يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۹ - Aug 21, 2005
در خرداد ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته
دارايي خارجي نظام بانكي ۱۰۳ درصد افزايش يافته است
بدهي دولت به نظام بانكي ۵/۵ درصد افزايش يافت
000114.jpg
گروه اقتصادي: براساس آخرين گزارش بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران از وضعيت مالي كشور در خرداد ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بدهي دولت و شركت ها و مؤسسه هاي دولتي به نظام بانكي ۵/۵ درصد افزايش يافته و به رقم ۲۴۰ هزار و ۶۵۷ ميليارد ريال رسيده است. از اين ميان سهم شركت ها و مؤسسه هاي دولتي ۲/۱۵ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ما در اين مدت بدهي بخش غيردولتي نيز به نظام بانكي نسبت به خرداد سال گذشته ۶/۳۶ درصد رشد كرد و به رقم ۶۵۱ هزار و ۴۹۶ ميليارد ريال رسيد.
براساس اين گزارش در مدت ياد شده ميزان نقدينگي نيز با ۶/۲۷ درصد افزايش به رقم ۷۰۴ هزار و ۴۲۹ ميليارد ريال رسيده است كه از اين ميزان ۱/۱۴ درصد نقدينگي به شكل پول و ۸/۳۵ درصد شبه پول بوده است.
در گزارش بانك مركزي ميزان دارايي هاي خارجي نظام بانكي كشور در پايان خرداد ماه سال ۸۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۱۰۳ درصد رشد داشته و به رقم ۶۳۹ هزار و ۸۰۲ ميليارد ريال رسيده است.
از مجموع دارايي هاي خارجي نظام بانكي ميزان ذخاير طلا ۷/۷ درصد، طلا نزد صندوق بين الملل پول ۹ درصد، ارز ۸/۱۱۳ درصد، ارزهاي تهاتري ۶/۲۴ درصد، سهم در مؤسسه هاي بين المللي ۶/۶ درصد و دارايي هاي حق برداشت مخصوص ۲/۹ درصد در خرداد ماه گذشته نسبت به خرداد ماه سال ۸۳ افزايش يافته است.
دارايي ها و بدهي هاي بانك مركزي
براساس همين گزارش در خرداد ماه سال جاري ميزان دارايي خارجي بانك مركزي ۳۴۰ هزار و ۹۶۱ ميليارد ريال بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۴۸ درصد رشد داشته است.
از مجموع دارايي هاي خارجي بانك مركزي ۴/۵۴ درصد ارز بوده است.
در اين گزارش بدهي بخش دولتي در خرداد سال جاري به بانك مركزي ۱۳۶ هزار و ۱۱۱ ميليارد ريال بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۴ درصد كاهش داشته است.
در اين ميان ميزان بدهي شركت ها و مؤسسه هاي دولتي در اين مدت ۷/۸ درصد به بانك مركزي افزايش داشته است.

تحليل ميس از رويكرد اقتصادي كابينه احمدي  نژاد:
دولت جديد ايران تصميم گيري سياسي
در حوزه اقتصاد را كاهش مي دهد
رويكرد دولت جديد ايران كاهش تصميم گيري هاي سياسي و بي ثبات در حوزه اقتصادي خواهد بود.
به گزارش نشريه بررسي هاي اقتصادي خاورميانه «ميس» بر خلاف تحليلهاي بسياري از كارشناسان خارجي مبني بر بي ثبات تر شدن اقتصاد ايران در نتيجه روي كار آمدن دولت جديد ايران، با توجه به شعارهاي رييس جمهور جديد ايران و تيم اقتصادي وي، بايد در انتظار افزايش ثبات اقتصادي ايران بود.
نشريه ميس افزود، با معرفي كابينه جديد احمدي نژاد بسياري از مديران رده بالاي وزارت نفت ايران جايگاه خود را از دست خواهند داد، اما نمي توان انتظار افزايش بي ثباتي در حوزه نفت ايران را داشت.
انتظار مي رود دولت جديد در حوزه نفت و اقتصاد رويكرد سياسي كمتري داشته باشد، و اين در حالي است كه نگراني ها و تكاپوهاي مسئولان رده بالاي نفت ايران در دوران پيش از انتخابات، نشان دهنده عمق سياست زده بودن اين وزارت اقتصادي بود.
با اين وجود، ميس پيش بيني مي كند، تا استقرار كامل تيم جديد كابينه اقتصادي احمدي نژاد، شاهد بي ثباتي هاي مقطعي در حوزه نفتي ايران باشيم.

مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي ايران خبر داد:
راه اندازي شهرك مخصوص اسقاط
خودروهاي فرسوده در كنار خط آهن
فارس: مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي ايران از راه اندازي شهرك مخصوص اسقاط خودروهاي فرسوده در كنار خط آهن خبر داد.
ولي ا... افخمي افزود: به محض اسقاط خودروها، خودروهاي فوق در شهرك مربوطه انبار و سپس از طريق واگن قطار براي استفاده به ذوب آهن اصفهان انتقال پيدا مي كنند.
وي با اشاره به اينكه زميني كه به وسعت ۲۵ هكتار در كنار شهرك شمس آباد از سوي شركت شهرك هاي صنعتي براي اسقاط خودروهاي فرسوده به درخواست سازمان حفاظت از محيط زيست در نظر گرفته شده از نظر تجهيزات و ساختمان كاملاً آماده است، اظهار كرد: براي شروع كار اين شهرك، بايد تعدادي ادارات دولتي مانند گمرك، نيروي انتظامي و سازمان حفاظت از محيط زيست مستقر شوند كه هنوز اين مهم تحقق نيافته است.
افخمي گفت: به نظر مي رسد برخي تمايل دارند كار جمع آوري خودروهاي فرسوده به همين شكل كنوني دنبال شود زيرا از اين طريق مي توانند به ازاي هر خودرويي كه از رده خارج مي كنند مبالغ هنگفتي تحت عناوين فروش اقساطي يا موارد ديگر از مردم دريافت كنند.
وي تأكيد كرد: به محض شروع به كار شهرك فوق حاضريم اداره آن را به بخش خصوصي واگذار كنيم.

انتظار نمايندگان مجلس كارآمد بودن اعضاي
كابينه دولت به خصوص تيم اقتصادي است
گروه اقتصادي: با معرفي برنامه هاي دولت و وزراي پيشنهادي ،مجلس شوراي اسلامي كار بررسي براي رأي اعتماد به وزراي مذكور را آغاز كرده است. به نظر مي رسد با توجه به دو مرحله اي شدن انتخابات دوره نهم رياست جمهوري مجلس تسريع در روند رسيدگي به اين امر را مورد توجه قرار داده است. اين بررسي كه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي از امروز پيگيري مي شود، از چندي پيش با ارايه برنامه هاي دولت و اعضاي كابينه نهم و رايزني هاي انجام شده در مجلس آغاز شده است.
با محمد مهدي مفتح مخبر كميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي پيرامون روند بررسي و رأي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي كابينه نهم گفت و گو كرده ايم.
***
* بررسي رأي اعتماد به كابينه دولت در صحن علني مجلس از چه زماني آغاز مي شود؟
- براساس آيين نامه داخلي مجلس، يك هفته بعد از اعلام اسامي پيشنهادي كابينه توسط رئيس جمهور، نمايندگان مجلس فرصت دارند تا نسبت به بررسي برنامه هاي كلي دولت و برنامه هاي هر يك از وزراي پيشنهادي اقدام كنند. با گذشت يك هفته مذكور كار بررسي در جلسات علني مجلس شوراي اسلامي آغاز خواهد شد. از امروز (يكشنبه ۳۰ مرداد) رسيدگي براي رأي اعتماد به كابينه پيشنهادي رئيس جمهور در دستور كار جلسه علني مجلس قرار خواهد گرفت.
* روند بررسي مجلس براي دادن رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت چگونه خواهد بود؟
- طبق آيين نامه داخلي روند بررسي مجلس براي دادن رأي اعتماد به اعضاي كابينه اين گونه است كه پس از توضيحات رئيس مجلس در صحن علني مجلس، ۵ نفر از نمايندگان به عنوان مخالف و ۵نفر ديگر به عنوان موافق كليات برنامه دولت هر كدام به مدت ۱۵ دقيقه صحبت نموده و سپس ارايه پاسخ به رئيس جمهور به سؤالات و انتقادات احتمالي مخالفين صورت خواهد گرفت و در ادامه رسيدگي به برنامه هاي هر يك از وزراي پيشنهادي دولت به ترتيب حروف الفباي وزارتخانه آغاز خواهد شد. همچنين براي هر وزارتخانه دو موافق و دو مخالف هر كدام به مدت ۱۵ دقيقه به ترتيب مخالف- موافق فرصت صحبت خواهند داشت و در پايان بررسي و صحبت هاي مطرح شده در زمينه وزراي پيشنهادي ۲۱وزارتخانه، به رئيس جمهور فرصتي براي دفاع و پاسخ گويي به سؤالات و انتقادات احتمالي نمايندگان مجلس در مورد ۲۱ وزير پيشنهادي داده مي شود. پس از صحبت رئيس جمهور يا افرادي كه ايشان براي پاسخگويي معرفي كننده، كار رأي گيري با ورقه براي هر يك از وزراي پيشنهادي انجام خواهد شد.
* با اين روند اعلام نظر مجلس براي رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي تا چه زماني خواهد بود؟
- جلسات مجلس شوراي اسلامي تا سه روز آينده بدون نطق قبل از دستور برگزار خواهد شد و با رأي مجلس، جلسات صبح و بعد از ظهر براي بررسي برنامه هاي دولت و اعضاي كابينه ادامه خواهد يافت. اگر مجلس بخواهد از تمام فرصت خود براي بررسي در اين زمينه استفاده كند اين كار طولاني خواهد شد. احتمالاً براي بعضي از موارد يا برخي وزرا از تمام وقت در نظر گرفته شده استفاده نگردد كه با اين روند، رأي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي دولت حداقل سه روز به طول خواهد انجاميد و براين اساس با برگزاري جلسات صبح و بعد از ظهر مجلس نظر خود را در خصوص كابينه و وزراي پيشنهادي دولت تا سه شنبه هفته جاري اعلام خواهد كرد.
* با توجه به رايزني هاي انجام شده، به نظر شما تيم اقتصادي دولت تا چه حد كارآمد بوده و قادر به كسب رأي اعتماد مجلس است؟
- پاسخگويي در اين زمنيه را به زمان رسيدگي مجلس و در فرصت تعيين شده موكول مي كنم . همچنين با اعلام اسامي وزراي پيشنهادي و آغاز كار بررسي مجلس از هم اكنون نمي توان پيش بيني كرد كه چه تعداد از وزراي مذكور قادر به كسب رأي اعتماد از مجلس شوند. بايد وزراي پيشنهادي با حضور در مجلس در زمينه برنامه هاي خود توضيح دهند تا مشخص شود كه نظر نمايندگان چيست. معتقدم با مطالعه برنامه هاي وزرا و پس از توضيحات آنها مي توان در اين خصوص اظهار نظر كرد. گرچه قطعاً انتظار نمايندگان مجلس كارآمد بودن اعضاي كابينه دولت به خصوص تيم اقتصادي است.

نقش نوين نفت
نقش صنعت نفت در اقتصاد ايران نه با ديگر كشورهاي صادركننده اين ماده هياتي قابل مقايسه است و نه با كشورهاي واردكننده نفت. اين وجه تمايز از انتظارات متفاوتي شكل گرفته كه در ايران و ساختارهاي اقتصادي آن از صنعت نفت وجود دارد.
كشورهاي واردكننده نفت همواره با دو دغدغه خاطر در اقتصاد خود مواجه هستند كه اين دو امنيت انرژي و موازنه تراز پرداختها مي باشد و براي هركدام از اين مسايل وزارتخانه جدا يا سازماني مستقل وجود دارد. اما در ايران وزارت نفت هم مسئول تامين انرژي و هم مسئول مستقيم تامين دلارهاي مورد نياز كشور به منظور موازنه تراز پرداختها است و از اين رو است كه نفت داراي نقش متفاوتي در اقتصاد ايران مي باشد.
البته صنعت نفت در ايران از جنبه هاي مختلف قابل قياس با كشورهاي صادركننده نفت نيز مي باشد. به عبارت ديگر در اين گونه كشورها به دليل وابستگي صنعت نفت به كشورهاي صنعتي اصولاً نفت نقش كمرنگي در تحرك بخشيدن به ديگر بخشهاي اقتصادي دارد. اما در ايران نفت مي تواند نقش پيشرو داشته باشد كه البته در برنامه سوم توسعه با توجه به قانون حداكثر استفاده از توانمندي داخلي به اين نقش توجه شده است. اين قانون اگر چه دستاوردهاي خوبي نيز براي كشور داشته مانند تحول در مديريت پروژه ها و يا صنايع فولادي اين بخش مهم از نقش آفريني صنعت نفت يعني پيشروبودن در اقتصاد ناقص اجرا شده و لازم است در دولت جديد فكري به حال آن شود.
البته واگذاري طرحهاي نفتي به شركتهاي داخلي و به منظور تحرك بخشيدن به ديگر بخشهاي اقتصاد با ظرايفي همراه است كه مهمترين آن توجه به فناوري روز است كه سختي كار دولت جديد نيز همين نكته است. يعني وزارت نفت در دوران جديد خود بايد بتواند با توجه به لزوم استفاده از توانمنديهاي داخلي از بحث فناوري روز به منظور اكتشاف و استخراج منابع هيدرو كربوري غافل نماند. البته در اين راستا از حوزه اي مهم و استراتژيك نبايد غافل شد و آن احيا و تقويت مخازن نفت است كه ايران در اين زمينه يعني مهندسي مخازن هنوز در حدقابل قبولي نيست.

دولت براي واردات بنزين ۶۹۴ ميليون دلار
از حساب ذخيره ارزي برداشت كرد
مهر: دولت در چهار ماهه اول امسال براي تامين بودجه واردات بنزين ۶۹۴ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت كرد.
دولت در چهارماهه اول امسال براي تامين بودجه واردات بنزين ۶ هزار و ۲۴۲ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت كرده است كه در صورت محاسبه هر دلار ۹۰۰۰ ريال اين ميزان تقريبا برابر ۶۹۴ ميليون دلار مي شود.
درحالي دولت در چهارماهه اول امسال ۶ هزار و ۲۴۲ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي براي تامين بودجه واردات بنزين استفاده كرده كه در مدت مشابه سال قبل از اين محل برداشتي نداشته است.
برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي به منظور تامين بودجه واردات بنزين در چهارماهه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه اي۱۳۷ درصد تحقق نشان مي دهد، يعني دولت براي اين منظور يك هزار و ۶۹۴ ميليارد ريال اضافه نسبت به رقم مصوب بودجه اي از اين حساب استفاده كرده است.
بر طبق رقم بودجه اي دولت براي تامين بودجه واردات بنزين بايد ۴ هزار و ۵۴۸ ميليارد ريال برداشت مي كرد.

افزايش قيمت نفت مهمترين تهديد
عليه رشد اقتصادي جهان است
فارس: صندوق بين المللي پول در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: افزايش بي سابقه قيمت نفت، تهديدي جدي عليه رشد اقتصادي جهان است.
روزنامه آلماني هندلز بلات به نقل از گزارش چشم انداز اقتصاد جهاني صندوق بين المللي پول، افزود: روز به روز با افزايش قيمت نفت، تهديد بر ضد رشد اقتصاد جهاني بيشتر مي شود.
بر اساس اين گزارش، ادامه مشكلات پالايشگاهي در آمريكا مهمترين علت افزايش قيمت جهاني نفت طي هفته هاي اخير ذكر شده است.
روزنامه هندلز بلات در ادامه نوشت: صندوق بين المللي نسبت به قيمت جهاني نفت تا پايان امسال تجديد نظر نموده است.
بر اين اساس قيمت متوسط نفت تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي به بيش از ۵۱ دلار در هر بشكه خواهد رسيد.
صندوق بين المللي پول در گزارش قبلي خود، قيمت هر بشكه نفت تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي را، كمتر از ۵/۴۶ دلار پيش بيني كرده بود.اين نهاد مالي بين المللي همچنين پيش بيني كرد: قيمت نفت طي سال ۲۰۰۶ ميلادي به بيش از ۵۳ دلار در هر بشكه افزايش يابد.
پيش بيني قبلي اين صندوق براي قيمت نفت در سال ۲۰۰۶ ميلادي كمتر از ۷۵/۴۳ دلار بود.
بر اساس اين گزارش، افزايش كسري بودجه آمريكا نيز به شدت رشد اقتصاد جهاني را تهديد مي كند.
صندوق بين المللي پول در پايان رشد اقتصادي جهان طي سال ۲۰۰۵ ميلادي را ۳/۴درصد و اين رقم را براي سال ۲۰۰۶ ميلادي بيش از ۴/۴ درصد اعلام كرده است.

قيمت طلا و ارز
نوع --فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۶۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۰۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۳۶

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |