دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۸ - Aug 8, 2005
حضرت امام جعفر صادق (ع): مردمان را تبليغ كنيد، اما نه با گفتار بلكه با كردار، تا ببينند كه شما خود اهل پرهيزپيشگي و كوشش و نماز و عبادت و كار نيك هستيد. تبليغ واقعي اين است.
وسائل الشيعه ۱۱/۱۹۴
امروز با حافظ
به هر شكسته كه پيوست، تازه شد جانش
چو بر شكست صبا زلف عنبرافشانش
كه دل چه مي كشد از روزگار هجرانش
كجاست همنفسي تا به شرح عرضه دهم
۱۰۰ داور فيلم هاي جشن خانه سينما را ارزيابي مي كنند
نهمين  جشن  سينماي  ايران  همزمان  با ميلاد امام  زين العابدين  (ع )، ۱۹ شهريور برگزار مي شود.
جشن  سينماي  ايران  همه  ساله  شهريورماه  و همزمان  با روز سينما- ۲۱ شهريور توسط جامعه  اصناف  سينمايي  برگزار مي شود و اين  در حالي  است  كه  امسال  جزييات برپايي  اين  رويداد هنري  از سوي  دست اندركاران  آن تاكنون  اعلام  نشده  بود.
محمدمهدي  عسگرپور به  همراه  ابراهيم  حاتمي كيا، مجتبي  راعي  و منوچهر محمدي  به  تازگي  به  عنوان  ستاد برپايي  نهمين  جشن  سينماي  ايران معرفي  شدند.
محمدمهدي  عسگرپور دبير جشن  سينما به  خبرنگاران  گفت : ۲۳تنديس  به  برگزيدگان  رشته هاي  مختلف  سينمايي  در اين  رويداد هنري  اهدا مي شود.
وي  افزود: برنامه  بزرگداشت  چهار سينماگر در بخش هاي  اصلي  جشن  سينما گنجانده  شده  است .
عسگرپور بدون  اشاره  به  نحوه داوري  و زمان  ارزيابي  آثار ارايه  شده  به  دبيرخانه  جشن سينما، يادآورشد: حدود ۱۰۰ داور آثار حاضر در جشن  خانه  سينما را ارزيابي  مي كنند.
دبير جشن  سينما توضيح  داد: داوري ها به ترتيب  در رشته هاي  بهترين  فيلم ، كارگرداني ، فيلم نامه نويسي ، فيلم برداري  و بازيگري  بصورت  مستقل  برگزار مي شود.
به  گفته  وي ، بخش هاي  تدوين ، موسيقي ، صداگذاري  و صدابرداري  در قالب  يك گروه  و بخش هاي  طراحي  لباس  و صحنه ، چهره پردازي  و جلوه هاي  ويژه  در قالب گروه  مجزا مورد قضاوت  قرار مي گيرند.
عسگرپور تصريح  كرد كه  يك  گروه  داوري  فيلم هاي  كوتاه  مستند و انيميشن  را مورد ارزيابي  قرار مي دهند.وي  خاطر نشان  كرد: تاكنون  ۱۰۰ فيلم  مستند، ۱۰۰ فيلم  كوتاه  و ۲۰ فيلم  انيميشن  به  دبيرخانه  جشن  خانه  سينما ارسال  شده  است .

رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم پاياني چهارمين جشنواره خبر:
در عرصه اطلاع رساني، خبرنگاران عنصر مؤثري هستند
گروه ادب و هنر :چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي صدا و سيما روز گذشته با حضور غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان صدا و سيما و دست اندركاران وبرگزاركنندگان جشنواره با معرفي افراد برگزيده به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار همشهري در آغاز مراسم پاياني جشنواره، دكتر دهشيري دبير جشنواره با ارائه گزارشي از روند برپايي آن، امتيازات اين جشنواره را برشمرد و گفت: جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي از جهاتي چند، متمايز از ساير جشنواره هاي سازمان قلمداد مي شود. اهتمام همزمان به آثار راديويي و تلويزيوني، ايجاد فضاي رقابت بين تهران و مراكز استان ها و نيز فضاسازي براي خبرنگاران جوان براي ورود به عرصه رقابت با خبرنگاران حرفه اي حاكي از جامعيت و فراگيري اين جشنواره است.
بنا بر اين گزارش، جوايز مقالات علمي و آثار مكتوب، گرافيك و پويانمائي، صدا و برنامه هاي سياسي با حضور اعضاي كميته هاي ياد شده و رئيس چهارمين جشنواره دكتر رحماني فضلي به افراد برگزيده اهدا شد.
سپس محمد اصفهاني با اركستر سمفونيك صدا و سيما قطعاتي را با اجراي زنده براي حاضران در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما ارائه كرد.
مهندس عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما نيز طي سخناني از دست اندركاران راه اندازي جشنواره خبر تشكر كرد و گفت: در اين دوره از جشنواره خبر شعار مناسبي انتخاب شد، شعار دقيق، روزآمد و كارآمد كه نگاه واقعي به فعاليت اصلي رسانه در حوزه خبر دارد، اعتمادسازي يك پروژه كوتاه مدت نيست بلكه يك راهبرد مستمر و طولاني است كه براي رسانه ملي يك امر حياتي جلوه مي كند به خصوص در دنياي امروزي در يك فضاي رقابتي سهمگين، با صاحبان رسانه قرار گرفته ايم كه بايد بيش از گذشته اعتمادسازي خود را نشان دهيم.
وي افزود: سانسور در واقع ندادن اطلاعات نيست بلكه جلوگيري از ارائه اطلاعات انبوه به مخاطب است، امروزه آنقدر اطلاعات حجيم و انبوه به مخاطبان عرضه مي شود كه اطلاعات اصلي در آن گم مي شود و مخاطب توان تشخيص اطلاعات مفيد را ندارد.
پس از سخنراني كوتاه مهندس عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما، دكتر غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به حضور كوتاه مدت خود در صدا و سيما در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، اشاره كرد و گفت: هروقت به صدا و سيما مي آيم برمي گردم به آن روزها و هفته ها و اين محيط برايم بسيار خاطره انگيز است و تا اندازه اي قدر شما را مي دانم چرا كه روزي در اين سازمان كار مي كردم كه شما نبوديد. خوشحالم كه افتخار حضور در چهارمين جشنواره خبر نصيبم شده است، ماشاءالله صدا و سيما جشنواره هاي گوناگوني دارد. شايد ماهي نباشد كه صدا و سيما جشنواره اي برپا نكند.
وي در ادامه با گراميداشت مناسبت هاي ميلاد امام محمدباقر(ع)، ماه رجب و روز خبرنگار افزود: آگاهي از مقوله انديشه است و به همت اهل انديشه، اهل فكر، اهل نقادي و اطلاع رساني در جامعه حاصل مي شود. مردمي مي توانند خوب رأي بدهند كه درست آگاه شده باشند ،آن روي مردم سالاري ديني آگاهي است بنا بر اين در عرصه اطلاع رساني، خبرنگاران عنصر مهم و مؤثري هستند. در اين ارتش آگاهي بخش، خبرنگاران نقش اصلي را دارند. خبرنگاران به همين جهت قابل احترام هستند.
وي در خاتمه با تأكيد بر اهميت اخلاق حرفه اي در حوزه خبري خاطرنشان كرد: آيا شغل خبرنگاري اقتضاي اخلاق حرفه اي را دارد يا نه؟ آيا خبرنگاري كه حرمت خبرنگاري را حفظ كند و حرمت قلم و آزادي را بداند مسلماً قابل احترام است مانند سرباز يا سرداري كه از يك كشور دفاع مي كنند. خبرنگاراني كه اين حرمت ها را رعايت نمي كنند به جامعه و خودشان و همچنين همكارانشان زيان مي رسانند. در پايان مراسم با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان صدا و سيما و دست اندركاران چهارمين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي از افراد برگزيده تقدير به عمل آمد.

علي نصيريان:
تكريم پيشكسوتان با فرهنگ ما عجين است
مهر:   علي نصيريان، بازيگر تئاتر و سينما، در گفت وگو با خبرنگار سينمايي مهر در مورد برگزاري مراسم بزرگداشت وي در موزه سينما و تاثيرات اين برنامه ها بر هنرمندان و به ويژه جوانها گفت: برگزاري اين نوع بزرگداشتها هم براي پيشكسوتان و هم براي جوانها موثر و مفيد است.
وقتي كه جوانها مي بينند اگر تلاش هايي انجام دهند و به حرفه و هنرشان توجه بيشتري انجام دهند، مسلما كار و هنرشان مورد تقدير و سپاس قرار مي گيرد، قطعا با دلگرمي و تلاش بيشتري به فعاليت خودشان ادامه مي دهند. فكر مي كنم اين بزرگداشتها علاوه بر تاثير فوق، جنبه تربيتي هم دارد.البته تكريم و احترام و پاسداشت پيشكسوتان با فرهنگ و سنت هاي ما نيز عجين و همراه است.
وي درمورد گزينه كاري اش در سالهاي اخير در سينما و حضورش در فيلم جزيره آهني به كارگرداني محمد رسول اف گفت: رسول اف انسان فهيم و آگاهي است و از همه مهم تر به مديوم سينما شناخت و احاطه دارد و در كنار اينها، انسان اخلاق گرايي است.به نظرم اين خصوصيات براي هنرمندان خيلي اهميت دارد كه به ديگران احترام و حرمت قايل شوند و در مجموع جزيره آهني هم از لحاظ اجرا و ساختار و هم به لحاظ حضور گروهي صميمي كاري خاطره انگيز براي من شد.

بهارستان
سوگند _ ۱۲
نون
و سوگند به قلم و آنچه مي نويسند
كه تو، به فضل پروردگارت ديوانه نيستي
قرآن مجيد _ عبدالمحمد آيتي

پاسخ به پرسش پزشكي
كاهش هموگلوبين
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي درباره كم خوني گفته است: پايين رفتن ميزان هموگلوبين خون بايد زنگ خطر تلقي شود كه فرد خود را به دكترش برساند. دكتر دستور آزمايش هاي بيشتري را خواهد داد زيرا كه ممكن است يك خونريزي داخلي نامحسوس صورت گرفته باشد. همچنين ممكن است كه فرد دچار كمبود برخي ويتامين ها و مواد معدني لازم باشد. مصرف خودسرانه آهن توصيه نمي شود و با اين كه مغز استخوان اين ماده معدني را براي ساختن گلبول قرمز تازه لازم دارد، تجويز آن بايد توسط دكتر انجام و زير نظر او به مصرف برسد. در صورت پيچيدگي مسئله، همچنين ممكن است كه دكترتان شما را نزد يك هماتولوژيست (متخصص خون) بفرستد.

برگي از تاريخ
روزي كه ريچارد نيكسون كناره گيري كرد
هشتم اوت (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۴۰ پيش از ميلاد ارتش ايران با غلبه بر ارتش روم، سوريه را پس گرفت. درسال ۱۸۷۹ اميليانو زاپاتا، انقلابي بزرگ و مردم دوست مكزيك به دنيا آمد. در سال ۱۹۱۹ پيمان راولپندي به جنگ سوم افغان ها با انگلستان پايان داد و دولت انگلستان پذيرفت كه استقلال افغانستان را به رسميت بشناسد و در پي آن بعداً عنوان حكمران افغانستان از «امير» به «شاه» تبديل شد. در سال۱۹۱۱ شمار نمايندگان مجلس آمريكا (يكي از دو مجلس كنگره) ۴۳۵ نفر تعيين شد كه دوره نمايندگي هركدام دو سال است. در سال ۱۹۴۲ شش آلماني كه به منظور خرابكاري به خاك آمريكا وارد شده و به دام افتاده بودند در شهر واشنگتن به اعدام محكوم شدند و دو همدست محلي آنان به حبس دائم. در سال ۱۹۴۵ و چند روز مانده به پايان جنگ جهاني دوم در جبهه خاور دور، دولت مسكو طبق قراردادهاي يالتا و پوتسدام به ژاپن اعلان جنگ داد و يك ميليون سرباز به منچوري و قسمت شمالي كره كه در تصرف ژاپن بودند و چند جزيره ديگر فرستاد. بيشتر مورخان بر اين باورند كه ورود مسكو، رقيب قديمي توكيو به جنگ و خطر تصرف ژاپن به دست روس ها، بيش از بمباران اتمي باعث تسليم آن كشور شده است. در سال ۱۹۵۵ كنفرانس ژنو براي تنظيم چگونگي استفاده مسالمت آميز از نيروي اتم آغاز به كار كرد. در سال ۱۹۶۷ انجمن همكاري هاي ملل آسياي جنوب شرقي (آسه آن) كه اينك داراي ۱۱ عضو است و ۵۵۰ ميليون نفوس جهان (۸ درصد جمعيت جهان) را شامل مي شود تأسيس شد. در سال ۱۹۹۰ دولت وقت عراق كه كويت را تصرف كرده بود، برپايه دعاوي ديرين آن را ضميمه خاك خود كرد و يك ايالت عراق خواند.
و اينك برگ امروز: ريچارد نيكسون روز هشتم اوت ۱۹۷۴ (روزي چون امروز) از رياست جمهوري آمريكا كناره گيري كرد و جرالد فورد معاون او جايش را گرفت و ضمن صدور حكمي مانع ادامه تعقيب قضايي و مجازات نيكسون در رابطه با ماجراي واترگيت (دستبرد به ستاد انتخاباتي حزب دمكرات و نصب غيرقانوني دستگاه شنود در آن) شد. كناره گيري نيكسون از ظهر نهم اوت عملي شد. وي تنها رئيس جمهور در تاريخ ۲۲۹ساله آمريكاست كه از اين سمت كناره گيري كرده است. وي دو روز پيش از اين گفته بود كه از محاكمه پارلماني شدن باكي ندارد و كناره گيري نمي كند، ولي در اين دو روز مشاورانش او را به كناره گيري قانع كرده بودند تا بركنار نشود و به زندان نيفتد. مجلس نمايندگان آمريكا پس از رسيدگي به قضيه واترگيت، براي نيكسون كيفرخواست صادر كرده بود تا در سنا محاكمه شود. نيكسون در قبال قضيه واترگيت متهم به اختفاي مدارك جرم و دروغگويي به بازپرس هم شده بود. قضيه واترگيت با سرقت طرح هاي مبارزات انتخاباتي حزب دمكرات (حزب رقيب) پيش از انتخابات از محل دفتر اين حزب در ساختمان واترگيت در شهر واشنگتن آغاز شده بود. اخيراً روشن شده است كه كفيل وقت سازمان امنيت داخلي آمريكا (اف.بي.آي) كه يك يهودي بود ماجراي واترگيت را به يك خبرنگار مورد اعتماد خود داده بود كه در روزنامه واشنگتن پست انتشار يافت.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
۲۰ درصد ژاپني ها بمباران اتمي وطن خود را امري موجه دانسته اند!
انتشار نظرسنجي ها، تفسير و اظهارنظرها درباره بمباران اتمي هيروشيما كه شصت سال پيش در روزي چون پريروز صورت گرفت در رسانه ها ادامه دارد. در آخرين تفسيرها از اين كه ۲۰ درصد ژاپني ها (طبق گزارش جوزف كلمن نويسنده آسوشيتدپرس) آن را موجه دانسته اند ابراز تعجب شده است كه چرا و به چه دليل اين گروه بر بمباران اتمي وطن خود و جزغاله شدن ده ها هزار انسان در يك چشم برهم زدن مهر تأييد گذارده اند. اين اصحاب نظر نوشته اند كه نسل تازه ژاپني را چه شده است، قطعاً از عمق فاجعه بي خبر مانده اند و تاريخ جنگ دوم را آن طور كه بايد به اطلاع آنان نرسانده اند. طبق نوشته كلمن، ۶۸ درصد آمريكايي ها نيز بمباران اتمي ژاپن را كاري موجه خوانده و آن را تأييد كرده اند. شنبه شب سه تن از خدمه بمب افكن «انولا گي» كه بمب اتمي بر هيروشيما فروافكند و هنوز در قيد حيات هستند در مصاحبه خود با شبكه سي.بي.اس گفتند كه از كاري كه كرده بودند پشيمان نيستند!
توجه وسيع جهانيان به خواندن داستان و نتايج آخرين نظر سنجي
نتيجه آخرين نظرسنجي از خريداران كتاب هاي داستاني در ۱۴ كشور جهان نشان داده است كه ۷۱ درصد نسل زير ۳۵ سال، خواندن داستان هاي كوتاه را كه هر مطلب مستقل آنها بيش از يك ساعت وقت را نگيرد (حد اكثر ده صفحه) ترجيح مي دهند و گفته اند كه حوصله خواندن داستان طولاني را كه روزها طول بكشد ندارند و مي خواهند كه در يك ساعت به همه قضيه پي ببرند. اين گروه از داستان خوانان همچنين گفته اند كه كتاب هاي داستان نگاراني را كه براي آنان شناخته شده هستند ترجيح مي دهند. اصحاب اين نظرسنجي علاقه نسل ميانسال به مجموعه داستان هاي كوتاه و داستان هاي بلند  را ۵۰ - ۵۰ گزارش كرده و گفته اند كه اين گروه سني ترجيح مي دهد كه داستان هاي نويسندگاني را بخواند كه اطلاعات جامعه شناسي و تاريخي داشته و يا اين كه قبلاً به روزنامه نگاري اشتغال داشته و خود شاهد ماجرا بوده اند. طبق اين گزارش، در ميان داستان خوان هاي سالخورده، زنان كهنسال همچنان علاقه مند به خواندن داستان هاي بلند هستند. اين نظر سنجي در ماه ژوئن (دو ماه پيش) و پس از آن انجام گرفت كه انجمن بين المللي ناشران كتاب اعلام كرد كه فروش كتاب هاي داستاني در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال پيش از آن نزديك به شش درصد افزايش يافته و در همان سال آمار افرادي كه از كتابخانه هاي عمومي كتاب و نوار داستاني عاريه كرده بودند نسبت به سال ۲۰۰۳ ده و دو دهم درصد بيشتر شده بود. اين توجه وسيع جهاني به خواندن داستان اينك تحت بررسي گروه هاي پژوهشگر جامعه شناسي است تا علت آن را كشف كنند.
بالا رفتن درآمد روس ها
پراودا پنجم اوت ۲۰۰۵ در گزارشي نوشته است كه متوسط درآمد روس ها، امسال نسبت به دو سال پيش (سال ۲۰۰۳) ۳۴ درصد افزايش يافته است. در سال ۲۰۰۳ اين متوسط درآمد ۲۰۰ دلار در ماه بود و اينك ۳۰۳ دلار است، حال آن كه در ۱۹۹۸ (هفت سال پيش) متوسط درآمد روس ها تنها ۷۰ دلار در ماه بود. پراودا اضافه كرده است كه ۳۰۳ دلار در ماه به مراتب كمتر از متوسط درآمد در اروپاي غربي و آمريكاست، ولي بايد توجه داشت كه در روسيه اجاره خانه، هزينه حمل و نقل، هزينه آب و برق و بهاي بنزين و هزينه درمان از يك پانزدهم آن ممالك هم كمتر است.
نياز و وابستگي آمريكا به دولت سعودي
نيويورك تايمز سه روز پيش در مقاله اي ضمن اشاره به هيأت مهمي كه دولت آمريكا براي شركت در مراسم تدفين ملك فهد اعزام داشته و مذاكرات اين هيأت با سلطان تازه، ملك عبدالله، نوشته است كه تركيب اين هيأت نشان مي دهد كه واشنگتن تا چه حد به دوستي و اتحاد با دولت سعودي نياز و به پول اضافي (دلار هاي نفتي) و نفت آن وابستگي دارد. در ميان اعضاي اين هيأت، جورج بوش (پدر)، چني معاون رئيس جمهوري آمريكا و ژنرال پاول وزير امورخارجه سابق ديده مي شدند. اين روزنامه نوشته است: اين يك حقيقت محض است كه آمريكا امروز بيش از هر زمان ديگر به نفت سعودي وابستگي دارد و به هيچ بها نمي تواند آن را از دست بدهد، زيرا كه با ادامه ناآرامي ها تصور جانشين ساختن نفت عراق يك خيال بيش نيست، ايران بعيد است كه در آينده اي قابل پيش بيني با آمريكا صميمي و حتي نزديك شود، ونزوئلا راهي را بر ضد آمريكا انتخاب كرده كه بازگشتي در آن ديده نمي شود، به دوستي با روسيه نمي توان اطمينان كرد و ساير دارندگان نفت هم به چين چشم دوخته اند كه رفتاري دوستانه تر دارد، به آنها ديكته نمي گويد، پيشنهادهاي بهتري ارائه مي دهد و به مناطق نفت خيز هم نزديكتر است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
توجه
در گوشه اي رها شده بود. رنگش به زردي مي زد و به نظر مي رسيد كه چيزي به پايان عمرش نمانده است. هيچ كس به آن توجهي نداشت.
اما زن در آخرين لحظه تصميم گرفت گلدان زرد و پژمرده را، در كنار گلدانهاي سبز و زيباي خريداري شده، با خود به منزل ببرد.
چند هفته اي گذشت و گياهان و گل ها روز به روز سبزتر و زيباتر شدند و در اين ميان يكي از آنها، سبزي و طراوتي خاص داشت.
زن به همسرش گفت: يادت هست كه گفتي بار سنگين با خودت نياور!
و همسرش گفت: هنر او قدرشناسي اوست. او قدر توجه تو را به خوبي دانست و ادا كرد.
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
اشتباه مجله
نيويورك: يك خانم در آمريكا پس از بازگشت به خانه شوكه شد چون چند نفر در حال تخليه منزل وي بودند. چندي پيش خانه اين خانم در يك مجله در فهرست املاك بدون صاحب معرفي شده بود به همين دليل اعلام شد اگر صاحبان وسايل موجود در اين خانه در موعد مقرر نسبت به جمع آوري اسباب خود اقدام نكنند اين وسايل به مركز زباله انتقال داده خواهد شد. از قضا آن مجله به اشتباه آدرس منزل اين خانم را چاپ كرده بود به همين دليل موجي از جمعيت به خانه وي سرازير شدند تا اين اجناس را با خود ببرند.
عينك ۴ هزار دلاري
مانيل: يك خانم فيليپيني به جرم خريد يك عينك تقلبي محكوم به پرداخت ۴۱۰۰ دلار جريمه شد. اين خانم كه ساكن كشور ايتاليا است از يك دوره گرد عينكي تقلبي با يك مارك بسيار معروف خريد كه براي آن تنها ۱۱ يورو پرداخت. اما چون پليس عمليات گسترده اي را براي حفظ كپي رايت اجناس آغاز كرده او را ۴۱۰۰ دلار جريمه كرد.
شماره تلفن دردسرساز
مونتانا: يك بانوي تاجر در مونتانا به دليل اشتباه يك مؤسسه بهداشتي و درماني به دردسر افتاده است. اين مؤسسه براي مشتركان خود كه بيمار هستند نامه الكترونيكي ارسال كرد كه در آن شماره تلفن شبانه روزي مركز مشاوره مؤسسه به اطلاع مشتركان رسيده بود. اما از قضا شماره تلفن اعلام شده، شماره تلفن اين خانم بود و با توجه به اينكه مؤسسه مذكور در حدو د ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد، هر روز صدها نفر با منزل بانوي تاجر تماس مي گيرند و مزاحم او مي شوند.
مار در كاميون پستچي
واشنگتن: يك پستچي در ميان بسته هاي پستي خود يك مار پيدا كرد. اين پستچي ۴۱ ساله مشغول مرتب كردن بسته هاي پستي خود داخل كاميون بود كه ناگهان با يك مار بزرگ مواجه شد. او با پرتاب كردن يك بسته پستي روي سر مار براي چند دقيقه اي حيوان را مهار كرد تا كمك از راه برسد.
اعتصاب نيم ساعته
كلورادو: زندانيان يكي از زندان هاي كلورادو براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به عدم تنوع غذاي زندان دست به اعتصاب غذا زدند. اين زندان هفته گذشته براي ۵ وعده متوالي به زندانيان بو قلمون داده بود. اعتصاب اين زندانيان تنها نيم ساعت طول كشيد چون مسئولان زندان به آنها ماكاروني دادند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۸ دقيقه

گل و گياه
كامليا
004320.jpg
نام علمي:Camellia japonica Hagoromo
خانواده:THEACEAE
اين واريته داراي گلهايي صورتي رنگ است كه پس از باز شدن كامل به رنگ سفيد خالص در مي آيند، قطر گلها ۶ سانتيمتر، بسيار با دوام و شبيه گلهاي ماگنوليا بوده و از اواخر زمستان تا اواسط بهار ظاهر مي شوند. جهت كاشت در گلدانهاي بزرگ و همچنين در هواي آزاد مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكشي خوب، خنثي تا اسيدي، هرس فرم گياه را پس از پايان گلدهي انجام دهيد.
حداقل دماي قابل تحمل آن ۲۰- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اوايل زمستان و يا پيوند زدن در آخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |