يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۹ - Aug 21, 2005
پيشرفت در حوزه تكنولوژي بلوتوث
هدفون همراه
000117.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: تكنولوژي «بلوتوث» باعث شده تا سيم ها و كابل ها در سطح منازل سرگردان نباشند. البته اين ويژگي بلوتوث بسيار قابل توجه است اما در كنار آن نبايد فراموش كرد كه اين تكنولوژي، گران است و محدوديت دارد. محدوديت از اين جهت كه برد بلوتوث دستگاههاي بي سيم چندان زياد نيست و نمي توان با دستگاههاي دور ارتباط برقرار كرد.
با اين حال روز گذشته اعلام شد كه در مهر ماه سال جاري يك نوع هدفون مجهز به بلوتوث به بازار خواهد آمد كه كاربر پس از خريد اين دستگاه ديگر نمي تواند از آن جدا بشود. كيفيت صداي اين هدفون بسيار بالا است و برد بلوتوث آن حداكثر ۱۵ متر مي باشد. البته براي دريافت فركانس صدا بايد يك دستگاه فرستنده نيز همراه دستگاه خريداري كرد. اين دستگاه فرستنده قابليت اتصال به هر نوع دستگاه پخش را دارا مي باشد و فركانس ها از طريق همين دستگاه به بلوتوث هدفون ارسال مي گردد. قيمت اين هدفون بدون فرستنده ۱۵۰ دلار و با فرستنده ۲۰۰ دلار مي باشد. البته تنها برخي از دستگاههاي پخش موسيقي همخواني با بلوتوث هدفون را دارند و در حقيقت بدون دستگاه گيرنده و به صورت مستقيم با هدفون ارتباط برقرار مي كنند اما تعداد اين دستگاهها به حدي اندك است كه تقريباً در تمام موارد براي استفاده از اين هدفون بايد دستگاه فرستنده را خريداري كرد. پس از شارژ كردن هدفون و دستگاه فرستنده، كاربر بايد دو دكمه روي هدفون را به صورت همزمان براي چند ثانيه فشار بدهد تا اينكه ارتباط ميان هدفون و دستگاه فرستنده برقرار شود. به محض برقراري ارتباط، چراغ قرمز رنگي روي هدفون نمايان مي شود. پس از اين برقراري ارتباط مي توان دستگاه فرستنده را به دستگاههاي مختلفي از جمله دي وي دي متصل نمود. با آنكه كيفيت صدا در هدفون بسيار شفاف مي باشد اما صداي آن افرادي را كه در اطراف صاحب هدفون قرار دارند آزار نمي دهد. همچنين اين هدفون را مي توان به كنسول هاي بازي متصل نمود و بدون اينكه حتي يك رشته سيم و يا كابل روي زمين بيفتد، از راه دور به صداي بازيهاي كامپيوتري گوش دارد و به بازي پرداخت.از سوي ديگر مي توان دستگاه فرستنده را به يك دستگاه پخش موسيقي ديجيتال متصل نمود و در حين ورزش كردن و يا پياده روي در يك فضاي محدود به گوش دادن موسيقي پرداخت.
همچنين مي توان با خريد يك دستگاه مكمل براي دستگاه فرستنده، موسيقي پخش شده را براي هدفون دو نفر به صورت همزمان در دو مكان متفاوت ارسال كرد.
به همان اندازه كه كيفيت صداي هدفون شفاف مي باشد، عمر باتري آن نيز طولاني است. به عنوان مثال اگر دستگاه را به صورت كامل شارژ كرد مي توان به مدت ۸ ساعت به طور مداوم به گوش دادن موسيقي پرداخت. در روي هدفون دو دكمه نصب شده كه قابليت جلو و عقب بردن ترانه ها را دارد البته در حال حاضر نمي توان از اين ويژگي در اغلب دستگاههاي پخش موسيقي استفاده كرد.
كارشناسان مي گويند تا چند سال ديگر امكان استفاده از اين قابليت به وجود خواهد آمد اما در حال حاضر امكان استفاده از آن وجود ندارد.

شاتل تا ۷ ماه آينده پرواز نمي كند
گروه دانش: شاتل «ديسكاوري» به وسيله يك فروند هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ از صحراي «موجاو» (محل فرود اين فضاپيما) به محل استقرار اصلي خود يعني پايگاه فضايي «كيپ كاناورال» در ايالت فلوريداي آمريكا منتقل شد.
اين نقل و انتقال يك هفته پس از فرود موفقيت آميز شاتل بر روي زمين پس از ماموريت فضايي پر مخاطره اش صورت گرفت. اين نقل و انتقال جالب به طول دو هزار و ۳۲۳ مايل و با سوار شدن شاتل بر پشت هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ انجام شد.
پيش از اين انتقال، يك فروند هواپيماي KC-135 متعلق به نيروي هوايي آمريكا به پرواز درآمد تا شرايط جوي را مورد بررسي قرار دهد.
عمليات انتقال شاتل «ديسكاوري» براي ناسا يك ميليون دلار هزينه در بر داشت.
از سوي ديگر مقام هاي آژانس فضايي آمريكا، ناسا، مي گويند فضاپيماهاي شاتل حداقل تا ماه مارس (اسفند)به پرواز در نخواهد آمد.
مهندسان ناسا ابتدا مجبورند مشكل جدا شدن تكه هاي عايق از مخزن سوخت شاتل را كه بار ديگر در جريان پرتاب ديسكاوري در ماه گذشته بروز كرد حل كنند.
هيات هفت نفره نظارت بر عملكرد ناسا نيز مي گويد آخرين عمليات فضايي شاتل همچنان اسير برخي از مشكلاتي بود كه باعث فاجعه انهدام فضاپيماي كلمبيا شد.
سرپرست تيمي كه مسئول حل مشكل عايق است مي گويد يافتن راه چاره اي براي آن دست كم تا اوايل سال آينده وقت مي برد.
ناسا پيشتر در حالي كه شاتل ديسكاوري هنوز در فضا بود اعلام كرد ماموريت هاي بعدي اين فضاپيماها را براي مقطع حاضر معلق خواهد كرد، كه ناشي از جدا شدن قطعات بزرگ عايق از مخزن سوخت خارجي حين پرتاب بود.
بيل گرستنماير، سرپرست جديد عمليات فضايي ناسا كه مسئول هدايت تلاش ها براي حل مشكل عايق است گفت: «تيم هاي ما پيشرفت هاي خوبي دارند اما كار ما به هيچ وجه تمام شده نيست.»فضاپيماي شاتل آتلانتيس قرار بود در ماه سپتامبر پرتاب شود. اما مهندسان ناسا اكنون مجبورند بار ديگر دست به ترميم هاي تازه در مخزن سوخت خارجي بزنند.
در جريان پرتاب ديسكاوري در روز ۲۶ ژوئيه يك قطعه ۴۵۰ گرمي از پوشش عايق مخزن سوخت جدا شد. اين موضوع مهم است چون چنين تكه عايقي بود كه در سال ۲۰۰۳ از بدنه مخزن سوخت شاتل كلمبيا جدا شد و به بال آن برخورد كرد.
آن قطعه عايق سرگردان، حفره اي در بال كلمبيا ايجاد كرد كه ۱۶ روز بعد در جريان بازگشت فضاپيما به زمين باعث نفوذ گازهاي فوق العاده داغ به بدنه آن شد. شاتل در هوا متلاشي شد و هفت خدمه آن كشته شدند.
هفت عضو هيأت نظارت گفته اند كه ناسا از آموختن برخي درس هاي مهم از فاجعه كلمبيا بازمانده است.
گزارش آنها بخشي از گزارش نهايي يك گروه كاري ۲۶ نفره موسوم به «بازگشت به پرواز» بود كه براي ارزيابي پيشرفت ناسا در زمينه اجراي توصيه هاي «هيات تحقيق حادثه كلمبيا» تشكيل شده بود.اعضاي هيات هفت نفره در گزارش خود نوشتند: «ما انتظار داشتيم سرپرستان ناسا پس از حادثه كلمبيا استانداردهاي طراز اولي را ملاك كار قرار دهند... اما در مجموع مايوس شده ايم.»
شاتل فضايي ديسكاوري روز سه شنبه ۹ اوت در كاليفرنيا به زمين نشست.

مشكلات  ويروسي  شدن  رايانه ها در فرودگاه هاي  آمريكا
آلوده  شدن  رايانه هاي  شماري  از شركتهاي  هواپيمايي  و فرودگاه هاي  آمريكا باعث  شد تا هزاران  مسافر ساعت  ها معطل  بمانند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  فاكس  نيوز، اين  ويروس  باعث  شد تا سامانه  رايانه اي  گمرك  فرودگاههاي  بين المللي  آمريكا چند ساعت  از كار بيفتد و باعث  تأخير در رسيدگي  به  امور گمركي  مسافران  شود.اين  مشكل  رايانه اي  ابتدا از ويرجينيا آغاز شد و بيشترين  تأثير را بر فرودگاه هاي  ميامي  گذاشته  است .

حس گرهاي جديد براي كشف سلاح هاي مخفي
فارس: محققان دانشگاه دولتي اوهايو در حال ساخت حس گرهاي جديدي هستند كه بدون نياز به تابش اشعه ايكس، به كشف سلاح هاي پنهان شده كمك مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي Researchnews اين دستگاه راداري جديد كه محققان مذكور قصد دارند اختراع آن را به نام خود ثبت كنند همچنين به خلبانان كمك خواهد كرد كه در شرايط جوي نامناسب بهتر جهت يابي كرده و مسير خود را پيدا كنند. برخلاف دستگاه هاي اشعه ايكس اين حس گر ها بر اساس بازتابش نور عادي و يا تصاعد گرما از اجسام آنها را شناسايي و محل اختفايشان را پيدا مي كند.

تلاش مايكروسافت براي رفع مشكل مرورگر IE
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: شركت مايكروسافت براي رفع حفره اي كه به تازگي در مرورگر IE پيدا شده تلاش گسترده اي را آغاز كرده است.
كارشناسان اين شركت معتقدند كه حفره موجود در مرورگر IE به هكرها اجازه مي دهد تا كنترل از راه دور سيستم رايانه را از طريق سايت هاي خرابكارانه به دست بگيرند.با وجود اين كه هنوز اصلاحيه اي از سوي شركت مايكروسافت براي رفع اين مشكل ارايه نشده است ولي كارشناسان امنيتي احتمال خطر اين حفره را محدود ارزيابي كردند.به گفته كارشناسان تا هنگامي كه كاربر به سايت هاي مشكوك و خطرناك وارد نشده است هيچ خطري پيرامون حمله از طريق حفره موجود در IE او را تهديد نمي كند.
همچنين شركت مايكروسافت اعلام داشت، دستگاه هايي كه برنامه Visual studio ۲۰۰۳ را بدون سرويس پك ۱ و يا نرم افزار۲۰۰۳ Office را بدون سرويس پك ۳ اجرا مي كنند ممكن است مورد آسيب واقع شوند.اين شركت همچنين اعلام كرد تاكنون هيچ  كاربري از طريق اين حفره دچار حمله نشده است. مايكروسافت همچنين براي جلوگيري از بروز هر نوع مشكل از كاربران درخواست كرد كه از وارد شدن به وب سايت هايي كه لينك آن در ايميل و يا پيام هاي شخصي ارسال مي شود مراقب باشند و تا حد امكان از ورود به آن سايت ها خودداري كنند.

ركورد اقامت در فضا
اسلام زاده ـ سرگئي كركاليف فضا نورد روسي كه به همراه همكار آمريكايي اش در ايستگاه فضايي بين المللي اقامت دارد ركورد اقامت در ايستگاه فضايي بين المللي را شكست. اين فضا نورد ۷۴۷ روز در ايستگاه فضايي بين المللي اقامت داشته است و با احتساب اين كه وي تا دو ماه ديگر هم در فضا خواهد ماند به عنوان اولين فضا نوردي است كه اين مدت را در فضا اقامت داشته است. فضانورد كركاليف دو ماه ديگر به زمين باز مي گردد.

سيستمي براي  مقابله  با هواپيماربايي
كارشناسان  روسي  سيستمي  طراحي  كردند كه  امكان  استفاده  از هواپيماها را براي  اهداف  تروريستي  منتفي  مي  كند. اين  دستگاه  امكان  مي دهد كنترل  هواپيما از دست  تروريستها خارج  و امنيت  مسافران  تامين  شود. اين  دستگاه  با موفقيت  روي  هواپيماي  ميگ  ۲۹ آزمايش  شده  و قرار است  روي  هواپيماي  سوخو ۲۷ اس  ام  هم  آزمايش  شود.امكان  نصب  اين  دستگاه  روي  همه  هواپيماها وجود دارد و در صورتي كه  تروريستها هواپيمايي  را اشغال  و از مسير خارج  كنند، مي توان  با كمك  آن  هواپيما را به  مسير اصلي  بازگرداند و براي  فرود در فرودگاه  آماده  كرد.

باتري ويژه خودرو برقي كه در پنج دقيقه شارژ مي شود
توكيو _ ايرنا: شركت ژاپني فوجي جوكو «سوبارو» موفق به ساخت باتري ويژه خودروهاي برقي و يا خودروهاي «هايبريد» شده است كه در مدت پنج دقيقه شارژ مي شود.
روزنامه «ماينيچي» گزارش داد با يك بار شارژ اين باتري ليتيومي، خودرو برقي مي تواند ۱۲۰كيلومتر مسافت را بپيمايد. اين باتري از نظر وزن نيز نسبت به باتريهاي ليتيومي كنوني سبك تر است. دست اندركاران ساخت باتري جديد مي گويند با يك بار كار گذاشتن اين باتري ليتيومي در خودرو برقي، اين باتري تا پيمودن ۱۵۰كيلومتر مسافت قابل استفاده است. هم زمان با انتشار اين خبر، يك شركت ژاپني خودروسازي نيز اعلام كرد موفق به ساخت باتري ويژه خودروهاي برقي و يا هايبريد شده است كه با يك بار شارژ مي تواند ۱۵۰كيلومتر مسافت را بپيمايد. اين شركت ژاپني قصد دارد اين باتري را كه در مدت سه ساعت شارژ مي شود در خودروهاي سبك ساخت خود كار بگذارد.

سرمايه گذاري براي حفاظت اطلاعات
گروه انفورماتيك-محمد رسولي: طبق اعلام نيروي هوايي آمريكا، روز گذشته اطلاعات ۳۳۰۰۰ افسر شاغل در نيروي هوايي توسط يكي از هكرها به سرقت رفته است.
هكر مزبور با استفاده از يك ID موجود در سيستم AMS نيروي هوايي دست به اين سرقت زده است. سيستم AMS مخصوص مديريت اطلاعات در نيروي هوايي آمريكا مي باشد.اطلاعات به سرقت رفته شامل اطلاعات پرسنلي افراد و كدهاي امنيتي افسران بوده است.طبق اعلام سخنگوي نيروي هوايي هنوز هيچگونه سوءاستفاده اي از اين سرقت انجام نشده است.
يكي از اپراتورهاي اصلي اين سيستم در طي ماههاي مي و ژوئن به سرقت تدريجي اطلاعات شك كرده بود ولي وقتي به اين موضوع اطمينان پيدا كرد كه تمامي اطلاعات به سرقت رفته بود. مركز امور اداري همچنين قبل از وقوع سرقت، انجام فعاليتهاي گسترده و حجيم توسط يكي از كاربران را به مقامات بالا گزارش كرده بود ولي پيش از هرگونه اقدامي، سرقت فوق صورت گرفت.مركز امور اداري همچنين اين موضوع را به اطلاع تمامي افسرهايي كه اطلاعات آنها سرقت شده، رسانده است. مركز نيروي هوايي آمريكا (AFPC) داراي ۷۰ هزار افسر مي باشد و بتازگي سرمايه گذاري زيادي بر روي حفاظت اطلاعات كامپيوتري انجام داده است كه هنوز نهايي نشده است.

توسعه  روابط  دانشگاه  با صنعت 
از اولويتهاي وزارت  علوم  است
وزير پيشنهادي  علوم ، تحقيقات  و فن آوري  با بيان  اين كه  يازده  اولويت  كاري  براي  فعاليت هاي  وزارت  علوم  تعيين  شده  است ، گفت : توسعه  روابط  دانشگاه  با صنعت  از مهمترين  اولويت  هاي  وزارت  علوم  در دولت  آينده  خواهد بود.
زاهدي  در مصاحبه اي  كه  از برنامه  آن سوي  خبرهاي  شبكه  اول  سيما پخش  شد، افزود: توسعه  فرهنگي ، دين محوري  در آموزش ، تحقيقات  و پژوهش  و همچنين  حفظ  كرامت  دانشگاهيان  از ديگر اولويت هاي  اين  وزارتخانه  است .
وي  با اشاره  به  گسترش  دانشگاه  ها بر اساس  عدالت  و با توجه  به  موقعيت هاي  بومي  و جغرافيايي  خاطرنشان  كرد: اولويت هاي  وزارت  علوم  در بخشهاي  فرهنگي ، آموزشي ، فناوري  و ساختاري  اجرا خواهد شد.
زاهدي  در پايان  افزود: اهداف  و برنامه هاي  وزارت  علوم  منبعث  از چشم انداز ۲۰ ساله ، برنامه  چهارم  توسعه  و وظايف  اين  وزارتخانه  است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |