شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۲ - Aug 13, 2005
وبا گسترش يافت
دوبرابرشدن تعداد مبتلايان به وبا در دو روز
004710.jpg
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: مسئولان وزارت بهداشت از كنترل بيماري وبا در كشور خبر داده اند اما اين در حالي است كه آمار مبتلايان به وبا روز به روز در حال افزايش است.
سه روز پيش كه آمار كل مبتلايان در كشور ۷۶ مورد عنوان شده بود روز گذشته اين رقم به ۲۰۰ مورد افزايش يافته است و همچنان نيز ادامه دارد. شهر قم در اين ميان بيشترين آمار مبتلايان را دارد.
تعداد مبتلايان به وبا در اين شهر طي سه روز گذشته چندين برابر شده است؛ به طوري كه از ميزان كل مبتلايان به وبا در سه روز گذشته نيز پيشي گرفته است. البته چند برابرشدن بيماران در قم در حالي صورت مي گيرد كه دكتر سروش _ رئيس اداره بيماريهاي مواد منتقله وزارت بهداشت روند بيماري در قم از نظر موارد بستري رو به كاهش است.
به نظر مي رسد گفته مسئولان وزارت بهداشت مبني بر كنترل اين بيماري حتي به صورت تك گير به معناي دانستن تعداد مبتلايان است؛ چرا كه اين رقم با رشدي چشمگير همچنان در حال زيادشدن است.
سروش در ادامه گفت: با اعلام اينكه آمار مبتلايان طي دو روز از ۱۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر افزايش يافته است، گفت: موارد تاييد شده وبا يك مورد در زابل (تبعه افغانستان)، ۸۱ مورد در قم، ۲۳ مورد در كرج، ۸ مورد در ساوجبلاغ، ۲ مورد در كنارك چابهار، گرگان يك مورد مينودشت يك مورد، ۱۱ مورد در آزادشهر، ۹ مورد در گنبد، يك مورد در نظرآباد، يك مورد در رباط كريم ، يك مورد درجنوب تهران، ۴ مورد در قزوين، ۸ مورد در شهريار، ۲۰ مورد در همدان، ۴ مورد در ابهر زنجان، ۷ مورد در كاشان، يك مورد در اردبيل و ۲ مورد در شاهرود اعلام شده است.
مركز بهداشت غرب تهران ۴ مورد ابتلا را تاييد كرده است. تعداد موارد فوت شده همچنان ۳ مورد اعلام شده است.
رئيس اداره بيماريهاي مواد منتقله از آب و مواد غذايي وزارت بهداشت به شهروندان توصيه كرد در صورتي كه طي يك روز بيش از ۴ بار دچار اسهال شديد شدند حتماً به پزشك يا مركز بهداشت و درمان مراجعه كنند.
وي در ادامه گفت: جوانان و سالمندان بيش از ساير گروه هاي سني دچار وبا شده اند اين مسئله نشان دهنده آن است كه جوانان نسبت به سلامتي خود بي اهميت هستند و سالمندان به خاطر شرايط سني دچار اين مسئله شده اند.
در پي شيوع وبا در كشور رييس شبكه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر از اخراج اتباع بيگانه به منظور پيشگيري از شيوع وبا در اين شهرستان خبر داد.
به گزارش ايسنا، دكتر سيد رضا حسيني گفت: با همكاري فرماندهي نيروي انتظامي تعدادي از اتباع بيگانه به ويژه افغاني ها و پاكستاني به اردوگاه مهاجرين در قم و ورامين منتقل شدند.
وي با اشاره به اجراي مصوبه كار گروه بهداشت و درمان مبني بر عدم استفاده از سبزي و كاهو در ساندويچي ها، رستوران ها تصريح كرد:  تا كنون بيش از ۴۲ فروشنده دستفروش شامل آب زرشك، آب آلبالو فروشان از سطح شهرستان جمع آوري شده اند.
عباس استادتقي زاده، مدير ستاد شهر سالم تهران نيز گفت: برگزاري كارگاه آموزشي براي رابطين سلامت مناطق ۲۲ گانه و همچنين آموزش و اطلاع رساني توسط ۱۱۰ شوراي سلامت محلي كه در ۱۱۰ محله تهران مستقر هستند، از جمله اقداماتي است كه به منظور جلوگيري از شيوع بيماري وبا از سوي شهرداري و ستاد شهر سالم انجام مي شود.

نرخ بيكاري جوانان تا ۳ برابر بزرگسالان است
004713.jpg
گروه اجتماعي: در آستانه روز جهاني جوان، خبرگزاري ايسنا با انتشار گزارش مبسوط و جامعي از مشكلات عديده اي خبر داد كه گريبانگير جوانان جهان شده است.
به گزارش اين خبرگزاري، بيكاري، فقر و اعتياد، اصلي ترين مشكل كشورهايي است كه جمعيت جوان دارند.
اين گزارش حاكي است در حاليكه افراد جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۱۸ درصد جمعيت جهان را تشكيل مي دهند و نماينده ۴۱ درصد جمعيت بيكار جهان هستند، هم اكنون ۱۷۰ ميليون جوان در جهان بيكارند.
در اغلب كشورها نرخ بيكاري جوانان دو يا سه برابر بزرگسالان است اين در حاليست كه نرخ هاي بيكاري ثبت نشده در بين افراد جوان مي تواند بالا باشد كه يكي از دلايل اين امر وجود صفوف متقاضيان شغل است؛ چرا كه به موازات ورودي هاي جديد به بازار كار ممكن است جوانان خود را در انتهاي صف ببينند و زماني استخدام شوند كه تقاضاي انبوه براي نيروي كار وجود داشته باشد. چرا كه كارفرمايان اغلب افراد مجرب را به آنها ترجيح مي دهند. همچنين دلايل ديگر اين امر را مي توان در سطح بالاي تغيير شغل در بين كارگران جوان، سياستهاي زايد مبتني بر اصل «ابتدا خارج و سرانجام داخل» و سطح پايين حمايت شغلي از كارگران جديد دانست.
طبق سرشماري جمعيتي جهاني براي سال ۲۰۰۰ تقريبا نيم ميليارد جوان ۱۵ تا ۲۴ سال در كشورهاي كم درآمد زندگي مي كنند كه تقريبا نيمي (۴۶ درصد) از كل جوانان دنيا در اين گروه سني را تشكيل مي دهند. يك سوم ديگر جوانان ۱۵ تا ۲۴ در كشورهايي زندگي مي كنند كه بر اساس تعريف بانك جهاني، درآمد آنها زير سطح متوسط است و فقط ۱۱ درصد اين گروه سني در سال ۲۰۰۰ در كشورهاي پردرآمد زندگي مي كردند و بيشترين تمركز جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال كشورهاي كم درآمد در منطقه اقيانوس آرام در آسياست.
به گزارش ايسنا، تعداد جواناني كه در سال ۲۰۰۰ در جهان با كمتر يك دلار در روز زندگي مي كردند، ۲۳۸ ميليون نفر و به عبارتي يك چهارم كل جوانان دنيا بوده است، در جنوب آسيا تمركز جواناني كه در فقر شديد به سر مي برند از همه جا بيشتر است و پس از آن ناحيه صحرا در آفريقا، شرق آسيا و منطقه اقيانوس آرام قرار دارد كه در آمريكاي لاتين و جزاير كارائيب نيز حدود ۱۵ميليون جوان در فقر شديد به سر مي برند.
تحقيقات نشان مي دهد كه در كشورهاي هند، چين، نيجريه، پاكستان، بنگلادش، جمهوري دموكراتيك كنگو، ويتنام، برزيل، اتيوپي، اندونزي ومكزيك آمار جوانان دچار فقر شديد بيشتراست.

تسهيلات تازه براي دختران بيمه شدگان تأمين اجتماعي
فارس:فرزندان دختر بيمه شدگان و مستمري بگيران بازنشسته، از كارافتاده كلي و متوفي بدون شرط سني و تا زمان دارا بودن شرايط به تبع سرپرست خود از حمايت هاي تامين اجتماعي بهره مند مي شوند.
سازمان تأمين اجتماعي با صدور بخشنامه اي در زمينه نحوه ارائه تعهدات قانوني به فرزندان دختر  بيمه شدگان و مستمري بگيران اعلام كرده است كه فرزندان دختربيمه شدگان و مستمري بگيران تنها در صورت ازدواج يا اشتغال از پوشش بيمه اي خارج مي شوند و تا قبل از آن مي توانند از حمايتهاي سازمان بهره مند شوند.
همچنين آن دسته از دختران بيمه شدگان و مستمري بگيران بازنشسته، از كار افتاده كلي و متوفي كه به سبب ازدواج يا اشتغال در رديف افراد تحت پوشش قرار نگرفته اند يا از پوشش بيمه سرپرست خانواده خارج شده اند، درصورت احراز مجدد شرايط، از تاريخ تقاضا مي توانند از حمايت هاي سازمان تأمين اجتماعي ازجمله مستمري، خدمات درماني و كمك هزينه اولاد برخوردار شوند.
در اين بخشنامه، نداشتن شوهر و عدم اشتغال به كار، شرايط احراز براي برخورداري فرزندان دختر بيمه شدگان و مستمري بگيران از حمايتهاي تأمين اجتماعي به تبع سرپرست خانواده اعلام شده است.
سازمان تأمين اجتماعي همچنين اعلام كرده است:  فرزند پسر بيمه شدگان و مستمري بگيران تنها در صورتي كه سن آنان كمتر از ۱۸ سال باشد يا در يكي از دانشگاه ها و موسسات رسمي  آموزشي به تحصيل اشتغال داشته باشند يا در صورتي كه طبق گواهي كميسيون پزشكي در اثر بيماري يا نقص عضو قادر به كار نباشند از حمايتهاي بيمه اي تامين اجتماعي برخوردار خواهند بود.
براساس اعلام اين سازمان در صورت ترك تحصيل موقت فرزندان پسر بيمه شدگان و مستمري بگيران استفاده از مزاياي بيمه اي متوقف مي شود و با اشتغال مجدد به تحصيل برخورداري از اين مزايا در مدت اشتغال به تحصيل امكان پذير خواهد بود.

دادگاه دانشگاه آمريكايي هاوايي شهريور ماه برگزار مي شود
ايسنا: مديركل حقوقي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد: به دنبال شكايت وزارت علوم از فعاليت غيرمجاز موسسه موسوم به دانشگاه آمريكايي هاوايي و پيگيري آن، دادگاه رسيدگي به اين پرونده شهريور ماه سال جاري برگزار مي شود.
شهبازي نيا گفت: از نظر حقوقي هيچ گونه تفاوتي ميان فعاليت غيرمجاز مؤسسات آموزش عالي داخلي و خارجي وجود ندارد، به عنوان مثال فعاليت موسسه موسوم به دانشگاه آمريكايي هاوايي در داخل كشور نمونه اي از اين گونه فعاليت هاست كه در حال حاضر با پيگيريهاي وزارت علوم از حدود چهار سال پيش، مسئولين اين موسسه با قرار وثيقه آزاد هستند. وي افزود: ذكر اين مساله نيز قابل توجه است كه با احكام قطعي محاكم آمريكا فعاليت موسسه هاوايي در اين كشور نيز مدت هاست كه ممنوع اعلام شده و اصلا دانشگاهي به اين اسم وجود ندارد و عملا استفاده از اين عنوان موهوم و جذب افراد خود جرم مستقلي است.

دليل ممنوعيت مصاحبه قضات اعلام شد
فارس: دليل صدور بخشنامه ممنوعيت مصاحبه قضات و مسئولان دستگاه قضايي، جلوگيري از پراكنده گويي و ايجاد نظام واحد پاسخگويي اين قوه است.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به انتشار بخشنامه اي از سوي دستگاه قضايي براي سامان دهي مصاحبه ها در قوه قضائيه بيان داشت: در حال حاضر در قوه قضائيه كميته اطلاع رساني تشكيل شده و به صورت هفتگي نمايندگان كليه دستگاه هاي قوه مسائل مربوط به دستگاه خود را در جلسه اي به مديريت سخنگوي قوه مطرح مي كنند.

جذب يك ميليون و ۷۸۰ هزار مشترك جديد
صندوقهاي صدقات
ايسنا: معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) با اشاره به وجود ۲ ميليون و ۶۴۸ هزار و ۲۱۱ صندوق صدقات در اشكال مختلف بزرگ، متوسط و كوچك در كشور اعلام كرد: متوسط درآمد سالانه هر صندوق ۱۳۶ هزار و ۷۳۰ ريال است. يزداني گفت: همچنين در طول سال گذشته ۱۸ ميليارد و ۳۰۰ ميليون ريال به صورت صدقات موردي خارج از صندوق ها از طريق قلك هاي پلاستيكي به محرومان كمك كرده اند. پيش بيني مي شود در سال ،۸۴ يك ميليون و ۷۸۰ هزار مشترك جديد صندوقهاي صدقات جذب شوند.

ازدواج با ساقدوشي زندانيان خطرناك
ايرنا: يكي از زندان هاي كرواسي، براي تامين هزينه هاي خود، اقدام به اجاره دادن يكي از سلول هاي خود به افرادي كرده است كه تمايل دارند مراسم عقدشان، در داخل زندان و با ساقدوشي خطرناك ترين زندانيان انجام شود. مدير اين زندان، هدف از اين اقدام را، بهبود جايگاه زندان در نزد افكار عمومي معرفي كرده است.

پيش بيني ۲ هزار خط تلفن براي حوادث غيرمترقبه
فارس: دبير ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران از پيش بيني بيش از ۲ هزار خط تلفن اضطراري براي مديريت بحران شهر تهران خبر داد. علي جهانبخش با اشاره به تلاش هاي انجام گرفته براي ايجاد ۸۱ مركز مخابراتي با ظرفيت بالا و مقاوم در برابر زلزله ۵/۷ ريشتري تصريح كرد: از ۵ سال پيش اقداماتي براي ايجاد اين مراكز و مقاوم سازي آنها آغاز شده است كه با توجه به رعايت اصول فني با بهره گيري از متخصصان داخلي، سيستمهاي هوايي ارتباطي در شرايط خوبي قرار دارند. وي افزود: به منظور كاهش درصد اختلالات ارتباطي در مواقع بروز حادثه و بروز مشكلات عديده در اين راستا بر اساس هماهنگي هاي انجام گرفته، ۲ هزار خط تلفن ويژه بحران در مخابرات پيش بيني شده كه اين خطوط بعد از بروز حادثه با خارج شدن بسياري از خطوط، اين خطوط با توجه به محافظت هاي ويژه فعال شوند.

دوش گرفتن زياد باعث آسيب مغز مي شود
مهر: تحقيقات اخير پژوهشگران نشان داد كه دوش گرفتن مكرر مي تواند منجر به صدمات مغزي در انسان شود.پژوهشگران معتقدند كه تنفس زير آبي كه حاوي ميزاني از منگنز محلول است مي تواند موجب صدمه زدن به سيستم عصبي انسان شود. منگنز از راه تنفس به مراتب سريعتر و راحتتر با ميزان تاثيرگذاري بيشتر از طريق خوردن و يا نوشيدن آب به مغز مي رسد بنابراين با راه يابي به مغز، سلول هاي عصبي ارگان هاي تنفسي، راهي هموار و مستقيم براي ورود سموم به مغز را فراهم مي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |