دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۸ - Aug 8, 2005
شهر هكرها
كوتاه ترين مسير براي پولدار شدن
004260.jpg
گروه انفورماتيك: امير بهادري نژاد: در شهر فستاك نيجريه جامعه اي از هكرها و ارسال كنندگان هرزنامه به چشم مي خورد كه شب ها به كار در اينترنت مشغول مي شوند. البته پس از طلوع خورشيد اين افراد لباس هاي شيك خود را بر تن مي كنند و با خودروهاي گرانقيمت شان در اطراف كافي نت ها به گشت و گذار مي پردازند. در اين شهر حاشيه اي، متخصصان ارتباطات كه به صورت زير زميني به كار مي پردازند خطوط بين المللي تلفن به مشتريان عرضه مي كنند كه با استفاده از اين خطوط، ارسال كنندگان هرزنامه ها و هكرها مي توانند كاربران را فريب بدهند چون آنها هستند كه مي توانند كشور مبدا تماس تلفني خود را انتخاب نمايند. به عبارتي ديگر هكر مي تواند از نيجريه تماس بگيرد اما اينگونه وانمود نمايد كه از يك كشور اروپايي تماس برقرار كرده است. اين هكرها همچنين نرم افزارهايي عرضه مي كنند كه با اين نرم افزارها مي توان ميليونها آدرس پست الكترونيكي كاربران را بدست آورد و برايشان هرزنامه ارسال نمود.
البته دولت نيجريه براي مبارزه با اين هكرها از ۳ سال پيش عمليات گسترده اي را آغاز كرده و نتايج اين عمليات به تدريج نمايان مي شود. در طول اين ۳سال بيش از ۷۰۰ ميليون دلار پول نقد و كالا از اين هكرها ضبط شده و ۵۰۰ نفر نيز در اين رابطه دستگير شده اند و ۵۰۰ نفر ديگر نيز تحت پيگرد قرار دارند. چند ماه پيش يكي از اين هكرها كه وب سايتي طراحي كرده بود كه از طريق آن به فروش خطوط تلفن مي پرداخت به ۱۶ سال حبس محكوم شد. اين مرد توسط يك كارآگاه مخفي كه خود را به عنوان يك تاجر ايتاليايي معرفي كرده بود دستگير شد و به دام افتاد.
در پرونده هاي ديگر يك هكر كه اقدام به سرقت ۲۴۲ ميليون دلار از يك بانك برزيلي كرده بود توسط پليس شناسايي شد كه تا كنون ۲۵ ميليون دلار از اين مبلغ را پس داده است و بايد ۵/۲ سال را پشت ميله هاي زندان سپري بكند.
با آنكه در تمام كافي نت هاي نيجريه به كاربران هشدار داده شده به ارسال هرزنامه نپردازند اما با اين حال هر روز يك جوان ۲۴ ساله وارد كافي نت شهر مي شود و ساعت ها پشت دستگاه مي نشيند و در طول اين مدت دهها هزار هرزنامه به آدرس كاربران ارسال مي نمايد كه در اين نامه ها به كاربر نويد داده مي شود كه برنده ۴/۶ ميليون دلار شده است.  البته تا كنون تنها يك كاربر به اين نامه ها پاسخ مثبت داده كه آن يك نفر هم ۵ هزار دلار به حساب اين هكر واريز كرد و فريب خورد.
اما به چه دليل نيجريه به يكي از قطب هاي هكرها در جهان تبديل شده است؟ كشور ۱۳۰ ميليون نفري نيجريه از جوانان مستعدي بهره مند مي باشد و چون آنها به زبان انگليسي مسلط مي باشند بسيار زود با مفاهيم اينترنتي آشنا مي شوند.
بر اساس آمار بانك جهاني بيش از يك چهارم دانشجويان شهري نيجريه بيكار هستند و به همين دليل بسيار سريع جذب جرايم پر سود اينترنتي مي شوند. با توجه به اينكه تا ۶ سال پيش اوضاع اين كشور نابسامان بود به همين دليل با جرايم اينترنتي چندان مبارزه نمي شد. اما حالا دولت تلاش گسترده اي را براي مبارزه با جرايم اينترنتي آغاز كرده است. حتي پليس نيجريه براي مبارزه با جرايم اينترنتي آموزش هاي تخصصي ديده است.
يك هكر بسيار ماهر كه حاضر نيست نام خود را فاش بكند مي گويد: من پس از اتمام تحصيلات دانشگاهي خود بيكار بودم به همين دليل وارد جرايم كامپيوتري شدم كه بسيار پر درآمد است به همين دليل از صبح تا شب مقابل كامپيوتر مي نشينم و به ارسال هرزنامه مي پردازم. اين جوان مطمئن است كه ظرف ۲ سال صاحب خودرو خواهد شد.

افشاي دومين روش براي فريب برنامه جديد
«فوايد ويندوز اصيل»
گروه انفورماتيك: هكرها دومين روش دور زدن و فريب برنامه «فوايد ويندوز اصيل» شركت مايكروسافت را كه به منظور قطع دسترسي كاربران ويندوزهاي كپي شده و غير اصيل به نرم افزارهاي جانبي اين شركت راه اندازي شده است فاش كردند.
به گزارش ايرنا، شركت مايكروسافت مدتي است در برنامه اي موسوم به «فوايد ويندوز اصيل» اقدام به بررسي اصالت نسخه ويندوز مورد استفاده تمامي كاربراني مي كند كه قصد دارند نرم افزارهاي جانبي اين شركت را از وب سايت مايكروسافت دانلود كنند.
طبق اين برنامه كه براي جلوگيري از گسترش نسخه هاي كپي شده ويندوز و ترغيب كاربران به خريداري نسخه هاي اصيل راه اندازي شده، مايكروسافت از دانلود نرم افزارهاي جانبي خود، نظير نرم افزار «مايكروسافت آنتي اسپاي ور» ، توسط استفاده كنندگان از «ويندوز» هاي غير اصيل جلوگيري مي كند.
اين درحالي است كه چند روز قبل و تنها مدت كوتاهي پس از آغاز به كار برنامه جديد مايكروسافت، هكرها از وجود روش ساده اي براي فريب برنامه بررسي اصالت ويندوز شركت مايكروسافت و دسترسي به نرم افزارهاي جانبي اين شركت حتي با استفاده از ويندوزهاي غير اصيل خبر دادند و هم اكنون دومين روش فريب برنامه مذكور نيز در اينترنت منتشر شده است.
طبق اين روش جديد، كافي است كاربران تغييرات كوچكي در تنظيمات ابزار بررسي اصالت ويندوز (GenuineCheck.exe) ايجاد كنند تا اين برنامه متوجه غير اصيل بودن ويندوز نشده و اجازه هر گونه دانلود از سايت مايكروسافت را براي كاربران فراهم كند. شركت «مايكروسافت» هنوز صحت خبر جديد را تاييد ن كرده، اما در حال بررسي آن است.

گسترش بازي هاي آنلاين
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: در راستاي گسترش ارتباطات با پهناي باند وسيع تر نسبت به گذشته بازي هاي رايانه اي گروهي نيز گسترش يافته اند.
ساختار اين نوع از بازي هاي رايانه اي به گونه اي است كه صدها نفر از علاقه مندان قادر خواهند بود به طور همزمان به انجام بازي بپردازند.
به گزارش  بي بي سي محبوب ترين اين نوع از بازي هاي رايانه اي بيش از سه ميليون كاربر دارد كه آنها به صورت گروهي به انجام بازي دلخواه خود مي پردازند.
به علت وجود برخي تعاملات در اين بازي ها افراد به شكل گروهي درمي آيند كه به طرز خاصي با هم ارتباط دارند.
يكي از نويسندگان و همچنين طرفداران پروپاقرص اين بازي ها در اشاره به فوايد اين بازي ها مي گويد: «شما قادر خواهيد بود بسياري از احساساتي كه اين نوع از بازي  به شما ارائه مي دهد را تجربه كنيد و علاوه بر آن شما مي توانيد دوستاني از گروه هاي اجتماعي مختلف داشته باشيد و بسياري از فعاليت هاي گروهي را از طريق اين بازي ها تجربه كنيد.»
حق اشتراك براي دسترسي به اين بازي ها به طور متوسط بين ده الي پانزده دلار در ماه اعلام شده است.

سنگاپور، قطب فناوري هاي فضايي جنوب شرق آسيا
ايسنا: سنگاپور همچنان در حال تبديل شدن به يكي از قدرت هاي فناوري علوم فضايي است.
وزير علوم و اطلاعات سنگاپور كه در مراسم چهلمين سالگرد استقلال اين كشور سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: پيش بيني مي شود طي سالهاي آتي تحول عظيم در علوم فضايي سنگاپور روي دهد.
در حال حاضر بيش از ۱۰۰ شركت علوم فضايي و فناوري هاي مربوطه در سنگاپور مشغول به فعاليت هستند.

«كوازارهاي گمشده» كشف جديد تلسكوپ فضايي اسپيتزر
گروه دانش: تلسكوپ فضايي «اسپيتزر» ناسا توانست جمعيت گمشده اي از كوازارها را كشف كند.
به گزارش ايسنا، ستاره شناسان در اين سالها منتظر بودند كوازارهاي فراواني را در جهان پيدا كنند ولي با آشكار سازي هاي انجام شده هرگز نتوانستند تعداد مورد پيش بيني خود را كشف كنند اما با كشف جديد اسپيتزر خواهند توانست اين كوازارهاي گمشده را بيابند.
كوازارها سياهچاله هاي پرجرمي هستند كه توسط حلقه هاي غول آسايي از گاز و غبار احاطه شده اند و در قلب كهكشان هاي دور دست قرار دارند.
كوازارها ساليانه جرمي معادل يك هزار ستاره را مي بلعند. اين جرم عظيم از حلقه هاي اطراف تامين مي شود. مكيده شدن اين مواد بوسيله سياهچاله موجب درخشندگي اين حلقه هاي غول آسا مي شود و كوازارها را به يكي از درخشنده ترين اجسام تبديل مي كند.
كوازارها عمدتا به دو دسته تقسيم مي شوند: دسته اي در اشعه ايكس و دسته اي در نور مرئي بيشترين درخشندگي را دارا هستند. ستاره شناسان در روش هاي معمول براي برآورد تعداد كوازارها از تابش پس زمينه كيهاني استفاده مي كنند اما آمار به دست آمده از مقادير مورد انتظار بسيار دور است.
دانشمندان فكر مي كنند گاز و غبار اطراف كوازار باعث مي شود اين اجرام گرسنه از ديد ما پنهان بمانند اما تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا با ديد مادون قرمز خود كه از ميان گاز و غبار عبور مي كند توانسته تعدادي از هر دو نوع كوازارها را آشكار كند.
به گزارش ايسنا از پارس اسكاي، چند روز پيش پژوهشگران از اين طريق توانستند ۲۱ نمونه از اين كوازارهاي گمشده را در منطقه اي كوچك از آسمان پيدا كنند كه تمامي از سوي رصدخانه راديويي نجومي ملي در مكزيكو تاييد شده است.
بنابه گفته مارك ليسي از مركز تلسكوپ فضايي اسپيتزر، اگر اين پژوهش همچنان با موفقيت ادامه پيدا كند شاهد رشد سياهچاله هاي ابرجرم خواهيم بود كه تاكنون به واسطه گاز و غبار از ديد ما پنهان مانده بود و همچنين ستاره شناسان مي توانند ديد كامل و همه جانبه نسبت به كوازارها پيدا كنند.
از ميان اين ۲۱ كوازار كشف شده ۱۰ كوازار در داخل كهكشان هاي بزرگ بيضي شكل بالغ قراردارند و بقيه در ميان كهكشان هاي ضخيم و غبار آلود دوردست هستند.

دستيابي  به  دانش  توليد ويتامين 
ب  ۱۲نشاندار در سازمان  انرژي  اتمي
پژوهشگران  سازمان  انرژي  اتمي  موفق  به  توليد ويتامين  ب۱۲نشاندار براي  تشخيص  نوعي  كم  خوني  خطرناك  شدند.
مريم  مظاهري  مجري  طرح  و كارشناس  ارشد آزمايشگاه  بيوتكنولوژي هسته اي  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر، ويتامين  ب۱۲ نشاندار را يكي  از ابزارهاي  تشخيص  آسان  و كم  هزينه  براي  برخي  انواع  كم  خوني  ها اعلام  و تصريح  كرد در اين  پژوهش  با توليد راديو ايزوتوپ  كبالت۵۷ در مركز تحقيقات  هسته اي  كرج  و تغذيه  نوعي  باكتري  مولد ويتامين  ب ۱۲ با اين  راديو ايزوتوپ ، اين  ويتامين  به  صورت  نشاندار شده  به  دست  آمد. وي  افزود: براي  توليد اين  راديودارو از روش هاي  زيست  فناوري  استفاده  شده  و مراحل  آزمايشگاهي  آن  با موفقيت  انجام  شده  است .
مجري  طرح  با اشاره  به  دشوار بودن  روش هاي  عكسبرداري  و دردناك  بودن  تكه  برداري  از روده  بزرگ  كه  براي  تشخيص  كم  خوني  ناشي  از جذب  نشدن  ويتامين  ب۱۲ انجام  مي  شود، گفت  مشكلات  اين  روش ها به  همراه  هزينه  زياد واردات  راديو دارو از خارج ، موجب  شده  است  آزمايش  ميزان  جذب  ويتامين 
ب  ۱۲ در كشور رواج  نيايد.
براساس  اين  گزارش  ، ويتامين  ب ،۱۲ عامل  مهمي  در بدن  به  شمار مي رود كه  در رشد و توسعه  سلول  ها نقش  برجسته اي  دارد. نخستين  سلول هايي  كه  از كمبود اين  ويتامين  آسيب  مي  بينند سلولهاي  مغز استخوان  و لوله  گوارش  هستند.
گفتني  است  در آزمون  شيلينگ، ابتدا كپسول  حاوي  ويتامين  ب ۱۲ راديواكتيو به  بيمار داده  شده  و۲ ساعت  بعد تزريق  عضلاني  ويتامين  ب۱۲معمولي  انجام  مي  شود.
اين  تزريق  موجب  مي  شود تا ب۱۲ راديو اكتيو جذب  و به  داخل  ادرار ترشح  شود.با جمع آوري  ۲۴ ساعته  ادرار و آزمايش  آن  متخصصان  پزشكي  هسته اي ، ميزان  دقيق  جذب  ويتامين  ب ۱۲را محاسبه  مي  كنند.

امشب رخ مي دهد؛ مقارنه ماه و زهره
004263.jpg
فارس: امشب ماه در مقارنه با سياره پرنور زهره در آسمان تاريك ديده مي شود.
شامگاه دوشنبه، ۱۷ مرداد ماه، پس از غروب خورشيد و تاريك شدن تدريجي آسمان، مي توان بر فراز افق غرب، به دنبال سياره پرنور زهره گشت كه در نزديكي ماه قرار دارد. به دليل اينكه فاصله اين دو جرم از خورشيد زياد نيست، ارتفاع كمي از افق دارند و فرصت كمي براي ديدن اين منظره زيبا داريم.
يك ساعت پس از غروب خورشيد، سياره زهره فقط ۷ درجه از افق مغرب ارتفاع دارد و در فاصله ۵/۴ درجه اي سمت راست و پايين هلال باريك ماه ديده مي شود.
سياره زهره به صورت جرمي بسيار پرنور به راحتي قابل تشخيص است و به همين دليل مي توان قبل از تاريك شدن كامل آسمان، آن را مشاهده كرد. ارتفاع اين سياره به تدريج كاهش مي يابد تا اين كه در ساعت ۳۰/۲۱ غروب مي كند.

Amazon برنامه  موسيقي آن لاين ارائه مي كند
شركت اينترنتي Amazon اعلام كرد كه قصد دارد با ارائه سرويس موسيقي ديجيتال، رقابت خود را با رقباي قدرتمندي همچون Apple نزديك كند.
شركت Amazon مذاكرات خود را با مسئولان جهت كسب مجوز شروع كرده است. با ارائه اين برنامه كاربران قادر به دانلود كردن آهنگ ها و استفاده از سرويس ماهيانه  مشتركان خواهند بود.
با اين وجود انتظار مي رود Amazon سال آينده سرويس آن لاين ارائه كند.

سيستم جديد تعيين هويت اينترنتي
تا پايان امسال، اتباع خارجي ساكن كره جنوبي مي توانند تحت سيستم جديد تعيين هويت فردي از اينترنت استفاده كنند.تاكنون اتباع خارجي در اين كشور با استفاده از شماره هاي ثبت خارجي خود قادر نبودند به راحتي از سايت هاي آن لاين استفاده كنند.سئول سعي دارد با همكاري بخش هاي ديگري و با ايجاد شبكه جديد شماره هاي تعيين هويت (ID)، امكان جديدي را براي دستيابي اتباع خارجي به اينترنت فراهم آورد.با اجراي اين طرح، دولت كره جنوبي قادر خواهد بود از شمار سرقت هاي هويتي تا حد زيادي جلوگيري كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |