul 31, 2005
با انجام چند اصلاح ترافيكي و حذف تقاطع هاي خوش و بهبودي
آمد و شد در خيابان آزادي روان تر مي شود
003582.jpg
ايلنا: شهردار منطقه دو تهران، با اشاره به اصلاحات ترافيكي در حال انجام در خيابان آزادي، از كاهش ترافيك اين خيابان خبر داد.
مهندس ارشادمنش، شهردار منطقه دو تهران، گفت: با ايجاد دور برگردان در خيابان آزادي مقابل وزارت كار، تقاطع  هاي خوش و بهبودي مسدود مي  شود كه اين امر در روان  سازي ترافيك بسيار موثر است و با ايجاد دوربرگردان در ميدان صنعت نيز ضلع جنوبي اين ميدان بازگشايي مي  شود.
شهردار منطقه دو، با اشاره به حجم عبور و مرور شهروندان تهراني از اين منطقه، گفت: تعريض بزرگراه شيخ فضل  الله  نوري در محدوده روگذر محمد علي جناح و احداث زيرگذر در خيابان ستارخان، از پروژه  هاي مهمي است كه اجراي آنها به زودي آغاز خواهد شد. ارشادمنش افزود: اصلاح هندسي ۱۵ تقاطع فرامنطقه  اي، ايجاد معابر تردد معلولان و سالمندان، ايجاد يك پايانه مسافربري و نصب ۳ هزار متر گاردريل در حاشيه دره پونك، از ديگر اقدامات روانسازي و بهبود تردد در حال انجام اين منطقه است.

گزارشي از تأثير رسانه ديداري بر اخلاق اجتماعي
دسته بندي برنامه هاي تلويزيوني خشونت را كاهش مي دهد
الگوي تماشاي فيلم در خانه، بچه ها را كنترل مي كند
و والدين اهميت چنداني به اين مساله نمي دهند
003531.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: جدي نگرفتن دسته بندي برنامه هاي تلويزيوني براي گروههاي سني موجب افزايش آسيب پذيري رواني و ناهنجاري هاي اجتماعي مي شود.
بر اساس اين گزارش، ثبت لحظه هاي جنايت، گزارش انگيزه هاي جرم، روايت وقايع مجرمانه از زاويه ديد بزهكار و بزه ديده، انعكاس تضادهاي اجتماعي، شكافهايي كه هر لحظه تعميق مي شود و هويتهايي كه بر تضاد و فاصله مبتني است، انعكاس دردهاي تازه و زخم هاي كهنه همه و همه كار دوربين است كه عدم نظارت جدي و دقيق به تصوير كشاندن آنها، آن هم بدون در نظر داشتن گروههاي سني جامعه موجب افزايش ناهنجاري هاي اجتماعي مي گردد و لطمات جبران ناپذيري را وارد مي كند.
تابستان ، تلويزيون و خشونت
از آنجا كه بيشتر كودكان و جوانان اوقات فراغت تابستاني خود را به تماشاي تلويزيون مي گذرانند توجه به تأثيرگذاري رواني و اجتماعي، برنامه هاي اين رسانه ملي امري بس ضروري است. پسربچه ۵ ساله اي كه تماشاي فيلم هاي پليسي خارجي را به صرف ديدن ماشين هاي لوكس كه در فيلم وجود دارند برمي گزيند ناگهان با صحنه قتل مواجه مي شود كه توجيه كردن جسدي غرق خون در وسط خيابان براي او بسيار سخت است و اينجاست كه هشدارهاي لازم اين رسانه  ملي به والدين بسيار حياتي به نظر مي رسد.
بر اساس مطالعات بسيار گسترده اي كه در مورد برنامه هاي تلويزيون در پربيننده ترين اوقات و روزهاي آخر هفته در همه شبكه هاي عمده تلويزيون آمريكا از سال ۱۹۶۷ تاكنون شده است آمده: به طور متوسط ۸۰ درصد اين گونه برنامه ها دربردارنده خشونت و ۵/۷ ماجراي خشن در هر ساعت تصوير شده است. در برنامه هاي كودكان سطح خشونت حتي از اين هم بالاتر است. گرچه كشتن معمولاً  كمتر نشان داده مي شود، كارتونها بيشتر از هر نوع برنامه  تلويزيوني حاوي اعمال و ماجراهاي خشن هستند.
به اعتقاد پژوهشگران مسائل اجتماعي، عدم شناخت نقش رسانه ها، فرآيند تصميم سازي و سياستگذاري را در سطح كلان با مشكل مواجه مي سازد و سبب سترون شدن نهادهاي متولي نظم آفريني و افزايش دامنه آسيب پذيري هاي اجتماعي نماي جرم و جنايت در جامعه مي شود.
كارشناسان مي گويند گاهي رسانه ها از طريق سازوكارهايي همچون تقليد و الگوبرداري، نمايش عواقب خشونت به صورت صحنه هاي واقعي نه خيالي به شيوه اي كه نفرت آور نباشد، نمايش خشونت بدون تفسير انتقادي و حضور همسالان پرخاشگر كه نقش الگو را بازي مي كنند و يا بزرگسالاني كه بر خشونت در رسانه ها صحه مي گذارند همه عواملي هستند كه باعث بروز پرخاشگري در جامعه مي شوند. در پژوهشي كه رفتار ۵۰۰ بزهكار و بزه نكرده آمريكايي انجام شده مشخص شد كه تقريباً  نيمي از بزهكاران (۹/۴۴ درصد) در هفته سه بار و گاهي بيشتر به سينما رفته اند يا فيلم هاي خشونت آميز ديده اند. حال آن كه ۱۱ درصد بزه نكردگان در چنين وضعي قرار داشتند كه محققان آن را نتيجه قهري عطش مخصوص براي ماجراجويي در بزهكاران مي پندارند.
ضرورت درجه بندي فيلم ها
براساس اين گزارش شادمهر راستين فيلم نامه  نويس با تأكيد بر درجه بندي برنامه ها بر اساس سنين مخاطب، به ايسنا گفت:  بخشي از درجه بندي برنامه ها به استفاده از اصطلاحات بد و فحش در فيلم ها مربوط مي شود. در ايران بسياري از برنامه هايي كه مناسب سن بچه ها نيست، ديده شده و مشكل فرهنگ سازي پيش  آمده است.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه اين سياست به طور جدي در سينما و تلويزيون دنبال نشده است، تمام تلويزيون هاي دنيا اين درجه بندي را لحاظ مي كنند و پيش از پخش فيلم اعلام مي كنند كه بچه ها با والدينشان فيلمي را ببينند يا اصلا آن را نبينند.
وي با اشاره به پخش فيلم سينمايي «هفت» در سينماهاي ايران، يادآور شد: اين فيلم در سينماها اكران شد و ايران تنها كشوري بود كه ديدن آن را براي همه آزاد كرد.
شادمهر راستين، ادامه داد: تنها چند صحنه از فيلم، باعث درجه بندي آن نمي شود، بلكه كل فيلم براي مخاطب خاص است.
اين فيلمنامه نويس با بيان اين كه بسياري از صحنه هاي خشن در تلويزيون هاي دنيا نيز حذف مي شود، اظهار كرد: تنها ايران به اين كار مبادرت نمي ورزد و مساله تازه و عجيبي نيست. ضمن اين كه زمان اصلي فيلم اعلام مي شود و مي گويند بينندگان چه زماني از فيلم را خواهند ديد.
مسعود اوحدي مدرس دانشكده صدا و سيما با اشاره به اين كه درجه بندي  فيلم هاي سينمايي بر اساس سنين خاص را در تلويزيون ايران نمي توان جدي گرفت، گفت: درجه بندي فيلم هاي سينمايي بر اساس سنين مختلف مخاطبان، بسيار دير و كم اثر در سيماي جمهوري اسلامي ايران اتفاق افتاده است.
وي با اشاره به اخبار و برنامه هاي خبري، متذكر شد: خشونتي كه در چنين برنامه هايي نشان داده مي شود، واقعي تر است، بنابراين پيش آگاهي نسبت به صحنه هاي خشونت بار فيلم ها براي كودكان و نوجوانان و كساني كه تحت تاثير چنين صحنه هايي قرار مي گيرند،  را نمي توان خيلي جدي گرفت.
اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: الگوي تماشاي فيلم در خانه، بچه ها را كنترل مي كند و والدين اهميت چنداني به اين مساله نمي دهند، بنابراين از اساس بايد به اين مساله فكر كرد.
احمدرضا درويش كارگردان نيز نسبت به دسته بندي فيلم هايي كه در تلويزيون پخش مي شود براي گروه هاي سني مختلف تاكيد كرد و هشدار داد: توصيه ام به افرادي كه تحت تاثير صحنه هاي خشن قرار مي گيرند اين است كه از ديدن چنين فيلم هايي خودداري كنند. كودكان نيز مي توانند همراه با والدين خود به تماشاي اين فيلم ها در تلويزيون بنشينند.
به گزارش ايسنا، كارگردان «دوئل» در خصوص نحوه  پخش فيلم هاي داراي صحنه هاي خشونت بار از تلويزيون، پيشنهاد داد: قبل از پخش برنامه ها مي توان به سنين مخاطباني كه مجاز به ديدن آن ها هستند، اشاراتي شود تا هم برنامه پخش شود و هم مضرات احتمالي جهت پيدا كند.
اين صحبت ها همراه با پخش سينمايي «جوخه» ساخته اليور استون از برنامه  «سينما يك» مطرح شد و اين برنامه براي دومين بار پس از فيلم «مرگ جويان» اعلام كرد كه فيلمي كه پخش مي شود مناسب افراد زير ۱۶ سال نيست.
در اين برنامه، احمدرضا درويش، كارگردان با بيان اين كه رسانه  ملي هنوز در ارتباط با مخاطب به فرهنگ سازي عميق و جدي در مورد گونه هاي مختلف فيلم نرسيده است.

پاداش پايان خدمت بازنشستگان كشوري
از امروز پرداخت مي شود
003528.jpg
گروه اجتماعي: مدير مالي سازمان بازنشستگي كشوري اعلام كرد، باقيمانده پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال ،۷۸ بر مبناي سال ۸۲ محاسبه و پرداخت شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بازنشستگي كشوري، محسن بازارنوي گفت: پاداش حدود ۸۵ هزار نفر از بازنشستگان مشترك صندوق بازنشستگي كشوري كه حقوق خود را از طريق دستگاههاي خودپرداز دريافت مي كنند، امروز (يكشنبه) به حساب آنان واريز مي شود.وي افزود: پاداش پايان خدمت بازنشستگاني كه از طريق دفترچه حساب پس انداز حقوق خود را دريافت مي كنند، تا پايان هفته به حساب دستگاههاي اجرايي آنان واريز خواهد شد.
بازارنوي در خصوص مبلغ اين پاداش عنوان كرد: به استناد بند (ر) تبصره ۵ قانون بودجه سال ،۸۲ اين پاداش بر اساس سنوات خدمت بازنشستگان و ۱۰ روز به ازاء هر سال و بر مبناي حقوق سال ۸۰ محاسبه و در سال ۸۳ پرداخت شد و اكنون با درخواست و پيگيري بازنشستگان مبناي پرداخت پاداش، سال ۸۲ قرار گرفته و باقي مانده آن كه از اختلاف حقوق سال ۸۰ تا ۸۲ بازنشستگان ناشي مي شود براي هر فرد متغير است.
با تأمين اعتبار از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي در آخرين مرحله از پرداخت پاداش پايان خدمت، حدود ۴۰۰ هزار نفر از بازنشستگان قبل از سال ۷۸ مشمول دريافت پاداش شدند.

جانبازان  شيميايي  ايران  به  هيروشيما مي روند
ايرنا: انجمن  حمايت  از قربانيان  سلاحهاي  شيميايي ، اعلام كرد: به  منظور ابراز همدردي  با قربانيان  بمب هاي  اتمي  هيروشيماي  ژاپن ، جانبازان  و قربانيان  شيميايي  ايران  در شصتمين  سالگرد بمباران  اتمي  هيروشيما شركت  مي كنند.
دكتر شهريار خاطري  مدير روابط عمومي اين انجمن در اين باره اظهار داشت  : در اين  مراسم  كه  از ۱۲ تا ۲۰ مردادماه  در هيروشيما ژاپن  برگزارمي شود ، پنج  جانباز شيميايي  ۷۰ درصد به  نمايندگي  از قربانيان  سلاحهاي  شيميايي  جنگ  تحميلي  عراق  عليه  ايران  شركت  دارند.دكتر خاطري گفت : اين  گردهمايي  با هدف  گسترش  صلح  بين المللي  و جهاني  بدون  سلاح  كشتار جمعي، برگزار مي شود. وي  افزود: انجمن  حمايت  از قربانيان  سلاح هاي  شيميايي  به  نمايندگي  از ۱۰۰ هزار جانباز شيميايي  ايران  به  ۱۵۰ هزار نفر از قربانيان  سلاحهاي  اتمي  در هيروشيما در اين  مراسم  پيام  صلح  و دوستي  مي دهد. وي  ادامه  داد: ايران  با بيشترين  تعداد قربانيان  سلاحهاي  شيميايي  و ژاپن  با بيشترين  تعداد قربانيان  سلاحهاي  اتمي  در سالروز فاجعه  هيروشيما با پيام  دوستي  ابراز همدردي  و دنيايي  آرام  و عاري  از هرگونه  سلاح  كشتار جمعي  براي  برقراري  صلح  آرزو مي كنند.در جنگ  تحميلي  عراق  عليه  ايران  ، حاكمان  بعثي  اين  كشور با حمايت  كشورهاي  غربي ، به  كرات  از سلاح هاي  شيميايي  عليه  نظاميان  و غيرنظاميان  استفاده  كردند كه  به  شهادت  و مصدوم  شدن  ده ها هزار تن  از نيروهاي  ايراني  منجر شد.

آخرين شروط تأسيس آموزشگاههاي علمي آزاد اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: معاون دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش از اصلاح برخي شروط تاسيس آموزشگاههاي علمي آزاد در كشور خبر داد.
بطحايي در گفت وگو با ايسنا با اعلام اصلاح برخي مواد آيين نامه «تاسيس آموزشگاه هاي علمي آزاد» با توجه به تغيير شرايط كنوني جامعه تصريح كرد: بر اين اساس با توجه به رشد كيفي نيروي انساني نسبت به گذشته و افزايش سطح مدرك تحصيلي مؤسسان، شرط داشتن مدرك ديپلم جهت تاسيس آموزشگاه هاي علمي آزاد به «ليسانس يا معادل آن» ارتقا يافته و از اين پس كساني مجوز تاسيس اين آموزشگاه ها را اخذ خواهند كرد كه مدرك تحصيلي ليسانس يا معادل آن را داشته باشند.
وي ادامه داد: اين مصوبه به مناطق محرومي كه امكان دسترسي به تحصيلكردگان ليسانس در آنها براي تاسيس آموزشگاهها وجود ندارد، اجازه داده است تا با تأييد شوراي نظارت، مؤسسان داراي مدرك ديپلم، ۵ سال ديگر نيز فرصت تاسيس آموزشگاههاي علمي آزاد را داشته باشند؛ بر اين اساس متقاضيان ديپلمه مناطق محروم تنها طي اين مهلت مي توانند اقدام به تاسيس آموزشگاههاي علمي آزاد كنند.
بطحايي با تأكيد بر اين كه اين مصوبه تنها شامل افرادي مي شود كه از اين پس قصد راه اندازي آموزشگاه هاي علمي آزاد را دارند، داشتن حداقل سه سال سابقه آموزشي و فرهنگي تمام وقت در آموزش و پرورش يا دانشگاه ها را از ديگر شروط تاسيس آموزشگاه هاي علمي آزاد بيان و خاطرنشان كرد: اين در شرايطي است كه هم اكنون افرادي با سوابق علمي و آموزشي هستند كه در موسسات معتبر ديگري سابقه كار دارند، بر اين اساس اصلاحيه آيين نامه تاسيس آموزشگاههاي علمي آزاد از اين پس به افرادي كه داراي حداقل ۳ سال سابقه آموزشي و فرهنگي در ساير مؤسسات معتبر نظير آموزشگاه هاي علمي، مؤسسات علمي جهاددانشگاهي ،  وزارتخانه ها و يا ساير دستگاه ها هستند نيز اجازه تاسيس آموزشگاه ها را با رعايت ساير شرايط داده است.
وي با اشاره به كاهش شرط سني تاسيس آموزشگاه هاي علمي آزاد از ۳۵ سال، به ايسنا گفت: از اين پس افراد داراي حداقل ۲۵ سال سن نيز با رعايت ساير شرايط مي توانند متقاضي تاسيس آموزشگاه هاي علمي آزاد شوند.
به گفته معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش، «تأهل» به عنوان يكي از شروط لازم براي مديريت آموزشگاه هاي علمي آزاد همواره مورد اعتراض مديران - به ويژه مديران زن- بود، بر اين اساس با توجه به اصلاح اين ماده از اين پس مديران زن مجردي كه متقاضي مديريت آموزشگاه هاي علمي آزاد هستند، به شرط داشتن حداقل ۳۰ سال سن مي توانند مديريت آموزشگاه ها را بپذيرند.

تأييد كشف ستاره شناسان
دهمين سياره منظومه شمسي شناسايي شد
003579.jpg
گروه علمي فرهنگي: سال هاست كه در كتاب هاي درسي علوم و جغرافيا، با منظومه شمسي آشنا مي شويم و به ما گفته مي شود كه منظومه شمسي، سامانه اي است كه در آن ۹ سياره به دور ستاره فروزنده خورشيد مي چرخند. دو سال پيش، سياره دهم موجود در اين منظومه نيز شناسايي شد، ولي به جهت كامل نبودن اطلاعات علمي در دسترس، نهادهاي معتبر از جمله انجمن بين المللي نجوم از تأييد آن خودداري مي كردند. تا اينكه بالاخره ديروز اين سياره كه قطر آن تقريباً ۳هزار كيلومتر و نام علمي آن «۲۰۰۳ يوبي ۳۱۳» است، مورد تأييد قرار گرفت.
هرچند اين اكتشاف، كار دانش آموزان را سخت تر خواهد كرد و از اين به بعد بايد ويژگي هاي ده سياره را به ياد داشته باشند، ولي در هر صورت خبر مربوط به آن را در صفحه ۶ بخوانيد.

گروه علمي فرهنگي: انجمن بين المللي نجوم اكتشاف دهمين سياره گردنده به دور خورشيد را كه در مرز منظومه شمسي قرار دارد تأييد كرد.
اين شيء ابتدا در سال ۲۰۰۳ كشف شده بود اما سياره بودن آن اخيراً تأييد شد.
فاصله اين شيء از خورشيد بيش از دو برابر فاصله پلوتون از خورشيد است. تاكنون تصور مي شد پلوتون دورافتاده ترين سياره منظومه شمسي است. جرم اين سياره حداقل به اندازه پلوتون است.
سياره جديد كه نام علمي آن «۲۰۰۳ يو بي ۳۱۳» و قطر آن تقريباً سه هزار كيلومتر است توسط ستاره شناسان در كاليفرنيا و هاوايي كشف شد.
اين بزرگترين جرم آسماني است كه از زمان اكتشاف نپتون در سال ۱۸۴۶ در مدار خورشيد كشف مي شود.
هنوز جزييات كاملي در مورد اين جرم آسماني در دست نيست، اما مشخص شده است كه در مداري نامتعارف گردش مي كند و فاصله آن با خورشيد هرگز كمتر از فاصله نپتون با مركز منظومه شمسي نيست و بخش اعظم مدار آن در فاصله اي دورتر از سياره پلوتون قرار دارد.
فاصله متوسط نپتون و پلوتون از خورشيد به ترتيب ۱/۳۰ و ۵/۳۹ برابر فاصله متوسط زمين از خورشيد است كه خود به بيش از ۱۵۰ ميليون كيلومتر مي رسد كه آن را يك واحد اخترشناسي (AU) مي نامند.
به گفته اخترشناسان كمابيش مشخص است كه اين سياره از يخ و توده هاي سنگ تشكيل يافته است.
به دليل خاصيت اين جرم در انعكاس نور، اندازه گيري آن با حاشيه خطاي قابل توجهي همراه بوده و هنوز ابعاد واقعي آن مشخص نشده است.
در سال ۲۰۰۴ ، اخترشناسان آمريكايي جرم دوردست ديگري را با قطر حدود ۱۷۰۰ كيلومتر در منظومه شمسي شناسايي كردند و آن را «سدنا» ناميدند.
در حال حاضر، دو گروه از اخترشناسان همزمان كشف اين جرم كيهاني را اعلام داشته اند.
قرار است كاشفان جرم جديد يافته هاي خود را در كنفرانس اخترشناسي كمبريج در ماه سپتامبر (شهريور- مهر ماه) سال جاري ارايه دهند.
به گزارش ايسنا به نقل از بي بي سي، اخترشناسان موسسه اخترفيزيك آندلس در اسپانيا گفته اند كه جرم جديد را در ادامه برنامه بررسي حاشيه منظومه شمسي كشف كرده اند كه از سال ۲۰۰۲ ادامه داشته است.
گروه اخترشناسي آندولس اين جرم را EL612300 نام داده است.
در همان  حال، اخترشناسان آمريكايي كاشف سدنا همين جرم را كشف كرده و آن را K40506A ناميده اند.

ده درخواست زنان عربستاني از اميرعبدالله
ايرنا:  بيش از پانصد زن عربستاني در نامه اي به امير عبدالله وليعهد اين كشور خواستار افزايش حقوق خود شدند.
به گزارش روز شنبه منابع خبري سعودي، امضاكنندگان اين نامه كه نام ۱۴ نفر از دانشگاهيان اين كشور نيز در ميان آنها به چشم مي خورد، ده درخواست را مطرح كردند. آنان با انتقاد صريح از برخي شبكه هاي ماهواره اي كه بعضا با سرمايه هاي عربستان فعاليت مي كنند، هدف از برخي برنامه هاي آنان را ترويج فساد و كوچك شمردن نقش زنان ارزيابي كرده و خواستار تعطيلي آنان شدند. امضاكنندگان اين درخواست همچنين با تاكيد بر لزوم توجه به ويژگي ها و تفاوتهاي زنان با مردان خواستار ايجاد مراكز تخصصي ويژه براي افزايش توانايي هاي آنها بر اساس ضوابط شرعي و تعديل كتابهاي درسي دختران در مدارس شدند.

روشي تازه براي وصول اقساط خودرو
واحد مركزي خبر: يك شركت آمريكايي مؤثرترين سلاح مبارزه با عدم پرداخت اقساط خودرو را ساخته است.
به نوشته شماره ديروز پايگاه اينترنتي روزنامه  روسي ايزوستيا اين شركت دستگاههاي كوچكي ساخته كه به موتور خودروهاي قسطي وصل مي شوند.در روز نخست ديركرد پرداخت اقساط، لامپ قرمز كوچكي در خودرو روشن مي شود كه در روز دوم شروع به خاموش روشن شدن مي كند و در روز سوم نور آن بيشتر مي شود.در روز چهارم نور لامپ بيشتر و خاموش و روشن شدن آن متوقف مي شود و در روز پنجم خودرو ديگر حركت نمي كند و صاحب آن مجبور به پرداخت اقساط عقب افتاده مي شود.به گفته مقامات اين شركت آمريكايي، تاكنون اين دستگاه توسط يك هزار و پانصد شركت فروشنده خودرو قسطي به كار گرفته شده است.

در سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان برگزار مي شود
مرحله نخست آزمون انجمن رياضي دانان جوان
گروه علمي فرهنگي: مرحله نخست آزمون انجمن رياضي دانان جوان طي روزهاي يكشنبه نهم مرداد و سه شنبه يازدهم مرداد در محل دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، آزمون مرحله اول دانش آموزان پسر كليه پايه هاي دوم و سوم راهنمايي و پايه هاي اول، دوم و سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي پسران ساعت ۱۵ تا ۱۶ روز يكشنبه نهم مرداد برگزار مي شود.
آزمون مرحله اول دانش آموزان دختر نيز از ساعت ۱۷ تا ۱۸ نهم مرداد در پايه هاي دوم و سوم راهنمايي و كليه پايه هاي دبيرستان و پيش دانشگاهي برگزار خواهد شد.
آزمون مرحله اول دختران در پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي و اول راهنمايي نيز ساعت ۳۰/۸ صبح روز سه شنبه يازدهم مرداد و آزمون دانش آموزان پسر در پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي و اول راهنمايي ساعت ۱۷ روز يازدهم مرداد در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود. دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي در تقاطع شريعتي و بزرگراه همت، خيابان داود گل نبي، نرسيده به ميدان كتابي واقع شده است.

باشگاه يونسكويي دانش آموزان تأسيس مي شود
گروه علمي فرهنگي: رحيم عبادي، رئيس سازمان ملي جوانان و مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش در راستاي غني سازي اوقات فراغت و حمايت از طرح هاي مربوط به جوانان در آموزش و پرورش، با امضاي تفاهم نامه اي در جهت تأسيس «باشگاه يونسكويي دانش آموزان» اقدام خواهند كرد.
همچنين طبق اين تفاهم نامه سازمان ملي جوانان به عنوان دستگاه حمايت كننده با همكاري وزارت آموزش و پرورش در جهت راه اندازي «انجمن قرآن و عترت» و «ارتقاي فرهنگي و اعتقادي جوانان» فعاليت هايي را انجام خواهند داد. بر اساس اين تفاهم نامه «اردوي تلاش و سازندگي»، «طرح گردشگري يكروزه» و «طرح با جوانان در طبيعت» از جمله برنامه هايي است كه به منظور غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان دبيرستاني در نظر گرفته شده است.
شايان  ذكر است كه در اين تفاهم نامه با اشاره به ضرورت ترويج فرهنگ قرآني به برگزاري جشنواره قرآني، توسعه و تجهيز خبرگزاري كانون دانش آموزي(پانا) و تأسيس پارك فناوري اطلاعات به عنوان يك ضرورت گريزناپذير تأكيد شده است.

رئيس كميسيون بهداشت مجلس:
بيمه سلامت روستائيان كاملاً علمي است
گروه اجتماعي: رئيس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به برخي مسئولان و پزشكان كه با اظهار نظرهاي غيركارشناسي و غيرعلمي طرح بيمه سلامت را مورد انتقاد قرار داده اند، اين طرح را كاملاً علمي، قانوني و در جهت فراگير شدن بهداشت جامعه ارزيابي كرد.
خبرگزاري فارس كه با دكتر اميدوار رضايي گفت و گو كرده است به نقل از وي گزارش داد: متاسفانه عده اي قبل از اينكه قطار طرح بيمه سلامت روستائيان حركتش را آغاز كند، به آن سنگ مي زنند و به غلط تصور مي كنند مسير حركت اين قطار اشتباه است.
اميدوار رضايي تأكيد كرد: طرح بيمه سلامت روستائيان كاملا علمي و قانوني است و با نظارت مجلس در حال اجراست؛ بنابراين براي اجراي اين طرح ملي كه ۲۵ سال متوقف مانده، بايد عجله كنيم.
وي گفت: دولت براساس قانون توسعه چهارم، موظف به اجراي طرح بيمه سلامت همه روستائيان از طريق سيستم ارجاع و پزشك خانواده است؛ اكنون كه مجلس با تخصيص اعتبار اوليه ۴۱۵ ميليارد توماني امكان اجراي اين طرح بزرگ را پس از ۲۵ سال توقف فراهم كرده بايد با تمام سرعت حركت كنيم.
وي اضافه كرد: طرح بيمه سلامت روستائيان يك طرح بزرگ ملي است، كه در آينده با پوشش شهرنشينان ۷۰ ميليون نفر جمعيت كشور را تحت پوشش طرح نظام ارجاع مي برد؛ طبيعي است كه در آغاز راه ممكن است مشكلاتي باشد كه البته بيشتر اين مشكلات به سستي بعضي مديران مربوط مي شود وگرنه اصل طرح و قانون آن اشكالي ندارد.
رضايي گفت: در اين طرح همه روستائيان كشور كه بيمه نيستند تحت پوشش بيمه پايه سلامت قرار مي  گيرند. تنها مسئله اي كه براي اجراي اين طرح هنوز حل نشده، باقي مانده تفكيك سطح خدمات بيمه پايه و بيمه هاي تكميلي است كه بايد هر چه زودتر از سوي شوراي عالي رفاه انجام شود تا براساس آن بتوانيم سرانه درمان را تامين كنيم و متعاقب آن بحث تعرفه هاي پزشكي نيز حل مي شود.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: كساني كه حركت سريع وزارت بهداشت را براي اجراي طرح پزشك خانواده زير سوال مي برند فراموش كرده اند كه در دوره هاي گذشته بسياري از وزارتخانه ها ۶ ماه قبل از تغيير دولت كاملا تعطيل مي شدند، اما اكنون مي بينيم، وزارت بهداشت در آخرين روزهاي فعاليت در دولت فعلي تمام قواي خود را براي استقرار يك طرح بزرگ ملي، به كار بسته است.

قهوه خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي دهد
فارس: محققان در بررسي هاي اخير خود دريافتند كه مصرف قهوه در روز مي تواند از ابتلا به ديابت پيش گيري كند.
دانشمندان دانشگاه آمستردام اعلام كردند كه ذرات تشكيل دهنده قهوه در بهبود سوخت و سوز قند در بدن اثري قابل توجه دارند و با استفاده از اين امر مي توانند در پيشگيري از ابتلا به ديابت مؤثر باشند. «وان دام»   رئيس اين تيم تحقيقاتي در بيان يافته هاي تحقيقات خود گفت: بررسي ها نشان مي دهد كه مصرف قهوه (البته به ميزان متوسط) براي بسياري از مردم هيچ مشكلي ايجاد نمي كند. وي كه نتايج تحقيقات تيم خود را در نشريه مشهور پزشكي لانست منتشر كرده است، گفت: البته اين بدان معني نيست كه از همه بخواهيم روزانه مقادير زيادي قهوه بخورند، چون مصرف زياد آن هم مضر است.

اعلام اسامي پذيرفته شدگان مجازي دانشگاه علم و صنعت
گروه علمي فرهنگي: اسامي پذيرفته شدگان اصلي و ذخيره دومين دوره پذيرش دانشجوي مركز آموزش الكترونيكي (مجازي) دانشگاه علم و صنعت ايران روز هفدهم شهريور ماه اعلام مي شود.
به گزارش ايسنا دكتر محمد فرخي، قائم مقام رئيس و معاون اجرايي مركز ضمن بيان اين مطلب عنوان داشت:  با پايان مهلت ثبت نام در اين دوره ۳۵۰۰ نفر پيش ثبت نام كردند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |