يكشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۱ - Jul 31, 2005
چالش پيش روي مايكروسافت
سيستم عامل جديد با قابليت هايي بيش از لينوكس
003525.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: اين روزها كارشناسان حوزه IT سؤال مي كنند، مايكروسافت چگونه با سيستم عامل هايي كه داراي كد باز هستند مبارزه خواهند كرد.
تصور مي شد نامگذاري ويندوز جديد مايكروسافت كه «ويستا» نام دارد باعث ايجاد شور و شوقي عظيم در جهان بشود كه اينگونه نشد. با آن كه پيش بيني مي شود تا پايان سال آينده ميلادي بيش از نيمي از كاربران جهان از سيستم عامل مايكروسافت استفاده بكنند اما تنها افرادي كه بسيار پيگير مسايل ريز كامپيوتري هستند از سيستم عامل «ويستا» استفاده خواهند كرد.
اما عدم اقبال مردم به سيستم عامل جديد مايكروسافت تنها مشكل اين شركت نيست بلكه چالش اصلي، مبارزه با سيستم عامل لينوكس مي باشد. اگر مشكل مايكروسافت تنها بازاريابي براي ويستا مي بود مي توانست با صرف صدها ميليون دلار هزينه، براي آن بازاريابي بكند، دقيقاً مانند كاري كه در سال ۱۹۹۵ براي ويندوز ۹۵ انجام داد. اما لينوكس را نمي توان با پول از بين برد چون اين نرم افزار، خدمات كد باز به مشتريان ارائه مي دهد كه به راحتي مي توانند به UPDATE كردن اين سيستم عامل بپردازند دقيقاً بر خلاف ويندوز مايكروسافت.
يكي ديگر از فوايد استفاده از سيستم كد باز، پشتيباني بهتر از استانداردهاي بين المللي مي باشد. به عنوان مثال در حال حاضر كاملاً مشخص است كه كارايي نرم افزار فاير فاكس از اينترنت اكسپلورر بيشتر است. به همين دليل اگر كاربر احساس كند كه استانداردهاي برنامه اي بالا است به آن اطمينان كرده و جذب برنامه ديگري نمي شود. در اينجا اين سؤال مطرح مي شود كه چه اتفاقي رخ خواهد داد اگر مايكرو سافت به پشتيباني لينوكس بپردازد. در حال حاضر محيط لينوكس و بسياري از نرم افزارهاي با كد باز در اختيار عموم قرار دارد و امكان استفاده از آن وجود دارد. به همين دليل هر كس كه علاقمند باشد مي تواند با استفاده از كد برنامه به تكميل، توزيع و تغيير آن بپردازد. البته اگر كسي مايل به توزيع نسخه تغيير كرده برنامه مورد نظر خود باشد ملزم است آن را با نام اصلي توزيع كند در غير اين صورت بايد آن را به صورت شخصي استفاده نمايد. با اين حال اغلب كساني كه در برنامه اصلي تغييرات به وجود مي آورند، نسخه تغيير يافته را با دريافت پول مي فروشند.
مايكروسافت هر سال ميلياردها دلار بابت پشتيباني و خريد برنامه هاي مختلف كامپيوتري هزينه مي كند تا اين برنامه ها را منطبق با سيستم عامل ويندوز نمايد. با توجه به اينكه مايكروسافت از پرسنل بسيار با تجربه و پركاري بهره مند است مي تواند نرم افزار جديدي به نام Micrix به بازار عرضه نمايد كه در حقيقت نسخه تغيير داده شده لينوكس خواهد بود. اين برنامه، نسخه بسيار پيشرفته تر و كامل لينوكس خواهد بود. از سوي ديگر اين نرم افزار جديد كاملاً با سيستم عامل ويندوز، ساير نسخه هاي لينوكس و Mac OS همخواني خواهد داشت و چون تحت ليسانس مايكروسافت عرضه مي شود هيچ شركتي نمي تواند ادعاي نقض كپي رايت نمايد. از سوي ديگر در صورت به بازار آمدن چنين محصولي پشتيباني شبانه روزي تلفني براي آن وجود خواهد داشت. البته هزينه اين خط تلفن شبانه روزي بالغ بر يك ميليارد دلار در سال خواهد بود اما بايد اين هزينه را براي تغيير يك فرهنگ پذيرفت. علاوه بر اين بايد ۲ ميليون دلار صرف هزينه هاي ديگر نمود. هنگامي كه كارايي Micrix ثابت شد آنگاه اغلب كاربران و حتي سرورهاي بزرگ از جمله گوگل از اين برنامه جديد استفاده خواهند كرد چون در چنين محيطي مي توان راحت تر وصله هاي امنيتي را اجرا كرد و كمتر با خطا مواجه شد. همچنين بايد مطمئن بود كه اپل نيز به جاي استفاده از Mac OS از سيستم عامل Micrix استفاده خواهد كرد. البته تمام مواردي كه به آن اشاره شد تنها در حد طرح است و مشخص نيست كه آيا كارشناسان و محققان مايكروسافت در پي دست يافتن به آن هستند يا خير.

نفوذ هكرها به برنامه جديد مايكروسافت
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: چندي پيش درباره جلوگيري شركت مايكروسافت از استفاده از كپي هاي غيرقانوني ويندوز، خبري در همين صفحه منتشر شد. تازه ترين خبر در اين زمينه حكايت از آن دارد كه هكرها موفق به كشف راهي براي نفوذ به اين برنامه و جلوگيري از اجراي آن شدند.
ساختار برنامه جديد شركت مايكروسافت كه «مزاياي ويندوز اصلي» نام دارد به اين شكل است كه قبل از دريافت هر برنامه به روزرساني به جز اصلاحيه هاي امنيتي از سايت اين شركت، برنامه به ارزيابي نسخه سيستم عامل ويندوز در حال اجراي شما مي پردازد اما اجراي برنامه ارزيابي ويندوز رايانه كاربر تنها با وارد كردن يك فرمان ساده Javascript بر روي نوار نشاني مرورگر قابل پيش گيري است و هنگامي كه از اجراي اين برنامه جلوگيري شود كاربر قادر به دريافت و نصب برنامه به روزرساني به صورت مستقيم از سايت مايكروسافت است. در حال حاضر شركت مايكروسافت در حال رسيدگي به اين نفوذ است و اظهار داشته است كه اين نفوذ هيچ خطر امنيتي ندارد و تنها هنگامي كه كاربر تلاش به دريافت برنامه اي از سايت مي كند مؤثر است. بعضي از برنامه هاي اين شركت همانند نسخه آزمايشي برنامه ضدجاسوسي مايكروسافت از گزند اين حيله در امان است ولي در قسمت ديگري از سايت مي توان به آن دسترسي پيدا كرد و دريافت بعضي از نرم افزارها از سايت اين شركت هم چنان نياز به ارزيابي دارد و نفوذ در نصب آن برنامه مؤثر نيست. بسياري از هكرها در روز جمعه گذشته تلاش كردند كه برنامه ضدجاسوسي اين شركت را از طريق سايت دريافت كنند ولي نتيجه تلاش آن ها يك Server eror بود.
تمامي كاربران ويندوز و حتي كاربراني كه از نسخه هاي غيرمجاز و جعلي اين سيستم عامل استفاده مي كنند، اين امكان را دارند كه اصلاحيه هاي امنيتي را از سايت اين شركت دريافت كنند ولي دريافت ساير نرم افزارهاي به روزرساني اين شركت مستلزم اجراي برنامه ارزيابي است تا شركت از مجاز بودن نسخه ويندوز كاربر مطمئن شود.

كشف  تازه  درباره  ميزان  گاز نئون  در ستارگان
گروه دانش:اخترشناسان  با اندازه گيري  دقيق  تر ميزان  گازهاي  موجود در ستارگان  به  اين  نتيجه  رسيدند كه  ميزان  گاز نئون  در اين  ستارگان  دست كم  سه  برابر اندازه اي  است  كه  پيش  از اين  تصور مي  شد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  يونيورس  تودي ، اخترشناسان  مسئول  كنترل  تلسكوپ  فضايي  اشعه  ايكس  چاندرا با بررسي  ۲۱ ستاره  شبيه  خورشيد در فاصله  ۴۰۰ سال  نوري  از زمين  به  اين  نتيجه  رسيدند كه  همه  اين  ستارگان  به  طور متوسط  ۳ برابر بيش  از آنچه  درباره  خورشيد پيش بيني  شده  بود، گاز نئون  دارند.اين  كشف  باعث  شده  است  تا دانشمندان  درباره  ميزان  تركيبات  خورشيد نيز دچار ترديد شوند .
گفتني  است  شناسايي  گاز نئون  در ستاره ها دشوار است  زيرا از اين  گاز در دامنه  طيف  مرئي  هيچ  نوري  ساطع  نمي  شود اما هنگامي  كه  دماي  آن  به  ميليونها درجه  سانتيگراد در ستارگان  مي رسد در طيف  اشعه  ايكس  ظاهر مي شود.

ديسكاوري، به ايستگاه فضايي بين المللي پيوست
گروه دانش:بنا به گفته آژانس فضايي آمريكا «ناسا»، سفينه فضايي ديسكاوري، به ايستگاه فضايي بين المللي پيوست.
به گزارش پايگاه اينترنتي «بي بي سي»، بر اساس نظر ناسا، شاتل ديسكاوري در جريان پرتاب صدمه نديده و سفينه فضايي ديسكاوري با موفقيت به ايستگاه فضايي بين المللي ملحق شده است. اين در حالي است كه سفينه فضايي ديسكاوري، چند روز پيش از پايگاه فضايي كندي به فضا پرتاب شد. اين امر، به خدمه ديسكاوري امكان مي دهد تا از بدنه خارجي اين سفينه تصويربرداري كرده كه از اين تصاوير، براي بررسي صدمات احتمالي به اين سفينه استفاده مي شود. آژانس فضايي آمريكا، ناسا، يك روز پس از پرتاب ديسكاوري اعلام كرد كه پروازهاي شاتل را بار ديگر به حال تعليق درخواهد آورد.
اين تصميم پس از آن كه ناسا متوجه شد در جريان پرتاب روز سه شنبه، يك تكه عايق از مخزن سوخت شاتل جدا شده، گرفته شد. ناسا مي گويد، تا جايي كه آگاهي دارد شاتل ديسكاوري در جريان پرتاب صدمه نديده است. با اين وجود، برخورد يك قطعه عايق مخزن سوخت به بال شاتل كلمبيا در سال   ۲۰۰۳بود كه باعث متلاشي شدن آن، حين بازگشت به جو زمين شد. ديسكاوري علاوه بر رساندن تداركات به خدمه ايستگاه بين المللي فضايي، مصالح ساختماني تازه به فضا برده تا كار احداث ايستگاه ادامه پيدا كند.
اين فضاپيما قرار است صبح روز هفتم اوت در مركز فضايي كندي به زمين بنشيند.

ساخت نخستين نمونه روبوت رنگ پاش صنعتي
ايرنا: اولين نمونه روبوت رنگ پاش صنعتي در دانشگاه علم و صنعت اراك طراحي و ساخته شد.
رييس دانشگاه علم و صنعت اراك و مدير اجرايي اين پروژه علمي پژوهشي گفت: براي اين روبوت كه با تلاش چهارماهه يك تيم سه نفره دانشجويي اين دانشگاه طراحي و ساخته شده ۵۰ميليون ريال هزينه شده  است.
دكتر محمدرضا حسيني نژاد افزود: اين روبوت داراي بيست چشم الكترونيكي به صورت عمودي و افقي است كه با گذر قطعه صنعتي از حد فاصل اين چشم ها حجم، طول و عرض آن اندازه گيري شده و براي رنگ پاشي شبيه سازي مي شود.
وي گفت: اين روبوت قابليت شناسايي يك صد نقطه را در آن واحد دارد و پس از شبيه سازي رنگها با شكل قطعه در حافظه خود، فرمان رنگ پاشي را صادر مي كند.
وي افزود: نمونه آزمايشگاهي اين روبوت ساخته شده و توان توليد انبوه آن وجود دارد. حسيني نژاد، قيمت نمونه خارجي اين روبوت رنگ پاش را  ۴۵۰ميليون ريال عنوان كرد و با بيان اين كه نمونه خارجي اين روبوت با دوربين مداربسته كار مي كند گفت: به كار بردن چشم الكترونيكي در اين دستگاه يك نوآوري است كه به واسطه آن امكان شناسايي هر جسم كدري وجود دارد.
وي، كاربرد اين روبوت را در صنايع خودروسازي، يخچال سازي و واحدهاي تجهيزات ساز صنعتي عنوان كرد.

عرضه  آزمايشي  نسخه  جديد سيستم  عامل  ويندوز
شركت  مايكروسافت  شماري  از نسخه  آزمايشي  سيستم  عامل  جديد خود را موسوم  به  ويندوز ويستا در اختيار برخي  از كاربران  رايانه  قرار داد.به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  ياهو، پيش  از اين  مسئولان  شركت  مايكروسافت  اعلام  كرده  بودند قصد دارند نسخه  آزمايشي  ويندوز جديد را كه  نام  كامل  آن  ويندوز بتا وان  است  اوايل  ماه  اگوست  عرضه  كنند اما اين  اقدام  زودتر صورت  گرفت  .مايكروسافت  در نظر دارد با نظرسنجي  از صدهزار كاربري  كه  سيستم  عامل  ويندوز به  آنها داده  شده  است  اشكالات  آن  را كشف  و برطرف  كند تا نسخه  نهايي  شده  ويندوز ويستا را به  بازار بفرستد.

ساخت  دستگاه  ويژه  رديابي  آثار فسيلي  در مريخ
مهندسان  سازمان  فضايي  آمريكا ناسا سرگرم  آزمايش  دستگاهي  هستند كه  قادر به  تشخيص  و كشف  فسيل  موجودات  زنده  و آثار حيات  در سياره  مريخ  است  .به  گزارش  پايگاه  اينترنت  يونيورس  تودي ، دستگاه  فسيل  ياب  مريخ  كه  با تابشهاي  نوترون، گاما كار مي كند روي  يك  كاوشگر مريخ  نصب  خواهد شد. اين  دستگاه  با ارسال  پرتوي  متمركز از نوترونها به  روي  سنگهايي  كه  احتمال  وجود فسيل  در آنها مي  رود، برخي  ملكولهاي  آنها را تحريك  مي  كند و باعث  تابش  پرتوهاي  گاما از آنها مي شود.

حمايت مالي از سيستم عامل ملي
گروه انفورماتيك: اعتبار لازم براي پروژه هاي سيستم عامل ملي از سوي سازمان مديريت تخصيص يافته است و به زودي با حمايت مالي، اين پروژه ها اجرايي مي شود.
مجري طرح لينوكس فارسي در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب اظهار داشت: ۱۰ پروژه اي كه در اين خصوص از سال ۸۳ كه مناقصه نيز براي اجراي آن صورت گرفت و شركت هايي به عنوان مجري انتخاب شدند و قرار بود تا به حال اجرا شود، بالاخره با حمايت مالي به زودي اجرايي مي شوند.
دكتر محمد خوانساري افزود: عامل تأمين اين اعتبار شوراي عالي اطلاع رساني است و اين بودجه از محل تكفا تأمين خواهد شد.وي در ادامه با اعلام اين خبر كه بخش خصوصي فعال در زمينه نرم افزارهاي كدباز نيز حمايت مالي مي شوند، تصريح كرد: به شركت هايي كه در حوزه اين گونه نرم افزارها فعاليت مي كنند تا سقف ۳۸۰ ميليون ريال وام بلاعوض پرداخت مي شود.
دبير كار گروه نرم افزارهاي كد باز شوراي عالي اطلاع رساني در خصوص شرايط اعطاي اين وام به شركت ها گفت: شركت هايي كه بر روي چنين نرم افزارهايي كار مي كنند و نياز به حمايت مالي دارند مي توانند پيشنهاد خود را در اين خصوص به شوراي عالي انفورماتيك و يا به شوراي عالي اطلاع رساني بفرستند.خوانساري افزود: طرح پيشنهادي شركت ها پس از بررسي توسط كار گروه ياد شده نهايتاً به شوراي عالي انفورماتيك فرستاده شده و تأمين اعتبار مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد: اين اعتبار از محل تكفا تأمين مي شود و سقف تعيين شده براي هر پروژه به ميزان اعتبار لازم براي آن پس از بررسي كارشناسي بستگي دارد.خوانساري در توضيح اين مطلب اظهار داشت: به طور مثال براي پروژه اي كه ۴۰۰ ميليون ريال بودجه نياز دارد، حداقل نيمي از آن به صورت وام بلاعوض به مجري پرداخت مي شود.وي خاطرنشان كرد: اين فرصت خوبي است براي شركت ها كه محصولاتي كه براساس مدل نرم افزار آزاد يا Open Source است توليد كنند.كار گروه نرم افزارهاي كدباز حدود يك ماه است كه در شوراي عالي اطلاع رساني تشكيل شده و اعضاي آن شامل كارشناسان با سابقه در زمينه نرم افزارهاي كدباز است كه با كميته فني طرح ملي لينوكس فارسي نيز مشتركند.

برنامه  منسجمي در حوزه IT وجود ندارد
ايسنا:عضو هيات علمي دانشگاه علم وصنعت ايران گفت: متاسفانه كشور ما هنوز باني مقتدر و مسئول اصلي سياست گذاري در زمينه  جلب فضاي فرهنگي و سرمايه گذاري لازم در زمينه  IT ندارد.
دكتر علي اكبر جلالي با اشاره به نبود برنامه هاي منسجم در حوزه هاي IT گفت: با تدارك برنامه هاي منسجم مي توان سرمايه گذاري پراكنده را در حوزه  IT به سمت و سو ي مباني اقتصاد كلان ملي سوق داد. دكتر جلالي اظهار كرد: در كشور ما تحقيقات نشان داده  است كه بهترين توليد در حوزه هاي نرم افزار مي تواند بازي هاي رايانه اي باشد. وي با اظهار تاسف از نبود برنامه ريزي در اين زمينه گفت: در حالي  كه علم نشان مي دهد در ايران مثلاً توليد نرم افزارهاي بازي هاي رايانه اي مقرون به صرفه است و با داشتن نيروهاي جوان و خلاق در كشور مي توان در سطح جهاني مطرح شد همين روزها شاهد برخورد با Game net و حوزه هاي بازي هاي رايانه اي خواهيم بود. دكتر جلالي گفت: هنوز نتوانسته ايم چارچوب مشخص و مسير معيني براي توسعه  IT در كشور داشته باشيم. دكتر جلالي با اشاره به برنامه  سوم توسعه اقتصادي كه هرگز به فناوري اطلاعات نپرداخته است، گفت: تنها طرح تكفا در اين برنامه گنجانده شده بود كه به تنهايي توانست تاثيرگذار باشد. در برنامه چهارم توسعه نيز محورهاي خوبي در IT ديده شده است اما مجموعه  عناصر درگير در سطح كشور در فناوري اطلاعات نشان مي دهند كه برنامه  و عزم و اراده  كافي براي توسعه  اين علم جديد كه بيش از ۸۵ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص مي دهد هنوز دارا هستيم. وي سازمان هايي كه تسهيلاتي در زمينه IT مي دهند را آن  قدر دچار بوروكراسي و تاخير دانست كه محققان و سرمايه گذاران را از مسير سرمايه گذاري پشيمان مي كند.
دكتر جلالي نياز توسعه  فناوري اطلاعات را به افراد خوش فكر، بلندپرواز و توانمند دانست و گفت: در كنار آن عزم و اراده  قوي مسئولان نيز لازم است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |