يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۹ - Aug 21, 2005
تجليل از كسبه نمونه شهرري
000159.jpg
در جشنواره حبيبان خدا كه از سوي شهرداري منطقه ۲۰ برپا شده بود، از ۶۴ نفر از پيشه وران شهر ري قدرداني شد. رضا سترگ شهردار اين منطقه در اين مراسم گفت: شهرداري منطقه ۲۰ با هماهنگي مجامع امور صنفي اين منطقه، اداره بازرگاني و معتمدين محل و با توجه به اينكه شهر ري به عنوان سومين شهر مذهبي و زائرپذير كشور محسوب مي شود، به منظور تشويق اين قشر به مردم داري و رعايت انصاف طي ۳ ماه بررسي ۶۴ نفر از كسبه متعهد، مومن و منصف را از بين تمامي صنوف توليدي، توزيعي و خدماتي اين منطقه برگزيد.
ملاك انتخاب اين افراد به عنوان كسبه نمونه داشتن انصاف، عدالت، دين مداري و قانون مداري بود.

نصب دكل برج ميلاد
000165.jpg
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران گفت: ۸۵ درصد قطعات مربوط به دكل برج ميلاد درحال مونتاژ است و تا يك ماه و نيم ديگر عمليات نصب دكل بر بالاي برج آغاز مي شود. هادياني افزود: در طرح نصب دكل ۴۰۰ تني برج ميلاد براي تامين ايمني بيشتر تغييراتي ايجادشده است و نصب آن حدود هشت ماه به طول خواهد انجاميد.به گفته وي فولاد به كار رفته در اين دكل با صرف دو ميليارد تومان به صورت سفارشي از آلمان تهيه شده است و انتقال و نصب آن نيز به همين ميزان هزينه دارد.
عمليات نصب اسكلت فلزي سازه راس متشكل از ۱۲ طبقه ساختمان به مساحت ۱۲ هزار مترمربع به پايان رسيده است و آجر چيني هاي آن شروع شده است.

نمايشگاه بين المللي توانمنديهاي مساجد گشايش يافت
000162.jpg
گروه شهري: نمايشگاه بين المللي توانمنديهاي مساجد، ديروز صبح با حضور آيت الله محمدي گلپايگاني طي مراسمي در مصلاي تهران گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس دفتر مقام معظم رهبري در اين مراسم، نمايشگاه امسال را نسبت به سال گذشته بسيار خوب توصيف كرد و افزود: نمايشگاه امسال از نظر كمي و كيفي با نمايشگاهي كه پارسال در همين مكان و با همين عنوان برگزار شد قابل مقايسه نيست، اما از آن جا كه مساجد نماد جامعه اسلامي است بايد در اين زمينه تلاش بيشتري شود و مساجد بيش از اينها استحقاق دارند.
وي با اشاره به نقش مساجد در پشتيباني از جبهه هاي جنگ در طول دوران دفاع مقدس تصريح كرد: مركز رسيدگي به امور مساجد كه به منظور بازيابي شأن و جايگاه مساجد تشكيل شده تا به امروز روند تعالي، ترقي و بهبود كيفيت را طي كرده است. اما اين مركز به تنهايي نمي تواند كاري انجام دهد و ضروري است همه قشرهاي جامعه و بويژه ائمه جماعات به رغم همه نارسايي هايي كه با آن مواجهند مركز را براي رسيدن به تعالي ياري رسانند.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري ضمن تشكر از دست اندركاران برپايي نمايشگاه بويژه شهرداري تهران از مسئولان و دست اندركاران خواست كه با نوآوري و ارائه طرح هاي كارآمد بكوشند تا مساجد نقش و شأن خود را بازيابند.
اربابيان مدير اجرايي نمايشگاه نيز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در اين نمايشگاه كه در فضاي سر پوشيده اي بالغ بر ۵ هزار متر مربع برگزار مي شود بيش از ۱۰۰ مسجد و ۱۰۰ نهاد و موسسه حضور دارند و فعاليت ها و دستاوردهاي خود را در بخش هاي مختلف مرتبط با مساجد به معرض نمايش مي گذارند.
وي نمايشگاه امسال را تخصصي دانست و افزود: علاوه بر فعاليت هاي سال گذشته، امسال بخش عملكرد، IT و نرم افزاري، كودك و نوجوان، خدمات رساني، بخش محصولات فرهنگي و بخش تاريخ مساجد مهم و وقايع مرتبط با آنها به فعاليت هاي نمايشگاه افزوده شده است.
دستاوردهاي طرح شناسايي و بررسي تاريخي اماكن مذهبي ايران
به گزارش خبرنگار ما، در اين طرح كه با حمايت هاي بنياد ايرانشناسي، شهرداري تهران و برخي مراكز ديگر اجرا شده است ۱۰۶ مسجد و مدرسه قديمي، ۱۴۵ امامزاده و بقعه، ۳۷ كليسا، ۳ كنيسا و ۷ آتشكده و مراكز وابسته به انجمن زرتشتيان در تهران مورد پوشش و بررسي قرار گرفته كه نتايج آن در اين نمايشگاه به صورت گزارش هاي مكتوب، تابلو، پوستر، آلبوم، عكس و سند، فيلم، نقشه و ديسك فشرده، به معرض نمايش گذاشته شده است.
مسئول اين غرفه در گفت  وگو با خبرنگار ما گفت: اين پروژه كه زير نظر بنياد ايران شناسي و با حمايت شهرداري تهران اجرا مي شود پروژه اي ملي است كه مراحل اجرايي آن از سال ۸۲ به مديريت علي اكبر اشعري آغاز شده و تمام مساجد، امامزاده، مدارس قديمي و بناها و اماكن اقليت هاي مذهبي را شامل مي شود. در مرحله اول اين پروژه، اماكن مورد نظر در تهران مورد پژوهش قرار گرفته كه كار آن تا پايان امسال به اتمام مي رسد ولي در مراحل بعدي اماكن ياد شده در سراسر كشور مورد بررسي قرار مي گيرد كه نتايج به صورت مدون عرضه مي گردد.
گفتني است، در اين نمايشگاه كه به مدت يك هفته برگزار مي شود سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در قالب ۴ ايستگاه نمايش عكس، خانه كاريكاتور با عنوان «فلسطيني خانه ندارد»، ايستگاه قرائت صحيح نماز و ايستگاه هاي هنري مرتبط با مساجد، فعاليت هاي خود را به معرض نمايش گذاشته است. علاوه بر اين، معاونت هاي امور اجتماعي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران، فعاليت هاي خود را در ارتباط با مساجد در غرفه هاي جداگانه به معرض نمايش علاقه مندان عرضه كرده اند.

آبرساني به جنوب تهران
000168.jpg
خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران گفت: عمليات اجرايي طرح جامع آبرساني از سد ماملو به جنوب تهران با هدف افزايش ضريب ايمني ذخيره آب و بهبود كيفيت آب آغاز شد.اصغر قرباني افزود: مطالعات فاز يك طرح جامع آبرساني تهران به اتمام رسيده كه بر اساس آن اين طرح به شكل يك خط كمر بندي از شمال شرق تهران آغاز و به سمت شرق تهران و منطقه سلمانيه امتداد مي يابد و از جاده كمربندي آزادگان به سمت منطقه يافت آباد و از يافت آباد به تصفيه خانه كن كشيده مي شود.براي جلوگيري از پراكنده كاري، شركت آبفا مطالعه فاز دوم طرح جامع آبرساني تهران را نيز آغاز كرده و به محض اينكه اين مطالعه انجام شود آبرساني از سد ماملو آغاز مي شود.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
بوستان فرامنطقه اي در جنوب تهران احداث مي شود
گروه شهري: يك بوستان فرامنطقه اي به وسعت ۱۷ هكتار در منطقه ۲۰ شهرري احداث خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام اين خبر افزود: در نظر داريم با انجام طراحي هاي لازم كه همانا توسعه فضاي سبز در قالب طرح كمربند سبز جنوب شهر تهران است، اين بوستان را به پارك بزرگ آزادگان به مساحت ۱۱۲ هكتار متصل كنيم.
به گفته محمدي زاده، به غير از طرح بزرگ پارك ملي كه در منطقه شهرري اجرا خواهد شد، به كمك شهرداري منطقه ۲۰ و بخش خصوصي يك شهربازي و فضاي تفريحي مناسب براي ساكنان منطقه شهرري نيز احداث مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد، از آنجا كه نمودار اقدامات شهرداري در همه بخش ها مبين يك شيب صعودي تند به سمت بالاست امسال كلنگ احداث بوستان بزرگ فرامنطقه اي شهرري به زمين زده شود و ظرف يكسال و نيم آينده به پايان برسد.
خبرنگار ما در اين باره همچنين به نقل از مهندس مختاري مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران مي نويسد: يكي از اهداف مهم شهرداري تهران در حوزه فضاي سبز، احداث پاركهاي محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي به ويژه درمناطق جنوبي تهران است تا در كنار طرح كمربندي سبز جنوب شهر كه فاز يك آن به اتمام رسيده و فاز دوم آن به مساحت ۵۰ هزار هكتار در دست اجرا قرار دارد، چهره اين منطقه محروم را به لحاظ سرانه هاي فضاي سبز و فرهنگي و تفريحي دگرگون سازد.

توسط شهرداري منطقه ۴
ستاد پيشگيري از شيوع وبا در شمال شرق
تهران تشكيل شد
گروه شهري: شهردار منطقه ۴ تهران اعلام كرد به منظور حفظ بهداشت شهروندان، ستاد پيشگيري از شيوع وبا در شمال شرق تهران تشكيل شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ تهران، مهندس وحيد زارع _ شهردار و رييس مديريت بحران شمال شرق تهران گفت: براي مقابله با بيماري واگيردار وبا، چهار تيم بهداشتي با هدف ارتقاء سطح بهداشت عمومي و آموزش به شهروندان تشكيل و فعاليت خود را آغاز كرده اند.
وي تصريح كرد: نظارت بر فعاليت رستوران ها و مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و نحوه كلرزني در استخرهاي عمومي ازجمله وظايف تيم هاي چهارگانه بهداشتي است. همچنين چندين پايگاه اطلاع رساني در نقاط حساس و پرتردد منطقه داير و فعال شدند و به آگاه سازي شهروندان نسبت به نحوه پيشگيري از ابتلاء  به بيماري وبا مبادرت مي ورزند.
وي با بيان اين مطلب كه فروشندگان دوره گرد مواد غذايي، سلامت شهروندان را به خطر مي اندازند و از اين رو شهرداري نسبت به جمع آوري آنها اقدام مي كند، افزود: به صاحبان رستوران ها توصيه شده است از عرضه سبزيجات و سالاد امتناع كنند و اماكن احتمالي انتشار بيماري وبا، شناسايي و تعطيل مي شوند.
شهردار منطقه ۴ تهران از شهروندان خواست از خريد مواد غذايي از فروشندگان دوره گرد خودداري كنند و به هنگام خريد مواد غذايي به تاريخ توليد و انقضاء آن توجه كنند.
به گفته وي، مواد غذايي كه افراد دوره گرد به فروش مي رسانند ناقل بيماري هاي انگلي است و حتي تماس با اين افراد به علت رعايت نكردن بهداشت فردي، احتمال آلودگي دارد.
به گفته مهندس زارع، بيماري التور يكي از انواع وبا است كه مهم ترين آن اسهال آبكي و بدون درد است كه بدن بيمار را به سرعت خشك مي كند. بيماري التور از طريق آب آلوده، سبزيجات، غذاي آلوده، سيستم لوله كشي پوسيده، آبهاي سطحي، تماس با فرد آلوده، شستشوي وسايل و ظروف در آب رودخانه ها منتقل مي شود.
وي تاكيد كرد: اگرچه بيماري وبا، خطرناك است ولي درصورت تشخيص و درمان سريع و رعايت موارد بهداشتي مي توان بسيار ساده آنرا درمان كرد.
رييس مديريت بحران منطقه ۴ تهران يادآور شد هرچند تاكنون از ابتلاء شهروندان شمال شرق تهران به بيماري وبا گزارشي دريافت نشده است، اما به شهروندان توصيه مي شود به محض مشاهده علائم اين بيماري، فرد را سريعا به مراكز درماني رسانده و مراتب به اين ستاد اعلام شود.
وي در خاتمه گفت: آب در شبكه ها كاملا سالم است و آب آشاميدني در بوستان ها و آب استخرهاي عمومي نيز به شدت تحت كنترل بوده و روزانه در آزمايشگاه هاي مجهز، مورد آزمايش قرار مي گيرند.

طي مراسمي در روزنامه همشهري
بهره برداري از نمايشگرهاي
اطلاع رساني شهري آغاز شد
000171.jpg
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران در مراسم بهره برداري از ۱۰ نمايشگر اطلاع رساني شهري، اداره كلان شهر تهران را نيازمند اطلاع رساني متناسب با نيازهاي فرهنگي اجتماعي شهروندان دانست.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمدجواد محمدي زاده ديروز در مراسمي كه به همين مناسبت با حضور برخي اعضاي شوراي شهر و مديران شهري در محل روزنامه همشهري برگزار شد گفت: توجه به نيازهاي فكري، فرهنگي شهروندان جزو اولويت هاي اداره كلان شهري مانند تهران است و راه اندازي اين نمايشگرها ازسوي روزنامه همشهري به عنوان عامل تأثيرگذار و يكي از ابزارهاي مديريت شهري به شمار مي رود.وي افزود: امروزه براي اداره شهر به عنوان موجود زنده، تأمين نيازهاي اطلاعاتي كاري پيچيده و مهم است و براي رسيدن به هدف بايد از ابزارهاي مختلف فرهنگي، هنري، ارتباطي، رسانه اي و جامعه شناسي بهره گرفت.
محمدي زاده گفت: مديريت شهري براي اينكه بتواند شهر را اداره كند بايد به اين زوايا توجه داشته و نيازهاي اطلاعاتي جامعه را پاسخگو باشد.
معاون خدمات شهري گفت: از مجموع ۳۸ قراردادي كه در رابطه با نمايشگرها بسته شده، تاكنون ۱۰ مورد آن اجرا و به بهره برداري رسيده است.
محمدي زاده، اطلاع رساني و ارائه اطلاعات مورد نياز شهروندان در زمان بحران و حوادث، آموزش شهروندان و تأمين نيازهاي اطلاعاتي آنان را از رويكردهاي مهم در اجرا و بهره برداري از اين نوع نمايشگرهاي شهري عنوان كرد.
وي افزود: اين نمايشگرها مي تواند با ارائه اطلاعات مربوط به جغرافياي واحدهاي خدماتي، تفريحي و فضاي سبز پيرامون محل زندگي شهروندان در كاهش حجم سفرهاي درون شهري و آلودگي هوا و صرفه جويي در وقت و هزينه شهروندان مؤثر باشد.
به گفته وي، با استفاده از اين نمايشگرها مي توان از طريق آموزش، شهروندان را به رعايت حقوق شهروندي و مناسبات اجتماعي ترغيب كرد.
معاون خدمات شهري شهرداري همچنين گفت: در آينده نمايشگرهاي بزرگتري در پارك ها با رويكرد تفريحي و پر كردن اوقات فراغت شهروندان ايجاد مي شود كه مي توان از طريق آنها فيلم، اطلاعات مربوط به پيشينه تهران و يا ساير ملل را نمايش داد و براي غني سازي اوقات فراغت مردم تلاش كرد.
محمدي زاده از روزنامه همشهري به عنوان يك روزنامه موفق در زمينه هاي مختلف به ويژه در بعد شهري ياد كرد و گفت: ما از مطالب روزنامه همشهري به طور عام و از صفحه ۳ آن به طور ويژه استفاده مي كنيم و اميدواريم اين رسانه قوي در بعد فرهنگ سازي بيش از پيش موفق باشد.
از سوي ديگر مهندس عليرضا شيخ عطار مديرعامل مؤسسه همشهري نيز نمايشگرهاي اطلاع رساني شهري را گامي جديد در كار اطلاع رساني با ابعاد اجتماعي و فرهنگي دانست.
وي با اشاره به روند شكل گيري و تأسيس روزنامه همشهري گفت: مؤسسه همشهري از همان ابتدا به منظور اطلاع رساني مدرن و ساماندهي شده به طبقه متوسط شهرنشين به وجود آمد.
شيخ عطار افزود: روزنامه همشهري از بدو تأسيس موفقيت هاي خوبي را كسب كرد و مدتها ليدر رسانه هاي مكتوب بود و پس از روي كار آمدن دومين دوره شوراي شهر و تغيير مديريت همشهري، تيراژ روزنامه از ۱۷۰ هزار نسخه در سال ۸۱ هم اكنون به ۳۰۰ هزار نسخه رسيده و سود مؤسسه نيز ۳/۲ برابر افزايش يافته است و اين در حالي است كه روزنامه با محدوديت توزيع در سطح كشور روبه روست و ۹۰ درصد آن در مناطق ۲۲ گانه تهران توزيع مي شود.
وي گفت: روزنامه همشهري علاوه بر پرداخت سود به سهامداران بخشي از آن را در كارهاي مستقيم فرهنگي از جمله ايجاد چاپخانه همشهري هزينه مي كند كه در آينده بزرگترين چاپخانه كشور خواهد بود و هم اكنون كارهاي ساختماني آن در حال اتمام است و كار نصب دستگاه ها نيز شروع خواهد شد.
شيخ عطار با بيان اين كه در داخل كشور متأسفانه شهروندان بخش اندكي از وقت خود را صرف خواندن روزنامه مي كنند گفت: شهروندان از طريق اين نمايشگرهاي شهري مي توانند از وقت محاسبه نشده خود استفاده كنند و پشت چراغ قرمز و سر چهارراه ها از تيتر صفحات روزنامه و همچنين خبرهاي فوري روزانه آگاه و علاوه بر آن از پيام هاي آموزشي و يك سري اطلاعات ديگر به موقع مطلع شوند.
وي گفت: اين نمايشگرها به عنوان يك ابتكار رسانه اي با سرمايه گذاري همشهري و همكاري سازمان زيباسازي و كمك معاونت خدمات شهري شهرداري در فاز اول در ۱۰ نقطه تهران ايجاد شده و در حال توسعه خواهد بود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |