دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۸ - Aug 8, 2005
شمار مبتلايان به وبا رو به افزايش است
ايرنا: رئيس  اداره  بيماريهاي  منتقله  از آب و غذاي  وزارت  بهداشت ، اعلام  كرد: تاكنون  ۵۷ نفر در سطح  كشور بطور قطعي  به  بيماري  وبا مبتلا شدند و دو نفرنيز مشكوك  به  وبا هستند.
دكتر «محمود سروش » افزود: ۲۹ نفر در استان  قم ، ۱۶ نفر از هم ميهنان  در كرج ، شهريار و اسلامشهر و ساوجبلاغ ، دو نفر در گلستان ، دو نفر در سيستان  و بلوچستان ، دونفر درهمدان  و يك  نفر در غرب  تهران ، يك  نفر در ابهر، دو نفر در گنبد و دو نفر در چابهار وبا گرفتند.وي  با بيان  اينكه  ابتلاي  اين  افراد به  وبا قطعي  شده است  و سه  نفر از مبتلايان  در قم ، كرج  و همدان  نيز تاكنون  فوت  كرده اند، اظهار داشت : احتمال دارد دو نفر ديگر نيز به  وبا مبتلا شده  باشند.
سروش  ادامه  داد: براساس  بررسيهاي  انجام  شده ، هم اكنون  انتقال  فرد به فرد و مصرف  سبزيجات  آلوده، مهمترين  عوامل  ابتلا به  وبا در كشور شناخته شدند.
وي  با بيان  اينكه  اسهال  آبكي  از جمله  علايم  وبا است ، ادامه  داد: اين بيماري  اغلب  با درد خفيف  شكم  و به  ندرت  همراه  استفراغ  است  كه  بيمار بايداز خوددرماني  بپرهيزد و به  پزشك  مراجعه  كند.
از سوي ديگر وزير بهداشت  درمان  و آموزش  پزشكي ، گفت : اگر ارگان هاي  مربوطه  مثل شهرداري ها و وزارت  نيرو درخصوص  كنترل  بيماري  وبا ياري  نكنند، طبيعي است  كه  نمي توان  جلوي  اين  بيماري  را گرفت .
دكتر مسعود پزشكيان  ديروز در جمع  خبرنگاران  افزود: سيستم  بهداشتي  كشور براي  كنترل  وبا هوشيار است  و اين  بيماري  را پيگيري  و نظارت  مي كند.
وي  افزود: تمام  سيستم  بهداشتي  در كل  كشور آماده  باش  كامل  است  و هرگونه  گزارش  اسهال  به  شدت  پيگيري  شده  و آزمايشهاي  لازم  براي  تشخيص  به عمل مي آيد.
وي  با بيان  اينكه  آخرين  گزارش  رسيده  در خصوص  تعداد مبتلايان  به  وبا ۵۹ نفر است ، افزود: اينكه  در يك  شهر يك  مورد وبا ديده  و گزارش  شده است  يعني اينكه  سيستم  بهداشتي  كشور اين  بيماري  را كنترل  كرده  وگرنه  همان  يك  نفرمبتلا به  وبا در صورت  عدم  كنترل  سيستم  بهداشتي، مي توانست  به  سرعت  اين بيماري  را در سطح  شهر گسترش  دهد.
دكتر پزشكيان  اظهار داشت : تاكنون  ۳ نفر براثر اين  بيماري  فوت كرده اند كه  از اين  تعداد يك  نوزاد نيز جزو فوت شدگان  است.

هشدار معاون آموزشي سازمان سنجش:
داوطلبان دانشگاه آينده خود را به دست سودجويان نسپارند
004266.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: مطالعه دفترچه راهنماي شماره ۲ بهترين روش انتخاب رشته صحيح براي داوطلبان است.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه داوطلبان بايد ابتدا يك شناخت كلي از رشته هاي دانشگاهي داشته باشند، گفت: علاوه بر شناخت رشته هاي دانشگاهي آشنايي با ماهيت دوره هاي روزانه، شبانه، پيام نور، تربيت معلم، غيرحضوري، نيمه متمركز و مراكز غير انتفاعي در انتخاب رشته براي داوطلبان بسيار حائز اهميت است.
وي ادامه داد: تمام مطالب مربوط به رشته ها و دوره هاي مختلف در دفترچه راهنماي شماره ۲ درج شده است و در زمان توزيع كارنامه در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد، لذا مطالعه اين دفترچه بهترين منبع براي آشنايي داوطلبان با رشته هاي دانشگاهي است.
دكتر پوركاظمي گفت: مطالب اين دفترچه از سايت سازمان سنجش نيز قابل دسترسي است همچنين داوطلبان مي توانند دفترچه سال گذشته را نيز مطالعه كنند و از تمامي ضوابط و شرايط دوره ها از جمله شهريه آنها اطلاع كسب كنند.
وي در خصوص مراكزي كه اقدام به انتخاب رشته مي كنند گفت: اگر موسسه اي بتواند اطلاعات صحيح و درستي را در اختيار داوطلبان قرار دهد كار مثبتي انجام داده است اما مشكل در اينجاست كه اين گونه مراكز نمي توانند اطلاعات مفيد و خوبي را به داوطلبان ارايه كنند لذا خود داوطلبان بهترين مشاور انتخاب رشته براي خودشان هستند.
معاون سازمان سنجش تاكيد كرد: بدترين نوع انتخاب رشته كه معمولا موسسات انجام مي دهند، انتخابي است كه بر اساس شانس قبولي صورت مي گيرد، چرا كه اين نوع انتخاب بر اساس علايق، استعداد، شرايط و شناخت داوطلب نيست لذا ممكن است رشته اي را براي داوطلب انتخاب كنند كه با هيچ يك از معيارهاي وي براي ادامه تحصيل سازگار نباشد.
دكتر پور كاظمي تصريح كرد: با توجه به اينكه در فرم انتخاب رشته داوطلب مي تواند ۱۰۰ رشته دانشگاهي را انتخاب كند نيازي به انتخاب افراد ديگري نيست، چرا كه داوطلب مي تواند با مطالعه و دقت بر حسب علايق، استعداد، شناخت و امكانات خود رشته هاي تحصيلي اش را انتخاب كند.
به گفته معاون سازمان سنجش،  دفترچه راهنماي شماره،۲ اساتيد دانشگاه ها، دانشجويان، سايت سازمان سنجش و در صورتي كه داوطلبي به هيچ  يك از آنها دسترسي نداشته باشد، دبيران خود آنها بهترين شيوه هاي كسب اطلاع از نوع رشته هاي دانشگاهي  است.
دكتر پوركاظمي در پايان به داوطلبان توصيه كرد كه آينده خود را به دست دكه هايي كه قصد آنها سودجويي است نسپارند بلكه با مطالعه دقيق مطالب منتشره از سوي سازمان منطبق با شرايط خود رشته  دانشگاهي شان را انتخاب كنند تا بتوانند به حسب علاقه، استعداد و امكانات فعلي خود، در دانشگاهي كه انتخاب كرده اند به تحصيل ادامه دهند.

بي اطلاعي دانشجويان پذيرفته شده از رشته روزنامه نگاري
فارس: فريدون صديقي روزنامه نگار و مدرس ارتباطات گفت : ۷۰ درصد از دانشجوياني كه در رشته روزنامه نگاري پذيرش مي شوند قبل از ورود به اين رشته هيچ اطلاعي درباره آن ندارند.
وي با اشاره به اينكه فقط ۳۰ درصد از دانشجويان با شناخت و علاقه رشته روزنامه نگاري را انتخاب مي كنند، افزود : بسياري از دانش آموزاني كه براي ورود به دانشگاه رشته روزنامه نگاري را انتخاب مي كنند فقط به دنبال هيجان و كشمكش موجود در شغل خبرنگاري هستند و اطلاعات ديگري درباره اين شغل ندارند. وي با تاكيد بر اينكه يادگيري رشته روزنامه نگاري نيازمند علاقه و استعداد است ، گفت: علاقه به شغل روزنامه نگاري و استعداد دو عنصري هستند كه اگر با پشتكار و آموزش جمع شوند مي توانند خبرنگار خوبي تربيت كنند. اين روزنامه نگار و مدرس ارتباطات با اشاره به اينكه هنوز در تعدادي از كلاسهاي روزنامه نگاري دانشجويان فرق روزنامه و ماهنامه را نمي دانند، افزود : بخش وسيعي از افراد موفقي كه در حال حاضر در رسانه هاي كشور فعالند افرادي هستند كه تحصيلاتي غير از روزنامه نگاري دارند چون در اين شغل علاقه، پشتكار و استعداد حرف آخر را مي زند. وي با تاكيد بر اينكه اگر استعداد خبرنگاري نباشد فارغ التحصيلان اين رشته فقط خبربيار خواهند بود، گفت : بايد روشهاي گزينش دانشجوي روزنامه نگاري در كشور تغيير كند و افرادي پذيرش شوند كه استعداد روزنامه نگاري را داشته باشند.

افزايش كلر در آب لوله كشي
ايسنا: رئيس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت اعلام كرد براساس هماهنگي هاي به عمل آمده با شركت هاي آب و فاضلاب كشور، ميزان كلر آب لوله كشي افزايش مي يابد تا از ورود و تكثير عوامل بيماري زا جلوگيري شود.مهندس محمد جواد دست آموز با بيان اين كه موارد تكثير وبا در كشور حاكي از عدم ورود عامل وبا در محيط است و انتقال صرفاً از طريق تماس افراد آلوده صورت مي گيرد، به هموطنان توصيه كرد كه از استفاده از آب هاي تهيه شده دست ساز و با استفاده از يخ هاي قالبي كه احتمال خطر آلودگي بالايي دارند اكيداً خودداري كنند.
وي يادآور شد: بستني، فالوده  و كليه مواد عرضه شده توسط دوره گردها، سبزيجات خام ضد عفوني نشده، عدم رعايت بهداشت فردي پس از اجابت مزاج همگي در بروز بيماري وبا نقش دارند.

رئيس سازمان نظام پزشكي اولويت هاي جامعه پزشكي را مطرح كرد:
بازآموزي پزشكان و رسيدگي دقيق به شكايات بيماران
گروه اجتماعي- مريم غفاري: تعيين تعرفه هاي پزشكي از سوي سازمان نظام پزشكي دقيقاً در فضاي برنامه چهارم توسعه است و هيچ تناقض قانوني و حقوقي وجود ندارد و تكليف دولت است كه شكاف تعرفه ها را با تعرفه هاي واقعي پوشش دهد و با نگاه علمي و دقيق به منابع، سرانه درمان را افزايش دهد تا سهم پرداختي مردم كم شود.
دكتر شهاب الدين صدر، رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور در يك نشست مطبوعاتي كه به مناسبت روز خبرنگار(۱۷ مرداد) برگزار شده بود، افزود: در كشورهايي كه اركان نظام بر اساس آراء عمومي شكل مي گيرد اطلاع رساني يكي از امور بسيار مهم كشورهاست لذا انتقال اطلاعات صحيح به مردم كه مربوط به امر سلامت است نقش جدي دارد و شعار امسال سازمان جهاني بهداشت، انسان سالم محور توسعه پايدار است. در هر جامعه اي توجه به نيروي انساني سالم شود يكي از ابزارهاي توسعه اطلاع رساني در حوزه سلامت كه كم  هزينه تر و مؤثر است.
وي ساماندهي امر درمان مردم را نخستين و مهم ترين اولويت  سازمان نظام پزشكي ذكر كرد و گفت: تسهيلات جديدي در امر ماليات جامعه پزشكي جهت استقرار عدالت مالياتي در نظر گرفته شده است.در كنار تفاهم نامه مالياتي در زمينه اصلاح نظام سلامت و اصلاح اقتصاد درمان كار كارشناسي جامعي شروع شده و از تمام شهرها و شهرستانها اطلاعات لازم را در امر هزينه هاي درمان مردم در بخش دولتي و غيردولتي دريافت كرده ايم.
دكتر شهاب الدين صدر گفت: سازمان نظام پزشكي با اين كه يك تشكيلات نظام صنفي است ولي يكي از اهداف اوليه اش دفاع از حقوق بيماران است، لذا ساماندهي امر درمان مردم را جزو اولويت هاي شورا قرار داديم. امروز اعتقاد ما اين است كه تمام مسئولين كه در فكر اصلاح درمان مردم هستند و به دنبال ارتقاي كيفيت درمان هستند بايد هزينه هاي بخش درمان را به صورت دقيق و كارشناسي محاسبه كنند و هزينه  خدمات پزشكي معين شود و سهم سرانه سلامت بايد بالا برود. دوم اين كه بيمه ها بر اساس قانون به وظايف خود عمل كنند و تقويت بيمه ها يك ضرورت است.
وي افزود: حضور جدي در برنامه هاي بازآموزي و آموزش مداوم جامعه پزشكي يكي ديگر از برنامه هاي سازمان است. همچنين از اولويتهاي ما سرعت بخشيدن به رسيدگي شكايات بيماران در قالب هيأت هاي بدوي، تجديد نظر و انتظامي است.
وي حضور نظام پزشكي در شوراهاي تصميم گيري كشور و كميته هاي عالي را باعث نقش بيشتر جامعه پزشكي در سياستگذاري دانست و گفت: براي ترويج اخلاق پزشكي ستادي با رهنمود مقام معظم رهبري طراحي شده است.

۶۵ قلم سرخ
عباس اسدي
امروز هفدهم مرداد سالگرد شهادت چهار ديپلمات ايراني در مزار شريف و شهادت محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي روز خبرنگار نام گرفته است.
كار خبري و اطلاع رساني در جهان امروز با افزايش روزافزون رسانه هاي ديداري، شنيداري و مكتوب كاري آسان اما از اين نظر كه خبرنگار بتواند از ميان اين همه شبكه هاي خبري، نكته تازه و جذابي براي مخاطبان رسانه اي خود بيابد، كاري ممتنع و بس دشوار است، دشوارتر از آن كار خبري در ميدان هاي جنگ و در ميانه تير، تفنگ و زوزه خمپاره و ددمنشي آدمياني است كه ميان خبرنگار و مردان باورمند پيكار هيچ تمايزي قائل نيستند و همه را به يك تير مي زنند.
اگرچه امروز به مناسبت سالگرد شهادت شهيد صارمي روز خبرنگار نام گرفته است اما نمي توان از جانفشاني ،دلاورمردي و فرياد در سكوت ۶۵ خبرنگاري گذشت و هيچ نگفت ،كه كار خبري و اطلاع رساني را با باورهاي ديني درآميختند و قلم خود را در طول هشت سال دفاع مقدس با خون سرخ رنگين ساختند تا به امروزيان پيام دهند كه كار خبري و رسالت سنگين اطلاع رساني را در هيچ شرايطي حتي روزهاي خطر رها نمي سازند، هر چند عده اي را خوش  نيايد و سر ناسازگاري با پديده خبر و آگاه سازي داشته باشند.
كار خبرنگار اتفاقاً در شرايط سخت و جانكاه معنا پيدا مي كند، چرا كه وي از يك سو بايد به عطش و نياز مخاطب به دانستن پاسخ دهد و از ديگر سو داشته ها و دانسته ها را به گونه اي ارائه دهد كه به ناهنجاري در جامعه نيانجامد.
روز خبرنگار محمل و بهانه اي است تا ضمن توجه به مسائل و مشكلات اين حرفه به بيان جانفشاني ها و فداكاري هاي آزاديخواهاني بپردازيم كه براي آگاه ساختن افكار عمومي از آنچه در جهان ديروز و امروز مي گذرد، جان بر كف و بي ادعا پا به وادي خطر گذاشتند و در اين مسير شهد گواراي شهادت نوشيدند، دراين ميان روزنامه جمهوري اسلامي با ۴۰ نفر شهيد، موسسه اطلاعات با ۱۰ شهيد، خبرگزاري ايرنا، هفت شهيد، موسسه كيهان شش شهيد و روزنامه رسالت يك شهيد در رتبه هاي بعدي جاي دارند.

توضيح يك خبر
گروه اجتماعي: خرابي سيستم تهويه بيمارستان امام حسين(ع) اشكال در سيستم سرمايش اعلام شد.
به دنبال گزارش ايسنا مبني بر بروز اشكالات مقطعي در سيستم هاي اين بيمارستان روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اعلام كرد: با تلاش و اقدامات مؤثر نيروهاي فني و با نظارت مستمر و مؤكد مديريت بيمارستان مشكل پيش آمده برطرف شد و از اين بابت هيچ گونه مزاحمتي براي بيماران بستري در اين مركز درماني ايجاد نشد.
در اطلاعيه مديريت اين بيمارستان تأكيد شده است: با توجه به گرماي بي سابقه و گستردگي غيرمعمول تشكيلات و فضاهاي مختلف مركزي مانند بيمارستان امام حسين(ع) مورد فوق چندان عجيب به نظر نمي رسد.

تصحيح و پوزش
گروه اجتماعي: روز گذشته در همين صفحه و در متن خبري كه با عنوان «شيوع وبا تاكنون باعث مرگ ۳ نفر شده است» آمده بود «براساس آخرين گزارش هاي ارايه شده از دفتر دكتر محمد مهدي گويا به روزنامه همشهري، مرگ ۴۸ نفر بر اثر ابتلا به بيماري وبا تأييد شده است.»
همان طور كه از تيتر و عنوان خبر پيداست، تعداد فوت شدگان براثر اين بيماري فقط ۳ نفر است؛ ضمن اصلاح خبر، به علت اين اشتباه از خوانندگان محترم عذرخواهي مي شود.

در پي ابلاغ آيين نامه الزامي شدن آموزش راهنمايي
سرپرستان بازدارنده از تحصيل كودكان
به مرجع قضايي معرفي مي شوند
گروه علمي - فرهنگي: جزئيات آيين نامه اجرايي «الزامي بودن آموزش تا پايان دوره راهنمايي تحصيلي» به وزراي آموزش و پرورش و كشور و رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شد.
به گزارش ايسنا منوچهر فضلي خاني، مديركل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي با تاكيد بر اين كه اين وزارتخانه موظف شده است گزارش عملكرد سالانه را براي پيگيري و بررسي ميزان تحقق اهداف به هيأت وزيران ارائه كند، تصريح كرد: بر اساس اين آيين نامه از اين پس اسامي اوليا يا سرپرستان قانوني كودكان و نوجوانان لازم التعليم موضوع آيين نامه كه از تحصيل كودكان خود ممانعت مي كنند، براي اقدام قانوني بر اساس ماده ۴ قانون حمايت از كودكان و نوجوانان، از سوي آموزش و پرورش به مراجع قضايي اعلام خواهد شد.
فضلي خاني شناسايي افراد بازمانده از ادامه تحصيل مشمول آيين نامه فوق و فراهم كردن امكان ثبت نام و ادامه تحصيل آنها را از ديگر وظايف تعيين شده در آيين نامه براي آموزش و پرورش با همكاري شوراهاي اسلامي شهر و روستا بيان و خاطرنشان ساخت: سازمان ثبت احوال و مركز آمار ايران نيز به ترتيب موظفند آمار متولدين هر سال (در صورت امكان به همراه كد ملي) و آمار كودكان در سن تحصيل تا پايان دوره راهنمايي به تفكيك جنس و مناطق شهري، روستايي و عشايري را ظرف سه ماه پس از درخواست آموزش و پرورش در اختيار اين وزارتخانه قرار دهد.

رسيدن نيروي انتظامي به جايگاه خود
ايلنا: به گفته فرمانده نيروي انتظامي ۹۵ درصد قانون فعلي نيروي انتظامي براي مأموريت هاي اين نيرو نوشته شده است و اين نيرو پيش از اين تابع قوانين ارتش و سپاه بود كه قوانين آن نظامي بود و انعطاف لازم انتظامي را نداشت.
سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي، در همايش فرماندهان ناجا كه در وزارت كشور برگزار شد، گفت: سهم بودجه نيروي انتظامي در سال۷۰ از ۵/۴ درصد به ۱/۲ درصد سقوط كرده بود كه آثار نامطلوب آن در بخش هاي مختلف نيروي انتظامي ديده مي شد.
وي با تأكيد بر وجود روحيه هماهنگي بين دستگاه ها، گفت: تنظيم روابط نيروي انتظامي و وزارت كشور در دوره هاي قبل، مشكلات زيادي داشت كه از آن جمله مداخله برخي افراد بر جزئيات اداري نيروي انتظامي بود؛ اما اخيراً با تنظيم اين روابط، ناجا جايگاه اصلي خود را پيدا كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |