يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۹ - Aug 21, 2005
حضرت امام جعفر صادق (ع): سه چيز آدمي را از خواستار شدن اسباب سربلندي باز مي دارد: كم همتي، ناپختگي و سست رأيي.
تحف العقول/ ۲۳۴
امروز با حافظ
زكارستان او يك شمه اين است
خم زلف تو دام كفر و دين است
حديث غمزه ات سحر مبين است
جمالت معجز حسن است ليكن
پژوهشكده هنر آغاز به كار كرد
مهر: از سوي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران و با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، «پژوهشكده هنر» تا يك ماه ديگر در محل كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر آغاز به كار مي كند.
اين پژوهشكده پس از تاييد مجوز و اساسنامه آن توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اولين پژوهشكده اي است كه داراي هيئت علمي دانشگاهي و پژوهشي است.اين پژوهشكده داراي سه گروه تخصصي است كه عبارتند از: ايران شناسي هنر، شرق شناسي هنر، نقد هنري.
اعضاي هيئت امناي پژوهشكده هنر عبارتند از: دكتر بهمن نامور مطلق، عضو هيات علمي فرهنگستان هنر، دكتر محمد علي رجبي، عضو پيوسته و گروه سنتي فرهنگستان هنر، دكتر زهرا رهنورد، عضو پيوسته فرهنگستان هنر و رئيس دانشگاه الزهرا، مهندس مهرداد قيومي بيدهندي، عضو هيات علمي فرهنگستان هنر و عضو گروه معماري، فريدون رحيم زاده، عضو هيات علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري.
طبق اساسنامه، رياست پژوهشكده هنر از سوي رئيس فرهنگستان هنر تعيين و پس از تاييد آن از سوي وزير علوم تحقيقات و فناوري به رياست «پژوهشكده هنر» فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران منصوب مي شود.

شجريان در جشن سينما برنامه اجراي مي كند
ايسنا: خانه سينما اين هفته از محمد رضا شجريان استاد آواز ايران دعوت كرد تا در زمينه كمك به پروژه باغ هنر بم به ياري بشتابد. همچنين قرار است استاد شجريان امسال در جشن روز ملي سينما حضور داشته باشد و بخش ويژه اي با عنوان بم در اين جشن در نظر گرفته شده است.
مجيدي در نشست چند هفته پيش خود با محمد رضا شجريان تأكيد كرده بود: ما سعي مي كنيم تا حد امكان خانه سينما را نيز درگير اين موضوع كنيم و با حضور فيلمسازان و بازيگران مطرح سينماي ايران در بم يك اتفاق جدي در اين زمينه روي دهد. در جلسه مشتركي كه چندي پيش با حضور محمدرضا شجريان و مجيد مجيدي برگزار شد مجيدي پيشنهاد داده بود براي كمك به تسريع در پروژه باغ هنر بم، يك نهاد غير دولتي با حضور هنرمندان برجسته كشور از هنرهاي مختلف اعم از سينما، موسيقي،  تئاتر، تجسمي و... ايجاد شود.
بعدها پري صابري كارگردان تئاتر نيز حمايت خودرا ازمحمد رضا شجريان و پروژه باغ هنر بم اعلام كرد.
محمدرضا شجريان ماه گذشته، به همراه خبرنگاران رسانه هاي گروهي،  به شهر بم سفر كرده و به بازديد از بخشهاي مختلف پروژه  بزرگ باغ هنر بم پرداخته بود.
بيش از  ۳ ميليارد تومان براي تكميل پروژه باغ هنر بم لازم است، كه تاكنون تنها  ۳۰۰ ميليون تومان آن تامين و همه اين مبلغ تاكنون هزينه شده است.
شجريان پيش از اين به خبرنگار ايسنا گفته بود كه براي بازسازي بم و تكميل اين پروژه به شدت نيازمند كمك مردم و هنرمندان است.
وي گفته بود: رسانه ها در اين زمينه مي توانند نقش غيرقابل انكاري داشته باشند.

بهزاد فراهاني:
بودجه مسابقه ادبيات نمايشي هنوز پرداخت نشده است
در انتظار بودجه برگزاري مراسم و اهداي جوايز مسابقه ادبيات نمايشي هستيم و تاكنون بودجه اي در اختيار ما قرار نگرفته است.
بهزاد فراهاني دبير نخستين مسابقه جايزه ادبيات نمايشي سال با اعلام اين مطلب گفت: هفته گذشته با دكتر ايماني جلسه اي داشتيم كه ايشان در زمينه تامين بودجه قول مثبت دادند و به ما گفتند كار و برنامه ريزي براي برگزاري مراسم را شروع كنيم.
آن طور كه شنيديم بودجه كلي مراسم در وزارت ارشاد به تصويب رسيده است. وي افزود: برگزاري مراسم و اهداي جوايز، چاپ بولتن و... در حدود ۳۵ تا ۴۰ميليون تومان خرج دارد كه تاكنون اين مبلغ به دست ما نرسيده است، اما ما قصد داريم ۱۲شهريورماه اين مراسم را برگزار كنيم. بخشي از نتايج مسابقه مشخص شده است و تا پنج شش روز آينده، نتايج نهايي اعلام خواهد شد.
وي افزود: تنديس جشنواره نيز آماده شده است. شايد تعجيل ما در برگزاري مراسم باعث رسيدن سريعتر بودجه شود.
بهزاد فراهاني، دليل نهايي نشدن نتايج مسابقه را كسالت نجف دريابندري (يكي از داوران مسابقه) اعلام كرد و گفت: ايشان به دليل كسالتي كه داشتند نتوانستند قضاوت خود را نهايي كنند كه درصورت رفع كسالت ايشان، متون باقي مانده را داوري خواهند كرد، درغيراينصورت قضاوت درباره متوني كه به آقاي دريابندري سپرده شده، به يكي ديگر از داوراني كه از ابتدا تمامي متون را خوانده اند، سپرده خواهد شد و يا شوراي داوري درباره اين متون قضاوت خواهند كرد.

بر پرده سينماهاي تهران
* بيد مجنون (مجيد مجيدي): استقلال، سعدي، بهمن، فرهنگ، شاهد، گلريز، دهكده المپيك، فردوسي، جي، فلسطين، مركزي، كانون، سروش و ناهيد.
* سالاد فصل (فريدون جيراني): عصرجديد، صحرا، جمهوري، گلريز، جي، بلوار، ميلاد، پايتخت، كارون، آستارا، پيوند، شيدا، پيروزي و مركزي.
* اسپاگتي در ۸ دقيقه (رامبد جوان): قدس، شهر تماشا، شهر قشنگ، شقايق، فلسطين، حافظ، سپيده، جي، پيام انقلاب و ماندانا.
* خيلي دور، خيلي نزديك (رضا ميركريمي): فرهنگ، ايران، عصرجديد، فلسطين، شهر تماشا، سپيده و موزه سينما.
* رستگاري در ۸۲۰ (سيروس الوند): آفريقا، ايران، جوان و بهمن.
* شارلاتان (آرش معيريان): پارس، شقايق و آسمان آبي.
* بازنده (قاسم جعفري): ملت، اروپا، تهران و پارس.
* زن زيادي (تهمينه ميلاني): آسيا.
* ماهي ها عاشق مي شوند (علي رفيعي):عصرجديد.
* فستيوال فيلم هاي ايراني: سارا و كريستال.

پاسخ به پرسش پزشكي
افسردگي، بالا آوردن در خواب و پوست سر
۳ پاسخ پزشكي از دكتر روزنفلد:
- تا اين لحظه ثابت نشده است كه افسردگي نتيجه توارث هم مي تواند باشد، يعني فرزندان و فرزندزادگان يك افسرده هم مانند او افسرده باشند، ولي افسردگي توأم با اعمال جنون آميز در دوقلو ها ديده شده است كه باز دليل علمي برايش به دست نيامده است. بنابراين افسردگي يك بيماري اكتسابي است.
- اگر مي خواهيد در حال خواب دچار ترش كردن معده و بالا آوردن مواد اسيدي نشويد كه وارد مجاري هوا مي شوند و توليد ناراحتي و خطر مي كنند، پس از صرف شام تا دو ساعت به رختخواب نرويد، قبل از خوابيدن آب كافي بنوشيد و در شب از مصرف پرتقال و آب آن، غذاي بسيار چرب و پر ادويه، گوجه فرنگي و آب آن و مواد داراي كافئين از جمله قهوه و شكلات خودداري كنيد.
- توصيه مي شود كه به منظور تسهيل و تحريك جريان خون و نيز جلوگيري نسبي از ريزش مو و تشكيل پوسته، هر شبانه روز دوبار، يك بار پيش از رفتن به رختخواب و يك بار هم قبل از گرفتن حمام، پوست سر را چند دقيقه ماساژ دهيد.

كنسرت هنرمند سوئدي در كاخ نياوران
كنسرت موسيقي هنريك ناگي هنرمند سوئدي در روزهاي ۳ تا ۵ شهريور در فضاي باز كاخ نياوران اجرا مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين اجرا ناگي به عنوان آهنگساز، خواننده و نوازنده گيتار همراه با اعضاء گروه خود حضور دارد و رضا آبائي به نواختن قيچك، درشن جوت سينگ آنند ساز طبلا، همايون نصيري تمبك، پاشاهنجي ني، يحيي الخسا جاز، پتير آكوب گيتار و رامين بهنا پيانو خواهند پرداخت.
در اين برنامه اشعاري كه به زبان انگليسي خوانده مي شود، ترجمه رباعيات خيام و برخي ديگر از پيك جرالد است.
هنريك ناگي كه اولين كنسرت خود را سال گذشته در فرهنگسراي نياوران برگزار كرد، انتخاب اشعار خيام را به عنوان اولين تجربه شعر فارسي، دارا بودن اين رباعيات به ارزش ها و نشانه هاي كهن ايراني دانست و افزود: وجود ضرب آهنگ هاي مناسب در اين اشعار باعث شده اجراي قطعات شاد و مطابق خود مضمون اشعار باشد.هنريك ناگي از ۱۴ سالگي موسيقي را به صورت حرفه اي آغاز كرده و با موسيقيدان هايي چون جان هاچينسون در كنسرت هاي مختلف همكاري داشته است.

برگي از تاريخ
آتش سوزي «مسجد الاقصي» قبله اول مسلمانان
توسط رژيم صهيونيستي اسرائيل (۱۳۴۸ش)
در سي ام مرداد ۱۳۴۸ش، مسجدالاقصي، اولين قبله مسلمين و يكي از مقدس ترين معابد مورد احترام اديان آسماني، توسط اشغالگران صهيونيست به آتش كشيده شد. ستون هاي آتش و دود تا ارتفاع صدها متري به آسمان برخاست. در قسمت جنوب شرقي در حدود دويست متر مربع از سقف مسجد كاملاً منهدم گرديد و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنين يكي از آثار متبرك مسجد و يك منبر مخصوص كه هشتصد سال سابقه داشت نيز كاملاً از بين رفت. اين جنايت دردناك، بازتاب تند و موج خروشاني در جهان اسلام به وجود آورد؛ آتش خشم مبارزان نهضت اسلامي ايران را برافروخته كرد و رژيم شاه را كه هميار اسرائيل بود، دچار بحران جدي نمود. تلاش روزنامه هاي ايران كه دست ساواك را در پشت سر داشتند، به منظور فرونشاندن خشم ملت مسلمان ايران بي نتيجه ماند. در نهايت محمدرضا پهلوي پس از اين حادثه ناگزير شد تا براي كاستن از خشم عمومي، مزورانه، بيانيه اي منتشر سازد و اظهار داغداري كند در حالي كه وي پس از مدتي كه در اجلاس سران كشورهاي اسلامي سخنراني مي كرد، از مسجدالاقصي نامي نبرد. حضرت امام خميني(ره)، آتش زدن مسجدالاقصي و كنفرانس اسلامي را به شدت محكوم كردند و كنفرانس را متهم نمودند كه تلاش دارد جنايت صهيونيزم را دراين حادثه لوث كند.
روز بزرگداشت دانشمند شهير «علامه محمدباقر مجلسي»
صاحب كتاب عظيم «بحارالانوار»
علامه محمدباقر مجلسي در سال ۱۰۳۷ ق در اصفهان به دنيا آمد. پدرش مولا محمد تقي مجلسي از شاگردان بزرگ شيخ بهايي بود و در علوم اسلامي از سرآمدان روزگار خود به شمار مي رفت. علامه محمدباقر مجلسي درس و بحث را از چهار سالگي نزد پدر آغاز كرد و نبوغ سرشار او به حدي بود كه در چهارده سالگي از فيلسوف و دانشمند بزرگ اسلام، ملاصدراي شيرازي اجازه روايت گرفت. از آن پس در حضور استاداني چون: علامه شوشتري، ميرزاي جزايري، ملامحسن فيض كاشاني، ملاصالح مازندراني و شيخ حرّ عاملي زانوي ادب زد و به مقامات عالي علمي رسيد. سپس به تدريس روي آورد و شاگردان بي شماري از مكتبش استفاده كردند.
علامه مجلسي در اين حال با خود چنين انديشيد كه بايد گوهرهاي گران بهاي اهل بيت را كه جمع آوري كرده است در قالبي زيبا به نام بحارالانوار بگنجاند تا نه تنها طلاب، بلكه تمام علاقه مندان بتوانند به سوي قبله دل ها يعني كلام اهل بيت هدايت شوند. از اين روي دست به كاري عظيم زد و شروع به نگارش اين دايرة المعارف بزرگ تشيع نمود. كتاب عظيم «بحارالانوار» حاوي احاديث ارزشمند اهل بيت(ع) در يكصد و ده جلد بزرگ ترين و ماندگارترين اثر اين محدث كبير شيعه به شمار مي رود.
همچنين حق اليقين، عين الحياة، مشكوةالانوار به فارسي و شرح اربعين مراةالعقول و رساله في الاوزان به عربي از ديگر آثار اين علامه سترگ مي باشند. سرانجام علامه محمدباقر مجلسي اين رادمرد علم و عمل در ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق در ۷۴ سالگي درگذشت و در جوار پدر علامه اش در كنار مسجد جامع اصفهان، دفن گرديد.

بهارستان
محمدبن اسلم توسي و نعمي طرسوسي، هر دو بر سر خاك رابعه حاضر شدند و گفتند:
«اين آنكه لاف ها زدي كه سر بر هر دو سرا فرو نيارم، حال كجا رسيد» ؟
آواز داد كه: «نوشم باد آنچه ديدم» .
تذكرة الاولياي عطار

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ولاگينگ (وبلاگ هاي تلويزيوني) انقلابي تازه در ژورناليسم انفرادي
شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا جمعه شب گزارش مبسوط و مصوّر «جيم اكسلراد» خبرنگار خود را درباره توسعه ولاگينگ ها (وبلاگ هاي تلويزيوني) تحت عنوان «انقلابي تازه در ژورناليسم انفرادي» پخش كرد. طبق اين گزارش، ايجاد اين وبلاگ ها كه همانند اخبار تلويزيون شامل گفته و تصوير و گرافيك است از اكتبر سال گذشته عموميت يافته و هر روز شتاب بيشتري به خود مي گيرد. مهمترين اين ولاگينگ ها متعلق به «ال گور» معاون اسبق رئيس جمهور آمريكاست كه به «گور وبي  تي وي» شهرت يافته و از ماه گذشته شروع به كار كرده و اينك هر روز يك ميليون و ششصد هزار بيننده دارد. اين گزارشگر گفت كه وبلاگ هاي تلويزيوني عمدتاً يك و يا چند خبر روز را تفسير مي كنند و يا در كوچه و خيابان به راه مي افتند و نظر مردم و گاهي شخصيت ها و به ويژه مؤلفان و استادان دانشگاه را درباره آن موضوع استعلام و پخش مي كنند. براي اين كه رقابتشان با شبكه هاي بزرگ تلويزيوني و روزنامه ها تكميل شود و جلب بيننده كنند، تحت عنوان از «قلم افتاده ها» ، اخباري را كه رسانه هاي عمومي پخش و منتشر نكرده اند پخش مي كنند و از ديدگاه خود توضيح مي دهند كه چرا اين خبر را شبكه هاي بزرگ از قلم انداخته بودند كه استدلالشان هميشه دقيق نيست ولي مردم آن را مي پذيرند.
شبكه سي بي اس كه از «ولاگينگ» به عنوان مرزهاي تازه اطلاع رساني، اوج ژورناليسم شخصي (سيتيزن جرناليسم) نام برد و گفت كه از اين پس در جهان خبر، نظر و انديشه اي پنهان نخواهد ماند، سپس به پخش طرز كار يكي از ويدئوبلاگرها به نام «اندرو بارون» پرداخت. استوديوي «بارون» يك اطاق خانه اش بوده است كه شامل چند صندلي، يك ميز، يك نقشه جهان و يك دوربين ۱۲۴ دلاري است كه هفته اي پنج روز مطالب ويدئوبلاگ خود را تجديد مي كند و كار او تفسير خبرهاي روز و مصاحبه با افراد درباره آنهاست. وي گفته است كه داراي ده ها هزار بيننده است، هزينه او از ۲۵ دلار تجاوز نمي كند. با وجود اين، هم اكنون هر فصل (۳ ماه) از محل آگهي ۲۵۰ هزار دلار درآمد دارد. حال آن كه هزينه يك شبكه تلويزيوني عادي در سال صدها ميليون دلار است و محصول اين دو نوع فرستنده در وسعت اطلاع رساني، زياد با هم تفاوت ندارد.
روزنامه هاي وب سايتي (وبلاگ ها) كه شمار آنها در سراسر جهان نزديك به يك ميليون است از هشت سال پيش عموميت يافته اند و تايپي هستند. «آديوبلاگ ها» (راديو وبلاگ ها) همزمان با عموميت يافتن اينترنت، از ده سال پيش به وجود آمده اند و قدمت بيشتري دارند. از سه سال پيش هم برخي مؤلفان، كتاب هاي خود را علاوه بر سي دي و نوار كردن، در اينترنت قرار داده اند كه خواندن آنها پولي است و «بوك لاگ» خوانده مي شوند. برخي از اين وبلاگ نگاران خبرهاي اختصاصي خود را به رسانه هاي عمومي مي فروشند و با اين عمل، در كسوت «خبرگزاري» هم درآمده اند.
دانشكده هاي روزنامه نگاري كه از هفت سال پيش كورس (كلاس واحد درسي) وب سايت سازي را بر دروس خود افزوده اند، از سال تحصيلي گذشته يك درس يك واحدي نيز براي روزنامه نگاري شخصي (وبلاگ نگاري) به وجود آورده اند كه ثبت نام و شركت در كلاس براي عموم آزاد است (اختصاص به دانشجوي رسمي و پيش شرط ندارد). اين كلاس «دات. ژورناليسم» عنوان دارد.
تحقيق مستقيم برزيل و ضعف انگلستان
دولت چپگراي برزيل سر انجام تسليم فشار مردم شد و معاون دادستان اين كشور را مأمور كرد كه در صدر هيأتي مركب از چند بازپرس به انگلستان برود و مستقيماً درباره قتل «دو منه زس» تكنسين ۲۷ ساله برزيلي در ايستگاه ستاكويل لندن به دست پليس رسيدگي كند. اين برزيلي در نخستين روزي كه پليس لندن دستور «تير بزنيد و بكشيد» را دريافت كرده بود بدون اين كه كار خلافي صورت داده و يا از دستور پليس سرپيچي كرده باشد مقابل چشم مردم با شليك چند گلوله از نزديك كشته شد كه روزنامه ها نوشته اند رنگ پوست و مشابهت چهره و موي سر او با اعراب باعث قتلش شده است. دولت انگلستان با سفر ورود هيأت برزيلي مخالفت نكرده است كه دوشنبه وارد لندن خواهد شد. سفر اين هيأت از سوي برخي از مفسران يك ضعف دولت انگلستان خوانده شده است. مي دانيم كه در سال ۱۹۱۴ دولت صربستان با تحقيقات مستقيم اتريش درباره قتل وليعهد آن كشور در «سارايوو» مخالفت كرد كه آتش جنگ جهاني اول روشن شد. مطبوعات برزيل، ششمين كشور بزرگ جهان، در شماره هاي اخير خود ضمن اعتراض به روش پليس لندن به سوابق سوء دولت انگلستان در قرون گذشته از جمله كودتاي ۲۸ مرداد ايران، اعزام يك دسته انگليسي به فرماندهي كاپيتان آدامز به جزيره رونوك در آمريكاي شمالي در ۱۵۸۴ به منظور غارت كشتي هاي اسپانيايي در مسير خود به اروپا و نيز تقسيمات جغرافيايي مسئله ساز مناطق عربي و قاره آفريقا اشاره كرده بودند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پرواز
بعد از آن همه خوردن و خوابيدن و خوش گذراندن حالا ناچار بود كه مدتي را در خلوت بنشيند و فكر كند.
روزها و شب ها را در يك فضاي تنگ و تاريك به سكوت نشست.
تنهايي آزارش مي داد اما بايد تحمل مي كرد.
احساس كرد تغييري در حال رخ دادن است اما هنوز نمي دانست ماجرا چيست.
شعاع كم رنگي از نور وارد پيله شد. با زحمت اول شاخك هايش و بعد دست و پاهايش را بيرون آورد. ناگهان متوجه شد صاحب دو بال زيبا و رنگارنگ شده است. اكنون او مي توانست پرواز كند.
با خود گفت: تحمل آن همه سختي، به اين پرواز مي ارزيد!
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
كيف ۳۹ ساله
واشنگتن: در سال ۱۹۶۶ يك ماهيگير در جريان ماهيگيري در دريا اسير توفان شد و در جريان كشمكش با امواج سهمگين دريا كيف پول خود را از دست داد. اما چند روز پيش در عين تعجب همگان و در جريان يك عمليات اكتشافي توسط غواصان كه به دنبال منابع طبيعي بودند، اين كيف پول پس از ۳۹ سال پيدا شد و يكي از اين غواصان با پيگيري هاي مداوم سرانجام موفق شد صاحب ۷۴ ساله كيف را بيابد. در داخل كيف ۱۲ كارت اعتباري وجود دارد، اما پول ها و چك هاي موجود در آن از بين رفته است.
عقبگرد به ساحل
اريگن: يك ماهيگير ۶۱ ساله كه براي ماهيگيري در حدود ۱۴۰ كيلومتر از ساحل دور شده بود، متوجه شد كه دنده هاي قايقش كار نمي كند. به همين دليل، وي دو گزينه پيش رو داشت: در انتظار كمك نشستن و يا حركت به سوي ساحل با دنده عقب. به هر حال، وي گزينه دوم را برگزيد و به صورت عقبگرد، قايق  را تا ساحل هدايت كرد. جالب اينكه بازگشت ماهيگير به ساحل بيش از ۳۹ ساعت طول كشيد؛ چون سرعت حركت قايق با دنده عقب بسيار پايين است.
بز كوهي شرور
نيويورك: يك بانوي آمريكايي پس از بازگشت به خانه اش با صحنه عجيبي مواجه شد چون يك بز كوهي در پاركينگ خانه كمين كرده بود. به همين دليل، وي در پاركينگ را باز گذاشت تا حيوان فرار كند. اما بزكوهي نه تنها فرار نكرد، بلكه روي سقف خودرو پريد تا به تخريب آن بپردازد. اين خانم كه شوكه شده بود با مركز مراقبت از حيوانات تماس گرفت و مأموران اين مركز با شليك چند گلوله بيهوش كننده، موفق شدند بز شرور را به دام اندازند.
برنده بدشانس
مكزيكوسيتي: يك شهروند مكزيكي كه در جريان يك مسابقه بخت آزمايي برنده
۵/۵ ميليون دلار شده بود بايد به جرم قاچاق موادمخدر، اين پول را بازگرداند. وي چند روز پس از اينكه جايزه اين مسابقه را دريافت كرد به قاچاق كوكايين پرداخت كه توسط پليس دستگير شد. با توجه به قوانين موجود در تگزاس فردي كه از پول حاصل از مسابقات بخت آزمايي براي انجام اعمال غيرقانوني استفاده كند، بايد اين مبلغ را به دولت بازگرداند.
هزينه بيش از درآمد
بوداپست:هفته گذشته تيم رئال مادريد اسپانيا براي تأمين بخشي از هزينه هاي درماني پوشكاش، بازيكن افسانه اي فوتبال مجارستان و باشگاه رئال مادريد در دهه ،۶۰ يك بازي خيريه برگزار كرد. روز گذشته اعلام شد كه هزينه اقامت تيم رئال مادريد در مجارستان بيش از درآمد كسب شده از محل بليت فروشي بوده است. در حال حاضر، پوشكاش ۷۸ ساله به دليل ابتلا به آلزايمر در بيمارستان بستري است.
شنود در بازداشتگاه
نيوجرسي: پچ پچ چند قاچاقچي مواد مخدر در آمريكا براي آنها دردسرساز شد. پليس كه اين افراد را به جرم قاچاق مواد مخدر در بازداشتگاه اداره پليس بازداشت كرده بود با استفاده از ميكروفن هاي دستگاه شنود، جرمشان را ثابت كرد. قاچاقچيان كه در سلول هاي جداگانه اما همجوار يكديگر زنداني شده بودند، با كندن  كاسه هاي توالت زندان از طريق لوله هاي فاضلاب به پچ پچ كردن با هم پرداختند كه در جريان اين مكالمات كاملاً مشخص شد كه چگونه به قاچاق كوكايين پرداخته بودند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۵۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۸ دقيقه

گل و گياه
گوش بره
000147.jpg
نام علمي: Stachys Byzantina
خانواده: LABIATAE
گياه پوششي دائمي و هميشه سبز با برگهاي كركدار و خاكستري رنگ كه جهت كاشت در رديف جلوي حاشيه ها نيز مناسب است. در فصل تابستان گلهاي صورتي رنگ آن ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي به ۳۰ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، در هر نوع خاك كه داراي زهكشي خوب باشد رشد مي كند (حتي خاكهاي فقير از مواد آلي) حداقل دماي مورد تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته در بهار صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |