يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۹ - Aug 21, 2005
رئيس جمهور و وزيران پيشنهادي امروز به مجلس مي روند
آغاز بررسي كابينه پيشنهادي رئيس جمهور در مجلس
000195.jpg
گروه سياسي: رئيس جمهور احمدي نژاد يكشنبه هفته پيش طي نامه اي وزراي پيشنهادي خود را جهت كسب راي اعتماد به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد و نمايندگان مردم در خانه ملت يك هفته به بررسي سوابق و توانايي هاي اعضاي كابينه پرداختند و امروز زمان نمايش نتيجه اين بررسي هاست.
در طول هفته گذشته علاوه براينكه رئيس جمهور سوابق وزراي پيشنهادي خود را براي نمايندگان فرستاد، وزراي پيشنهادي نيز با حضور در كميسيون هاي تخصصي و فراكسيونهاي مختلف به تشريح ديدگاهها و برنامه هاي خود پرداختند.
از امروز وزراي مختلف براساس ترتيب الفباي عنوان وزارتخانه تحت مديريتشان به همراه مخالفين و موافقين خود نظرات خود را در صحن علني مجلس تشريح مي كنند.

فرمانده كل قوا، فرمانده نيروي زميني
و رئيس مركز راهبردي سپاه پاسداران را منصوب كردند
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي و فرمانده كل قوا طي احكام جداگانه اي سردار سرتيپ احمد كاظمي را به عنوان فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سردار سرتيپ محمدعلي جعفري را مامور تشكيل مركز راهبردي سپاه و رئيس اين مركز منصوب كردند.متن حكم مقام معظم رهبري در انتصاب فرمانده جديد نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سردار سرتيپ پاسدار احمد كاظمي
 شما سردار شجاع و كارآمد و با سوابق روشن به ويژه در دوران دفاع مقدس را به پيشنهاد فرمانده كل سپاه، به فرماندهي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب مي كنم.انتظار دارم روند تواناييهاي ايجاد شده در نيرو در دوران مسئوليت سردار سرتيپ جعفري با بهره  گيري از همه ظرفيت ها به ويژه تقويت آمادگي هاي رزمي مورد نياز، سرعت گيرد.
لازم مي دانم از خدمات ارزنده سردار سرتيپ پاسدار محمد علي جعفري در دوران فرماندهي شايسته آن نيرو صميمانه تشكر كنم.توفيقات الهي و عنايت حضرت ولي عصر ارواحنا فداه را براي همه شما عزيزان از خداوند متعال مسئلت دارم.
فرمانده كل قوا همچنين در حكم ديگري سردار سرتيپ محمدعلي جعفري را مامور تشكيل مركز راهبردي سپاه و رئيس اين مركز منصوب كردند.متن حكم حضرت آيت الله خامنه اي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سردار سرتيپ پاسدار محمدعلي جعفري
نظر به نياز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به ايجاد مركزي براي تعيين راهبردهاي عمومي سپاه، جناب عالي را مامور تشكيل «مركز راهبردي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» و به رياست آن منصوب مي كنم.
براي عضويت در اين مركز مهم افراد زبده و دانشمند سپاه را شناسايي كنيد و پيشنهاد بدهيد.
انتظار دارم با كمك همكارانتان و فرماندهي محترم كل سپاه به وظايف ذكرشده در اساسنامه اهتمام ورزيد و روند پيشرفت كار را گزارش كنيد.
سيد علي خامنه اي
۲۹/۵/۸۴

مجتمع قضايي ويژه جرايم اقتصادي:
مطرح شدن نام برخي از وزراي پيشنهادي در
پرونده هاي مفاسد اقتصادي تكذيب مي شود
ايسنا: روابط عمومي مجتمع قضايي ويژه امور اقتصادي، مطرح بودن نام برخي از وزراي كابينه پيشنهادي رئيس جمهور در پرونده هاي مفاسد اقتصادي اين مجتمع را تكذيب كرد.
روابط عمومي مجتمع قضايي ويژه امور اقتصادي با صدور اطلاعيه اي عنوان كرد: در پي انتشار مطالبي راجع به بعضي از وزراي پيشنهادي مبني بر مطرح بودن نام برخي از آنان در پرونده هاي مفاسد اقتصادي و در پاسخ به پرسش هاي مطرح شده از سوي رسانه ها و نمايندگان افكار عمومي، ضمن تكذيب و خلاف واقع دانستن مطالب منتشره اعلام مي شود كه اسامي قضات و پرونده ها و شماره تلفن به كار برده شده در اين اطلاعيه ها صرفا برگرفته از اطلاعات رسانه اي و غيرصحيح تهيه كنندگان آن است.

بروجردي : ارزيابي اوليه كابينه از مفيد
و مثبت بودن آن حكايت دارد
فارس:  رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به وزراي پيشنهادي كابينه احمدي نژاد گفت:ارزيابي اوليه از وزراي پيشنهادي از مفيد و مثبت بودن كابينه حكايت دارد.
علاءالدين بروجردي با اشاره به حضور غلامحسين محسني اژه اي وزير پيشنهادي براي وزارت اطلاعات،مصطفي پورمحمدي وزير پيشنهادي براي وزارت كشور،منوچهر متكي وزير پيشنهادي براي وزارت امور خارجه و مصطفي محمد نجار وزير پيشنهادي براي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت:بعد از طرح سوالات متعدد نمايندگان از وزراي پيشنهادي، آنها توضيحات مفصلي را ارايه كرده و به بيان نظرات و ديدگاه هاي خود در خصوص موضوعات مختلف پرداختند كه ارزيابي نمايندگان از وزراي پيشنهادي مثبت بوده است.
وي اظهار اميدواري كرد، تا چهار وزير نامبرده در صحن علني مجلس با بيان ديدگاه ها و برنامه هاي خود بتوانند راي بالايي از مجلس كسب كنند.

اعزام هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران به اسلام آباد
ايسنا: هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران جهت شركت در اجلاس آتي كميته اجرايي انجمن مجالس آسيايي براي صلح (A.A.P.P) روز گذشته عازم اسلام آباد پاكستان شد.
به نقل از اداره  اخبار و رسانه هاي گروهي مجلس شوراي اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد حسن ابوترابي فرد (نماينده  قزوين) و خانم دكتر الهام امين زاده (نماينده  تهران)، اعضاي هيات اعزامي مجلس شوراي اسلامي به اجلاس پاكستان هستند.
لازم به ذكر است كه در اين اجلاس، پيش نويس ششمين نشست مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي براي صلح، تهيه و تدوين خواهد شد.

باهنر: بايد با دقت، وسواس و اعتماد
به شخص رئيس جمهور وزيران بررسي شوند
ايسنا: رئيس فراكسيون اصولگرايان روز گذشته گفت: ما امروز براي بررسي كابينه جلسه داريم و معلوم نيست كه در همين جلسه تصميم نهايي را بگيريم، بلكه بايد صحبت هاي موافق و مخالف و دفاعيات وزرا را بشنويم و سپس تصميم بگيريم.
وي در تحليل از عملكرد مجلس در برخورد با كابينه پيشنهادي،  اظهار داشت: همان طور كه مقام معظم رهبري فرموده اند رييس جمهور و مجلس هر كدام يك سري اختيارات و وظايفي دارند و استفاده از اين اختيارات و انجام وظايف بايد به گونه اي باشد كه تلقي افكار عمومي تلقي مخالفت، كارشكني يا چوب لاي چرخ گذاشتن نباشد.
وي در عين حال افزود: البته اين بدان معنا نيست كه مجلس يا رييس جمهور از اختيارات خود استفاده نكنند.
به گفته  وي، بهترين مقطع براي نظارت بر انتخاب وزراي كارآمد، مقطع رأي اعتماد دادن به اعضاي كابينه است، لذا نمايندگان بايد با وسواس، دقت و اعتماد به شخص رييس جمهور، وزرا را بررسي كنند.
باهنر با اشاره به تجارب دوره هاي گذشته،  گفت: عرف گذشته نشان داده كه معمولا اكثريت وزرا رأي مي آورند.

چهاردهمين اجلاس رسمي مجلس
خبرگان رهبري برگزار مي شود
رسا: چهاردهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري نيمه شهريور ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.
چهاردهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري دوره سوم، از تاريخ پانزدهم شهريور ماه به مدت سه روز در تهران، ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود. بنا بر دعوت نامه ارسالي از سوي دبيرخانه اين مجلس به اعضاي خبرگان رهبري، موضوعاتي چون اساسنامه داخلي مجلس خبرگان رهبري و همچنين طرح هاي پيشنهادي در مورد كميسيون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسي از جمله دستورات اجلاس رسمي اين دوره مجلس خبرگان رهبري در چهاردهمين جلسه آن عنوان شده است. گفتني است هيأت رئيسه و اعضاي مجلس خبرگان رهبري روز پنج شنبه پس از پايان اجلاس، با رهبر معظم انقلاب ديدار خواهند كرد.

سيد محمد خاتمي:
اكنون معياربودن رأي مردم به عنوان
يك اصل پذيرفته شده است
مهر: سيد محمد خاتمي گفت: در دولت اصلاحات ادبيات سياسي در ايران تغيير كرد و گفت وگوي قدرت مدار به گفت وگوي فرهنگي بدل شده است.
سيد محمد خاتمي درمراسمي با عنوان آغاز و پايان شيرين كه ازسوي تشكل هاي غير دولتي خراسان برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: خودكامگي مهمترين دليل عدم رشد عقلانيت است چون وقتي كه عقل در خدمت ديكتاتوري قرار مي گيرد خود ابزار سركوب مي شود. رييس شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در ادامه اظهار داشت: در حقيقت اصرار مداوم دولت اصلاحات بر توسعه سياسي به دليل تاثير بي چون و چراي آن بر توسعه اقتصادي و فرهنگي است، چون توسعه سياسي در يك كلام، استقرار مردم سالاري و جابجا شدن قدرت به خواست مردم و مسئولان و بودن قدرتمندان در مقابل نهادهاي مردمي است كه همه اينها مانع استبداد و خودكامي در جامعه مي شود.
وي تصريح كرد: اكنون در نظام ايران معيار بودن راي مردم به عنوان يك اصل پذيرفته شده است حال اگر در مقدمات اعمال راي مردم اشكال داشته باشيم بايد آن را اصلاح كنيم.

آصفي:
حاضريم درباره نطنز با اروپا مذاكره كنيم
ايسنا: حميدرضا آصفي اعلام كرد: ايران بدون پيش شرط آماده  مذاكره با طرف اروپايي بر سر نطنز و ساير مسايل هسته اي ايران است، اما ديگر به مساله  UCF نخواهد پرداخت.
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان روز گذشته درباره  اين كه اروپا گفته است امكان دارد طرحي ديگر به ايران پيشنهاد كند و همچنين خواستار آن شده كه ايران طرح پيشين اروپا را مجددا بررسي كند اظهار داشت: طرح اروپا را دوباره خوانده ايم و چيز جديدي از آن در نيامده است.اروپا خودش هم دوباره اين پيشنهاد را بخواند متوجه مي شود درون آن چيزي نيست.
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: اين كه قرار باشد طرحي از سوي اروپا به ايران مطرح شود رسما به تهران اعلام نشده، اما اگر طرح را عوض كنند مي بايست مواردي را كه در آن نداشت و به حقوق جمهوري اسلامي  ايران اشاره نمي كرد، در طرح جديد بگنجاند و ما سپس آن را بررسي خواهيم كرد؛ اما چنين چيزي در دستور كار نيست.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين درباره  اخباري در خصوص آن كه آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار است تأييد كند منشا آلودگي اورانيوم يافت شده در تجهيزات هسته اي ايران خارجي بوده است گفت: ما هم خودمان اعلام كرده ايم كه منشا آلودگي ها ربطي به ايران ندارد؛ البته آژانس نيز هنوز اين گزارش را اعلام نكرده است، اما هيچ جاي شبهه اي در اين خصوص نيست و گزارش آژانس ترديدها را برطرف خواهد كرد.در حال حاضر ديپلمات ها به چنين گزارشي اشاره مي كنند.سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان بار ديگر تصريح كرد كه اروپا توافق پاريس را در قبال ايران نقض كرده است و ادامه داد: ايران تاسيسات فر آوري اورانيوم اصفهان را طبق آن توافق داوطلبانه به حال تعليق در آورده بود و اكنون فعاليت آن را به صورت داوطلبانه شروع كرده است.لذا به نظر ما توافقنامه  پاريس از جانب ايران نقض نشده است.
آصفي تصريح كرد: ما در خصوص نطنز و ساير فعاليت هاي هسته اي حاضر به گفت وگو و تبادل نظر با سه كشور اروپايي هستيم.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص آن كه دولت انگليس نقش داشتن در ناآرامي هاي كشورمان را تكذيب كرده است گفت: دولت انگليس به صورت رسمي  چنين اتهامي را تكذيب نكرده است و بنا به اعلام سفارت انگليس در تهران اقدام براي تكذيب اين اتهام خبرسازي از جانب يك رسانه  دولتي انگليس بوده است.
شواهد روشن است و ما آن را به طرف انگليسي داده ايم و پيگير موضوع هستيم تا اين حوادث ديگر تكرار نشود.

سخنگوي شوراي نگهبان:
فرصت انتخابات ميان دوره اي
مجلس شوراي اسلامي وجود دارد
ايسنا: در جلسه هفتگي شوراي نگهبان قانون اساسي بعد از رأي گيري درباره ي هيأت رئيسه، آيت الله جنتي و كدخدايي به ترتيب به عنوان دبير و قائم مقام دبير شوراي نگهبان قانون اساسي به مدت يك سال انتخاب شدند.دكتر غلامحسين الهام در نشست هفتگي با خبرنگاران با اعلام اين خبر، اظهار داشت: در اين جلسه بحث درباره ي تعيين سخنگوي بعدي باقي ماند؛ از اين جهت مجددا من در اين جلسه به عنوان سخنگو حاضر شدم تا در جلسات بعدي سخنگوي رسمي شوراي نگهبان تعيين شود.
سخنگويي شغل و پست تعريف نشده است
الهام همچنين در پاسخ به سوالي درباره ي مغايرت قانوني نداشتن فعاليت همزمان افراد در دو قوه، با توجه به اظهارات سخنگوي قوه ي قضاييه مبني بر اين كه در صورت انتخاب وي به عنوان وزير دادگستري، همچنان سخنگوي قوه باقي خواهد ماند، گفت: وزير دادگستري از طريق رئيس قوه ي قضاييه به دولت معرفي مي شود و ممكن است فردي كه به عنوان وزير معرفي مي شود در قوه ي قضاييه عهده دار سمتي باشد طبيعتا در زمان وزارت شغل قضايي خاصي نخواهد داشت اما بعضي از وظايف كه جنبه ي شغل نداشته باشد، قابل جمع اند.وي افزود: به نظر مي آيد كه در مسأله ي يادشده مشكلي از نظر ساختاري وجود نداشته باشد چون معمولا كسي كه سخنگوست سخنگويي را ضمن وظيفه ي ديگري ممكن است بر عهده داشته باشد، اين قضيه در دولت وجود داشته و در قواي ديگر نيز مي تواند وجود داشته باشد زيرا سخنگويي شغل و پست تعريف نشده است.
فرصت انتخابات ميان دوره اي وجود دارد
الهام درباره ي زمان برگزاري انتخابات ميان دوره اي در حوزه هاي انتخابيه كه نماينده ي آنها با انتخاب رئيس جمهور از اين به بعد در قوه مجريه فعاليت خواهند كرد و احتمال تأخير زمان برگزاري انتخابات، عنوان كرد: با قانون فعلي اگر برخي نمايندگان مجلس انتخاب شوند فرصت انتخابات ميان دوره اي وجود دارد و بايد اين انتخابات جهت تكميل نمايندگان مجلس برگزار شود.وي اظهاراتي كه چند هفته قبل درباره ي برگزاري هر دو سال يكبار انتخابات ها مطرح شده بود را كاملا شخصي و يك نظريه و تئوري دانست و گفت: تا زماني كه مجلس در اين زمينه قانوني را به تصويب نرسانده انتخابات بايد برگزار شود. در مورد انتخابات ميان دوره اي هم وزارت كشور و شوراي نگهبان بايد بر سر برگزاري آن به تفاهم برسند؛ شايد اين انتخابات همزمان با برگزاري انتخابات خبرگان رهبري در سال آينده، برگزار شود زيرا به هر حال نمي توان بدون تصويب قانون، انتخابات را به تأخير انداخت و برگزار نكرد.
بحث قانون اساسي را سرگرمي رسانه اي مي دانم
سخنگوي شوراي نگهبان همچنين درباره ي اظهارت هفته ي قبل يكي از نمايندگان مجلس درباره ي تغيير و بازنگري در قانون اساسي، عنوان كرد: از موضع يك شخص حقيقي بحث قانون اساسي را سرگرمي رسانه اي مي دانم كه برخوردار از زمينه هاي واقعي نيست اما از نظر حقوقي طبق اصل ۱۷۷ قانون اساسي بازنگري در اين قانون در اختيار رهبري است كه بعد از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت طي حكمي خطاب به رئيس جمهور موارد آن به شوراي بازنگري قانون اساسي پيشنهاد مي شود.
تغيير برخي از اصول قانون اساسي غيرممكن است
الهام با بيان اين كه مطابق قانون اساسي تغيير برخي از اصول اين قانون غيرممكن است از اصول مربوط به اسلاميت، جمهوريت، ولايت امر، امامت امت، اداره امور كشور با اتكاء به آراي عمومي  به عنوان اجزاي تغييرناپذير قانون نام برد و گفت: غير از موارد يادشده ساير موارد قانون اساسي قابل بازنگري هستند كه بعد از تصويب مجلس اين موارد به همه پرسي گذاشته مي شود.وي در ادامه  اظهاراتش با يادآوري تغييراتي كه در سال ۱۳۶۸ و در زمان حيات امام (ره) در قانون ايجاد شد، گفت: آنچه در سال ۱۳۶۸ پيش آمد تغييراتي در شرايط رهبري و حذف شرط مرجعيت، منتفي شدن بحث شوراي رهبري، تمركز و مديريت قوه ي مجريه، تمركز در مديريت قوه ي قضاييه، تمركز در مديريت صدا و سيما و اتخاذ تمهيداتي در زمينه ي تعداد نمايندگان مجلس، پيش بيني مجمع تشخيص مصلحت نظام و تغيير نام مجلس شوراي ملي به مجلس شوراي اسلامي بود كه اين بحث بعد از طرح بين سران قوا با توجه به تجارب اجرايي اين مسائل به امام (ره) منتقل شد و به اين صورت نبوده كه نمايندگان مجلس رأسا اين مسأله را به امام (ره) پيشنهاد دهند.

اعتراض خانه احزاب ايران
به مخدوش اعلام شدن انتخابات اين دوره
ايسنا: «خانه احزاب ايران» درباره آنچه آن را ادعا هاي مطرح شده عليه اين نهاد مدني ناميده بيانيه اي صادر كرد.
 در اين بيانيه كه در واكنش به مخدوش اعلام شدن انتخابات دوره سوم خانه احزاب صادر شده آمده است:
مردم شريف ايران و گروه هاي سياسي طي هفته هاي اخير شاهد موج گسترده تبليغات سوء عليه شوراي مركزي خانه احزاب ايران و شبهه افكني نسبت به روند سالم انتخابات اين نهاد مدني و مجمع عمومي آن بوده اند.
با عنايت به منشور وفاق كه همه احزاب و گروه هاي سياسي در تدوين آن نقش داشته اند احترام به انتخابات و نتيجه آن از ضروريات فعاليت حزبي است كه در آ غاز به اين گونه اقدامات تخريبي با حسن ظن نگريسته شد و تصور مي گرديد با تعامل سازنده كه مبتني بر گفت وگو در فضايي صميمي بود ابهامات ادعايي مرتفع شود. لكن تخريب ها و اظهارات غيرمسئولانه و غيرحقوقي برخي افراد و همچنين تعدادي از اعضاي كميسيون ماده ۱۰ احزاب نشان داد كه ماجرا ابعاد پنهان ديگري داشته است.

فراكسيون اقليت مجلس براي اظهار نظر در مورد كابينه
منتظر پاسخ هاي مكتوب وزيران است
ايسنا: فراكسيون اقليت مجلس تا زماني كه پاسخ مكتوب وزراي پيشنهادي را دريافت نكند در خصوص آنها اظهارنظري نخواهد كرد.
غلامحسين مظفري با اشاره به طرح سئوالات فراكسيون متبوعش به صورت كتبي به وزراي پيشنهادي، گفت: پاسخ وزرا تا پيش از شروع به كار مجلس براي بيان نظرات وزرا و بررسي آنها به نمايندگان عضو فراكسيون داده مي شود.
عضو فراكسيون اقليت مجلس گفت:  سوالات اعضاي فراكسيون به طور مكتوب در اختيار وزرا گذاشته شده بود تا با توجه به كمبود وقت براي انجام مكالمات و مباحثات رو در رو، پاسخ هاي خود را به طور مكتوب در اختيار اعضاي فراكسيون قرار دهند، لذا در اين راستا قرار است پاسخ وزرا تا پيش از شروع به كار مجلس براي بيان نظرات وزرا و بررسي آنها به نمايندگان عضو فراكسيون داده  شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |