دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۸ - Aug 8, 2005
سخنگوي وزارت خارجه :
ايران طرح پيشنهادي اروپا را رد كرد
آصفي: از طرح پرونده هسته اي در شوراي امنيت نگراني نداريم
004338.jpg
گروه سياسي: در حالي كه جمهوري اسلامي ايران پيشتر و بارها اعلام كرده بود در صورتي كه طرح اروپاييها حق فعاليت مستقل هسته اي آن را ناديده بگيرد، پيشنهاد آنها را نخواهد پذيرفت، روز شنبه رسماً طرح اروپاييها را كه مهمترين نكته آن ناديده گرفتن حق ايران در استفاده از انرژي هسته اي بود رد كرد. مقامات كشورمان طي چند روز اخير در موضع رسمي ضمن رد درخواست اروپاييان اعلام كردند كه فعاليت هاي ucf اصفهان را از سر خواهند گرفت. به دنبال اين تصميم، سه كشور اروپايي در واكنشي شتابزده ضمن هشدار به ايران براي صرف نظر از فعاليت مجدد هسته اي، خواستار تشكيل جلسه اضطراري شوراي حكام شدند تا امكان ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت و اعمال تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران را فراهم سازند.
در همين راستا اتحاديه اروپا تصريح كرده است تهران كه توسط آمريكا متهم به تلاش براي ساختن بمب اتمي است، اگر مي خواهد از امتيازات اروپا بهره مند شود، بايد تعهد بدهد كه فعاليت هاي مربوط به چرخه سوخت هسته اي را تعقيب نمي كند.
اين در حاليست كه مقامات ارشد كشورمان پيشنهاد اروپايي ها را كه از سوي آمريكا مورد حمايت قرار گرفته، فاقد وجاهت قانوني دانسته و آن را توهين آميز خواندند.
برخي از كارشناسان نيز درخواست تأخير از سرگيري فعاليت هاي هسته اي ايران از سوي اروپا را صرفاً به منظور ايجاد فرصت براي اعمال فشار كشورهاي اروپايي به ايران ارزيابي كردند. آنان بر اين باورند كه با توجه به اينكه ايران تعليق در برنامه هاي هسته اي خود را به صورت داوطلبانه انجام داده است، بنابراين لزوم استقرار تجهيزات بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش از سرگيري فعاليت هاي هسته اي صرفاً يك بهانه است؛  چرا كه فعاليت هاي ايران كاملاً براساس معاهدات بين المللي و توافقنامه پادمان بوده است.
به هر حال جمهوري اسلامي ايران مصمم به انجام تصميم براي بازگشايي تأسيسات تبديل اورانيوم در اصفهان است. در همين راستا حميدرضا آصفي در تازه ترين واكنش در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران در خصوص علت هاي نپذيرفتن طرح اروپاييها تصريح كرد: در اين طرح به سه موضوع اشاره نشده است و اين از نقاط ضعف عمده اين طرح مي باشد.
آصفي افزود: موضوع نخست بحث تضمين هاي عيني است كه اشاره به آن نشده و تنها در پيشنهاد اروپايي ها صورت مسأله پاك شده است؛ اشكال دوم اين طرح اين است كه ما از اروپايي ها خواسته بوديم تا در زمينه هاي امنيتي، سياسي و ساير زمينه ها تضمين هاي محكمي به ما ارايه كنند كه در طرح آنها چنين مسأله اي را مشاهده نكرده ايم.
آصفي ادامه داد: اشكال سوم اين طرح در خصوص چرخه سوخت مي باشد كه شايد اروپايي ها به آن توجه نكرده اند؛ ممكن هم هست اشتباهي در اين زمينه كرده باشند.
فكر مي كنم اگر در بند ۳۴ پيشنهاد اروپايي ها به جاي لغت exclude لغت include مي شد ما با طرح مشكلي نمي داشتيم و طرح تا حدودي قابل گفت وگو مي شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان با تأكيد بر اين كه طرح كنوني سه كشور اروپايي به كشورمان به هيچ وجه نمي تواند قابل پذيرش باشد خاطرنشان كرد: همان گونه كه پيش از اين گفته بوديم طرح اروپايي ها طرحي با رنگ و لعاب ولي بدون محتواست؛ البته صحبت هايي درخصوص همكاري در زمينه هاي پزشكي ، نيروگاه ها و ساير زمينه ها در اين طرح شده است، ولي تضمين هاي عيني كه الزام آور باشد در اين طرح مشهود نيست و مجموع اين عوامل باعث شد كه طرح پيشنهادي اروپا از جانب جمهوري اسلامي ايران مورد قبول واقع نشود.
وي همچنين درباره  زمان ارايه  پاسخ رسمي كشورمان به طرح سه كشور اروپايي گفت: پاسخ اروپا در دست تهيه است و تصور مي كنم قاعدتا تا فردا اين پاسخ داده مي شود و راجع به اين طرح بحث و صحبت هاي بسياري شده است.
آصفي با اشاره به اين كه در شرايط فعلي برخي رسانه ها به تبليغات غلط و وارونه دست مي زنند اظهار داشت: برخي رسانه ها با تبليغات غلطشان مسايلي از جمله قصد ايران براي ساخت بمب را مطرح مي كنند كه به اعتقاد ما طرح اين گونه مسايل براي سرپوش گذاردن بر طرح غيرمنطقي سه كشور اروپايي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تأكيد كرد: ما بارها اعلام كرده ايم كه فعاليت هاي اصفهان هيچ ارتباطي به بمب يا سلاح پيدا نمي كند و حتي گفته ايم كه حاضريم محصولات اين تاسيسات را به كشورهايي كه تمايل داشته باشند، صادر نماييم.
وي افزود: فعلا نطنز در دستور كار ما قرار ندارد، ولي ما بحث اصفهان را شروع خواهيم كرد. نمايندگان پادماني آژانس در ايران هستند و نماينده  فني اين سازمان بين المللي نيز بامداد امروز به تهران مي رسد تا پس از نصب تجهيزات تكميلي از جمله دوربين هاي مكمل فعاليت تاسيسات فرآوري اورانيوم در اصفهان آغاز شود.
وي ادامه داد: به هر حال زمان شروع فعاليت ها در اصفهان به اين باز مي گردد كه كار اينها كي تمام شود؛ ولي مهم اين است كه بحث اصفهان مساله  قريبي است؛ با اين حال ما همچنان علاقمنديم كه درخصوص موضوعات مختلف با اروپايي ها مذاكره كنيم.
آصفي در ادامه طرح سه كشور اروپايي را مخالف بيانيه  پاريس، تهران و معاهده  NPT و تمام اصول و مذاكرات در اين زمينه توصيف كرد و خاطرنشان كرد: ما نمي توانيم از حقوق مسلم مان صرف نظر كنيم و همان طور كه در انجام مذاكره و گفت وگوها پشت كار داشته ايم در حفظ حقوق مان نيز بدون اغماض پيش خواهيم رفت و اين مساله تا فردا(امروز) صبح روشن خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: در مجموع فضاي كلي اين پيشنهاد نزديك به ۳۰ صفحه اي ما را در موقعيتي قرار داد كه طرح مذكور را نپذيريم.
وي همچنين در ارتباط با موضع تهديدآميز برخي كشورهاي اروپايي مبني بر اين كه جمهوري اسلامي ايران بايد طرح پيشنهادي شان را بپذيرند تأكيد كرد:ما بارها گفته ايم كه ايران با زبان تهديد خيلي آشنا نيست و فكر مي كنيم چنين زباني درخصوص ايران كارايي ندارد و همكاري و ترغيب به همكاري است كه در اين چارچوب كارساز خواهد بود.
آصفي با اشاره به اين كه به اروپايي ها گفته ايم كه از تهديد دست بردارند اظهار داشت:هرچند كه درخواست سه كشور اروپايي براي تشكيل جلسه فوق العاده  شوراي حكام مبناي حقوقي ندارد؛ ولي ما از اين جلسه هيچ گونه نگراني نداريم و به عهده آنهاست چه راهي را برگزينند؛ راه گفت وگو يا راه هاي ديگر كه ما براي تمامي آنها آماده ايم.
وي با تأكيد بر علاقه كشورمان بر گفت وگو و مذاكره با سه كشور اروپايي افزود:اگر اروپايي ها علاقه اي به مذاكره نداشته باشند، ما راه هاي ديگري را برخواهيم گزيد.
آصفي در ادامه درباره  احتمال ارجاع پرونده كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ادامه داد: فكر نمي كنم در جلسه  امروز موضوع شوراي امنيت مطرح شود؛ چرا كه چنين مكانيزمي عملا وجود ندارد و اگر احيانا روزي هم، چنين شود ما هيچ گونه نگراني نخواهيم داشت؛ ولي اگر اروپايي ها اين گونه مي خواهند مي توانند اين راه را هم امتحان كنند تا ببينند نتيجه اش چه مي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره  اين كه آيا ملت ايران درخصوص بحث هسته اي بهاي سنگيني را خواهد پرداخت يا خير اظهار داشت: فعلا گمانه زني نكنيد؛ ولي هيچ چيز شيرين تر از حفظ منافع ملي كشور نيست و چنين مسايلي نيز گمانه زني هايي است كه از جانب برخي رسانه هاي غربي صورت مي گيرد.
آصفي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا فكر نمي كنيد اكنون زمان آن رسيده كه با آمريكا وارد مذاكره شويم؟ گفت:دليلي براي اين مساله وجود ندارد. تمامي مشكلات ما را آمريكا درست كرده و اين مسايل به واسطه  اعمال فشارهاي آمريكا و سه كشور اروپايي است و به اعتقاد ما هنوز زمان گفت وگو با آمريكا فرا نرسيده و ما هيچ رويكرد عقلاني را از مسئولان اين كشور شاهد نبوديم.
وي با تأكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران هيچگاه از لحاظ حقوقي و استدلالي در اين قضيه كم نخواهد آورد خاطرنشان كرد:مگر اين كه در اين جريانات بحث اعمال نفوذهاي سياسي باشد كه ماجراي خودش را دارد.

بشار اسد در تهران
احمدي نژاد: نقش ايران و سوريه در توسعه جهان اسلام اساسي است
004335.jpg
004341.jpg
ايسنا: بشاراسد، رئيس جمهور سوريه و هيأت همراه عصر ديروز وارد تهران شدند.
وي در بدو ورود مورد استقبال عبدالعلي زاده، وزير مسكن و شهرسازي قرار گرفت.
بشار اسد ،  رئيس جمهور سوريه، همچنين عصر ديروز در دفتر رياست جمهوري كشورمان در خيابان پاستور تهران مورد استقبال رسمي دكتر احمدي نژاد قرار گرفت.
در اين مراسم پس از آنكه سرود ملي دو كشور نواخته شد، روساي جمهور دو كشور از نيروهاي مستقر سان ديدند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شده و با آنها گفت وگو كردند.
دكتر محمود احمدي نژاد با بيان اينكه «افتخار دارم كه با بشار اسد يكي از جوان ترين و باهوش ترين رهبران جهان عرب ملاقات كنم» گفت: «خوشحالم كه اولين ملاقات خود را با يكي از دلسوزان جهان اسلام و عرب انجام مي دهم.»
رئيس جمهور گفت: «ايران و سوريه از روابط ديرينه و عميقي برخوردارند كه در شرايط پايداري قرار دارد و متاثر از مشتركات فراوان ديني، فرهنگي و سياسي است.»
احمدي نژاد پيوند دو ملت سوريه و ايران را ضروري دانست و تصريح كرد: «وجود مشتركات فراوان ميان تهران و دمشق باعث شده است تا اين پيوند هرچه بيشتر مستحكم تر شود.»
رئيس جمهور اظهار داشت: «هيچ فاصله اي بين دو ملت ايران و سوريه احساس نمي شود و فكر مي كنم سوريه در خط اول دفاع از جهان اسلام قرار دارد.» وي گفت: «وجود تهديدات و دشمنان مشترك عاملي براي پيوند بيشتر دو كشور شده است و ضرورت پيوندها را افزايش داده است.» وي گفت: « نقش ايران و سوريه براي توسعه آينده منطقه و جهان اسلام نقشي اساسي است به همين دليل هيچ محدوديتي براي توسعه همكاريها قائل نيستيم.» رئيس جمهور گفت:«ايران مشكلات سوريه را مشكلات خود مي داند و فكر مي كنيم اين احساس و باور نيز در بين برادران سوري وجود دارد.»
احمدي نژاد بر اهميت توسعه روابط تهران و دمشق تأكيد كرد و گفت: « اين اهميت آنقدر هست كه دشمنان براي تضعيف آن در تلاشند.» وي گفت: «گسترش روابط و توسعه برنامه ريزي مشترك بين دو كشور مي تواند دنياي اسلام را در برابر توطئه هاي دشمنان مصون بدارد.»
بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نيز با ابراز خرسندي از ديدار مجدد خود از جمهوري اسلامي ايران كه از آن به عنوان برادر ياد مي كرد با بيان تبريك به دكتر احمدي نژاد به خاطر اعتمادي كه ملت به وي داشته است گفت:« به خاطر شرايطي كه در منطقه وجود دارد موضوعات مورد گفت وگو بسيار زياد است كه مسائل عراق يكي از آنان است».بشار اسد گفت: « امروز مسائل زيادي را در زمينه هاي سياسي و امنيتي در عراق مشاهده مي كنيم كه بايد مورد بحث قرار گيرد به خصوص تاثير اين وضعيت عراق در منطقه .» وي با بيان اينكه تروريسم در منطقه در حال گسترش است گفت: «اين وضعيت بايد مورد مشورت و نيز تبادل آراي ايران و دمشق قرار گيرد.»
وي ايران و سوريه را دو كشور مهم در جهان اسلام ياد كرد و گفت: اين كه چگونه بتوانيم به بهترين برسيم بايد مورد بحث قرار گيرد و منافع دو كشور كه جداي از منافع ساير كشورهاي منطقه نيست بررسي شود و به يك ديدگاه مشترك بين دو كشور ايران و سوريه برسيم تا منافع ساير كشورها هم تامين شود. «

بازديد حداد عادل  از طرح  توسعه
كاربري  فناوري  اطلاعات  وزارت  خارجه
ايرنا: غلامعلي  حداد عادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  روز گذشته با حضور در وزارت امور خارجه  از مراحل  نهايي  پيشرفت  طرحهاي  مختلف  توسعه  كاربري  فناوري اطلاعات  و ارتباطات  در اين  وزارتخانه  بازديد كرد.در اين  بازديد كه  كمال  خرازي  وزير امور خارجه  و شماري  از معاونان  و مديران  وزارت  خارجه  حضور داشتند، خرازي  گزارش ۲۰ ماهه  از پيشرفت  طرحهاي  مختلف  توسعه  كاربري  اطلاعات  را به  اطلاع  رئيس مجلس  شوراي  اسلامي رساند.
در اين  مراسم  همچنين  چند تن  از مديران  طرح هاي  اخبار و اطلاع  رساني ، اتوماسيون  اداري ، خدمات  پشتيباني  و خدمات  كنسولي  گزارشهاي  جداگانه اي  را از پيشرفت  طرحهاي  مربوط به  اين  حوزه ها به  اطلاع  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي رساندند.اين  طرح  در چارچوب  مجموعه  طرحهاي  دولت  الكترونيك  است  كه  در سال  جاري  پس از طي  مراحل  استقرار به  بهره برداري  خواهد رسيد.

در حاشيه جلسه علني مجلس
* نمايندگان كرد و اهل سنت مجلس در نامه اي به احمدي نژاد خواستار به كارگيري نيروهاي كرد و اهل سنت در سطوح مديريتي كشور شده اند .
* نشست  علني  ديروز مجلس  به  دليل  عدم  مطابقت  عدد نمايندگان  حاضر بر روي  نمايشگر الكترونيكي  با تعداد حاضران  در صحن ، به  منظور بازگشت نمايندگان ، براي  ۱۵ دقيقه  تعطيل  شد.
* در جلسه روز گذشته مجلس گزارش اعتبارنامه داريوش قمري نماينده ايلام قرائت و به تصويب شد.

حداد عادل :
طرح اروپا حقوق ايران را تامين نمي كند
گروه سياسي: غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس، طرح اروپا را تامين كننده حقوق ايران ندانست و گفت ايران مصمم به استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است.
به گزارش خبرنگار ما رئيس مجلس در واكنش به پاسخ سه كشور اروپايي در مورد آغاز فعاليت UCF اصفهان بيان كرد: متاسفانه اين پاسخ تامين كننده حقوق ايران نيست. آنها درباره مساله اي كه بايد صحبت كنند حرفي به ميان نياوردند و بيشتر به موضوعاتي پرداختند كه حقوق طبيعي كشورها است.
حداد عادل افزود: سه كشور اروپايي علي رغم آنچه وعده دادند و سر موافقتنامه پاريس مبني بر استفاده ايران از حق طبيعي اش براي استفاده از فعاليت صلح آميز هسته اي تاكيد كردند اما پاسخ آنها مورد انتظار ما نيست.
وي گفت: آنها در موافقتنامه پاريس فعاليت هسته اي را موكول به تضمين عيني كردند و ما هم چون مصمم به صلح آميز بودن فعاليت هسته اي بوديم مانعي براي دادن تضمين عيني نديديم.ما در مراحل بعدي از سه كشور اروپايي خواستيم مقصود خودشان از تضمين عيني را اعلام كنند اما به نظر مي رسد آنها به دنبال تعليق دائم غني سازي هستند. رئيس مجلس اظهار داشت: اساسا تضمين عيني وقتي معني مي دهد كه فعاليتي صورت بگيرد و اگر كاري انجام نشود ديگر تضمين عيني معني نمي دهد. اگر كشوري كه شرايط بهره گيري از فعاليت صلح آميز هسته اي را دارد نتواند از اين منبع بهره  بگيرد سئوالي كه مطرح مي شود اين است كه اساسا وجود آژانس بين المللي انرژي هسته اي براي چيست؟ توصيه ما به مقامات كشور اين است كه هر چه زودتر خواست مردم ايران مبني بر از سرگيري فعاليت صلح آميز هسته اي را به مرحله اجرا درآورند.حداد عادل در ادامه سخنان خود با اشاره به هفدهم مرداد روز خبرنگار، حفظ حرمت خبرنگاران را بر همه واجب دانست و از خبرنگاران خواست تا حفظ اخلاق حرفه اي را بر خود واجب بدانند.
وي افزود: وظيفه خبرنگاران يك وظيفه تشريفاتي نيست و در جامعه اي كه مي خواهد از استبداد به دور باشد و با راي مردم اداره شود و تكليف حكومت به مبناي مردم سالاري تعيين شود در اين شرايط مردم در راي دادن نياز به آزادي دارند.
دو مصوبه ديروز مجلس
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي لايحه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب ۲۷/۱۱/۸۰ مطرح و هفت ماده از آن به تصويب رسيد. براساس ماده يك اين مصوبه بانك مركزي مكلف شد بازپرداخت تعهدات ارزي را در قالب بودجه هاي سنواتي از مانده بدهي دولت به اين بانك متناسبا كسر نمايد.طبق ماده دوم به وزارتخانه ها، مؤسسات دولتي و شركتهاي دولتي اجازه داده مي شود براي اجراي پروژه هاي طرحهاي تملك دارايي هاي سرمايه  اي ملي و استاني مندرج در قوانين بودجه سنواتي و سرمايه گذاري از محل منابع داخلي شركتهاي دولتي به نفع پيمانكاران داخلي طرف قرارداد شبكه بانكي دولتي و غيردولتي كشور اعتبار اسنادي ريالي افتتاح نمايند.
لايحه استفاده از منابع مالي خارجي كه از سوي شوراي نگهبان برگشت داده شده بود در جلسه ديروز مطرح شد اما به دليل اصرار نمايندگان بر نظر خود مصوبه مجددا به شوراي نگهبان ارجاع داده شد.

توافق هسته اي هند و پاكستان
هند و پاكستان آزمايش موشك هاي
بالستيك خود را به يكديگر اطلاع مي دهند
ايرنا: دور سوم   مذاكرات  اعتمادسازي  هسته اي  هند و پاكستان  شنبه  شب  با توافق  دو كشور بر سر اطلاع  دادن  به  يكديگر در مورد آزمايش  موشك هاي  بالستيك  در دهلي نو پايتخت  هند پايان  يافت .
در بيانيه  پاياني  مذاكرات  بين  دو كشور آمده  است: مقام هاي  دو كشور توافق  كردند پيش  از انجام  هرگونه  پرتاب  آزمايشي  موشك هاي  بالستيك  توسط هند و پاكستان ، به  همديگر اطلاع  داده  شود.
براساس  اين  بيانيه ، همچنين  دو طرف  توافق  كردند تا خط تماس  مستقيم  تلفني براي  پيشگيري  از سوءتفاهم ها و كاهش  خطرات  مربوط به  مسايل  هسته اي  در شهريور سال جاري  بين  دو كشور داير كنند.
رياست  هيات  مذاكره كننده  هندي  را ميرا شانكر مدير اداره  كل  سازمان ملل  وزارت  امور خارجه  اين  كشور و رياست  هيات  پاكستاني  را طارق  عثمان حيدر از معاونان  وزارت  خارجه  اين  كشور برعهده  داشتند.
قرار است،  هند و پاكستان  امروز گفت و گوهاي  دوجانبه  خود را درمورد اقدامهاي  اعتمادسازي  مربوط به  تسليحات  غيراتمي  آغاز كنند.
مذاكرات  اعتمادسازي  دوجانبه  بين  اين  دو كشور هسته اي  يكي از ۸ مساله  مورد گفتگو در روند گفتمان  مشترك  هند و پاكستان  است .
اين  دو كشور از دو سال  پيش  با تنش زدايي  در روابط دوجانبه  اقدام  به برگزاري  مذاكرات  مستقيم  براي  حل  اختلافات  دوجانبه  از جمله  مسايل  مرزي  و كشمير كردند.
هند و پاكستان  پس  از استقلال  از انگليس  در سال  ۱۳۲۶ هجري  خورشيدي  سه  بارجنگيدند كه  دوبار آن بر سر منطقه  مورد منازعه  كشمير بوده  است .

آقازاده: پيشنهاد اروپا توهين آميز بود
ايسنا: در حالي كه ايران رسما مخالفت خود را با پيشنهاد اخير اروپا درباره مسايل هسته اي اعلام كرده است، رئيس سازمان انرژي اتمي و برخي از مسئولان اين سازمان به تشريح آخرين تحولات در اين رابطه پرداختند.
مهندس غلامرضا آقازاده گفت: «بايد حواشي مسايل اصلي در مذاكرات يعني امتيازات اقتصادي، سياسي و امنيتي از متن مذاكرات حذف شود؛ چرا كه معتقديم اين مسايل بر موضوع اصلي غلبه پيدا كرده است.»
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان با تأكيد بر اين اعتقاد كه «پيشنهاد اروپايي ها تحقير ملت ايران بود» اظهار داشت: «بعد از يكسال و نيم مذاكره و روشن شدن موازين ايران و سه كشور اروپايي و رفت و آمدهاي مذاكراتي بسيار، توقع چنين پيشنهادي را از اروپايي ها نداشتيم.»
وي با بيان اينكه اروپايي ها در مذاكرات گذشته مطرح مي كردند كه ما ملاحظات ايران را در نظر مي گيريم و سعي مي كنيم در پيشنهادمان آنها را بگنجانيم افزود: «اما متاسفانه اين گونه نشد، پيشنهاد اروپاييها آنقدر سطحي بود كه معتقدم حتي دور از شأن اروپاييها بود.»
آقازاده گفت: «آنها حتي در اظهاراتي پس از ارايه پيشنهاد خود مطرح كردند كه پيشنهاد فعلي را نهايي تلقي نكنيد، بنابراين پيشنهاد اروپا به لحاظ محتوايي چيزي كه مورد نظر ايران باشد، نبود.»
وي با اشاره به محتواي پيشنهاد اخير اروپاييها گفت: «در برخي بخشهاي اين پيشنهاد بسياري از مطالب سبك و كوچك بود.يكي از محورهايي كه اروپا بر روي آن مانور مي داد بحث تضمين امنيتي اروپا به ايران بود؛ مبني بر اينكه اگر كشوري هسته اي به ايران حمله كند ما دو كشور عضو شوراي امنيت (انگليس و فرانسه) از شوراي امنيت درخواست كمك براي ايران خواهيم كرد، اين اصل و كل تضميني است كه بعد از دو سال اروپاييها به ما دادند و معتقدم بسيار كوته نظرانه است، همچنين در مباحث اقتصادي آنها مسايل پيش پا افتاده اي را مثل حمايت از گسترش اينترنت مطرح كرده اند؛ بنابراين معتقدم در بحث سياسي، امنيتي، اقتصادي و هسته اي پيشنهاد اروپا مطلب مهمي را در برنداشت.»
وي تأكيد كرد: «متن پيشنهاد اروپا نسبت به ايران توهين آميز است.»
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه معتقدم متن كامل پيشنهاد اروپاييها بايد از سوي رسانه هاي داخلي به طور جامع مورد بررسي قرار گيرد افزود: «مردم بايد بدانند و قضاوت كنند كه تصميم ايران براي ازسرگيري تاسيسات UCF اصفهان بر اثر اقدامات غير مسئولانه اروپا بوده است.»
آقازاده در ادامه اين گفت وگو با اشاره به پاسخ ايران به اروپا تصريح كرد: «وزارت امور خارجه كشورمان پيام ايران را رسما اعلام كرده است و پاسخ مكتوب نيز به زودي ارسال مي شود.»
وي گفت: «آنها در پيشنهاد خود كلماتي را براي توقف كامل فعاليت هاي هسته اي به كار بردند كه شامل استخراج سنگ اورانيوم از معدن تا مرحله غني سازي اورانيوم و مراحل بعد مي شود.»
آقازاده درپاسخ به اينكه چرا در يكسال ونيم گذشته مساله خط قرمز ايران كه همان چرخه سوخت است براي اروپا جانيفتاده است، گفت: «آنها به خوبي مي دانند كه خط قرمز ما چرخه سوخت هسته اي است، اما اروپاييها هم براي خود خط قرمزهايي دارند مبني بر اينكه ايران چرخه سوخت نداشته باشد و مذاكرات ما در اين سيكل انجام گرفته است.»
وي درخصوص ادامه مذاكرات با طرف اروپايي گفت: «وضعيت فعلي نشان دهنده پايان مذاكرات نيست.
سياست كشور ما اين است كه اين مذاكرات ادامه يابد، همانطور كه يك بار پيشنهاد جامع ايران به اروپا پذيرفته نشد اين بار هم پيشنهاد اروپا به ايران پذيرفته نشده است.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |