دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۸ - Aug 8, 2005
سرمايه گذاري ها در صدر سهام پرطرفدار بورس
004287.jpg
گروه هاي پر طرفدار بورس در نيمه مردادماه
گروه بورس: آخرين يافته هاي آماري نشان مي دهد: سهام شركت هاي سرمايه گذاري در نيمه نخست مرداد ماه امسال در صدر گروه هاي پرطرفدار بورس تهران جاي گرفتند.
به گزارش خبرنگار ما در ۱۵ روز سپري شده از مرداد ماه امسال در مجموع ۵ هزار و ۶۲ نفر با مراجعه به شركت هاي كارگزاري با پرداخت ۳/۵۷ ميليارد ريال ۳۸ ميليون سهم از سهام ۱۱ شركت سرمايه گذاري پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را خريدند.
در اين دوره با توجه به توقف نماد دو شركت سايپا و ايران خودرو، گروه خودروسازان به جايگاه دوم تنزل كرد به طوري كه در نيمه نخست مرداد ماه چهار هزار و ۲۶۴ نفر براي خريد سهام ساير شركت هاي خودروساز و قطعه ساز صف كشيدند. ارزش مبادلات انجام شده در اين گروه طي دوره يادشده به مرز ۱۶۰ ميليارد ريال رسيد.
گروه توليدكنندگان محصولات پتروشيمي و شيميايي در دو هفته اخير با استقبال بيشتر سرمايه گذاران مواجه شدند به طوري كه تعداد خريداران سهام شركت هاي فعال در اين صنعت در مجموع از ۳ هزار و ۲۵۰ نفر فراتر رفت ارزش معاملات انجام شده در اين گروه برابر ۶۸ ميليارد ريال برآورد شده است.
اين گزارش حاكي است: سهام فلزات از ديگر گروه هاي پرطرفدار بورس طي دوره ياد شده بود. در اين مدت ۲۷۰۰ نفر براي خريد ۷/۱۳ ميليون سهم شركت هاي توليدكننده محصولات فلزي صف كشيدند و براي اين ميزان سهام ۷۶ ميليارد ريال از نقدينگي خود را پرداختند.
انبوه سازان بورس با وجود ركود به وجود آمده در بازار سهامشان مورد توجه دو هزار و ۶۰۰ خريدار قرار گرفتند. ارزش مبادلات انجام شده در گروه مزبور هم به ۷۶ ميليارد ريال رسيد.
ششمين گروه پرطرفدار بورس در اين دوره سهام معادن به شمار مي آمد، تعداد خريداران سهام شركت هاي فعال در اين گروه طي روز يادشده به دو هزار و ۴۵۰ نفر رسيد و ارزش مبادلات آن از ۸۳ ميليارد ريال فراتر رفت.
گروه هاي ماشين آلات و تجهيزات و همچنين سيمان هريك به ترتيب با جذب ۱۶۰۰ خريدار و ۱۴۰۰ متقاضي خريد جايگاه هاي بعدي را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

راهكار جديد براي فروش سهام دولتي
ايسنا: در صورت به فروش نرفتن سهامي كه از سوي سازمان خصوصي سازي عرضه مي شود، نمي توان اين سازمان را مقصر دانست.
عبدالله پوري حسيني رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي با اشاره به اينكه در ۵/۱ سال گذشته تلاش بسيار زيادي در اصلاح آيين نامه ها صورت گرفته، گفت: در اين مدت براي تهيه پيش نويس لايحه خصوصي سازي كارهايي صورت گرفت كه قاطعانه مي توان گفت كه وقت زيادي صرف تدوين آن شده است.
وي به شناسايي خلأها و اخذ مصوبات در طول ۵/۱ سال گذشته اشاره كرد و افزود: اگر همين روند ادامه يابد و قوانين و مقررات عيب يابي شوند به طور قطع يكي از مهم ترين موانع برسر راه خصوصي سازي برطرف شده است.
پوري حسيني در ادامه با بيان اينكه تا جايي كه توانستيم سهام را آماده و عرضه كرده ايم، گفت: قسمت عمده اي از اين سهام به فروش نرفته است دلايل را تا حدودي شناسايي كرده و براي برخي ديگر مصوبه اخذ كرده ايم همچنين براي برخي ديگر از سهام نيز به مرور زمان در اصلاح قيمت ها و استفاده از مكانيزم ها بايد راهكار جديد جستجو كنيم.
رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي تأكيد كرد: در حال حاضر طي كردن مسير خصوصي سازي به اندازه اي كه به سازمان خصوصي سازي مربوط مي شود، فراهم  شده منتهي عواملي همچون وضع بازار خارج از دسترس ماست.
وي با بيان اينكه اگر كسي سهام ما را خريداري نمي كند يا اساساً خريد و فروش نمي شود و يا اينكه كسي سرمايه گذاري نمي كند، مسائلي است كه به دست ما حل نمي شود، گفت: اگر بازار آماده بود با عرضه سهام مي توانيم بهره برداري كنيم اما اگر بازار آماده نباشد سهم هم عرضه كنيم، نمي توانيم نتيجه بگيريم.
پوري حسيني خاطر نشان كرد: اميدواريم در سال هاي آينده و سنوات آتي تعامل خوب بين بازار سرمايه و سازمان خصوصي سازي و رونق اقتصادي انجام شود كه زحمات بي نتيجه نماند.

بايد از سياسي شدن بورس جلوگيري كرد
004284.jpg
موج: مشكلات ناشي از مسايل سياسي، توسعه نيافتن فرهنگ سهامداري، بخشنامه ها و مقررات متعدد و متناقض، نگراني سرمايه گذاران ناشي از جو رواني،حمايت نكردن كارگزاران، پايين بودن نسبت فعاليت در بورس، پايين بودن ارزش جاري بازار سهام و نسبت نقدينگي، ناهماهنگي بازار اوليه با ثانويه و مشكلات مربوط به عرضه سهام از عمده ترين چالش هاي بازار سرمايه كشور است.
محمد رضا رهبر مديرعامل شركت كارگزاري حافظ با اشاره به موارد فوق درباره پايين بودن نسبت فعاليت در بورس گفت: نسبت ارزش سهام مبادله شده به ارزش جاري كل سهام اگرچه طي سال هاي اخير به بالاتر از ۲۶ درصد ارتقاء يافته اما هنوز به سطح ايده آل نرسيده است زيرا اين نسبت در بورس هاي معتبر جهاني بالاتر از ۹۰درصد است.
وي افزود: پايين بودن نسبت ارزش جاري سهام به توليد ناخالص داخلي در بورس، كمبود سرعت در انجام معاملات، بسته بودن نمادهاي معاملاتي ، استقبال از اين بازار را با كندي روبه رو كرده است.
به گفته وي، استفاده نكردن از ابزارهاي متنوع مالي در بورس يكي از مشكلات اين بازار است به طوري كه در حال حاضر تنها شاهد معاملات سهام عادي هستيم و ساير ابزارهاي مالي مانند اوراق قرضه واوراق مشاركت، گواهي سپرده، قراردادهاي اختياري، قراردادهاي آتي، سهام ممتاز و ساير اوراق بدهي و سرمايه اي هنوز قابليت معامله در بورس را پيدا نكرده اند.
رهبر در باره نحوه توزيع سهام بين آحاد مردم اشاره كرد و ياد آورشد: مجموعه بازار سرمايه در اختيار قليلي از نهادها و بانك ها و شركت هاي بزرگ سرمايه گذاري است و لازم است با توسعه فرهنگ سهامداري نقش مردم و خانوارها را در بورس افزايش دهيم.
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اين مطلب كه در بازارسرمايه بايد بيش از ۸۰درصد شركت ها فعال باشند، اظهار داشت: بورس كشور ما دربرگيرنده رقم بسيار پاييني از شركت هاي ثبت شده در ايران است كه از طرفي بايد با حذف شركت هاي زيان ده بر تعداد شركت هاي فعال و سودده در اين بازار افزود در قيمت گذاري شركت هاي پذيرفته شده جديد نبايد بازار را با قيمت هاي غير عادلانه با تنش مواجه كرده و همواره بايد رغبت را براي خريد سهام اين شركت ها فراهم كرد.
مدير عامل شركت كارگزاري حافظ با بيان متوقف بودن نمادهاي معاملاتي برخي شركت به مدت طولاني ياد آور شد: خيلي از كشورها حتي در زمان برگزاري مجمع شركت ها نماد معاملاتي اين شركت ها متوقف نمي شود درحالي كه در بورس ما تا بيش از يك سال هم نماد شركت ها بسته شده و از سويي افزايش سرمايه اين شركت ها گاهي كاهش بي رويه شاخص ها را در پي داشته است.
به گفته وي، ناهماهنگي بين بازار اوليه و بازار ثانويه، بورس را با تقاضا و يا عرضه زياد مواجه كرده است. وي دخالت مسئولان بورس در رابطه با حجم مبنا و تعيين كف و سقف براي كنترل قيمت را ناشي از هجوم براي خريد يا فروش سهام دانست و اعتقاد دارد كه بايد راه حل مناسب تري براي اين مشكل پيدا كرد.
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به تحت تاثير بودن بورس از شايعات و آثار رواني، از شرايط سياسي كشور، تصميمات مجلس و سياست هاي پولي ومالي به عنوان عوامل تاثير گذار در افت و يا افزايش شاخص ها نام برد و تصريح كرد: نگاه بر بازار سرمايه بايد صرفا اقتصادي باشد و از سياسي شدن بورس پرهيز كرد و با ارائه اطلاعات به صورت شفاف به سهامداران حقيقي از آثار رواني بر اين بازار كاست.
مدير عامل شركت كارگزاري حافظ افزود: ناهماهنگي بين گسترش فرهنگ سهامداري و گسترش فيزيكي بازار در حيات مجدد بورس منجر شده تا هنوز تحليل گران مالي و افراد خبره پرورش لازم از لحاظ آموزش پيدا نكنند در اين شرايط بايد از حضور بازيگران ناكارآمد بازار سرمايه و كارگزاراني كه تجربه كافي ندارند خودداري شود تا بورس انتظام و اطمينان و اعتماد بيشتري داشته باشد.
اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان ساخت: قانون فعلي بورس داراي نواقص متعددي بوده است كه ضرورت اصلاح آن احساس شده كه لايحه بازار سرمايه نيز در كميسيون اقتصادي به تصويب رسيده كه لازم است اين لايحه نيز بازنگري شود زيرا اين لايحه مشكلات خاص خود را دارد و مشكلات قانون فعلي را حل نمي كند و لازم است مجدد مورد بررسي كارشناسي قرارگيرد.
مديرعامل شركت كارگزاري حافظ در پايان ياد آورشد: قوانين كشور چون قانون تجارت و قانون ماليات ها بايد در حمايت از قانون بازار سرمايه و مسايل مربوط به IT بايد با تجديد نظر و بازنگري نقل و انتقال وجوه مربوط به خريد و فروش سهامداران در جهت تسهيل مبادلات و تخصيص اعتبارات براي خريد سهام صورت گيرد.

فنرسازي زر سود هر سهم را ۳۹۲ ريال پيش بيني كرد
گروه بورس: شركت فنرسازي زر در بهار امسال ۸۴ ريال سود به ازاي هر سهم كنار گذاشت و بر اين اساس توانست ۲۱ درصد بودجه را محقق سازد. به گزارش خبرنگار ما، اين شركت درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي جاري ۳۹۲ ريال پيش بيني كرده بود.
بنا بر اين گزارش، فنرسازي زر در ۳ ماه نخست امسال ۳۶ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۲۸ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۳/۵ ميليارد ريال سود عملياتي و ۳/۳ ميليارد ريال سود خالص داشته است.
اين گزارش حاكي است: پيش بيني عملكرد امسال فنرسازي زر نسبت به عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ فروش ۳۹ درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۴۰ درصد افزايش، سود عملياتي مبلغ ۵۳ درصد افزايش و سود خالص ۲۷ درصد افزايش نشان مي دهد.

پيش بيني سود ۴ شركت اعلام شد
گروه بورس: ۴ شركت بورسي در آستانه برگزاري مجامع خود اطلاعات مربوط به پيش بيني درآمد هر سهم را شفاف كردند.
به گزارش خبرنگار ما سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا و سرمايه گذاري پتروشيمي به ترتيب درآمد هر سهم خود را براي سال مالي جاري ۸۵۰ و ۵۲۱ ريال پيش بيني كردند.
همچنين صنايع مخابراتي راه دور پيش بيني سود هر سهم خود را با سرمايه ۸۴ ميليارد ريال ۱۸۳ ريال و گروه صنايع پمپ سازي نيز پيش بيني سود هر سهم خود را با سرمايه ۴۰ ميليارد ريال، ۵۰۰ ريال اعلام كرده است. بنابر اين گزارش هر ۴ شركت ياد شده در تابلو اصلي بورس تهران حضور دارند.

مسائل سياسي حجم مبادلات سهام را كاهش داد
موج - عضو هيات پذيرش اوراق بهادار گفت: مسايل سياسي كشور حجم خريد و فروش روزانه بازار سهام را به ۱۵ ميليارد تومان رسانده است.
سيد حسين سليمي، اظهار داشت: تحميل شرايط سياسي كشور بر بورس از حجم خريد و فروش هاي روزانه بازار سهام كاسته به گونه اي كه حجم خريد و فروش ها از۵۰ ميليارد تومان در روز به ۳۰ ميليارد تومان و گهگاه به ۱۵ ميليارد تومان در روز كاهش يافته است.وي افزود: اگرچه طي ماه گذشته با ورود شركت هاي پذيرفته شده ارزش جاري بورس افزايش يافت اما در حال حاضر حجم ۶۰ ميليارد دلاري معاملات بورس با سه ميليارد دلار كاهش مواجه بوده است.
رييس انجمن سرمايه گذاري مشترك ايراني و خارجي از برگزاري مجامع و تقسيم سود شركت ها به عنوان يكي ديگر از عوامل تأثيرگذار بر كاهش ارزش سهام نام برد. مسايل سياسي تنها بر بازار سهام كشور تأثيرگذار نبوده است بلكه اين ركود را ما در ديگر عرصه هاي اقتصادي چون ساختمان سازي و ملك و آهن نيز شاهد هستيم، ولي به طور قطع با مستقر شدن وزيران دولت جديد، شاخص هاي بورس به روال عادي خود بازمي گردند.عضو هيات پذيرش با اشاره به مديريت حسين عبده تبريزي بر بورس از اقدامات وي به عنوان عواملي نام برد كه منجر به افزايش ارزش بازار از ۱۰ ميليارد دلار به ۴۰ ميليارد دلار شد.سليمي در پايان افزود: تمام تلاش دبيركل در سال گذشته رساندن ارزش بازار به حجم ۱۰۰ ميليارد دلار بود كه مي توان از ايجاد تالارهاي بورس در سراسر كشور به عنوان يكي از اين اقدامات نام برد.

۷۵ تومان سود براي سهامداران كيميدارو
گروه بورس: سهامداران كيميدارو امسال به ازاي هر سهم ۷۵۰ ريال سود دريافت مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت كه درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به پايان آذرماه ،۸۴ مبلغ يك هزار و ۸۹ ريال پيش بيني كرده در ۶ ماه منتهي به پايان خردادماه جاري ۶۳ درصد آن را پوشش داده است.
بنابر اين گزارش در اين مدت شركت با كسب ۲۴ ميليارد ريال سود خالص به ازاي هر سهم ۶۸۶ ريال سود كنار گذاشته است.طي اين ۶ ماه درآمد حاصل از فروش و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته شركت به ترتيب ۶۴ ميليارد ريال و ۵۰ ميليارد ريال بوده است.اين گزارش نشان مي دهد: پيش بيني عملكرد امسال شركت در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ فروش ۲۲ درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۲۷ درصد افزايش، سود عملياتي ۸ درصد افزايش و سود بيش از كسر ماليات ۱۰ درصد افزايش داشته است.

سهام شركت هاي سرمايه گذاري بازارگرداني شد
گروه بورس: نام ۴ شركت توليد كننده سيمان روز گذشته در فهرست جدول عرضه بورس تهران جاي گرفت.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز حجم سهام شركت هاي سيمان كه از سوي ۲۲۴ فعال بازار عرضه شد، ۴۷۳ هزار و ۷۲۲ برگ سهم بود. ارزش اين سهام ديروز در مجموع بالغ بر ۹ ميليارد ريال برآورد شد.
بنابر اين گزارش روز گذشته سرمايه گذاري غدير جايگاه نخست جدول عرضه را از آن خود كرد. در اين روز ۵۳۹ سهامدار سرمايه گذاري غدير در انتظار فروش ۵ ميليون و ۳۶۹ هزار و ۲۴۱ سهم اين شركت به ارزش ۵/۲۲ ميليارد ريال نشستند.
پتروشيمي اصفهان، حمل و نقل توكا و سرمايه گذاري ساختمان نيز از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرضه ديروز بورس تهران بودند.
براساس اين گزارش كارگزاران بازارگردان براي برقراري تعادل در بازار سهام ۷ شركت را بازارگرداني كردند كه در اين ميان نام ۵ شركت سرمايه گذاري به چشم مي خورد.
اين گزارش حاكي است: سهام شركت هاي سرمايه گذاري غدير، پتروشيمي اراك، سرمايه گذاري مسكن، سيمان فارس و خوزستان، سرمايه گذاري صنعت و معدن، سرمايه گذاري ساختمان و سرمايه گذاري آتيه دماوند طي اين روز كاري بازارگرداني شد.
اين گزارش نشان مي دهد: ۱۰۸ نفر ديروز با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد ۸۱۸ هزار و ۶۹۹ سهم داده پردازي ايران به ارزش ۹/۱ ميليارد ريال برگه دستور خريد صادر كردند.

سرمايه پارسيان افزايش يافت
گروه بورس: براساس تصميم مجمع عمومي فوق العاده، سرمايه بانك پارسيان افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، بر اين اساس سرمايه اين بانك از دو هزار ميليارد ريال به ۵ هزار ميليارد ريال از محل آورده نقدي سهامداران تغيير مي كند.بنابراين گزارش به هر يك از سهامداران فعلي بانك به نسبت سهام آنها در مقطع برگزاري مجمع به قيمت اسمي و به ازاي هر سهم يك و نيم سهم تعلق مي گيرد.

معاملات آتي در بورس كشاورزي
ايرنا: دبيركل بورس كالاي كشاورزي از راه اندازي معاملات آتي در اين بورس از نيمه دوم سال جاري ، خبر داد.
«احمد كبيري» گفت: اين گونه معاملات از اسفندماه سال گذشته تا خردادماه امسال به صورت آزمايشي در بورس كالاي كشاورزي انجام مي شد، فقدان امكانات نرم افزاري مناسب و وجود شبهه هاي شرعي در انجام اين معاملات سبب توقف آن شده است.
وي افزود: خوشبختانه برخي از مراجع تقليد نظر موافق خود را در خصوص شرعي بودن انجام اين معاملات اعلام كرده اند و اميدواريم با تامين نرم افزارهاي مورد نياز، معاملات آتي بدون اشكال شرعي و با رفع ابهام هاي موجود از نيمه دوم امسال در بورس كالاي كشاورزي ، آغاز شود. زيرا، معاملات آتي انطباق بيشتري با طبيعت بورس كالاي كشاورزي خواهد داشت.

برگزاري نشست هفتگي كانون سهامداران
گروه بورس: نشست هفتگي كانون سهامداران حقيقي اين بار با عنوان بررسي فرصت هاي سرمايه گذاري در آينده برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، در نشست اين هفته دكتر ياوري كارشناس اقتصاد، دكتر تهراني كارشناس امور مالي و علي رضا صادقي كارگزار بورس در كانادا حضور خواهند داشت.
نشست كانون سهامداران سه شنبه ۱۸ مردادماه جاري- فردا- در محل تالار اختصاصي كارگزاري بانك كشاورزي واقع در خيابان وصال تهران تشكيل خواهد شد.

شاخص كل ۱۸ واحد كاهش يافت
004281.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران به روند نزولي خود ادامه داد و با ۴/۱۸ واحد كاهش به رقم ۱۱ هزار و ۳۷۵ واحد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي با كاهش ۱۹ واحدي مواجه شد و به رقم ۱۱ هزار و ۲۳۳ واحد رسيد. شاخص عملكرد تالار فرعي نيز ديروز افت ۱۲ واحدي را تجربه كرد و روي رقم ۱۰ هزار و ۷۷۹ واحد ايستاد.
بنا بر اين گزارش، طي معاملات ديروز سهامداران بورس تهران، شاخص بازده نقدي و قيمت ۴۳ واحد ديگر پايين آمد و در رقم ۳۰ هزار و ۳۳۶ واحد ثابت شد.
بر اساس اين گزارش، روز گذشته شاخص مالي كه بيانگر عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار است، ۱۲۱ واحد منفي خورد و به رقم ۳۱ هزار و ۱۷۹ واحد بازگشت. شاخص صنعت نيز ديروز ۵/۱۱ واحد كاهش يافت تا نشان دهد عملكرد شركت هاي صنعتي بورسي در اين روز مطلوب نبوده است.
در اين روز كاري شاخص سهام نفت و پتروشيمي ۲۴۰ واحد و شاخص سهام وسائل نقليه ۹ واحد پايين آمدند و به ترتيب به ارقام ۲۳ هزار و ۸۱۲ واحد و ۵ هزار و ۲۱۲ واحد رسيدند.

تمايل خارجي ها براي خريد سهام بانكهاي دولتي ايران
مهر: نشريه يوروماني از تمايل برخي شركتهاي معتبر مالي خارجي براي سرمايه گذاري در بخش بانكي ايران خبر داد.
به گزارش يوروماني، تاكنون چندين بانك معتبر بين المللي تمايل خود را براي خريد سهام بانك هاي دولتي ايران ابراز داشته اند.
بر اساس اين گزارش، با وجود تمايل شركت هاي خارجي براي خريد سهام بانك هاي دولتي ايران، خصوصي سازي بانك هاي دولتي ايران با موانع مستحكمي روبرو است.
يوروماني معتقد است: مشكلات فني مهمترين چالش پيش روي خصوصي سازي بانك هاي دولتي ايران است. يكي از اين مشكلات فني، اين است كه تعداد كاركنان بانك هاي دولتي ايران، به علت عقب افتادگي اين بانك ها در زمينه تجارت الكترونيك، بسيار بالا است. تعداد كاركنان بانك هاي دولتي ايران در سراسر كشور حدود ۱۷۲ هزار نفر تخمين زده مي شود. علاوه بر مشكلات مربوط به منابع انساني، بانك هاي دولتي ايران از لحاظ منابع مالي و سيستم كاري نيز پيشرفته نيستند.
يوروماني يكي از اين موارد را نرخ بالاي بهره هاي بانكي در ايران مي داند. از سوي ديگر، بانك هاي دولتي ايران هيچگاه عرصه رقابت (خصوصا در زمينه هاي نرخ بهره و ميزان وام) و استقلال واقعي را تجربه نكرده اند و همواره از حمايت هاي دولت برخوردار بوده اند.
يوروماني وابستگي فراوان بانك هاي دولتي ايران به بانك مركزي و نبود استقلال تصميم گيري در آنها را از ديگر موانع پيش روي خصوصي سازي اين بانك ها مي داند. با توجه به شرايط و قوانين موجود انتظار نمي رود بانكهاي دولتي ايران در آينده نزديك استقلال بيشتري از بانك مركزي پيدا كنند.
بر اساس اين گزارش، در نظام بانكداري ايران، اين بانك مركزي است كه درباره پروژه هاي تامين مالي و براساس شرايط بودجه اي و بدهي هاي بلند مدت تصميم گيري مي كند و بانكهاي دولتي فقط در رابطه با تامين مالي هاي كوتاه مدت مي توانند مستقل از بانك مركزي تصميماتي بگيرند.
يوروماني مي نويسد: از سوي ديگر اين بانك مركزي است كه تعيين مي كند كدام بخش ها بايد از تسهيلات ارزي بانك ها بهره مند شوند. همچنين اين بانك مركزي است كه حداقل نرخ سود سپرده و حداكثر نرخ وام هاي بانكي را تعيين مي نمايد و بانك هاي دولتي در اين زمينه اختياري ندارند.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۴۴-
۸۶-
۱,۸۵۱
آبگينه
۳.۳۳-
۴۱-
۱,۱۹۰
آزمايش
۱۳.۵۹-
۱۱۱۷-
۷,۱۰۰
آلومتك
۰.۴۴-
۶۱-
۱۳,۶۷۹
آلومراد
۳.۸۵-
۵۵۲-
۱۳,۸۰۰
افست
۱.۸۵-
۷۹-
۴,۲۰۲
الكتريك خودرو شرق
۱۸.۹۸-
۷۰۳-
۳,۰۰۰
ايتالران
۱.۱۹-
۴۳-
۳,۵۷۸
ايران خودروديزل
۲.۶۶-
۱۱۱-
۴,۰۶۳
ايرانيت
۰.۰۲-
۲-
۱۲,۳۹۲
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰.۲۷
۹
۳,۳۹۴
بانك اقتصادنوين
۴.۷۷-
۱۸۳-
۳,۶۵۶
بانك كارآفرين
۰.۹۹-
۱۲-
۱,۲۰۰
بسته بندي ايران
۰
۰
۲,۱۰۵
پارس پامچال
۳.۸۶-
۵۵-
۱,۳۷۰
پارس خودرو
۰
۰
۶,۶۴۳
پارس دارو
۳.۶۹-
۴۲۷-
۱۱,۱۵۰
پتروشيمي اراك
۴.۹۹-
۷۴۶-
۱۴,۱۹۰
پتروشيمي اصفهان
۰.۱۸
۲۱
۱۱,۷۷۵
پتروشيمي خارك
۴.۹۳
۶۵
۱,۳۸۳
پرميت
۵-
۶۲۱-
۱۱,۸۰۵
تامين ماسه ريخته گري
۰.۱۸
۷
۴,۰۰۰
تجهيزنيروي زنگان
۲.۳-
۱۰۳-
۴,۳۷۲
توسعه معادن روي ايران
۴.۹۷-
۵۹۴-
۱۱,۳۵۰
توليد سموم علف كش
۴.۴۱-
۱۱۸-
۲,۵۵۹
توليدفروموليبدن كرمان
۴.۹۳-
۵۸-
۱,۱۱۸
توليدمحورخودرو
۴.۹۷-
۱۰۸-
۲,۰۶۷
چيني ايران
۴.۹۹-
۴۵۳-
۸,۶۲۰
حمل و نقل توكا
۰.۰۱
۱
۱۱,۲۷۴
خدمات انفورماتيك
۱.۰۳-
۱۴۲-
۱۳,۶۶۸
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۴.۹۶
۱۱۱
۲,۳۵۰
داده پردازي ايران
۱.۶۱-
۱۱۲-
۶,۸۲۵
داروسازي اسوه
۴.۹۹-
۶۷۲-
۱۲,۷۸۴
داروسازي اكسير
۳.۳۹-
۲۸۱-
۸,۰۰۰
داروسازي زهراوي
۴.۹۸-
۱۹۲-
۳,۶۶۳
داروسازي كوثر
۰.۰۷-
۱۰-
۱۵,۰۰۰
دارويي رازك
۹۰.۶۷
۴۰۴۲
۸,۵۰۰
داملران
۴.۹۴-
۴۸-
۹۲۳
درخشان تهران
۴.۷۹
۱۶۷
۳,۶۵۵
دشت مرغاب
۴.۱۸-
۱۹۲-
۴,۴۰۰
رايان سايپا
۴.۹۷-
۸۴-
۱,۶۰۷
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱.۳۴-
۱۸-
۱,۳۲۲
رينگ سازي مشهد
۲.۷۱-
۷۴-
۲,۶۵۵
ساختمان اصفهان
۱.۳۵
۱۹
۱,۴۳۰
ساسان
۱.۴۶
۴۳
۲,۹۹۰
سامان گستراصفهان
۰.۶۶-
۳۷-
۵,۶۰۱
سايپاديزل
۰.۱۳-
۶-
۴,۷۱۵
سراميك هاي صنعتي اردكان
۱.۱
۱۷
۱,۵۶۸
سرما آفرين
۱.۶۲-
۲۳-
۱,۴۰۰
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۴.۵۲-
۱۰۵-
۲,۲۱۹
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۳.۸۵-
۶۶-
۱,۶۴۹
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۹۳-
۳۲-
۳,۳۹۴
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۹۴
۳۹
۲,۰۵۰
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۰.۸۵-
۶۰-
۷,۰۰۲
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۲.۹۲-
۴۱-
۱,۳۶۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۹۵-
۱۰-
۱,۰۴۵
سرمايه گذاري توسعه ملي
۲.۷۶-
۱۸۶-
۶,۵۴۳
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۲.۶۹-
۱۱۲-
۴,۰۵۵
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰.۰۳
۱
۳,۵۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۶۹۹
سرمايه گذاري سپه
۴.۳۸-
۱۲۰-
۲,۶۲۱
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰
۰
۱,۸۶۳
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۵-
۱۴۴-
۲,۷۳۸
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۳.۲۹-
۸۵-
۲,۵۰۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۰۲
۱
۴,۱۹۰
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۳.۱۹-
۸۹-
۲,۶۹۷
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۳.۴۹-
۱۲۹-
۳,۵۷۲
سرمايه گذاري مسكن
۳.۲-
۳۹-
۱,۱۸۰
سرمايه گذاري ملت
۰.۶۳
۱۰
۱,۶۰۰
سرمايه گذاري ملي ايران
۱.۶۳
۳۳
۲,۰۵۸
سرمايه گذاري نيرو
۵-
۱۴۰۵-
۲۶,۶۹۹
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۵-
۸۷۵-
۱۶,۶۲۷
سيمان بهبهان
۵-
۶۱۸-
۱۱,۷۵۴
سيمان تهران
۵-
۱۱۵۶-
۲۱,۹۶۸
سيمان خزر
۵-
۳۲۲-
۶,۱۲۱
سيمان داراب
۴.۹۶
۵۳۷
۱۱,۳۵۶
سيمان سپاهان
۰.۰۸-
۲۱-
۲۵,۷۸۹
سيمان شاهرود
۵-
۵۴۴-
۱۰,۳۴۱
سيمان شرق
۴.۹۹-
۷۸۹-
۱۵,۰۰۹
سيمان غرب
۱.۵۷-
۹۴-
۵,۹۰۰
سيمان فارس و خوزستان
۴.۹۶-
۳۴۰-
۶,۵۲۰
سيمان هگمتان
۴.۵۹
۲۵۲
۵,۷۳۹
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۴.۹۹
۳۵۹
۷,۵۵۵
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۴.۹۹
۳۶۶
۷,۷۰۱
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۴.۹۴
۲۰۷
۴,۴۰۰
شيشه همدان
۰.۲۷
۷
۲,۶۰۰
شيميايي سينا
۱.۱۷-
۱۳-
۱,۱۰۰
صنايع آذرآب
۰.۹۷-
۷۹-
۸,۰۹۰
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۰۸
صنايع ريخته گري ايران
۰
۰
۳,۰۵۵
صنايع شيميايي فارس
۰.۹۳-
۴۸-
۵,۱۰۰
صنايع لاستيكي سهند
۴.۸۵-
۶۹-
۱,۳۵۵
صنايع مخابراتي راه دورايران
۲.۰۲-
۶۳-
۳,۰۵۵
صنايع مس شهيد باهنر
۰
۰
۲,۰۰۰
عايق پلاستيك
۲.۳-
۱۵۸-
۶,۷۰۲
عمران و توسعه فارس
۰.۶۳-
۷-
۱,۱۰۰
فارسيت اهواز
۱.۲۸
۹۹
۷,۸۴۲
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۳.۲۸
۶۲
۱,۹۵۰
فرآورده هاي نسوز آذر
۰.۰۴
۱
۲,۷۱۹
فرآورده هاي نسوز پارس
۴.۹۸-
۳۱۰-
۵,۹۰۹
فروسيليس ايران
۴.۳-
۵۷-
۱,۲۷۰
فنرسازي خاور
۰
۰
۱,۲۶۴
فنرسازي زر
۵-
۳۹۳-
۷,۴۶۹
قند اصفهان
۳.۳۲-
۵۸-
۱,۶۹۰
قند پارس
۲.۶۴
۳۸
۱,۴۸۰
قند شيرين خراسان
۴.۹۸-
۱۴۲-
۲,۷۰۸
قندنقش جهان
۰
۰
۲,۲۳۰
كابل سازي ايران
۴.۹۹
۲۵۰
۵,۲۶۴
كارتن ايران
۱.۹۹-
۵۹-
۲,۹۱۱
كارخانجات صنعتي پيام
۲.۴۹
۴۳
۱,۷۷۳
كارخانجات قند قزوين
۰.۴۳
۳۰
۷,۰۷۱
كارخانجات مخابراتي ايران
۲.۶۲-
۴۰۴-
۱۵,۰۲۳
كالسيمين
۰.۷۵-
۲۷-
۳,۵۷۷
كمباين سازي ايران
۵-
۱۱۵-
۲,۱۸۵
كمك فنر ايندامين
۰
۰
۵,۴۲۴
كيميدارو
۰
۰
۱,۷۵۴
گروه صنعتي بوتان
۴.۹۹-
۳۴۰-
۶,۴۷۵
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۱.۱۱-
۳۸-
۳,۴۰۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۲.۹۴-
۱۳۵-
۴,۴۵۵
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۱.۷۴
۱۸۶
۱۰,۸۵۰
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۳.۰۴
۵۹
۲,۰۰۰
گلتاش
۰.۲۲
۹
۴,۱۱۰
لاستيك دنا
۰.۳۹-
۵-
۱,۲۷۰
لاميران
۰.۴۱-
۲۴-
۵,۸۰۱
لبنيات پاك
۴.۲۶
۷۵۱
۱۸,۴۰۰
لوله وتجهيزات سديد
۰.۹۳
۲۶
۲,۸۱۰
لوله وماشين سازي ايران
۴.۹۸-
۱۲۶-
۲,۴۰۴
ليزينگ ايران
۴.۰۷-
۳۹-
۹۲۰
ماشين سازي اراك
۴.۹۹-
۱۳۰-
۲,۴۷۴
مجتمع صنايع لاستيك كرمان
۰.۱۸
۷
۳,۹۹۹
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۸۵-
۱۸-
۲,۱۰۰
محورسازان ايران خودرو
۰.۱۵
۹
۶,۰۰۰
معدني املاح ايران
۲.۱۴-
۱۱۰-
۵,۰۴۰
ملي سرب و روي ايران
۴.۹۸
۱۶۳
۳,۴۳۹
مهرام
۲۶.۴۷-
۱۸۰۰-
۵,۰۰۰
مهندسي نصير ماشين
۰
۰
۲,۷۴۷
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۲۷-
۲۵-
۱,۹۵۰
موتوژن
۳.۹۶-
۱۰۴۴-
۲۵,۳۰۰
نفت بهران
۰.۰۲-
۴-
۲۰,۶۶۸
نفت پارس
۴.۹۴-
۲۸۸-
۵,۵۴۳
نورد آلومينيوم
۴.۹۸-
۱۴۶-
۲,۷۸۸
نورد قطعات فولادي
۰.۸۱-
۴۰-
۴,۸۸۸
نوسازي وساختمان تهران
۴.۸۵-
۸۷-
۱,۷۰۸
نيرو محركه
۰
۰
۶,۹۹۰
ورزيران
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت
نهايي شده سهام تا ساعت ۱۳ ديروز است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |