شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۲ - Aug 13, 2005
در غرب تهران
دو بخش پلهاي ميدان نور هفته آينده
به بهره برداري مي رسد
004686.jpg
گروه شهري: جمشيد پوراسكندر - دو بخش از پلهاي ميدان نور در غرب تهران طي ۸ روز آينده به بهره برداري مي رسد.
پيش بيني مي شود با بهره برداري كامل از پلهاي ميدان نور، بار ترافيكي حاكم بر معابر عمومي غرب تهران، به ميزان قابل توجهي، روان شده و زمان سفرهاي درون شهري در اين بخش از شهر به حداقل زمان برسد.
شهر تهران، طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب در دو بخش جنوب و به ويژه غرب به شدت گسترش و رشد يافت به نحوي كه مديريت شهري براي كنترل آن و ارائه خدمات، مناطق جديد ۵ و ۲۲ را تاسيس كرد. در اين ميان با توجه به مشاغل اغلب ساكنين و سطح زندگي آنان، سرانه مالكيت خودروهاي شخصي در اين بخش از شهر نسبت به ساير مناطق، روبه افزايش گذاشت به نحوي كه به رغم وجود شبكه هاي عبور و مرور، همه روزه شاهد سنگين تر شدن ترافيك در معابر عمومي بوديم.
مهندس غفوري _ شهردار منطقه ۵ تهران در اين باره مي گويد: با توجه به شمار روزافزون خودروها و سنگين تر شدن بار ترافيكي معابر از جمله معابر منتهي به ميدان نور كه خسارات سنگيني به شهروندان و شهر وارد مي ساخت، مقرر شد پس از انجام يكسري مطالعات كارشناسي، ميدان نور، حذف و يك پل چند وجهي ساخته شود.
وي افزود: با حذف ميدان نور و ساخت مجموعه پلهاي نور، ضمن روان سازي تردد خودروها، بزرگراه هاي رسالت، ستاري و آيت الله كاشاني از كاركرد ذاتي خود برخوردار مي شوند.
همچنين مهندس علي آبادي _ معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين باره گفت: ۸ روز ديگر پلهاي مسير شمال به جنوب خيابان ستاري، مسير آيت الله كاشاني _ پل روي خيابان ستاري، راستگردها و چپگردهاي پل به بهره برداري مي رسد.
وي با اشاره به اينكه مرحله پاياني اين طرح سه ماه آينده به پايان مي رسد، افزود: پل بزرگراه رسالت در ميدان نور يكي از مهمترين پلهاي اين طرح است كه به علت رفت وآمد خودروها، شهرداري نتوانست ميدان را بطور كامل مسدود كند. بنابراين تاكنون ۷۵درصد عمليات اجرايي آن انجام شده است.
وي بودجه هزينه شده براي اجراي اين طرح و تملك املاك معارض را تاكنون ۳۰۰ ميليارد ريال اعلام كرد.
وي همچنين از بهره برداري بخش غربي بزرگراه شهيد همت طي ۸ روز آينده خبر داد و افزود: با بهره برداري از اين قطعه كه به طول ۲ كيلومتر است، مناطق ۵ و ۲۲ به هم متصل مي شوند.
گفتني است، شهر تهران در شرايطي فعلي به ۴۰۰ پل و ۳۰۰ كيلومتر شبكه بزرگراهي نياز دارد.
به گفته مهندس محمدجواد محمدي زاده، هم اينك روزانه حدود ۳ ميليون خودرو در تهران تردد مي كند و اين در حالي است كه شبكه و معابر عمومي تهران توان و ظرفيت پذيرش يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، از اين رو تكميل بزرگراه ها و تقويت ناوگانهاي حمل و نقل عمومي و ترغيب شهروندان به عدم استفاده از وسايل نقليه شخصي براي سفرهاي درون شهري، ضرورتي اجتناب ناپذير است.
وي گفت: اگر روند ورود خودرو به معابر عمومي به همين منوال پيش برود و مديريت شهري نتواند شبكه هاي بزرگراهي را تكميل كند، در سالهاي نه چندان دور شاهد تبديل شدن شهر تهران به يك پاركينگ عظيم خواهيم بود. وي گفت: با احتساب هزينه هر كيلومتر بزرگراه تا ۳۰ ميليارد تومان و ۱۰ تا ۱۵ ميليارد تومان براي ساخت پل، شهرداري به تنهايي توان تخصيص اعتبارات براي انجام اين مهم را ندارد و مشاركت بخش خصوصي الزامي است.

رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ
پنجاه نقطه حادثه خيز تهران شناسايي شد
ايسنا: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از شناسايي ۲۲۰ نقطه حادثه خيز شهر تهران خبر داد و گفت: اكثر تصادفات پايتخت در ۵۰ نقطه روي مي دهد.
سردار ساجدي نيا افزود: با توجه به شناسايي نقاط حادثه خيز بر اساس بلوكبندي انجام شده جهت جلوگيري از تصادفات و رسيدگي سريع در نقاط حساس، كارشناسان تصادفات مستقر شده اند.
وي افزود: همچنين با تشكيل كميته مشترك با سازمان ترافيك درصدد مهار، كنترل و كاهش تصادفات هستيم.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تصريح كرد: بر اساس آخرين آمارهاي بدست آمده، خيابانهاي چمران، شريعتي، وليعصر(عج) در منطقه يك، چمران، آزادي و ستارخان در منطقه ،۲ آفريقا، پاسداران و ميرداماد در منطقه ،۳ رسالت، بابايي و هنگام در منطقه ،۴ اشرفي اصفهاني، اتوبان تهران -كرج و محمدعلي جناح در منطقه ،۵ وليعصر(عج)، انقلاب و كارگر در منطقه ،۶ شريعتي، دماوند و گلبرگ در مناطق ۷ و ،۸ قزوين، جاده قديم و نواب در مناطق ۹ و ۱۰ و كارگر، جمهوري و امام خميني(ره) در منطقه ۱۱ داراي بيشترين تصادفات بوده اند.
وي افزود: همچنين خيابانهاي شوش، مصطفي خميني و مولوي در منطقه ،۱۲ افسريه، پيروزي و اسبدواني در مناطق ۱۳ و ،۱۴ خاوران، بسيج و كمربندي آزادگان در منطقه ،۱۵ آزادگان، فداييان اسلام، بعثت در مناطق ۱۶ و ،۲۰ نواب، بهشت زهرا(س) و تندگويان در مناطق ۱۷ و ،۱۹ كمربندي آزادگان، جاده ساوه و الغدير در منطقه ،۱۸ جاده مخصوص، جاده قديم و تهرانسر در مناطق ۲۱ و ۲۲ و همت، مدرس و صدر در منطقه استحفاظي گشت بزرگراه نيز داراي بيشترين تصادف بوده و نقاط حادثه خيز تهران محسوب مي شوند.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
۵ ميليون تومان وام به دارندگان خودروهاي
فرسوده پرداخت مي شود
004698.jpg
ايسنا: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از اختصاص ۵ ميليون تومان وام بانكي به دارندگان خودروهاي فرسوده خبر داد.
دكتر معصومه ابتكار با اشاره به مصوبه اخير دولت گفت: دولت ۱۷۰ ميليارد ريال براي خروج خودروهاي فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومي، از طريق بانكها و تسهيلات تا سقف ۵ ميليون تومان در نظر گرفته است كه با اعلام راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مبني بر از رده خارج كردن خودرو اين تسهيلات در اختيار دارنده قرار مي گيرد.
وي افزود: آيين نامه اجرايي اين طرح به زودي تدوين مي شود و سازمان حفاظت محيط زيست ضمن نظارت بر حسن اجراي آن مكلف است هر سه ماه يكبار، گزارش پيشرفت را به هيات دولت ارائه كند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين تاكيد كرد: تسهيلات در نظر گرفته شده براي اين طرح به صورت خود گردان بوده و با استرداد وام ها،  تسهيلات جديد در اختيار دارندگان خودروهاي فرسوده قرار مي گيرد.
وي با اشاره به تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۴ به ايسنا گفت: بر اين اساس به منظور از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده سواري و در جهت تحقق اهداف و سياستهاي قانون برنامه چهارم مبني بر تكليف دولت در طول برنامه براي خروج كليه خودروها و موتورسيكلت هاي فرسوده كشور، تا سقف ۱۷۰ ميليارد ريال براي حمل و نقل عمومي درون شهري و جايگزيني خودروهاي فرسوده اختصاص يافت.
ابتكار همچنين از ابلاغ و اجرايي شدن مصوبه خروج ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده با ارايه تخفيف در سود بازرگاني واردات خودرو و قطعات آن در سال جاري خبر داد و گفت: با ابلاغ اين مصوبه شركتهاي «ايران خودرو» و «سايپا» هر كدام ۹۰ هزار و ساير خودروسازان بخصوص «گروه بهمن» ۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده را در سال جاري از رده خارج مي كنند.
وي همچنين به مشكل ارايه تسهيلات به خودروسازان از سوي گمرك اشاره كرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، ارائه گواهي صادر شده از سوي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مبني بر از رده خارج شدن خودروهاي فرسوده، براي پرداخت تخفيف عوارض گمركي توسط گمرك ايران كافي است.

عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران:
تصرف اراضي آزادشده ناشي از اصلاح املاك
پيگرد قانوني دارد
004689.jpg
گروه شهري: هرگونه دخل و تصرف در اراضي و فضاهاي آزادشده ناشي از اصلاح و تعريض معابر شهري، غيرقانوني است و متجاوزان به حقوق عمومي تحت پيگرد قرار مي گيرند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: متأسفانه در مواردي مشاهده مي شود كه برخي صاحبان املاك واقع در طرح هاي شهري پس از نوسازي، فضاهاي آزادشده اي را كه برابر قانون متعلق به عموم شهروندان است و بابت آن از شهرداري امتياز و تسهيلات ساختماني دريافت كرده اند با ميله گذاري و محصور كردن
و كاشت درخت، همچنان در تصرف خود نگه مي دارند و مانع استفاده عموم مي شوند.
خزانه دار شوراي شهر اقدام اين افراد را مغاير با قانون و نقض حقوق شهروندي دانست و گفت: شهرداري بايد ضمن جلوگيري از اين گونه تخلفات و تضييع حقوق عمومي به شكايات مردم در اين زمينه رسيدگي و با متخلفان قاطعانه برخورد كند.
واعظي آشتياني افزود: براساس ماده ۹۶ قانون شهرداري ها كليه اراضي، كوچه هاي عمومي، رودخانه ها، نهرها، باغ هاي عمومي، گورستان ها، درختان و معابر عمومي واقع در محدوده شهرها كه مورد استفاده عموم قرار مي گيرد، ملك عمومي محسوب مي شود و در مالكيت شهرداري است. از اين رو كسي نمي تواند خودسرانه و به بهانه هاي مختلف از جمله ايجاد فضاي سبز و يا غيره نسبت به اشغال معابر اقدام و سدمعبر ايجاد كند.وي فلسفه اصلاح املاك و تعريض معابر را خدمات رساني بهتر به شهروندان و تأمين پاركينگ موردنياز ساختمان ها و ايجاد مسير براي تردد خودروها و دسترسي آسانتر به پاركينگ هاي منازل دانست و گفت: در شرايطي كه خيابان ها و برخي معابر شهري مملو از خودروهاي پارك شده است اقدام اين گونه افراد قانون شكني و در واقع تضييع حقوق شهروندي محسوب مي شود.

ساخت واحدهاي مسكوني بم در سال ۸۵ به پايان مي رسد
گروه شهري: عمليات ساخت خانه هاي روستايي و ۲۳ هزار واحد مسكوني بم به ترتيب تا پايان سال ۸۴ و ۸۵ به پايان مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، وزير مسكن و شهرسازي در آخرين ديدار خود با خبرنگاران در بم گفت: تاكنون ۱۴ هزار پروانه شهري براي احداث واحدهاي مسكوني بم و بروات صادر شده و يك هزار واحد مسكوني و يازده هزار خانه روستايي به بهره برداري رسيده است.
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار صرف ساخت و ساز در بم شده، خاطرنشان ساخت: امسال نيز همين ميزان اعتبار براي بم در نظر گرفته شده كه از كل اين اعتبارات تاكنون ۳۴۰ ميليارد تومان پرداخت شده و ۶۰ ميليارد تومان ديگر تا پايان سال جاري پرداخت مي گردد.
به گفته عبدالعلي زاده، براساس برنامه هاي ستاد راهبري بازسازي، ساخت و ساز واحدهاي روستايي تا پايان سال ۸۴ و احداث واحدهاي مسكوني، آموزشي، بهداشتي، اداري و تجاري بم تا پايان سال ۸۵ به اتمام مي رسد و تنها عمليات اجرايي برخي امور زيربنايي از جمله شبكه آب و فاضلاب تا پايان سال ۸۶ به طول مي انجامد.سعيدي كيا رئيس ستاد بازسازي بم نيز در اين نشست ضمن تشريح عملكرد ستاد راهبري بازسازي بم گفت: بازسازي بم براساس برنامه هاي از پيش تعيين شده ستاد به پيش مي رود و در برخي موارد بويژه در بخش ساخت واحدهاي مسكوني روستايي ۲ درصد از برنامه ها جلوتريم.

هنوز هيچ نامزدي براي پست شهرداري تهران
قطعي نشده است
واحد مركزي خبر: يكي  از اعضاي  هيأت  رئيسه  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت  تاكنون  تصدي هيچ  شخصي  براي  پست  شهرداري  تهران  قطعي  نشده  و ممكن  است  هفته  آينده  نام افراد جديدي  براي  تصدي  اين  پست  در شورا مطرح  شود.
مسعود زريبافان در حاشيه  ديدار مردمي سرپرست  شهرداري  تهران    با بيان  اينكه  در شوراي  اسلامي شهر گزينه هاي  مختلفي  مطرح  بود اما انتخاب  هيچكدام تاكنون  به  نتيجه  نرسيده  است  افزود: اعضاي  شوراي  اسلامي شهر تهران سعي  مي كنند با دقت  فردي  را انتخاب  كنند كه  مانند دوره  قبل  بتواند پاسخگوي  حل  مشكلات  تهران  باشد.وي  با تأكيد بر اينكه  شوراي  اسلامي شهر تهران  براي  انتخاب  دقيق  و درست  خود را محدود نمي كند گفت : دو معاون  شهردار تهران  نيز جزو گزينه هاي  تصدي  شهرداري  تهران  هستند و برنامه هاي  اين  دو نفر در شورا در حال  بررسي  و مقايسه  مي باشد.

يخ بهداشتي و آب معدني در ترمينال ها توزيع مي شود
004692.jpg
رييس ستاد شهر سالم تهران گفت: در ترمينالهاي شهر تهران توزيع يخ غيربهداشتي ممنوع شده و از يخهاي بسته بندي و بهداشتي استفاده مي شود.
دكتر عباس استاد تقي زاده از توزيع آب معدني بسته بندي شده بين مسافران در ترمينالها خبر داد و گفت: به منظور پيشگيري از ابتلاء به بيماري آبهاي معدني با نصف قيمت ميان افراد توزيع مي شود.وي افزود: راههاي انتقال و نحوه پيشگيري از بيماريها ازطريق سيستم هاي اطلاع رساني در ترمينال هاي شهر به اطلاع مسافران مي رسد.وي تصريح كرد: شهروندان تهراني از آبخوري هايي كه غير از لوله كشي آب تهران است و معمولا با يخهاي باز و بدون بسته خنك مي شوند، جدا خودداري كنند.

مجموعه فرهنگي بسيج در منطقه جنوب تهران
004695.jpg
ايرنا: بزرگترين  مجموعه  فرهنگي ، ورزشي  و تفريحي  نيروي  مقاومت  بسيج در منطقه  جنوب  تهران  يافت آباد افتتاح  شد.مجموعه  فرهنگي ، ورزشي  پايگاه  ابوذر در زميني  به  وسعت  ۸ هزار هكتار درمنطقه  ۱۸ شهرداري  تهران  واقع  شده  است .  فرمانده  بسيج منطقه  تهران  بزرگ  تاسيس  اين  مجموعه  فرهنگي  را در جنوب تهران  به  فال  نيك  گرفت  و گفت : اين  مجموعه  فرهنگي  براي  مردم  به ويژه  جوانان و نوجوانان  اين  منطقه  جنوبي  بسيار ضروري  بود.سردار سيد محمد آقامير افزود: بسيج  تهران  تلاش  مي كند در تمام  مناطقي كه  ضرورت  دارد مجموعه  فرهنگي  ايجاد كند.

خط ويژه اتوبوس در ۶ خيابان تهران
004701.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي ترافيك كشور از احداث خطوط ويژه اتوبوس در ۶ خيابان تهران خبر داد.
در خيابانهاي «آزادي» حد فاصل ميدان انقلاب تا ميدان آزادي به طول ۴/۴ كيلومتر، خيابان «كارگر» حد فاصل راه آهن تا ميدان انقلاب به طول ۷/۴ كيلومتر، خيابان «قزوين» حد فاصل پل امامزاده معصوم تا خيابان شمشيري به طول ۴ كيلومتر، خيابان «هلال احمر» حد فاصل پل امامزاده معصوم تا ميدان رازي به طول ۸/۱ كيلومتر، خيابان «مولوي» حد فاصل ميدان رازي تا ميدان قيام به طول ۷/۳ كيلومتر و خيابان «مجاهدين اسلام» به طول ۴/۱ كيلومتر خطوط ويژه اتوبوس به صورت دوطرفه احداث مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |